De koning van de versprekingen GESPREK VAN DE DAG Maxima gaat te water Philip Freriks deelt zijn leven met het hele land Tutti Frutti HDC152 MENSELIJK Profbokser REGILIO TUUR die sinds eind juli vastzit op ver denkingvan mishan deling van zijn vrien din, wordt onder zocht in het Pieter Baan Centrum in Utrecht. Dat heeft het openbaar minis terie dinsdag beves tigd. Het onderzoek betekent dat de rechtszaak tegen Tuur veel later zal worden behandeld. Voor 1 november is wel een pro-formazitting bij de rechtbank in Rotterdam voorzien, maar het onderzoek in Utrecht is dan nog niet klaar, aldus de woordvoerder. Regilio Tuur is in 1999 en 2000 al eerder veroordeeld wegens mishandeling van respectievelijk zijn vrouw en vriendin. Toen kwam hij er met een werkstraf en een verplichte behandeling voor zijn agressieve buien vanaf. Afgelopen juni zat hij al kort vast nadat hij een agent zou hebben geslagen. Foto: ANP Een jurylid beoordeelt twee kandidates van de New Silk Road Model-verkiezingen op het Zuid-Chinese eiland Hainan. Gisteren streden daar 86 modellem om de titel van CHINA'S MOOISTE MODEL. Vandaag wordt de win nares bekendgemaakt. Zij zal in november meedoen aan de Miss World-verkiezingen in Nigeria. Foto: AP Pas GETROUWD, maar toch GESCHEIDEN. Het overkwam een jong echt paar uit Poeldijk dat de huwelijksnacht van don derdag op vrijdag wilde doorbrengen in een hotel in Naaldwijk, maar het werd uiteindelijk het poli tiebureau van Naaldwijk. Het nog jonge bruidspaar had ruzie gekregen met een 44-jarige receptionist van het hotel. Het echt paar vond dat de receptio nist zich niet correct ge droeg. Dit maakte het stel zo boos dat zij verschillen de voorwerpen die op de balie stonden, naar het hoofd van de man gooiden. Daarna namen de twee een taxi om de nacht dan maar in hun eigen woning door te brengen. Maar de por tier liet het er niet bij zit ten en belde de politie die even later de taxi staande kon houden. Het echtpaar werd aangehouden voor openlijke geweldpleging en bracht de nacht ge scheiden door op het bu reau. De best verkopende ZAN GER in COLOMBIA heeft zich gisteren, na ander half jaar voortvluchtig te zijn geweest, gemeld bij de gevangenis. De artiest Diomedes Dfaz (45) werd tot twaalf jaar cel veroor deeld wegens schuld aan de dood van een 22-jarige vrouw. Zij overleed vijf jaar geleden aan een over dosis cocaïne die ze in Dfaz' woning had geno men. Wegens ziekte kreeg Dfaz eerst huisarrest maar toen hij hersteld was en naar de gevangenis moest, nam hij de benen. Hij heeft naar verluidt an derhalf jaar lang op een luxe boederij verbleven onder bescherming van paramilitairen. De straf is inmiddels verminderd tot drie jaar. jsSS Villa Eikenhorst op koninklijk landgoed de Horsten in Wassenaar. Foto: ANP/Phil Horvat Kroonprins Willem-Alexander en prinses Méxima laten naast hun landhuis Eikenhorst in Wassenaar een nieuw zwembad bouwen. Het fraai betegelde bad, voorzien van trendy snuf jes, komt op dezelfde plek als het inmiddels wat vervallen bui tenbad dat destijds voor prinses Christina en haar gezin (de vori ge bewoners) is neergezet. Ook het door het weer aangetas te bijgebouwtje wordt omgeto verd tot een eigentijds kleedge bouw, dat klaar moet zijn als het prinselijk paar Eikenhorst be trekt. De gemeente Wassenaar heeft de bouwvergunning voor het nieuwe zwembad al verleend. Dat vormde volgens de gemeen telijk woordvoerder geen enkel probleem. „Dat komt omdat de aanvraag gewoon voldoet aan de voorschriften van het gelden de bestemmingsplan." Zwembad en bijgebouw gaan schuil achter metershoge bo men en heesters, zodat paparaz zi zelfs met joekels van telelen zen geen glimp van een zwem mende Maxima kunnen opvan