KUNST CULTUUR Museum Boijman miljoenen duurde 'Toneel fascineert me omdat ik tv niet meer leuk vind; c Dankd Jones: eerst de blues, dan de rock 'n roll Totaalbeeld van een verloren relatie Kees van Kooten debuteert met komedie in Leidse Schouwburg Bezuinigingen teniet gedaan door tegenvallers Kunst van kasten Poppodium Breda open HOC 941 zaterdag ig OKTOBER 20( 1IS-S [b< en de iktob Xaviera Hollander leest voor den haag - Xaviera Hollander leest 27 oktober, in Literair The ater Branoul in Den Haag, voor uit haar nieuwe boek 'Kind af. Het is een aangrijpend relaas over de schokkende ervaringen van haar en haar familie in de Jappenkampen. Het drukt ons met de neus op rauwe emoties, triomfen en de overwinning van drie zeer uitzonderlijke mensen, aldus Branoul. Aan vang 15.00 uur. Foto: Dick Hogewoning Viesprijs voor Abdelkader Benali Amsterdam - De Van der Vies Prijs gaat dit jaar naar Leide- naar Abdelkader Benali voor zijn toneeltekst 'Yasser'. Illu stratrice Yvonne Jagtenberg krijgt het Charlotte Kohier Sti pendium 2002. Dit heeft de Vereniging van Letterkundigen bekend gemaakt. Benali won de driejaarlijkse Van der Vies Prijs voor het beste toneelwerk dat tussen september 1999 en au gustus 2002 werd gepubliceerd. De uitreiking van de prijzen is op 15 november in het Amster damse Arti et Amicitiae. Nieuwe filmprijs mensenrechten Amsterdam - Zowel het Inter national Film Festival Rotter dam (IFFR) als het Internatio nal Documentary Festival Am sterdam (IDFA) reiken dit jaar een nieuwe prijs uit voor films over mensenrechten. De trofee is een initiatief van Amnesty In ternational en de stichting DOEN. De prijs wordt voor de eerste keer uitgereikt tijdens de IDFA die van 21 november tot en met 1 december wordt ge houden. Voorzitter van de jury is daar de actrice Vanessa Red grave. Aan de prijs is 5000 euro als stipendium en een 'beschei den uitbreng van de film in Ne derland' verbonden, aldus de initiatiefnemers. Sikkens Museum wil verzamelaars sassenheim - Het thema van het museumweekend in 2003 is 'verzamelen'. Ter gelegenheid daarvan biedt het Sikkens Mu seum dat weekeinde aan circa 25 verzamelaars de ruimte hun collectie tentoon te stellen. Dat kan op allerlei gebied: speel goed, blikken, spaarpotten, pla ten enz. Belangstellenden kun nen zich melden bij het Sikkens Museum, Wilhelminalaan 1, Sassenheim, tel. 0252-221089. 45.000 bezoekers Nieuwe Kerk Amsterdam - Ongeveer 45.000 mensen hebben de tentoonstel ling 'Beelden in de Nieuwe Kerk' in Amsterdam gezien. De tentoonstelling van sculpturen, objecten en installaties van de laatste vijftig jaar uit het Stede lijk Museum, is morgen voor het laatst te bezoeken. De ten toonstelling was de eerste van drie in samenwerking met het Stedelijk Museum. De Nieuwe Kerk opent 13 december haar jaarlijkse grote wintertentoon stelling, dit keer over de Russi sche familie Stroganoff. door Theo de With leiden - Voor het eerst van zijn leven schreef Kees van Kooten een toneelstuk. De a-muzikale komedie 'Wina zingt' beleeft za terdag 26 oktober haar première in de Leidse Schouwburg. Olga Zuiderhoek speelt in de titelrol een actrice op haar retour. „Ze is niet tijdig gestopt", zegt Van Kooten. „Dat was mijn schrik beeld. Dat ik ook nog wekelijks op televisie te zien zou zijn, ter wijl ik mijn beste tijd er op heb zitten." De schrijver komt nonchalant aangewandeld. Een bruine hoed, bedekt zijn grijze kuif. In zijn rode broek en trui ziet de 61-jarige Kees van Kooten er ontspannen uit. „Druk druk druk", antwoordt hij desalniet temin op de vraag hoe het met hem gaat. „Ik ben elke dag met het toneelstuk bezig. Gister avond heb ik nog wat zinnetjes zitten veranderen. Ik ben heel nauw