t IRONNEN KUNST CULTUUR Een indrukwekkende Elias van Exultate Deo r/j IN INSPIRATIE Lekkere hapjes van Opera Quarto Je kijkt je ogen uit bij Ubu Eerste overzicht 350 jaar Nederland in Azië in Rijksmuseum R7 Women in rock 'Volle Maan' in première Bescheiden eerbetoon aan Adriaan Morriën donderdag 10 oktober 2002 ■oto/Sakchai La lit iReeves i band Behalve acteren, Reeves ook graag jigen. De acteur, bekend van zijn 'The Matrix', treedt ^t zijn band Dogstar k op. Gisteren werd jjnferentie belegd, «Amerikaanse acteur KThaise journalisten uzikale ambities be- e. (uitreiking ■er-prijs 3e uitreiking van de .Jhter-prijs voor het {iire debuut op zater- rerl°ber 'n Harlingen Joor. Vanwege het i van prins Claus krijgt anjdichter en schrijver teufd pfeijffer de prijs blijk pas op 1 maart jffer zou worden gel- )or zijn debuutroman en bekentenis'. ezuma's rangenis ie a capella popgroep na's Revenge geeft en concert in vrou- Igenis Nieuwersluis leien). Bij die gelegen- inteert het vijftal zijn bum 'Hits Again'. Dat titel van hun negende s dw, die aanstaande >nt| in de Leidse org in première gaat. "lerder is er al een try- ;p4en. aanse ie voor CM Het Centraal Muse- echt heeft een subsi- 10.000 euro gekregen ètenschappelijk fonds merikaanse J. Paul ieum in Los Angeles, s bestemd voor het len van een catalogus collectie van het mu- Domstad wordt ge- id gevraagd oek Faliaci ïn organisatie tegen _eeft gisteren bij een c in Frankrijk aange- )p een verbod van het n boek van de Itali- |rijfster Oriana Faliaci lam. Het boek dat in d is verschenen onder ■e Woede en de Trots', Ptseller in Italië. Er Aantal beweringen Nam in. Zo zou de y>eschaving superieur Ie islamitische samen- „hebben moslim-im- zich in het westen idigd als ratten." iont in New York en de rechtbank aan- advocaat William verzette zich tegen i, omdat de 72-jarige r volgens hem recht ^rijheid van menings- muziek recensie Lidy van der Spek Concert. Mendelssohns 'Elias' door Chr. Oratorium Ver. Exultate Deo o.l.v. Leo den Broeder, m.m.v. Lisette Emmink, sopraan, Joke de Vin, alt, Ludwig van Gijsegem, tenor, Frans Fiselier, bas, Andries Stam, orgel en het Randstedelijk Begeleidingsorkest. Gehoord: 9/10, Pieterskerk, Leiden. De drie oratoria die Felix Men- delssohn-Bartholdy (1809- 1847) componeerde, waren be doeld om samen een triptiek te vormen. De volgorde zou moe ten zijn 'Elias' (1846), 'Paulus', en het nooit voltooide 'Chris tus'. 'Elias' en 'Paulus' waren in Mendelssohns tijd al enorm po pulair om de aangename men geling van klassieke en roman tische invloeden. Exultate Deo koos voor de 'Elias'. En evenals 150 jaar geleden, overrompelt dit oratorium compleet. Verze kerd van een voortreffelijk be geleidingsorkest en stuk voor stuk kanjers van solisten, zingt het koor onder de bevlogen lei ding van Leo den Broeder voor de volle honderd procent geïn spireerd. Den Broeder heeft in korte tijd wonderen verricht. In zeven maanden heeft hij zijn koor klaargestoomd, met als re sultaat deze indrukwekkend mooie uitvoering. Het verhaal van de profeet Elia, dat sterk vooruitwijst naar Je zus, gaat over de grote droogte die het land teisterde onder de regering van koning Achab. On der invloed van zijn vrouw heeft hij het land volgepropt met afgodsbeelden, en geleide lijk aan 'de God van Israël' ver geten. Vele valse profeten wor den door de koning geraad pleegd, tot