gen. Bovendien wordt er nog een looppad voor de bewaking aangelegd met daarachter weer groen en een nieuw veiligheids hek. Links en rechts van de toe komstige woning van prins en prinses is inmiddels het grootste deel van de 82 bomen gekapt waarvoor in een eerder stadium al vergunning is verleend. Dat is onder meer nodig voor de bouw van het verblijf van de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Be veiliging en dat van de Konink lijke Marechaussee. Aan de overzijde van het toe gangshek aan de oprijlaan die niet meer voor het publiek toe gankelijk is, wordt in het bos een parkeertenein aangelegd. Dit is voornamelijk bestemd voor de beveiliging die hier met maximaal 25 auto's kan parke ren. Om de veranderingen goed te maken worden er ook tal van maatregelen, zoals extra aan plant, genomen ter verbetering van de cultuur-, natuurhistori sche en landschappelijke waar den van het omliggende land goed De Horsten (350 ha). Het is nog onbekend wanneer prins WiÏÏem-Alexander en prinses Maxima van Den Haag naar Wassenaar verhuizen. Leo van der Velde zaterdag 28 SEPTEMBER 26 Al in 1948 nieuwslezer Philip Johan Freriks werd op 27 juli 1944 gebo ren in Utrecht. Na de opleiding hbs-a ging hij de journalistiek in. In 1966 vertrok hij naar Parijs. Hij was een trouwe bezoeker van jazzclubs en leerde er zijn (Franse) vrouw kennen. In 1971 werd hij de Parijse correspondent van Het Pa rool, Vara, VPRO en Tros. Medio 1974 kwam hij voor drie jaar terug naar Nederland, werkte voor Achter het Nieuws en Haagse kringen. Vanaf september 1977 was hij terug in Parijs als correspondent van verschillende media. Hij be richtte over Franse zaken in de Volkskrant en het NOS-Joumaal van 1985 tot 1993. In 1991 werd hij de vaste spreekmeester bij het jaarlijkse Groot Dictee der Nederlandse Taal. Hij presenteerde het boekenprogramma Passa ges van de NPS en De tijd staat even stil van de NCRV. Vanaf 1 januari 1996 is hij presentator van het Journaal van acht uur. Philips Freriks is getrouwd en heeft een zoon. 'Goedenavond, dames en heren, dit is het nieuws van 27 juli 1948.' Nee, toen richtte Philip Freriks zich nog niet tot het volk. „Deze foto is gemaakt op mijn vierde verjaardag", licht hij toe. Philip had twee oudere broers en een jongere zus. Broer Jan, 8 jaar ouder, is tijdens de bevrij ding van Groningen in april 1945 geraakt door een verdwaalde kogel en gestorven. Broer Joop, 6 jaar ouder, werd huisarts. Foto: eigen foto. k< Philip Freriks belde iedere dag met zijn moeder tot zij anderhalfjaar geleden op 89-jarige leeftijd overleed. „Ik mis de telefoongesprekken. Ik moet nog regelmatig wennen aan het idee ti hoef te bellen en dan voel ik even een leegte." Foto: GPD/Ben Steffen maar dat gevoel geeft deze dame me niet. Moet ik nog eens over na denken, ben ik nog niet uit.Ik zie dat ochtendprogramma graag want je krijgt de laatste 24 uur keurig in mootjes geserveerd. Dat waren vandaag (woensdag) de doelpunten uit de Europacup - mooie goal van de Feijenoorder Pardo -, de nasleep van de Duitse verkiezingen, het Irakrapport van Tony Blair en de ruzie binnen de PvdA. Beetje ruzie om niets trou wens. Een commissie heeft de ver kiezingsnederlaag geanalyseerd Volgens het rapport heeft de partij de "afgelopen jaren het antwoord op een aantal brandende kwesties (integratie, normen en waarden) gemist". Verder heeft het bestuur Melkert niet voldoende aange stuurd en viel er op de lijsttrekker zelf ook het een en ander aan te merken. Het was nogal komisch dat voorzitter Koole de kritiek op hem naast zich neer legde met de mededeling dat de commissie niet gevraagd was om het falen van het bestuur te onderzoeken. Waarom niet, zei hij er niet bij. Ook