'Het was alsof ik thuiskwam GESPREK VAN DE DAG Campagne laat leuke kanten van Marokkanen zien r "ee De geheime tuin van je kinderjaren hdc152 MENSELIJK De corpulente Ame rikaanse soulzanger BARRY WHITE is op zoek naar een nier donor. De artiest zou volgens The New York Post in een zie kenhuis liggen waar zijn situatie 'slecht' wordt genoemd. De 58-jarige White, we reldberoemd wegens zijn lage stemgeluid, heeft al jaren een veel te hoge bloed druk. Hij moestom die reden al ver scheidene concerten afzeggen. Foto: EPA De TAKKENBEZEM is zo populair geworden in Groot- Brittannië dat de traditionele bezemmaker Brian Eddon een overheidssubsidie heeft gekregen om zijn zaak uitte breiden. Eddon schrijft de populariteit van zijn bezems geheel toe aan de Harry Potterboeken en de film. Kinde ren die de film gezien hebben willen zelf ook een heksen- bezem. Eddon (34) maakte zijn eerste takkenbezem toen hij dertien was en nam later het generaties oude bezem- bedrijf van zijn familie over. Het bedrijf is gevestigd in Pickering, niet ver van de North Yorkshire Moors Railway die in de film figureert als de spoorlijn naar de tovenaars- school waar Harry Potter leert bezemvliegen. Het familie bedrijf maakte de bezems oorspronkelijk voor de staalfa brieken in Yorkshire. Rose Elizabeth Hen man is nog maar net begonnen met ademhalen en het zal nog jaren duren eer bekend is of zijn ooit zal tennissen. Toch kunnen gok kers bij de Britse bookmakers al geld inzetten op een tri omf in Wimbledon van haar in de toe komst. De wedkanto ren betalen dan 250 tegen 1. Rose Eliza beth is afgelopen weekeinde geboren. Zij is de dochter van TIM HENMAN, de beste tennisser van Groot-Brittannië. Alle sportliefhebbers in het Ver enigd Koninkrijk hopen elk jaar op een triomf op Wimble don van 'Tiny Tim'. In de aanloop en tijdens het klassie ke tennistoernooi loopt de Henman-koorts hoog op. Tot hij is uitgeschakeld, is er sprake van Henmania. Tim Henman reikte op Wimbledon nooit verder dan de halve finales. Foto: AP De gemeente Reimerswaar in Zeeland heeft het VLOE KEN in de ban gedaan. De ze week besloot de raad de Algemene Plaatselijke Ver ordening (APV) aan te pas sen door een vloekverbod in te voeren. Niet met het idee politie-agenten achter overtreders aan te sturen, maar meer om een signaal af te geven in het streven naar de reconstructie van normen en waarden in de samenleving. Tegenstan ders van een vloekverbod voeren het argument aan dat een dergelijk verbod niette handhaven is. Want: wat is een vloek en wat niet? Kortgeleden kwalificeerde voorlichter Teunis Bunt van de Bond tegen het Vloeken 'Sapper- deflap' als een vloek. Hij deed dat op etymologische gronden. Sapperdeflap, op een oog een onschuldige uiting van Pipo's verba zing, zou volgens Bunt zijn afgeleid van Sacré nom de Dieu. Amerikaanse wetenschappers hebben plannen ontvouwd voor een nieuwe en goedkopere manier om toeristen een RUIMTEREIS te kunnen aanbieden. Volgens hun bereke ningen hoeft een retourtje ruimte niet meer te kosten dan zo'n 15.000 euro. De eerste ruimtetoeristen Dennis Tito en Mark Shuttleworth betaalden zo'n 20 miljoen euro vooreen bezoek aan het internationale ruimtestation ISS. De Amerikaanse onderzoekers denken dat een der gelijke investering niet langer nodig is door de inzet van raketten die steeds opnieuw gebruikt kunnen worden. Kern van de aanpak zijn capsules waarin de toeristen plaatsnemen. Een raket brengt ze in de ruimte om vervol gens de capsule los te laten. De raket keert terug naar de aarde en de capsule gaat op weg naar een ruimtestation. Daar kunnen de reizigers uitstappen. Amateur-astronau ten die hun vakantie erop hebben zitten, gaan met de capsule weer naar huis. De Amerikaanse actrice SARAH JESSICA PARKER ster uit de televi sieserie Sex and the City, is maan dag