Peter Willemse: schilder en restaurateur KUNST CULTUUR Top-100 van kunstenaars van het jaar v If li4 Tentoonstelling over Floris V in Leidse Universiteitsbibliotheek jichtige vertolking in levensverhalen Ondraaglijk zware, verstikkende deken R7 1 rt 'King rpso' Klivia ipan 'Schilderijen zijn van niemand, ze zijn van de toekomst' Sista Monica brok soul 1AC op -v Kunst voor onder de zeespiegel donderdag 7 NOVEMBER 2002 ink. |/Cees Mooij ebelink asbeek ln den rijn - Schrijver link is woensdag 13 rte gast bij de Alphen- indel Haasbeek. Hij ellen over 'Margare- ïieuwe boek. Deze e roman beschrijft het van Par ti oor Renate van der Wal raamsdonksveer - „We moeten af van het elitaire karakter van kunst", vindt David Polak. Daar om heeft hij de verkiezing Kun stenaar van het Jaar in het leven geroepen. Met deze verkiezing wil de initiatiefnemer in Neder land een breder draagvlak voor kunst creëren en de bekendheid van Nederlandse kunstenaars vergroten. Polak, eigenaar van kunstuitleen Business Art Service (BAS) in Raamsdonksveer, is verknocht aan kunst. „Toen ik in 1997 sa Prijsvraag moet kunst stimuleren men met enkele medestanders de eerste plannen voor deze na tionale verkiezing voorlegde aan museumhouders en kunste naars, vonden ze onze plannen veel te ambitieus en veel te duur. Toen hebben we ze maar opzij gelegd, want er moet wel draagvlak voor een initiatief zijn." Toch liet het idee hem niet los. „In Duitsland wordt deze ver kiezing ook gehouden en daar loopt het goed. Ik zag niet in waarom het in ons land niet aan zou slaan." Eind 2001 vond hij het draagvlak wel. Volgens Polak is het niet de be doeling om winst te maken met de verkiezing. „De hele begro ting bedraagt 200.000 euro. Op dit moment is 120.000 gefinan cierd en ik heb er alle vertrou wen in dat we voldoende spon sors vinden om het hele bedrag rond te krijgen. Desnoods vul ik zelf een deel aan." Tot 1 juli 2003 kunnen mensen hun voorkeurstem uitbrengen op Nederlandse kunstenaars. Ze stemmen in vier categorieën: kunstenaars, galeriehouders, kunstliefhebbers en mensen die door hun werk met kunst te ma ken hebben. Er worden aan de hand van de voorkeurstemmen twee lijsten opgesteld. De ene lijst is de Top 100 van Neder landse kunstenaars en de ande re is de Galerie der Ontsterfelij- ken. Op de eerste lijst staan nog levende Nederlanders uit alle kunstdisciplines. Op de tweede lijst staan levende én overleden kunstenaars. Na 1 juli kan er alleen nog maar een stem uitgebracht worden op de honderd genomineerden. De twee kunstenaars die dan per stemcategorie de meeste stem men krijgen behoren tot de acht finalisten en maken kans op de titel Kunstenaar van het Jaar. In december 2003 wordt vier da gen lang werk van de honderd genomineerden tentoongesteld in de Jaarbeurs in Utrecht tij dens de TopArt Expositie Da gen. De uiteindelijke winnaar wordt in december 2003 geko zen tijdens het Nationale Kunst gala in Utrecht Dan wordt ook de top tien van de Galerie der Ontsterfelijken bekendgemaakt. Vanaf deze week staat er op de website www.kunstenaarvanhetjaar.nl elke twee maanden een prijs vraag. Bij zes goede antwoorden wint de inzender een kaart voor de TopArt Expositie Dagen. Als de verkiezing een succes blijkt, wil Polak er een jaarlijks terug kerend evenement van maken. En hij heeft nog een wens: „Mijn droom is een Europese Kunstenaar van het Jaar verkie zing." de geschiedenisboe- ide landvoogdes van anden. Speciaal voor %t de winkel aan de dersloostraat om 20.00 ^Reserveren is ge- hvege het beperkte den. 