BRONNEN KUNST CULTUUR Ik ben niet meer dat huppeltrut) ey VAN INSPIRATIE S lap en geweld uit hetzelfde nest Imperium komt sterk voor de dag met moeilijk stuk 'Erfdragers' Knipogen in 'Dochters van Lear' Modeshow De emotie ontbreekt bij Laura Fygi PRONKSTUKKEN UIT HET OUDE SYRIË 1 NOV 2002 - 9 MRT 2003 RIJKSMUSEUM VAN OUDHEDEN. LEIDEN reserveer nu uw kaartjes: 0900 - 6 600 600 0.10 p.m.) of www.6bonnenvaninspibat1e.nl let' ^acqueline Lantain Ie pAAG - De moord op Jam Master Jay heeft de ie weer actueel gemaakt: zijn geweld en rap reiem? Snelle auto's en schaars geklede da- tenoeg in de videoclips, maar zijn rappers emm ook automatisch misdadigers? De Neder- meÊ rapscene spreekt zich uit. n misdaad zijn niet hetzelfde, maar ze ko- d te vaak uit hetzelfde nest. Veel Amerikaan- ipers leven in de zwarte getto's en hebben mjjks te maken met drugsgebruik, prostitutie, n afnoord en doodslag. Hierover gaan dan ook eksten. Een kleine greep daaruit doet de ar- I muziekliefhebber op zijn minst opkijken. 'I hough I put a hit upon them basters' of 'I m your fuckin mother out' en 'I keep my hand 4aar gun'; maar dit soort teksten zijn in de rap- d alles behalve uitzonderlijk, wehiet alleen deze 'poëzie van de straat' draagt Jweld uit. Nogal wat rappers koesteren een iieel imago. Ze doen er ook alles aan hun ui- l ml daarmee in overeenstemming te brengen, eel goud behangen en tatoeages over het he- ïaam doen de kaalgeschoren rappers niet in aan braaf oppassende burgers, ldt zeker niet voor allemaal, maar op het van nogal wat rappers is ook een hoop aan iken. Het is niets bijzonders om te zijn ver- >k*ld voor illegaal wapenbezit, verkrachting of pe mishandeling. uiige rappers zijn lid van een gang, een ben de. Bekend is dat 2Pac en Notorius B.I.G allebei bij een gang waren aangesloten. Een veel gehoor de theorie is dan ook dat B.I.G. werd vermoord door de East-Coastgang waartoe 2Pac behoorde, omdat men zijn West-Coastgang ervan verdacht 2pac te hebben doodgeschoten. Maar ligt die ge weldsexplosie nu aan het gangsterwereldje waar 2pac en Notorius deel van uit maakten? Of is het iets dat simpelweg bij de rapscene hoort? Volgens de Nederlandse rapper E-life hebben dat soort moorden niets te maken met de rapscene. „Het is gewoon een maatschappelijk probleem en een gevolg van de enorme geweldsuitbreiding. Je kunt dit niet neerleggen bij een bepaalde muziek soort." Collega Def P. is het met E-life eens dat ge weld niet onlosmakelijk hoort bij de rapmuziek. „Er zijn wel rappers in Amerika die banden heb ben met gangsters. Oftewel er zijn gangsters die rappen. Maar die gangstarap is slechts een klein onderdeel van een veel groter geheel. De Marokkaanse rapper Ali-B is zelfs van mening dat het geweld meer met geld heeft te maken dan met muziek. De Nederlandse rappers zijn het er allemaal over eens dat het raar is dat nu juist Mas ter Jay is doodgeschoten. Volgens de nederhop- pers hield Jay zich altijd afzijdig van geweld en had hij helemaal niets te maken met de gang- sterscene. Rapper Def P is ervan, overtuigd dat de gangstarap binnen Nederland helemaal niet be staat, althans niet echt. „Er zijn misschien een paar pubers die het romantiseren, maar dat is ei genlijk alleen maar zielig." theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Erfdragers' van Peer W'ittenbols door Theater Imperium. Regie: Ruud Wessels. Spel: Maaike Damen, Meike van der Laan, Laurens Mingelen, Ton Orleans. Edith van Ruyven en Ivo van Zuylen. Gezien: i/n. Imperiumtheater Leiden, Aldaar nog te zien: vanavond. Geselecteerd voor