KUNST CULTUUR 'Vanavond kimt u zien dat ik ook benen heb' Veel muzikale optredens bij Leidens Ontzet Een beetje Spanje in Leiden Flairck: totaaltheater van nivea Kinderboekenweek ook voor allochtone! Leids Bar® Ensembfe- doet alle™ anders muziek recensie Susanne Lammers Voorstelling: 'Lucia de Moucheron' door Flairck Corpus. Gezien: 1/10, Leidse Schouwburg. Nog te zien: 9/10, Stadsschouwburg, Haarlem, 26 en 27/11 Schouwburg De Meerse, Hoofddorp. Historisch is het niet helemaal correct; politiek des te meer. Het verhaal van de redersdoch ter Lucia de Moucheron, die verliefd wordt op de verkeerde, naar de Oost gestuurd wordt en als rijke vrouw terugkeert om alsnog haar eigen zin te doen, rammelt aan alle kanten. Het muziektheaterspektakel waar mee Flairck de oprichting 400 jaar geleden van de Verenigde Oostindische Compagnie her denkt, moet het dus niet zozeer hebben van de moraal en het verhaal, als wel van de meesle pende muziek en van de in drukwekkende bijdrage van het acrobatisch theater Corpus, voor, naast en achter vernuftige projecties van oude prenten en schilderijen. Het resultaat is van een enorme beweeglijkheid en muzikale veelzijdigheid. Flairck bestaat in de eerste plaats uit mensen met muzi- kantenbloed. Dat blijkt uit de onbekommerde wijze waarop het verhaal soms plompverlo ren stilgezet wordt om een mooi stukje muziek te maken. Ineens verdwijnt iedereen van het podium, behalve Eric Vaar- zon Morel, die een prachtige flamencosolo speelt, die ner gens iets mee te maken heeft. Meestal zijn de instrumentale solo's overigens wel dienstig aan het verhaal, zoals de sug gestieve verbeelding van de wind door Mariëlle Nieuwen- huis op fluit of de gepijnigde jazzy viool van Robert Baba, die Lucia's stemming na de ver krachting op de boot naar Indië weergeeft. Erik Visser schreef muziek die sfeer maakt en boeiend en ver rassend blijft. Forse en rauwe muziek, die bij het harde leven hoort, en die aanschurkt tegen maa r spei ;e en am h surel kree] de Nederlands» volks- en ®LZ0€ mansliederen. Vlaar er is ;man plaats voor lieflijkheid, het afscheidsiedje 'Ik adieu', dat ui de zestie eeuw weggelopen lijkt. >SG De zangers zijneen tandje der virtuoos dm de muziP*© ten, maar Marjon van Iwaai als Lucia imporeert in de n 1 mers waarin zehaar emotieem^ vrije loop mag laten. Alex £sv0 gers beschikt \ooral over ëew' en een psychedelisch ritmHY^. voel, zoals hij bewijst in woordenloze khcht. er Toch zou Lucit de Mouchef^®r zonder de acrobatische dan sJj van Corpus niet half zo venwe rend zijn. Hun kunstige htT vo' standjes hoog Doven het pi um getuigen van een f£IO menale lichaamsbeheers die echter voo al wordt ingïCÜ ter verhoging /an de theatj teit. Zij bieden fraaie table' en onderstrepsn bovendien, humor die alJe verdriet en lende in deze voorstelling teerbaar maakt. Daarcf wordt Lucia fle Moucheron". taaltheater opihoog niveau. derz alphen aan den run - De Kin derboekenweek is er voor alle jeugdige lezers, autochtoon en allochtoon. Om het lezen onder deze laatste groep te bevorde ren, verspreidt de Stichting Col lectieve Propaganda van het Ne derlandse Boek (CPNB) samen met textielketen Zeeman in haar winkels folders met kortings bonnen. Het thema van de Kinderboe kenweek, die vandaag is begon nen, is dit jaar 'Ay, ay kapitein'. „Zeeman nam contact met ons op om te vragen of het bedrijf ook niet iets kon betekenen", vertelt A. Vogt, woordvoerster van de CPNB. „Daar is de fol deractie uit voortgekomen." De klantenkring van het Al- phense textielconcem Zeeman bestaat uit veel jonge moeders en allochtonen. De folders ver schijnen in drie talen: Turks, Marokkaans en Nederlands. Ze bevatten