REGIO Tussen kerstkunst en kerstkitsc! Geld maakt niet gelukkig tl Willem Kromhout ontwierp Hotel Amei Te veel aandacht voor details bij dood C NAVRAAG Acteur BRAM VAN DER VLUGT heeft vele gedaantes. Zijn ware ge dicht toont de Zegvelder als pleitbezorger van het Groene Hart. Zo diende hij als souffleur van elf burgemeesters van Zuid-Hollandse poldergemeenten die onlangs een klemmende oproep deden om de boeren toch vooral in stand te houden. Ook toont de acteur uit Zeg veld zijn groene hart in de stichting Gras en Wolken. Want vindt u van de oproep die de burgemeesters van elf ge meenten aan de Tweede Kamer doen om de boer in stand te hou den? ,,Over dat manifest wil ik het liever niet hebben. Ik heb als een soort praatpaal of 'ghostwriter' gediend, maar draag deze zaak he lemaal over aan de elf burgemeesters. U moet mij vooral niet als twaalfde burgemeester beschouwen." Waarom neemt u het op voor de boeren? „Dat gaat vanzelf als je 35 jaar in het Groene Hart woont Ik heb gezien hoe het platteland om me heen in een razend tempo naar de verdommenis gaat. De regering waakt er niet zo over, om het voorzichtig te zeggen, maar boe ren zijn veel waard. De mensen praten wel Steeds positiever over boeren, maar bijna niemand zet de volgende stap door ook wat voor de boeren te doen." Wat stelt u zich voor bij de 'groene dien sten' die boeren zouden kunnen verrich ten om hun inkomsten aan te vullen? „Dat zijn activiteiten die als vanzelfspre kend bij het boerenbedrijf horen. De kleur groen doet inderdaad aan gras denken, ik ben blij dat u dat opmerkt. Maar als u zegt dat boeren niet allemaal even 'groen' zijn, dan huldigt u een achterhaalde opvatting. Ik kan merken dat u uit de stad komt. Wel is het te vraag hoe rekbaar het begrip 'groene diensten' is. Daarover zijn hele conferenties gehouden. Valt een rondlei ding op de boerderij voor schoolklassen daaronder? Jaaaaa. Maar een caravanstalling op de boerderij, is dat nog een groene dienst? Néeeee. Al vind ik dat een boer in zo'n geval ook recht van spreken heeft. Het gaat er tenslotte om de financiële positie van boeren te verbeteren. Hoe kan een bekende acteur de boeren in het zadel helpen. „Vooropgesteld: een acteur is soms net een gewoon mens. Hij kan zich zorgen maken over bepaalde zaken en daaraan uiting geven. Een acteur heeft het voordeel dat hij als het ware misbruik kan maken van de bekendheid die hij ontleent aan verrichtingen op een ander gebied." U hebt als acteur ongetwijfeld goede betrekkingen met Sint Ni- colaas. Deelt de goedheiligman uit Spanje uw zorgen over de te loorgang van het Groene Hart? „Het lijkt mij het beste als u die vraag aan Sint Nicolaas zelf stelt. U gelooft toch wel in hem, net als ik? Als u mij nog andere vragen wilt stellen, dan beantwoord ik die graag. Maar dat ik doe liever niet voor 6 december, want ik heb het in deze periode nogal druk." tekst: Tim Brouwer de Koning foto: Lex van Rossen UIT DE ARCHIEVEN Anno 1902, Dinsdag 21 October LEIDEN - Heden aanvaardde dr. P.A.A. Boeser, privaat-docent in de Egyptologie aan de Universiteit alhier, zijn lessen met het uitspreken van een rede in het klein auditorium van het academiegebouw. Spre ker-begon met er op te wijzen dat de tocht van Napoleon - welke tocht dan zijn doel uit politiek oogpunt al niet moge hebben bereikt- voor de Egyptologie belangrijke gevolgen heeft gehad. Het resultaat van de schare der geleerden, dien den veroveraar op zijn tocht volgde naar het land der Pharao's, is neergelegd in het meesterlijk uitge voerde werk 'Description de I'Egypte', dat een voorstelling geeft van hetgeen van de oude beschaving is overgebleven en nog veel waarde heeft, zooals ook het toevallig ontdekte granietblok in het vervolg be- kertd onder den naam 'steen van Rosette'De steen van Rosette be- yat drie opschriften: het bovenste in hiëroglyphen (deels afgebroken) het tweede in demotisch schrift en het derde in Koptisch. Anno 1977, vrijdag 21 oktober LEIDEN - Geef jouw kijk op de Bovag-occasionshow. Dat was de op dracht voor een tekenwedstrijd voor kinderen. De drie eerste-prijs winnaars mochten zelf hun prijs uitzoeken. Mirthe Versluys koos het poppenhuis, Aart-Jan Schakenbos de racebaan en Manon v.d. Hoe ven de cassette-recorder. Naast hen de heer Van der Velde van het rayon Randstad-West van de Bovag. Foto: Archief Leidsch Dagblad Foto's bi deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 Ln.