KUNST CULTUUR 'We barsten van het talent' Point of view Prijzen concertkaarPes rijzen de pan uit mist rustpunta^rt Nieuwjaarsconcert Jostiband in Ahoy5 Wie strijkt er dit jaar met de Zilveren Veei Sugababes maken succesvolle doorstart met nieuwe zangeres en nieuwe cd Surrealistisch muurged Ik zou de Zilveren Veer 2002 willen doen toekomen al O O —•"O 1 Jan Scheerder Abdelkader Senali Kunst in de kerk Rijnlands Architectuur Platform D5 zaterdag 12 OKTOBER en Nieuwe cd van Christine Aguilera londen - De Amerikaanse zan geres Christine Aguilera poseert voor de fotografen tijdens een persconferentie in een Londen- se bar. Aguilera is in Europa om haar nieuwe cd te promoten. Het schijfje heeft de titel 'Dirrty' meegekregen. Foto: Reuters Duitse prijs voor Guus Kuijer amsterdam - Guus Kuijer heeft de Deutsche Jugendliteratur- preis 2002 in de categorie kin derboek ontvangen voor zijn in het Duits vertaalde 'Voor altijd samen, amen'. In 982 won hij deze prijs ook al voor 'Krassen in het tafelblad'. Programma De Chatel afgelast leiden - De Leidse Schouwburg heeft het programma rond cho reografe Krisztina de Chatel, dat morgenmiddag zou plaats vinden, afgelast. De belangstel ling voor de vertoning van twee films en een interview met de choreografe was te gering. Arnon Grunberg naar Leiden leiden - Schrijver Amon Grun berg is donderdag 24 oktober te gast bij boekhandel Kooyker. Volgende week verschijnt zijn nieuwe boek; 'Sterker dan de waarheid'. Ter gelegenheid hiervan komt hij twee dagen naar Nederland en bezoekt hij slechts één boekhandel: Kooy ker in Leiden. Grunberg leest voor en wordt geïnterviewd door Arjan Peters van de Volks krant. Het optreden begint om 21.00 uur en toegang kost vijf euro. door Hanneke van den Berg londen - Toen de Sugababes eni ge tijd geleden zowel hun platen contract als hun medebandlid Siobhan Donaghy kwijtraakten, leek het einde nabij. Maar wie dat dacht, kent Keisha Buchanan en Mutya Buena nog niet. De twee overgebleven Suga babes waren even sprakeloos door alle gebeurtenissen, maar besloten al gauw dat dit niet het einde van de band mocht zijn. Dat ze met de single Overload' wereldfaam hadden vergaard was nog maar het begin, vonden ze. En met de nieuwe cd 'Angels with dirty faces' en de nieuwe zangeres Heidi Range (ex-Ato- mic Kitten) leveren ze daarvoor het bewijs. Was de single 'Freak like me' (hun eigen versie van het Gary Numan-nummer 'Are friends electric' uit 1979) al een hoop volle herstart van de Sugababes, met de tweede single 'Round round' laten ze zien dat ze mu zikaal gezien behoorlijk zijn ge groeid. Ofschoon ze door de muziek- pers meestal omschreven wor den als een r&b/rockband, vindt Mutya Buena dat de Sugababes veel meer is dan dat. „Op dit nieuwe album hebben we ook geprobeerd dat te laten zien. Je vindt er invloeden op van gara ge, hiphop, pop, indi-rock en ja, ook r&b. Sugababes is vooral een vocal-group. Met onze sa menzang onderscheiden we ons van andere groepen en met die zang als basis kim je wat genres betreft nog alle kanten op." Heidi, de vervangster van Siob han Donaghy - „die op een ze ker moment naar de wc ging en nooit meer terugkwam", aldus Mutya -, moest gewoon auditie doen voor de Sugababes. Mutya en Keisha kenden haar toen nog niet. Zelf zijn ze al vriendinnen sinds hun achtste. „Heidi heeft een heel andere stem dan wij en is ook