betrokken bij het repeti tieproces." Toch moest hij de eerste try-out in Hoofddorp aan zijn neus voorbij laten gaan. „Ik trad die avond op in Beusichem. Dat was al anderhalf jaar geleden vastgelegd en daar kwam ik dus niet onderuit. Maar ik heb mijn vrouw Barbara en mijn dochter Kim gestuurd. Zij hebben mij verslag uitgebracht. Ik had ze desnoods midden in de nacht wakker gemaakt, want ik wil we ten hoe de bezoekers hebben gereageerd. Of ze op de juiste momenten hebben gelachen." Kim van Kooten vormde de aan leiding voor het schrijven van 'Wina zingt'. „Zij is al heel lang bevriend met de actrices Rifka Lodeizen en Nadja Hüpscher. Het is voor die meiden soms lastig overeind te blijven in het huicüge filmklimaat. Ze houden zich maanden vrij voor een film om vervolgens te horen dat het project wegens een tekort aan financiën wordt afgeblazen. Daarom ontstond het idee zelf het initiatief te nemen voor een toneelstuk over drie zussen. Mijn vrouw is een Amerikaans stuk gaan vertalen, maar dat was 't toch niet. Kim opperde toen: waarom probeer jij het niet?" En dus zette Kees van Kooten zich aan het schrijven. „Nu ik niet meer wekelijks een tv-pro- gramma hoef te maken, heb ik de vrijheid dingen te proberen waar ik vroeger nooit tijd voor had. Ik heb al een kinderboek geschreven. Een toneelstuk leek me ook wel interessant. Het ge geven van drie zussen heb ik overeind gehouden. Dat is een klassiek thema dat in veel to neelstukken en films terugkomt. Ik heb er drie uiteenlopende ka rakters van gemaakt. Ze delen één minnaar. Vrouwen kunnen dat. Kijk naar schilders als An ton Heyboer en Peter Klashorst die er meerdere vrouwen op na houden. Andersom gebeurt dat nooit. Ik ken geen vrouw die met meer mannen samen woont. Dat is toch fascinerend!" De auteur heeft er twee jaar aan gesleuteld en geschaafd. „Ik kan natuurlijk wel schrijven, maar het was voor Van Kooten en De Bie altijd kortebaanwerk. We haakten in op de actualiteit. Het was een kwestie van 'vieze man...' of 'Koos Koets...'. Dit was totaal anders. Ik moest een verhaal schrijven dat meer dan anderhalf uur boeit. Ik heb veel geprobeerd en veel verscheurd. Een geluk was dat ik wist welke acteurs ik tot mijn beschikking had. Die drie meiden hadden Olga Zuiderhoek op het oog voor de moederrol. Daar kon ik wel mee uit de voeten. Ik vind haar een wereldactrice. Ik moet altijd erg om Olga lachen. Er zijn maar weinig actrices in Neder land om wie ik echt moet la chen. En met Kees Hulst als haar sullige echtgenoot is ze he lemaal een zegen." Olga Zuiderhoek speelt een tra gische actrice die steeds minder waardering krijgt. Ze probeert met een tour de chant haar car rière een nieuwe impuls te ge ven. Het loopt uit op een zielige vertoning. „Ze had al lang af scheid moet nemen. Het is zaak tijdig een punt achter je loop baan te zetten. Ik spreek uit er varing. Wina de Groot is het schrikbeeld van wat er van mij had kunnen worden als ik niet met mijn tv-werk was gestopt. Je moet niet vergeten dat Wim de Bie en ik dat 32 jaar hebben ge daan. De koek was op. Ik vond mezelf niet goed meer, als ik me terug zag op tv. Steeds werden die typetjes maar weer van stal gehaald. Ik wilde niet in herha lingen vallen." Daarom zijn ze volgens hem in 1998 gestopt met 'Keek op de Week'. Hij ont kent met klem dat daar ruzie met De Bie aan ten grondslag heeft gelegen. „We hebben net een dvd sa mengesteld met het beste uit 'Keek op de Week'. Dat zegt toch genoeg. Ik had gewoon mijn buik vol van televisie. Het medium is verloederd. Er is een enorme vervlakking opgetre den." Naar een programma als 'Kopspijkers' kijkt hij echter met genoegen. De cabaretiers die als typetjes de week doornemen, noemt