t Grenzen aan humor op tv w L 'De paniek is toegeslagen' r 'Het is een hele enge ontwikkeling' 19 OKTOBER 2002 JR ill WEEKENDBIJLAGE Achtergrond Leerkrachten slachtoffer van geweld op school Paul de Leeuw mag zich niet langer satirisch uitleven bij de NCRV. Met het verbod op de uitzending van 'Herberg de Leeuw' over prins Claus, escaleerde de door velen voorspelde vete tussen de komiek en de omroep. Kortzichtigheid uit angst om leden te verliezen? Of heerst er in omroepland een klimaat waarin middelmaat heerst en de grenzen van het fatsoen te angstvallig worden bewaakt? Interview Paul van Vliet vindt voldoening in werken voor Bangladesh door Eric de Bie en Berrit de Lange De ingeperkte vrijheid van tv-program- mamakers, de lafhartige houding van de omroepen en de dreiging van een humorloos tv-aanbod, daar gaat het om aan de discussietafel. Op verzoek van deze krant zijn aangeschoven: Roek Lips, manager-televisie van de NCRV, die zijn besluit om de uitzending van Paul de Leeuw te schrappen met verve verdedigt. Te gelijkertijd beweert hij stellig dat 'de NCRV vernieuwing niet uit de weg gaat'. Rob Muntz en Paul Jan van de Wint, pro grammamakers die met geslepen messen de confrontatie aangaan met de NCRV-bons. Het voormalige VPRO-duo was al vele malen het slachtoffer van de 'opgelegde zelfcensuur' van de omroepen en wil opheldering. Jeroen Pauw, presentator en producent van programma's als Lijst 0, De grote integratie show en Goedemorgen Nederland, die zich al lerminst verbaast over de ruzie tussen de NCRV en De Leeuw. „Omdat Anneke Grönloh hoe dan ook beter past bij de NCRV dan Paul de Leeuw." Paul de Leeuw in zijn Anneke Grönloh-creatie, die bij de zangeres tot grote woede en emotie leidde. Ook professor Bob Smalhout voelde zich slachtoffer van Paul de Leeuw en dreigde met een rechtszaak, welk voornemen hij later liet varen. En vervolgens kwam De Leeuw in op spraak toen de NCRV zijn programma niet uitzond vanwege sketches met betrekking tot de overleden prins Claus. De omroep vond de hu mor niet gepast. Paul de Leeuw heeft daarop gereageerd door de NCRV voor de rechter te dagen. Foto: GPD De 'AffaireDe Leeuw' is typerend voor de dub bele moraal die omroepland in zijn greep houdt: scoringsdrift botst met de krampachtige strijd om het voortbestaan. Van de Wint: „De paniek is toegeslagen! Zowel bij de publieke als de commerciële omroepen. De een is bang zijn leden te verliezen, de an der zijn adverteerders. De programmamaker is daar de dupe van. Als ze even niet in de pas lo pen, worden ze afgevallen door hun eigen om roep. Alle bobo's zijn bang voor een kort ge ding." Pauw: „De omroepen zitten nu eenmaal in een onmogelijk positie. Aan de ene kant moe ten ze met elkaar samenwerken om de netten een profiel te geven, aan de andere kant moe ten ze hun eigen identiteit bewaken. Die iden titeit komt voort uit de zuilen en die zuilen ko men weer voort uit de in de jaren vijftig heer sende moraal. Binnen die grenzen wordt nu televisie gemaakt." Muntz: „De omroepen hebben zichzelf om zeep geholpen. Niemand komt meer met ori ginele ideeën, omdat het beleid van bovenaf wordt opgelegd. Programmamakers zijn inwis selbaar geworden. De omroepen hebben er voor gekozen achter iedereen die zich beledigd voelt te gaan staan en hun programmamakers af te vallen. Dat is een hele enge ontwikkeling, want het is niet langer mogelijk iedere mening te laten horen. Wij zijn de laatste geweest die geprobeerd hebben daar doorheen te ram men. Dat is niet gelukt, want daar kun je niet tegenop." Mcijerink «chcltl Paul de Leeuw spant geding aan tegen NCRV I Vin onjf «RlJMwfrtr l)c NCRV I AMSttROAM lengen ~nv at#V 1 Ap Leeuw daQ9— schokkende (rep pen heeft gemaakt over Clou» en de koningin. Hij wil graag hewi|- keil dut dal niet wiur i> VfclX- NCRV ho'J' M60IA De Leeuw daagt NCRV voor recht' Paul de Leeuw heeft tegen de NCRV een kort geding aange spannen. waarin hij de uitzend- band opeist met de laatste oil ring van Herberg De Leeuw. V gans De Leeuw heeft de NCR onrechte gesuggereerd dot zij. geweigerde show choquerend- momenten of grappen bevat os liet overlijden van prins Claus. Paul de Leeuw voelt zich 'aan' tast in eer en goed. naam'. L NCRV weigert hem de band t Paul de Leeuw daagt NCRV voor rechter HILVERSUM oen tegon de NCRV Dut tijn advocaat, W BüuuMr, tpn- ti-ron l>L-ki-ndgrniiiiaVt De Ix-uiiw wit in het beeft lcoinon van Je