Zelfmoord dus. Maar hoe doe je dat? MEDIA Gouden Boekjes herleven op televisie k kan zelfs een steen laten lullen' Willem Lust wil 'haar-zaak' schikken in column NET 5 durft gok aan met mooie en dure dramaserie 1 houdt aan ""lagen Documentaire bij de VPRO over internetsite over suïcide zaterdag 5 oktober 2002 um/anp - PCM Uitge- I bij het voornemen tot ontslag voor 341 me- s, zo meldden de vak- -irNV Kiem en joumalis- Ynd NVJ gisteren na •iet de raad van bestuur per van onder meer de I krant, Algemeen Dag- LJ V)C Handelsblad, Trouw Parool kondigde half ...pr aan te willen stop- Het Parool, huis-aan- ^5^ntak Weekmedia en mf Crosspoints (onder schrift Carp), den itels werken 341 men- Tamjwie het voornemen tot ontslag is gemeld. Een idelaar van de Neder- reniging van Joumalis- j noemt het schrijnend jand binnen PCM zijn rer is. „In het nieuwe an PCM kan iedereen den worden omdat volgens /THontinuïteit van het be- Stan wil een eind maken aan zijn leven. Het lijkt hem wel wat om dat samen met iemand anders te doen. Dus doet hij een oproep op inter net. Eve leest zijn verzoek, pakt het vliegtuig en reist naar hem toe. Sa men springen ze van een 600 meter hoge rots. Walter Stokman, pro grammamaker van de VPRO, las dit voorval en vroeg zich af welk mens in staat is zoiets te doen. Hij doet verslag in de reportage ASH, worldwide suicide die de rubriek Dokwerk morgen uitzendt. et geding is. Dat dit zo aid ienfen ze ons alleen niet .ikunnen maken." Mede ^Jjikende advertentie-in- ^ias bij de kranten is vol zin woordvoerder van ^^continuïteit van het be- ^degelijk in gevaar. ;ft als uitgangspunt dat jen ontslagen onvermij - ji, terwijl de bonden lie- dadat er individuele maat- V(vorden getroffen. en[ paj-QQi en Weekmedia deadline gesteld op 15 ~fer. Voor die datum de kranten met een ..^an komen voor een V J door Fred van Carderen Hilversum - De oproep voor de gezamenlijke zelfmoord werd gedaan op de nieuwsgroep alt.suicide.holiday, kortweg ASH genoemd. Stokman plaatste op dezelfde nieuwsgroep een op roep om mee te werken aan een film over zelfmoord. Hij kreeg in eerste instantie drie reacties, la ter volgde een vierde. Stokman zocht de potentiële zelfmoorde naars op (allen op het platteland in de VS), filmde ze en praatte met ze. Het resultaat is verbijs terend. Jackie had na vier jaar tegenslag genoeg van het leven. Zelf moord dus. Maar hoe doe je dat? Ze begon te zoeken op in ternet en vond ASH. Nu zit ze dagelijks, inmiddels weer sa menwonend met Steve, op ASH en verzamelt allerlei verhalen en tips (hoe pleeg je op correcte wijze zelfinoord met een touw?). En ze praat erover met haar dochter Cindy. Die is het daar niet mee eens. Nerveus trek kend aan een sigaret, zegt ze te gen haar moeder: „Je kunt wel de hele tijd over zelfmoord pra ten, maar daar word je niet be ter van en ik word er slechter van." Jackie begrijpt niet dat haar dochter zoveel onbegrip toont. Portia lijdt onder hevige depres sies en wil ook van haar leven af, maar weet dat zelfmoord plegen net zo moeilijk is als het leven zelf. Op ASH vindt ze rust „Daar kan ik eerlijk en open zijn. Ik ben op ASH mezelf en wordt als zodanig geaccep teerd." Shaun maakt gedichten over zelfinoord. De één nog depres siever dan de ander. Zijn gedicht Two A.M. eindigt met de strofe: '2 a.m. the message is clear, 2 a.m. let's get out of here (twee uur 's nachts, de boodschap is duidelijk, 2 uur 's nachts, weg wezen!). Shaun heeft al meerde re zelfmoordpogingen achter de rug. Al zijn afscheidsbriefjes heeft hij bewaard. Hij leest er graag uit voor. Maddy, een vrouw van een tv- predikant, meldt zich later bij Stokman en spreekt af op een geheime plek Stokman moet dan wel aanwezig zijn, want na het gesprek maakt ze een einde aan haar leven, zo meldt ze. Hij ontmoet haar op een druilerige dag in een overdekt