'Ik ben nog steeds meest trots op BB' MEDIA Joao Varela, leerling van Pim Balkenende tweewekelijkse gast in Hart van Nederland Van der Lugt Radioman van het jaar Haasbroek wordt docent Windesheim Seks en geweld voortaan taboe op tv Namibië Paul Römer nieuwe man aan het roer van Endemol Nederland SBS 6 schuift weer met Willem Ki^F Sky krijgt vastere vo aan grond in Duitsla Lilipaly naar Journaal HDC648 donderdag 3 oktobi Hilversum - Vertrekkend zen dercoördinator van Radio 3FM Paul van der Lugt is op het twaalfde Nationale Omroepcon- gres in Hilversum gisteren uitge roepen tot Radioman van het jaar. De jury roemt zijn vermogen anderen te motiveren en zijn lei derschapstalent. Van der Lugt vertrekt volgende maand naar Radio M, de regionale omroep in Utrecht, waar hij directeur wordt. Tijdens het congres werden in zes categoriën Marconi-awards uitgereikt aan radiomakers en programma's. Edwin Evers van Radio 538 kreeg de prijs voor de beste radiomaker. Zijn zender werd uitverkoren tot beste zen der. Ruuddewild.nl van Radio 3FM is uifgproeppn rot beste ra dioprogramma. IIci oppst in- formauevp programma is het 3FM Nieuws en de prijs voor de beste radiostem is dit jaar voor Harmke Pijpers die onder meer het Radio 1 Journaal presen teert. zwolle - Oud-hoofdredacteur Nico Haasbroek van het NOS Journaal gaat aan de slag als do cent bij de opleiding Journalis tiek van de Christelijke Hoge school Windesheim in Zwolle. Dat heeft opleidingscoördinator Karstel bevestigd. Haasbroek gaat eerstejaars eens per twee weken wegwijs maken in het medialandschap. De op leiding is onderverdeeld in mo dules, waardoor iedere leerling zes colleges van Haasbroek krijgt. Volgens de zegsman is Haasbroek een ervaren en des kundig journalist „en bovendien een begenadigd spreker". Haasbroek vertrok in mei als hoofdredacteur bij het NOS Journaal vanwege een 'verschil van mening over de manier van leiding geven'. Hans Laroes was zijn opvolger. windhoek/ap - President Sam Nujoma van Namibië heeft de staatstelevisie van zijn land be volen onmiddellijk op te hou den met het uitzenden van bui tenlandse programma's. Wes terse programma's corrumpe ren de jeugd, vindt Nujoma. Het staatstelevisicstation schrapte onder meer The bold and the beautiful. De miniserie Dune moest plaatsmaken voor een verslag van een recent con gres van Nujoma's partij. Vol gens een regeringswoordvoer der gaat het niet om een verbod op alle buitenlandse program ma's en wil de president alleen dat programma's met seks en geweld alleen avonds laat wor den uitgezonden. Medewerkers van de staatstele visie zeggen echter dat zij te ho ren kregen dat Nujoma hen ont slaat als er nog seks, geweld of buitenlandse programma's wor den uitgezonden. Zij maken zich zorgen omdat er niet ge noeg Namibische programma's zijn om alle zendtijd te vullen. door Jan van Stipriaan Luïscius Hilversum - Voor Gerrit de parkeerwachter van het kantoor van Endemol Nederland in Aals meer kan hij niet meer stuk. „Zeg maar tegen hem, dat we blij zijn met zijn komst. Hij is nog net geen Joop (van den Ende, red), maar het komt wel aardig in de richting." Paul Römer (39) begon zes weken geleden als Algemeen Directeur van Endemol Nederland. Römer, die ooit een opleiding genoot als fysio therapeut en (samen met John de Mol) aan de wieg stond van het meestbesproken tv-pro- gramma van de laatste jaren Big Brother, moet