qua persoon anders, maar daar waren we ook naar op zoek", zegt Mutya. „Ikzelf wordt meestal omschreven als De Sugababes: een aangename mix qua stemmen en persoonlijkheden. Foto: GPD 'streety', Keisha is wat meer meisjesachtig en Heidi zit daar een beetje tussenin. Het zorgt wel voor een aangename mix, ook qua persoonlijkheden." Op de nieuwe plaat zijn het aan tal Teadvocals' in de nummers opvallend eerlijk verdeeld. Mu tya: „Dat is niet gedaan om on derling ruzie te vermijden of zo. Maar we barsten alledrie van het talent en verdienen ook de kans dat te laten zien." Ofschoon de zelfverzekerdheid van haar afdruipt als ze praat, geeft ze toe zich af en toe ook wel een gevangene in een gou den kooi te voelen. „Toen we net begonnen met de band wis ten we niet wat ons overkwam. Al die aandacht was geweldig en toen we met 'Overload' zoveel succes hadden konden we ons geluk niet op. Ook de Britse mu- ziekpers, de ergste van de hele wereld, liet ons nog redelijk met rust. Ze dachten dat we toch maar een stelletje eendagsvlie gen waren. Nu maken ze het ons ontzettend moeilijk. Britse journalisten zijn helemaal niet geïnteresseerd in je muziek. Ze willen alleen maar opschrijven waar je uitgaat, met wie je om gaat en wat voor kleren je aan hebt. Ook vinden ze het heerlijk omi je af te maken. Zodra ze we ten waar we uithangen, staan ze voor onze neus. Je wordt er wer kelijk doodziek van en het maakt het allemaal wel wat minder aangenaam, ja. We pro beren ons er zoveel mogelijk aan te onttrekken, maar het zijn net aasgieren. Je ontkomt er nooit helemaal aan." Ook het feit dat ze nu volgens de wet volwassen zijn (Mutya is 17, Keisha net 18 en Heidi is 19) en dus fulltime mogen werken, heeft het nodige veranderd. „In het begin mochten we maar 72 dagen per jaar werken en had den we dus nog enorm veel vrije tijd. Nu werken we constant." Dat ze nu als volwassenen wor den gezien is ook te merken aan hun videoclips en optredens tij dens live-programma's. Zaten ze tijdens 'Overload' nog netjes op drie stoelen naast elkaar op het podium, nu kronkelen ze door elkaar en is wat ze dragen de naam 'kleding' amper waard. „Dat is niet iets wat ons is opge drongen. We hebben wel een choreografe die ons een beetje begeleidt, maar de videoclips bedenken we nu grotendeels zelf. Ook vertelt niemand ons wat we aan moeten doen. Ze zouden het eens moeten probe ren, ha! Nee, de mensen die ons kennen laten dat wel uit hun hoofd. Wij doen helemaal niets wat we niet willen. Waarom zouden we er niet sexy uit mo gen zien als we ons zo voelen?" theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Point of View of nobody in particular1 door Leine Roebana. Gezien: 11/10 LAKtheater Leiden. Aldaar nog te zien: 12/10. Geen spier van het lichaam blijft onbenut. Een impuls in hoofd, romp of ledematen is genoeg om het hele lichaam mee te trekken in een reeks wijde, dy namische gebaren. Telkens zien we ongewone krommingen, die de aanzet vormen tot uiterst ex pressieve danspassages. 