zitje in een park Zij doet haar verhaal, ver telt hoe ze zich altijd weggecij ferd heeft voor de tónderen (van vier en acht) en dat ze daar nu van af wil. Ze ziet het leven als een straf en zodra ze er een ein de aan maakt, is die straf voor bij. Daarna vertrekt ze. Een paar dagen later krijgt Stokman een mailtje van haar. Ze had het niet gedaan. Zo moeten huilen tij dens de autorit... Troost gevon den bij haar kinderen die bij thuiskomst braaf naar de tv za ten te kijken. ASH worldwide suicide is niet bepaald een opbeurende film. Depressieve mensen krijgen het woord. Met nauwelijks een weerwoord. Hun gekte mogen ze breeduit etaleren. Stokman registreert slechts. De donkere troosteloze beelden van het Amerikaanse platteland die hij er tussen gemonteerd heeft, ma ken de sfeer compleet. Dokwerk: ASH worldwide suici de wordt morgenavond om 22.40 uur door de VPRO op Ne derland 3 uitgezonden. Steve en Jackie zitten dagelijks op de internetsite alt.suicide.holiday. Jackie verzamelt allerlei verhalen en tips over hoe je op een correcte wij ze zelfmoord pleegt. Foto: VPRO pj-djm /gpd- Laat één ding Igjk zijn: Willem Lust heeft ^arstukje en van haarim- 1 j^n is ook geen sprake. ^inds de column van He- ee]n Royen fantastisch veel lw|telling voor mijn haar, jgf'at ze schrijft is gewoon Pip", zegt Nova-presenta- «xfrnLust. a riren schreef onlangs m l^umn in Het Parool dat ,t een anchor van het ac- jjg tenprogramma wilde J»-, hij de onkosten voor een haarstukje of haarimplan- taat vergoed kreeg door zijn werkgever. Sindsdien woedt er een hevige juridische strijd, want Lust pikt de aantijging van de columniste niet. „Dat Nova qen haarstuk of haarimplantaat voor me heeft betaald, is pure onzin", aldus de presentator. Lust eiste van zowel Het Parool als Planet Internet, dat de co lumn op de site plaatste, een schadevergoeding van 5000 eu ro. Van Royen sloeg opnieuw terug in haar column: 'Zou een cosmetisch hulpmiddel in de vorm van een toupet dan wel haarimplantaat, of zelfs de wens daartoe iemands geloof waardigheid aantasten?', vroeg zij zich af. Ze verheugt zich bo vendien op het moment dat de rechter het haar van Lust op echtheid zal testen. Kortom: 'See you in court'. Daar heeft Lust op zijn beurt vooralsnog weinig trek in. Hij heeft Planet Internet en Het Pa rool via zijn advocaat een twee de voorstel gedaan. Hij wil ook een column, en wel op de plaats waar normaal de column van Van Royen staat. Voor zijn bijdrage met als thema 'de haarkwestie' wil Lust een ver goeding van 2000 euro, naar ei gen zeggen om zijn advocaten- kosten mee te dekken. „Het leek mij een aardige manier om de kwestie op te lossen. Als Pla net en Het Parool niet met dit voorstel akkoord gaan kunnen ze het dak op. Dan gaan we ver der op de eerder ingeslagen weg", aldus een strijdlustige Lust. Planet Internet en Het Parool laten weten niet van plan te zijn 2000 euro over te maken aan Lust De Nova-presentator er kent dat 'de haar-zaak' buiten proportionele vormen begint aan te nemen.Als ik niets had gedaan, was ik in de knipselm appen terecht gekomen als die ijdele man met het toupetje. Nu onderneem ik stappen, en noemt iedereen me even goed ijdel." Brandweermannetjes en Wim is Weg in Orkater-vorm pejim - Al sinds de jaren ptrmaken kinderen over Mvereld zich met Olifant- kaatsen, Sloffie Sleep- a *Vka Kuiken, Rollebolle j Cessie, Kippetje Tok en verhalen uit de van oor- [n<i\merikaanse Gouden es!