KUNST CULTUUR René Froger is toe aan nieuwe fase in carrière Biografie van Troelstra in de ma si Haagse School maakt even plaats voor jonge talenten Concertei Klamuze verhuizer naar PalaL Russische acrobatiek Foto: AP/Jeffrey Prout 'Les Misérables' stopt na 16 jaar new york - De musical 'Les Mi sérables', gebaseerd op het ver haal over de Franse revolutie van Victor Hugo, stopt volgend jaar maart na zestien jaar op Broadway. „Dat een musical met zo'n onderwerp zo'n suc ces zou hebben, had ik nooit gedroomd", zei Cameron Mac kintosh, de producer van de show. Les Misérables wordt voor het laatst opgevoerd op 15 maart, drie dagen na de zes tiende verjaardag op Broadway. De musical dan ruim 390 mil joen dollar (ongeveer evenveel euro) hebben opgebracht op Broadway en wereldwijd onge veer 1,8 miljard. Elvis blijft records breken Hilversum - Elvis Presley heeft meer dan 25 jaar na zijn dood een nieuw record gevestigd door in zeventien landen op nummer 1 binnen te komen met zijn nieuwe cd. Hierop staan de dertig nummer-1-hits die Presley in zijn carrière be haalde. In Nederland is de cd op de vierde plaats binnenge komen. Dat is in ons land de hoogste binnenkomer ooit voor een album van Presley. De cd volgt op de remix van 'A little less conversation' die de Ne derlander Tom Holkenborg, alias JXL, eerder dit jaar uit bracht. Dit nummer staat als bonus op de nieuwe cd. K's Choice neemt rust leiden - De succesvolle Belgi sche groep K's Choice stopt niet, maar neemt wel een 'voor lopige rustpauze'. Dat heeft platenmaatschappij Sony laten weten om daarmee berichten te ontkrachten dat de groep uit el kaar zou gaan. De twee spillen binnen de groep, Gert en Sarah Bettens, gaan wel tijdelijk hun eigen weg, maar er is geen spra ke van een definitief einde. Zij werken de komende maanden aan solocarrières en eigen cd's maar zeggen zelf dat in de toe komst nog nieuwe albums van K's Choice te verwachten zijn. Gratis film voor opa's alphen aan den run - Kent U hem nog, 'M'n Opa'? Dit liedje afkomstig uit de legendarische tv-serie 'Ja zuster, nee zuster' vormt voor de Euro Cinema aanleiding om gratis bioscoop kaartjes aan opa's uit te delen. Wel moeten de grootvaders minstens één kleinkind meene men naar de verfilming van de serie van Annie M.G. Schmidt. De speciale actie geldt uitslui tend voor de voorstelling op za terdagmiddag 5 oktober, aan vang 14.00 uur. Reserveringen: tel. 0172-420800. Weer plaats bij jeugdtheater voorschoten - Bij het Jeugdhe- ater Voorschoten is weer plaats voor jongeren van tien tot en met veertien jaar. Om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen, is nu besloten met twee groepen te gaan werken van maximaal tien deelnemers. Op speelse manier en via im provisaties wordt gewerkt aan een toneelproductie die aan het eind van het seizoen enkele ke ren wordt opgevoerd. De repe tities beginnen in de tweede helft van oktober. Belangstel lenden kunnen zich opgeven bij Jemke van Veenendaal: 071- 5622260. 120*000 euro voor Huf Fonds Amsterdam - Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft met een benefietdiner en -veiling 120.000 euro bijeengebracht voor het Paul Huf Fonds voor fotoaankopen. Het fonds is in 2000 opgericht en vernoemd naar de begin dit jaar overleden fotograaf Paul HuJf. Het fonds is een aanvulling op het aankoop budget en bedoeld om 'kwalita tief hoogstaande en gezichtsbe palende foto's aan te kopen' voor de Nationale Fotocollectie. Zo verwierf het museum on langs met steun van het fonds twee bijzondere foto's van Charles Nègre uit 1855. vrijdag 4 OKTOBER 2002 Amsterdamse zanger opnieuw met gasten in Ahoy' door Louis Du Moulin Rotterdam - Binnen tien maanden te rug voor een nieuwe serie spektakel shows in Ahoy*. Het zegt wel iets over de animo voor en ook bij René Froger. Niettemin heeft de Amsterdammer (41) zo zijn twijfels over de succesrijke krachttoer op zijn favoriete speel plaats. Vanwege de steeds hogere kosten, maar