'Ik probeer trouw te zijn aan mijn gevoelens' 000000000 OOG in OOG De vragen De regels Actrice Carine Crutzen - geboren in Heerlen - maakte onder meer naam met rollen in de tv- series Oud Geld en Plei dooi. De 41-jarige Crut zen woont samen met Nico de Vries en heeft twee kinderen: Vincent (12) en Sebastiaan (8). Momenteel is de in Haar- lem woon- achtige actrice bezig met op- names voor de nieuwe film van de Duitse regisseuse Margaret ha von Trotta: 'Rosenstrasse'. In die rol prent speelt zij een Duit se die tijdens de Tweede Wereldoorlog getrouwd is met een joodse man. door Carlo Nijveen 8. Wordt u met het onder worden optimistischer of pessimistischer? ,,Ik ben eigenlijk vrij optimistisch van aard. Ik kan af en toe wel last hebben van flinke melancholische en weemoedige buien. Maar dat noem ik niet pessimistisch. Ik ben wel een beetje pessimistisch over deze tijd. Na de aanslagen van 11 september, de moord op Pirn Fortuyn en met de dreigen de oorlog in Irak, hangt er veel onrust in de lucht. Daar hebben we allemaal last van. Ik ben ook pessimistisch over het toekomstige cultuurbeleid in Nederland. Nu de LPF in de regering zit, wordt het allemaal nóg ma gerder dan voorheen. Niets mag meer iets kosten. Het moeten allemaal hapklare brokken zijn. Ik denk dat dat pessimisme doorwerkt in mijn professionele leven. Ook omdat ik rollen uitkies die met mij als per soon te maken hebben. Voor mij moet een rol raakvlakken hebben met wat mij op dat moment bezig houdt." 13. Gelooft 11 in liefde op het eerste gezicht? ,,Ik geloof in een soort chemische aantrek kingskracht op het eerste gezicht. Net zo goed als je al bij een eerste ontmoeting ie mand niet mag. Dat laatste komt bij mij wel eens voor in oppervlakkige, dagelijkse contacten met andere mensen. Ik kan een winkel of een restaurant komen binnenlo pen en mij meteen vreselijk aan iemand er geren. Dan vraag ik me af hoe dat komt, want doorgaans ben ik niet zo. Ik denk dat er op zo'n moment gewoon sprake is van verkeerde vibes. Ik heb in het begin van mijn carrière ook eens naast een collega ge staan met wie ik als acteur niets had. Ter wijl wij in een toneelvoorstelling een ver liefd paar, ëen soort 'liefde op het eerste ge- zicht'-koppel moesten spelen. Dat werkte dus helemaal niet. Ik heb ook collega's bij wie wederzijds sprake is van een enorme aantrekkingskracht. Dat daagt uit tot spe len." 24. Op welke terreinen heeft volgens u de andere sekse het gemakkelijker? „In mijn vak hebben mannen het veel ge makkelijker dan vrouwen. In de toneellite ratuur komen heel veel mooie mannenrol len voor, maar voor vrouwen is dat veel minder. En dat terwijl er veel meer actrices zijn dan acteurs. Shakespeare heeft ladin gen prachtige toneelrollen voor acteurs ge schreven, maar vrouwen komen er ook bij hem bekaaid vanaf. Zelfs Lady Macbeth en Ophelia zijn bijrollen, die veel minder zijn Carine Crutzen: „Ik kan ergens binnenlopen en mij meteen vreselijk aan iemand ergeren. Dan vraag ik me af hoe dat komt, want doorgaans b Foto: United Photos De Boer/Poppe de boer uitgewerkt dan de bijbehorende mannen rollen. De algemene teneur is ook: mannen krijgen prachtige koppen en worden steeds interessanter naarmate zij ouder worden, vrouwen alleen maar 'te oud'. Als een actri ce eenmaal veertig is, wordt het steeds las tiger om een mooie rol te krijgen. Bij man nen is dat absoluut niet zo. Er zijn ook heel veel oudere mannen die met een bedui dend jongere actrice een paar kunnen spe len, terwijl dat andersom niet zo is. Geluk kig schenken sommige moderne toneel schrijvers wel meer aandacht aan een evenwichtiger rolverdeling tussen manne lijke en vrouwelijke acteurs." 25. Zijn er onderiverpen waarover tegen u geen grappen gemaakt mogen worden? „Over alles waar humor in zit, kun je grap pen maken. Voor mij persoonlijk is een grap humoristisch als er een grote waar heid of onwaarheid in zit. Zo kan ook een grap over Pim Fortuyn - of de figuren rond om hem - geestig zijn. Terwijl negen ande re Fortuyn-grappen juist alleen maar sma keloos zijn. De dood van een kind? Nee, daar is niets geestigs aan. Dus maak je er ook geen grappen over. Ik kan erg lachen om Hans Teeuwen. Ik vind hem erg leuk, al kan hij soms te ver doorslaan. En ik lach om bepaalde grappen van Youp van 't Hek en Freek de Jonge. Wat ik van Toon Hermans altijd