bevallen van een zoon. Het is het eerste kind voorde 37-jarige Parker. De vader is de 40-jarige ac teur Matthew Bro- derick, met wie Parker sinds 1997 is getrouwd. Hoe de baby heet is niet bekendge maakt. Foto: AP Een computerspelletjesfa naat uit Engeland wil zijn VINGERS VERZEKEREN voor maar liefst zeshon derdduizend euro. Alex Ni- kitin is doorgedrongen tot de finale van de World Cy ber Games, die deze week gehouden worden in Zuid- Korea. De 17-jarige com- putergek wil met de verze kering zijn inkomen veilig stellen. ,,Mijn kwalificatie voor de World Cyber Games bracht me op het idee", aldus Nikitin in een verklaring. „Computer spellen worden door steeds meer mensen gespeeld en zijn sneller dan ooit tevo ren. Dat is natuurlijk goed voor de competitie, maar het vergroot ook de kans op stress en blessures aan mijn vingers. En juist de vingers zijn als'professio- nele gamer je meest waar devolle bezit." KONINGIN BEATRIX gaat op 21 november naar de uit reiking van een eredoctoraat aan VN-secretaris-generaal Kofi Annan in Tilburg. Dat heeft de Rijksvoorlichtings dienst gisteren bevestigd. De Universiteit van Tilburg geeft Kofi Annan het eredoctoraat omdat hij zich tome loos inzet voor een politiek handelen op basis van mense lijke waardigheid. Met hem krijgen nog twee anderen een eredocoraat: Ariel Rubinstein, verbonden aan de univer siteiten van Tel-Aviven Princeton, en Hans-Dieter Klin- gemann van de Vrije Universiteit van Berlijn. Voor de ko ningin zal het uitstapje niet het eerste openbare optreden zijn na de bijzetting op 15 oktober van haar man. Dat wordt waarschijnlijk de ontvangst van de Russische pre sident Poetin, die vooralsnog een week eerder wordt ver wacht. DONDERDAG 31 oktober 2( niet klaar voor het land waar één en één altijd twee is. Boos was ik toen, en bang bovendien. Want in die wereld waarin kennelijk emotionele en so ciale vaardigheden nauwelijks meetellen, moest zij zich de komende tien, twaalf jaar staande weten te houden. Dat lukte haar aar dig. Maar haar 'mensbeeld' heb ik al die jaren op haar bed laten staan als waarschuwend te ken aan de wand: dit laten we ons niet afne men. Toen was een schoolrijpheidstest voor kleuters nog een experiment, ingegeven door de nabij heid van de Katholieke Universiteit Nijmegen en een ambitieuze hoogleraar. Nu dreigt het nieuwe kabinet door te gaan waar het oude was gebleven, namelijk het invoeren van een toets voor alle kleuters, zodra zij hun entree inaken op een basisschool. Opdat achterstan den tijdig opgepakt kunnen worden, is het nodig taal, ordenen, het begrip van ruimte en tijd, te testen. Officieel wordt deze drang ver pakt in de ambitie 'latente capaciteiten'aan de oppervlakte te brengen. In feite ging het om de vroege opsporing van eventuele taalachter standen van allochtone leerlingen. Ik ben altijd mordicus tegen testen en toetsen van kleuters geweest. Toen en nu. Omdat dit een dodelijk wapen is voor het verschijnsel kleuter, en al die kleurigheid en klaterkracht die bij deze fase hoort. Nu de kleutersclm r^e afgeschaft, is er al die bovenwaartse dmlDino jonge kinderen om zich vooral cognitief, 20v lectueel te ontwikkelen. Terivijl het in de terfase juist om het spelenderivijs ontivil ais van andere vaardigheden gaat. Het vrijejji waarin al die vaardigheden zoals ruimt ac" verkenning, ontwikkelen van fantasie, h omgaan met emoties en sociale vaardig! komt in de verdrukking als begripsvorm op het gebied van taal, ridmte en tijd ge lij getraind gaat worden. De Algemene Ver ging van Schoolleiders heeft intussen mi deeld medewerking aan zo'n verplichte e^n die in 2005 zal worden ingevoerd, te wei 'Hier moet je kinderen niet aan ondenui Ook in deze, bijna uitgeruimde kamer, i Ist1 de dochter tenslotte toch haar onvermiji ,e,£ kinderdood. Sloeg de poort in de