het 'Circuit - dat wil zeggen: Imperium mag met de voorstelling 'Erfdragers' op tournee binnen het Neder landse circuit van kwalitatief hoogstaande amateurproduc ties. Dat is een opmerkelijk suc cesje. En zeker met een stuk als 'Erfdragers' van Peer Wittenbols dat nou niet bepaald tot de ca tegorie 'succes verzekerd' gere kend kan worden. De jongste dochter van een fa miliebedrijf, een wasserij in ho tellinnen, moet zwanger worden om voor een erfdrager te zor gen. Dat wil echter maar niet lukken. Haar vader verzint een list. Met deze drie zinnen is de inhoud van het stuk samen te vatten. Maar de echte inhoud wordt eigenlijk gevormd door het taalbouwsel, waarin deze verhaallijn is gegoten. Alles in dit stuk draait namelijk om de taal die als het ware een kwartslag is gedraaid en slechts op afstand overeenkomst ver toont met alledaagse taal. Van de spelers wordt dan ook een andersoortig psychologiserend inlevingsvermogen verlangd. De emoties van het verhaal moeten wel getoond, maar het taalge bruik maakt dat niet altijd even gemakkelijk. Op het eerste ge hoor merkwaardige gesprekele- menten moeten de acteurs zo vanzelfsprekend mogelijk laten klinken. Soms werkt dat ko misch, soms cynisch, soms kil en steeds vervreemdend. Als toeschouwer dien je je steeds af te vragen, wat hier aan de hand is. Je moet zelf als het ware de diepere lagen van het verhaal aanvullen. Dergelijke taalexperimenten kunnen theoretisch heel interes sant zijn. Of ze een speelbaar stuk opleveren, is een tweede vraag. Imperium heeft met deze opmerkelijke productie de speelbaarheid daarvan aange toond. Waarschijnlijk mede ge ïnspireerd door hun selectie voor het Circuit waren gister avond alle acteurs zonder uit zondering goed op dreef. Het alerte spel krijgt daardoor vleu gels en kan moeiteloos bijna twee uur lang spannend blijven. Daarbij is het decor ook heel speciaal. Het kleine podium is gevuld met een hoge muur van op elkaar gestapelde wasmachi nes. Voortdurend is er de bedrij vigheid van een wasserij, waar een ieder routineus zijn werk zaamheden verricht. Zo'n realis tische enscenering vormt een prachtig contrast met het weer barstige taalgebruik. en aan den rijn - Berdien >erg geeft zaterdag 9 no- |er wegens de grote be- telling een extra concert in phense Adventskerk. De Ite speelt licht klassieke ek. Ze wordt begeleid door lit 82 jonge musici be- d orkest onder leiding van st Jan Mulder. Het concert 0.00 uur was zo snel uit- tcht dat een matinee om uur is toegevoegd. Ton Kastermans lessa Carlton <"ir Utrecht :ht - Vanessa Carlton op maandag 10 februari ïen eenmalig concert naar norland. Ze treedt op in het 1sthtse muziekcentrum Vre- org. Vanaf het moment i single 'A thousand miles' winkels lag, is de carrière e klassiek geschoolde zan- ,r en pianiste als een ko- .pgegaan. Haar debuutal- Be not nobody' heeft we- °ijd meer dan 1,7 miljoen eplaren verkocht. De kaart- 2«p voor het concert begint tag. in< li Aanmeldingen >r scriptschool ■rdam - De nieuwe script- il in Amsterdam heeft 46 eldingen gekregen. De a lichting nieuwe scenaris- ï«Qgint half januari met de ling. Het is de eerste hbo- 5 scenario schrijven in Ne- ïd. Het initiatief komt uit een groeiende behoef- hetv-producenten en om- n aan vakkundige scena- irijvers voor Nederlandse aseries. Er is jaarlijks jn3 voor twaalf studenten, veimende twee maanden ic^aan de hand van gesprek- schrijfopdrachten de se- plaats. ra voorstelling ke Wiske leelontdekt Rijswijck I - Suske en Wiske vereren idse Schouwburg met een bezoek. Op zondag 10 no- er is de