71ckUNSÏ Cultuur 'Programma moet schuren, pijn doen' Art Fair wil op een hoger plan komen Van der Jagt verloste Grunberg van hoge verwachtingen Uitgevers negeerden winnaar Booker Priz 'Helden Sokkenl geen vro sprookjfc j° Premières van tweede Tolkien-film uitverkoc 'Zuster' bekroond met platina Aftershow Prince in Nighttown In februari deel o A.F.Th-cydus Schrijvers naar festival Suriname De kwaadheid van Javier Guzman vrijdag 25 OKTOBER 2002[ l lz£ theater recensie Susanne Lammers Kindervoorstelling: 'Helden opi door theatergroep Maccus. Gi 24/10, Schouwburg, Leiden. Nog 3/11, Stadstheater Zoetermeer; A Stadsschouwburg, Haarlei poo tzij zich pub Helden op Sokken gaat o\taaJ] gezin waar je nu niet dii zou willen horen. Tien broers, die iedere dag 'op tuur' gaan. Ze lijken spi op elkaar met hun blauvac™ ten en vormeloze blauwe en ze praten allemaal de s na. Ze doen alles samen e'8en tegelijk, en ze hebben 00 s namen, ze hebben nui Alleen de jongste, 'een', een beetje tussenuit. Nog minder leuk is het van hun zusje, want zij voor die broers zorgen: zi de kleedjes kloppen, he aanmaken, de tafel dekki bakken en hun bc doppen. Dag in, dag uit na week. Gelukkig is er 01 kat. Die verleidt het mei rebellie en samen gaan pad. En beleven dan een tuur waar de broers nog n durfden te dromen, zo en zo mooi. 'Helden op Sokken' is gee lijk sprookje. Het verhaal dekt de zware, wijze lessei half. Het gaat over vervel sleur, over groepsgedrag e moeilijk het is om je daaiK onttrekken, over branie er 'tc° durf en over jezelf word zijn. Dat is nogal veel, zelfs dat er daardoor eigei1 weinig gebeurt op het tvan Vooral voor de pauze moeilijk de zaal bij de houden. Ze waren liever verhaal. Maar Maccus ook heel gedreven en lie theater, en dat ontgaat ocEN,~ mand. 'd' 'Helden op Sokken' is eei pella gezongen musical. P®n aan dankt het zijn bijzi sfeer. 'Helden op Sokken' v0° en sober vormgegeven. E ^eI eenvormige mannetjes 1 rjj een mooi griezelige indn hun identieke beweging a.c het in vierkanten verdeel) cor. Het zusje in haar jurk f schortje sleept zulke groti'1 nen en tobbes rond, dat nog kleiner en kwetsbaard wordt. Het gezelligst om naar te is de poes, en de nach J sterren, die als noten in ei tenbalk hangen. De mal' denk ik, dat Maccus het te wilde doen en te duidelijk zijn. Daardoor duurt het v lang voor de hoofdpei eens wat gaan doen en e gen gezicht krijgen. Dat het nodeloos traag en zw; - somber, ook al loopt he maal nog net goed af. rerg :n d in. 1 itspi eld jgt' do M; tezi fot ihe rerd nzi ids carr tde elijl irtre ;ew de' ;nh lieg eW ds hs den haag/gpd - Zeker vijf grote uitgevers in Londen hebben dinsdagavond met het schaam rood op de kaken zitten toekij ken hoe de schrijver Yann Mar- teil de prestigieuze literaire Man Booker Prize in ontvangst nam. Deze vijf vonden het manu script van 'Life of Pi' niet publi cabel en stuurden het met een bedankbriefje terug naar de Ca nadese auteur, heeft Martels agent Derek Johns laten weten. Johns wilde geen zout in de wonde strooien door de namen van de uitgevershuizen te noe men. „Het is al beschamend ge noeg voor de uitgevers", ver klaarde hij tegenover The Guar dian. „Ik kan me voorstellen hoe ze zich nu voelen. Maar dit soort dingen gebeuren wel vaker met serieuze fictie, waar het aan komt op smaak en gevoel." Het was uiteindelijk de kleine uitgever Canongate burgh die de potentie van tels verhaalkracht op w wist te schatten. Cani boekte al eerder succes m epische werk 'The Crimso tal and the White' vdn