Melkert was, geloof ik, niet erg te spreken over de conclusies. Ik had die hele klus voor de PvdA goedkoper kunnen doen. Mijn conclusie: materiaalmoeheid. Macht heeft de gewoonte zichzelf uit te hollen. Natuurlijk hebben de socialisten de discussie over brandende kwesties gemist. Ze waren al lang de baas en dus wa ren ze bijna iedere discussie verge ten. PvdA en WD stonden zo wankel op hun benen dat het kleinste duwtje genoeg was om ze uit hun evenwicht te krijgen. Pim en de rebellenclub hebben niet eens hard hoeven duwen. Het zijn nooit de anderen die de macht hebbers bedreigen. Ze zijn altijd hun eigen vijanden. Overeen jaar of tien is Balkenende weer het zwarte schaap. Materiaalmoe- heid.Wat bood "Goedemorgen Ne derland" nog meer? Een reportage over spuitbussen waarmee over vallers blauw gespoten konden worden. En dat blauw blijft drie dagen zitten. In tegenstelling tot de pepperspray was deze spuitbus wel legaal te verkrijgen. Dat niet alleen de arme bejaarden maar ook de boeven dan zo'n bus kun nen kopen, werd er niet bij ver teld. Om over kinderen die pesten willen, nog te zwijgen. Werd ook niet opgemerkt door de intervie- wer. Onzinreportage.Verder acteur Victor Löw te gast. maakte reclame voor de acteurssmartlap 'Requiem een zwaargewicht'. Ik ga kijk want Victor speelt zelf de hoi en hij is één van mijn favorii acteurs.Tegen negenen was c ontbijtshow afgelopen. Ik sto op, kleedde me aan en liet di hond uit. En terivijl ik langs water wandelde, dacht ik no, even aan die presentatrice. II wel denken dat ze geen fami van me is, maar dat zegt eve over mij en mijn familie als 1 de dame in kwestie. Misschii moet ik eens wat meer menst de familieschoot toelaten. Be meer 'open mind' zou mij ge kwaad doen. Moet ik eens 01 nadenken, ben ik nog niet ui072 eig zinnen kleur, ik breng de ti min of meer acterend. Het leuk om te doen, ik had no ig| nooit op een podium gesta „Toen Uc met de tekst bego ||f dacht ik: het is prettig anel te delen met anderen. Ma$ ha werd gedwongen eerlijk te :au en uiteindelijk geef je meet 1H dan je zelf wilt." pti< hee De dood van uw broer drul gis het gezin. Jullie gingen elke di dag naar zijn graf in Biltho 'he „Mijn broer en zus vinden op overdrijf en mijn moeder r i ha geïrriteerd als ik erover beg jen 'Het was niet elke zondag', n a ze dan. Maar in mijn belev 0( gingen we elke zondag. Mi rag: broer is altijd bij het gezin gjjjJ bleven, zijn foto stond in d mer, hij was een deel van 1 qj milieverhaal. Ik was te jonj het gebeurde, maar ik beg toch vrij snel dat er iets wa beurd. Mijn moeder kon h rs" verdrietig zijn. Er hing een ves sluier over de dingen en di iter merk je als kind.Is g elc U staat bekend als de man nal de versprekingen. >rai „Dat is vooral beeldvormii on heb de naam dat ik me alti id 1 verspreek, maar dat is vols leli onzin. Als ik eens een keer iarl maak, roept men: zie je we k u Maar het komt bijna niet nidv voor. In het begin was het ld 1 daad niet goed en dat vonijen erg vervelend. Het had te 11F met onwennigheid. Ik had tv-ervaring, maar het lezer ig het Journaal is een aparte pline, heel strak. Improvisi 0 kan tot op zekere hoogte, qua woordkeus en toon m me het vlekkeloos zijn. Want a del het vaste pad verlaat, kan 1 ian helemaal mis gaan." dei „Het komt wel eens voor d kar in de voorbereiding heel la irst een tekst zitten te kauwen se dat ik toch niet helemaal ti tud den ben met een bepaald eei of een zinswending. En da on ik tijdens het lezen in de u en ding opeens de goede inge Voi Dan is er opeens dat wooriihn ik al die tijd heb gezocht." ge' enl Het Groot Dictee hebt u n nomen uit Frankrijk. „Het was al een succe Frankrijk, maar dat h Nederland zo'n trai zou