geweldig heb gevonden, was dat hij mensen universeel kon vermaken. Zo heb ik eens een frag ment gezien van een van zijn optredens in de Verenigde Staten. Ook al sprak hij niet bepaald vloeiend Engels, hij kreeg die zaal op dezelfde manier aan het lachen als in Nederland. Alleen al door zijn mimiek en timing. Dat vond ik zó knap." 34. Wanneer was u voor het laatst verliefd? „Het is maar wat je onder de term 'verliefd' verstaat. Ik ben regelmatig verliefd op mijn kinderen. Als zij dan iets op een bepaalde manier zeggen, kan ik hen wel opvreten. En bij mijn partner Nico denk ik op bepaalde momenten ook: 'wat is het toch een leuke man'. Als ik aan het werk ben, word ik regelmatig verliefd op een andere acteur. Soms ben ik verliefd op een rol. Ik kan ook verliefd zijn op het talent van anderen. Dat ik naar het acteerwerk van een collega kijk en denk: 'goh, wat is dat goed'. Dat is volgens mij ook een vorm van verliefdheid. Verliefd heid is voor mij totale begeestering. Iets of iemand waardoor je volkomen wordt ge grepen. Als je speelt, ben je op zoek naar die overgave. Het gaat niet zonder. Ik ben niet bang dat ik daarbij een bepaalde grens overschrijd - dat ik me totaal verlies in iets of iemand. Ik vind het juist een uitdaging. De hou er niet van om alleen maar platge treden paden te bewandelen." 36. Bent u gelovig? „Ik ben niet kerkelijk. Alhoewel ik wel van kerken hou, als gebouwen. Als ik op vakan tie ben in Frankrijk of Italië, ga ik altijd even een kerk in. Die prachtige gebouwen hebben voor mij ook iets dramatisch. Ze bevatten iets dat groter is dan ik. Ik ben wel gelovig, maar dan in die zin dat als ik iets niet meer weet, ik het dan graag uit handen geef. Zo van: 'leven, doe maar. Ik weet het niet meer'. Ik vertrouw dan op iets dat mij stuurt. Dat gevoel geeft ook een soort troost. Ik kan me herinneren dat ik als meisje van een jaar of elf in de buurt van mijn ouderlijk huis in Heerlen in een wei land ging liggen en dan naar immense re genwolken lag te staren. Dat was zo'n lek ker gevoel. Ik voelde me ontzettend klein. Zo van: 'wat kan ik er nou aan doen?' Dat is ook een vorm van de boel uit handen ge ven. Ik heb af en toe ook het gevoel dat een goede vriend van mij, die vijf jaar geleden is overleden, nog steeds met mij meeleeft. Soms moet ik heel onverwacht aan hem denken. Uiteindelijk kan ik dan altijd her leiden waarom ik juist op dót moment aan hem dacht. Dat heb ik trouwens niet alleen met die vriend, maar ook met mensen van vroeger die nog in leven zijn. Ik denk ook wel eens dat ik al eerder heb geleefd. Ik voel me ook erg aangetrokken tot het Zen boeddhisme. Leven in het hier en nu. Hoe wel die levenswijze hartstikke moeilijk is." 44. Wat was uw slechtste beslissing? „Ik heb ooit op een hele slechte manier een einde gemaakt aan een liefdesrelatie. Zo'n vijftien jaar later probeerde ik dat recht te zetten. Dat is helemaal uit de hand gelo pen. Mijn voormalige partner zag de brief die ik hem toen schreef als een hernieuwde liefdesverklaring. Terwijl ik het alleen maar probeerde goed te maken. Daar heb ik nog steeds spijt van. Ik heb van die hele situatie wel iets geleerd. Dus ook al was het een slechte beslissing, uiteindelijk heeft het zich ten goede gekeerd." 5. Welk kunstiverk boek, schilderij, beeldlied, cd) zou u gemaakt willen hebben? „Ik had graag de vrouwelijke hoofdrol wil len spelen in de film 'Remains of the day'. Het boek 'Gloed' van Sandor Mérai vind ik geweldig. Maar ik weet niet of ik dat nou zelf had willen schrijven. Ik was destijds wel jaloers op 'The Secret History' van Donna Tartt. Een knap geschreven boek. 'Dat zij dat kan, op zo'n jonge leeftijd', dacht ik destijds. Ik heb ook veel bewonde ring voor het werk van de Poolse schrijfster Szymborska. Ik ben zelf inmiddels begon nen met het schrijven van proza. Misschien komt er uiteindelijk nog eens een novelle uit mijn handen. Maar ik vind het ontzet tend moeilijk om een bepaalde spannings boog op papier te krijgen en die dan vast te houden. Dat is voor mij echt worstelen. Ik zing ook. Ik kan jaloers zijn op het gemak waarmee bijvoorbeeld Cecilia Bartoli zingt. Of de manier waarop Paul Weller zijn bed jes schrijft en ten gehore brengt. De muziek van Mahler vind ik ook prachtig. De sle pende melancholie in die muziek, die kan mij enorm raken. Ik herken er ook een