kortingsbonnen voor zes klassieke prentenboeken, van bijvoorbeeld Dick Bruna. Ook zit er een kortingsbon in voor een bibliotheekabonne ment. Verder verzorgt Zeeman een T-shirtactie voor basisscho len. Volgens Vogt doet negentig pro cent van de basisscholen in het (nba ïle b deb sfen land wel iets aan de KinderUbet kenweek. „Allochtone kindei te§ komen op die manier dus ason aanraking met het evenemlaalc Verder proberen we wel n ning te houden met deze gnpfJ maar we willen ook niet stigP tiseren." De Kinderboekenweek duurt en met 12 oktober. CenttsTE staan verhalen over boten, leste len, roeien en zeekapiteins, lfaab dert Kromhout is de auteur het Kinderboekenweekgesi 'Boris en het woeste water', deren die dit boek bij zich ben in de trein kunnen gijro). Foto: AP/Ron Edmonds Valse kaarten voor Springsteen delft - Voor het concert van rockster Bruce Springsteen dat deze maand in het Rotterdamse Ahoy' plaatsvindt, zijn mogelijk honderden valse kaarten op de markt gebracht. Volgens con certorganisator Mojo worden de valse toegangsbewijzen via internet en advertenties in kranten aangeboden. De ver valsingen komen uit een partij van vijfhonderd blanco toe gangskaarten, die vorig jaar bij een van de verkooppunten van Mojo werd gestolen. Godeliva Uleners overleden brussel - In Mechelen is de Bel gische kinderboekenschrijfster Godeliva Uleners aan een hart stilstand overleden. Uleners is 69 jaar oud geworden. Ze was psychotherapeute en gaf les aan aankomende acteurs, maar werd vooral bekend door haar verhalen waarin dieren kinder- gevoelens uiten. Haar boeken werden meermalen bekroond in België en Nederland. Hear'Say heft zichzelf op londen - De Britse popband Hear'Say heeft aangekondigd zichzelf op te heffen na aan houdende beschimpingen van het publiek. De vijf leden zeg gen dat hun leven een hel is ge worden nu ze een keer zijn overvallen en tijdens optredens worden uitgejouwd. De groep werd in februari 2001 uit dui zenden gegadigden gevormd tijdens audities in het succes volle tv-programma Popstars. De soortgelijke serie Starmaker zorgde in Nederland voor het ontstaan van de band K-Otic. Lecter-film al première Groningen - Met veel gejuich werd gisteravond in Groningen de eerste Nederlandse voorstel ling van 'Red Dragon' ontvan gen, de derde film rond de kan nibaal Hannibal Lecter. Distri buteur UIP. had de Pathé-bio- scoop de première cadeau ge daan voor zijn zevenjarig be staan. De film, die volgende week pas in Amerika in premiè re gaat, werd vertoond als sneak preview, een verrassingvoor stelling. e wereld gaat in 1 et goaln T J Tl omstig v T-i 1 "Itestweds :n om di )e FIFA vijziging Clubs ze muziek recensie 'sferperi Lidy van der Spek Pker Concert Leids BaroL Ensemble Martine Belderok, Harinet. Gehtf 1/10, Groene Ker<je, Oegstgey^ Het Leids Barok Ensembl^!" rast elke keer veer. De vja(üonv smg lag nu met zozeer iieiding. programma, als wel in <\eiA*is menstelling van het orkesi n vendien koos ket dit jaar ew( een geweldige solist: de ei^eper nettist Martine Belderok (liprvfnp Niet Roelof Bdk was cor^ j. meester, maar twee aiasig var grootheden uithet orkest. wprripi Peter Schriel en Leeken eru Nooitgedagt raren bij dst beurt aanvoeider. Ook Vdatde Mol, eerste vai de tweedtaat listen, liet vers.ek gaan. 0^jit|atin plaats zat Wivdca Elion, ee^ers de bekende vai het orkes zijn Balk en Mol beider hoorlijke hanen in de !