KUNST CULTUUR 'Nou, dan Madonna maar Bachkoor Holland te zwaa Jazz zonder geneuzel Ultieme gesprek tussen vader en zoon stelt teleur 'Escher In Het Paleis' op 16 november open Jazzpianist Henri Renaud overleden La Pat in Parktheater Van Cogh op nieuwe postzegels Cinekid-prijzen uitgereikt Iconen van Amerikaanse kunst in het Van Gogh Claus-boeki nu al in win 5 parijs - De Franse jazzpianist Henri Renaud is op 77-jarige leeftijd overleden. De musicus verwierf faam in de jaren vijftig toen hij met grote Amerikaanse jazzsterren optrad in Frankrijk, zoals Lester Young, Sarah Vaug- han en Clifford Brown. In de VS maakte Renaud platen met Milt Jackson en Max Roach. fcsi alphen /lan den rijn - Het op treden van Marlies Helder op 16 november in het Alphense Parktheater is geannuleerd. Ze heeft last van een writer's block. In haar plaats heeft het theater nu<zangeres Patty Trossèl, beter bekend als La Pat, gestrikt. De extravagante diva maakte begin jaren negentig furore in de the aters en maakt haar comeback met een nieuw programma. - Amsterdam - Schilderijen van Vincent van Gogh sieren een nieuwe serie postzegels die vanaf begin volgend jaar te koop is. Onder meer de be roemde zonnebloemen en een zelfportret kunnen volgend jaar op poststukken geplakt worden. In 2003 is het 150 jaar geleden dat de schilder werd geboren. Amsterdam - De Cinekid Film Awards zijn dit jaar toegekend aan een Iraanse, Japanse en Deense film. Drie jeugdseries van VPRO's Villa Achterwerk zijn bekroond met de Kinder kast-televisieprijs. De cd-rom van 'Harry Potter en de Steen der Wijzen' viel in de prijzen bij de Nieuwe Media Award. De uitreikingen vonden gisteren plaats in Amsterdam als afslui ting van het jaarlijkse film-, te levisie- en nieuwe-mediafesti- val Cinekid. Afgelopen week konden kinderen kennis maken met nieuwe jeugdfilms en tv- programma's uit de hele we reld, en bijzondere sites, cd- ropis. De Iraanse film 'De Vo geltjesvanger', een pleidooi voor persoonlijke vrijheid, kreeg samen met de Japanse film 'Spirited Away", een reis door een land van dromen en nachtmerries, de Cinekid Film Award van de vakjury. De pu blieksprijs ging naar 'KRAAK!', een Deense film over drie kin deren die inbreken in een bank. mjlandag 21 OKTOBER 20( jlmsterdam/anp - Met welk an der werk kan een tentoonstel ling met Amerikaanse kunst uit de 18e en 19e eeuw beter begin nen dan met een portret van George Washington? Bezoekers van 'American Beauty' in het Van Gogh Museum in Amster dam krijgen na dit schilderij van Rembrandt Peale nog zo'n ne gentig iconen uit de Amerikaan se kunstgeschiedenis te zien. De tentoonstelling is te danken aan de renovatie van het Detroit Institute of Art. De kunstinstel ling zocht een betere bestem ming voor de collectie dan een tijdelijke opslagplaats en laat een selectie rondreizen langs ge renommeerde collega-musea. De tentoonstelling is tot en met 18 januari in Amsterdam te zien. „Een dialoog tussen de oude en de nieuwe wereld", noemt di recteur John Leighton van het Van Gogh Museum de komst van het Amerikaanse werk naar Amsterdam. In de selectie zijn vrijwel alle kunstenaars verte genwoordigd die tussen 1770 en 1930 in Amerika iets te beteke nen hadden zoals Whistler, Sul ly, Copley en Sargent. De invloed uit Europa is aan de ene kant duidelijk te zien (van Oude Meesters tot Impressio nisten). Aan de andere kant ont wikkelden de kunstenaars in de nieuwe wereld eigen stijlen. Een voorbeeld van dat laatste zijn de schilders van de Hudson River School, opgericht door Thomas Cole en Thomas Dou ghty. De landschapsschilders maakten soms idyllische plaat jes van de rivier en omgeving, vooral bij zonsopgang. De wer ken hadden echter ook een boodschap: door symbolen als omgehakte bomen in de afbeel dingen te verwerken, waar schuwden zij voor aantasting van het „paradijs Amerika" door de vooruitgang. Tegelijk met 'American Beauty" laat het Van Gogh Museum een selectie zien van foto's uit de verzameling van Frederic Edwin Church, behalve een van de 19e eeuws landschapsschilders, ook wereldreiziger. Deze expositie Fire Ice bestaat uit zeventig van de 5700 (natuur) foto's die de kunstenaar tijdens zijn reizen verzamelde. muziek recensie Lidy van der Spek Concert Bachkoor Holland o.l.v. Charles de Wolff, m.m.v. Nienke Oostenrijk, sopraan, Valeria Mognaco, sopraan, Stephanie Gericke, alt, Bernard Loone, tenor, Jelle Draijer, bas-bariton, Aart Bergwerff, orgel en het Concertgebouw Kamerorkest. Gehoord: 18/10, Hooglandse Kerk, Leiden. Het Openingsconcert van Bachkoor Holland, helemaal gewijd aan Mozart, stelde teleur en dat had veel te maken met de gekozen locatie, de Hoog landse Kerk. Deze ruimte heeft een winteropstelling, die met behulp van zware rolgordijnen heerlijk warm te houden is. In de meer dan gehalveerde op stelling waar zo'n vierhonderd mensen in kunnen is het goed toeven: behaaglijk en nog steeds sfeervol en intiem. Maar dat heeft wel forse consequen ties voor koor en orkest. En daar heeft Charles de Wolff zich danig op verkeken. In Mozarts instrumentale 'Serenata Not- tuma' viel het nog mee, hoewel ook hier de orkestklank van strijkers en pauken soms wel erg scherp was. Toch over heerste hier helder en puntig spel zowel binnen het kleine als in het volledige orkest. Maar toen zette het koor in, met een gigantisch fortissimo, wat driekwart van de avond 'bon ton' bleef. Nu is de inhoud van de "Vesperae solennelles de Confessore' ook nogal eens re delijk bombastisch in onze oren. In het 'Dixit Dominus' gaat het over een Heer die pas rust als de vijand vernietigd is, hoofden verpletterd zijn, volke ren verdelgd. In het 'Confitebor tibi' en de beide 'Laudates' wordt er volop geloofd en ge prezen en ook in het 'Magnifi cat' jubelt de geest in God mijn verlosser. Zo ook in Mozarts Mis in c, veel lof en prijs. Zulk soort teksten moeten natuurlijk uitbundig gezongen worden, maar dat is toch nog heel wat anders dan bulderen. Transpa rantie en lichtvoetigheid, en vooral een heldere articulatie kwamen helaas zeer weinig aan bod. De tenoren zongen be paald schreeuwerig en ook de sopranen waren niet gespeend van grof geschut. Het eerste eilandje van puur ge nieten was het 'Laudamus te', engelachtig sereen en toch heel vrolijk gezongen door gentijnse sopraan Valeria naco. Als een zijden schoen omsloot het orke nog kleine, maar sü stem. Zij was niet altijd wassen tegen het gewei een kwartet met dne di wol geverfde solisten, Mognaco zal zich zekei ontwikkelen tot een wa opvolgster van Emma Kii Ook de sopraan Nienkf tenrijk verrichte een bi 'tour de force' in het 'El natus est'. Haar stem naar alle kanten bloedwa in de hoogste regiunei hier schitterde het orke smeltend samenspel vai hobo en fagot, waarin de zich vleiend zacht voegdf Hoe ingetogener het koo hoe mooier dus. Zo w bepaald fraaie momen het 'Kyrie Eleison' uit de het zeer melodieuze 'I Dominum' uit de Vespe hier weer met een wan kestbegeleiding. De Wol zijn koor in deze context! dend anders moeten ij ren, wellicht moeten ha en het orkest op vele p naar een lichter, hoge moeten voeren. NO! NL I tenr Heil NO! Sup Spa Cos De '70 Ops Ops ma. Get nisc NO! Net ten| Feit Ops Ops ma. Dei NCI Dro' cun Bac Nac herl Eiru Het schilderij 'Madame Paul Poirson' uit 1885 van John Singer Sargent (1856-1925) is te zien op de tentoonstelling 'American Beauthy' in het Van Gogh Museum. Foto: ANP den haag/anp - Het nieuwe Es- cher-museum in Den Haag gaat zaterdag 16 november open. De instelling heet 'Escher In Het Paleis' en is gevestigd in het voormalige paleis van koningin Emma aan het Lange Voorhout. Het pand deed tot voor kort dienst als een dependance van het