nu een 'multinational' leiden. „De publiciteit en het aantal kijkers voor BB was enorm. Dat is dé ultieme bevrediging voor een program mamaker. Zoiets overkomt je maar één keer in je leven." „Een mooiere tijd kun je eigenlijk niet meer meemaken. En ik ben ook ongelooflijk geluk kig dat me dat allemaal is overkomen. De kan natuurlijk proberen om dat als programma maker te blijven najagen, maar de kans datje zoiets nog een keer overkomt, is niet zo heel groot. En ik merkte dat ik alles wat ik deed, daaraan spiegelde. En dat is niet goed. Dan ontstaat er een soort ontevredenheid. Toen heb ik de keuze gemaakt: ga ik door met naja gen of ga ik me richten op een ander vlak. Ik heb bewust deze keuze bij Endemol Neder land gemaakt. En de eerste vijf weken vond ik leuk. Dus de basis is er." Römer, die buitengewoon ontspannen ogend in zijn grote werkkamer zit en ook niet be paald de indruk wekt een keiharde nietsont ziende manager te zijn, heeft bij wijze van spreken op hardhandige wijze de televisiebuis met de paplepel ingegoten gekregen. Pa is Piet, om maar een voorbeeld te noemen, maar afgezien daarvan wemelt het in 'Hilversum' van de Romers. Paul Römer leek aanvankelijk een andere richting op te gaan, die van fysio therapeut. Maar na drie jaar hield hij het voor gezien, en solliciteerde Römer brutaalweg bij de TROS. Een fysiotherapeut die de naam Rö mer draagt, dét moest goedkomen, dachten ze bij de TROS. En dat kwam het ook. „Ik had wel een naam inderdaad, maar ik nam mijn vader (Piet, red.) niet mee naar mijn werk hoor." „Ik vind televisie erg leuk. Wat ik er leuk aan vind is, dat je in feite elke keer een werkstuk maakt. Je bent met een groep gedreven men sen bezig iets te kleien - en op zeker moment sta je in de studio en zie je dat er honderd mensen met jouw idee bezig zijn. En dan komt er vervolgens iets op het scherm waar mensen over praten. Dat is heel stimulerend. Ik geef aan de andere kant toe dat het een heel vluchtig medium is. Je ziet een programma en het is weer weg. Als je mazzel hebt, praten ze er nog over na in de huiskamers of bij de bak ker en als je héél veel mazzel hebt wordt het zoiets als Big Brother en dan praten ze er nog heel lang over na." „Als mensen alleen maar passief zitten te kijken en daar verder niks aan overhouden, dan klopt er iets niet. Ze moeten óf huilen óf lachen óf geïnteresseerd raken. Als dat niet gebeurt, dan heb je ge woon iets niet goed gedaan", meent Paul Römer. Foto: Ton Kastermans Aan de andere kant, die vluchtigheid heeft ook wel weer zijn voordelen. Want ik vind het wel weer een hele geruststelling dat je altijd weer de kans krijgt om het nóg beter te doen. Begrijp me goed, het doet altijd erg zeer om een program ma te maken dat slecht wordt ontvangen door de kijkers. Want natuurlijk lukt het niet altijd om iets moois te maken, hoe goed je ook je stinkende best doet. Maar omdat televisie een nogal vluchtig medium is, vergeten de kijkers het snel." Paul Römer wilde als programmamaker en nti als Endemol Nederland-baas grote groepen tv-kijkers bereiken. Kijkers moeten er iets van opsteken (en dat hoeft geen zware informatie te zijn) en/of moeten geamuseerd worden. „Ik wil met televisie emotie overbrengen op men sen. Als mensen alleen maar passief zitten te kijken en daar verder niks aan overhouden, dan klopt er iets niet. Ze moeten óf huilen óf lachen óf geïnteresseerd