'Tot hier en niet verder' GESPREK VAN DE DAG Geen dominee van dooddoeners Plastic voedsel in Japan Ingrijpen bij kindermishandeling blijft groot dilemma Mishandel^ Gravin HDC152 MENSELIJK 'Kopspijkers', 'Ushi Van Dijk' en 'Wie is...de Mol?' zijn de tv- programma's die kans maken op de Gouden TELEVIZIERRING 2002. Deze publieksprijs voor tv-programma's is een initiatief van het AVRO-programmablad Televizier en wordt 25 oktober voor de 37ste keer uitgereikt. De AVRO maakte de nominaties gisteren bekend. Kopspijkers en Wie is ...de Mol? dongen verle den jaar ook al mee, maar toen ging het KRO-programma 'Spoorloos' er met de ring van door. Ronduit merkwaardig is het, dat de primeur van de no minaties werd gegund aan het RTL 4 programma 'RTL Boule vard'. Het evenement wordt uit gezonden (vrijdag 25 oktober om 21.25 uur op Nederland 1) door de publieke AVRO. Het zou bijgevolg een vrij normale zaak zijn, als één van de publieke omroepen de nominaties bekend had mogen maken. Verklaring: ,,Wij hebben geen podium om derge lijke mededelingen te doen", aldus een woordvoerder van de AVRO vanochtend. Foto: ANP O SOLE MIO, het waar schijnlijk beroemdste Itali aanse liedje ooit, heeft een nieuwe auteur erbij gekre gen. Dit is het gevolg van een uitspraak van een rechter in Napels. Volgens de rechtbank moet het Na- politaanse liedje worden toegeschreven aan Alfredo Mazzuchi, die het samen schreef met zijn beroem dere tijdgenoot Eduarda Di Capua. Mazzuchi, een con certpianist en violist die leefde van 1878 tot 1972, schreef in totaal 23 liedjes die hij vervolgens aan Di Capua voorlegde om te po lijsten. De nakomelingen van Di Capua waren naar de rechter gestapt omdat zij wilden laten vastleggen dat hun voorvader de enige auteur van O Sole Mio was geweest. De uitspraak moet hen dan ook slecht zijn bevallen. De erfgena men van Mazzuchi stelden met succes dat hun voor vader medeschrijver was geweest. Het lijkt waar schijnlijk dat zij nu het au teursrecht en de opbreng sten van het beroemde liedje gaan opeisen. Drie Nederlandse programma's zijn genomineerd voor de INTERNATIONAL EMMY AWARDS. Dat zijn internatio nale tv-prijzen waarbij Amerikaanse inzendingen niet mee mogen doen. Dat maakte de organisatie gisteren be kend tijdens de internationale mediabeurs Mipcom in Cannes. De VARA maakt twee keer kans op een Emmy via de series 'De enclave' en 'All Stars'. De NPS heeft één ijzer in het vuur met de dansfilm 'Lost'. All Stars werd al eerder bekroond met een Emmy en kreeg ook al eens een Zilveren Roos en een Gouden Beeld. Nu is een nieuwe af levering genomineerd. LEE TOWERS wordt de eerste ambassadeur van de Rotterdam se haven. De zanger wordt vol gende week met deze eretitel on derscheiden. Volgens het Ge meentelijk Havenbedrijf Rotter dam komt de eretitel Lee Towers als geen ander toe. De ceremo nie van de uitreiking van de on derscheiding staat ook in het te ken van de serie Harbour Lights- concerten die de zanger tussen 6 en 15 december geeft in het Nieuwe Luxor-theater in Rotter dam. Foto: ANP De ONTGROENING van 37 studenten verpleegkunde in het Belgische Lier is gis teravond lelijk afgelopen. Ze belandden in het zie kenhuis met lichte brand wonden, huidirritaties en ademhalingsproblemen nadat ouderejaars ze had den overgoten met een brouwsel van keuken- en schoonmaakproducten zo als azijn, olie en scherpe peper. Toen ze het spul wilden afspoelen werd de chemische reactie nog er ger. De burgemeester van Lier heeft intussen een an dere 'doop' op donderdag verboden. Taxateurs van Venduehuis Dickhaut in Maastricht heb ben bij een familie uit Roermond een SCHILDERIJ van Come I is Spri nger 1817-1891ontdekt. Dat gebeu rde bij het onderzoeken van de inbreng voor een veiling op 15 oktober. De deskundigen schatten de waarde van het schilderij, een gezicht op een Duitse haven uit 1875 van 40 bij 48 centimeter, 'voorzichtig' op 30.000 tot 50.000 euro. Springer was