Juliëtte Vossen, SUp&fdiVQ
'Consument murw van
produktredame'
Limburgse voelt zich als een vis
in het water in de jetsetwereld
Ze is een internationale jetsetdiva. Ze
vliegt per privé-vliegtuig naar party's
bij wereldsterren en is nummer vijf in
Quote's top-25 van glamour girls, pal
achter Maxima. Ze kreeg een hoofdrol
in een speciale aflevering van tv-
programma Glamourland, kleedt zich
bij voorkeur in haute couture en staat
op de gastenlijst van de sjeik van
Dubai. Aangenaam, Juliëtte Vossen.
door Math Wijnands
Portiers in jacquet en met ho
ge hoed zwaaien de deuren
van het Hilton Hotel in Am
sterdam open. Flitslichten verlichten
de lobby. Juliëtte Vossen maakt een
koninklijke entree. Bekende gla-
mour-fotografen als Joop van Tellin
gen en Edwin Smulders roepen haar
naam om haar aandacht in de lens
te vangen. Snorrende tv-camera's
wenden zich in één ruk af van de so
apsterretjes. De aankomst van de di
va uit het Limburgse Stein is belang
rijker. Juliëtte geniet van de ont
vangst. Gewillig poseert ze profes
sioneel voor elke camera.
Waar ooit John Lennon en Yoko Ono
hun bed niet uitkwamen en Herman
Brood in stijl zijn veelbewogen leven
afsloot, verzamelt deze avond tout le
monde zich in zaal The Ballroom
voor de coutureshow van Monique
Collignon. Juliëtte Vossen is ver
slaafd aan haute couture, dus is ze
ook vanavond weer van de partij.
Collignon, het aanstormend talent in
de couturewereld, is immers een
vriendin. Haar agenda was de hele
maand september volgeboekt met
de wintershows van de topcouturi
ers. Ze is een graag geziene gast. Ie
dereen kent haar en zij kent ieder
een.
„Haute couture is kunst. Het maakt
een beeld van je lichaam. Ik wil er al
tijd op en top uitzien en elke keer
weer anders. Bij de couturiers die ik
bezoek, koop ik jaarlijks één stuk."
Voor de minder modebewusten:
'een stuk' couture kost snel een paar
duizend euro. Ronald Kolk, Paul
Schuiten, Frans Molenaar, Monique
Collignon en nog een handjevol Ne
derlandse ontwerpers kunnen stee
vast op haar komst rekenen. Daar
naast wordt de toch al uitpuilende
garderobekast elk seizoen aangevuld
met prêt-a-porter van beroemde
merken als Valentino, Gucci, Rober
to Cavalli, Dolce Gabbana, Escada
en nog veel meer. De privé-collectie
bestaat uit honderden kledingstuk
ken. In de kast staan tweehonderd
paar schoenen, met polaroidfoto's
op de doos ter identificatie. Het kost
shopaholic Juliëtte Vossen nog heel
wat uurtjes om de bijpassende ac
cessoires als sieraden, tassen, hoe
den, shawls en handschoenen te
scoren. Het leven van een glamour-
vrouw gaat nu eenmaal niet altijd
over rozen.
Juliëtte Vossen: „Ik weet dat er veel kritiek op dit wereldje bestaat. Het is namelijk on-Nederlands. In Frankrijk of de VS is dit bestaan geaccepteerd."
Foto: GPD/Ermindo Armino
Over tijd gesproken. Juliëtte Vossen
reist heel veel. Gewinkeld wordt er in
de Rue du Faubourg St. Honoré, Re
gent Street, Via della Spina, Fifth
Avenue en P.C. Hooftstraat. Regel
matig pendelt ze heen en weer tus
sen haar comfortabele 'stulpjes' in
Stein en Amsterdam, waar ze een
van de weinige grachtenpanden met
inpandig zwembad bezit (tot voor
kort had ze tevens een penthouse in
Cannes). Een mens heeft ook nog
wat ontspanning nodig, dus op naar
een polowedstrijd in St.-Moritz, het
Rode-Kruisgala in Monaco of skiën
in Aspen (VS). Een privé-vliegtuig is
daarom geen luxe. „Mijn man is nu
eenmaal een begenadigd hobbyvlie
ger. Als het kan, waarom zou je dan
niet ontspannen reizen. Het is heus
geen opschepperij."