raken. Als dat niet ge beurt, dan heb je gewoon iets niet goed ge daan. En dat geldt voor alle soorten program ma's. Als er een bepaalde emotie overspringt, dan is het voor mij al gauw goed. En als je met die emotie ook nog hele grote groepen men sen weet te bereiken, dan doen we het héél goed. En dan ben fk tevreden man." Hoogtepunten De nieuwe Endemol Nederland-baas kan te rugkijken op talloze hoogtepunten in zijn car rière. Hij was betrokken bij Domino Day, maar daarnaast ook bij programma's als Jong bloed Joosten, Banana Split (in zijn TROS- tijd) én natuurlijk Big Brother. „Zonder enige twijfel ben ik het meest trots op Big Brother. Kijk, als je een programma maakt dat zó'n hy pe veroorzaakt en waar dus zo'n beetje ieder een over lult - of ze het nou goed of slecht vin den, dat maakt niet uit. Er is in elk geval dis cussie. En vervolgens blijkt nu ook nog dat het zeer succesvol in 22 landen wordt uitgezon den. Als je ziet hoe het aanslaat in de Zuid- Amerikaanse landen. Daar kunnen we ons hier geen enkele voorstelling van maken. Het is qua hectiek nog drie keer erger dan het hier ooit geweest is. Waanzinnige marktaandelen worden er gescoord." „Het gevoel dat ik had en heb met Big Brother heb ik nu ook met Domino Day. Jarenlang hebben we lopen trekken en sleuren met dat programma. Domino Day kun je zien als een eenmalige explosie. En als je nou kijkt wat het is? Honderd mensen die drie maanden lang dominosteentjes rechtop zetten, waar héb je het dan over! Maar als je het vervolgens op tv ziet, dan heeft het toch iets magisch. In zo'n domino-programma zit zoveel tijd, emotie en ook veel tegenslag. Dat maakt het tot een mooie vorm van televisie." Of een tv-programma überhaupt succesvol wordt, is absoluut onvoorspelbaar, meent Rö mer: „Je kunt wel aan een succes van een pro gramma werken, maar je kunt nooit gegaran deerd een succes maken. De enige manier om eventueel tot een succes te komen is door gaan, doorgaan en nog eens doorgaan. Zo is het met Big Brother tenslotte ook gegaan. En natuurlijk zijn we binnenshuis op zoek naar 'de nieuwe nieuwe BB', maar ik kan niet ga randeren dat dat dat binnen een halfjaar of een jaar lukt. Allereerst moet de tijd rijp zijn, het publiek ook én de zender. Als je een heel goed plan lanceert, maar je doet dat op het iDERl lOS-Jc IL Net enproi Ie vera laudi esprel IOS-Ji tijk op he fal tegina verkeerde moment, dan zal een prog^dys' nooit goed van de grond komen." En0SbY- alleen op basis van ranzigheid, die vl?e volgens Römer niet op: „Kijk, zomaaje nos zig programma maken heeft geen enlramrT Want zo'n programma bereikt weer ihtzen zijn eigen plafond. Ranzigheid zal op'ar*ije duur wel zijn publiek vinden, maar rrike s hele grote publiek.l/lan b Endemol mag dan het aureool om züazme hebben dat alles wat in 'huize-Aalsm?e* wordt bedacht en gemaakt, in goud v1isclui De werkelijkheid is echter anders. ZeH®^"- Aalsmeer worden 'foutjes' gemaakt MetWE zegt Römer, „kijk maar naar Star AcaienPr< Daar hebben we net zo hard aan gewf jna'e aan Big Brother. Vele lange avonden jl'erer we gebrainstormd en ook nog eens nF°ndi doorgehaald. Als ik het objectief bekij13''5* moet ik zeggen dat ik het niet eens slPr°ër' levisie vond. Maar het vond de aansh^el'^ niet bij het publiek. En dan houdt he£w€;s' °p" Epi' Ondanks enkele mislukkingen vindt IPnyj dat er in Nederland geen slechte tv wrer\" maakt. „Wij