KUNST CULTUUR La Pat is dood, leve Patty Trossèl CPNB komt met hitlijst best verkochte boeken José van Roy Dali amuseert zich uitstekend op Leyden Art Far Wispelv heeft aan* cello m| dan genj zaterdag 9 novembej Wally Tax reikt Stones-boek uit Amsterdam - Voormalig bassist Bill Wyman van de Rolling Sto nes krijgt op 15 november de eerste Nederlandse editie van het boek 'Rolling with the Sto nes' over de Britse popgroep uit handen van een Hollandse popheid: Wally Tax. Het wordt min of meer een ontmoeting tussen twee oude bekenden. Tax stond in 1966 als zanger van The Outsiders in het voor programma van de Stones in de Brabant Hallen in Den Bosch. Harry Belafonte. Foto: Reuters Harry Belafonte naar Nederland delft - De 'King of Calypso' Harry Belafonte komt naar Ne derland voor een concert in de PWA-zaal van het Congrescen trum in Den Haag. Het optre den is op 28 februari. Belafonte is bekend van tientallen hits, waaronder 'Matilda', 'Banana Boat' en 'Island in the Sun'. Koch signeert in Oegstgeest oegstgeest - Jacques Koch sig neert vandaag zijn zojuist ver schenen debuut 'Alles blijft zo als het was', een literaire thriller die speelt in het roerige Surina me van de jaren tachtig. De au teur, een oud-Oegstgeestenaar, doet dat tussen 13.00 en 15.00 uur in de Rijnlandse Boekhan del, aan de Lange Voort. Dubbelplatina voor Bl0f Rotterdam - Blof krijgt van- avond tijdens het tienjarig jubi leumfeest van Radio 538 in Ahoy' Rotterdam een dubbel- platina-plaat. Dat betekent dat het album 'Blauwe Ruis' 160.000 keer over de toonbank is gegaan. De cd kwam in janu ari uit en bevat nummers als 'Mooie dag', 'Blauwe Ruis' en 'Meer van jou'. Na onder meer twee uitverkochte Ahoy'-optre- dens last de groep nu een rust periode in, waarna zomer 2003 een nieuw album op stapel staat. Culturele Hoofdstad haarlem - Haarlem moet in 2018 de Culturele Hoofdstad van Europa zijn. Een meerder heid van de Haarlemse ge meenteraad wil dat het college van B en W probeert dit te ver wezenlijken. De Nederlandse regering draagt rond 2014 een stad voor aan het Europees Par lement. Het culturele evene ment wordt elk jaar in een an der Europees land gehouden en Nederland is dus in 2018 aan de beurt. den haag/gpd - De Stichting CPNB begint vol gend jaar met de Bestseller 60, een wekelijkse hit lijst van boeken. Het moet 'de nationale standaard van het best verkopende boek' worden, die alle andere bestsellerlijsten overbodig maakt. „Een equivalent van de Top 40 in de muziekbran- che", zegt CPNB-directeur Henk Kraima in Boek blad. De lijst is gebaseerd op de Boekmonitor/K- VB van de verkoop in de boekhandel in de week ervoor. De stichting heeft voor een selectie van zestig titels gekozen om een zo breed mogelijk aanbod onder de aandacht te krijgen. „Het voornemen is om, naast de top 60, zeven deellijsten per categorie te maken", aldus Kraima. „Verder worden er twee tiplijsten in opgenomen, die inspelen op een bepaalde actualiteit in de sa menleving, zoals moederdag of Prinsjesdag." Welke vorm de Bestseller 60 definitief krijgt, is af hankelijk van adverterende uitgevers en sponsors. „De standaardlijst komt er sowieso in januari. Maar over de verschijningsvorm zijn we nu aan het denken en rekenen. Het kan een internetsite zijn, een poster of een blaadje van acht pagina's." Bij het Boekblad van deze week heeft de CPNB al vast een nulnummer van de lijst gevoegd. Op nummer 1 staat Baantjer met 'De Cock en de dood van de Helende Meesters', gevolgd door 'De kleine vriend' van Donna Tartt en 'Het platte land' van Youp van 't Hek. In de lijst komen verder boeken voor als 'Red Dra gon' van Thomas Harris (nummer 16), 'Fokke Sukke komen er niet uit' (26), 'De wijnalmanak van 2003' van Hubrecht Duijker (46) en "Wie heeft de langste?' (54). De Amerikaanse auteur Tom Clancy is de rode lantaarndrager met zijn thriller 'Special forces'. muziek recen Susanne Lamm Crenzenloos Muziekfestj Ensemble en Pieter Wispe' 8/11. LAKtheater, Patty Trossèl, links als La Pat, de extravagante zangeres die begin jaren negentig furore maakte, rechts