KUNST CULTUUR Ode aan Leidse bibliothecaressen 'Kunst hoort volgens mij niet op de plee' Oude chansonnier fantastisch bij ste: Lenneke Ruiten wij Vocalisten Concou Maarten 't Hart over 40 jaar gebruik openbare bibliotheek Mager visitekaartje van Gorki Leidse Kunstroute beter bezocht dan vorige jaren Een waardig vaarwel van Aznavour Toetanchamon krijgt gezicht Griffels uitgereikt Schilderijen in Ierland gestolen Nederlandse architecten de race voor Ground Maarten 't Hart doet in 'Het Meisje met de Zwarte Nagels' uit de doeken welke boeken hij de afgelopen veertig jaar zoal met grote stapels tegelijk uit de bibliotheek heeft meegenomen. Foto: Henk Bouwman door Coen Polack leiden - Het laatste boek dat schrijver Maarten 't Hart bij de Openbare Bibliotheek Leiden heeft geleend, is de grote-letter- uitgave van 'Bezeten van mij' van Nicci French. „Niet omdat mijn ogen slecht zijn, maar om dat de normale uitgave qltijd uitgeleend is." Het eerste boek dat 't Hart veertig jaar geleden leende, was het toentertijd in sommige kringen opruiende 'Zielkunde en de zin van ons le ven' van J. de Hoop. Deze en andere wetenswaardig heden heeft 't Hart verwerkt in het boekje 'Het meisje met de zwarte nagels', dat gistermiddag in de Centrale Bibliotheek in Leiden ten doop werd gehou den. 't Hart, grootgebruiker van de Leidse bibliotheek, schreef het essay om zijn veertigjarig bi bliotheekbezoek te vieren. In het essay doet 't Hart uit de doeken welke boeken hij de af- gelopep. veertig jaar zoal met grote s^pels tegelijk uit de bi bliotheek heeft meegenomen en hij vertelt en passant de recente geschiedenis van de bibliotheek. In de tijd dat 't Hart vanuit Schiedam naar Leiden verhuis de, bestonden er in de stad twee openbare bibliotheken, die later fuseerden, 't Hart had bij allebei een abonnement. De Openbare Bibliotheek Reu- vens huisde aan de Breestraat. „Vergeleken met de pracht en praal op de Lange Haven en op de Hoogstraat te Schiedam was het maar een droefgeestige be doening. Oude tot zeer oude boeken, veelal stukgelezen, en geplaatst in donkere, nisachtige kasten in spelonkachtige kamers in het uitgewoonde pand aan de Breestraat. Mij leek het onwaar schijnlijk dat ik het daar, gelet op het boekenaanbod, langer dan een jaar of twee als lid zou kunnen uithouden. Voor de bibliothecaressen hoefde ik trouwens ook niet te komen, die zagen eruit alsof ze vanachter het IJzeren Gordijn vandaan *ya- *-,en gekomen." Toen de bibliothecaressen jon ger en aantrekkelijker werden, vormden zij een belangrijke re den waarom 't Hart zo lang abonnee van de bibliotheek is gebleven. Bij Reuvens werkte een meisje met wie hij in zijn ro man 'De Kroongetuige' dingen doet die in het echt, zo schrijft hij, nooit hebben plaatsgevon den, en in de Rooms-Katholieke Openbare Bibliotheek werkte het meisje met de zwarte nagels. „Ach, wat een meisje. Hoe vaak heb ik niet op het punt gestaan om haar te vragen of ze zichzelf wou afstempelen zodat ik haar drie weken kon meenemen." Na veertig jaar is er voor 't Hart nog voldoende te lezen. Hij zegt nu zelfs boeken te lenen om te zorgen dat ze niet uit de collec tie verdwijnen vanwege te wei nig belangstelling. Eén zo'n boek, waarvan de bibliotheek ontdekte dat alleen hij het nog wel eens leent, kreeg hij gisteren cadeau, samen met een verlen ging van zijn abonnement v<j>or de komende vijf jaar. muziek recensie Hans Keijzers Concert: Gorki. Gezien: 28/9, LVC, Leiden. Met 'Eindelijk Vakantie' van twee jaar geleden, probeerde