'Point of View' vertoont typisch de stijl van choreografen Andrea Leine en Harijono Roebana. De bewegingen zien er kronkelig uit. Ze zijn strak en grillig tege lijk. De dansers hebben wel on derling contact, maar op een vreemde, niet vanzelfsprekende manier. Soms lijkt het of ze zich met hun bewegingen in eigen wereldjes bevinden die toevallig in elkaar blijken te passen. Het levert prachtige beelden op, vooral wanneer de ledematen van de dansers precies langs el kaar heen gaan, als te ruime omhelzingen. Als er wel direct contact is, beklemtonen han gende hoofden of rompen de pessimistische sfeer die de voor stelling beheerst. Naast de live dans geraffineerd spel filmbeelden, waarin telkens vanuit vei valshoeken opdi zien we ze precies werkelijkheid dansen, in spiegelbeeld of 01 Het verrast steeds schitterend uit. g en Dui ekse be Hoe intrigerend de b^s te zie ook zijn en hoe fraai sche VR terugkeren en gecojARD en worden, de dans lijdvyrM (B dat 'Point of View' één denken is. Markante wendingt )Cter var punten zijn er bijna r0visie. momenten van stilst; 0g geen vol spanning. Hoe iifctstreeks de danstaal ook is, de uit Tam ling zou kernachtiger t kan n( De originaliteit van de randerei gen gaat een beetje C eerlijk heid ten onder. afenis z Dit soort dans heeft ngemerl beginpunten nodig. [gaan. E insscène demonstreer^tstreeks opkomst van Andrea r van de zeer sterk en roept internet, spanning op. Bij de trajwsbeeldi le krommingen van i^teld aa men en dan plotselinj .n die 2 scherp gerichte strekfcgU en is de armen voel je hoe de g opgeladen wordt. De n. Doe gen die volgen, stralen^ uitzem concentratie uit, die e^et sowie een uur lang ononderl kracht blijft. 'lIXiit Björk vroeg vorig jaar 79,41 euro voor een kaartje, al nam ze voor dat geld wel een compleet orkest mee. Foto: Rob Verhorst door Theo de With zwammerdam - Na in onder meer het Koninklijk Concertge bouw en muziekcentrum Vre- denburg te hebben gespeeld, gaat de Jostiband uit Zwammer dam nu proberen Ahoy' in Rot terdam vol te krijgen. Het sport paleis is afgehuurd op woens dag 11 december. Het uit ver standelijk gehandicapten be staande orkest geeft een nieuw jaarsconcert dat op 1 januari door de NCRV wordt uitgezon den. Een aantal artiesten gaat samen met de Jostiband nummers ten gehore brengen. Er wordt onder anderen meegewerkt door Frans Bauer, Acda De Munnik, Ruth Jacott en Karin Bloemen. Ook het combo van Cor Bakker is van de partij. De kaarverkoop is inmiddels begonnen. Lyan Verburg, een van de twee orkestleiders van de Jostiband, noemt het een 'mega-operatie'. „In het Concertgebouw konden 2000 mensen en in Ahoy' kun nen we over twee maanden 6000 bezoekers kwijt." De grote vraag voor Verburg is momenteel of Paul de Leeuw meedoet. Hij trad in het verle den vaker op met de Jostiband, die te boek staat als het huisor kest van De Bruggen in Zwam merdam, het wooncentrum voor mensen met een verstan delijke handicap. „De Josti's wil len graag met Paul de Leeuw werken", zegt Lyan Verburg. „Ze zijn dol op hem. Hij behandelt de leden met respect, maar wel met een lolletje." Door onder meer het conflict over zijn imi tatie van Anneke Grönloh beëin digt de NCRV op 31 december het dienstverband met De Leeuw. „Op 11 december werkt hij dus nog bij de NCRV, maar op 1 januari is hij uit dienst. Het is aan hogerhand om daarover te beslissen." Vooralsnog is de presentatie in handen van het duo Jochem van Gelder en Ka rin Bloemen. door Bas Timmers leiden - Prince The New Power Generation, live in Aho/ in Rotterdam. Aanstaande dins dag. Het staat in grote, sierlijke letters in de advertentie. Klinkt interessant. Totdat de ogen afdalen naar de kleinere en minder sier lijke lettertjes. Entree: 50 tot 65 