niet minder omdat hij toe denkt te zijn aan een nieuwe carri èrefase. „Grofweg gesteld vieren we nu al zo'n vijftien jaar 'Een eigen huis', dus lijkt het niet zo verwonderlijk dat ik eens wat anders wil," zegt Froger aan de vooravond van zijn vierdaagse in het Rotterdamse sportpaleis, waar voor als speciale gasten Lee Towers en Carel Kraayenhof zijn gestrikt. Fantastisch om te doen en iedereen wil het dolgraag. Dus was 'The Show Of The Year 2002' eigenlijk al een feit voordat René Froger het goed en wel besefte. „Per slot van rekening zit je ook nog met de beschikbaarheid van Ahoy'. Je moet wel snel beslissen, an ders is er geen plek," ervaart de zan ger als ondernemer. „Maar je haalt je natuurlijk wel wat op je hals als je zo snel weer terug komt. Want de verwachtingen zijn weer wat hoger gespannen, terwijl de mogelijkheden om iets totaal nieuws te presenteren toch beperkt zijn. In ternationale sterren hebben het zo veel gemakkelijker, die draaien een jaar of langer eenzelfde show en smeren zodoende ook nog eens de kosten lekker uit. Wat ik nu doe, zelf helemaal die productie financieren, eigenlijk kan dat niet meer, wil je concurrerend voor de dag komen." Zeker in de aanloop naar zijn muzi kale piekprestatie wil Froger geen klaagzang houden. De nadruk wordt door hem daarom al snel gelegd in de uitdaging die zit opgesloten aan de zoveelste rentree in Ahoy1. „Om te beginnen hebben we gekozen voor het podium in het midden van de arena. Qua techniek maak je het je zelf daarmee erg moeilijk, omdat je zit met het wegwerken van al je spul len. Daar staat veel meer intimiteit tegenover. In the round optredend kan het publiek mij bijna aanraken." Tot de toegevoegde waarde rekent Froger ook zijn gasten. „Ik ben er apetrots op dat Lee Towers bij mij z'n comeback maakt op de plek waar hij zoveel geschiedenis heeft geschre ven. We zijn twee totaal verschillende persoonlijkheden en ik vind ook niet dat ik in Ahoy* het stokje van hem aan het overnemen ben, maar er zijn vanzelfsprekend best raakvlakken. Zoals onze professionele liefde voor Las Vegas, die we samen eens flink zullen botvieren door middel van een groots eerbetoon." Bij voorbaat verrassend is zijn tweede speciale aanbieding: Carel Kraayen hof, sinds de huwelijkstranen van Maxima onze eigen Koning van de Tango. „We hebben elkaar eind april leren kennen en het klikte meteen tussen ons. Ik heb ook maar tien mi nuten nodig gehad om hem uit te leggen wat ik eventueel met hem in Ahoy" voor ogen had. Best wel uniek, denk ik, omdat we twee muzikale werelden vertegenwoordigen, die een flink eind uit elkaar liggen. Het sa menbrengen daarvan is in elk geval voor ons al een regelrechte sensatie gebleken." Staat zijn ongetwijfeld bruisende een-tweetje met Lee Towers min of meer voor de vertrouwde René Froger, de ingetogen combine met Carel Kraayenhof kan worden gezien als een voorproefje van de Man with a mission van straks. „Ik voel dat ik zo langzamerhand toe ben aan wat veranderingen van stijl. Zoals een be drijf of een merk wel eens Van logo wisselt, zo wil ik het komende jaar ook eens rustig gaan nadenken over een artistieke koerswijziging. Ik word in november 42, vind ik na vijftien tropenjaren een mooie leeftijd voor een beetje bezinning", aldus Froger. „Wat daar gaat uitkomen? Sowieso alleen nog iets wat ik zelf wil. En dat is waarschijnlijk een soberder Froger. Afgelopen zondag was ik bij Charles Aznavour en raakte daar toch weer eens zwaar onder de indruk van zijn puur muzikale benadering. Het mooie lied, de emoties als basis, die kant wil ik ook meer op, zonder dan overigens alle toeters en bellen met een overboord te gooien." Tegen die achtergrond zit een 'mon sterklus' als Ahoy" er voor hem vol gend jaar niet in en ligt daarnaast zijn nabije toekomst als platenartiest nog helemaal open. Van een mogelijke verschuiving van zijn activiteiten vanachter de microfoon naar zijn on langs geopende restaurant Oesters