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d. (datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad Directie: B.M. Essenberg, C.P. Arnold W.MJ. Bouterse (adjunct) E-mail: directie@damiate.hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Kees van der Malen, Léon Klein Schiphorst (adjunct) E-mall: redactie.ld@damiate.hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. Redactie fax 0715 356 415 Advertentie fax 071-5 323 508 Familieberichten fax 023-5 '5° 5^7 ADVERTENTIES 071-5 356 300 Sprinters (rubrieksadv.): 072-519 6868 ABONNEESERVICE 071-5128 030 E-mail: abonneeservice@hdc.nl ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €19.60 (alleen aut ine.) p/kw €55.00 p/j €210,60 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van 0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 071-5128 030 ma t/m vr: 18-19.30 uur, za-, 10-13 uur AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Zuid BV c.q. de betreffende auteur HDC Uitgeverij Zuid BV, 2002 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Uitgeverij Zuid BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten aan HDC Uitgeverij Zuid BV, Afdeling Tezersservice. postbus 503,2003 PA Haarlem. ar It-Tt lit Wa: op di nplaat liking kreef ongei vemi and. A de tv op d> j°nf lekem lerder het po eigen portret stond. Een vorm van egocen trisch gedrag? Wellicht, „maar geef de kei zer wat des keizers is en God wat van God is", aldus Van der Meij. De invloedsferen van munten zijn legio volgens Van der Meij. Tijdsprongen maakt ze als een sprong over een niet al te breed slootje. „Kijk maar naar de euro, bijvoor beeld. Veel mensen sparen ze en elke munt heeft een bepaalde invloedssfeer." Ze springt terug. „Net zoals in de Romein se tijd." „Maar mag Jezus de keizer van zijn invloedssfeer afhou den?" De joden werden onder drukt door de Romeinen, maar kon Jezus daar te genin gaan? Ga er maar aan staan om een offen sief uit te voeren tegen de absurde belastingheffin gen. Van der Meij vertelt stukken uit Exodus 20, waarin het onderdruk kende systeem uitvoerig wordt besproken. Het verhaal is ingrijpend, maar op de manier waar op Van der Meij vertelt, raakt niemand overtuigd van de ernst ervan. Met twee vingers wijst ze de zaal in terwijl ze op mo notone doch vriendelijke toon haar verhaal vertelt. Haar preek is verre van vervelend, maar ze krijgt het niet voor elkaar om de mensen naar een ni veau van bewustwording te brengen. „Hoe geef je aan de keizer wat de keizer is en aan God wat van God is?" is de volgen de vraag van Van der Meij. „Jezus relati veert het belang van geld. We worden er door beheerst, maar onze levensrichting mag een andere zijn. Misschien is het tijd om op te houden met sparen van munten, maar om aan God te geven." En dan eindigt plotseling de preek. Als een film die op helft wordt gestopt In het stukje 'Hotel American 100 jaar bepalend voor Amsterdam' (in het Leidsch Dagblad van 4 ok tober) staat, naar mijn mening, een onjuistheid. Wij lezen in genoemd artikel dat het hotel aan de buitenkant zal worden opgeknapt en verder: 'Daarbij zal de hand van de archtect C. Steinigeweg weer be ter zichtbaar worden.' Hier krijgt de verkeerde man de eer voor het beeldbepalende ontwerp. Niet Steinigeweg, maar Willem Krom hout was de archtect van het hui- sige American Hotel. De laatste alinea van