'Succes, dat is iets heel vreemds' Hans de Booij aan het einde van een moeilijke tijd 'Ik was verlamd van angst voor een optreden' ZATERDAG 2 NOVEMBER 2002 Hans de Booij: „Mijn ego vond al die aandacht wel prettig hoor, mijn ik achteraf niet." Foto: GPD/Diana Scheilen. is de Booij* wilde zó graag. Maar na drie grote ikte het hem niet meer als zanger aan de bak tomen. Deze maand verschijnt dan toch weer nieuwe cd. 'Geduld' heet de verzameling met >ude en nieuwe liedjes. Hij komt op een mooi noment, vindt de zanger. „Het is twintig jaar eleden dat ik met Annabel door het ijs brak." door Ingrid Beckers nnabel, who the hell is Annabel? MJk Hans de Booij (43) buigt zich uitdagend voorover. Warrige bos grijs haar, groene wollen schipperstrui, serieuze blik. Het is alweer zo lang geleden dat hij met het lied 'Annabel' (...het wordt niets zonder jou) doorbrak. „Nou, zeg maar gerust: door het ijs brak. Succes, dat is iets heel vreemds." Bijna twintig jaar zijn voorbij sinds Annabel - in 1983 - bovenaan de Nederlandse hitlijs ten stond. Voor platenmaatschappij EMI aanleiding weer eens iets met de ooit zo po pulaire zanger te doen. Een verzamel-cd dus, met de titel Geduld. Zelf zegt de zanger muziek niet zo belang rijk meer te vinden. Boe ken verkopen, dat is nu prioriteit één. Vorig jaar mei dook De Booij als schrijver uit het niets op met zijn roman Het Ministerie van de Liefde. Ontsproten aan een krantenartikel over een drugsverslaafde jon gen uit Maastricht. Geweigerd bij de afkick- kliniek en twee maanden later dood. Over die jongen gaat het onsamenhangende boekje. Maar ook over de oprichting van een heus ministerie van de liefde. Pontificaal legt de zanger zijn werk op tafel. De verslaggeef ster moet ook zeker iets doen met het A-vier tje waarop een vurig, maar warrig betoog staat over hoe het nu verder moet met zijn ministerie. Wat zijn ministerie van de liefde zoal moet doen? Het woord liefde populariseren en be studeren, zegt hij. Ziet hij het als een kunst uiting? Nee. „Het ministerie van de liefde is zeer urgent en dringend. Mensen hebben het in deze tijd veel te druk om zich met het woord liefde bezig te houden. Je kunt in Ne derland alles bestuderen. Geneeskunde, goudvissen, noem maar op. Maar het be langrijkste ter wereld leer je nergens." De Booij beweert binnenkort zestien miljoen Nederlanders aan te schrijven met de vraag of ze vóór of tegen een ministerie van de lief de zijn.Als iedereen 'ja' zegt, kunnen de koningin en de premier er toch niet langer omheen?" Mensen stonden wel even raar te kijken toen de bekende zanger deur aan deur ging om zijn boek te verkopen. Vijf maanden lang trok hij in gezelschap van zijn Antwerpse bloedbroeder Emiel door het hele land. Deze in Hoensbroek geboren en getogen juwelier - op zijn borst een plastic broche met de Dalai Lama - vergezelt hem nog steeds over al. „Veel mensen waren blij als ze eindelijk hun verhaal konden vertellen. Kom binnen. Wil- 'Het ging te snel' hij ook trapte. Ottenbros belandde in de goot, verloor huis en haard. Hij kwam er bo venop, maar, zegt De Booy:Als je inter views met hem leest, merk je dat hij dat hele verhaal nog steeds niet heeft losgelaten. Wat mij is overkomen, overkomt veel mensen." Krankzinnig werd de zanger van het verlan gen nog één keer te scoren. „Dat maakt je erg ongelukkig, want niks in het leven her haalt zich. Maar het duurde even voordat ik daar achter was. Ik vervulde mijn tijd met tandenknarsen, nagelbijten en dingen als je in elkaar laten slaan door een politieagent voor plassen in het openbaar. Ik was heel re calcitrant, daar komt het eigenlijk op neer. Chaotisch, verward en verstrooid. En vervuld van zelfhaat, omdat niks meer lukte. De Booij vluchtte in het Antwerpse uitgaansle ven. Leefde het leven van een rock 'n roll hero, met te veel drank, vrou wen en drugs. Nou ja, een kleine nuance is wel op zijn plaats, vindt hij. De pers overdreef zijn drugsgebruik behoorlijk. „Harddrugs.? Ach welnee, ik rookte alleen wiet." Dan zachtjes: „Heel veel wiet, dat moet ik toege ven." Langzaam maar zeker zakte de zanger af naar de status van uitgerangeerd artiest. Albums verkochten niet meer - hij maakte er twaalf in totaal. Na een echtscheiding ging De Booij bankroet. In 1994 vertrok de zwer vende zanger op aanraden van vrienden een tijdje naar Aruba. „Natuur, natuur, zee, zee dn paarden dicht De Booij. In Aruba knapte hij een zeilboot op en maakte dagtochtjes met Amerikaanse toeristen. Door de rust en stilte kreeg hij ein delijk zelfinzicht. „Nu ben ik erachter dat je niet krampachtig naar succes moet blijven grijpen." Drie jaar later keerde hij terug naar Antwerpen, vanwege de heimwee naar zijn twee zoons. Twaalf en achttien jaar zijn ze nu. Ook al kennen de meeste mensen alleen zijn drie grote hits, op de verzamel-cd Geduld kon De Booij toch mooi negenendertig lied jes kwijt. Grijnzend: „Drieënzeventig