als zichzelf: alleen nog puurheid. Publiciteitsfoto's Diva uit Sassenheim maakt rentree met theatertour door Theo de With sassenheim/alphen aan den run - Zeven jaar was zij weg. Weg uit het theater, weg uit de schijnwer pers. Heel voorzichtig maakt Patty Trossèl nu haar rentree. Niet meer als La Pat, de extravagante zan geres die begin jaren negentig furore maakte op de podia. Ze keert terug als zichzelf. Weg zijn de uit bundige kostuums, weg is alle overtollige ballast. Patty Trossèl wil alleen nog puurheid. Zes optredens heeft ze dit najaar in haar agenda staan. Veel ruchtbaarheid is er niet aan gegeven. Drie zijn er al achter de rug en het volgende is za terdag 16 november in het Parktheater in Alphen aan den Rijn. „Het is stom. In Berlijn schijn ik nog steeds heel bekend te zijn, maar over deze korte theatertour voel ik me erg onzeker", zegt de in Sassenheim geboren zangeres. Het is eigenlijk stom toeval dat Patty Trossèl weer op de bühne staat. „Ik heb het afgelopen jaar aan de cd 'Lotusfeet' gewerkt. Hij is nu af en dus wilde ik optreden. Alleen zijn alle theaters al anderhalf jaar van tevoren volgeboekt. Zo werk ik niet. Ik leef met de dag." Omdat zangeres Marlies Helder wegens een writer's block haar optredens annu leerde, kon Trossèl haar plek innemen. Vier cd's maakt ze in de eerste helft van het vorige decennium. „Het leek of ik er ineens was. Eind ja ren tachtig ging ik met Theo Thea op tournee. Ik schreef ook de muziek voor hun programma. Ze deden een kwartiertje en de rest vulde ik in met mijn band." Het waren echter niet haar eerste stappen op het podium. Als 17-jarige Sassenheim - se toerde ze al met een punkbandje door Colom bia. Beroemd in Bogoto. Ze koos daarna voor de kleinkunstacademie. „Nee, niet voor het conservatorium. Ik kon niet van papier zingen", bekent Trossèl. „Op die school heb ik het best moeilijk gehad. Er zitten veel cabaretiers in spe en met dat genre heb ik veel. Ik ben moeilijk in een hokje te plaatsen. Al tijd een einzélganger geweest. Wel was ik toen al met kostuums in de weer. Dat paste heel goed bij me. Het heeft me geïnspireerd tot La Pat." Voor deze creatie werd haar de Pisuisse-prijs toe bedeeld, die ze prompt weigerde. De erkenning door het publiek nam ze wel dankbaar in ont vangst. In een mum van tijd stond ze te boek als demeest extravagante zangeres van Nederland. Ze relativeert: „Er waren nog maar twee netten op te levisie. Toen de VPRO een special over mij uit zond, kende half Nederland me." La Pat maakte niet alleen indruk met uiterlijk vertoon. Ook haar repertoire en stemgeluid - een soort kruising tus sen Mariene Dietrich en Nina Hagen - waren een openbaring. Haai- cd's 'Eine Frau für die Liebe' en 'La Gabbia d'Oro' werden goed ontvangen. Met het lied 'Keu kenhof scoorde ze zelfs een bescheiden hit. Ze verloochent haar geboortegrond niet. „O nee, ik ben een bollenstreker in hart en nieren. Ik woon de in Sassenheim recht tegenover een bollenveld. Bloemen zijn een onlosmakelijk onderdeel van mijn leven. Kijk naar de hoes van mijn eerste plaat. Daarop word ik omringd door bloemen." De titel van haar nieuwe cd ('Lotusfeet') heeft ze ontleend aan de lotusbloem. „Een lotus groeit uit de modder naar het licht", verklaart ze. „Dat is heel symbolisch: je moet door de stront heen om bij het licht te komen." Het is een van de wijsheden die ze overhield uit een reis naar India. Zes weken bracht ze door in een ash ram (een spirituele leefgemeenschap). „Ik was he lemaal in mijn eentje. Je komt je eigen angsten te gen, maar ontdekt ook je kracht." Haar woning in een voormalig bejaardencomplex in Bergen ademt één en al oosterse mystiek. Ze heeft het oosten meegenomen naar het westen. Wierook, boeddhabeeldjes, kruidenthee. Op het hoesje van de cd 'Lotusfeet' staat ze zelf afgebeeld als mystieke vrouw. „In India heb ik oude Engels talige gedichten gevonden en die heb ik thuis op muziek gezet. Ze gaan onder meer over de dood van het ego. De vorige cd's draaiden juist om mijn eigen ego. Ik doe nu iets wat ik de vorige keren De