Arthur Japin schrijft dansverhaal w KUNST CULTUUR Minoes: beste speelfilm van het jaar lag Bloei d2£ verval C" een umerva landjfe Aanstekelijke parodij Rocky over the raintk Kunstwerk van Alphense op omslag boek Thomas Rosenboom üm/an 5, ZO •let de Paroc ,.£r aaj theater voorbesch£ Dick van Teylini q.( schrif Orkater speelt De Gouden jtels en spel: Beppe Costa, Tamj wie 1: Dop, Geert Lageveen en| 0ntsl Witte Regie: Gijsde Langi Beppe Costa. Eerste try-our het LAKtheater. Vanavfrenl£ tweede. noe: land ter is an P' „Ik ben God, goedecworc De kleine, gezette delijk nedergedaald et ge landje waar de men£n Zl zaakjes geweldig ikunl hebben. Zoveel vrijb.en( tolerantie, zo'n socias ^ij dememend volk, dat^ w in de wereld. Het ve^onl] dat God de werelddag] maar de Nederland^ derland. „Waar st(en 0 hier?" „Op water." ,L ter jullie hier lopen, da^j'at e, jullie.." Wat zelfs v^or(j{ een boeiend gegeven Het was mij vooraf fleatn delijk, maar in het L/gr de nieuwe voorstelljg Orkater nog maar in^ outfase te zijn. Hij nooit helemaal gj sommige scènes wai maar net bedacht. Hf journalistieke wet da bij de première een 1 T schrijft, dus u leest VI 1 voorbeschouwing. Na Conijn van Ollan de muziektheatergro(j'M. nieuw in de vaderlarr schiedenis. Aan de hl318 Katrien (Tam ar van c in een glansrol) en 1 gens krijgen we eeij' van de Gouden EeuwP het thuis armoe toefa Andries naar zee. HP leeft als door een woP11 komt rijk terug. Zijn ttfen cob heeft inmidder1111 schildersatelier met ren landse iconologie alst0!T lisme: man met pijp, Jc met geopende kan, selschelpen en eier op de vloer. Tegeno symbolen van ontuch) waarschuwende m( hou maat, gedenk te Hij is de dominee, zijl is de handelaar. Zo komen allerlei kam de zeventiende-eeuws bliek voorbij in spei,M vaak erg komische scè^; bloei van wetensch^ver verlichte visie op gevaj^aa, straf, een ode aan de h^a maar ook de windhaiggg, tulpen, het verval Leiq volkshysterie bij de mi^ni( Johan de Witt. De gestre€ nis herhaalt zich. 00] Orkater was er niet rr\r cjl weest als de Raad vmp Kunst en de vorige st cretaris hun plannen lj'e 7( doorgezet. Aan het poi^ geld dat op de valreep; ja, den werd danken w|we voorstelling, die de kojj q weken gestroomlijnd^ j, worden, maar miijj^ nooit meer zo bijzoni^ gisteren in het LAK theater, 't Kan verkeren^ 0 RO' ^=^erl Prijzen Film Festival 2002 Gouden Kalveren: - Beste lange speelfilm: 'Minoes', geproduceerd door Burny Bos en geregis seerd door Vincent Bal. - Speciale Jury Prijs: George Sluizer voor zijn totale oeu vre. - Beste Regie: Alejandro Agresti voor Valentin'. - Beste actrice: Carice van Houten voor 'Minoes'. - Beste acteur: Jacob Derwig voor 'Zus Zo'. - Beste scenario: Edwin de Vries voor 'The Discovery of Heaven'. - Beste set design: Rikke Je- lier Alfred (voor hun werk sinds 1998). - Beste lange documentaire: Ramses', geregisseerd door Pieter Fleury. - Beste tv-drama: 'De 9 Da gen Van De Gier', geregis seerd door Bons Pavel Co- nen voor de NCRV. - Beste korte documentaire: 'ASH World Wide Suicide', van Walter Stokman. - Beste korte film: Talmen', van Stijn van Santen. - Cultuurprijs (Gouden Kalf dat reeds op openings avond was uitgereikt): Louis van Gasteren voor zijn totale oeuvre. - Grolsch Publiekprijs: 'Loe- natik de Movie', van Bobby Eerhart. - Prijs van filmcritici: 'First Kill', documentaire van Co- co Schrijber. iak [Vil! theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Rocky over the rainbow' door Eelco Claassen, Michael Diederich en Jim de Groot. Spel: Linda Wagenmakers, Paul Donkers, Joke de Kruijf e.a. Gezien: 4/10, schouwburg Leiden Aldaar nog te zien: 5/10 en 6/10. Kermis in de stad, kermis in het theater. Want de musicalparo die 'Rocky over the rainbow' is