slot ook 'de profeet van God gezonden'. Elia laat of ferdieren en hout aanrukken en vraagt de 'valse' profeten om tot hun goden te bidden om vuur. Zij bidden en schreeuwen zich gek, maar zonder resultaat. Daarna bidt Elia in alle rust tot God en Hij laat vuur regenen uit de hemel. Enige uren later ruist de lang verwachte regen. In het tweede deel blijkt het volk Israël niets geleerd te heb ben, tot grote teleurstelling van Elia die nu maar liever wil ster ven, wat hem enige jaren later gegund wordt. Met vurige paar den en wagens vaart hij op naar 's Hemels troon. De centrale figuur in het ver haal 'Elias' is de bas Frans Fise lier. Zijn schitterende vertolking is nauwelijks in woorden te vangen. Liefde, toom, eerbied en moedeloosheid, alle emoties worden meesterlijk genuan ceerd vertaald in klank. Daarbij heeft hij een voorbeeldige uit spraak waardoor het hele ver haal makkelijk te volgen is. Ook de andere drie solisten, Ludwig van Gijsegem, Joke de Vin en Lisette Emmink geven kleur en diepgang aan tekst én muziek, evenals het tweede (half) pro fessionele kwartet dat fraai mengt met het bovengenoemde viertal. Het Randstedelijk lijkt een ver jongingskuur te hebben onder gaan, niet qua bezetting, die was veelal bekend en ver trouwd, maar wat betreft hun uitvoeringspraktijk. De com pacte, vitale orkestklank, gelar- muziek recensie Susanne Lammers Concert: Opera Quarta met werk van Corelli, Locatelli, Ledalre a. Gehoord: 9/10, De Waag, Leiden. Anders dan aangekondigd, kwamen gisteravond niet de publieksprijswinnaars van het Van Wassenaer-concours naar Leiden, maar de eersteprijswin naars van dit internationale Oude-Muziekconcours voor ensembles. Opera Quarta be staat uit vier enthousiaste, jon ge mensen, die soms aarzelend, maar meestal zelfbewust in on derlinge dialoog hun weg zoe ken. Voor de pauze geven ze in wisselende samenstellingen een beeld van hun individuele kwaliteiten, na de pauze ligt de nadruk meer op het samenspel. De basis van het kwartet is Ham Kitamika op klavecimbel en orgel. Ze is een belangrijke factor in het samenspel, maar haar solobijdrage, een Ciaccona van Bernardo Storace, is niet het meest interessante deel van het programma. Celliste Emily Robinson vult de basso conti nuo aan. Robinson is een on misbaar en aangenaam sturend element in het kwartet, ze speelt gedreven en alert, geeft de diepte rondheid. In de Sona ta voor cello en orgel van Do- menico Gabrielli laat ze horen niet bang te zijn voor een ex pressief en groot gebaar met een sonoor en zwaar statement, waarop ze dan weer met bijna gefluisterde vlugge loopjes commentaar levert. De klank van de beide violisten, Sophie Gent en Tuomo Suni, ontwikkelt zich gaande het con cert. In eerste instantie nog wat stijfjes en scherp, later vrijer en voller. Het best op dreef is Ope ra Quarta in Sonata VII uit opus 8 van Pietro Antonio Locatelli en in de schitterende Sonata I uit opus 4 van Jean-Marie Le- clair. Heldere interpretaties, mooi gemarkeerde themaatjes, effectieve pauzes en fraaie dy namische accenten maken deze stukken tot de lekkerste hapjes van het concert. En waar in de sonate van Loca telli de nadruk valt op het geza menlijke van de onderneming, krijgt in de sonate van Leclair elk lid van het ensemble weer de kans zich afzonderlijk te la ten horen. In het Adagio, waar de stemmen zich een voor een in de muziek voegen, maar