sd erse Michel Faber, een boek d: ueu al door uitgevers in Londt ld v\ zijde was geschoven. Simon Prosser van uitjferer Penguin geeft toe dat h »ete van de vijf was die heeft 1 gokt met Martel. „Smaak eenmaal subjectief. Maar Ka delijk is het boek bij een uitgever terechtgekomen de juist mee heeft gehande bli Of uitgevers zich en masse d d den voor Martels volgencoeg man, valt nog te bezien. boek behandelt de schrijd uk Holocaust. Yann Martel met de Booker Prize zo'n Iva ïun dar bl. Ii dub Ilenu )t 4 amsterdam/anp - Twee maan den voordat de tweede 'Lord of the Rings'-film wereldwijd in première gaat, zijn de eerste voorstellingen in veel grote ste den al uitverkocht. De voorver koop voor de film is begin okto ber begonnen. Veel bioscopen hebben nu al voor de eerste da gen extra voorstellingen in moe ten plannen. 'The Two Towers', zoals de sub titel van de film luidt, december in première. Hel tweede film van de drie gisseur Peter Jackson hei maakt naar de beroemde ken van auteur Tolkien. Fellowship of the Ring', ste deel, ging vorig jaar ber in première. De film li wereldwijd een miljard winst op en kreeg in maai Oscar. ra por #av iele/ Dj a ooi he'Pf di'ge |eian ftï SS „I leiden - De Nederlandse speeL— film 'Ja zuster, nee zuster', die op 3 oktober in première ging, heeft al 200.000 bezoekers ge trokken. De film, gebaseerd op de door Annie M.G. Schmidt geschreven televisiereeks, is daarvoor bekroond met de Pla tina Film. Foto: GPD Rotterdam - Na het concert van Prince op zaterdag 2 november in Ahoy" in Rotterdam geeft de 'grote kleine man' een aftercon cert in het plaatselijke Night town. Na zijn concert van verle den week (15 oktober) was Prince daar ook al tot in de klei ne uurtjes te vinden, maar toen vooral dansend en af en toe een plaatje draaiend. Nu komt hij om te spelen. Prince heeft een naam opgebouwd met dit soort aftérshows, maar die werden zelden vooraf aangekondigd. Nu wordt niet uitgesloten dat er zelfs kaarten voor de aftershow in de voorverkoop komen. Amsterdam - 'De MoVo Tapes', 'deel 0' van de romancyclus 'Homo Duplex' van A.F.Th, ver schijnt 10 februari. De verschij ningsdatum, die aanvankelijk ergens in november lag, is vol gens uitgever Querido precies dertig jaar na een 'cruciale da tum' in het boek. Wat dat bete kent kon een woordvoerder niet zeggen. A.F.Th. (de auteur schrapt voor de serie zijn ach ternaam Van der Heijden) zal op de verschijningsdag een kor te lezing geven. Hij zal daarin ingaan op „het cruciale van de datum". 'Homo Duplex' gaat waarschijnlijk, inclusief het vol gens Querido 'preluderende' deel 0, acht delen tellen. Amsterdam - Acht schrijvers uit Nederland doen mee aan het li teraire festival 'Het Woud der Verwachting' volgende maand in Suriname. President Vene- tiaan van Suriname opent het festival op 13 november. Hij draagt bij die gelegenheid voor uit eigen werk. Behalve de schrijvers uit Nederland als Jo ke van Leeuwen, Joost Zwager man en Adriaan van Dis doen zeven Surinaamse auteurs en een uit de Antillen mee aan het evenement. Het festival, dat tot en met 16 november duurt, moet „de verbondenheid in taal tussen de Antillen, Nederland en Suriname" uitdrukken. door Maarten Baanders leiden - „Een schrijver laat zich kennen in wat hij schrijft. Praten over mijn privé-leven in praat programma's vind ik niet be langrijk." Arnon Grunberg hield gisteravond tijdens een inter view met Arjan Peters van De Volkskrant, in boekhandel Kooyker, beleefd afstand. De perikelen rond prijzen en de