Dikke kuisen
De ontvangst in het Hilton voltrekt
zich inmiddels volgens de onge
schreven society-regels. Iedereen
zoent iedereen. Veel complimenten
over en weer. En snel weer door naar
de volgende goede relatie. De roze-
blonde Juliëtte is brutaal gekleed de
ze avond. Strakke leren broek, laar
zen en flamboyante leren hoed. Alles
zwart, alles Valentino (op de hoed
na). Haar populariteit kent geen
grenzen. Als fulltime socializer is ze
vooral heel close met Ans Markus, de
bekende kunstenares. En met hoe-
dencouturier Marianne Jongkind,
die koningin Beatrix tot haar klanten
mag rekenen en nog hofleverancier
was tijdens prinsjesdag. Dikke kus
sen smakken op de bepoederde
wangen.
„Er loopt nogal wat nep rond in deze
kringen. Maar Juliëtte is heel op
recht. Direct en tegelijk warm. Met
een zonnig karakter. Dat maakt haar
populair. Ze heeft die typisch Franse
grandeur, iets adellijks. Als anderen
trendy zijn, is Juliëtte chique. Ze
hecht dan ook heel veel waarde aan
de etiquette", vertelt Markus' echt
genoot Wybe Tuinman.
De diva voelt zich te midden van de
jetset als een vis in het water. „Ik
weet best wel dat er veel kritiek op
dit wereldje bestaat. Het is namelijk
on-Nederlands. In Frankrijk of de VS
is dit bestaan geaccepteerd. Kom me
echter niet aan met de veelgehoorde
opmerking dat er veel fake is of veel
gehuichel en geroddel. Dat kom je in
elke laag van de bevolking tegen. Dit
is nu eenmaal mijn wereldje. Ik vind
het fijn om interessante mensen te
ontmoeten. Ik ben een echte net
werker en probeer mensen bijeen te
brengen. Dat wordt gewaardeerd. Ik
ben een van de weinigen die onaf
hankelijk is. Je hebt namelijk allerlei
groeperingen, bijvoorbeeld de Ende-
mol-clan en de Des Bouvrie-groep.
Ik hoef me echter niet in bochten te
wringen."
Maar hoe houdt ze dit leven dag na
dag vol? „Veel vitamine R, relaties."
Uitbundig
Haar uitbundige levensstijl heeft van
de voormalige zakenvrouw inmid
dels een Bekende Nederlander ge
maakt. Wekelijks staat ze in de bla
den. Zoals Beau Monde, dat onlangs
acht pagina's aan haar wijdde. Of
het zakenblad Quote, dat haar op
plaats vijf in de top-25 van glamour-
girls plaatste, ver voor Sylvia Tóth,
Neelie Kroes en Gretta Duisenberg.
Geregeld is ze in een of ander lifesty
le programma op tv te zien. Gert Jan
Dröge heeft maar van één iemand
een hele uitzending van Glamour
land gevuld; van Juliëtte. En de Vara
ging voor een documentaire met
draaiende camera met haar winke
len in de P.C. Hooftstraat. Meestal is
ze in het gezelschap van celebrity's,
media-tycoons en captains of indu
stry. Soms zelfs vertegenwoordigers
van het koninklijk huis.