vooral in het Largo, als de in strumenten vanuit een bijna dreigend unisono zich losma ken en vrij zweven. Washington - Shakira, Britney Spears en Mary J. Blige. Gedrieën krijgen de dames hier aanwijzingen tijdens een fotosessie voor de cover van het Amerikaanse Rolling Stone Magazine. Thema van deze aflevering is 'women in rock', oftewel 'vrouwen in de rock'. Met deze speciale editie, die ondermeer de vijftig belangrijkste momenten in de vrouwenrockgeschiedenis bevat, viert het tijdschrift zijn 35ste verjaardag. Foto: Reuters/Kevin Mazur Amsterdam - Daan Schuurmans en zijn vriendin Jennifer Hoffman arriveren bij het Tuschinski Thea ter in Amsterdam. Daar vond gisteravond de pre mière van de nieuwe Nederlandse speelfilm 'Volle Maan' plaats, die al net zo'n kaskraker als 'Costa!' belooft te worden, de eerste speelfilm van regisseur Johan Nijenhuis. 'Volle Maan' vertelt het verhaal van acht schoolverlaters die na het eindexamen een geheime volle-maan-party in het Middellandse-Zee- gebied bezoeken. Bioscoopkaarten zijn sinds begin september in de voorverkoop verkrijgbaar. Foto: ANP/Juan Vrijdag theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling Ubu van Alfred Jarry door De Firma Rieks Swarte. Regie, bewerking en decor: Rieks Swarte Met o.a Debbie Korper, Tessa du Mée en Rafael Troch. Gezien: 9/10, LAKtheater, Leiden Dat had de natuurkundeleraar van de middelbare school in Rennes anno 1888 nooit kun nen denken, dat hij aan de wieg zóu staan van het absurdisme en surrealisme in de literatuur. Zijn leerling Alfred Jarry nam hem als voorbeeld voor zijn personage Ubu, een grotesk uitvergrote machtswellusteling: grillig, wreed, bang, laf en dom. In 1896 barstte na de eerste op voering met acteurs de veront waardiging los. Het was schan dalig van taal, amoreel en maakte elke vorm van autoriteit belachelijk. Ubu is een idioot verhaal van een vertrouweling van de Pool se koning Wenceslaus die het op aanraden van zijn vrouw ho gerop zoekt. Hij vermoordt Wenceslaus en jaagt als koning ongeveer iedereen tegen zich in het harnas door zijn gestoorde optreden. Ma Ubu heeft poli tiek inzicht en weet wanneer het tijd is voor uitmoorden of uitdelen, maar als Pa Ubu een maal aan de macht is, gaan alle remmen los. Daar komt natuur lijk een opstand van, maar de Ubu's ontsnappen. Jarry ont wikkelde een eigen taal, waar voor Rieks Swarte een mooie Nederlandse variant vond: een combinatie van Rotterdams, middeleeuws, Vlaams, Vondel en meer, met komische plech tigheden en anaal geïnspireer de vuilbekkerij. 'God- voorznreetlulbalhaareikelzeik' naast 'heur hert en slaet niet meer'. Er wordt in Shakespeari- aanse hoeveelheden gestorven, wat de personages vaak ook melden: 'Nu ist ik doot.' Rieks Swarte heeft al veel met liefde in elkaar geknutselde speelgoedvoorstellingen op zijn naam staan, en vond voor Ubu weer een prachtig uitgangs punt. De drie zwarte wanden f= (advertentie) PRONKSTUKKEN UIT HET OUDE SYRIË 1 NOV 2002 - 9 MRT 2003 RIJKSMUSEUM VAN OUDHEDEN. LEIDEN *U UW KAARTJES: 0900 - 6 600 600 0.10 P.M.) OF WWW.BRONNENVANINSPIRAT1E.NL amsterdam/gpd - De expositie 'De Nederlandse ontmoeting met Azië, 1600-1950' in het Rijksmuseum begint en eindigt met portretten van gouver neurs-generaal die meer dan 300 jaar fungeerden als symbo len van het Nederlandse gezag over het huidige Indonesië. Por tretten van onder