ommule™ geheime tuin van haar jeugd dicht, toen vei naar de brugklas ging. Met een grote, ni fiets en een veel te zware tas. Twee maai later zei ze, gelaten: 'ik breng mijn speek aJ" maar naar de zolder. Ik heb er toch geenVea meer voor'. Daar liggen de poppen, pla\f* bil, lego, Fisher Price en Barbies nog stet "fe: De zusjes verdelen het. Voor hun eigen k att ren. Ro >ot taa' sbere en. Zi nooi organiseren of het boel te vee je uitdelen op scholen tijdei nig ge de lessen maatschappijleer, khebl Den Haag heeft niet gekozei ianav( voor een brochure, maar vo ;en aa posters in trams en bussen, omdat er veel klachten van inwoners komen over het gi drag van jonge Marokkanen d in het openbaar vervoer. Op één van de posters zit een Marokkaan achter een bord eten met als tekst: 'Ik houd ook van boerenkool, maar dan met lamsvlees'. Dat ide zegt Van de Sanden, is van ing tu Haagse Marokkanen, niet v< d's bij Attacom. Hij signaleert dat vooral jongeren enthousiast zijn en zich absoluut niet schamen voor een campap nnaaj om het beeld over zichzelf o ispoo te krikken. „Ze zien eindelij! a Veer een mogelijkheid om eensoj iop ee een prettige manier in het 1 nieuws te komen", weet Va de Sanden. Behalve Den hebben tot nu toe ook Br< Tilburg, Bergen op Zoom, ferijtu: Rotterdam, Utrecht, Ede,1 feonge1 mere en Gorinchem het inifeniet atief omarmd. de LI jrdvo( allem dem< sp ochte htofft naleei Een groeiende groep Nederlanders bekeert zich tot de islam. Het zijn er inmiddels meer dan zesdui zend. Tweederde van hen is vrouw, goed opgeleid en tussen de 20 en 25 jaar. Een van hen is de 24-jari- ge Olga Vos uit Alkmaar. Zij is regiofunctionaris bij het Anti Discriminatie Buro in die plaats. „Ik ben net als mijn moeder een feministe in hart en nieren." Een klein plukje blond haar is ontsnapt aan de zwartgrijze hoofddoek. Haar lichaam is omhuld door wijdvallende zwarte kleding. De ogen zijn opgemaakt en stralen vooral levenlust uit. Aan haar vingers prijken grote ringen. „Ik zie er graag goed uit, maar ik wil niet alleen op mijn uiterlijk worden beoordeeld. Ik voel me door deze kleding vrijer, omdat ik nu meer als mens wordt benaderd en niet als een sexy vrouw. Mannen spreken me nu niet meer aan met 'Schatje, ga je mee'. Ik heb zoveel meer dan alleen mijn uiterlijk. Door me zo te presenteren is mijn eigenwaarde gegroeid." Als kind had ze helemaal niets met welk geloof dan ook. Haar jeugd in Wieringerwaard was een groot feest en ze ravotte veel in de weilanden. Haar ouders waren niet religieus. Als er thuis op de tv iets over het geloof kwam, werd er onmid dellijk overgeschakeld naar een andere zender. Ook leuke EO-kindergramma's gingen uit. Toen ze 12 was, ging ze voor het eerst naar een kerk. „Een buurmeisjes vroeg of ik mee ging. Ik vond dat spannend, vooral omdat ik toen een rok aan mocht, maar tijdens de dienst voelde ik me voor namelijk ongemakkelijk." Tijdens de middelbare schoolperiode veranderde er langzaam iets aan haar religieus besef. Ze be zocht namelijk de Berger Scholengemeenschap. De school haalde alles aan creativiteit uit haar. „Er waren heel bijzondere dramalessen, de leraar Ne derlands liet je een liefdesgedicht maken naar aanleiding van wat je in de natuur had gevonden en textiele werkvormen hield ondermeer in datje een mooie avondjurk mocht maken en niet zoals elders een of andere onnozele eierwarmer." Maar nog meer dan de school werd ze beïnvloed door de reis er naar toe en weer terug. Ze was da gelijks vier uur onderweg. In de trein kwam ze in contact met leeftijdgenoten van allerlei multicul turele groepen. „We hadden het niet alleen over hoe verliefd we wel niet waren en welke jongens nu het leukst waren; we spraken ook over allerlei levensopvattingen en normen. Ik ging me steeds meer in andere culturen interesseren." Ze verdiepte