©K I Vooral Balk kan op ilambj* te wijze zijn stempel dnr'"®o op de orkestklank, wat wel,N pjn leidt tot een e aangezet, iddeUi: schreeuwerig toloriet. Hejt ^oof semble heeft zich deze reiievens dirigent aangemeten in di^ pj-dc stalte van de llavecinist ftal vai Goedhart. Al met al een g't,liivei vernieuwde opstelling die 'jn j al de orkestkluik be'invl^^ De toon is meer genuanc n* hoe muzikaal aanstekelijk andere keren ook kleur eiasvan ding geeft. ,naln. Zo knjgen vade; en zoonrste mitz een duidelqk verschi karakter toebedeeld Ben: uw zoon Carl al aardig hst klas IVO( idioom, vader Joham voelt|0-|. nog helemaal thuis aan he*®"' van de keurvorst /an M, aanjc heim. Johann worct nog iee^ extra in de zon gezet door pranj, tine Belderok, cüe ii zijn 'ie ieggl eert voor klarinet ei orkest de leert. Haar toonvoming ei^vri werking zijn van en subl^^ schoonheid; haar hele w^gg. hangt in de klank zonder ;chter mitz uit het oog te/erliezer(n teg( De Italianen Locaelli en Grr ^ad ri staan bol van leTenslust, jnnen trasteren lachwekend me,^^ keurige Hollande Unico r de k helm graaf van Vassenaei zijn 'Concerto /xmonico condo' is de orlestklank ingetogener. Me' een Div VU mento van de twaalfjarige U|| zart toont het Ldds Barok" J semble onder leiding van 1AM Goedhart, die meer dan met flonkert, dat je nooit te ej^aa bent om te verjmgen. iad n nsteri tl iul In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Tuna Femenina Universitaria de Leiden. Zestien vrouwen met lange mantels. Zwarte mantels. Zo op het eerste gezicht niet het uiterlijk dat je met vrolijkheid associeert. Maar de schijn be driegt hier. De zestien vrouwen van de Tuna Femenina Univer sitaria de Leiden laten de zon geregeld doorbreken met hun zang en gitaarspel. Kijk maar eens in de prijzenkast: daar prijkt het klinkende tuna mós tuna. Vrij vertaald, de meest spontane tuna. Een onder scheiding die het Leidse gezel schap ten deel viel bij een groot tuna-festival in Portugal. Maar allereerst, wat is een tu na? Laura de Graaff van de Tu na Femenina Universitaria de Leiden legt uit. „De tuna is een eeuwenoude, Spaanse studen tentraditie. In de middeleeu wen trokken studenten van universiteit naar universiteit, van stad naar stad. Voor elk nieuw vak moesten ze weer er gens anders naar toe. Voor geld, onderdak of eten speel den sommigen muziek. Dan brachten ze serenades op dorpspleinen. Of ze speelden op bruiloften. Die traditie is nog springlevend. Elke Spaan se universiteitsstad heeft wel vijftig of meer tunas. De tunas hebben zich ook over de we reld verspreid. Je vindt ze ook in Portugal, Zuid-Amerika, Frankrijk, België. In Nederland heb je er nu ook vijf." Om die reden valt er ook ge noeg te spelen voor de Leidse tuna. Behalve optredens tij dens promoties, bruiloften en andere feestelijkheden in den lande, trekken ze geregeld de landsgrenzen over. En van veel steden die ze hebben bezocht is een embleem op de zwarte cape genaaid. Die cape is dan ook bezaaid met kleurige wa pens en schilden. En wie reist ziet veel. De tuna was van oorsprong een aange legenheid voor louter mannen, leiden - De 3 oktoberfeesten, dat is tap toe, kermis, haring en wittebrood, re veille, koraalzang, optocht en vuur werk. Maar natuurlijk ook muziek. Een keur van artiesten geeft vandaag en morgen weer acte de présence bij cafés door de hele stad. Een kleine greep uit het aanbod: Café De Twee Spieghels heeft aan de Nieuw- straat een buitenpodium neergeplant. Vanavond vertonen daar De Beppies (20.00 uur) en Vier Neven en een Nicht (22.00 uur) hun kunsten. Morgen staat daar Danny, onlangs nog derde gewor den hij het Leids festival van het Le venslied vanaf 15.00 uur te zingen, 's Avonds is het vanaf 19.30 uur de beurt aan de Hans Dulfer New Band om te spelen. Iets verderop, in de Hoogland- sekerkchoorsteeg, houdt café De Bon tekoe zijn feestje. Wat kleinschaliger dan vroeger, maar wel met muziek. Vanavond spelen daar