meer Jan Pie- tersz. Coen (1587-1629) en de door zijn gewelddadige optre den op Atjeh zeer omstreden Jo hannes Benedictus Van Heutsz (1851-1924), hingen eerst in het kasteel van Batavia en later in het paleis van Buitenzorg. De fotograaf Henri Cartier-Bresson legde in 1949 vast hoe de schil derijen van de gehate gezags dragers direct na de soevereini teitsoverdracht het paleis wer den uitgedragen. De tentoonstelling, te zien vanaf vandaag tot en met 9 februari, breekt voor het eerst met de tra ditionele scheiding tussen 'de Oost' voor en na 1800. De Ver enigde Oost-Indische Compag nie (VOC) werd in 1799 welis waar opgeheven, maar de Ne derlandse contacten met vooral de Indische archipel bleven tot aan de dekolonisatie onvermin derd intensief. De verschillende deerd met oplichtende secties, zoals de krachtige grote strij kers, imponerend koper, lichte homogene violen maakte met het koor een verbluffende een heid. Exultate Deo zingt in alle partij en puur, vitaal en inhoudsvol: vederlicht staccato tot overwel digende, bruisende fortissimi zonder grofheid of bombast. En als dat al gebeurde dan lag dat aan Mendelssohns dramatiek. Exultate Deo maakt nieuwsgie rig naar het héle drieluik, onge acht een 'Unvollendete'. om het speelvlak zijn witge kalkt, dus kun je er met water op tekenen. In de pauze schil dert Bram de Goeij er een com pleet landschap op, dat tijdens de veldslag door de kanonsla gen van natte dweilen en spon zen verandert in een expressio nistisch schilderij vol ontplof fingen. Gehangenen en anders zins bloederig omgebrachten vallen uit het plafond. De spelers lopen in witte gewa den rond, met veel silly walks, slapstick en commedia dell'ar te. Laurel Hardy meet Hein de Kort. Debbie Korper (Ma Ubu) is de hebzuchtige en snollige motor van het stuk, Tessa du Mée een propperige Pa Ubu die veel schreeuwt en vooral rea geert op wat er op hem afkomt. Rafael Troch speelt prachtige koninklijke en andere rollen. Het verhaal is niet het belang rijkste, maar geeft genoeg im pulsen voor verrassingen. Je kijkt je ogen uit bij Ubu. Een voorstelling met zoveel fantasie zou een exportartikel moeten worden: ideaal voor buiten landse tournees en festivals. Een medewerker van het Rijksmuseum werkt aan een VOC-scheepsmodel. Foto: WFA/Frank van Rossum dimensies van het koloniale tijd- rustingen, schilderijen en teke- nissen van de slavenhandel, perk worden toegelicht aan de ningen, fotoalbums, koloniaal Typerend voor de machtsver hand van kamerschermen, go- meubilair, modellen van sche- houdingen was bijvoorbeeld de denbeelden, wapens en wapen- pen en vuurtorens en getuige- slaaf die op een schilderij van Aelbert Cuyp, gemaakt tussen 1640 en 1650, de commandant van de VOC-vloot op de rede van Batavia en zijn echtgenote een zonnescherm boven het hoofd houdt. Op de expositie hangt ook de slavenbel die zich vermoedelijk bevond op het terrein van het landhuis van Reinier de Klerk, gouverneur-generaal van 1777 tot 1780. Het luiden van deze bel begeleidde eind achttiende eeuw de dagelijkse routine van de slaven die in dienst waren van de belangrijkste vertegen woordiger van het Nederlandse gezag. Het veel voorkomende ver schijnsel van gemengde huwe lijken wordt op deze expositie onder meer zichtbaar door twee prachtig portretten van de oer- Hollands ogende Hendrik de Bruyn en zijn Indo-Europese echtgenote uit het