De vraag is hoe Juliëtte Vossen zich
tot jetsetdiva heeft kunnen ontwik
kelen. „Ik heb 27 jaar keihard ge
werkt in mijn eigen schoonheidsin
stituut in Stein, nergens aan mee
kunnen doen. Ik vond het op een ge
geven moment de hoogste tijd om
van het leven te gaan genieten en
stopte met de zaak. Het pakte iets
anders uit. In Amerika had ik enkele
goede contacten, omdat ik als eerste
in Nederland een lasertechniek in
troduceerde en daar een cursus had
gevolgd. Deze mensen vroegen me
of ik interesse had om de public re
lations te gaan doen voor hun kli
niek voor plastisch chirurgie aan de
Cöte d'Azur. Het verdiende niet
slecht, maar na een paar jaar hield ik
het voor gezien. Geen zin meer. Het
leven aan de Cöte d'Azur beviel ech
ter wel goed. Ik besloot te blijven en
aan de slag te gaan als zelfstandig
styliste."
Vitamine G, geluk. Dat dwong ze af
met haar vechtlust. „Op een geven
moment werd ik gevraagd op een
supergroot en duur jacht in de ha
ven van Cannes. Daar verbleef de
vrouw van een heel grote Ameri
kaanse onroerendgoedmagnaat -
haar naam verklap ik niet - die een
personal styling wilde. Het personeel
leidde me naar de badkamer, waar
ze in bad lag. Ik liet haar onomwon
den weten dat het geen stijl is om ie
mand op die manier te ontvangen.
Zoveel kritiek had die vrouw nog
nooit gekregen. Ze waardeerde de
eerlijkheid en ik mocht in een kamer
ernaast wachten totdat ze aange
kleed was. Komt juist op dat mo
ment het bericht binnen dat haar
kapper niet zou komen opdagen. Ze
raakte helemaal overstuur, ze tierde
en schreeuwde van woede. Ik zei:
'Rustig, dan doe fk toch uw kapsel'.
Over het resultaat was ze zo tevre
den dat de kapper op staande voet
werd ontslagen en ik ben aangeno
men als personal assistent. Via haar
kreeg ik een ingang in de jetset van
de Cöte d'Azur. Ik kwam op de par
ty's van de rijken der aarde, lunchte
met wereldsterren zoals Ivana
Trump en Cathérine Deneuve en
maakte alles mee wat bij dat leven
hoorde."
Zes jaar lang leefde en werkte Juliët
te Vossen in Cannes. Ze had een
droomberoep. Moest met of voor
miljonairsvrouwen gaan winkelen.
Hen helemaal stylen. Gold card op
zak en ook nog een goede uurprijs
vangen. Zo werd haar toch al goed
gevuld spaarvarkentje alsmaar dik
ker. Ze heeft het helemaal zelf ge
daan en niet, zoals in Stein gemom
peld wordt, met de hulp van haar
man die zijn succesvolle Brabantse
uitgeverij onlangs verkocht. Maar
over geld en rijkdom laat Juliëtte
zich niet uit.Ach, we kunnen leuke
dingen doen", is het enige dat ze
kwijt wil.
Zoals bijvoorbeeld haar vijftigste
verjaardag in december, diie gevierd
werd in het zevensterrenhotel Burj
Al Arab van de sjeik van Dubai. Die
nodigde haar na aankomst gelijk uit
om zijn royal suite van 780 m2 voor
enkele nachten te betrekken. De
grootte kwam goed uit, want Juliëtte
had haar garderobe met een vracht
vliegtuig laten overvliegen. „Onge
looftijk, zo'n hotel had ik nog nooit
gezien. Ik zei tegen mijn man dat hij
moest onthouden waar ik alles neer
legde, anders zou ik het niet meer
terugvinden."
Hoewel ze een luxueus bestaan leidt,
zegt Juliëtte Vossen niet naast haar
schoenen te lopen. „Ik heb er hard
voor gewerkt. Zo hard dat ik nu pas
de tijd heb om te genieten. Dus doe
ik het goed. Daar is niets mis mee.
Dat wil heus niet zeggen dat ik ver
waand ben. Echte schoonheid zit
van binnen. Aan mijn innerlijk be
steed ik net zoveel aandacht als aan
mijn uiterlijk. Mijn vader zei altijd:
'Kijk nooit op iemand neer, maar
kijk ook nooit tegen iemand op.'
Trouwens, van hem heb ik dat extra
verte."