de Staartman nen vanaf 22.00 uur. Morgen is er van 17.00 uur tot 21.00 uur disco. De Leino's zorgen morgen voor de sfeer in café De Tregter aan de Heren straat. Ze spelen er van 13.00 uur tot 18.00 uur. Vanavond voorziet hetzelfde duo de hutspotmaaltijd bij de Pieters kerk van feestelijke klanken (van 17.00 tot 19.00 uur). Stadscafé Van der Werft aan de Steenstraat doet het vanavond met 'De foute discoshow', vanaf 21.30 uur, met oude dansklassiekers. Exoti sche danseressen staan de dj's terzijde. Het vernieuwde Focus, maar nog wel met Thijs van Leer, staat morgen vanaf 17.00 uur op het podium. De Pasadena Soul Society neemt om 20.30 uur het stokje over. DJ Joost van Bellen sluit de avond af om 22.30 uur. Het LVC aan de Breestraat doet ook een duit in het zakje. Met vanavond dj's Steve Rachmad, Harold en Size. Onder het motto 'Ontzet' draaien zij tech- house en techno. Het motto van mor gen is '3 Oktoberrr Special'. De pop tempel is voor deze ene keer omgeto verd tot Oud-Hollandsche Spellendoos. Sjors en Sjimmie verzorgen de funky tunes. De zaal is beide avonden open vanaf 20.00 uur. De entree vanavond bedraagt tien euro, die van morgen drie euro. Donker is het op de zolder van 't Keyzertje, maar de Tuna Femenina Universitaria de Leiden laat het er wel zomers klinken. Staand, tweede van links, Laura de Graaff. Foto: Taco van der Eb omdat vrouwen toen nog niet studeerden. Maar dat is inmid dels wel veranderd, heeft De Graaff met tevredenheid ge constateerd. Met de emancipa tie van de vrouw zijn er in de loop der tijd ook aardig wat vrouwentunas ontstaan. „Maar zo nu en dan stuit dat wel op weerstand", zegt de Graaff. „Bij oudere Spanjaarden. Hier in Nederland merk je daar na tuurlijk niet zo veel van, maar we reizen nogal veel met onze tuna. Als je dan in Sevilla of Madrid komt - tunaplaatsen bij uitstek - dan zie je dat sommi ge ouderen moeite hebben met het feit dat onze groep uit vrouwen bestaat." Maar goed, doorgaans vallen de Leidse tuna slechts applaus en waardering ten deel. Voor hun levendige muziek. Met vrijwel louter Spaanse teksten. „Traditionele liedjes. Uit Span je en Zuid-Amerika. Vaak pluk ken we die van het internet of we leren ze van tunas die we ontmoeten." Traditioneel is ook daadwerkelijk traditioneel. En dat houdt in dat ook waar mogelijk oude instrumenten worden gebruikt. Naast gitaar, bongo en castagnetten zijn dat ook snaarinstrumenten als de bandurria, de laüd, de mando line, de charango en de pan- dereta (een klein soort tamboe rijn). „Die geven de muziek dat tropische karakter, net dat beetje extra." En hup, daar gaan ze weer. Zo als elke woensdagavond. Op een zolder van café 't Keyzertje. Het is er donker, maar het klinkt er zomers. De cd van de Leidse tuna is te koop bij Universiteitswinkel (Visitors' Centre), Stations plein 3c in Leiden, Espaiïa Aqul, Hogewoerd 71 in Leiden of via internet: www.tunalei- den.com Herman Joustra Harmen Siezen als verteller in Leidse Schouwburg bij 'Rocky over the Rainbow' door Coen Polack leiden - Hij is net een paar weken met pensioen, maar dat betekent allerminst dat hij de hele dag zit te niksen. Dit klinkt als een cli ché, maar voor ex-nieuwslezer Harmen Siezen is het zeker van toepassing. Deze herfst toert Sie zen door het land in het kielzog van de musical 'Rocky over the Rainbow', een samensmelting van The Wizard of Oz' en een be kende horrormusical vol buiten aardse travestieten. Siezen praat hierin als verteller de scènes aan elkaar en vertelt de toeschouwers wat er van ze verwacht wordt. 