zitten nu in de Top 5 wer\arcy Als je het vergelijkt met de situatie va£ac[1 vijf a tien jaar geleden, dan is de kwalfrinc" spoeling wel dunner geworden. Dat H te maken met de hoeveelheid zenden voor programma's gemaakt moeten v Tel daarbij op dat we in Nederland ge opleidingen hebben voor tv-makers. i boel programmamakers bewandelen die ik heb bewandeld." Römer: „Er komen op dit moment oq gramma's op televisie - zowel bij de ci ciële - als bij de publieke omroepen -1 jaar geleden niet door de zeef zouden^J|^ komen. Zelfs de publieke omroepen z 18.1 nu programma's uit, zonder namen t<i8.5t noemen, die ze vijf jaar geleden zeker"! zouden hebben uitgezonden. Dat pro| {jets zich op den duur wel weer herstellen, )5 De geen enkele programma-directeur blijgen programma's die het niet goed doen. f|^ zijn we hier in huis ook begonnen meinde i leiden van mensen. Dat is nodig, omden m de breedte meer kwaliteit nodig hebt. T ,p delijk zal het leiden tot betere product! Paul Römer is, tot verdriet van zijn vrq^o enorme zapper. Z'n duim en wijsvingt40 k niet stil: „Het klinkt misschien heel lui 17-( meteen een eigen programma te noeq^-jg maar ik hou heel erg van Big Brother. 40 si veringen zie ik bijna allemaal. Ik kijk vih zoj naar van alles, maar ik hou heel veel v!-30 f- rikaanse series als bijvoorbeeld ER, mi^e van de Engelse serie Inspector Morse, jt dei komen wij in Nederland nooit aan, datBot litatief zo hoog. Verder mag ik graag ni rend Van Dorp kijken, dat vind ik lel levisie. Voor de rest ben ik een enormqges: per, ik kan zeven programma's tegelijkste c Mijn vrouw wordt daar totéél gestoorc^^ Echt ontspannen kijken kan ik ook niejarie altijd als programmamaker.ie Ba =pchti hilversum/mediaredactie - Pre mier Balkenende is vanaf eind deze maand met vaste regel maat te zien in het SBS 6-pro gramma Hart van Nederland. De minister-president wordt door het nieuwsprogramma ge volgd op zijn werkbezoeken, al dus de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD). Balkenende bezoekt een tot twee keer per maand een pro vincie of regio. Hart van Neder land volgt de premier tijdens zo'n werkbezoek en belicht dan ook plekken die Balkenende be zoekt. Volgens de RVD worden met SBS 6 geen bijzondere afspraken gemaakt. Wel zal de premier steeds Wat extra tijd vrij maken voor een gesprekje met de SBS- joumalisten. „Alle journalisten kunnen die bezoeken volgen. Voor SBS 6 geldt hetzelfde als voor de ande re journalisten." Volgens een woordvoerder van SBS 6 past het volgen van Balke nende prima in de opzet van Hart van Nederland. „Het is een programma over de regio en Balkenende gaat juist daar naar toe. Ook past dit prima in het stre ven van SBS 6 een serieuzer imago te krijgen." Komende week wordt met RVD gepraat over de aanpak van Hart van Nederland. Kort na zijn aantreden als pre mier liet Balkenende weten va ker voor journalisten beschik baar te zijn dan alleen na het wekelijkse kabinetsberaad. Daarop kwam allereerst de af spraak met BNN tot stand voor een maandelijks interview door Katja Schuurman en Bridget Maasland. Daarvan is maandag de eerste uitzending te zien. Een voorstel van RTL 4 werd door de RVD verworpen. „Dat werd ons te showachtig. RTL 4 wilde de premier in een zaal met twee honderd man met allemaal een stemkastje op de knieën." 