Luc de Vos van Gorki het al even en met het nieuwe album Vooruitgang' steekt de Vlaming wederom de grens over. In Bel gië is Gorki megagroot en er moet toch een plaatsje op de Nederlandse markt zijn voor de band met de grappige, melan cholische teksten, verpakt in heerlijk ademende melodieën. Dan moet je echter wel een lek ker visitekaartje afgeven en dat was zaterdag in het LVC een tikkeltje te mager. De nieuwe cd Vooruitgang' staat centraal en die nummers krijgen een vette, volgepla- muurde sound mee, met weinig ruimte voor nuance. Zijn aan kondigingen ('dit nummer heeft maar twee noten, maar wel twee heel belangrijke noten dames en heren!) staan bol van sarcasme, maar krijgen op het eind van de set ook last van metaalmoeheid. Gelukkig is er het superoudje 'Ooit was ik een soldaat', van toen Gorki nog ge woon Gorky heette. Het hilarische 'Het voorspel was moordend' dat De Vos aanvult met: 'de nasleep viel mee, en de daad kon er mee door' is een klein pareltje. 'Monstertje' en "We zijn zo jong' worden in een veel rusti ger setting neergezet en dan ontroert De Vos. Bij Studio Brussels Tijdloze 100 stond 'Mia' op nummer twee tussen 'Creep' van Radiohead en 'Smells like teen spirit' van Nir vana. Van 't Groenewoud heeft zijn Maria, maar Luc de Vos be zingt Mia. Zijn teksten zijn geen hapklare brokken, maar laten ruimte voor interpretatie. De vlakke, nasale vocalen van Luc de Vos zijn op de cd aardig bijgeschaafd. In het LVC zingt de Vlaming vooral slordig. Doordat de stem behoorlijk op de voorgrond staat, valt het be perkte bereik van de zanger dps te meer op. door Aad van der Ven den bosch - Het Internationaal Vocalisten Concours 's-Herto- genbosch is een sensationele triomf geworden voor de jonge Nederlandse sopraan Lenneke Ruiten uit Alkmaar. Toen zij gis teravond uit handen van prins Constantijn en prinses Lauren- tien de eerste prijs (twintigdui zend euro) ontving, had zij al te horen gekregen dat haar ook de persprijs, de publieksprijs en de Caroline Kaartprijs ten deel wa ren gevallen. Bovendien ging de dit jaar inge stelde prijs van een jongeren- jury, die voornamelijk bestond uit leerlingen van het Koninklijk Conservatorium, naar Lenneke Ruiten. In de bijna een halve eeuw oude geschiedenis van dit internationaal hoog aangeschre ven concours - ooit behoorden Elly Ameling, Nelly Miricioiu en Thomas Hampson tot de win naars - is een dergelijke opeen hoping van prijzen, toegekend aan één deelnemer, nog nooit voorgekomen. De vijf andere finalisten, onder wie twee Japanse sopranen, ke ken op het podium van het The ater aan de Parade beteuterd toe hoe de in 1977 geboren Neder landse zangeres - zij was weg de jongste en de vlo met lof en prijzen werd o den. Artisticiteit prevaleert miskenbaar boven teel Want de Poolse sopraan zyna Dondalska was spet lairder en de Amerikaans! bariton Kyle Ketelsen tc meer flair en ervaring. Ei die Japanse sopranen Yui ria Saens en Komaki M stemmen om door een rit te halen, maar glad en o soonlijk. Hoe anders ging het toe neke Ruiten, deze ex-leé van het Koninklijk Conserv um, die als fluitiste begon nu wordt geprezen door z ressen als Cristina Deuteko Elly Ameling, bij wie zij m classes volgde. De internat le jury, met Huub van Da voorzitter en verder onder ren de zangeressen Gail Gil N« en Jard van Nes en de dii h® Roberto Benzi, nam in de lopen week met stijgendi wondering waar hoe deze sopraan de meest uiteenlt de composities een eigen k ter gaf. Tijdens de finale zo enkele moeilijke