'Rocky over the Rainbow" is immers een interac tieve musical, waarin stevig meegezongen, -gedaan en -ge- danst dient te worden. Andere celebrities die deze vertellersrol op zich nemen zijn presentator Gijs Staverman en cabaretier Sjaak Bral. Het moet strikt geheim blijven welke verteller welke voorstellin gen voor zijn rekening neemt, want het schijnt dat Siezen een harde kem fans heeft die hem door het land volgt. Ook voordat hij in het theater te zien was, kon Siezen al rekenen op het predikaat 'populairste nieuwslet zer van Nederland'. Siezen: „Ik begin soms als ik het podium opkom met 'herkent u me nog dames en heren, ik ben die nieuwslezer'. Maar dat is hele maal niet nodig. Als je zo lang iedere avond op tv bent ge weest, dan vergeten ze je nooit meer. Sommige mensen zeggen zelfs dat ze met mij zijn opge groeid. Ik zeg ook wel eens 'u kent me maar tot hier'." Siezen houdt zijn hand voor zijn mid del. „Vanavond kunt u zien dat ik ook benen heb." Het zal voor veel mensen geen vanzelfsprekende combinatie zijn, Harmen Siezen en musical. „Het is overdreven om te zeggen dat ik een liefhebber van musi cals ben", zegt Siezen. „Maar ik ben wel naar 'Miss Saigon' en 'Phantom of the Opera' geweest. De musical waar deze voorstel ling op gebaseerd is, kende ik nog niet dus daar heb ik wat vi deobanden van gekregen. En ik ben naar de eerste voorstellin gen van 'Rocky over the Rain bow" in de Watertorenstudio in Amsterdam geweest om de sfeer te proeven." „Ik krijg wel vaker verzoekjes om aan allerlei dingen mee te doen, maar tot nu toe heb ik dat altijd afgehouden. Ik ben eigen lijk heel terughoudend, ik hoef niet zo op de voorgrond te tre den. Eelco Claassen, een van de producenten van 'Rocky over the Rainbow", belde een keer naar mijn huis op om te vragen of mee wilde werken. Ik was op dat moment niet thuis en ik had ook weinig belangstelling, maar mijn vrouw die de telefoon op nam, vond Eelco zo'n aardige jongen dat ze me overgehaald heeft om een keer naar de voor stelling te gaan kijken. Toen ik het zag was ik eigenlijk meteen verkocht." Siezen had waarschijnlijk geen onwaarschijnlijkere keuze voor zijn theaterdebuut kunnen ma ken. 'Rocky over the Rainbow" is een pikante musical waarin halfblote travestieten hoogge hakt over het podium rennen en waarin rondborstige zombies met dildo's in de weer zijn. Sie zen: „Ik vind het prachtig om te doen. In de journalistiek is alles zo serieus, iedereen neemt zich zelf vooral heel serieus. Ik ben blij dat ik, nu ik met pensioen ben, tijd heb om dit soort din gen te doen. Deze groep men sen is heel leuk om mee te wer ken. Ze hebben me heel snel opgenomen in hun midden. Dat vind ik bijzonder, omdat ik van iedereen minstens de vader had kunnen zijn. De sfeer in zo'n theater is heel vrij, artistiek. Ik Harmen Siezen met de andere spelers van 'Rocky over the Rainbow'. „Ik had van iedereen de vader kunnen zijn." Foto: Taco van der Eb zie het ook echt als een soort toetje. Ik heb echt het gevoel alsof ik nu iets terugdoe voor de mensen. Ik heb 33 jaar lang el lende over hen uitgestort, door iedere avond weer in het Jour naal over oorlogen en hongers noden te vertellen. Nu kan ik ze laten lachen." „Misschien heb ik de verkeerde carrière gekozen. Ik vind het heerlijk om op het podium te staan. Het is fijn om na je werk ook eens applaus te krijgen. In de studio van het Journaal zit je alleen met een geautomatiseer de camera en iemand die de au tocue bedient. Misschien had ik cabaretier moeten worden. Maar ik ken mijn eigen beper kingen ook wel, ik kan niet echt acteren, ik kan alleen lezen." Rocky over the Rainbow, 4, 5 en 6 oktober, Leidse Schouw burg, Oude Vest 43, Leiden. Harmen Siezen is op 4 en 6 ok tober de verteller.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 20