-reeks. Jonge lezertjes ook nu nog aangetrok- H^r de kleurige tekeningen vhipelheid van de ver- sj, al doen heel wat boek- 114e 76-delige reeks inmid- P°!ioorlijk oubollig aan. ;Pldat de meeste deeltjes werden bewerkt door ty-G. Schmidt en Han G. ld(a, kan de goedmoedige m*igheid niet echt verdoe- ^Misschien dat die kneu- ld juist aantrekt", zegt re- eDSjoerd van den Broek RO's jeugdrubriek Villa =Arerk, die al jaren rond it het idee om de serie I tis voor televisie te be- J. Morgenavond is de eer- vering van de reeks, geti- bakken Mannetjes, te I Villa Achterwerk. fi Broeks eerste plan om j kal deeltjes elk in een tv-stijl te bewerken, liep s uit. Toen hij op De Pa- 2^ muziektheatervoorstel- °F ling van Orkater zag, wist hij op eens dat de Gouden Boekjes-se rie zoals hij die in zijn hoofd had, ook een Orkater-vorm' moest krijgen. De leden van Or kater waren meteen enthousi ast, al duurde het nog twee jaar voordat iedereen tijd had om mee te werken. De samenwer king met de VPRO leidde tot een prachtige serie, waarin zeven boekjes letterlijk door de muzi kanten tot leven worden gewekt: Wim is weg, De gele taxi, Vijf brandweermannetjes (in het ge val van Orkater zijn het er overi gens vier), Pietepaf het circus hondje, Christoffel en de Co lumbus, Hans Worst en De klei ne Indiaan. Elke aflevering begint aan de re petitietafel van de muzikanten, die aan de hand van simpele re kwisieten elk verhaaltje inleiden. Het idee is ontleend aan het ochtendritueel van de Orkater- muzikanten - Beppe Costa, Leo pold Witte, Kees van der Vooren en Eddie B. Wahr -, die 's mor gens graag even gezamenlijk op hun instrumenten pingelen. Het viertal speelt bovendien alle rol len in de serie zelf, van de avon- turierende kleine Wim tot zie- lenpoot Hans Worst, van kleine indiaan tot dappere brandweer- Beeld uit de eerste aflevering van de serie Gebakken Mannetjes, naar de Gouden Boekjes-reeks uit de jaren vijftig. Foto: Ruben Ie Noble man. Dat leidde soms tot lastige problemen: want hoe kan, bij voorbeeld, de acteur die de indi aan speelt, maar ook nog een andere rol voor zijn rekening neemt, zichzelf onder water houden? Van den Broek: „Het was ontzettend inspirerend om met hen te werken, met al die ideeën en oplossingen die voortdurend naar boven borrel den. Zij denken en acteren in muziek, op ritme. Muziek is echt de motor waarop de verhaaltjes gingen draaien." De tv-versie, opgenomen in de Amsterdamse Schram Studio, is eigenzinnig en kleurig en straalt, mede door de uitbundige maar tegelijkertijd subtiele vormge- ving, uitdrukkelijk de typische, tuttige jaren vijftig-sfeer uit. „Het is een soort 'onwerkelijk realisme' geworden, mede door de briljante invallen van onze artdirector. Zelf wilden we de vormgeving heel basic houden, maar zij wist ons te overreden dat het anders moest Ook blij is de regisseur met Kees van Kooten als verteller. „Ik wist meteen dat hij het zou moeten lezen, met die lichte ironie in zijn stem die zo goed bij de serie past. Ik heb hem een brief ge schreven. Tijdens de opnamen heb ik mezelf echt moeten knij pen: ik zit Kees van Kooten te regisseren!" Monique Brandt Villa Achtenverk, Gebakken mannetjes wordt morgenavond om 18.15 uur door de VPRO op Nederland 3 uitgezonden. Renée Soutendijk in Meiden van De Wit velsen-zuid - De publieke om roep kan het niet meer betalen, maar het commerciële NET 5 heeft nog graag geld over voor een langere dramaserie. De SBS- zender begint morgen met Mei den van De Wit over de lotgeval len van een zuivelfabriek. Voor lopig staan twaalf afleveringen gepland. Totale kosten: zo'n 2,3 miljoen euro. „Nu maar hopen dat de kijkers de serie vinden", duimt programmaleider Remko van Westerloo. Kwalitatief goed drama, gefilmd op locatie, is tegenwoordig schaars op de Nederlandse tele visie. Oud Geld van de AVRO was eigenlijk de laatste serie die onder die kop kan worden ge schaard. De reden voor het langzaam uitsterven van dit genre is simpel: de kosten zijn te hoog. Voor Oud Geld werd in 1997 bijvoorbeeld bijna één mil joen gulden per aflevering uitge trokken. (Publieke) omroepen hebben dergelijke bedragen niet meer over voor een serie, waar van je nog maar moet afwach ten of ze enigszins