een van de bekendste schil ders van stadsgezichten in de 19de eeuw. Het kunstwerk lag de afgelopen zeventien jaar op de zolder van een fa milie in Roermond. Toen het bij een opruiming boven water kwam, werd besloten het werk ter veiling aan te bieden. Volgens het veilinghuis werd het schilderij 'in een vuilniszak' naar de taxatiedag gebracht en verwacht te de familie 'een paar honderd euro' aan de verkoop over te houden. Wie plastic voer associeert met de maaltijden die in het vlieg tuig naar vakantiebestemmin gen worden geserveerd, zou eens een bezoek aan een restau rant in Tokyo moeten brengen. Daar kan hij de 'real thing' aan schouwen. In de vitrines en eta lages zijn perfecte plastic repli ca's uitgestald van de speciali teiten van het huis. De imitaties zijn zo verbijsterend goed, dat ze niet van echt te onderschei den zijn. Het gebakken ei heeft een realis tisch bruin randje, op de soep drijven vetoogjes (niet te veel, Japanners houden niet van vet) en de pils heeft een schuim kraag waar je zo in wilt happen. Volgens de overlevering schijnt een Duitser dat een keer te heb ben gedaan, waarna zijn kunst gebit in het plastic bleef vastzit ten.... Waarom de gasten met die imi taties naar binnen moeten wor den gelokt, is een raadsel waar over menig buitenlander zijn hoofd heeft gebroken. De mees te restaurants hangen ook hun menukaart voor het raam. De 'illustraties' zouden eigenlijk overbodig moeten zijn. Sinds kort is het antwoord be schikbaar. Na tien jaar ongetwij feld uitputtend onderzoek, heeft Yasunobu Nose met 'De ont staansgeschiedenis van de maaltijdmodellen' de definitieve geschiedenis van de plastic cuisine geschreven. Het is een werkje in de stijl van 'De ge schiedenis van de schroef of 'De vork door de eeuwen heen'. Het is zeer leerzaam. De plastic walvisbout dankt zijn bestaan aan twee feiten. Het eerste is dat de Japanse keuken zoveel regionale specialiteiten kent, dat een vreemdeling de meeste niet kent. Hij kan dus zien wat hij op zijn bord krijgt. Het tweede is dat Japanners weinig plezier beleven aan het bestuderen van de menukaart. Hij wil geen half uur twijfelen tussen zeepaardjes-sushi (rij- strolletje met rauw zeepaardje) of inktvis-ashami (rauwe gefi leerde inktvis). Hij kiest meteen wat er lekker uitziet. Het is niet bekend wie het nepgerecht heeft uitgevonden. De eerste modellen schijnen zo'n zeventig jaar geleden te zijn verschenen. Ze waren van was en, vergele ken met de huidige perfectie, niet werkelijk levensecht Pas toen paraffine werd gebruikt, begon het er een beetje op te lij ken. De grote sprong voorwaarts kwam met het gebruik van plas tic. Sindsdien was de opmars niet meer te stuiten. Er is nu een hele industrie die plastic gerech ten produceert en exporteert naar Zuid-Korea en China. In Europa en de VS slaan ze niet aan, schrijft Nose. En dat is jam mer, want het is vermoedelijk de enige Japanse vinding die niet oorspronkelijk uit het Westen komt. Peter van Nuijsenburg WOENSDAG 9 OKTOBER Naar schatting word^® jaarlijks tussen de 50jp 80.000 kinderen mislf deld. Daarvan stervei, vier gaat het om psytfeg mishandeling of ema Ie verwaarlozing. Voi[ kregen de Advies- enFv' punten Kindermishar ling (AMK's) iets mei 6.000 meldingen. DeJ* te kinderen worden if handeld in huiselijke vaak door moeder of? beide ouders. Signale. kindermishandeling faalangst, leerstoorr somberheid en nen Het kind sluit zich affj leeftijdgenoten en lei krachten en zegt ven' dingen zelf te hebben lopen. V1C Voor meer informatie relatie 0900 1450, welf www. kindindeknelnl4D (8-jE doo vele d, is joel »ati< lm; von Carel ter Linden is geen dominee die na een doodsbericht direct met een woord van troost klaarstaat. De dominee die 15 oktober de uitvaartdienst van prins Claus leidt, heeft geleerd dat je mensen eerst de ruimte moet geven voor hun emoties. Voor hun verdriet en verbijstering. Voor hun woede en wan hoop. Carel ter Linden