Een roeping is geen hobby GELOOF SAMENLEVING 'Het lijkt wel of er verkiezingen aankomen' Rijkdom is niet verkeerd Bezinningsavond rond euthanas Masterplan gesprek van de dag in Noordwijk moet worden. „Van de Putte was ook op die avond en hij kwam heel menselijk over. Ik hoop dat het lukt, allemaal." Maar zij heeft toch zelf, net als andere Vuurtorenplein-onder nemers, alleen maar narigheid met hem gehad? „Dat is wel zo. Maar nu komt hij eindelijk eens naar buiten, in de openbaar heid. Nu presenteert hij op een grandioos gala een ontzettend indrukwekkend plan. Als hij er nu niet mee doorgaat, dan gaat ie echt voor schut." „Eerst zien, dan geloven", bromt Ed van der Meer. Victor Salman had nooit ver wacht dat Van de Putte met zo'n plan zou komen. „Zo'n plan, dat verwacht je van niemand. Je verwacht eerder dat de gemeen te dat door een extern bureau laat doen, en er een miljoen aan uitgeeft. Maar ik heb bij Ronnie altijd wel het idee gehad dat hij Noordwijk een warm hart toe droeg." Harry Mens, Nederlands be kendste makelaar en inmiddels meer een mediapersoonlijkheid, denkt daar hetzelfde over. „Van de Putte is inmiddels wat meer op een leeftijd gekomen dat hij de emoties van het leven wat beter begrijpt. Hij was de avond van de presentatie ook redelijk emotioneel." Van de Putte be trad het podium, om - voor het eerst uit vrije wil in de belang stelling - een korte toelichting te geven. „Hij wil dit plan heel graag uitgevoerd zien worden", meent Mens. „Als het aan hem ligt, dan gebeurt het ook." De in Noordwijk zo verguisde Van de Putte verdient het voordeel van de twijfel, vindt de televisieman. „Bij mij bestaat er overigens he lemaal geen twijfel", benadrukt hij, „maar ik begrijp dat dat bij sommige mensen anders ligt." Victor Salman spreekt op per soonlijke titel als hij zegt dat hij het plan wel ziet zitten. De NOV heeft er nog niet officieel hver Wisseling van de wacht op priesteropleiding Vronesteyn door Ilse Keuenhof NOORDWUKERHOUT - Euthanasie is het onderwerp van de bezinningsbijeenkomst, dinsdag in de Maasgaarde in Noordwijkerhout. Diverse sprekers, waaronder de jurist J. Suyver, de ethica M. Waling-Huijsen en dominee G. Binnen dijk van de Witte Kerk, geven een korte inleiding waarna het publiek vragen kan stellen. Hierna spit een forum onder leiding van oud-bur- joi ver; ekir gemeester Andel het onderwerp verder uit. bar Het doel van de bijeenkomst is inzicht te vei 10( fen in de problematiek rond de nieuwe eul bei siewet: kijken mensen vanuit het geloof and rs w gen euthanasie aan? De Maasgaarde staat aan de Herenweg na ekir Jozefkerk. De discussie begint om 20.00 uur. vervolg van voorpagina noordwijk - In Boekhandel Van der Meer aan het Vuurtoren plein is het Masterplan het ge sprek van de dag. „Het lijkt wel of er verkiezingen aankomen", lacht Martha Baalbergen, de ei genares. Iedereen die binnen komt heeft het erover, allemaal kijken ze het exemplaar van het Masterplan in dat op de toon bank ligt. „De een zegt dat de gemeente veel te enthousiast is en dat de Noordwijkers zich zonder slag of stoot aan Van de Putte overleveren. Volgens de ander wordt het heel mooi en stijlvol", verwoordt Baalbergen de discussies. „Maar ze hebben het er allemaal over. Het Mas terplan lééft" Baalbergen vindt het plan zelf wel een 'mooie visie'. Het enige dat ze zich wel afvraagt, is waar al de inspraakprocedures voor nodig zijn die Noordwijk aan kondigt. „Wat moeten de bur gers dan zeggen? Doe dat toren tje maar iets anders? Of doe de zeilvereniging maar aan de an dere kant? Die inspraak is toch een farce... Trouwens, waar hebben we die mensen nou voor gekozen? Toch om dit soort dingen af te handelen?" Verderop op het Vuurtorenplein zet Tanja Pater van croissanterie Fatma de parasollen buiten. Za terdagochtend, even voor elf uur. Het belooft een frisse, maar zonnige nazomerdag te worden. Pater gaat er even bij zitten, als het over het Masterplan gaat. „Heel mooi, vind ik het. Echt ge weldig. Ik ben op die presenta tieavond geweest, en ik ben er heel positief over. Het wordt nog mooier dan Scheveningen." Wat het Masterplan allemaal voor heeft met 'haar' Vuurtoren plein, dat is nog niet helemaal duidelijk. Wel dat