liartd van het propi-mtv nin ditt de omroep afgelopen vrijdag wingerd* uit tv zen den. Hut is Oog onduidelijk hel geding dlMlt. PkuI de Lips (fel): „Dat is nu precies wat jullie de NCRV bij De Leeuw verwijten! Een program mamaker meldt zich met een idee, je gaat als omroep dat avontuur aan tot op het scherp van de snede en wordt er vervolgens van be ticht vernieuwing tegen te houden." Van de Wint: „Als omroep leg je jezelf aan banden. Er is niemand die dat van jullie ver langt. Jullie bepalen wat de kijker wel en niet te zien krijgt. Daarmee ondergraafje uiteindelijk je eigen positie." Lips: „Daar ben je publieke omroep voor, om voor de kijker een bepaalde keuze te maken." Pauw: „Het stoort mij dat andere mensen ge baseerd op een moraal die mij onbekend is en op basis van normen en waarden die mij ook niet bekend zijn, voor mij besluiten wat er wel of niet uitgezonden mag worden en wat er wel of niet gemaakt kan worden." Muntz: „Waarom niet het oordeel overlaten aan de kijker?" Van de Wint: „De kijker wil verrast worden. Dat kan alleen door programmamakers de vrije hand te geven. Maar als je van tevoren gaat bepalen wat ze willen, sukkelt iedereen in slaap en verlies je het draagvlak voor vernieu wing. Daarmee perk je jezelf in en kan je als omroep niet meer reageren op veranderingen in de tijd. Dat alle humor gelijk wordt gescha keld met belediging, is ernstig. Wat overblijft is een grote gelijkvormige tv-brij waarin iedereen zich op de vlakte houdt en niemand zich nog durft uit te spreken. Op dit moment wordt zelfs de humor aangetast. En een humorloze maatschappij is het ergste wat er is." Lips: „Je kunt de NCRV niet verwijten vernieu wing te schuwen. Denk aan 'Het nieuwe kloos ter', een idee dat we onlangs hebben gepre senteerd. Daarmee bewijzen we dat reality-tv ook een levensbeschouwelijke invalshoek kan hebben." De NCRV 'laat mensen in hun waarde' en pro pageert eigenwaarde. Maar Paul de Leeuw werd door de omroep niet in zijn waarde gela ten. Pauw: „Om te beginnen vind ik het al gek dat de NCRV met Paul de Leeuw in zee is gegaan. Of het nou om persiflage van Anneke Grönloh of van professor Smalhout gaat, blijkbaar wordt dat niet gepikt door de achterban van de NCRV. Als het dan toch mis gaat, moet je niet zeuren." Lips: „Ik wil graag benadrukken dat het niet gaat om de achterban van de NCRV. Grönloh en Smalhout zijn de enigen die gegriefd zijn." Van de Wint: „Het is zo tegenstrijdig. Aan de ene kant haal je iemand als De Leeuw binnen om mee te scoren, maar bij het minste of ge ringste wordt hij vervolgens aan banden ge legd. Je weet dat hij op zoek gaat naar de gren zen. Als je dat als programmadirecteur niet kunt inschatten, ben je niet geschikt voor je baan." Lips: „Je weet pas precies hoe een satirisch programma eruit ziet, als het af is. Na het overlijden van prins Claus hebben we met Paul de Leeuw afgesproken een aangepaste uitzending van 'Herberg de Leeuw' te maken. Paul is er heel goed in de juiste sfeer te treffen. Dat heeft hij na de moord op Pim Fortuyn la ten zien. Het is echter heel moeilijk in te schat- ten hoe de sfeer in Nederland op zo'n moment is. De beslissing om de aflevering toch niet uit te zenden, had te maken met de uitwerking van enkele humoristische sketches. Daarover kun je discussiëren, maar wij hebben op dat moment besloten dat het niet gepast was ze uit te zenden. Als omroep heb je wat dat be treft een eigen verantwoordelijkheid." Van de Wint: „Met 'De rijdende hufter' (een parodie op het NCRV-programma 'De rijden de rechter', red.) hebben we bij de VPRO iets vergelijkbaars meegemaakt. Maandenlang hebben we gebakkeleid over hoe het program ma moest worden. Uiteindelijk kregen we groen licht en toen werd opeens een uur voor de uitzending besloten het programma te schrappen. Dat getuigt van weinig respect voor de programmamakers." Lips: „Iedereen vergeet dat De Leeuw sinds vorig jaar tientallen succesvolle programma's heeft gemaakt bij de NCRV. 