weet uit eigen erva ring dat mensen na de dood van een dierba re soms weinig hebben aan opbeurende op merkingen als 'denk aan de mooie tijd die jullie samen hebben gehad!' of; 'er is nu in ieder geval een eind aan zijn lijden geko men!' Het is goed bedoeld, maar Carel ter Linden gelooft dat het beter is om mensen eerst hun hart te laten luchten en hun ver driet de vrije loop te laten. „Je kunt mis schien met je opmerkingen het grootste ge lijk hebben, maar dan nog mag je het niet zeggen. Dat mag alleen de ander zeggen. Als een eigen verlichtende ervaring. Op zijn, haar moment." Ter Linden is geen dominee die na een doodsbericht direct met een woord uit de bijbel klaarstaat. De predikant van paleis Huis ten Bosch wéét waar de woorden van waarde staan, maar strooit niet met Prediker en Psalmen. „Een woord uit de bijbel zegt mensen pas iets als het hen in een bepaalde situatie raakt, hen onverwacht aanspreekt, aangrijpt. Dat kan zijn in een kerkdienst, of al lezend in de bijbel of door een boek. En zelfs, wie weet, in een gesprek. Maar het kan niet op bestelling. Het moet de ontdekking zijn van de rouwende zélf." Carel ter Linden houdt niet van de titel 'hof- predikant', maar is nou eenmaal de predi kant bij wie kroonprins Willem-Alexander belijdenis deed en bij wie koningin Beatrix in de kerk kwam; hij is de predikant die Wil lem-Alexander en Maxima trouwde en die volgende week dinsdag in Delft de uitvaart dienst van prins Claus leidt. Ter Linden, geboren in het crisisjaar 1933, is jurist en theoloog. Zijn grootvaders waren dominee. Zijn jongere broer Nico is het ook. Carel werd predikant in de Kloosterkerk in Den Haag en kreeg daar ook koningin Bea trix en haar familie in de kerkbankjes. Aan de ene kant vond hij dat wel interessant, aan de andere kant deed hij er nooit interes sant over. De buitenwereld kreeg van hem nooit iets te horen over het geloofsleven van de koninklijke familie. Dat bleef en blijft vol komen vertrouwelijk. Carel ter Linden heeft als dominee heel wat ervaring met trouwen en rouwen, maar over de dood praat hij tas tend en terughoudend. In een persoonlijk gesprek wil hij wel zijn twijfels uiten over een leven na de dood. Na het overlijden van zijn vrouw Diede vindt hij het ongelooflijk moeilijk om nog te geloven in een leven na de dood. „De laatste tijd ben ik steeds meer gaan twijfelen of er na dit leven iets is. Ik wil niemand de hoop ontnemen, maar ik heb moeite te geloven in een leven na de dood en een weerzien van mensen. Ik denk dat we de bijbelse gegevens daarover opnieuw en anders zullen moeten interpreteren dan de kerk eeuwenlang gedaan heeft." Mick Salet Carel ter Linden. Foto: ANP Gezin en privéleven zijn heilig in Nederland. Zelfs bij kindermishandeling kijken we het liefste de andere kant op. Honderdduizenden kinderen worden daar door voor het leven beschadigd. Het Nationaal Fonds Geestelijke Volksgezondheid start morgen een campagne. Om mensen zo nodig te laten doen wat Jeannette Nienhuis (49) uit Ottoland deed: het meldpunt van kindermishandeling bellen. Het was een groot dilemma, zegt Nienhuis. „Je hebt eerst vermoedens, maar stel je voor dat het niet waar is. Ook als de waarheid er dik boven op ligt, ben je machteloos zolang kind en ouders blij ven ontkennen dat er iets aan de hand is. En wat voor mij ook meespeelde, wat doe je zo'n kind voor de rest van haar leven aan om het uit huis te halen?" Nienhuis belandde zelf als baby bij een tante en vanaf haar dertiende in verschillende te huizen. Een familiegevoel, een leuke band met ouders, broers en zussen, was voor haar niet weg gelegd. „Dat wilde ik het mishandelde meisje, la ten we haar Vera noemen, besparen. Zelfs nog toen mijn man waarschuwde dat het kind het wel eens met de dood zou moeten bekopen, hoopte ik nog dat zij thuis zou kunnen blijven. Tot het echt niet langer kon." Nienhuis, moeder van zes kinde ren, leerde Vera kennen als iets ouder