tweede avond van zenloos Muziekfest# gisteravond geopend Rosa Ensemble, datf ernst paart aan het ei Van slagwerker Danif het meest toegankelj mer, 'Sorrocco', waaj, en shaker het décij voor een lied dat in je?1 zongen moet worden van Matthijs Berger e foon van Karlijn Schep, gen gloeiende zon heid toe. De twee Leidse cq stellen een tikje teleu'1 wen' van Rita Hijm een vitaal walsje de van krijsende kauwf' gehoorsafstand, maaht klinkt een beetje te hik in 'Klepdicht' van minga voor sopraai en electronica gaan di ze herhalingen de op: nerende klankkleurq ten en vervormde ech werken. Muzikaal L 'Bati no portao do ten do' van Dimitris An los, waarmee Rosa op,_ spannendst met zijn- sfeer en ritmische lj[j stuk wil de ontoegan en vijandigheid verkj het schrille en geknifl maakt dat volkomen Pieter Wispelwey ooj>jr de volle bepakking vag Ensemble, heel afleer instrument, maar hijL zijn cello meer dai Wispelwey is mateli kaal, hypergeconcej speelt buitengewoon] overgave deelt ziel mee in de muziek, krijgt betekenis en li feest naar hem en zif kijken- In zachte pasó als in Luc Van HovesP1 28 j tokkelen zijn vin£ I heb overgeslagen. Normaal groei je als artiest van klein naar groot. Ik doe het tegengestelde. Ik maak hèt nu heel klein en sta als mezelf op het podi um." r >rV: 'fl priiNelciMls' Vdrt,dfevcello subf „La Pat is misschien dood, maar Patty Trossèl is me mee, en veert en1 springlevend. Ik doe nog steeds gek en heftig. Men moet absoluut niet denken dat het een saai optreden wordt. Ik kies nu voor andere expressie middelen dan kostuums. Hoewel ik nu achteraf besef dat die kostuums zie len uit andere levens van mij hebben verbeeld. Die periode is voorbij. Ik wil op het podium net zo mezelf zijn als ik nu in de huiskamer zit. Als blijkt dat daar geen behoefte aan is, is dat jammer. Zin gen is mijn roeping. Ik zie dit als mijn levenswerk. En als ik dat moet combineren met werken in de supermarkt om mijn brood te verdienen, doe ik dat liever dan dat ik als commercieel nummer in een musical ga staan." „Dat is ook de reden dat ik mijn succesformule heb afgelegd. Er zat geen groei meer in. Het werd een kunstje. Ik heb zeven jaar nodig gehad om dat te ontdekken." Patty Trossèl: Lotusfeet. Zaterdag 16 november, Parktheater, Alphen aan den Rijn. Reserveren via tel. 0172-472875. Marcel van de Beeten ver zorgt het voorprogramma. stok op de snaren. Grfi' gen blijven vloeiend^ brokkelen de muzieP melodieën zijn bij b groots. Hij begint nT Eschers prachtige SP« violoncello solo. 1® speelt een warme kan op de kille buitenweg krijgen en laat de mf len. Mooi is ook GyoL ti's Sonate, met heldetl te lange lijnen die aaj_ wegglijden, omkransl tokkeld commentaar^ Meijerings 'La belle d merci' wordt de cell»* en dat geeft het vf dansritme iets bijzo^l cello slaat ons om gooit ons noten dieB scheren naar ons hots] te imponeren. Maar <f| lang gelukt. Iz 'Een tweede Salvador Dali zal ik nooit worden; zo'n man als mijn vader komt nooit meer terug' ei door Cees van Hoore Leiden Als Salvador Dali nog had geleefd, zou hij het tafereel waarschijnlijk te surrealistisch voor zijn doeken hebben gevon den. Zijn zoon José van Roy Dali in de Leidse Groenoordhallen, die plek waar duizenden koeien in doodsnood hebben geloeid. Maar José is hier niet voor een mals ribstukje naar toe geko men. Hij opende gisteren de Leidse Art Fair, een prestigieuze tentoonstelling met werk van kunstenaars uit Leiden en de rest van Nederland. José: „Ik heb wel van Holland gedroomd. Het is net als met een mooie vrouw, die moet je op afstand houden. Je moet je droom niet waarmaken, want dan is het over. Maar goed: ik ben hier nu en vind deze beurs erg leuk." Even achter de tentoonstellings ruimte van de ras-Leidse kunst schilder Willem Breddels, over wiens werk het oog van de be zoekers met behagen glijdt, is de stand van beeldhouwster Mari anne Beij en José Van Roy Dab'. De maestro komt na enige tijd achter de coulissen vandaan. De gelijkenis met zijn vader is ver bluffend. Als hij op de foto moet, is er net als bij Salvador die