familievoorstelling enjagers' in plaats van één wee keer te zien: 's mid- )m 14.00 uur en 's avonds 1.00 uur. Voor beide voor- igen zijn nog kaarten ver- Iiar aan de kassa van de wburg. rdam - Experts van vei- lis Sotheby's hebben een 'enen werk van de Hol- 'e meester Dirck van Rijs- Bt pntdekt. Het gaat om een veerd paneel als onder- jenan een kabinet met parel en marmer. Het meubel in 1937 voor het laatst ge- oen het van eigenaar wis- Van Rijswijck (1596-1679) erate naam met de voorstel- f in parelmoer en marmer fcrden gebruikt in meubels ejCll tafelblad. Het waren uni- mdat de kunstenaar nooit naoorstelling herhaalde. :ra concert rdien Stenberg jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: 'Dochters van Lear", door Xynix Opera. Muziek: Fons Merkies. Tekst: Jurrian van Dongen. Regie: Joke Hoolboom. Door: Marco Bakker, Niek Idelenburg, Gabi Wagschal e.a. Gezien: 1/11, Leidse Schouwburg, Leiden. Alles smaakt naar afwassop, zonder zout in ons eten. Tot die dramatische conclusie komt koning Lear nadat hij zijn jongste dochter Cordelia heeft verbannen. Zij houdt net zoveel van haar vader als van zout, terwijl haar oudere zusters hun liefde voor hem vergelijken met zilver en goud. Deze koning in 'De dochters van Lear' is gebaseerd op King Lear van Shakespeare. Ook in deze verkorte operabewerking van Xynix Opera is de koning, die vorstelijk wordt ge speeld door Marco Bakker, volledig in de ban van macht. Hij is bang dat hij alles verliest wat hij bezit. Hij slaapt niet meer, lacht niet meer en huilt niet meer. En natuurlijk gebeurt dan het allerergste. De koning raakt langzamerhand alles kwijt: zijn man tel, zijn kroon en uiteindelijk zijn land. In de voorstelling draait het om de totale aftakeling van de koning. En om de afbraak van zijn starre waar den. De raadsels van Cordelia die hem verkleed als nar vergezelt op zijn tocht zijn de sleutel tot het einde. Het is een ontroerend moment als de ko ning eindelijk het antwoord weet op het tweede raadsel: Wat aait je wan gen/terwijl je pijn hebt/Komt altijd zonder dat je erom vraagt/en kost li ters water/Terwijl de bron nooit op droogt? Namelijk: tranen. Tegen de uitwerking van het karakter van koning Lear tekenen zich de an dere personages een beetje mager af. De oudste zus Goneril en haar zus Regan zijn door en door slecht. Maar het nobele karakter van Cordelia komt in de voorstelling niet helemaal uit de verf.Passend bij de inhoud zijn de teksten en de muziek in 'De doch ters van Lear' als van een serieuze, volwassen opera. Toch zijn er verras sende afwijkingen, die het geheel luchtig houden. De tekst combineert dramatiek met grappige vindingen: 'een badkamer met een rolschaats- baan' en 'de namen van de prinses sen die klinken als een ziekte of een plant'. Deze knipogen zorgen onge wenst voor relativering van het stuk. En dat is toch een beetje jammer van een paar mooie dieptragische mo menten. leiden - Baljurken van knisperend folie, aangekleed met ballonnen, watjes, pingpongballetjes en bo terhamzakjes met glitters. Met een modeshow openden zeven tien kinderen, die eerder een ont werpwedstrijd wonnen, gister avond het Nationale Jeugdthea terweekend in de Leidse Schouw burg. Ze ontwierpen tijdens twee workshops hun eigen theaterkos tuums onder leiding van kos tuum- en decorontwerpster Lenn Aarntzen. De presentatie van de show was in handen van de twee presentatrices van Villa Achter werk Telly en Florien. De kinde ren voorzagen hun beide creaties 'Zakdoek'en Vietnamese loem pia' met verfpistooltjes van een vrolijke noot. Foto: Mark Lamers muziek recensie Susanne Lammers Concert: Change - Laura Fygi. Gehoord: 1/ti, Stadsgehoorzaal. Leiden. Zo te horen had ze het gehad. Soms is het laatste concert van een tour een knallend afscheid, maar Laura Fygi's laatste Chan- ge-optreden wilde maar niet spetteren. Het was netjes, keu rig, beschaafd, op een pijnlijk incidentje bij een wulpse dans na. maar dat was bepaald niet haar bedoeling. Fygi's Change is een show die zo op tweede kerstdag voor de televisie kan, gevaarloos amuse ment, dat niemands oren tart. Lichte jazz, vriendelijke pop, aangenaam Zuid-Amerikaans; bekende covers afgewisseld met voor haar geschreven nieuw materiaal. Ze praat de nummers gezellig aan elkaar, daarbij de humor om te lachen niet schu wend. Haar gestroomlijnde band on dersteunt adequaat, nu eens leunend tegen een big bandsound, dan weer overhel lend naar een combo-geluid, maar overwegend het veilige midden houdend. Alle uitschie ters worden zorgvuldig wegge masseerd door de geluidsman, hoogstwaarschijnlijk omdat Fy gi's stem anders te vaak ver dwijnt in de instrumenten, maar het resultaat is middle-of-the- road-muziek en dat blijft niet boeien. Laura Fygi houdt het bij voor keur gezellig en maakt het zich zelf niet graag moeilijk. Soms begint ze aan een interessant nummer, zoals 'Ancora', dat ze met haar hese, een tikje zwoele stem heel breekbaar inzet, maar ze is zo bang dat wij het num mer niet herkennen, dat ze het halverwege toch maar in het Nederlands verder zingt. 'Heel even' dus, en dan volvet gal mend versterkt; lelijke dikke pol dersound, waarin alle subtiliteit verdwijnt. Ze zoekt de veilig heid, blijft angstvallig binnen de marges en daardoor klinken alle nummers ongeïnspireerd. Bij elke oude bekende - 'Just one of those things'. For me. formidable', 'I will wait for you' - ga je even wat rechter op je stoel zitten, om dan toch spijtig te concluderen, dat Fygi aan die nummers weinig toevoegt. Alleen het titelnummer van haar laatste cd Change', een sombe re ballad van een teleurgestelde vrouw, klinkt authentiek. Daar hoor je de emoties in klinken die verder de hele avond schit teren door afwezigheid. (advertentie) Ruth Jacott komt na pauze van twee jaar met nieuw album door Martin Hermens Amsterdam - Ze had haar zinnen gezet op een tropisch album. Maar terroristenleider Osama Bin Laden gooide roet in het eten. Nu ligt er dan Tastbaar", het muzika le vervolg op Ruth Jacotts succes volle album 'Hou me vast' uit 1994. Op maat gemaakt voor de fans, maar wel naar de wensen van de zangeres. Twee jaar niets doen is haar pri ma bevallen. Na vijf seizoenen toeren en een reeks albums was het tijd voor een pas op de plaats. „Niet dat ik het helemaal gehad had, hoor", vertelt Ruth Jacott. „Ik wilde nadenken over nieuwe dingen. Ik wist het even niet meer. Ik wilde verder, maar dan wel met nieuw materiaal." „Ik heb in die periode alleen maar leuke dingen gedaan. Ben veel bij familie op bezoek ge weest. Heb dingen gedaan waarin ik de jaren daarvoor te kort geschoten ben. Met neven en nichten naar de bios of Mc Donald's en lekker bij moeder neergeploft op de bank om me te laten verwennen. Urenlang met de honden door het bos wandelen. Heerlijk was dat", al dus de in het Groene Hart woonachtige zangeres. „Er had al eerder een nieuw al bum moeten liggen", bekent ze. „Ik had de wens om een tro pisch album te maken in de stijl van Jennifer Lopez, Ricky Mar tin en Enrique Iglesias. Dat zit nu eenmaal in mijn bloed. Er waren al contacten met een Cu baanse producer in Amerika. In de week dat wij