hij 'absolute top'. „Zij zijn eigenlijk de opvolgers van Van Kooten en De Bie. Actueel, snel, tekstueel goed. Dat was destijds ook onze kracht. Het is erg leuk om die oude opnamen terug te zien. We hebben zo ontzettend veel gemaakt. Elke zondag bevatte het programma een stuk of tien scènes. Het was goede satire, echt ouderwets vakwerk. Soms jeuken mijn vin gers nog wel, zoals nu met de LPF. Maar dan denk ik: je moet jongens als Heinsbroek en Wijn schenk niet laten spelen door mannen van in de zestig. Dat moet je aan een jongere genera tie overlaten." „Nu ik zo intensief betrokken ben bij het maken van de voor stelling 'Wina zingt' verbaas ik me er wel over hoe lang er wordt gerepeteerd: meer dan een maand. Bij 'Keek op de Week' deden we nooit repetities. Het was een kwestie van schrij ven en direct opnemen. Acteurs willen nu allemaal eerst hun ka rakter helder hebben. Ik begrijp het wel. Ze moeten avond aan avond die voorstelling spelen. Ze moeten geloofwaardig zijn voor de theaterbezoekers. Wim en ik traden nauwelijks voor pu bliek op. We hebben weieens wat met het Nederlands Blazers Ensemble en met Freek de Jon ge gedaan, maar dat was inci denteel. Normaal gesproken <speci iw.no! bek nieuv %b! bijze NOS glive 600 n hoe het publiek reageert huilverhaal. Het valt me»n, 7 er de laatste tijd zoveel ^P®n' gehuild. De stoïcijn is ei mens. Huilen is zelfs m; drag. Mannen scheppen over elkaar op over hoe huilen. Nee, het irritee niet. Ik signaleer het alli wil weten of het publiek 1 varing deelt." Door een samenloop va irü^ 1 standigheden speelt Kim van Kooten uiteindel mee in 'Wina zingt'. Ze hoofdrol in de film zegt sorry' naar de gelij] roman van Ronald „Kim moest zich in de september vrij houden namen. Bleek het nac weer te worden uitgeste ze dus toch kunnen aan het toneelstuk, ma< sen was haar rol vergt Jara Lucieer", verzui Kooten. „Toch heeft ze vloed gehad op de vooi Ze heeft steeds meegelt die manier heeft ze me voor hip bedoeld ta; Neem een uitdrukking lachen'. Dat zegt niem; die leeftijd. Tja, ik kom meer dagelijks in die tren fés." Zijn leeftijd ervaart Kei Kooten verder niet als e lemmering. „Ik denk eru over na. Stel dat ik tot m ventigste productief kan 1 dan heb ik nog maar 8,5 gaan. Da's niet veel. Ik mi doseren. Ik zou best nogi lo-cd willen maken me trombone. Maar ik hel; trombonespel schandalij ?uri waarloosd. Dat lukt du meer. Ik moet mijn tlUI goed inzetten. Wat dan] zou best een langere film maken voor in de bio maar dat krijg ik ook nie voor elkaar. Een tweede stuk sluit ik echter niet voor twee mannen. Ne iets in de geest van Van en De Bie. Toneel fascine juist omdat ik tv niet leul vind." Kees van Kooten: „Stel dat ik tot mijn zeventigste productief kan blijven, dan heb ik nog maar 8,5 jaar te gaan. Da's niet veel. Ik moet dus doseren." Foto: Marisa Beretta was de enige reactie die wij kre gen die van de cameraman." Inmiddels is Van Kooten ook 'li ve' een doorgewinterd entertai ner. Twee k drie per maand leest hij ergens in Nederland voor uit eigen werk. „Ik probeer graag nieuwe verhaaltjes uit. In Beusi chem ga ik bijvoorbeeld kijken "Wina zingt', a-muzikale die van Kees van Koote gie: Kees Hulst. Te 2 25/10 (t.o.) en za 26/K mière), Leidse Schoui Verder te zien in o.a. A dam (11 en 12/11), (13/11), Delft (30/11) phen a/d Rijn (25/1). de Wi tev co iUM- alksl deW (RTL ïme non /n(M t), Jo esat Han ner ir ill) e elyv reel ndac aflev Dolf LC01 Hst nv lenl m 1 iireci het Oom brno Dit kunstwerk van Lenka Klodova is te zien in de Tsjechische stad Brno. De maker van de installatie van kledingkasten en een etala gepop is genomineerd voor de Jindrich Chalupecky Prijs. Deze jaarlijk se