er wordt afge broken, voordat er weer wordt opgebouwd. „Tja, misschien moeten we hier dan wel weg", zegt Pater. „Maar er komt in het nieuwe plan ook horeca, dus misschien krijgen we daar dan wel een plekje. Het wordt in ie der geval tijd dat er eens wat ge beurt, en ook al duurt het nog jaren, er gaat nu wat gebeuren", zegt ze stellig. Buurman Ed van der Meer van de gelijknamige souvenirshop komt even op de koffie. Hij is uitgesproken negatief. „Ik geloof er niks van. Helemaal geen stui ver." Al achttien jaar heeft hij een zaak op het plein, en al achttien jaar hoort hij plannen en ideeën langskomen. „Praat jes, allemaal praatjes. Die Van de Putte is een regelrechte gang ster, een schurk. Net als het ge meentebestuur." Tanja Pater is het daar volstrekt niet mee eens. Ze vindt dat er eens een streep onder gezet DUIN BOLLENSTREEK preek recensie Silvan Schoonhoven Dominee Willem van Vlastuin, Maranathacentrum Katwijk aan Zee, zo 10.00 uur Preken is een vak, en dominee Willem van Vlastuin beheerst dat vak zoals een acteur een rol beheerst. Sommige sprekers hebben de gave een uur achter elkaar te genover een gehoor te staan zonder één verspre king of verkeerd getimede lettergreep. Ook Van Vlas- tuins volzinnen ontvouwen zich zonder aarzeling. Hij houdt de aandacht vast door dan weer gedempt te spreken, dan weer zijn woorden als zweepslagen door de zaal te laten gaan, onderstreept met grootse gebaren. Zijn bleke handen spreiden zich wijd als hij de omvang van Gods vader hart aangeeft. Komt Gods strengheid ter sprake, dan spert hij zijn ogen wijd open; gaat het over de menselijke zwakte, dan plooien zich ironische rim- PRE pels in het voorhoofd. Van Vlastuin snijdt deze TIJG zondag een - zeker voor westerse christenen - lastig probleem aan. Het gaat over Genesis 13, waarin van Abraham wordt gezegd dat deze 'zeer rijk' is. En rijkdom, zegt Van Vlastuin, 'daar worstelen christenen mee'. Waarschuwde Jezus de rijke jongeling niet al dat het makkelijker is voor een kameel om door het oog van een naald te kruipen dan voor een rijk man om het koninkrijk der hemelen binnen te gaan? Naar Jezus' maat staven gemeten, kan dus heel christelijk Eu ropa en Amerika zonder discussie het helle vuur in. Dat zal je Van Vlastuin op deze zondagoch tend in Katwijk niet horen suggereren, na tuurlijk. Wel daagt hij zijn toehoorders uit eens na te denken over 'onze weelde, wel vaart en overdaad'. „U kent de dia's wel uit China: mensen die op de vuilnisbelt in leven blijven, kindertjes met nauwelijks kleren aan hun lijf, die er vit en verscheurd uitzien. En dan kom je hier iin een supermarkt met twintig soorten jam! Ei .ote kijk naar al die glimmende auto's die je zier°P rondrijden!" Mag je eigenlijk wel rijk zijn, vraagt Van Vla tuin zich hardop af. Verkoop alles wat gij hebt, geef het de armen en volg mij, zei Jezi al. „Zou dat woord vandaag dan niet meer gelden? Zouden we niet moeten leven zoals de middeleeuwse monni- s h< iaai UV. U1U1UU- .g ken, die alles weggaven en' kluizenaar werden in een kluizenaar werden in een hutje in de woestijn, waar! ze God zochten?" Er valt een korte, wat ongts mj makkelijke stilte. „Al die „t vragen kunnen we natuurf^g Bc Mu it! hi itoi iti in! de! E K ERS lijk niet behandelen van morgen", haast Vlastuin zich te zeggen op een tooi alsof hij daar ook niet zo behoefte toe voelt. Gelukkig heeft de domint een oplossing. „Als zod; kunnen we niet zeggen d« rijkdom verkeerd is", po neert hij. „De Here geeft aan Abraham de rijkdom, aan Lazarus niet." En, goi hij er nog een slim argu ment tegenaan, wie zoude£i|j£ wij zijn om gaven te ver- j achten die God ons geeft? L y hu Tja, zie je de opgeluchte kerkgangers denken, zo hadden we het nog niet bt keken. fc= „Als we dan zo rijk zijn, daj moeten we ook laten zien dat we in onze j,* godvrucht uitblinken boven zoveel armen ek I ellendigen in deze wereld. Dót is de reden waarom de Here ons die gaven geeft: om de hemelgezindheid te bevorderen!"Het gaat [|.J erom hoe je hért onder de rijkdom is, dat wi hij maar zeggen. „Je kan wel al je bezit weg-a geven, zoals die kloosterorden, maar dan: is de gierigheid uit uw ziel verdwenen? Is het zo dat u godvrezender zou zijn als