speculaties die voorafgingen aan de onthulling dat Grunberg ook Marek van der Jagt was, dreigen de aandacht van zijn boeken te verplaatsen naar zijn persoon. Hoewel hij daar geen prijs op stelt kwamen er toch wetenswaardigheden uit het le ven van de schrijver ter sprake, die in zijn romans zijn terug te vinden. Zo vertelde Grunberg over een bezoek de vorige avond aan het Vossius Gymna sium, waar hij in 1988 ongedi plomeerd werd weggestuurd. Hij sprak zijn lerares Neder lands, mevrouw Lelieveld, die in zijn roman 'Blauwe maandagen' voorkomt als mevrouw Haase- veld (ze is de dochter van schrijfster Hella Haasse). Grun berg vertelde dat ze een werk weekfoto uit 1986 had, waarop hij in korte broek een poging tot voetballen deed. En ze dreigde: „Als je nog één keer over me schrijft, breng ik deze foto in de publiciteit." Uiteraard kwam 'De geschiede nis van Marek van der Jagt' ter sprake. Onlangs verscheen het boekje 'Sterker dan de waarheid. De geschiedenis van Marek van der Jagt' waarin Grunberg ver telt over de mystificatie die hij schiep door Marek van der Jagt Maar Grunberg verklaarde een radicale streep onder het acte ren gezet te hebben. Peters wilde ook weten wat voor schrijfthematiek Grunberg aan Van der Jagt wilde meegeven. Hij zag als onderscheid dat in het werk van Grunberg de vader en in dat van Van der Jagt de moeder een grote rol speelde. Grunberg zei dit niet bewust er in gelegd te hebben en was uit gegaan van concrete feitjes: dat Van der Jagt in Wenen bij een hospita woonde, dat zijn moe der verongelukt was enzovoort. Grunberg vertelde over de in vloed van de Poolse schrijver Hlasko op zijn werk. De schrij ver die het rotte leven draaglijk wil maken door te schrijven, bleek veèl raakvlakken met Grunberg te hebben. „Mijn rol lenspel was geen grap, maar ernst. Het was een spel waar mee ik veinsde de toevallighe den waar het leven uit bestaat naar mijn hand te kunnen zet ten. Het feit dat Hlasko niet tot destructie verviel, maar vocht door te schrijven inspireerde me. Later zag ik in dat ik me in de tijd dat ik als Marek van der Jagt leefde in een crisis bevond. De rol maakte het schrijven ge makkelijker. Door Van der Jagt te zijn voelde ik niet de hoge verwachtingen die men van Grunberg had." Of er nog boeken van Van der Jagt zijn te verwachten? „Mis schien, maar dan niet meer als mystificatie. Nu weet iedereen dat een boek van Van der Jagt van mij is. Als ik doorga met het rollenspel gaan mensen dat be langrijker vinden dan mijn werk." 'Veel kunstenaars zijn bezig elkaar vliegen af te vangen' door Herman Joustra leiden - Het topstuk van de beurs is een ets van Rembrandt, 'De opwekking van Lazarus'. Er is ook werk van Lucas van Leyden. Maar de aanwezigheid van twee oude meesters is zeker niet de enige reden waarom de tweede Leyden Art Fair, zeg maar de Leidse Kunst beurs die 7 november begint in de Groenoordhallen, een hoger niveau zal hebben dan de eerste. Organisator Ri chard Kempff: „Vorig jaar was het be hoorlijk goed, maar dit keer wordt het echt top." Dat komt door de details, zoals een be tere verlichting en betere stands waar de deelnemers hun kunst tentoonstel len. En het komt door een serieuze in greep, het invoeren van selectiecriteria. Zo bepaalt een keuringscommissie of de kwaliteit van het gebodene hoog ge noeg is om op de beurs te worden toe gelaten. De organisatie besloot hiertoe na de kritiek van vorig jaar dat de ten toongestelde kunst niet altijd van even hoog niveau was. Op de beurs, die vier dagen