sterke, borende blik die, zo lijkt het althans, vazen aan scherven kan laten springen. Het is Marianne Bey en kunst schilder Reinier Schoonder- woerd den Bezemer na drie jaar zeuren gelukt de zoon van de surrealistische godheid uit zijn comfortabele huis met zwem bad in het Italiaanse Velletri te lokken. „Op het laatste moment ben ik hier met tweehonderd ki lometer per uur naar toe ge scheurd", zegt José, die zijn snorpunten nog maar eens op draait. „Maar zeg niet dat ik ook met die snelheid weer naar huis ga, anders ligt er straks een co lonne motoragenten achter de bosjes." Tolk Fabio Taddei schiet in de lach. José kiest zijn woorden zorgvuldig. Zijn handen doen mee met het praten. Soms, bij het kiezen van een woord, is het alsof hij een duur juweel met duim, wijs- en middelvinger even uit een fluwelen zakje haalt. José heeft onlangs in Italië een boek gepubliceerd over zijn le ven als zoon van een wereldbe roemd kunstenaar. „Ik hoop dat het wordt vertaald", zegt hij. „Want het is de moeite waard. Ik beschrijf erin wat mij allemaal is overkomen. Ik heb lange tijd bij een ander ouderpaar ge woond. Omdat mijn vader en mijn moeder altijd op reis wa ren. Toen ik zo'n jaar of twaalf was, ben ik teruggegaan. Het was moeilijk mijn vaders leven binnen te komen. Hij werd afge schermd, ook voor zijn familie. Het genie moest denken. En er waren altijd mensen om hem heen die beter van hem wilden worden. Zijn secretaris bijvoor beeld heeft zijn begrafenis al drie jaar van tevoren exclusief verkocht aan Paris Match. José van Roy Dali opende gisteren de Leidse Art Fair, een pres tigieuze ten toonstelling met werk van kunstenaars uit Leiden en de rest van Nederland. Foto: Taco van der Eb Schaamteloos. Ik heb me geër gerd aan de foto's die versche nen toen hij op zijn ziekbed lag, met een slangetje uit zijn neus en helemaal uitgeteerd. Maar mijn vader is eigenlijk al veel eerder gestorven. Namelijk op het moment dat mijn moeder overleed. Die twee waren een eenheid. Zoals man en vrouw ooit, in het diepe verleden, een eenheid zijn geweest en toen zijn gescheiden. Sindsdien zijn de wederhelften altijd naar el kaar op zoek. Mijn vader had zijn wederhelft gevonden." „Ik heb het met hem over dat schilderen van mij gehad. 'Doe het niet', zei hij. 'Er zijn in de wereld veel middelmatige men sen. Als je je kop maar even bo ven het maaiveld steekt, gaat-ie eraf.' Maar ik had hem bezig ge zien en dat boeide me enomi. Ik heb eerst onder de naam Van Roy geschilderd. Later heb ik dat Dali er maar aan toegevoegd. Zo'n genie als mijn vader ben ik niet. Maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik hoef zelf niet zo no dig naar mijn schilderijen te kij ken. Ik hou ervan om ze te ma ken. Andere mensen moeten er maar naar kijken. Ik wil geen succes hebben. Ik ben een schil der, geen exhibitionist. Dat ui terlijke interesseert me niets. Ik weet gewoon dat ik mijn vader nooit kan verbeteren." „Trou wens", zo voegt hij er lachend aan toe, „ik ben ook te lui om beter te worden dan hij." „Het enige dat me interesseert is in een beeldtaal di£Lr( kan begrijpen algeme^e lijke dingen naar voreL Verdriet, liefde, woedC de rest geloof ik in het gelooft daar natuurlijlhj in als het goed met L kunt op de oceanen gL op de toppen van be^ staan, je lot ontloop jD£ lot volgt je als een tro^ Af en toe vals, af en tcL lijk." „Of er nog iets is nag. weet ik niet. Ik wou da was. Als ik mijn va<j® hiernamaals zou tegeife het eerste wat ik dor' snor trekken. Dat d^1 kind ook altijd als if™ schoot zat. In de buuree vader blijf ik altijd kinc ik ook word." „Het is eigenlijk een eitid vrijding om als schilden der te hebben gehadert niet te streven, je dóöcx Kijk, ik leef met mijnee veel dieren op het plate c Morgens als ik opsta~~ nog steeds van de kle'nl hemel en van de zon.!,d heerlijk om te leven. lf°r ook een donkere kan! zijn de twee gezichte0' geheim dat ik in mijij1' doorgronden. Een twef13 dor Dali zal ik nooija., Zo'n man als mijn nooit meer terug.n

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 20