zusje van een vriendinnetje van haar dochter Eefje. „Ze was toen een jaar of vijf. Een onappetijtelijk, mager meisje. Onverzorgd met vette haren, te kleine kle ren en vaak krassen in het gezicht. Altijd onder de blauwe plekken, verse en oude littekens op armen en beentjes." Ook in haar gedrag was Vera anders dan andere kleuters, zegt Nienhuis: „Ze was schichtig. Speelde niet met andere kinderen. Zo dra je even naar haar keek, kroop ze achter haar moeder weg. Maar tegelijk zag je haar naar het speelgoed en de spelende kinderen hier hunke ren." Ze wist het vertrouwen van de moeder te winnen. Vera en haar zusje kwamen vaak bij Nienhuis over de vloer. Na een klein jaar werden haar bange vermoedens bevestigd: „Vera had bij mij in haar broek geplast. Gewoon een ongelukje. Maar bang dat het kind was. Achteraf terecht. Ik zag via het keukenraam hoe de moeder haar in de auto gooide en haar een enorme lel verkocht." Met de moeder praten, hoe voorzichtig ook, had geen effect. Nienhuis: „Ze ontkende alles steevast. Vera had volgens haar dun bloed. Vandaar die blauwe plekken. En Vera zei zelf niet anders. Zelfs met de blauwpaarse af druk van volwassen vingers op haar keel, met de bloedkorsten van grote mensennagels op haar verlittekende armpjes, dan nog zei ze dat ze het zelf had gedaan. Of dat ze ongelukkig gevallen was." Vera tot openheid dwingen en de ouders er mee confronteren, was voor Nienhuis geen optie: „Dan zou het kind de rekening gepresenteerd krij gen. Ze zou het thuis nog slechter krijgen omdat ze dingen heeft verklapt. En ze zou mij evenmin nog vertrouwen. Bovendien blijft een kind altijd loyaal aan de eigen ouders die haar dan ook nog eens zouden verbieden om met ons om te gaan. Dan zou het kind niemand meer hebben. In het kleine, christelijke dorp gonsde het inmid dels van de roddels en geruchten. „Bij school en zwemles hoorde je hoe schandalig het was hoe Vera er uit zag. Dat toch iemand zou moeten in grijpen. Maar niemand deed wat." Nienhuis zocht steun bij Vera's buren, de school, huisarts en zelfs bij de predikant. „Zonder resultaat. Iedereen zei in de ouders te geloven of zich er niet mee te wil len bemoeien. Toen was ik verschrikkelijk boos." Achteraf begrijpt ze het wel: „Dit is zo'n kleine ge meenschap. Iedereen is op elkaar aangewezen. En de huisarts en de dominee zijn er niet alleen voor Vera, maar voor alle gezinnen. Komen zij voor haar op, dan gaan elders de deuren voor hen dicht." Op een dag was Vera zo toegetakeld, dat zij naar het ziekenhuis moest. Nienhuis seinde anoniem het toenmalige meldpunt van vertrouwensartsen in. Maar volgens de maatschappelijk werkster die het gezin bezocht, kon niets bewezen worden. „Toen kwam de dag dat Vera, inmiddels 14 jaar, volledig lens was geslagen. Toen dacht ik, tot hier en niet verder. Ik heb het meldpunt gezegd dat er toor ;ere Een kind kan zich erg aan alleen voelen als het phe mishandeld wordt en e'd nergens naar toe kan. 11161 Archieffoto d.N v-pi nu onmiddellijk moest worden ingegrepeocJi wachten onverantwoord was. En gelukkigen 1 Vera nu ook praten." Daarmee nam Nieniak. co's. Zij vertelde de ouders van Vera eerlij) de klokkenluidster was. „Vooral om hen (q* pen. Het zal je maar gebeuren dat je doclr^ huis wordt geplaatst. Die ouders zijn geeif|| mensen. Ze hebben alleen tekortkominge maakt alles zo tragisch." De kans was ooluw - dat het dorp haar en haar gezin de rug zohee: ren. Nienhuis behoort tot de 'import' vanbed land, terwijl Vera's familie er geboren en jen is. „Ik ben door Vera's vader bedreigd. Tejlen jongste heeft de man zelfs gezegd dat hij irgin in brand zou steken. Maar daarmee is het| de ven." Het dorp heeft volgens haar niet decwa gekregen dat wij hier wel even de zaken zden regelen: „Ze staan nu min of meer achter insj Vooral dankzij de nieuwe dominee die orils n kerstpakket kwam brengen. In een dorp ai gaat dat als een lopend vuurtje." Inmiddé 21, getrouwd