duurt, wordt kunst uit de 17de, 18de, 19de en 20ste eeuw gepresenteerd door onge veer zestig galeriehouders en kunst handelaren. Het aanbod varieert van schilderijen, beeldhouwwerken, plas tieken, meubels, glas, keramiek, zilver tot metalen objecten en sieraden. De Leidse inbreng is geringer dan gehoopt. Slechts twee galeries uit Leiden doen mee aan de beurs, Caro en Kunst en Vliegwerk. „Naar de reden is het gis sen", zegt Kempff. „Maar het valt mij wel op dat er veel kinnesinne is in het Leidse kunstwereldje. Veel kunstenaars zijn met name bezig elkaar vliegen af te vangen." Ook de gemeente houdt zich tot nu toe afzijdig. „Maar dat is veel minder ver rassend. Leiden heeft veel kunst maar het beleid is daar niet op afgestemd. Kijk naar Rembrandt. Er zijn al veel plannen geopperd om Rembrandt te promoten, maar zonder resultaat, om dat de gemeente er niet aan mee werkt." „Het is een zware kar die wij als organi satie moeten trekken, zonder een gul den subsidie, maar het is te doen. En dankzij Leiden Promotie VW hebben we gedaan gekregen dat het Rijksmuse um van Oudheden meewerkt. Bezoe kers kunnen een combikaart kopen waarmee ze bij de beurs en in het mu seum terecht kunnen." Ook heeft een aantal Leidse kunste naars hun medewerking toegezegd, textielkunstenares Scarlet Haasnoot, Huub van de Wijngaard en Rob van 't Zelfde tonen hun werk in een speciaal daarvoor ingerichte galerij. Bovendien exposeert José Van Roy Dali, de zoon van Salvador, zijn werk op de beurs. Kempff: „We willen de beurs de ko mende jaren verder optillen naar een hoger, liefst internationaal niveau. In elk geval gaan we door tot in het Rem- brandtjaar, 2006." in het leven te roepen. Van der een personage, een rol waar hij Jagt is meer dan een schuilnaam zich tijdelijk een deel van de dag voor Arnon Grunberg. Het is mee indentificeerde. Arjan Pe ters ging in op de betekenis van een lijn naar Grunbergs vroege- het spelen van een rol in leven re toneelambities, die terug te en werk. van Grunberg en trok vinden zijn in 'Figuranten'. Arnon Grunberg geïnterviewd door Arjan Peters: „Praten over mijn privé-leven vind ik niet belangrijk." Foto: Hielco Kuipers door Martin Hendriksma vervolg van voorpagina Amsterdam - „Wat ben ik blij dat het kabinet is gevallen", zegt Ja- vier Guzman.Alles wat ik ver zon, kon na het acht uur journaal weer de prullenmand in. Trou wens, watje ook voor absurde grap had bedacht, de politici in Den Haag hadden altijd wel weer een overtreffende trap klaar." Zijn opluchting is niet gespeeld. Als er één Nederlandse cabare tier momenteel zoekt naar grap pen met een langere versheids garantie dan is het deze als kind naar Nederland geëmigreerde Spanjaard wel. Afgelopen zomer werkte Guzman vrijwel fulltime aan de 100 procent Ab-show, een satirisch programma over integratie dat de VPRO vanaf 15 november wekelijks op tv uit zendt en waarvan hij de presen tatie doet. Daarnaast gaat zijn eerste solo-programma 'Bot' ja nuari 2003 in de Amsterdamse Kleine Komedie in première én houdt hij op 5 december dus een Sinterklaasconference voor de VARA-televisie. Gekkenwerk, natuurlijk. Welke cabaretier presenteert nog voor de première van zijn debuut al vast zijn tweede programma? „Het moet lukken", antwoordt Guzman zelfverzekerd bij veel zwarte koffie in zijn pas betrok ken Amsterdamse etage. Een ka le kamer met een loeiende ka chel, meters videobanden en een bureau waarop de laatste grappen en post van een incas sobureau broederlijk op één sta pel liggen. Voor