scoort. NET 5 durft dat risico blijkbaar aan. Volgens Van Westerloo is Meiden van De Wit 'wel een beetje een gok', maar 'past de serie in de NET 5-filosofie om te investeren in kwaliteit'. Met dit bedrag voor de kosten verzieken weeen beetje de markt. Maar voor meer was echt niet moge lijk." Veel tijd werd ook besteed aan het vastleggen van aanspreken de acteurs en actrices. Zo keert Renée Soutendijk na haar Ame rikaanse filmavontuur terug op de Nederlandse televisie als de kwaadaardige stiefmoeder van Angela Schijf, Frederique Huydts en Eva Duivenstein, de Angela Schijf, Frederique Huydts en Eva Duivenstein zijn 'De Meiden van De Wit'. Foto: GPD/Roland de Bruin drie meiden van De Wit. Zij zijn de dochters van Klaas de Wit, gespeeld door Jan Decleir, die al jaren de scepter zwaait over de gelijknamige zuivelfa briek. Verder staan namen als Bart de Vries, Daniel Boissevain, Rik Launspach en Cees Geel op de titelrol. Daarop prijkt ook Ca- ro Lenssen, de dochter van Renée Soutendijk. In de serie speelt zij de dochter van Roos de Wit (Frederique Huydts). Voor het script tekent een col lectief schrijvers onder leiding van Edwin de Vries. Zij maakten van Meiden van De Wit een haast traditioneel familiedrama, dat door het decor in eerste in stantie sterk doet denken aan De Fabriek, de dramahit uit het begin van de jaren tachtig. Al leen gaat het nu niet om een suikerfabriek, maar om een zui velbedrijf, want de sponsor van Meiden van De Wit behoort nu eenmaal tot die categorie. Maar sluiten of niet sluiten van de fa briek is ook nu weer de vraag. Tegelijkertijd haalt Meiden van De Wit herinneringen naar bo ven aan Oud Geld. Mede door de keuze voor het indrukwek kende landgoed Waterland in Velsen-Zuid als het huis van Klaas de Wit, maar vooral door overvloed aan drama en emo ties. Meiden van De Wit is alleen op een meer eigentijdse manier gedraaid. De serie heeft meer actie. De eerste aflevering belooft in elk geval veel goeds. Vader De Wit heeft zijn drie dochters no dig om het voortbestaan van de fabriek te garanderen, maar door een gebeurtenis in het ver leden is de familie uit elkaar ge groeid. Dat zorgt al meteen voor de nodige verwikkelingen. Eric de Bie Meiden van De Wit wordt mor genavond om 21.30 uur op NET 5 uitgezonden. GEKNIPT "jijfster/psychologe Yvonne Kroonenberg voelt mannen aan de tand iglUM - De ene man is de u niet. Zelfs Yvonne Kroo- Ig, naar eigen zeggen n nkenner bij uitstek, q in haar nieuwe televisie- j mna Fenne Jongens voor e ïrrassingen te staan. a ik hoorde dat ik Jan Vay- ,j. est interviewen, dacht ik gjD, nee wat moet ik nou rbie-haar?' Zeg nou zelf, uVayne denk je gelijk aan nar", zegt Yvonne Kroo- e g over de pianist, te gast a van de afleveringen van s. „Ik had dus nooit ge- dat Jan Vayne zo'n be- :r ide, masculiene en zinnige man zou zijn." iren meer verrassende j n. „Weet je wat ook zo'n jjnan was? Eric Corton. Die ti eelzijdig. Dat zou je niet e hten, want hij heeft een ie zo spannend als de in naar Alkmaar vertelt ijfster en psychologe. Kroonenberg doet in haar pro gramma het enige waar ze vol gens zichzelf goed in is: met mannen praten. De schrijfster vraagt bekende en minder be kende mannen hoe het is om man te zijn. Ook wil ze graag weten hoe een man een 'echte man' wordt. Voor een wouw die graag schermt met haar gave mannen te kunnen doorgron den, moet dit toch eigenlijk al bekend zijn. Bovendien is de vraag of de 'gemiddelde' vrouw er zo veel van opsteekt, want de interviews zijn teruggebracht tot slechts tien minuten. Net als NET 5 wilde ook RTL 4 een 'vrouwenavond'. Op zon dagavond moeten Rozengeur en Wodka Lime en Ferme Jongens dames naar de zender trekken. Het programma geeft een luch tige analyse van 'het fenomeen' man. Naar het voorbeeld van Carrie Bradshaw in Sex and the city draagt Kroonenberg na