liederen Anton Webem met een wo baarlijke vanzelfsprekendhi Ei Charles Aznavour in een uitverkocht Concertgebouw: verbijsterend hoeveel kracht en vitaliteit hij op bijna tachtigjarige leeftijd nog in stem heeft. Foto: ANP/Juan Vrijdag Foto: AP/Guy Levy londen - Zo moet de Egypti sche farao Toetanchamon er uit hebben gezien. Althans, dat denken de makers van de Britse documentaire 'Who killed Tutankhamun?Op basis van röntgenfoto's van de schedel, die schuilgaat onder het be roemde gouden dodenmasker, maakten ze deze reconstructie. In de documentaire worden meer onbekende feiten onthuld over de vorst die meer dan 3200 jaar geleden overleed. Zo heeft onderzoek aangetoond dat Toetanchamon een aangeboren rugafwijking had, waardoor hij kreupel was. Amsterdam - Peter Gestel heeft gisteravond de Gouden Griffel gewonnen voor zijn kinderboek 'Winterijs'. Het Gouden Penseel ging naar Willemien Wil (foto) voor haar illustraties bij het boek 'Ik schilder met woorden'. Daarnaast reikte Staatssecreta ris van Cultuur Cees van Leeu wen nog zes Zilveren Griffels en twee Zilveren Penselen uit. Voor het eerst gingen alle prij zen naar Nederlanders. In an dere jaren streek vooral België met de eer. De prijsuitreiking voor boeken tot 12 jaar was te vens de opening van de Kinder boekenweek 2002. dublin - Dieven hebben gister ochtend uit Russborough House in het oosten van Ier land vijf schilderijen gestolen, waaronder werken van Rubens en Jacob van Ruisdael. Het is de vierde keer in 27 jaar dat schil derijen uit het landhuis zijn ge stolen. Donderdag waren juist twee schilderijen teruggevon den die vorig jaar uit Russborough House waren ont vreemd. door Coen Polack leiden - Bij de ihgang van de Waag staat een snoepautomaat Hongerige Leidenaren die een rammelende maag hebben over gehouden aan de koopzondag, komen bedrogen uit als ze na het inwerpen van een euro chocola de, chips of snoep verwachten. Deze automaat spuugt geen snacks uit maar foto's, of liefdes brieven, of armbandjes. Het gaat om een kunstwerk van Simone de Jong, een van de kunstenaars die afgelopen weekeinde deelnam aan de Kunstroute. De Waag was het middelpunt van de route, die langs ateliers en galeries leidde. In het gebouw is het de hele dag flink druk, groepen scholieren vervullen hun schoolverplich- tingen op het gebied van beel dende kunst en gebruiken de bronzen sculpturen als onder legger voor de door hen in te vullen formulieren. De snoepautomaat bij de ingang van de Waag is toepasselijk; de tentoonstelling binnen is eigen lijk niet meer dan cultureel fast- food; een spervuur van Leidse kunst dat door de hoeveelheid eigenlijk alleen vluchtig bekeken kan worden. De kwaliteit is, net als bij de Febo, niet exquise. Het lijkt er op dat de kunstenaars niet hun beste werk aan de Waag hebben afgestaan, maar dat in hun eigen ateliers laten zien. Een bijzondere activiteit tijdens de Kunstroute is dit Vergeet de WC niet', een kunstproject waarvoor het Haagse kunste naarsduo Petra en H@nzz de toiletten van deelnemende gale ries gebruiken om hun kunst werken te exposeren. Piet Franzen van Sidac Studio aan de Hogewoerd vindt het een beetje tegenvallen. „Ze hadden van mij de hele wc mogen ver bouwen, maar het is bij één klein werkje gebleven. Er zijn tot nu toe maar een paar bezoekers geweest die ernaar gekeken heb ben." Fred Rohde van de Expansionist Art Empire Gallery houdt zijn toilet voor publiek gesloten. „Ik heb even overwogen om mee te muziek recensie Peter Bruyn Concert: Charles Aznavour. Gezien: 29/9, Concertgebouw Amsterdam. Nog te zien: 30/9 Chassé theater Breda, uitverkocht; 2/10 Doelen Rotterdam; 14 en 15/10 Ned. Congres centrum, Den Haag. Toen Aznavour gisteravond het podium van het Amsterdamse Concertgebouw opkwam, kreeg hij reeds een staande ovatie. Er kon dus eigenlijk niets meer misgaan bij het begin van de Nederlandse afscheidstoumee van de 78-jarige chansonnier. Maar dat lag niet alleen aan het publiek. Ook de zanger zelf had voor optimale omstandigheden gezorgd: Een prima humeur, een veertienkoppig orkest - in clusief strijkkwartet en twee zangeressen - en vooral een wonderbaarlijk krachtig stem geluid. In interviews eerder dit jaar had de Fransman van Armeense af komst zijn omvangrijke wereld wijde afscheidstoumee al ge motiveerd door te benadrukken te willen stoppen voordat het niveau van zijn concerten zou dalen. Een wijze uitspraak die je uit de mond van meer arties ten hoort, maar meestal als het eigenlijk al te laat is. Zo niet bij Aznavour. Het is bijna verbijs terend hoeveel kracht en vitali teit hij op bijna tachtigjarige leeftijd nog in zijn stem heeft. Nu is Charles Aznavour - gebo ren in mei 1924 als Shahnourh Aznavourian -natuurlijk altijd een artiest van het straatvech terstype geweest. Een 'selfmade man', die als tienjarige reeds op de planken stond, in de jaren veertig chansons schreef voor Edith Piaf en Juliette Grèco, maar pas in de late jaren vijftig, als dertiger, zijn eigen carrière als zanger van de grond kreeg. Vanaf dat moment liet hij zjfch echter geen knollen voor ciriot- pot heeft hangen. Bij Galerie Frederiek en Ingrid Van der Vlist aan de Nieuwe Rijn is het toilet zondagmiddag nog door nie mand bezocht. Een gereed- schapkist verspert de doorgang, maar de galeriehoudster zet hem met alle liefde even opzij. Deelnemers aan de kunstroute krijgen een goed beeld van de diversiteit van de Leidse kunst wereld. Neem bijvoorbeeld de galeries. Galerie Van der Vlist is een zeer gestileerde galerie waar de wijn ontkurkt op de tafel staat te wachten op potentiële kopers. De in mantelpakjes met krijtstreep gestoken galerie houdsters verwelkomen de be zoekers bij de deur. Jazz van Mi- les Davis speelt zacht op de ach tergrond, bloemstukken op sok kels, kleurige olierverven aan de muur die viercijferige bedragen moeten opbrengen. Hoe anders is het bij Galerie Pieter van Ulden waar kunste nares Astrid Beumer ontspan nen voor de deur, in het zonne tje, een tijdschrift leest. Haar fo toseries zijn voor een paar hon derd euro te koop en ansicht kaarten van haar werk kunnen al vijftig eurocent, te deponeren op een schoteltje, worden mee genomen. Ook ateliers zijn er in soorten en maten. Zo heeft Ans Zuyderhout een goed uitgeruste grafische werkplaats in een pand aan de Nieuwe Rijn. Ze geeft uitleg aan een groepje bezoekers terwijl anderen op de bank een drankje gebruiken. In een lege, slecht verlichte kelderstudio in Kunst centrum Haagweg 4 ligt Michel van Dam op zijn knieën vorm pjes in de betonnen muur te hakken. Hier zijn geen bezoe kers die om uitleg vragen... Volgens de organisatoren van de Kunstroute hebben in het week einde zo'n 4700 belangstellen den aan de Kunstroute deelge nomen. Ongeveer 500 meer dan vorig jaar. Meer kunstenaars dan ooit hebben dit jaar hun atelier opengesteld; vorig jaar zo'n 80, afgelopen weekeinde 105. De publieksprijs die bezoekers van de Waag toekennen aan het besté kunstwerk gaat dit jaar naar Jacques Turk. Zijn werk wordt aangekocht