aan den Brink (in Laren) wil René Froger toch niets weten. „Ik hou me er vooral met de public relations be zig en als fijnproever op het gebied van visgerechten een beetje met de kwaliteit van de keuken. Dat wil ech ter niet zeggen dat ik als zanger aan afbouwen dénk, ben je gek. Ik blijf het een genot vinden om te zingen en te merken dat de mensen daar ook zoveel plezier aan beleven." René Froger, Ahoy', Rotterdam, vrij dag 4, zaterdag 5, zondag 6 en maandag 7 oktober. Met René Froger Band en The Frogettes en als gasten o.a. Lee Towers, Carel Kraaijenhof, Glennis Grace, Sylvia Samson. noordwuk - De ni( reeks klassieke conci van Stichting KI: vindt plaats in het N< wijkse Palace Hotel. Tj met vorig seizoen koi muze terecht in Hotel Huis ter Duin. Palace hotel zijn de certen kleinschaliger in Huis ter Duin, zo'n 450 toeschouwer^^ keer terecht konder het nieuwe seizoen n plaats voor honderd schouwers minder. 21 Voorzitter Henk Veldk van Klamuze: „Huiy0l Duin vond het na rrj ni jaar wel genoeg. Het bdij had blijkbaar andere jrge riteiten. We zijn in vnVes schap uit elkaar gej)e Gelukkig konden we,Vol wel meteen aan de sl|Cer het Palace Hotel." !rsi< Het eerste concert ir Palace Hotel vindt op-- dag 20 oktober plaa* samenwerking met|0 Poolse ambassade, nieuwe Poolse amboru deur is aanwezig ofcuti luisteren naar een :en, gramma waarin P.n z musici behalve Mozqen Schubert ook muzielève; Poolse componisten,er' len. Kaarten voor ditpia eert kosten 17,50 euyha zijn telefonisch te reszor ren bij het Palace Ijjk a 071-3653066. e k< De overige concerter Klamuze zijn op 8 da 1 ber, 2 februari, 9 mar 13 apriL 200 Au Vi alphen aan den run - Tot en met zondag heeft het Groot Russisch Staatscircus zijn reusachtige tenten op geslagen achter het Alphense NS-station. Het gezelschap speelt acht voorstellingen van zijn nieuwste show 'Maestro'. Acrobatiek voert de boventoon in de circuspiste. De vijf gespierde mannen van The Crows zijn bijvoorbeeld een sensatie. Met een perfect gevoel voor timing halen ze allerlei acrobatische toeren uit aan de rekstok. Maar ook de openingsact aan de trapeze is een niet te versmaden ingrediënt van 'Maestro'. De kinderen raken niet uitgepraat over de verdwijnact. Een dame stapt in een kooi. Als het doek weer is verwijderd, blijkt zij veranderd in een witte tijger. Bij de mannelijke bezoekers scoort ook de act met de ronkende motoren hoog. Twee motorrijders liggen met de benen omhoog op hun motorfiets en gooien met hun voeten twee jongens naar elkaar over. Of ze laten ze rollen als een boomstammetje. Alleen die dronken matroos komt bekend voor. Zagen wie die ook al niet in de vorige show en ook niet vorig jaar bij het speciale kerstcircus in de Leidse Groenoordhallen? Foto: Taco van der Eb René Froger: „Internationale sterren hebben het gemakkelijker. badhoevedorp/gpd - Journalist Piet Hagen uit Badhoevedorp, hoofdredacteur van het vakblad De Journalist, is van plan de ko mende jaren te werken aan een biografie van dichter-politicus Pieter Jelles Troelstra (1860- 1930). Hij verwacht minimaal vier jaar nodig te hebben voor een uitvoerige beschrijving van Troelstra's leven en werk. „Maar het mag ook vijf jaar worden, ik moet het gewoon afhebben." Hagen (60) treedt terug als hoofdredacteur van het jouma- listenvakblad. Per 1 januari wordt hij freelance journalist Hij wil dan het grootste deel van zijn tijd besteden aan de Troel stra-biografie. De Stichting Je Maintiendrai, medeverantwoor delijk voor de uitgave van de Leeuwarder Courant, heeft hem een subsidie toegezegd. Daar naast krijgt hij een bijdrage uit het Fonds voor Bijzondere Jour nalistieke Projecten. Troelstra, voormalig hoofdre dacteur van Het Volk, is een van de 48 journalisten die Hagen heeft geportretteerd in zijn boek 'Journalisten in Nederland 1850- 2000', dat begin dit jaar bij de Arbeiderspers is uitgekomen. Wat Hagen betreft is Troelstra een van de boeiendste kandida ten voor een