minu ten en vijftig seconden passen op zo n dub- belalbum. Die heb ik allemaal benut." Er staan vijf nieuwe nummers op. Wat hij verwacht van de cd? „Niet veel. Tien rocent van de muziek die je op de radio oort, is nog maar Nederlandstalig. En met de komst van de cd-brander is de markt in elkaar gedonderd." Hoop heeft hij wel. Zijn blik dwaalt even af. „Ik heb een groep fan tastische muzikanten in mijn hoofd. Nu nog stoppen met roken, dan kan het echt gaan gebeuren." de ene op de andere dag was hij bejubeld zanger en meis jesidool. De debuutelpee 'Hans de Booij' stond meer dan een jaar in de top hon derd. De Booij: „Ik vond dat erg moeilijk. Of ik nou in Gro ningen of Brussel liep, op el ke straathoek kreeg ik com plimenten. Nou, dat is echt een overdreven vorm van aandacht. Het is een enorme streling voor je ego, maar je kunt er ook door in de pro blemen komen. De weg van de anonimiteit naar de be kendheid duurde bij mij maar drie maanden. Het ging te snel. Mijn ego vond al die aandacht wel prettig hoor, mijn ik achteraf niet. Het leven drijft voornamelijk op ego, buitenkant. Als dan iets fout gaat, begint het hart te kloppen en zegt het ik: hé wacht even, ik voel me hier niet zo lekker bij. Wat veel mensen vergeten: roem geeft je veel mogelijkheden, maar beperkt je ook enorm. Het is zeven dagen per week tv-program- werken. Ik voelde een enorme druk om mijn marktwaarde te bestendi gen. Je maakt één doelpunt en dan verwachten ze dat je er nog één maakt, en nog één." Stress is wat de zanger zich voornamelijk herinnert. Wie zich de televisieoptredens van De Booij bij programma's als 'Toppop' en 'Op volle toeren' voor de geest kan halen, zal dat niet verbazen. Stokstijf stond de slon zige zanger achter de microfoon. Lange wol len sjaal om de nek. Schrikachtige ogen. Hans de Booij was een beetje een vreemde vogel. Niet het type dat het moest hebben van zijn sterke performance. De Booij: „Ik was verlamd van angst voor zo'n optreden. Ik wist bij god niet hoe ik me moest uiten, wat te zeggen tegen het pu bliek. Mijn enige houvast op het podium wa ren de liedjes en de liefde voor de muziek." Nu is hij wat communicatiever geworden, zegt hij. „Door dingen los te laten en ruimte in mijn hoofd te creëren zodat een gesprek mogelijk is." Hans de Booij vergelijkt zichzelf met Harm Ottenbros. Middelmatig Nederlands wiel renner die dertig jaar geleden tot zijn eigen verbazing vanuit het niets wereldkampioen werd in Zolder. Arme kerel, daarna kon hij het succes nooit meer evenaren, hoe hard len jullie koffie, een broodje? Blijven jullie slapen? Goede wijn, lekker eten. Fantas tisch." Maar sommige men sen reageerden ook met: pats boem, deur dicht, zodra het woord liefde viel. Zoals die gescheiden vrouw. .Alle maal best met dat ministerie van jullie", riep ze, „maar mijn man heeft me na vijfen twintig jaar huwelijk toch mooi ingeruild voor een jon ger exemplaar." In de Rand stad legden managers de vergadering stil voor de uit het zuiden opgerukte am bassadeurs van de liefde. 'Heren, eindelijk jullie zijn er!' „We waren bekend." De ogen van Hans de Booij glin steren. „De eerste Neder landse schrijver die met zijn boek langs de deur gaat, daar schreven alle kranten over." Hoeveel exemplaren hij ver kocht? Dat zegt hij niet, want „voor je het weet staan ze met een aangiftebiljet aan je deur te zwaaien." Hans de Booij is duidelijk opgefleurd van alle aan dacht. Hij heeft een moeilij ke tijd achter de rug, omdat hij maar niet kon wennen aan een leven buiten de schijnwerpers. Een opname uit de glorietijd met Annabel: Hans de Booij in het ma Veronica Award. Foto: Archief/Buro Ger Dijkstra&Zonen Zijn muzikale hoogtepunt duurde slechts een jaartje of vijf. Na Annabel kwamen er nog twee hits, Vrouw zoals jij' en 'Thuis', over zijn geliefde stad Antwerpen waar hij al geruime tijd woont. De periode na Annabel omschrijft De Booij als volgt: Eerst nog vijf jaar rustig voortborduren op Annabel. Nog eens vijf jaar wanhopig proberen vast te houden aan het succes van Annabel. En, tot slot: vijf jaar misère door Annabel. Voilé, twintig jaar uit het leven van Hans de Booij. „Misschien kwam het succes te snel", zegt hij. Net twintig was hij, kleinkunstenaar uit Arnhem die er altijd van droomde liedjes te schrijven. Zelf zingen hoefde voor hem niet eens zo nodig. Maar dat liep anders. Anna bel, een nummer van Boudewijn de Groot en Herman Pieter de Boer, lag al jaren in de kast te wachten op een passende zanger. Iemand als Hans de Booij: jong, aantrekkelijk en met een prachtige donkere stem. Beetje zuur is het wel, spot de zanger nu. Annabel is een van de weinige liedjes die hij niet zelf schreef. En uitgerekend dét nummer zette in 1983 zijn hele leven volledig op zijn kop. Van Publiciteitsfoto bij gelegenheid van het programma 'Tournee met Trees' (1987). Foto: Luk Monsaert

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 35