uitzoeken heeft hij geen tijd. Guzmans carrière is ineens in een stroomversnelling terecht gekomen. Zo'n vijf jaar geleden begon hij als stand-up comedi an bij The Comedy Explosion. Hij had een act van tien minu ten die hij jaar in, jaar uit verder aanscherpte. „Het leek stil stand", zegt Guzman, „maar ik benutte de tijd om een eigen stijl en, vooral, lef te ontwikke len. Ik heb voor drie man in Urk opgetreden die alles wilden ho ren behalve mij. Ik heb me moe ten omkleden in toiletten met drie centimeter pis op de vloer. Dat is toch een andere, wat ste viger basis dan cabaretiers die een festivalletje winnen en met een de schouwburgen mogen bespelen." Hij won ook een prijs, het Leids Cabaretfestival 2001, en sinds dien heeft hij zijn voormalige collega-comedians, die eerder met een solo-programma de sprong naar de theaters maak ten, links en rechts ingehaald. Met de flair van een ervaren ca baretier en een spervuur aan ra ke grappen speelt hij de zalen plat. De nieuwe Theo Maassen heet het, maar dan pakweg een kwart kleiner. Het lijkt hem allemaal makkelijk af te gaan, maar dat is een mis verstand. „Voor het optreden ben ik hypernerveus. Maar een maal op het podium valt alles van me af. Ik weet dat ik de lach door de zaal kan laten rollen, dat ik alles precies zo kan regis seren als ik zelf wil, een heerlijk gevoel." Maar ook, ervaart Guz man inmiddels, niet helemaal bevredigend. „Onlangs kwam ik in het boek No logo van Naomi Klein hef citaat tegen: 'Je kunt je het tegenwoordig niet meer ver oorloven om géén activist te zijn.' Dat trof me enorm. Mijn programma is er veel politieker, veel harder door geworden. Met humor alleen ben ik niet langer tevreden, mijn programma moet schuren, pijn doen." Na een slok koffie: „De verhar ding in de maatschappij, daar kan ik intens kwaad over wor den. Discrimineren is geen ta boe meer, het wordt toegejuicht. En dan die hypocriete politici die ons in de rest van de wereld moeten vertegenwoordigen. Als Balkenende en De Hoop Schef- fer samen het vliegtuig uitstap pen is het alsof je naar de EO- Jongerendag editie 1953 zit te kijken." Dat er met de normen en waar den van de gemiddelde Neder lander iets goed fout zit, onder vond hij ook zelf aan den lijve. Kort geleden was Guzman ge boekt in de gymzaal van een Zuid-Hollands dorp, waarvan de ingang zich halverwege het po dium bevond. „Zestien bezoe kers te laat, het laatste duo meer dan een half uur. Oké, kan ik al lemaal hebben, al moesten ze stuk voor stuk dwars over mijn podium heen. Maar daarna stond er een persfotograaf op die de zaal ook weer pontificaal over het podium verliet. Hij had wel genoeg materiaal geschoten, dacht 'ie. Ik ben hem achterna gerend, heb hem teruggehaald op het podium en daar hele maal stijf gescholden. In geen tijden ben ik zo kwaad ge weest." Eén troost heeft Guzman. Het heeft er alle schijn van dat hij in de rest van zijn carrière nog maar weinig gymzalen zal be spelen. Als hij op zijn tenen op zijn achterbalkonnetje staat, kan hij al een glimp zien van theater Carré. Binnen een jaar of drie, vier moet hij daar toch als solo cabaretier voor een uitverkochte zaal kunnen staan. Hij wil het enthousiast beamen, maar dan bedenkt hij zich. Met de formele toon van een politicus: „Daar doe ik geen uitspraak over." 'Bot' door Javier Guzman, 26 mei 2003 in de Leidse Schouw burg. Javier Guzman: „Discrimineren is geen taboe meer, het wordt toegejuicht." Foto: GPD/Lex van Rossen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 16