gewoon een theatrale kermis. Neem twee musicals: 'The Wi zard of Oz' en de 'Rocky Horror Show", hussel die door elkaar en speel ze tegelijkertijd en je krijgt een onnavolgbaar verhaal. Daarbij wordt het je gemakkelijk gemaakt. Bij alle vreemde wen dingen in het verhaal houdt een verteller ons op de hoogte. En dat gebeurde gisteravond op een uiterst droogkomische ma nier door voormalig nieuwslezer Harmen Siezen. Stel je toch eens voor dat deze man van wie je jarenlang het wereldnieuws kreeg voorge schoteld, nu plotseling op het podium van de schouwburg dansles gaat staan geven. Har- men Siezen - of all people - gaat ons voor in The Time Warp: een dans, waarbij je eerst een stap naar links moet doen om uitein delijke sensueel met je heupen te gaan draaien. Het publiek doet uitbundig mee. Bovendien had vrijwel f een participatiezakje r"* schaft ter vergroting P feestvreugde. Daarin zPr lerlei attributen die oj= van Siezen ingezet dii worden. En dan kan h( ren dat een hele zaal wassen mensen enthou: een babyrammelaar gad zwaaien. I 'Rocky over the rainbown eem echte happening. V als flauwekulletje van I makers onder elkaar is^ nen, is inmiddels een suj^r le productie geworden. Dat is~zeker te dankenP professionele aanpak. Nr een goede klucht is het if de kunst om het geheel laten ontsporen. Ondai, gekkigheid en enthousifst het spel blijft de voorstel)0 eindelijk toch vrij strak, muziek mag er zonde» zijn, de zang is goed en[d menspel verloopt soepef de verrassende bijdral Harmen Siezen zien we f beeld ook een uiterst i Joke de Kruijf en een bijir neske (hoogzwangere) Wagenmakers. Het werk staat voorop, ook c ren leveren wezenlijke biP aan dit hilarische speki nog twee dagen in detf schouwburg staat. Voor f dag zijn nog kaarten baar. Foto: ANP Extra concert Frans Bauer leiden - Op zondag 17 novem ber geeft Frans Bauer een extra concert in de Stadsgehoorzaal. Aanleiding is de grote belang stelling voor zijn eerste concert op zaterdag 16 november, dat al snel was uitverkocht. Voor de twee optredens trekt Bauer weer alles uit de kast. Hij wordt daarbij begeleid door zijn vaste 'First Showband', evenals een achtergrondkoortje en een showballet. Zus zo op voor Oscar amsterdam - De tragikomedie Zus zo van regisseuse Paula van der Oest is gekozen als Ne derlandse inzending voor de Oscaruitreiking 2003. De rech ten van Zus zo zijn inmiddels in Amerika verkocht. Van der Oest gaat, als alles volgens plan verloopt, volgend jaar een Ame rikaanse versie van de film ma ken. De casting is nog niet rond, maar Van der Oest op teert zelf voor actrices als Ca meron Diaz, Julianne Moore of Jodie Foster. Neerlandiaprijs Van der Heijden brussel - Haye van der Heyden krijgt de Visser-Neerlandiaprijs voor toneel- hoor-, en televisie spelen. De schrijver/acteur krijgt de trofee voor het stuk 'De Belofte'. Carel Donck en de Belg Stany Crets krijgen de Ed- mond Hustinxprijs voor drama schrijfkunst. Aan de trofee is een bedrag van ongeveer 5000 euro verbonden. Harmen Siezen niet op zondag leiden - In de musical 'Rocky over the Rainbow' treedt oud nieuwslezer Harmen Siezen in tegenstelling tot eerdere berich ten zondag niet op als verteller. Hij was wel gisteravond in de Leidse Schouwburg te zien in de eerste van een serie van drie voorstellingen. Vanavond is Yorin-presentator Matthias Scholten de verteller. Deze rol wordt zondag vertolkt door disc-jockey Gijs Staverman. Filmer Bijlsma overleden rotterdam - De animatiefilm maker Ronald Bijlsma is op 67- jarige leeftijd overleden. De in Rotterdam geboren Bijlsma stond aan de wieg van de Ver eniging Holland Animation. Hij werkte in het verleden onder meer voor de studio van Mar ten Toonder. Zijn film 'Back to the Inkwell' uit 