'King of Calypso' fonte komt naar Ne- or een concert in de van het Congrescen- in Haag. Het optre- 8 februari. Belafonte van tientallen hits, r Matilda, Banana \nd in the Sun. Zijn rf telt, afgezien van aantal compilatie-al- r&i vijftig titels: van ca- ilk en van jazz tot i (erdag begint de l<?P- - De Nederlandse ter, nee zuster' zal jaar ook in Japan te rechten van 'Ja zuster' zijn begin ip het filmfestival aan Japan verkocht, ite kans dat er in de week nog meer lan- L Producent Bumey -ast door het animo -^n. „Persoonlijk had twacht van onze vori- aoes." Hoogstwaar- ófordt de oerholland- jget Japans nagesyn- d. In Nederland trok Brie weken tijd ruim •zoekers. door Herman Joustra leiden - Peter Willemse maakt schilderijen. In beide betekenis sen van het woord. Hij schildert. En hij repareert. Van zeventien- de-eeuwse schilderijen tot he dendaagse. In beide hoedanighe den staat hij vanaf vandaag op de Leyden Art Fair in de Leidse Groenoordhallen. Als schilder en restaurateur. En vooral met dat laatste prijst hij zich zeer geluk kig. Niet dat hij dat leuker vindt dan schilderen. „Maar veel men sen schilderen, veel minder men sen restaureren." houdt De hiphopgroep houdt op te bestaan, Jam Master Jay er s. De twee overge- »n van de groep heb- '9n in New York ver- i<te zonder Jay niet s<ji optreden. Jam 5|jwerd vorige week in 'ejestudio in New York oten. Een gemasker- loot hem in het lf%>eg op de vlucht. De ipINew York vermoedt •nslachtoffer is van iej)orlog tussen rivali- pJipers. Jam Master ffichte naam Jason ,was 37 jaar. „Restaureren is een voorrecht", zegt Willemse. „Dat meen ik ab soluut. Al die museumstukken die hier op tafel komen te lig gen! Neem nou 'Herfst en bla deren' van Verster. Dat is altijd een van mijn favoriete schilde rijen geweest. Ineens hangt die in mijn studio en mag ik hem restaureren voor de grote Ver ster-tentoonstelling in de La kenhal." Hij schat dat er gemiddeld zo'n veertig, vijftig schilderijen in zijn studio hangen en staan, in af wachting van een opknapbeurt. Veel Leidse-scholers, Van der Nat, Roelandse „Logisch, ik zit nu eenmaal in Leiden. Maar er hangen ook andere schilderijen, bijvoorbeeld een Jozef Israëls waar ik nog aan moet beginnen. Er zijn zo ontzettend veel schil derijen onder de mensen. Veel meer dan je denkt. Zulke mooie dingen ook. Soms komt er ie mand een schilderij bij me brengen en dan denk ik: jeetje, heb je dat in je huis hangen? Vaak beseffen mensen ook niet wat ze in huis hebben. Hoewel dat de laatste jaren wel is veran derd. Door een televisiepro gramma als Kunst Kitsch bij voorbeeld gaan mensen nog eens op zolder kijken of daar wat ligt." „Sommige schilderijen die bij mij worden gebracht zijn zo vies, dat bijna niet te zien is wat er op staat. Zo'n werk heeft dan jarenlang boven een kolenka- chel gehangen. Of in een rokerig café. De eigenaren zijn er aan ater recensie rqrten Baanders ing Up at Down' door Gezien: 6/11 LAKtheater Leiden. flip at Down' is door- ré menselijke beleve- n#)reografe Suzy Blok Bj 40 mensen over Chun leven en ver- aangrijpende ver aten dansvoorstelling ""teatrale elementen en I pe, stuwende muziek irrfler Balanescu. i verhalen die Blok liet letterlijk in te zien verschillende scènes pts raadselachtig op- toch sprake van een •Herhaal, een complete He personages met al _ndhoudingen en ge- nvat. Die gevoelens achtig zuiver en in- ct, of ze nu vrolijk en of razend en wanho- f Kenneth Flak en Steel dagen