Godendrank
Tijd voor vitamine M, mode. In de
mensenfile die ontstaat voor de in
gang van The Ballroom volgen nog
wat snelle begroetingen. Het BN-ge-
halte bestaat deze avond voorname
lijk uit topondernemers en RTL- en
SBS6-coiyfeeën. Er is deze avond
'concurrentie', want er vinden nog
enkele andere society-party's in de
hoofdstad plaats. Voor Juliëtte is de
allerbeste plaats gereserveerd: de
eerste stoel rechts van de cativalk.
De show wordt ingeleid door Ariane
Spier van SBS6-programma Explo
sief. „Ik heb pas geleden een kindje
gekregen", vertelt Ariane na afloop.
„Er was uit dit plastic wereldje maar
eentje die oprechte belangstelling
toonde na de geboorte. Juist, Juliët
te."
De nieuwe collectie van Monique
Collignon is een succes. Ze krijgt al
tijdens de show daverende ovaties.
Kenner Juliëtte Vossen is na afloop
zichtbaar blij voor haar vriendin.
Hoogste tijd voor vitamine C, cham
pagne dus. Tijdens de after party sle
pen de obers de ene na de andere
fles brut impérial van het exclusieve
champagnemerk Moët Chandon
aan. Praten over couture en carrières
maakt dorstig. De godendrank is
gratis bovendien.
De nacht breekt aan. In het Hilton is
echter nog weinig belangstelling
voor vitamine S, of slaap. De cham
pagne bruist onverminderd in de
flütes. De sfeer is uitgelaten. Als we
naar buiten lopen, de zachte sep-
tembernacht in, roept de portier ons
na: 'Gaat het nog een beetje, me
neer...'
Hoogleraar: bedrijven moeten zich veel meer richten op dienstverlening
Reclame is een overschatte manier om de gunst van de klant te winnen.
Bedrijven zouden veel meer energie moeten steken in het persoonlijk contact
met de klant. Ook wetenschappers kunnen daar nog veel meer nuttig
onderzoek naar verrichten. Dat is de stellige overtuiging van de nieuwe
hoogleraar marketingcommunicatie en consumentengedrag aan de
Universiteit Twente, prof. dr. Ad Pruyn.
door Jan Ruesink
Obers die klanten afsnauwen, verkopers die
het winkelend publiek geen goeiedag zeg
gen, schoenenverkopers die niets van voeten
afweten. Als consument wordt Ad Pruyn (49)
er dagelijks mee geconfronteerd. Als profes
sor aan de Universiteit Twente vindt hij het
voer voor onderzoek. Want volgens hoogle
raar holt de kwaliteit van de dienstverlening
in ons land achteruit en hebben marketing
wetenschappers daar nog veel te weinig aan
dacht voor. „Er wordt veel onderzoek ge
daan naar de effecten van reclame, maar er
is nog weinig onderzocht over bijvoorbeeld
het nut van oogcontact met de klant, over de
effecten van slecht opgeleid personeel over
de gevolgen van ergernissen als vertragingen
en wachttijden."
In zijn inaugurele rede benadrukte Pruyn
dat marketing meer is dan reclame maken
en dat ook reclame meer is dan zeggen dat je
product goed of goedkoop is. Fabrikanten,
maar ook aanbieders van diensten, zijn in
hun marketingcommunicatie noe te veel
Prof. dr. Ad Pruyn: „Ik maak het dagelijks
mee dat verkopers over je schouders al naar
een volgende klant kijken en dat ze niet de
juiste vragen stellen."
productgericht en leggen te weinig nadruk
op de behoefte en wensen van de consu
ment. „In Nederland wordt veel geld uitge
geven aan reclame, momenteel rond de vijf
miljard euro, maar de effectiviteit daarvan
wordt steeds minder", vindt Pruyn. De con
sument krijgt dagelijks zoveel prikkels op
zich afeevrjurd (zo'n 5000). dat hij selectief
wordt en minder in zich opneemt. „De afge
lopen tien jaar is het aantal commerciële ui
tingen verdrievoudigd. Dat zegt genoeg,
dunkt me."