Gemeentemuseum Den Haag. In 'Escher In Het Paleis' wordt alleen werk van de Nederlandse kunstenaar Maurits Cornelis Es cher (1898-1972) getoond. De werken zij onder meer afkom stig uit de collectie van het ge meentemuseum. Volgens het museum is de Escher-collectie „vrijwel volledig" en omvat deze etsen, houtgravures, tekeningen en litho's. Spectaculair noemen de initia tiefnemers de virtual reality die een aparte plaats binnen 'Es cher In Het Paleis' zal innemen. Met speciale helmen op kan het publiek een virtuele reis door de wereld van de kunstenaar ma ken. „We noemen het daarom ook liever geen museum, want dit is meer een attractie", zegt een woordvoerder. „Het publiek komt midden in de driedimen sionale wereld van Escher, een 360-graden-ervaring die bezoe kers onafhankelijk van elkaar beleven." Tijdens de grote Escher-ten- toonstelling in de Rotterdamse Kunsthal in 1998 was al een voorloper van deze attractie te zien. 'Escher In Het Paleis' ver wacht ongeveer 100.000 bezoe kers per jaar. den hjlag/gpd - De 6 overleden Prins Claus geen week bijgezet of ht L boek over hem is al op Sdu Uitgevers in bracht vrijdag Prins Cl; 2002 op de markt, een U na's tellend boek dat mengesteld door Ed terloo in samenwerking! NOS. Het Utrechtse presenteerde op dezel 'Het aanzien van Claus' Het Spectrum zijn hiei rion Uitgevers uit Baarn M af. Bij die uitgeverij op 23 oktober 'Claus, schaduw van de troon' J. Lammers waarin ook zetting verwerkt zal Hekkensluiter in de gunst van de in Prins interesseerde lezer is 'Cli leven in beeld' van Strengholt uit Bussum november in de winkels £u vefc Priij' Cl is| muziek recensie Ken Vos Concert: Sprinkhuizen, Fennis Didderen en Ernst Refjseger. Gezien 19/10, Sociëteit de Burcht, Leiden. De combinatie van het strak spelende trio (Rob) Sprinkhui zen, (Rick) Fennis (Jo) Didde ren met de immer speelse cel list!. Ernst Reijseger lijkt op het eerste gezicht niet erg voor de hand liggen, maar juist die schijnbare tegenstelling zorgt ervoor dat deze ongebruikelijke ontmoeting een extra muzikale betekenis krijgt. De basis voor het optreden van afgelopen zaterdag bestond uit stukken van het trio, voor een groot deel te horen op de kort geleden uitgebrachte cd 'Hip Hip', waarmee de band haar tienjarig bestaan viert. De avond werd pittig ingezet met het herkenningsthema 'I don't wanna play that regular bebop', een soort lijflied waarin Sprink huizen, Fennis en Didderen zo wel in woord als speelwijze te kennen geven de jazz op een ei gen wijze te willen benaderen, namelijk direct en zonder veel geneuzel. Het zeer strakke ritmewerk van drummer Sprinkhuizen en Did deren op de staande elektrische bas komen ook goed tot hun recht in standards van Eric Dol- phy en vooral Horace Silver waarin de groove een hoofdrol speelt. De thema's worden dan door Reijseger en gitarist Fe nnis unisono gespeeld om gaandeweg in de nuanceringen eerst uit elkaar te lopen en dan weer bijeen te komen. Vooral in de blue notes vinden Reijseger en het trio elkaar. Minder bekend is het drietal om zijn evenwichtige langzame stukken, zoals het lome 'Nazo mer' van Fennis en het zoetzu re 'Merry' van Sprinkhuizen dat de luisteraar met het Ierse folk- achtige thema op het verkeerde been zet. Ook de humor speelt bij trio en cellist een belangrijke rol. Die kwam onder meer goed tot uiting in een lange, voor Reijseger typisch op de onder belichte akoestische eigen schappen van de cello geba seerde, solo-improvisatie. Ook zeer vermakelijk was de muzi kale en voorgedragen verbeel ding van kleinburgelijke zorgen van alledag in het ongetwijfeld in een buitenwijk gesitueerde 'De Vijver'. Waar Sprinkhuizen, Fennis Didderen zich soms te buiten gaan aan dik opgelegde rockeffecten, werd dit in dit concert mooi gerelativeerd door de onvoorspelbare timing van Reijseger. Coverbox laat jaren tachtig herleven door Herman Joustra art tei lever 18. 