euro. Exclusief servicekosten. Da's een stuk minder interes sant. Op 5 augustus 1990 trad Prince op in Thialf in Heerenveen. Alleen was destijds de prijs 47,50. In guldens. Meer dan een verdubbe ling in twaalf jaar tijd. Zelfs als je inflatie en de invoering van de euro in aanmerking neemt, is dat erg veel geld. En His Royal Badness is niet de enige. Björk vroeg vorig jaar 175 gulden (79,41 euro), al nam ze voor dat geld wel een compleet orkest mee. De reünie van The Eagles moest eveneens 175 piek kosten. Natuurlijk zijn dat uitschieters. Maar een willekeurige greep uit het concertaanbod van de komende maanden leert dat de kaartjes voor de grotere acts de laatste jaren inderdaad fors duurder zijn geworden. Een beetje band kost tegenwoordig makkelijk rond de dertig euro. Voorbeelden? A-ha: 29 euro. Dream Theater 35. Alicia Keys: 34. Moby: 24 tot 29 euro. De kaartjes voor de Red Hot Chili Peppers gingen kort geleden voor 38 euro de deur uit. Op de zoektocht naar een schuldige voor de hogere prijzen wordt vaak gewezen naar Mojo. Het Delftse bedrijf organiseert al sinds jaar en dag het gros van de grote con certen in Nederland. ar wij hebben veel minder te vertellen ove de prijs dan veel mensen denken", vertelt Fan-Willem Luy- ken. Met gestegen productiekosten hebben de hogere prijzen in elk geval zeiden te maken. Net zo min als de overname twee jaar terug van Mojo door het Amerikaanse SFX, tegen woordig Clearchannel Entertainment. „Die bemoeien zich niet met ons prijsbeleid." Volgens hem zette het duurder worden van de dollar de prijsverhoging in gang. Daar naast waren de prijzen in Nederland laag in vergelijking met omringende landen. Een inhaalslag was volgens Luyken 'onvermijde lijk'. Maar de belangrijkste factor is dat de bands aanmerkelijk meer gage vragen. „Vroeger maakten we nog wel de deal dat 70 procent voor de band was en dertig procent voor ons. Nu is dat vaak negentig tegen tien. Bij de echt grote acts was het de laatste keer zelfs 97,5 versus 2,5 voor ons. Wij hebben daar weinig over te zeggen. Bij de grote acts wordt de prijs gedicteerd. Dan is het take it or leave it. Het beeld dat Mojo de prijzen verhoogt, klopt gewoon niet." Zelfs bij 013 in Tilburg, waar de iets minder bekende namen staan, merken ze het dage lijks. Neem nu Queens Of The Stone Age. Aanvankelijk dachten ze het Amerikaanse gezelschap, waarvan de nieuwste plaat door muziektijdschrift Oor tot 'mijlpaal' werd ge ridderd, voor een entreeprijs van dertien eu ro te kunnen boeken. „We kregen meteen een fax terug van hun management dat het minimaal twintig euro moest zijn. Voor jou tien anderen, zo simpel is het. De band is nu populair dus is het tijd om te oogsten. Het wordt toch wel betaald. In één week gingen al duizend kaartjes over de toon bank, dus dat optreden gaat vliegend uitver kopen." Inderdaad, iedereen klaagt wel over de duurdere tickets, maar ze vliegen nog steeds de deur uit Het concert van Prince in Ahoy" was binnen twintig minuten uitverkocht. Bruce Springsteen in dezelfde zaal duurde nog vijf minuten minder. En voor het optre den van Björk (175 gulden), overigens in de relatief kleine Stopera in Amsterdam, kon na zes minuutjes het bordje 'SOLD OUT' voor het raam. Bij Mojo kunnen ze niet aangeven waar de grens ligt. In principe bepaalt de markt dat „We proberen vooraf in te schatten of de doelgroep het