elkaar stoere spelletjes en lederlijk naar een —tijken, maar worden tnige concurrenten, pio komt met explo- Boop het toneel op, Tcens verstrikkend in maar haar woeste ingen stralen ook ivenskracht uit. ia danst uitgelaten, gebaren, alsof ze de Peter Willemse voor een door hem gerestaureerd werk van Emile Fabry. „Dat restaureren is een voorrecht. Dat zie ik absoluut zo." Foto: Dick Hogewoning gewend geraakt dat het vies is. Zoiets gaat natuurlijk ook heel geleidelijk. Maar dan nog „Het is ook onvoorstelbaar hoe onvoorzichtig mensen soms zijn. Niet zelden laten ze iets dwars door een schilderij vallen. Zit er een winkelhaak in. Ook dan is het zaak het schilderij eerst goed schoon te maken. Precies te kijken wat er geschil derd is. Als het om een grote winkelhaak gaat, dan kan ik het probleem oplossen door bedoe king. Je lijmt dan een stuk doek aan de achterkant, voordat je het aan de voorkant gaat repare ren. Dat kan bijvoorbeeld door een stukje linnen op het doek te plakken en daar weer op te schilderen." „Soms is het ook genoeg om het doek op de plek van de scheur weer tegen elkaar te drukken. Daarna begint het echte repar- eerwerk. Ik probeer weer zo te plamuren dat het beschadigde deel dezelfde craquelé krijgt als de rest van het schilderij. Dan breng ik diverse laagjes retouche aan. Ontbrekende stukken schil der ik in dezelfde stijl terug. Ik beleef er heel veel plezier aan om een schilderij weer zo te ma ken als de schilder het bedoeld heeft." „Helaas zitten sommige mensen zelf ook te klooien aan een schil derij om het schoon te maken. Dan gebruiken ze Glassex of an dere troep om het vuil eraf te halen. Soms gebruiken ze water en zeep. Heel slecht, en zelfs do delijk voor oude schilderijen. Water kruipt tussen de craquelé. Onder die laag zit bij oudere schilderijen vaak een krijt, daar bewerkten de schilders de on derlaag mee. Krijt zuigt water op en zwelt. Het resultaat is dat de verf uiteindelijk van het schilde rij springt." „Dat schoonmaken is echt een precieze klus. Eerst maak ik proefjes. Op kleine stukjes, langs de rand. Dat doe ik om de juiste concentratie van oplosmiddelen te bepalen. Welke het beste is, geen verfverlies oplevert De sa menstelling en concentratie ver schillen per schilderij." „Het schoonmaken zelf is echt een belevenis, alsof je er een film aftrekt. Het schilderij wordt helderder, de oorspronkelijke kleuren komen terug. En het mooie is, dat je een kunstwerk weer goed maakt voor de ko mende honderd, tweehonderd jaar. Dat is belangrijk. Schilderij en zijn cultuurbezit. Alle huidige eigenaars gaan een keer dood. In wezen zijn schilderijen dus van niemand, ze zijn van de toe komst." muziek recensie Hans Keijzers Night of the Blues met Sherman Robertson, Sista Monica en Eddy Clearwater, gezien: 6/11, Stadsgehoorzaal, Leiden. Als het in de Stadsgehoorzaal langzaam donker wordt, licht al leen het blauwe Night of the Bluesschermpje op het podium op en het lijkt alsof we in een grote nachtclub beland zijn. Vei ligheidsriemen vast zo wordt bluesman Sherman Robertson aangekondigd en de man uit Louisana met zijn soulvolle uit halen geeft het publiek waar voor zijn geld. Zijn Fall in Love, de lievelingstune van de Ameri kaan, spettert vooral door het lekkere aangezette koper. En in Amerika liggen de concertzalen niet zoals in Holland prettig dicht bij elkaar. Vijfhonderd mi- les driving back to my woman, legt de sympathieke Sherman uit. Zijn Going back home, geïn spireerd op de lange uren on derweg, begint