het stukje begint met de zin: 'Het eerste ho tel op die plaats, dat in 1882 werd voltooid, was al snel te klein en werd daarom in 1900 weer afge broken om twee jaar later het nieuwe en grotere onderkomen te openen.' Dit is inhoudelijk wel juist. Het eerste hotel werd in opdracht van de toenmalige eigenaar, CAA Steinigerweg, gebouwd. Wie de architect was, is mij niet geheel duidelijk, mogelijk Steinigerweg zelf en/of E. Cuypers. Hoe dan ook, dit hotel heel afgebroken en dei genaar, August Volmëj omhout de opdracfit h gebouw te ontwerpen iPaj het American Hotel da v Toe kda klaar kwam en dat wij i kennen. Bron: Willem Kromhoi jggg door Ida jager, Uitgeve Sog{ Rotterdam 1992. CJ. Peilinkhof-van1 uden eedc De personeelsleden van Overvecht in Lisse keken er toch wel even vreemd van op. Hoewel 'hun' tuincentrum nu al weer in kerstsfeer vertoeft, hadden ze bepaald niet verwacht dat er op een zonnige najaarsdag opeens een kerstman voor de deur zou staan. Een beetje sjofel nog en net iets te dik na zijn lange reces, beende hij met zijn enige bekende tekst ('Ho, ho, ho') af op assistent manager Cees van der Tang. Die dacht aanvanke lijk aan een practical joke, maar het bleek een op het decor toegesneden 'reclamegrapje' van een plaatselijk restaurant, dat de kerstman een me nufolder en zes oliebollen voor het personeel liet bezorgen. „En we zijn vandaag met z'n veertigen, dus dat wordt schaven", aldus Van der Tang. „Maar je ziet het, ook anderen spelen steeds vroeger op de kerst in." PREEKTIJGERS SCHRIJVENDE LEZERS preek recensie Thijs Jaski Dominee van der Meij-Seinstra, Lutherse Kerk Leiden, zo. 10.15 uur Als de mensen van het jeugdjournaal nog iemand zoeken die de religie tot de kinde ren kan brengen, dan moeten ze maar eens een kijkje gaan nemen in de Lutherse Kerk aan de Hooglandse Kerkgracht. Dominee van der Meij-Seinstra laat zien hoe toeganke lijk en modern je het ge loof kan maken. Met in haar rechterhand een verstofte en verfrom melde Donald Duck be gint ze haar preek. „Kent u Donald Duck?" Even valt er een stilte in de kerk. Van der Meij vervolgt zonder enige bevestiging van de aan wezigen: „Zou niet ie dereen in het geld van Oom Dagobert willen zwemmen? Een hele ruimte vol met eigen munten." Het thema van de dag wordt in ie der geval origineel ingeleid. Vandaag gaat het om geld. Geldhopen als Dagobert Duck, waar de ge middelde mens door de oogverblindende goudstukken zijn weg niet in zou kunnen vinden. Van der Meij trekt een parallel met Duckstad, het grote evenement dat mo menteel in de Groenoordhallen plaats vindt. Duizenden kinderen bezochten het evenement. De weg naar de kerk hebben zij nog niet gevonden. Hoe vaak kwam het in de oudheid niet voor dat de grote keizers munten lieten slaan waar op éér^yan de keerzijden hun Met alle respect, maar jullie be ginnen steeds meer op een bou levardblad te lijken. Prins Claus is overleden. Uiteraard is het jullie taak om verslag te doen. Maar waarom toch - en dat zie ik ook bij de commerciële omroepen - dat geilen op details? Zo meldt het LD op de voorpagi na van woensdag 9 oktober: 'Alexander geëmotioneerd bij do- denwake'. De andere twee niet? So what? Laat die man lekker huilen en laat zijn broers op dat moment zich verbijten. Dit is geen nieuws waar ik op zit te wachten. Ik vind dit boulevard bladstijl. Waarschijnlijk heeft de schrijver, of de verantwoordelijke van deze voorpagina, zijn beide ouders nog. En heeft hij ook nog geen sterfgeval meegemaakt in zijn di recte omgeving. Ik ben blij voor hem. Want waarlijk, als je je naaste verliest, heb je emoties en ik denk niet dat lezend Neder land of Leiden zit te wachten op redenen nog niet gearriveerd bij Ovei het 'bomenbos' staan voorlopig alleei n emplaren. „De echte komen pas eind JB ber." In die maand gaat de drukte in het ce naar een hoogtepunt. „Dan komen hpi - O zesduizend bezoekers per zaterdag, fi