uitvoeriger be schrijving. „Er zijn wel boekjes over hem verschenen en hij heeft zelf zijn vierdelige biogra fie geschreven. Maar hoewel het al meer dan zeventig jaar gele den is dat hij is overleden, is er nog altijd niet een biografie die een beetje wetenschappelijk verantwoord is. Er zijn wel eens mensen aan begonnen, maar tot nu toe heeft niemand het afge maakt." Hagen vindt SDAP-leider Troel stra onder meer interessant door de enorme opwinding die hij in 1918 met zijn bijna-revo- lutie teweegbracht. Een misluk king, maar tegelijk een grote ge beurtenis. „Er zit veel dramatiek in zijn levensverhaal, alleen al wegens dat feit" Dat Troelstra in het Friesland van 1890 opkwam voor een deel van de bevolking dat in erbar melijke omstandigheden leefde, is een ander aspect dat Hagen 178. ZUt] 18. tro aanspreekt Verder is ziha terschap een bijzond^roi van zijn persoonlijkh<Roj zijn onder politici niet no. kunnen zeggen: 'Hier sttro: verzameld dichtwerk [act kast'." jvoc De biografie verschijnt hit-: beiderspers. Diezelfde Ur T gaf in 1900 Het Volk uit, [iall waarvan Troelstra deer hoofdredacteur was. Niha hoopt Hagen 'net als 366. graaf iets te ontdekken-rol nieuw licht werpt op deace die hij bestudeert. „Mat. 0; niets opzienbarends ait-; licht komt, is het verfen, Troelstra nog interessan om voor een breder puVfot voerig uit de doeken te C321 den haag/gpd - Mesdag, Mau ve, Weissenbruch en andere meesters van de Haagse School moeten even een paar weken plaats maken voor jong talent Tot en met 24 november biedt het Haags Gemeentemuseum namelijk op de plek waar nor maliter de Haagse School hangt, gastvrijheid aan 28 kunstenaars die meedongen naar de Konink lijke Subsidie voor Vrije Schil derkunst 2002. Onder hen de vier winnaars die gisteravond in het Gemeentemuseum hun subsidie van 4.537,80 euro (be lastingvrij) uit handen van ko ningin Beatrix in ontvangst mochten nemen. Opnieuw was het Haags Ge meentemuseum de plek waar de Koninklijke Subsidies werden uitgereikt Sinds 1980 gebeurt dat in het Paleis op de Dam, maar zat vorig jaar de renovatie het evenement in de weg, nu - zo liet de koningin weten - zijn daar werkzaamheden gaande om asbest uit het paleis te ver wijderen. „De trek naar Den Haag lijkt bestendiger dan we vorig jaar konden vermoeden." Maar de koningin toonde zich heel verheugd met deze plek, waar de jonge kunstenaars zich nu kunnen onderwerpen aan de toets der professionele kritiek en het oog van de bezoekers. Lise Baggesen, Esther Tiele- mans, Chantal Veerman (allen uit Amsterdam) en Raaf van der Sman (Berlijn) werden vervol gens naar voren geroepen om de subsidies in ontvangst te ne men. Zij zijn uiteindelijk verko- Koningin Beatrix bespreekt met winnares Chantal Veerman een van haar schilderijen. Foto: ANP/Guido Benschop zen uit 258 kunstenaars, van wie er na een eerste selectie van 1100 dia's door een vakjury 77 werden gevraagd ieder twee schilderijen in te zenden. Van die 77 bleven in de volgende ronde 28 kunstenaars over, die hun werk nu tonen op de expo sitie in het Haags Gemeentemu seum. Juryvoorzitter P. Tegenbosch memoreerde de ernst waarmee de inzenders de schilderkunst tegemoet zijn getreden; de grote aandacht voor techniek en pro cedure in een tijd waarin nieu we media als computers, video en internet de kunst domineren. Opmerkelijk achtte de jury de grote diversiteit in het aanbod, waarbij de tegenstelling tussen figuratieve kunst en abstracte kunst steeds minder een rol lijkt te spelen en maatschappelijk engagement in het werk de laat ste tijd evenmin. deii :str „Ruimtelijkheid en de Site mosfeer van de stedeHsti text tegenover meer laeld pelijke beelden komeifcldt tegen vaker voor. Ook lüer se gebruik van decoraërst menten is opvallend", »rac genbosch. Koningin Bn, h zich vervolgens over ivo toonstelling rondleide^kn uitgebreid voorlichtenls, 1 winnende kunstenaarsd, d werk." anc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 16