door het CBK voor de collectie van de kunst uitleen. Amsterdam - Twee Nederlandse architectenbureaus behoren tot de zes kandidaten die in de race zijn om te mogen meewerken aan de bebouwing van Ground Zero, de plaats in New York waar tot de aanslagen van 11 september het World Trade Center stond. Dat heeft de Lo wer Manhattan Development Corporation (LMDQ, die de be bouwing van Ground Zero coör dineert, bekendgemaakt. De LMDC koos de zes consortia uit ruim vierhonderd inzendin gen. In die zes consortia zitten in totaal 27 verschillende bu reaus en individuele architecten uit diverse landen. De Neder landse kandidaten zijn het Am sterdamse bureau UN Studio, dat deel uitmaakt van Architects, en Neutelings R £5 uit Rotterdam, van het con um Skidmore, Owings and o ot ril (SOM). Volgens Pataki van de staat vertegenwoordigen de nu zen architecten en de knapste koppen ter wimev „New York verdient niet 64( der", zegt hij in een persw pes ring. „Waterop 11 gebeurd, trof niet alleen d< 140 enigde Staten, maar de hel ^h3j reld en iedereen die de vi rerz. koestert." Hij vindt het passend en inspirerend d 'Mo chitecten en ontwerpers schillende landen samen York City helpen nen meer verkopen. Hij koppel de een talent voor het schijn baar moeiteloos schrijven van pakkende liedjes - waarbij hij ook populisme niet uit de weg ging - aan gewiekste zakelijke gaven. Bijvoorbeeld door de Engelse taal te leren en er ook in te gaan zingen. Het gevolg was dat hij als enige chanson nier van zijn generatie 'scoorde' in Amerika en Japan. Bij aanvang van zijn optreden in Amsterdam kondigt hij in zijn bekende charmante engels aan dat er geen nieuwe num mers op het programma staan. Niemand had anders verwacht, uiteraard. Het wordt een aan eenschakeling van grote suc cessen. Uit z'n begintijd, zoals 'Sa Jeunesse'. Uit de vroege hoogtijjaren zestig, zoals 'For me Formidable' en 'La Bohè me'. Uit de jaren zeventig toen hij wereldwijd doorbraak met Engelstalig repertoire, zoals Yesterday when I was young' en 'She' - een lied waar E "s Costello graag een z'n eigen oeuvre voor veren. Maar ook de grens van de kitsch lijk dicht naderen, Maria' en 'La Mamma', 1 dat is eveneens Aznavour. Terwijl het orkest zonder jth demismen of frivoliteiten' begeleidt, krijgt de zangen het publiek herkenning plaus na herkenningsappi Aznavour werkt z'n AnL damse afscheid ook zor dramatische poespas af.Pavd. woon prachtige vertolk»e o van zijn allerberoemdste pit c jes, omlijst door de subtielj cro-eenaktertjes die de faL-j decennia lang van hem keihj0( Een waardig vaarwel. En ljlpr< de vraag wanneer er weefc o zanger opstaat die zo noiT^ lant en tegelijk zo stijlvol! een hand in z'n broekzak! staan zingen als Charles 4q vour zondag deed in 'No|^0( n'ai rien oublié'. Van luzie 123.1 Een bezoekster van Art Gallery Caro kijkt bij de Kunstroute naar de kunst op de wc. Foto: Henk Bouwman doen, maar kunst hoort volgens mij niet op de plee." Toch zijn de toiletten van de meeste Leidse galeries wel voor zien van een kunstwerkje. En zo kan het dus gebeuren dat je op het slecht schoongemaakte toi let van het Centrum Beeldende Kunst (CBK) tussen de spinnen webben naar een computercol lage van huisdieren in een bui tenaards landschap zit te kijken. Of naar een ander kleurig digi taal werkje op de wc van Art Gallery Caro aan de Nieuw- straat. Caro is de enige deelne mer aan het wc-project die ook nog werk uit de galerie boven de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14