derde kwart van de negentiende eeuw. De expositie 'De Nederlandse ontmoeting met Azië' is de laat ste in een reeks van vier ten toonstellingen waarmee het Rijksmuseum dit jaar aandacht heeft besteed aan de herdenking van de oprichting van de VOC in 1602. door Rody van der Pols leiden - „Als ik mij moe of ontmoedigd voelde, was al leen al de kus van een vrouw instaat mij nieuwe levenslust te geven." Het is een uit spraak, karakteristiek voor Adriaan Morriën, de in juni dit jaar overleden auteur, die als geen ander kon schrijven over liefde en erotiek, over de mooie meisjes en vrouwen die hij op straat en in de tram observeerde. Niet voor niets wordt het citaat aangehaald op de mini-expositie die in de Leidse Universiteitsbiblio theek is gewijd aan deze veel zijdig schrijver. Behalve een expositie is het ook een eerbetoon aan de man die zoveel voor de Ne derlandse literatuur heeft be tekend. Want behalve een groot vrouwenliefhebber en stilist was Morriën (1912- 2002) ook de ontdekker van enkele van onze grootste schrijvers: Harry Mulisch, Gerard Reve en W.F. Her mans. Die laatste auteur de buteerde in 1945 in het tijd schrift Criterium, waarvan Morriën destijds redactiese cretaris was. Tien jaar later boterde het minder tussen de twee auteurs, getuige Mor- riëns boek 'De Gruwelkamer van W.F. Hermans' uit '55, dat ook een plekje op de ten toonstelling heeft gekregen. Op de expositie ligt ook de mooie, eerste druk van 'Luchtalarm'. Deze dichtbun del uit '45 is 'verpakt' in een roze-rode kaft met in het midden, op postzegelfor maat. de titel en de letters 'BB', oftewel de Bezige Bij, de verzetsuitgeverij waarvoor Morriën in de daaropvolgen de jaren als adviseur zou blij ven werken. Elders ligt een rekening van het Chinese res taurant 'Golden Chopsticks', gevestigd aan de Oude Doe lenstraat in Amsterdam. In een hanenpoterig handschrift is een eerste aanzet tot een recensie neergepend. Een van de vele die Morriën ge durende zijn meer dan een halve eeuw durende carrière als literair criticus schreef. Naast enkele uitgaven en ori ginele schrijfsels toont de ex positie ook een aantal foto's van de auteur. Tezamen vor men ze een aardig 'portret' van de man achter de boe ken, bundels en artikelen. Zo laat een gestileerde zwartwit- foto een serieuze man zien, strak in het pak, met zwaar brilmontuur en tegen de ach tergrond een Amsterdamse gracht. Hoe anders van sfeer is een kleurenfoto die op late re leeftijd van Morriën is ge maakt: een vriendelijk ogen de man op het strand, warri ge haardos, nog steeds met het zwaar zwart brilmontuur op zijn neus. maar verder met blote voeten gezeten op een vrolijke badhanddoek, naast hem zijn beige-kleuri ge, leren laarzen. Het beeld past meer bij de li teratuur waarom hij herin nerd zal worden. Die vrijwel zonder uitzondering speels, blijmoedig en subtiel van toon is. Zoals het gedicht 'Een mooi dik mosje zonder borsten', waaro^?en dicht bundel opengeslagen ligt. Hierin verhaalt Morriën van een bezoek aan een Suri naamse hoer met ontkroest haar. Het gedicht besluit met de volgende regels: 'En dan ontdekken dat zij voor Geen goud van plan is haar truitje I Uit te trekken omdat haar kapsel Anders in de war komt.' Mini-tentoonstelling over Adriaan Morriën, t/m 30 no vember in de Universiteits bibliotheek, Witte Singel 27 in Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19