deel van mijn eigen ziel in. Dat heb ik dus met films, boeken en zang. Maar ik heb nog nooit gedacht: 'ik zou graag goed willen kunnen schilderen'. Ik kan het ook helemaal niet." 19. Vindt u zichzelf aantrekkelijk? „Ik ben niet ontevreden over mijn uiterlijk. Er zijn wel dingen die ik wat meer of wat minder zou willen hebben, maar dat heeft iedereen. Ik heb mijn mooie dagen. Er zijn er dat ik denk: 'nou, vandaag zie ik er goed uit'. En op andere dagen denk ik weer: 'laat maar'. Ouder worden is voor mij veel minder makkelijk dan ik een aantal jaren geleden dacht. Ook omdat ik sneller dik word. Mijn lichaam is niet meer zo strak als vroeger. Alles gaat blubberen en hangen. Bij het spelen van een rol zit de aantrekkelijkheid van een acteur volgens mij niet in zijn of haar uiterlijk, maar in een bepaalde expres sie. Soms zeggen mensen wel eens: 'Die ac teur is te mooi voor die rol'. Daar geloof ik dus niet in. Volgens mij is iemand dan niet expressief genoeg voor een rol. En daarbij: wat is mooi?" 35. Bent u trouw? „Ja, ik denk het wel. Ik heb vrienden die ik al ken vanaf de Toneelschool. Als ik mij eenmaal aan iemand heb gegeven, kan dat niet zo gauw meer stuk. Dat geldt niet al leen voor mijn vrienden. Ik heb al negen tien jaar een relatie met dezelfde man, dat zegt ook veel. Ik probeer ook trouw te zijn aan mezelf. Dat wil zeggen: aan mijn waar den en gevoelens. Ik ben tegelijkertijd niet zo trouw aan regels. Die mag ik af en toe graag overtreden." ZATERDAG 12 OKTOBER 2002 ER BIJ finish 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. Wanneer bent u voor het laatst enorm boos geweest? Op welke plek buiten Nederland zou u een jaar willen wonen? Als u nu een ander beroep zou mogen kiezen, wat zou u dan worden? Wat zult u nooit weggooien? Welk kunstwerk (boek, schilderij, beeld, lied, cd) zou u gemaakt willen hebben? Waarover heeft u in uw leven het meeste verdriet gehad? Gaat u liever om met mannen of met vrouwen? Wordt u met het ouder worden optimistischer of pessimistischer? Van welk bedrijf of welke instelling zou u directeur willen zijn? Wanneer was u voor het laatst zenuwachtig? Als u vandaag ineens alles zou durven, wat zou u dan als eerste doen? Wat zou u willen veranderen aan uw jeugd? Gelooft u in liefde op het eerste gezicht? Wat kan u in mensen vreselijk ergeren? Wanneer heeft u voor het laatst te veel gedronken? Welke rol in welke film had u willen spelen? Van wie zou u een toegestoken hand weigeren? Wat vindt u opwindend? Vindt u zichzelf aantrekkelijk? Wat is uw slechtste eigenschap? Heeft u een euthanasieverklaring getekend? Waar geeft u het meeste geld aan uit? (Woning en auto buiten beschouwing gelaten) Heeft u wel eens een belangrijke vriendschap verbroken? Op welke terreinen heeft volgens u de andere sekse het gemakkelijker? Zijn er onderwerpen waarover tegen u geen grappen gemaakt mogen worden? Is seksualiteit belangrijk in het leven? Welk tv-programma moet meteen van het scherm worden gehaald? Mogen partners geheimen voor elkaar hebben? Van welke beroemdheid greep de dood u het meest aan? Wat was de gelukkigste fase van uw leven? Welke dag zou u willen overdoen? Wat is de karaktertrek waarvan u wilt dat mensen zich u erom herinneren? In welke andere periode had u graag geleefd? Wanneer was u voor het laatst verliefd? Bent u trouw? Bent u gelovig? Wat zou u graag beter kunnen? Wat mist u in het buitenland het meest aan Nederland? U mag vier mensen - onder wie ook overleden personen - uitnodigen voor een dinertje. Wie kiest u? Welke kus zou u willen overdoen? Waar krijgt u kippenvel van? Wie bewondert u? Gaat u wel eens alleen uit? Wat was uw slechtste beslissing? Wat is in uw werk uw grootste frustratie? Wat was uw angstigste moment? Wanneer hebt u voor het laatst een leugen (tje) gebruikt? Wat is de grootste wetsovertreding die u heeft begaan? Denkt u te weten wat uw partner in u ziet? Wanneer beschouwde u zichzelf als volwassen? De geïnterviewde gooit telkens een dobbelsteen met twintig vlakken, om te bepalen welke vraag hij (of zij) krijgt voorgelegd. Voor de eerste vraag wordt gerekend vanaf nul. Bij de volgende negen worpen wordt er doorgeteld, waarbij na vraag 50 weer vraag 1 volgt Komt iemand op een vraag die hij al heeft beantwoord, dan moet die worp over.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 41