18.5 bij _15T1 31 ste ee V. 25 D y lagen leerbi .00 1 lende Sp len w ET/C obde iri nevrc .40 f 1.17. :estiv I8. St. ckfro ,.°01T stnjiijje reel j! liege RDvi n. 19 ages: adt. I I.45 l agesl n. 23 UX.O ieSu MTai show leckei 14.10 au. 04 theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: 'Beneden de rivieren' van Gér Thijs door Het Toneel Speelt Spel en regie: Hans Croiset en Ger Thijs. Gezien: 19/10, Leidse Schouwburg, Nog te zien: 24/10, De Meerse, Hoofddorp. De vader is dood. De zoon ver strooit de as op vaders grond. Maar zodra de um opengaat, blijkt de vader... tja, ondood: in eens staat hij naast de zoon, weigert zich neer te leggen bij zijn dood en bemoeit zich met het ritueel. Het is een geestig idee van Ger Thijs, dat ultieme gesprek tussen vader en zoon, maar het levert niet het prachti ge, verwachte toneelstuk op. Het gaat over de botsing tussen een sterke en zwakke persoon lijkheid, maar dan ook op ieder terrein en elk facet denkbaar. De incompabilité d'humeur wordt gedemonstreerd met be hulp van alle kapstokken die verzonnen konden worden, en dat maakt het stuk psycholo gisch eerder zwak dan sterk en leidt bovendien geregeld tot in consequenties. De zoon voelt zich buitengesloten en achter gesteld bij zijn zuster, maar he lemaal aan het einde blijkt dat de hele familie zich er al jaren van bewust is, los zand te zijn. Dat kan, maar dan is het vreemd dat driekwart van de voorstelling toch op die uitslui ting hamert. Daarnaast leidt het opstapelen van alle mogelijke - op zich her kenbare - verwijten ertoe dat geen enkele grief de slechte ver houding afdoende verklaart. Als het er om gaat spannen, wordt er overgeschakeld op een ander onderwerp. Zo gaat het natuur lijk in het 'echte leven' ook, werkelijk eerlijke gesprekken zijn te moeilijk, maar van con frontaties tussen levenden en doden - of van theater - ver wacht je wél het verlossende woord. In die zin stellen Ger Thijs en Hans Croiset teleur, al is 'Bene den de rivieren' geen vergooide avond. Het is weliswaar een iets te intellectuele oefening in to neelkunst, maar wel eentje met fraai spel en mooie vondsten. Thijs speelt de zoon afstande lijk, met een onderstroom van verongelijktheid en daardoor blijft hij het kleine jongetje. Croiset is een zeer levenslustige dode met een grote komische kracht, die ondanks zijn huidi ge staat zich niet los kan maken van details die er volstrekt niet meer toe doen. Hij mort over het pak waarin hij gecremeerd is en ergert zich aan de manier waarop zijn zoon de as ver strooit. Het paradoxale van deze voor stelling wordt het treffendst ge toond als de vader de zoon het onüopen van de eigen verant woordelijkheid voor de voeten werpt. Misschien heb je het wel van jezelf, zegt hij, en niet van je moeder of van mij. Het is een waar woord, en tegelijkertijd ontwijkt hij zo handig de ver wijten van de zoon. Daarmee wordt het gesprek gefnuikt, maar helaas ook het drama. leiden - Warempel. Daar sluipt Pink Floyd binnen. Zachtjes, op kousenvoeten. De zwevende to nen van 'Shine on you crazy dia monds'. Sluit even de ogen en je zit weer in negentienhonderd- tachtig-en-nog-wat. De feestjes, de kroegen, de concerten. Daar zorgen de oren en de fantasie wel voor. Dat is nou het aardige van Co verbox, afgelopen zaterdag al weer voor de achtste keer in het Antonius Zalencentrum. Muziek roept herinneringen op. En als je de optredende bands vraagt om muziek uit een bepaalde tijd te spelen, zoals dit keer de jaren tachtig, komen die herinnerin gen vanzelf weer opborrelen. Is dat bij de muzikanten ook zo? Op het podium staan de man nen van The Backseat Windows. Zij kruipen voor even in de huid van Pink Floyd. Huppekee, daar rinkelt de kassa van 'Money'. En even later daar metselen de he