onderscheiding voor jonge kunstenaars is vernoemd naar de kunst criticus Chalupecky. De Tsjechische president Vaclav Havel reikt de prijs aan het eind van het jaar uit. Foto: AP/Otto Ballon Mierny door Carel van der Velden rotterdam/gpd - De door tegen vallers geplaagde nieuwbouw en verbouwing van museum Boij- mans Van Beuningen gaat de ge meente Rotterdam miljoenen eu ro's meer kosten dan begroot. Die verwachting leeft in de Rot terdamse gemeenteraad. De plaatselijke overheid moet on der meer het gat dichten dat is ontstaan doordat de beloofde sponsorgelden er niet zijn geko men. Verder wil hoofdaannemer Hulshof miljoenen extra voor meerwerk. De gemeente wijst die claim af, maar insiders ach ten de opstelling van de aanne mer in grote lijnen redelijk. In 1998 ging de bouw met grote vertraging van start en toen het werk eenmaal begon doemde de ene na de andere tegenvaller op. In 2001 werd het werk zelfs een half jaar stilgelegd om een ten toonstelling van Jeroen Bosch mogelijk te maken. In plaats van het oorspronkelijke krediet van 20 miljoen gulden (9 miljoen euro) heeft Rotterdam al 30 mil joen gulden (13,6 miljoen euro) uitgegeven. Intern wordt ge vreesd dat volgend jaar 2,5 mil joen euro extra nodig is om de zaak financieel af te wikkelen. Het oorspronkelijke bouwkre- diet zou in dat geval met 75 pro cent worden overschreden. De -gemeenteraad gaf pas toe stemming voor de uitbreiding van het museum nadat toenma lig wethouder H. Kombrink (PvdA) voor 4,5 miljoen euro schrapte in de plannen, terwijl Boijmans voor 3,6 miljoen euro aan sponsorgelden zou binnen halen. Door het uitgevoerde meerwerk en de vertragingen zijn de bezuinigingen tevergeefs, terwijl de sponsoropbrengst te genviel. Uiteindelijk kost de bouw bijna exact wat Boijmans in eerste instantie vroeg. De huidige wethouder S. Hul- sch in -B man zit ernstig met de in de maag. De dreigende valler komt op een momi de Rotterdamse kuns moet bezuinigen ten ba i hei forse investeringen in hel 'eek heidsbeleid. Het vemi lani Boijmans wordt in mei 2( enbl: opend. er Sé Raadsleden worden sleed var beslotenheid bijgepraat 0 laid afwikkeling van het Hulman wil geen toelichfl ven op de onderhande dak r „Een interview over de 1 dog is uitgesloten." Ook bij z gege directeur H. Bongers vaihet t mans, het met het toezi dnti de bouw belaste bureau 1Er Amsterdam en bij de ar ds< zitten de lippen stijf op Een woordvoerder van bc drijf Hulshof erkent dat ningsverschillen zijn over kening. Een bron bij Gen werken meldt dat een on kelijk deskundige een moet vellen over het gesel muziek recensie hans keijzers concert: Danko Jones. Gezien:18/10, LVC, Leiden. Born a lion was in mei het visi tekaartje van Danko Jones na het compilatiealbum I'm alive and on fire. Jones zet de stad Toronto op de landkaart. Als we alles mogen geloven gaat de womanizer persoonlijk de rock 'n roll redden. Zijn roem is hem al vooruitge sneld, zeker na het flitsende Lowlandsconcert, want het was gisteravond volle btik in het LVC. De bassen knallen bij de eerste noten uit de speakers, Jo nes zorgt voor de vette ultrakor te soli en zijn diepe zware stem doet de zaal sidderen. Zijn tong is zijn speelmaatje en bevindt zich meer uit zijn mond dan er in. Het concert is nog geen tien minuten bezig of de leadzanger heeft al verteld dat hij toch echt Danko Jones is. De stuwende garagerock mag dan niet altijd even vernieuwend zijn, als je een persoonlijkheid als Danko bent, hoef je het wiel niet altijd opnieuw uit te vinden. Lover- call is de single. 