1992 is zijn meest recente productie. door Pieter van Lierop utrecht - 'Minoes' is gister avond uit de bus gekomen als de grote winnaar van het 22ste Nederlands Film Festival. De door Vmcent Bal geregisseerde productie van Bumy Bos werd niet alleen bekroond als beste speelfilm van het jaar. Ook de uit Leiderdorp afkomstig hoofd rolspeelster Carice van Houten kreeg een prijs: beste actrice. Het prestige dat Nederlandse filmmakers tegenwoordig toe kennen aan de nationale film prijzen, bleek uit de bereidheid van maar liefst drie winnaars om er speciaal voor over te ko men uit het buitenland. Uit Hamburg arriveerde Edwin de Vries (beste scenario voor 'The Discovery of Heaven'), uit Biar ritz vloog binnen Alejandro Agresti (beste regie voor Valen tin') en Carice van Houten (bes te actrice voor 'Minoes') moest uit Spanje overkomen. Alleen regisseur George Sluizer (specia le juryprijs voor 'Het Stenen Vlot') zat in Rio de Janeiro net te ver weg en liet zijn onderschei ding in ontvangst nemen door Anne Lordon, zijn echtgenote en producente. Een en ander illustreert dat het filmtalent van Nederland bezig is de vleugels breed over de we reld uit te slaan. Want het ver blijf in het buitenland had in al le vier de gevallen met het vak te Drie dansgezelschappen beelden 'Vrouwen van Lemnos' uit in Leidse Schouwburg Burny Bos houdt trots het Gouden Kalf omhoog, de prijs die Minoes kreeg voor de beste film. Foto: ANP/Robert Vos maken. Verrassend aan de prij zenlijst is dat 'Minoes' welis waar twee hoofdprijzen wist te pakken, maar juist het enige Gouden Kalf misliep dat zo goed als verzekerd leek: de Grolsch Publieksprijs. Dagenlang had 'Minoes' aan kop gestaan in de enquête, op de voet gevolgd door die andere Annie Schmidt-verfilming van Bumy Bos: 'Ja Zuster Nee Zus ter'. Op de allerlaatste festival dag is daar nog 'Loenatik De Movie' overheen gesprongen. Dat 'Ja Zuster Nee Zuster' overi gens zelfs geen enkele nomina tie was gegund, blijft een van de meest discutabele beslissingen van de jury. Schraal was de uiteindelijk op brengst voor Paula van der Oest die vijf nominaties haalde uit twee films ('Zus Zo' en 'Moonlight'), maar uiteindelijk werd alleen de eerste productie bekroond, via acteur Jacob Der wig. Pikant is het winnen van de Prijs van de Filmcritici door Co- co Schrijbers zeer bijzondere 'First Kill', die wel in het jaar overzicht in Utrecht draaide, maar door het festival te licht was gevonden voor deelname aan de competitie waartoe ze ventien andere documentaires wél waren uitverkoren. Doreen Boonekamp als debute rend directrice kan terugzien op een geslaagd festijn dat 90.000 bezoekers heeft getrokken, vijf tien procent meer dan vorig jaar. Maar ze voorziet nu wel een nijpend zalentekort. Verder constateert ze een opvallende discrepantie tussen het majeur- gevoel bij de voorstellingen en talkshows en de mineur-stem ming in de besloten bijeenkom sten van regisseurs en produ centen. „Men vreest stagnering in de mogelijkheden films gefi nancierd te krijgen en bij tv-dra ma kun je nu al vaststellen dat er hevig wordt geknepen. Dat is toch vreemd, als dit festival te gelijkertijd bewijst dat de be langstelling voor Nederlandse films en tv-drama zo groot is en nog steeds groeit." Van de andere kant klagen film makers altijd en eeuwig dat ze meer geld moeten hebben. Tij dens het festival van vorig jaar wisten ze ook zo zeker dat de geweldige oogst van toen, 26 speelfilms en veel kwaliteit, een uitzondering was en dat er in 2002 vrijwel niets gemaakt zou kunnen worden. Maar het nu afgesloten festival gaf nog altijd 20 speelfilms te zien en met een hogere gemiddelde kwaliteit dan in 2001. door Theo de With alphen aan den rijn - „Stom toeval." Anders kan de