u arm was? Het kwaad zit niet in het geld, maar in het hart." Kijk, dat is een hele geruststelling. Want je ziet jezelf al zitten, in een hutje in de woes tijn. De gelovigen verlaten na de dienst de j kerk en stappen in hun glimmende auto's o Qn het zonovergoten parkeerterrein. yjj De ho ZONNEBRANDOLIE InIVEA - PEÜAi. - MABWESOI.MR voorburg - De priester van van daag. Wie is dat, wat is zijn plaats in de samenleving en waar wordt hij opgeleid? Binnen het bisdom Rotterdam kunnen toekomstige priesters terecht op de priester opleiding Vronesteyn in Voor burg. Die opleiding heeft vanaf morgen een nieuwe rector. Wim Bakker wacht een zware taak: in de afgelopen decennia is het aan tal Rotterdamse priesterstuden ten ruim gehalveerd. Hoe het tij te keren? Een gesprek met voor ganger Huub Flohr en de man van de toekomst. Bakker is geen opbekende op Vronesteyn. Sinds 1994 was hij spirituaal (geestelijk leidsman) op de priesteropleiding. Hij kent de ingeslagen weg en wil die voortzetten. Toch zal er het een en ander moeten veranderen, wil Bakker zijn baan behouden. Toen Flohr in 1989 aantrad telde de opleiding 22 studenten. Dit aantal is meer dan gehalveerd tot de tien van vandaag. In de beginjaren was Flohr, die ruim dertig priesters opleidde, vooral druk met de opbouw van een nieuwe opleiding. „Er lag toen een sterk accent op de dingen in het vat te gieten." Aan Bakker de taak om in deze tijd van ontkerkelijking en pries tertekort te zorgen dat het 'vat Vronesteyn' niet leegloopt. Geen gemakkelijke taak. „Ieder mens wil succes hebben. Het is een bijzondere stap om verantwoor delijkheid te nemen voor een opleiding die heel kwetsbaar is, maar ik zie het in het verlengde van mijn roeping." Roeping is dan ook geen 'indivi duele hobby", meent Flohr. „Het is niet iets tussen de Heer en mij alleen. Het is een dienst naar een verwachtingsvolle gemeen schap." Als Bakker het voor het zeggen heeft, krijgt de priester in de toe komst een duidelijker plaats in de gemeenschap. Niet omdat hij de pastoor is die alles regelt en stuurt, maar vanwege zijn cha risma. „Hij moet de ruimte krij gen om datgene te doen waar hij goed in is." Mooie woorden, maar zijn ze haalbaar? Wel als de kerkgemeenschap verandert, denkt Bakker. „Als de priester zijn talenten wil ontwikkelen, moet hij meer organisatorische Huub Flohr en Wim Bakker op het balkon van het gastvrije Vronesteyn. Foto: Henk Bouwman zaken uit handen geven." Weer prachtig gesproken, maar is het wel zo simpel als het klinkt? De actieve parochianen vergrijzen. De jongere generatie heeft minder met de gemeen schap en is juist op zoek naar individuele zingeving. Wie knapt dan die klusjes op waar de zijn talenten ontwikkelende priester geen tijd voor heeft? „Zie de kerkgemeenschap figuurlijk als een huis waarbinnen verschil lende generaties wonen. Ook de priester heeft zijn eigen 'kamer'. Daar waar hij zich thuisvoelt. Dit mag ook zijn uitstraling heb ben binnen het gehele huis. Zo kan het ook gebeuren dat ver schillende priesters letterlijk in één huis willen wonen: die ge luiden hoor ik bij de priesterstu denten. Niet tégen de eenzaam heid, maar vóór de huiselijk heid." Wat maakt de drempel voor het priesterschap nou zo hoog? Maatschappelijke weerbarstig heid, meent Bakker. „Toen ik vertelde dat ik priester wilde worden vroegen mensen me: ga jij je leven geven aan de kerk? Wat bezielt je? Ik heb mijn plan nen een jaar verzwegen op de middelbare school omdat ik al die vragen zat was." Toch meent Flohr dat het socia le klimaat nu een stuk gunstiger ligt dan vroeger. „Vroeger wil den jonge jongens wel priester worden maar werd dit afgera den door de ouders. En dan de den ze het niet. Dat is nu min der het geval." Toch zitten er een aantal scher pe randjes aan het priesterschap waardoor veel jonge mannen niet staan te dringen voor de poorten; gehoorzaamheid, een leven in dienst van een vergrij zende kerk en natuurlijk het ce libaat. En vooral dat laatste vindt Bakker nu juist geen ob stakel maar juist 'een meerwaar de'. „Vrijgezellen hadden het twintig jaar geleden veel moeilij ker. Alleen zijn, dat hoorde niet. Nu is dat levenspad meer geac cepteerd." Maar daar sta je dan als verliefde