zichzelf door het lezen van boeken uit de bibliotheek, die vooral gingen over gods diensten. Boeken over het christendom, het jo dendom, het boeddhisme en de islam waren zeer aan haar besteed. Ook de Koran kreeg ze in han den. „Ik las het boek toen zo, zonder me van te voren ritueel te wassen, maar ik wist toen nog niet dat zoiets niet hoort." Hoe meer ze las, hoe meer ze vooral de islam ging waarderen. „Het was alsof ik thuiskwam. In de Koran wordt alles zo prachtig Ajaxied Boukhari in actie. De Marokkaanse voetballer wil graag laten zien dat er ook positief nieuws is over Marokkanen. Foto: GPD/Ron Pichel Het had ook over asperges kunnen gaan, of over depres sie, maar het gaat over Ma rokkanen. Communicatiebu reau Attacom uit Tilburg sig naleert ontwikkelingen in de samenleving en zag dat Ma rokkanen enkel en alleen ne gatief in het nieuws komen. Daar moest maar eens iets te genover gesteld worden. Dat werd de campagne 'Hoe leuk zijn Marokkanen?', die maan dag 4 november in Den Haag van start gaat. „Oplossingen voor de proble men met Marokkanen wor den alleen gezocht in een harde aanpak, in repressie, niet in de positieve kant van hun cultuur", zegt Otto van de Sanden van Attacom. „De eenzijdige negatieve benade ring belemmert de integratie, want het lijkt of er echt niets leuk is aan Marokkanen. Nou, ik kan moeiteloos een tele foonboek vullen met leuke verhalen over die mensen." Om te beginnen werd het een boek met verhalen van vijf min of meer bekende Marok kanen. Een acteur, een hoog opgeleide vrouw, een schrij ver, een voetballer en een prominent deelnemer aan het tv-programma Lagerhuis. Zij vertellen onder meer over wat ze in het weekend doen en hoe hun relatie met vrienden is. Gemeenten die met de campagne willen meedoen, kunnen plaatselijke (onbe kende) Marokkanen in een brochure hün leuke verhaal laten vertellen. Dat kan ie mand zijn die het uitstekend doet op de universiteit, maar ook iemand die diverse keren met de politie in aanraking is geweest maar op het rechte pad is geraakt en een oplei ding volgt. „De Marokkaanse gemeen schap in de betrokken steden moet zelf initiatieven nemen om deze campagne te laten slagen", zegt Van de Sanden. Daarbij kunnen ze het boekje en de brochure gebruiken om de campagne bij de bewoners onder de aandacht te bren gen. Daarna kunnen ze bij voorbeeld een voetbaltoer- dagzou worden. Maar nu ik terugdenk aan dit afscheid blijft vooral het beeld hangen van twee dochters op de trap, die met tranen van het lachen en doorgelopen mascara fragmen ten voorlezen uit hun dagboeken. Veel om slachtig gesmacht over jongens en ruzietjes met elkaar. Veertien, vijftien, zestien waren ze toen. Sommige bladzijden hebben nog bob beltjes van de tranen. Nu moeten ze het voor lezen af en toe stoppen van het lachen en leu nen ze gierend tegen elkaar. Wat doe je met dat kussen?', vraag ik de oud ste dochter. Het heeft al die tijd op haar bed gebivakkeerd. Een roze kussen waar de juf frouw van de kleuterschool het 'mensbeeld' opgedrukt heeft, dat zij als vijfjarige heeft ge maakt. Het was een vrolijke, versierde mens die zijn armen als bloemen ten hemel hief. De manier waarop zij toen mensen tekende, ont roerde mij, omdat het vertrouwen uitdrukte in de mensheid om haar heen. Voor de hooggeleerde heer die een naam heeft op het gebied van schoolrijpheidstesten, was dit mensbeeld echter onvoldoende en de schoolrijpheid van ons kind twijfelachtig. Want een kind meteen beetje intelligentie hoort op die leeftijd te weten, dat een hand. vijf vingers heeft. En als het zo dom is om daar ter plaatse bloemen te tekenen, dan heeft het te weinig werkelijkheidszin en is het nog Nederlandse vrouwen bekeren zich tot islam Olga Vos. Foto: Alex Kingaby mijn taak om carrière te maken. Trouwens n r(^ moeder met wie ik een heel