Alphense kunstenares Joyce Op 't Eijnde het niet noemen. Op de omslag van het nieuwste boek van de populaire schrijver Thomas Rosen boom staat een kunstwerk van haar hand. En ze heeft er helemaal niets voor gedaan. Bij uitgeverij Querido verscheen vorige week Rosenbooms boek 'Aanvallend spel'. Het is een bundeling van de vier lezingen over het schrijverschap die hij bij de Rijksuniversiteit Groningen heeft gegeven. Hierin benadrukt hij het be lang van een goede documentatie bij het schrijven. Op die manier konden 'Gewassen vlees' en 'Publieke werken' uitgroeien tot zulke barokke romans. „Het is een typisch voorbeeld van iets dat op de juiste tijd op de juiste plek terechtkwam", zegt Op 't Eijnde. „Het origineel is een fotocollage die ik in 1999 heb gemaakt naar aanleiding van een reis naar Andalusië. Het staat nog altijd bij mij thuis. Later is dat kunstwerk gebruikt voor een se rie schaakkaarten. Iemand heeft zo'n kaart gebruikt om een bedankje naar Querido te sturen. Bij de uitgeverij za ten ze net te dubben over de omslag van 'Aanvallend spel' en mijn afbeel ding bleek precies in het plaatje te pas sen." „Het boek gaat niet over schaken, maar dat maakt niet uit. Ik heb ont dekt dat ik veel gemeen heb met Tho mas Rosenboom. We houden allebei van muziek, literatuur en schaken. Bo vendien bouwt hij romans op een zelf de manier op als ik mijn collages. Met plak- en knipwerk komt er heel hand matig een compositie tot stand", aldus de Alphense kunstenares. Het is niet voor het eerst dat Op 't Eijn de de omslag van een boek haalt. In 1995 sierde een van haar kunstwerken den (schijn, afkeur, onschuld, begeert en kracht) aan de slag gegaan. Piet Rogie was ook zeer verrast door het verhaal van Japin, maar heeft Japin wel een brief geschreven om hem te com plimenteren met de 'zeer mooie taal'. „Toch is het een ander soort verhaal dan we van hem kennen", zegt Rogie. „Geen van ons drieën wilde het verhaal naar de letter volgen en ik al helemaal niet Ik wilde sowieso een kwartet ma ken. We waren er ook helemaal vrij in. Konden zelfs met een fragment of een zin aan de slag." Piet Rogie trok de Griekse tragedie naar het heden en heeft er een soort feministische draai aan gegeven. „Ik heb een vertaalslag gemaakt en er iets tegenover gesteld. Het zijn één man en drie vrouwen die dansen. Drie manieren van vrouwen, zo je wilt. Die vrouwen vragen die man rekenschap en vragen hun man waarom hij hen leed aandoet. Op drie verschillende manieren." Itzik Galili van Galili Dance was niet verbaasd toen hij 'De vrouwen van Lemnos' kreeg voorgeschoteld. „Nee, het is gewoon een verhaal. Ik werk met tien dansers, heb hen het verhaal gege ven en elk gevraagd met vijf woorden te komen. Daar hebben we er tien uit ge kozen. Elk woord reflecteert hun inter pretatie van het verhaal. Dat geeft crea tiviteit." Hij vond het een leuk proces: „We wilden het verhaal vooral niet let terlijk nemen, maar de vraag was ons de ruimte te geven de creativiteit in onszelf op te zoeken en de reis te gaan maken." Arthur Japin vindt het allemaal 'heer lijk' om te zien. „Ik heb ook van tevo ren gezegd dat ik niet mijn inbreng hoef te zien. Ik wil dat ieder er iets uit pikt en daar iets nieuws van maakt. Ik ken het verhaal al, dat hoef ik niet nog eens te zien." DeDANScombinatie3 krijgt misschien op tweeërlei manieren een vervolg. „Ik ben nog niet klaar met het verhaal", zegt Japin. „Er zit meer in, mogelijk ge noeg voor een roman." Bovendien heeft hij de smaak van dansen te pak ken. „Piet Rogie had me gevraagd voor deze keer mee te dansen. Ik had wel ge wild, maar kon niet alle avonden van de tournee. Misschien een volgende keer. Ik houd me in ieder geval aanbe volen. Voor alle choreografen van Ne