ren een stevig muurtje op. '..All in all, we're just another brick in the wall'. De tachtiger jaren moeten de muzikanten toch zelf ook kip penvel bezorgen. „Valt wel mee hoor", zegt gitarist Harry Zo merhuis na de set. „Ik ben nu 51. De jaren zestig, jaren zeven tig, waren meer mijn jaren, eer lijk gezegd zijn de jaren tachtig een beetje aan mij voorbijge gaan. En Pink Floyd? Dat is meer iets van Pirn Beets (de an dere gitarist). Die is daar een groot fan van. Normaal spelen wij nummers van De Dijk, Blof, Bryan Adams, Golden Earring. Daar genieten wij van. Maar ach, eigenlijk maakt het niet zo veel uit. Als we maar muziek maken. Kijk, anderen gaan een avondje squashen, wij pluggen in." Daarom is en blijft Coverbox een groot feest voor de deelne mende muzikanten. „Zeker", zegt Zomerhuis. „Het aardige is ook dat het nog wel eens wat oplevert. Kijk, je staat hier wel gratis te spelen, je moet de par- keermeter van tevoren nog even De meiden van de Corsetto's: „We vinden het gewoon geweldig leuk om hier aan mee te doen. Foto: Mark Lamers volgooien, maar je krijgt later al tijd wel een belletje of je ergens wilt komen spelen. Of er komt meteen iemand naar je toe die je wil boeken. Da's toch leuk." Ondertussen staat organisator Fred Gressie te glunderen van oor tot oor. Coverbox, zijn gees- teskindje, levert wederom leuke muziek op. En een behoorlijk gevulde zaal. „Maar zelf heb ik niet zo gek veel met de jaren tachtig", zegt ook Gressie. „Het is niet mijn favoriete periode. Ik ben 56. Ik kom uit de hippietijd, ben ook nog een beetje een ou we hippie. Maar, wil je Cover box leuk houden, dan moet je elke keer een ander thema zoe ken. Alle overleden muzikanten hebben we al gehad: Presley, Hendrix Marley. En de jaren zestig en zeventig ook - voor mij als muzikant de leukste jaren. Nu zijn dus de jaren tachtig aan de beurt. Die vond ik veel ge welddadiger dan de periode er voor. Geen love and peace meer. Drank en drugs kregen de overhand. En daarmee de agres sie." Maar niet in het Antonius Za lencentrum. De meiden van de Corsetto's springen en swingen over het podium. Met van alles wat aan muziek. Abba's 'Mam ma Mia', 'Son of a preacher- man''The first cut is the deepest'. En 'Never be clever' van Herman Brood. Zangeres Harmine Groenendijk is de blikvanger. Soms felle, vuurschietende ogen. Dan weer een lieve glimlach. Altijd emotie op haar gezicht. Maar ook zij heeft niet zo veel met de jaren tachtig. Gezien haar leeftijd (33) zou het kunnen. Ze was tiener en puber in die jaren. „Maar mijn echte voorkeur ligt toch bij de blues." „We vinden het gewoon gewel dig leuk om hier aan mee te doen. Het is misschien niet enorm goed wat we doen, maar we doen het met enthousiasme. En dat willen we overbrengen op het publiek." Groenendijk veert ze op. „Hé, wat leuk. Mannen die Madonna spelen." Die mannen zijn de he ren van Panic in Detroit. In hoog tempo. Strak en hard, met scheurende gitaren, coveren ze nummers van de popdiva. 'Like a virgin', 'Borderline'. „Jaja", lacht zanger en gitarist Fred Mudde na afloop. „Ma donna hoorde je in die tijd niet leuk te vinden. Nu mag dat weL Ik moet ook zeggen dat haar muziek lang niet altijd verkeerd is. Maar een bewuste k< niet. We hoorden pas tevoren dat we mochtt doen aan Coverbox. artiesten waren te mi in korte tijd in te studei dan Madonna maar." „Voor mijzelf zijn de jan tig toch de jaren van St ben in 1982 nog naar e eert geweest in de Kuip. Wl dig. Ja, daar komen de 1 'v^° ringen aan vroeger opbo op Intussen gaat Maximui (do drive te keer op het Daarna is het de beurt Walter en tenslotte zor stuk voor de vrolijke ui 00 Van The Cult tot Nederp nac band geeft zo zijn eige adl° ling aan de jaren tachtig het publiek. Dat mijn denkt terug aan nog lei ren. N( M .00

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14