goede band heb altijd dat ze mijn beslissing om moslima te y den niet begrijpt, maar wel accepteert. Dat v Igi knap van haar. Ik wil in mijn werk hogerop mijn doel is uiteindelijk mee te werken om 1 brug te slaan tussen moslims en niet moslim is teveel en onnodig vijandschap tussen de ven. De islam wordt ook niet altijd en door een goed begrepen, terwijl het juist een vrei me religie is. Maar vooral mannen zijn zichi niet altijd bewust." „Dagelijks word ik geconfronteerd met mem die me onheus bejegenen en wier gedrag rie! naar discriminatie. Soms word ik in mijn gespuwd. Laatst was ik bij de bakker en d; een verkoopster doodleuk dat ze geen Turl hielp. Natuurlijk word ik dan kwaad en als moslima was en geen hoofddoek droeg, zou verkoopster over de toonbank trekken. Irene Nieuwenhuijse Ze zitten op de brede trap van hun ouderlijk huis, dat ontruimd zal worden. Twee vrou wen, dertig en 32 jaar. Ze hebben man en kin deren achtergelaten om afscheid te nemen van dat huis. En om nog één keer met z'n vieren te zijn, 'net als vroeger'. Zo brengen wij, hun ouders, een onge bruikelijke dag door met onze doch ters. Er moet vooral stevig gewerkt worden: hun jeugd moet worden meegenomen. Althans alles wat daar in de vorm van boeken, kleren, foto's, speelgoed, en wat al niet meer, is achterge bleven op hun kamers. En ook in de tivee antieke kisten die ik voor ze heb gekoch t. Vroe ger bedoeld voor een bruid om de uitzet mee te nemen. Nu om een jeugd in weg te dragen. Schoolrapporten, schriftjes, tekeningen, briefjes, dagboeken, jur ken, T-shirts. Al die mijlpalen die het groeien en groter worden vergezellen. Ik was bang dat het een heel sentimentele beschreven. Bijvoorbeeld over de invloed van al cohol. Dat als je teveel drinkt je anderen, bijvoor beeld je ouders, kan gaan verloochenen. Je nor men en waarden vervagen namelijk door de alco hol en omdat ik heel veel respect heb voor mijn ouders wil ik niet dat zoiets mij overkomt. De nor men en waarden die ik heb meegekregen dank ik tenslotte aan hen." Dat betekent niet, zegt ze vlug, dat ze een hele brave puber was. Ze dronk wel eens een glas wijn (nooit twee), rookte af en toe een sigaretje en stapte rustig tot 's morgens zes uur rond in disco theken. „Ik lag in die tijd behoorlijk met m'n moe der overhoop." Vanaf haar twaalfde ging ze op vrijersvoeten. „Mijn moeder vertrouwde me en wist dat het weer goed zou komen." Op haar achttiende ging ze de ouderlijke woning uit en kwam ze via wat omzwervingen in een huis terecht waar moslim-vrienden woonden. Een van hen wees haar erop dat ze eigenlijk al moslima was. Ze deed alles in naam van Allah en las de Ko ran zo vaak als mogelijk. „Maar het was toch nog een hele stap om voor mijn geloof uit te komen. Op een avond heb ik in mijn eentje op mijn kamer de geloofsbelijdenis afgelegd. Bij de islam kan dat. Het was een heel spiritueel moment." Ze kwam ook in contact met Alnisa, een contact groep voor Nederlands sprekende moslima's. „Het is heerlijk om samen met je zusters te zijn, maar met oude vrienden die geen moslim zijn, heb ik ook nog steeds een goed contact. Alleen met een paar meiden waarmee ik vroeger ging stappen, is het contact verbroken." Op haar 20ste trouwde ze met een van haar huisgenoten. „Maar ik ben geen moslima geworden, omdat ik met een moslim wilde trouwen. Het is andersom. Omdat ik moslima was, kon ik met hem trouwen." Dat zo meent wat ze zegt, blijkt wel uit het feit dat ze er niet over piekert ooit haar geloof op te geven, ter wijl ze inmiddels is gescheiden.Allah heeft blijk baar besloten dat we niet voor altijd samen kun nen zijn. Ik ben nu weer single en omdat ik net als mijn moeder behoorlijk feministisch ben - zeg maar gerust in hart en nieren - zie ik het ook als

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 2