bedrag er voor over heeft", legt Luyken uit. „Bij The Eagles dachten we dat die 175 gulden nog net kon. Daar zat het ook vol. Mensen hebben het er voor over. Op de zwarte markt betalen ze honderd eu ro voor kaartjes voor Marco Borsato, die wij voor veertig euro verkopen." Voor de muziekliefhebbers met de kleine beurs is er gelukkig ook nog het clubcircuit. Uit cijfers van het Nationaal Pop Instituut (NPI) blijkt dat de prijzen van het clubcir cuit de laatste jaren licht stegen.Pas nog had hij met een programmeur van een grote Ne derlandse zaal een discussie over de hogere prijzen. „Die wees me op een voordeel van de stijging. Vroeger lieten veel buitenlandse bands Nederland links liggen, omdat ze voor een appel en een ei op moesten treden. Nu valt er weer wat te verdienen." Dat gaat in elk geval niet ten koste van de bezoekersaantallen: die nemen al jaren toe. „Nu het economisch slechter gaat, gaan mensen misschien wel een avondje minder dansen. Maar het concert van hun favoriete band laten ze echt niet schieten." leiden - Tweede Kamerlid Wouter Bos en wethouder Alexan^ Pechtold hebben gistermiddag op het Da Vinei College aan d gerstraat in Leiden een muurgedicht onthuld. Dat gebeurde tl tijd met de ingebruikname van de mediatheek in een nieuwe!a van de school. Aan de muur is de tekst aangebracht van het gr Art rythnié;tic van Robert Desnos (1900-1945). Het surrealistische gedicht van de Fransman is uitgezocht doe Buijsse, docent Nederlands aan het Da Vinei College. Je mo' genlijk hardop lezen", zegt hij. „Dan ontdek je pas alle betekd die erin zitten." Van het gedicht bestonden nog geen vertalinf Buijsse werkte zelf mee aan de Nederlandse vertaling en fc ook bij de totstandkoming van de Engelse vertaling. „HertalirP noemt hij het. „Echt vertalen is godsonmogelijk." Foto: Henk Bouwman Het is nog één week mogelijk een stem uit te brengen op een van de vijf kandidaten voor de Zilveren Veer 2002. Deze prijs wordt elk jaar uitgereikt aan een persoon of instelling die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan kunst en cultuur in noordelijk Zuid-Holland. Uit het grote aantal inzendingen nomineerde de jury schrijver Abdelkader Benali, fotograaf Jan Scheerder, Kunst in de (Waalse) Kerk, het Rijnlands Architectuur Platform en de Aarlanderveense muziekvereniging DSS. Tot donderdag 17 oktober kan via onder staande bon, maar ook via internet (www- .mvkk.nl/zilverenveer) op dé vijfL neerden worden gestemd. De ji net zoveel stemmen toebedeeld a nenkomen van het publiek. 1 bepalen ze dus de winnaar. Op november wordt op een gala in d Schouwburg de winnaar bekend g felle M Kruis de cirkel aan van de kandidaat van uw keuze en vermeld hi eronder duidelijk leesbaar uw naam en adre sgegeven&l en stuur deze bon uiterlijk 15 oktober 2002 naar: Zilveren Veer 2002, Antwoordnummer 10050, 2500 VB Lei den (postzegel is niet nodi Mie Naam: Adres: Postcode en woonplaats:fuis r lelijk Telefoonnummer:j jdrag and ijdig De stembiljetten zijn verkrijgbaar bij het Leidsch Dagblad, de gemeentehuizen, theaters, musea en apenbare bibliotheken in de regio. U kunt uw stem ook uitbrengen via de website: www.mvkk.nl Voor eventuele vragen kurrt u zich richten tot het secretariaat van de Zilveren Veer, Postbus 54, 2300 A5 Leiden. Telefoon: 071-5356362,! ■opp lat hi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 30