en zelf een jonge moeder. VAv Nienhuis gaat het haar redelijk goed. „Ooi haar schoonmoeder. Een sterke vrouw diay goed heeft opgevangen." Met haar eigen t heeft Vera gebroken. „Die mensen zijn nuAM maal in een isolement geraakt. En dat is mm mijn bedoeling geweest.am noj Helma van den Berg it hi ïest .11 fees Toen ik het nieuws vernam van Claus moest ik sterk denken aan de vorige uitvaart binnen het Oranjehuis veertig jaar geleden. Er is een reden waarom die ge beurtenis in mijn herinnering is gebeiteld. Ik was verslaggever bij één van de brutale actuali teitenrubrieken op de televisie die het knipmes hadden wegge legd. „Dit was Brandpunt, goe denavond. Wilhelmina, offici eel prinses Wilhelmina, maar gewoon 'de oude koningin', was vroeg op 28 november 1962 ge storven. Premier De Quay maakte dat die woensdagmorgen bekend via de radio. Radio had voor zoiets in die jaren het rijk alleen. De tele visie beschikte maar over één net en placht wat de programmering betreft uit te slapen. En uitslapen mocht nu zeker, want de avond te voren, 27 november had Mies Bouwman de marathon 'Open het dorp' af gesloten die een etmaal had geduurd. „Be dankt, lieve mensen."In luciferdoosjes waren ze kwartjes en guldens komen brengen en het bedrijfsleven had ontdekt dat vrijgevigheid loont mits de camera zo'n gebaar gul regi streert. Ruim twintig miljoen gulden in de kas. Dokter Klapwijk was op slag Bekende Nederlander en de eerste spa voor het invali- dendorp zou weldra de grond in kunnen. (Het Dorp is inmiddels aan revisie toe, een achterhaald idee, las ik ergens Voor geen rijksdaalder vervaard gingen wij gulle gevers content slapen. De volgende och tend, de 28ste, wekte ons buitenissig vrolijke muziek van Vivaldi en Handel en er moest dus iets heel ergs gebeurd zijn, want normaal bood de radio op dat uur geen opgewekte klanken. Nederland was nog opgedeeld. De ene zuil had psalmen, de andere socialisti sche strijdliederen en daarmee stelde de ra dio de eigen mensen vanaf het prille och tendgloren gerust. Behalve dan als Magere Hein eens in de zoveel jaar aanklopte bij het Oranjehuis. Dan verbleekten alle gezindten op slag tot 'nationaal programma' met be halve Vivaldi en Handel belangeloze mede werking van Valerius' Gedenkclanck en Merk toch hoe sterk. Wilhelmina was dus dood. Hardnekkig bleef het gerucht dat de hoogbejaarde vorstin in ruste al tijdens Bouwman's festival der goed geefsheid het aardse met het gindse had ge ruild maar dat de RVD om de euforie niet te verstoren de droevige tijding had opgehou den. Hoe het zij, de bijzetting tien dagen la ter betekende dat de televisie binnen twee weken wederom geschiedenis maakte. Een witte uitvaart, zwarte paardenlijven vrijwel onttrokken aan het oog van de tienduizen den verkleumden langs de weg van Den Haag naar Delft. Alleen twee spitse oren sta ken door uitsparingen van het blanke paar dendek Als beginnend reporter was mij een onbedui dende plaats toegewezen langs de route voor de live reportage op die ijskoude 8ste decem ber 1962, verzorgd door 'de gezamenlijkheid'. De Belgen zorgden voor aanvulling ij, reportagewagens. Die waren nog ovèy Expo in Brussel. Roestige bestelwaget gegolfd blik merk Citroën. juist toen L mijn post passeerde en ik mijn comrf zou beginnen, viel dan ook het gelui* „Goedverdoem, Andreeke, ik krijg ge? luistering op de alfalij nen", tierde mi Vlaamse technicus door de intercom het euvel eindelijk was verholpen, r slechts het benoemen van de laatste waarin een verre nicht van de Oranm Engeland gezeten was, de gravin vai\ ne stond op mijn papiertje. Die na ik mijn leven niet. Het is lang gelei lang dat Claus toen nog van niks wil ker niet van het bestaan van de graiA Athlone. Als ze volgende week in Delfe partij is moet ze stokoud zijn. Veel 01L Claus die een jongen bleef vol van 1 digheid waarover we deze dagen r raken uitgepraat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 2