voor de eerste gesprekken naar hem toe zou den gaan, pleegde Bin Laden zijn terroristische aanslagen. Ik durfde niet meer te vliegen. Nog steeds niet; ik vind het een nare gedachte om in een vliegtuig te zitten. Ik voel me veel veiliger in de auto." „Vervolgens werd het zoeken naar: wat nu? Ik wil graag een Engelstalig album maken; die cd komt er ook. Maar we hebben uiteindelijk gekozen om eerst weer iets Nederlandstalig te ma ken. Mijn publiek zit niet te wachten op Engelstalig repertoi re van Ruth Jacott. Het zoekt herkenning en wil een taal ho ren die het goed begrijpt en waar het weinig moeite voor hoeft te doen." „Het kost mij geen moeite om rekening te houden met wat mijn fans.willen. Dankzij hen ben ik nu wie ik ben. Je moet je Ruth Jacott: „Ik wilde verder, maar dan wel met nieuw materiaal." Publiciteitsfoto publiek koesteren en niet egoïs tisch alleen aan jezelf denken. Ik heb gemerkt dat mensen in Ne derland in hokjes leven. Grote veranderingen kosten tijd. Niet iedereen gaat even makkelijk mee in wat je bent en wilt. Dat remt mij af in de dingen die ik allemaal nog wil doen. „Maar eerlijk is eerlijk: als je het aan mij overlaat, weet het pu bliek helemaal niet meer waar het aan toe is. Ik vind te veel muziekstijlen mooi. Ik zou graag een rockalbum willen maken, maar ook een klassiek en jazzal- bum. En dan merk je dat Neder land te klein is om alles te doen wat je graag wilt doen. Dat is een nadeel voor iemand zoals ik die van zoveel soorten muziek houdt." Het nieuwe album 'Tastbaar' is het hedendaagse vervolg op 'Hou me vast' uit 1994, nog al tijd het meest succesvolle album van Ruth Jacott. De cd stond in dertijd tachtig weken in de Al bum Top 100 en leverde de zan geres veel hits op. „Het was een heel sterk album, één van mijn mooiste", vindt Jacott. „Er ston den veel sterke stukken op. Tij dens concerten wordt ook altijd gevraagd naar liedjes van die cd." Het team van toen - naast le venspartner Humphrey Camp bell de producers Jochem Fluit- sma en Eric van Tijn - schaarde zich ook achter 'Tastbaar'. „Er is dit keer goed geluisterd naar wat ik wilde. Dat is een verdienste van zoveel jaren meedraaien in dit vak. Vroeger dacht ik wel eens: ze weten wat ze doen, ze hebben gelijk. Nu heb ik zelf veel ideeën aangedragen. En dan merk je in de studio dat we allemaal gegroeid zijn." „In al die jaren heb ik nog nooit zo ontspannen gewerkt aan een album als dit keer. Voor het eerst was er geen stress tijdens de opnames. Vroeger zat ik altijd heel krap in de tijd. Dan nam ik een nieuw album op tussen concerten en andere optredens door. Toch vind ik dat je als ar tiest in Nederland te weinig tijd krijgt om een album op te ne men. Ik heb nu alles in drie maanden tijd ingezongen. Soms zou je net wat meer willen doen. Maar ik weet ook dat langer werken aan een cd niet altijd een beter resultaat oplevert. Je loopt dan het risico dat je de ziel en de warmte uit de nummers haalt." Jacott is inmiddels 42 jaar. Tast baar' reflecteert daaraan. „Ge lukkig wel, ja. Ik ben niet meer dat huppeltrutje van toen. Ik kan niet meer doen alsof ik nog 18 ben. Dat zou nergens op slaan. Op 'Tastbaar' staan lied jes met teksten die passen bij de Ruth van nu. Dat maakt het een volwassen album. Ik blijf degene die uiteindelijk de beslissing neemt over wat ik wel en niet doe. Ik moet er achter staan, want ik ben degene die het moet uitvoeren. Is dat niet het geval, dan zou ik doodongelukkig zijn." Tastbaar" verschijnt maandag 4 november bij Dino/EMI.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 25