als een straight bluesje maar het refreintje Sha ke, rattle roll laat zich heerlijk meezingen. Sista Monica steelt de show. Een brok soul brengt de kleine Big Mama met op de achtergrond de geraffineerde toetsenpartijen van Danny B. Hilarisch is haar verhaal rond de slowblues Never say never. Drie maanden is het uit met haar lover en Monica mist het liefdesspel zo dat ze even gaat buurten bij haar ex. Als ze haar uitleg uiteindelijk eindigt met Give the Sister a kiss weet je al waar het op uitdraait. Uit haar tenen komen haar uit halen en Sista Monica brengt de zaal schijnbaar moeiteloos op temparatuur. Opmerkelijk ge noeg eindigt de Sister met de gospel Walking around. In een verentooi maakt Eddy The Chief Clearwater vervolgens zijn entree op het Leidse podi um. Veel oudjes in zijn set zoals In very good condition. There's a party at my house en een Chuck Berry=covertje. Het publiek gaat moeiteloos overstag, maar toch zijn zijn soli vaak te breed uitge meten en is er te weinig climax in zijn spel. The Chief gaat met zijn repertoirekeuze een beetje te veel op de automatische pi loot en de derde Night of the Blues had wat dat betreft een beter slot verdiend. hele wereld wil vastgrijpen, maar is ook subtiel troostend voor de wanhopige Tomino of dramatisch somber als de man met wie ze danst haar koud van zich af laat glijden. Flak en To mino dansen duetten, teder en warm, en behouden van begin tot eind een prachtig ontwape nende prilheid. In Steel ont moeten de danseressen een hardvochtige, wrede partner, en het is fascinerend te zien dat ook hij weer zijn eigen vertwijfe ling met zich mee blijkt te dra gen. Na verloop van tijd worden de vitale, feestelijke scènes plot seling weggeschoven door een overdonderende, stormachtige nood. Windmachines brullen, licht zwaait, kettingen komen razend naar beneden. Kille drei ging houdt ieder gevangen. Maar de paniek luwt en maakt plaats voor troost, nabijheid en opluchting. Wat opvalt is dat de personages elkaar telkens voor verrassingen stellen. Er zijn onverwachte uit dagingen, absurde attributen en korte acrobatische momenten, maar de boeiendste verrassin gen zitten in de kleinigheden, in onderlinge reacties en hoe die in bewegingen worden uitgedrukt. Zelfs met zijn sensationeel leni ge stunts weet Flak met Tomino iets vertederends op te roepen. 'Looking Up at Down' is een veelomvattend drama dat zich intens laat meebeleven door de heldere en meeslepend vertolkte emoties. Juist door die helder heid wordt de geheimzinnige verhaallijn extra fascinerend. amsterdam - Nu ligt hij nog op het strand van Umuiden, maar vanaf morgen is dit gevaarte te zien op de kunstmanifestatie Emergo in Amsterdam: de Ba- thyscaaf. Dit onderwaterverblijf voor onderzoek op grote diepte werd door kunstenaar Paul Rein- tjes gebouwd. Het omhulsel wordt gevormd door een oude giertank die hij in Zuid-Afrika op de kop tikte. Op 8,9 en 10 no vember is de kolos te bezichtigen op het terrein van het voormalige Wilhelmina Gasthuis in Amster dam, waar de Emergo gehouden wordt. -j. Foto: GDP/Klaartje van den Broek leiden - Kronieken, historielie deren, toneel, poëzie, jeugdlite ratuur, schoolboeken en weten schappelijke studies, maar ook schoolplaten, een detective, strips en zelfs een cd. Dat is straks allemaal te zien op de tentoonstelling 'Floris V door de edelen vermoord', die vanaf 19 december in de Leidse Universi teitsbibliotheek wordt gehou den: Dé primeur van de expositie is echter het zogenaamde 