in Wa met mensen uit het hele land. Daar w vrije speciale dagtochten voor georganisef rige a bureaus", zegt Van der Tang. „Vooral ien zij beschouwen het als een leuk uitje om gente dagje rond te lopen, koffie te drinken :olleg< broodje te eten in het restaurant en t( ijl zij i naar een demonstratie kerstkaarten n het su hier elke zaterdag wordt gegeven. Ooi 1, wer die thuis zelf kerstartikelen maken, ki loor e trouwens een standje huren." De oerhollandse Sint raakt in alle con heisa rond zijn Amerikaanse naamgei wond Claus zwaar ondergesneeuwd. „Is wainknii beaamt Van der Tang. „We laten hem tijd van zijn feestje wel een keertje ko maar met Sinterklaas kun je verder n in een tuincentrum." Zakelijk geloven ze daar alleen in de 1 zelfs als hij al begin oktober voor de Paul de Tombe Assi Imo AN OEI jenu 's gist' msvê jeroo 20.0C '8 snack swijk ("J' rdbe igda °_veH'en. »st$moru ;tal n de De zonen van prins Claus staan bij de deur als de kist het pal einde wordt binnengedragen. Foto: GPD/Frans van Beek eerlijke emoties van de dierbaren beter zou kunnen dan van Claus. naamde journalisten. Je doet verslag van de bijzonder heden en niet meer dan dat. Mart Soms denk ik wel eens dat ik het Bij Overvecht in Lisse is dat al een kwart eeuw het geval. Aangejaagd door de vroegere eige naar Jaap Kooy- „de grote voorloper op dat ge bied" - begint de kerstshow daar sinds jaar er dag al op de eerste zaterdag van oktober. „Ont aard vroeg", moet ook Van der Tang beamen. „Maar dat heeft een aantal redenen. In deze maanden loopt de buitenhandel zwaar terug en je moet het personeel toch te eten geven. Daar bij kost het zo'n beetje vier weken om alle kerstartikelen neer te zetten en de mensen vra gen er gewoon om. In september krijgen we al de eerste telefoontjes of de kerstshow al is be gonnen en als dat eenmaal het geval is, komen ze met bussen vol." Overvecht heeft dan ook een aardige reputatie opgebouwd met de kerstshows Zelfs mensen die naar kerstmarkten in Duitsland zijn ge weest, zeggen vaak dat ze het hier leuker vin den") en die naam doet het bedrijf ook dit keer weer eer aan. Alles tussen kerstkunst en kerst- kitsch is er te koop. Van bal tot boom en van kandelaar tot kerststropdas, met lichtjes erin. Niets is te dol in de grootste hal van hef cen trum waar alles op kleurthema bij elkaar is ge plaatst. In blokken die hoogdravende namen dragen. Zoals Gigantica„een wereld met een warme goüden gloed die herinneringen op roept aan het rijke Toscane", volgens een persbericht van het centrum. En Gaudia, „waar felroze tinten, mozaïek en helder glas te vinden zijn." Of Vinoplaza met warme rode en bruine kleuren. Trekpleisters in de hal zijn een soort grote kijk doos, met een traditioneel winterlandschap en twee decors met bewegende kerstmannen en ijsberen. Wat die beren met kerst te maken hebben, is niet duidelijk, maar dat zal Bas een zorg zijn. Het jongetje van anderhalf is er niet weg te slaan bij het bewegende spul en dat is natuurlijk de bedoeling ook, want dan kunnen de ouders op hun gemak winkelen. Een kerststalletje uitzoeken bijvoorbeeld, want daar staan er nogal wat van.Omdat het een trend is. Steeds meer mensen nemen er eentje mee", aldus Van der Tang. „Zoals het ook een trend is om steeds meer spullen voor het bui- tengebeuren aan te schaffen. En dan gaat het niet alleen om boomverlichting, maar ook om verlichte figuren en lichtslangen voor langs de dakrand. Stap voor stap zijn we op weg om ook de buitenkant van de huizen steeds meer te versieren." De trend wordt gezet op de beurzen („die voor volgend jaar is nu al weer geweest"), waar de inkopers van het hoofdkantoor hun keus bepa len. 'In' dit jaar zijn kerstballen in warme kleu ren - bordeaux, donkergoud, donkerroze - een krans op de deur, en 'echte' kerstbomen. Maar die zijn om begrijpelijke

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 10