'Herberg de Leeuw' en 'Zo vader zo zoon' waren voorbeel den van humor en satire die uitstekend bij de NCRV passen." Pauw: „Maar wat is er nou NCRV aan om An neke Grönloh te beledigen? Grönloh is het ar chetype van het NCRV-lid. Als ik NCRV-lid was zou ik ook denken: wat is dat nou? Onze Anneke! Zeg dan na één afle vering: 'Oké Paul, het was leuk, maar nu is het genoeg'. Anneke Grönloh past in mijn ogen beter bij de NCRV dan Paul de Leeuw." Lips: „Dat is een vooroordeel dat absoluut niet klopt. Grön loh heeft helemaal niets met de NCRV te ma ken. Iemand wenst persoonlijk niet beledigd te worden, daar gaat het om." De angst om tegen schenen te schoppen is ster ker geworden na 11 september en de moord op Pim Fortuyn. Van de Wint: „De verandering is daarvoor al ingezet. De aanslagen van 11 september en de moord op Fortuyn hebben die alleen maar een enorme push gegeven. De omroepen lopen in de pas om hun vingers maar niet te branden, want stel je voor dat iemand dénstoot neemt aan een uitzending. Terwijl dat juist móet. Al leen op die manier zet je kijkers aan na te den ken over hun eigen situatie." Pauw: „In de jaren zeventig waren we echt verder dan nu..." Lips: „Zo'n twaalf jaar geleden werkte ik bij de Vara mee aan een radioprogramma over pedo filie. Toen was het nog mogelijk om alle be trokkenen, zowel kinderen, ouders en pedofie len, tegelijkertijd naar de studio te halen. Zo'n programma is tegenwoordig volstrekt ondenk baar. Naast het feit dat zoiets strafrechtelijk aan banden is gelegd, heeft het ook duidelijk te maken met een cultuurverandering." Van de Wint: „De nuance ontbreekt, alles is zwart-wit. Als je een grap maakt over Hiüer wordt je meteen ontslagen." Muntz: „De VPRO heeft ons zelfs letterlijk te verstaan gegeven dat onze persiflage op de Amerikaanse tv-dominees in deze tijd niet meer zou kunnen." Pauw. „Vroeger werd er vanuit gegaan dat de programmamaker er was ter verheffing van het volk. Je maakte programma's omdat je dingen die niet bespreekbaar waren, bespreek baar wilde maken. Er wordt nu bij voorbaat uitgegaan dat mensen dingen niet zullen pik ken. Er wordt voor anderen gedacht en daar erger ik mij enorm aan. Zo wordt in Amerika het nieuwsaanbod bepaald op basis van opi niepeilingen onder kijkers. Wil je graag horen dat het goed gaat met Amerika, dan meldt het nieuws dat het inderdaad goed gaat met Ame rika. Wil je niets zien over van de ellende in Tsjetsjenië, dan negeren we Tsjetsjenië toch gewoon. Waar ik me erg aan stoor is de heilig verklaring van het gewone volk. Sinds de moord op Fortuyn is iedereen van mening dat naar het gewone volk geluisterd moet worden, hetgeen volgens mij nergens toe leidt. We moeten als programmamakers de kijkers veel meer uitdagen en prikkelen." De omroepen hebben geen gevoel meer voor wat echt leeft in de maatschappij, zo bleek ook in de week na het overlijden van prins Claus. Pauw „Er heerste nergens in dit land grote verslagenheid na het overlijden van prins Claus. Natuurlijk was het triest, maar het was geen don derslag bij heldere hemel. Het was geen gebeurtenis die het land heeft lamgeslagen, zoals de moord op Fortuyn. Aan niemand in mijn omgeving merkte ik dat de wereld er in eens anders uitzag en nie mand was van mening dat er even geen ruimte was voor grappen. Behalve de omroepen." Van de Wint: „Binnen de omroepen circuleert een protocol dat voorschrijft dat na het overlij den van een lid van het koninklijk huis alle sa tirische programma's worden geschrapt. Ik vind het persoonlijk echter een grotere beledi ging voor de intelligentie voor de prins om Lingo uit te zenden, dan onze reportage 'Jacht is natuurlijk', waarin zowel Afrika als jagen, tenslotte beide grote liefhebberijaivan Claus, voorkwamen." Pauw „Dat protocol hangt van onnozelheid aan elkaar. Ik baalde al dat Lijst 0 met premier Balkenende niet doorging en ik was er van overtuigd dat Eddy Zoëys Grote integratie- show ook zou worden gecancelled. Maar daar is niet eens discussie over gevoerd, de uitzen ding is gewoon zoals gepland op de buis ge bracht. Ondertussen vraagt niemand zich af of de kijker wel zit te wachten op het zoveelste fragment waarin prins Claus zijn stropdas af werpt of op eindeloze reportages over de rijen voor paleis Noordeinde. Natuurlijk moet je dat ook uitzenden, maar bied de kijker in ieder ge val een keuze." Van de Wint: „Ik pleit voor een verbod op res pect en eigenwaarde. Die termen worden te pas en te onpas gebruikt om allerlei wezenlijke discussies te omzeilen. Een relativerende grap kan niet meer, want er is altijd wel iemand die zich gekwetst zou kunnen voelen. Als je men sen op humoristische wijze wilt aanzetten tot nadenken, word je meteen beticht van een ge brek aan respect. Maar waar blijft het respect voor de humorist?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 35