af- Yvonne Kroonenberg schuwt in tieme vragen niet. Foto: RTL 4 loop van ieder interview hardop een column voor over de betref fende de man. Dat Kroonenberg intieme wagen niet schuwt, blijkt uit de eerste aflevering. Het zweet staat RTL-presentator Sybrand Niessen op zijn voor hoofd als een geïnteresseerde Kroonenberg aan hem waagt of hij leuk is om mee te wijen. „Sy brand is natuurlijk geen fontein van cultuur en vermaak, dan moet ik soms zoeken. Dat is bij hem goed gegaan, maar het gaat ook wel eens mis", zegt Kroo nenberg. „Zo klapte Yorin-pre- sentator Matthias Scholten hele maal dicht. Een lieve schat hoor, maar die had een heel ander soort interview verwacht. In ie der geval geen intieme vragen." Ook Chris Zegers was geen ge makkelijke opgave. „Ik kan zelfs een steen laten lullen, maar Chris Zegers was zo bedacht zaam. Dan wordt een gesprek al snel saai. Kroonenberg kan zich wel voor stellen dat het voor haar gasten niet altijd even makkelijk was. „Ik zou zelf ook niet graag door mezelf geïnterviewd worden, ik ben heel indringend." Om daar direct aan toe te voegen dat het ook kan dat mannen dichtsloe gen doordat ze wagen voorge schoteld kregen waar ze nog nooit bij hebben stilgestaan. „Vaak is dit de eerste keer dat ze nadenken over wagen als 'be grijp jij wouwen?'. Of 'was je woeger jaloers op je broers?' „Vrouwen weten de antwoor den op dat soort wagen al lang. Wij denken daar over na en pra ten daar met elkaar over. Man nen doen dat niet." Dat is vol gens Kroonenberg ook de reden dat het programma lang niet leuk zou zijn met wouwen. „Dan ben je de hele avond aan het lullen. Met een man ben je na een uur wel uitgepraat." Kim de Vries Ferme Jongens, zondag 22.00 uur, RTL 4. Maar Libelle heeft het er heel vaak over dat vrouwen moeten afvallen. Die pesten ons altijd met dat we het niet goed doen, in plaats van een ferme maat 42 te fotograferen en zeggen: Da mes, die 36 kan ons wat'. Dat vind ik veel obscener dan de Playboy die zegt: We houden van blote tieten, dus we fotogra feren blote rieten'. Nou, hartstik ke mooi. Schrijfster/presentatrice Yvon ne Kroonenberg in KRO Stu dio. Mijn bekendste nummer is Klei ne kokette Katinka. Ik heb het op een achternamiddag geschre ven toen ik nog op het conserva- torium zat. Mijn leraar zei nog: 'Zou je dat wel onder je eigen naam doen, want het is lichte muziek.'Ik heb de mooiste liederen ge maakt op teksten van Guus Vleugel, Jasperina de Jong zong ze, maar niemand kent ze meer. Componist Joop Stokkermans in VARA TV Magazine. Ik deed die incestscene vooral omdat 't nu eenmaal in mijn script stond. Het regende klach ten. Kijkers vonden het niet kunnen, omdat hun kinderen Joop Stokkermans Foto: Ton Kas- termans op dal tijdstip nog televisie ke ken. Maar het is je eigen verant woordelijkheid als oiuier om je kinderen naar zo'n programma te laten kijken. Ab ik later kin deren krijg, dan mogen ze van mij geen Goede Tijden zien. Acteur Cas Jansen in Televizier. In het leger heb je geen relaties. Je hebt meerderen en minderen. Ik ben een geboren leider, dus ik sta aan het hoofd van het pelo ton. Dat moet mijn bevelen correct opvolgen. Zolang dat gebeurt heb je een prima relatie. Gaat een cadet muiten, tel' je een probleem. Drie tlaghi zware, eenzame opsluiting. Zelfs folter praktijken zijn mij niet vreemd. De waarheid moet te allen tijde boven water komen. De Majoor uit Loenatik in de VPRO Gids. Ik had nog nooit gezeild. En dit ivas voor mij de eerste en ook meteen de allerlaatste keer. Ik vond het verschrikkelijk. Soms had ik echt een keutel in mijn broek hangen Dan stond ik hier (maakt hand bewegingen naar bakboord) en ging die boot opeens zo (maakt beweging naar stuurboord) en dan moest ik gewoon doorspe len. Chantal Janzen in Veronica Blad

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 31