02.J gxikc ecke iu. 0 Premier Balkenende in de Tweede Kamer. Foto: ANP hilversum/mediaredactie - SBS 6 blijft schuiven in haar pro grammering. De commerciële zender heeft De voetbaljaren van Kieft weer verplaatst. Het programma met de oud-voetballer staat nu op zondagavond negen uur gepro grammeerd. Vorige week was De voetbalja ren van Kieft al verschoven van vrijdag naar zaterdag. Op vrijdag 20 september keken 300.000 mensen naar de eerste afleve ring van het programma waarin de ex-speler van onder meer Ajax en PSV de hoogte- en diep tepunten uit de voetbaljaren 1980-1994 met de spelers uit die tijd belicht. SBS vond dat te wei nig en besloot De voethd S< van Kieft een dag later iab®J schema te zetten. Meddj8,^ oog op de concurrentiejó.i! RTL-serie Baantjer, aldmg, SBS-woordvoerder. Jiar! „Die wijziging was een l|fyd zet." Een goede bleek ladiei want naar de eerste afle van Baantjer keken 2,8 mensen. De voetbaljaren van Kit terdag was daarentegen succes. De tweede aflevering tr< slechts 160.000 kijkers, de verplaatsing moet ni verbetering zorgen. „Dt dagavond is toch meer balavond." Onthullend portret over de LPF in VARA's Zembla Hilversum - Zembla-verslagge- ver Marcel Ouddeken gaf het eergisteren maar op. De gebeur tenissen in de Tweede-Kamer fractie van de LPF stapelden zich weer eens op, maar Oudde ken moest toch echt aan de de finitieve montage van de uitzen ding van vanavond beginnen. Daarin wordt Joao Varela, de nummer twee op de Lijst Pim Fortuyn, gevolgd vanaf de och tend na de verkiezingen tot en kele dagen geleden. „Ik kan het niet meer bijhouden wat er allemaal bij de LPF ge beurt", vertelt Ouddeken nadat hij even de montagekamer heeft verlaten. „We gebruiken enkele beelden van het Journaal, want voor zelf filmen is geen tijd meer." Op de avond van de verkiezin gen komt Ouddeken op het idee een portret van Joao Varela te maken. „Zoals veel Nederlanders ver wachtte ik een bizarre avond. Ik wilde per se naar de verkiezings- Joao Varela heeft vanavond in Zembla volop kritiek op Mat Herben. Foto: GPD bijeenkomst van de LPF en Va rela filmen. Hij was toch de nummer twee van de lijst, de man achter Pim Fortuyn. Hij is ook nog van Kaapverdische af komst, dus het leek me span nend om die man te volgen." Schoorvoetend gaat Varela daar mee akkoord. „Hij leek in het begin heel verlegen. Ik had de indruk dat hij zich niet helemaal bloot wilde geven. Over zijn jeugd bijvoorbeeld wil hij niets kwijt. Ik wilde naar zijn vader en zijn familie, maar die schermt hij heel erg af." Toch maakt Ouddeken eerst 'een lieflijk portret', zoals hij het zelf noemt, voor het NPS-pro- gramma Urbania. Maar de ver slaggever wil meer. Hij is be nieuwd naar de motivatie van de 27-jarige Kaapverdiaan, die op zijn zesde naar Nederland kwam en een groot deel van zijn jeugd in een kindertehuis en bij een pleeggezin heeft doorge bracht. Ouddeken spreekt daar over met een redactielid van Zembla en die ziet er wel iets in voor een uitzending van de VA- RA/NPS-rubriek. Ouddeken be sluit daarop Varela met een ca mera te gaan volgen. „Joao vond het zelf wel leuk, maar ik heb veel tijd moeten in vesteren in het winnen van zijn vertrouwen", kijkt Ouddeken te rug. „Ik was vooral benieuwd naar het werk van een jonge po liticus. Wat doet hij, wat moti veert hem? En ik wilde weten wat nu precies de rol van Varela binnen de LPF is. Heeft hij wei nig te vertellen of houdt hij zich naar buiten toe bewust op de achtergrond?" Stem