en gebonden stu dent voor de .deur van de oplei ding. Flohr: „Ja dan moet je ern stig overwegen of je die stap wilt zetten. Je moet met het celibaat een positieve relatie vinden, niet tegen heug en meug." Het imago van de Rooms-Ka- tholieke Kerk heeft de laatste tijd ernstig te lijden onder alle nega tieve media-aandacht rond sek sueel misbruik door geestelij ken. Hoe gaat de kersverse rec tor daar mee om? „Je komt als priester soms dichterbij de mens dan een hulpverlener. Als het klikt, is het heel belangrijk dat je de vrijheid van de ander altijd voor ogen houdt. Als je de ander manipuleert, zitje in een ongelofelijke gevarenzone. Als een student anderen naar zijn hand zet, betekent dat voor mij een duidelijke zorg of diegene wel priester kan worden. Je menselijke vorm is tenslotte de basis van je priesterschap." Zelfkennis, daar draait het vol gens Flohr allemaal om. „Seksu eel misbruik in een pastorale re latie staat niet op zichzelf. Het heeft te maken met je hele structuur. Dat heeft niets met het celibaat te maken maar met het feit dat je in een gezagsposi tie wordt gesteld waar mensen een zekere mate van afhanke lijkheid hebben ten opzichte van jou." Hoe denkt Bakker meer pries ters te werven? De opleiding kan tenslotte niet adverteren met dikke salarissen of carrièremo gelijkheden. „Het is heel belang rijk, dat Vronesteyn een gastvrij huis is, waar pastores en groe pen vrijwilligers met jongeren over het geloof praten en zich uitgenodigd weten. Vanuit Vro nesteyn willen we een duidelijke roep laten klinken en laten zien, dat het in deze tijd goed moge lijk is om priester te worden. Ik ga ontginnen, maar of het vruchten afwerpt? Ik weet het niet." Op 1 februari 2003 houdt Vro nesteyn een oriëntatiedag. Meer informatie over de oplei ding 070-3873804. Het Gat van Palace, een van de vele bezittingen van Van de Putte langs de Noordwijkse kust. Archieffoto: Frans Roomer gesproken. „Het gaat uit van kleinschaligheid. Dus niet die enorme monoliete blokken die in de jaren zeventig wel eens werden neergezet. Een beetje traditionelere architectuur, dat vind ik ook positief. Dat is pure winst. Er is ook goed over de sa menhang nagedacht, alles klopt met elkaar. Niet gefragmenteerd een stukje van dit hier en een stukje van dat daar. En daar naast gaat het plan uit van kwa liteit. Dan kunnen er ook meer winkels komen, wat mij betreft in het kwaliteitssegment. Noordwijk kan de 'PC Hooft' van de kust worden." In de algemene ledenvergade ring van de NOV in oktober komt het Masterplan op de agenda. „Volgens mij is ieder een er wel positief over. We gaan de voor- en nadelen eens op een rijtje zetten. En natuur lijk moeten tijdens al dat bou wen de winkels en hotels wel gewoon door kunnen blijven draaien. Want het masterplan is mooi, maar we moeten het wel allemaal overleven." Dick Ho^ewoning COLOFON Leidsch Dagblad Directie: B.M. Essenberg, C.P. Arnold W.MJ. Bouterse (adjunct) E-mail: directie@damiate.hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Kees van der Malen. Léon Klein Schiphorst (adjunct) E-mail: redactie.Id@damiate.hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 323 508 Familieberichten fax 023-5 '5° 567 ADVERTENTIES 071-5 356 300 Sprinters (rubrleksadv072-519 6868 ABONNEESERVICE 071-5128 030 E-mail: abonneeservice@hdc.nl ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €19,60 (alleen aut ine) p/kw €55,00 p/j €210,60 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschr van het abonnementsgeld ontvangen korting per betaling VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 071-5128 030 ma t/m vr: 18-19.30 uur, za: 10-13 uur HDC Uitgeverij Zuid BV is belast met d< verwerking van gegevens van abonnee T-_ dit dagblad. Deze gegevens kunnen te worden gebruikt om gerichte informat over voordeelaanbiedingen te geven, zi door onszelf als door derden. Heeft u h bezwaar tegen, dan kunt u dat schrifte laten weten aan HDC Uitgeverij Zuid B\ Afdeling Lezersservice, postbus 503,20( Haarlem. Auteursrechten voorbehouden© 2< HDC Uitgeverij Zuid BV Het Vi„;rtorenplein in Noordwijk, tC't nu voor een groot deel dichtgetimmerd is. Archieffoto

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 10