derland." De DANScombinatie3. dinsdag 8 ok tober, Leidse Schouwburg. Verder te zien in o.a. Gouda (11 okt), Delft (18 okt), Hoofddorp (30 okt), Haarlem (16 nov) en Amstelveen (20 nov). Het ver haal van Japin is tijdens de voorstel lingen te koop voor 3 euro. de cover van het jubileumboek van de Leidse schaakclub LSG ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan. „Verder ben ik opgenomen in het kunstboek 'Schaken in de kunst'. Het schaken is me met de papiepen ingegoten. Mijn vader was een ver woed schaker die in de hoofdklasse speelde. Zelf kan ik alleen als amateur volgens de spelregels schaken. Het schaakspel is echter een onuitputtelij ke bron voor mijn kunstenaarschap gebleven." leiden - De DANScombinatie3 is een bij zonder project, waarbij het publiek op één avond kennis kan maken met drie dansgezelschappen uit het land. Het In ternationaal Danstheater uit Amster dam, Galili Dance uit Groningen en Ro gie Company uit Rotterdam geven on der meer in de Leidse Schouwburg een indruk van hun manier van dansen. Ar thur Japin schreef een verhaal, dat voor alle drie als uitgangspunt diende. Thomas Rosenboom: 'Aanvallend spel', Querido, 82 pag., 9,90 euro. door Madeleine Rood Met zijn blik in de verte en zijn hand op de schouder van danseres Wubkje Kuindersma loopt schrijver Arthur Japin over het podium. Er worden fo to's gemaakt en Japin doet alles wat hem wordt gevraagd. Hij danst bijna mee met de dansers van Rogie Com pany. Het zijn niet bepaald zijn eerste stap pen op het podium. Die zette hij ooit als zesjarig jongetje dat het liefst dans te. „Ik kon me helemaal verliezen in dans en het is ook een van de weinige dingen waar ik me lekker bij voel", zegt hij. Maar een carrière als danser zat er voor hem niet in. Te zwaar gebouwd en toch te laat begonnen. Hij deed de to neelschool, werd acteur en schreef zijn succesvolle romandebuut 'De zwarte met het witte hart'. Maar hij schreef ook voor theater en film. Dat hij ge vraagd werd een verhaal te schrijven voor dans, verraste hem. Want dat ge beurt bijna nooit. Op zijn beurt verraste hij de choreografen met 'De vrouwen van Lemnos'. Dat is gebaseerd op het Griekse verhaal over Jason, die op zoek is naar het gul den vlies. Jason kwam op Lemnos aan, waar alleen vrouwen woonden, omdat zij hun vaders, mannen en zonen had den vermoord. Dat hadden ze gedaan omdat Aphrodite, de godin van de lief de, hen had gestraft met een ondraag lijke stank. „Ik had het al langer in mijn hoofd om er een verhaal van te ma ken", vertelt Japin. „Het was maar een heel klein uitgangspunt: de vraag of je gelooft wat anderen van je zeggen of dat je gelooft wat je van jezelf weet. Ei genlijk was dat ook het thema in 'De zwarte met het witte hart'. Kleur krijg je niet door jezelf, maar krijg je door an deren." De drie choreografen gaven hem carte blanche. Zij wilden slechts een verhaal, zodat zij het alle drie op hun eigen ma nier konden verwerken, maar waarmee ze de avond toch een rode draad kon den geven. Voor zowel Piet Rogie van Rogie Company als Maurits van Geel van het Internationaal Danstheater (IND) was het even schrikken toen Japin zijn Schrijver Arthur Japin op de dansvloer met de Danscombinatie. Foto: GPD Griekse tragedie inleverde. Maurits van Geel: „Het was een klassiek stuk. Heel verrassend. Maar al lezend kwamen er dingen en emoties uit waarmee we aan het werk zijn gegaan. Samen met twee dansers hebben we het bekeken. Kijken welke dansstijlen uit de werelddans er bij passen. Daarin stond voorop dat de kracht van die vrouwen overeind moest blijven. Daar moet het mee eindigen, zo niet beginnen.'' Van Geel en zijn dansers zijn uiteindelijk met vijf woor-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 30