Ouddeken leert al snel dat het laatste het geval is. Tijdens de kabinetsformatie laat Varela op de LPF-burelen wel duidelijk zijn stem horen, zo is in de do cumentaire Leerling van Pim te zien. Hij maakt zich boos over het weggeven van het ministerie van Binnenlandse Zaken en geeft onderhandelaar Mat Her ben daarvan de schuld. Ouddeken registreert het alle maal met de camera, zoals hij in de weken daarna ook getuige is van de meeste andere ruzies binnen de LPF. Het ene crisisbe raad volgt na het andere. Het snelle vertrek van Philomena Bijlhout, het opstappen van Mat Herben als fractieleider. Het komt allemaal in beeld. Daar mee is Leerling van Pim eigen lijk een onthullend portret van Nederlands jongste politieke partij geworden. „Ik heb geprobeerd dat op een zo documentaire-achtige ma nier te doen", vertelt Ouddeken. „Dus niet meteen vervelende vragen stellen, maar alles regi streren. De kijker kan dan zelf het oordeel vellen." Maar hoe kijkt de verslaggever zelf nu te gen de LPF aan? „Het is een bi zarre club. Er zitten mensen bij, onder wie Varela, die serieus proberen politiek te bedrijven. Maar over anderen heb ik mij regelmatig verbaasd. Die zitten er alleen maar voor hij eigen be lang." Heeft Varela zelf de documen taire al gezien? „Ja, en ik moet eerlijk zeggen dat ik aanvankelijk een kort ge ding vreesde. Maar grotendeels was hij het wel met de film eens. Hij vond af en toe dat sommige beelden pijnlijk voor de LPF zijn. Hij ging er echter mee ak koord als ik iets kleins eruit zou halen. Nee, ik zeg niet wat Ik vond het in elk geval niet we zenlijk." Eric de Bie Zembla: Leerling van Pim wordt vanavond om 21.10 uur door de VARAJNPS op Nederland 3 uitge zonden. hilversum/mediaredactie - Sky Radio heeft in Frankfurt en acht andere Duitse steden een FM- frequentie toegewezen gekre gen. Dit heeft de Duitse Media- commissie LPR (die gaat over de toewijzing van etherfrequenties) besloten. Sky Radio is sinds de cember 2001 actief in Duitsland. Sky Radio zendt nu uit via de kabel en drie FM frequenties in Duitsland. Direct na de start realiseerde Sky Radio in haar ontvangstgebied al een markt aandeel van elf procent. Met de negen nieuwe FM frequenties zal Sky ruim 4 miljoen Duitsers kunnen bereiken. De Duitse Mediacommissie LPR verkiest Sky Radio boven nieuw komers omdat Sky Radio zich als bestaande zender al bewe zen heeft en omvangrijke inves teringen heeft gedaai naast is ook het onders de karakter van het pro van belang voor de to De frequenties worden periode van tien jaar vei Het format van Sky Rat overeen met de formul derland, aangepast aan se smaak. Sky Radio Ni (in Naarden) exploitee het radiostation in ook een Sky Radio in D ken. In de Deense h< Kopenhagen is Sky middels uitgegroeid meest succesvolle con radiostation. Het totale! neelsbestand van de Ski stations in Nederland, 1 en Denemarken telt 150 man. hilversum/mediaredactie Journaliste Carolijn Lilipaly treedt vanaf 1 januari 2003 aan als presentatrice van het NOS Journaal. Lilipaly zal met name de ochtendbulletins voor haar rekening nemen. Daarnaast zal de 33-jarige Lili paly zich gaan bezighouden met de bureauredactie nieuwsrubriek. Lilipaly is afkomstig van zender Canal+, waar tweeënhalf jaar filmpéic ma's presenteert. Dc werkte zij voor MTV Eurt va der meer als presentati MTV News.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 10