'hand- schrift-Jochems' uit het midden van de zestiende eeuw, dat in 1999 in privé-bezit is opgedo ken. Het handschrift bevat een onbekende bewerking van het eeuwenlang populaire historie lied over de moord op Floris V. Want kort nadat de in Leiden geboren graaf op 27 juni 1296 door Gerard van Velzen met een aantal zwaardsteken om het le ven werd gebracht, dook het ge rucht op dat Floris V de vrouw van zijn moordenaar zou heb ben verkracht Tot op de dag van vandaag speelt dit gegeven een belangrijke rol in de beeld vorming rond deze historische moord. In de rijk geïllustreerde catalo gus die bij de tentoonstelling verschijnt, zal middeleeuwen - deskundige Wim van Anrooij uitgebreid stil staan bij de vraag of deze verkrachting daadwer kelijk heeft plaatsgevonden. En hoe dat te rijmen valt met het heldhaftige beeld van 'der keer- len god' dat kinderen sinds de negentiende eeuw op school en in kinderboeken krijgen voorge schoteld en dat bijvoorbeeld ook voorkomt in het Nederland se paspoort. muziek recensie Susanne Lammers Voorstelling: De Metsiers, naar de roman van Hugo Claus. Regie: iohan Simons. Spel: Aus Greidanus jr., Hadewych Minis, Frank Lammers, Dick van den Toom, Jeroen Willems ea. Gezien: 6/11, Schouwburg, Leiden. Nog te zien: 27/11, Stadsschouwburg, Haarlem. Claus was negentien toen hij De Metsiers schiep, een familie die buiten de wereld staat en niet aan elkaar kan ontsnappen. De moeder als een zwart gat, alles naar zich toe zuigend, haar min naars aan haar geketend. Haar kinderen - de zoon half simpel, de dochter vruchteloos probe rend te ontkomen - fataal tot el kaar aangetrokken. Een beetje zoals in 'Een bruid in de mor gen', maar dan spelend op een onherbergzaam planeland. ZT Hollandia bewerkte de roman tot een stug boerendrama, be volkt met personages bij wie je niet graag op de koffie zou ko men. Het gaat in De Metsiers om ver boden liefde, destructief maar aantrekkelijk. De moeder ver moordde haar man vanwege het kind van haar minnaar, de dochter voelt veel te veel voor deze halfbroer. Het is een hoogst dramatisch thema, maar ZT Hollandia laat niets onbenut om je dat in te wrijven en dat maakt het te zwaar. De vreugde- loosheid, de lelijkheid, de uit zichtloosheid worden onder streept tot in het ondraaglijke. In de eerste plaats door de leng te: het stuk duurt en duurt. Claus' wisselende perspectief, dat de eenzaamheid van de per sonages benadrukt, heeft men nadrukkelijk trachten te behou den. Dat werkt, zou je kunnen zeggen, te goed: de spelers zijn los zand, maar het verbrokkelt en rekt de handeling behoorlijk. Verder is het volk dat ten tonele gevoerd wordt, onaangenaam en harteloos. P Beroofd van illusies en lelijk met lillend vlees, ze hebben hoog stens nog wat primitieve in stincten, geen gevoelens meer over. Dat stemt onverschillig, zelfs tegenover Bennie, de gees telijk onvolwaardige zoon en broer, van wie iedereen wèl houdt. Om hem en zijn vernieti ging draait het stuk. maar om dat daar zo onafwendbaar naar toe wordt gespeeld, is de tocht daamaartoe niet interessant. Wel is van alle spelers Aus Grei danus jr. als Bennie het beziens waardigst. Hij speelt de jongen prachtig, als een ongeleid pro jectiel. een jong poesje dat kop jes geeft en zijn nagels uitslaat en dan niet begrijpt dat het krassen gemaakt heeft. Maar in zijn eentje is hij niet opgewas sen tegen de doem die de ande ren als een verstikkende rieken over de voorstelling legge^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19