'Dat wisten we zelf niet eens', roept Jones. De vuige rock krijgt juist bij dit nummer een licht frivool tintje. Tomeloos is de inzet van de band, steeds in de hoogste ver snelling met de bluf van de Mango kid op de voorgrond. En de Canadees geeft de gouden tip voor iedereen die rock 'n roll wil spelen: eerst de blues onder de knie krijgen en dan pas je overgeven aan de rock 'n roll. Vet, vitaal en to the point is Danko Jones en al lijkt het ci- teergedrag soms akelig dicht op ordinair jatwerk en zijn de Ra- mones, ACDC en MC5 altijd op de achtergrond aanwezig met deze machoman lijkt de pop muziek er weer een echte rock 'n roll hero bij te hebben. Nog een keer: Danko Jones is de breda/anp - Na zeven jaar ge harrewar krijgt Breda een nieuw popcentrum. Dit weekend opent Mezz Concerts and Dance zijn deuren. Het gebouw waarvoor het gemeentebestuur oorspronkelijk 7,5 miljoen gul den wilde uittrekken, heeft uit eindelijk 5 miljoen euro (11 mil joen gulden) gekost. Daarvoor heeft Breda wel een architecto nisch spraakmakend gebouw gekregen. Mezz heeft een concertzaal voor 650 popliefhebbers en een Mezz-café waar 150 mensen te recht kunnen. De planning is dat er jaarlijks ongeveer 200 op tredens in allerlei stijlen plaats vinden. De zaal is uitgerust met een hypermodem geluidssys teem. theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Lucia Smelt door STAN. Tekst: Oscar van den Boogaard Spel: Sara de Roo en Steven van Watermeulen. Vormgeving: B-architecten. Gezien: 18/10, LAKtheater, Leiden. Nog te zien: vanavond, aldaar. Hij ging weg. Nu komt hij weer - op visite. En Lucia smelt. Want ze is nooit opgehouden met van hem te houden. Op een enorme wollen plattegrond van een appartement met inge tekende keuken, bank en pick up, praten de man en de vrouw verder waar ze een half jaar ge leden waren opgehouden. Haar leven heeft in die tussentijd fei telijk stilgestaan, hij is een rela tie met een ander begonnen. Ze zijn elkaar nog heel vertrouwd: zij vertelt hem dingen die zo onbeduidend zijn dat je ze hoogstens je man of je moeder zegt; hij vraagt haéir hulp bij dingen die je nooit een verse geliefde zou vragen. Vanuit die intimiteit komen de verwijten en de ruzies als vanzelf. En zo wordt onomstotelijk bewezen dat relaties nooit meer over gaan, ook al zijn ze allang voor- bij. Oscar van den Boogaard schreef dit stuk over een ont moeting van twee ex-geliefden vanuit het gezichtspunt van de vrouw, en Sara de Roo trekt het moeiteloos naar zich toe. Zij maakt het drama, met grote be wegingen en puntig gebrachte valse opmerkingen, maar ook met liefdevolle en troostende gebaren en kleine-meisjes-ge drag. Op haar wisselende stem mingen vaart het stuk. Het per sonage van Steven van Water meulen past zich bij haar aan. Hij reageert en antwoordt, maar meestal op halve sterkte. Daardoor wordt het soms wat onevenwichtig en ga je je afvra gen wat ze toch in godsnaam in hem ziet, maar het past uitein delijk wel bij zijn rol. Want hij is de man die zich conformeert - eerst aan haar, met wie hij in een eigen kleine wereld leefde met minachting voor de rest, nu aan zijn nieuwe liefde, met wie hij 'houdt van mensen'. Het is precies zijn aanpassings vermogen wat haar aan hem ilool en Sc ien ive bindt. Hij maakte haar daarom kan ze hem nil sen. Het bezienswaardig^1 hun kibbelpartijen, vooral zij hem alle hoeki de kamer laat zien, ma het ophalen van mooie neringen, de laatste zi afhandeling van hun rel het nog maar weer eens l v ken waarom het stuk gil n zeer natuurgetrouw en h nt baan. Want de kracht vai j Smelt is dat in krap an uur een totaalbeeld va g verloren relatie wordt op pen waaraan geen face( c breekt. Het oude verhaaltje dal nieuw blijft, wordt met me middelen en maximafu gingskracht verteld. onic UM |t n K( een ant: esa als

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 30