Oprechte interesse
Pruyn vindt daarom dat bedrijven en instel
lingen eens goed moeten nadenken over de
plaats die de productpromotie inneemt in
het geheel van de marketingmix. Die wordt
volgens hem zwaar overschat in het tijdperk
van de individuele consument.
Volgens Pruyn hebben bedrijven de laatste
jaren weliswaar andere wegen gezocht dan
zich alleen suf te adverteren, maar veel van
die methodes hebben volgens hem hun
langste tijd gehad. Als voorbeelden noemt
hij direct mail (de persoonlijk geadresseerde
post) en telemarketing (de telefoontjes onder
etenstijd). Die verkoopmethodes overtreden
volgens Pruyn 'de eerste wet van de mense
lijke omgang', namelijk dat je vriendschap
niet met iedereen sluit. Direct mail is in zijn
ogen een 'idioterie' die alleen maar individu
ele aandacht suggereert.
Bedrijven en organisaties zouden er volgens
Pruyn beter aan doen echt contact met de
klant te zoeken. „Voor een winkel betekent
dit de klant als mens benaderen en oprechte
interesse in zijn wensen en behoeften tonen.
Dat vergt mensenkennis en productkennis
en aan beide schort het tegenwoordig bij het
personeel." Pruyn zegt zich zelfs grote zor
gen te maken over het niveau van de dienst
verlening in ons land. Niet alleen in winkels
en de horeca, maar ook in het personenver
voer en de zorg. „Die instellingen beseffen
onvoldoende dat ze geen product verk
Succesvolle bedrijven als McDonald's leren hun personeel hoe ze met klanten moeten omgaan.
Alleen op die manier is communicatie volgens hoogleraar prof. dr. Ad Pruyn effectief.
Foto: ANP/Robin Utrecht
maar een dienst. Een hifi-installatie kun je
ook bij een postorderbedrijf kopen, maar
van een winkel verwacht de klant deskundig
advies en inlevingsvermogen van de verko
per. De toegevoegde waarde van zo'n winkel
zit hem dus niet in het product, maar in het
advies. Nou, ik maak het dagelijks mee dat
men niet weet waar men het over heeft, dat
ze over je schouders al naar een volgende
klant kijken en dat ze niet de juiste vragen
stellen.
Hoe dat komt? Door de vergrijzing zijn er
weinig jongeren en omdat iedereen tegen
woordig het liefst voor manager wil doorstu
deren, kunnen dienstverleners maai' weinig
goed personeel krijgen. Detailhandel, horeca
en verpleging zijn geen sexy business. Terwijl
de verkoper en de dienstverlener toch een
scharnierfunctie hebben, het enige contact
met de klant vormen in menig organisatie.
Daarom zouden marketeers veel meer moe
ten investeren in de 'p' van personeel. Daar
heeft de klant behoefte aan en het zal meer
cesvolle bedrijven voeren daar heel bewust
beleid in. Albert Heijn heeft jarenlang conse
quent geïnvesteerd in opleidingsprogram
ma's en ook McDonald's leert zijn personeel
goed hoe het met de klant moet omgaan. In
Amerika is vriendelijkheid een tweede na
tuur geworden, maar hier gedragen veel
dienstverleners zich nog altijd bot en onge
ïnteresseerd.
Als communicatie effectief wil zijn, moet je
ook de klant kennen en die gedraagt zich
niet alleen volgens economische maar ook
psychologische en sociologische wetmatig
heden. Ik hoop daarom dat onze vakgroep
de komende jaren veel onderzoek kan ver
richten op gebieden als oogbewegingsre
gistratie en lichaamstaal. Psychologen heb
ben lang moeite gehad om hun kennis in
dienst te stellen van het grootkapitaal, maar
gelukkig is dat veranderd.
Klanten zijn tegenwoordig kritisch en veelei
send. Wie zich daarom het beste in die klant
kan verplaatsen, wint zijn vertrouwen en wie