worden, had il haj verwacht. We krij gi nu alweer de dei ste de aflevering. D rol met de tekst ge bemoeienis. Ik er de zinnen zo n>ur< mogelijk, niet nng: de bedoeling z >tr te verbergen 0 Z mensen op ee ive keerd spoor te im ten, zoals somr Ui schijnen te den] e i: kan normaal gei Ur« ken een goede te In schrijven, maar ii B dictee maak ik vei 00 ten, ik stink overal lus Maar dat is niet leve g g dreigend." Dirk Vellenga Philip Freriks brengt de Ling 'Ik herinner me' i Nederlandse theau wordt begeleid combo onder van Feman Vanochtend gekeken naar "Goedemorgen Ne derland", de opvolger van de "Ontbijttelevi- sie". Waarom dat laat ste programma plaats moest maken voor Goedemorgen weet ik niet want veel verschil tussen die tivee pro gramma's is er niet. An dere presentatie, dat wel. Er is iets aan die nieuwe presentatrice dat me niet helemaal bevalt maar ik kan niet thuis brengen wat het is. "Ik voel me niet door haar vertegen woordigd", zei mijn vrouw. Daar zit misschien iets in. Bij Dieuwertje Blok had ik het gevoel dat ze familie was Zijn versprekingen leverden hem een fanclub op. Halve Fransman Philip Freriks brengt het Journaal met bravoure en zwier. Van het Groot Dictee maakt hij ieder jaar een goed bekeken show. En nu gaat hij dan naar het échte thea ter, om het publiek te vertellen over zijn leven. „Laatst was ik bij de banketbak ker. Ik was jarig en bestelde taart voor de hele redactie van het Journaal, ik besteedde dus een behoorlijk bedrag. Ik vroeg of ze misschien een tasje hadden voor die dozen. Toen moest de afrekening helemaal opnieuw, want ik moest voor dat tasje be talen, 15 eurocent. In Frankrijk zou ik vijf tasjes hebben gekre gen, voor niks." „In restaurants denk ik heel vaak: 'O ja, dit is Nederland.' De bediening is amateuristisch, om het eufemistisch uit te drukken. Het zijn vaak studenten die zich eigenlijk te goed vinden voor het vak. Ze denken dat jij er voor hen bent, niet andersom. Het is nog net niet onbeschoft." Bent u een Fransman met tijde lijk heenkomen in Nederland? „We wonen op twee plaatsen, zolang we ons dat kunnen ver oorloven. Mijn vrouw organi seert beurzen voor documentai remakers, in Parijs en Marseille. Dan zitten we voornamelijk in Parijs. In het najaar vertoeven we meestal in Amsterdam." „Vliegen doe ik niet meer, dat is zo'n gedoe. Ik neem de trein, in tijd komt dat ongeveer op het zelfde neer. Met de TGV win ik een uur, maar ik weet niet of ik er iets aan heb. De aanleg is zo vertraagd. Het is de vraag of ik dit werk nog doe, als de fijn he lemaal klaar is." Uit wat voor gezin komt u? „Mijn ouders waren maatschap pelijk zeer betrokken en dat werd op ons overgebracht. Moeder had verschillende be stuursfuncties en zat in de Utrechtse gemeenteraad voor de PvdA. Vader was voorzitter van de EHBO-afdeling Utrecht. Hij werkte op het hoofdkantoor van de NS, hij leidde de afdeling centrale codering, de voorloper van de computerafdeling. Hij was technicus, ooit begonnen als machinist. Zijn vader was ook machinist en zijn broer zat bij het seinwezen van de NS. Heeft het spoor in uw jeugd een grote rol gespeeld? „We zaten voortdurend in de trein, het was ons tweede on derkomen. Door het werk van mijn vader konden we gratis rei zen door heel Europa, eerste klas. We maakten uitstapjes naar de familie en later gingen we met vakantie naar het bui tenland. Onze eerste grote reis was in 1957 naar de Ardèche, waar ze toen nog nooit een Ne derlander hadden gezien. Met een stoomtrein in de nacht van Parijs naar het zuiden, dat was een heel avontuur. Zo'n vakan tie was in die tijd in Nederland heel bijzonder." U bent geen machinist gewor den, maar u hebt later wel op de trein gewerkt. „Ik ben een halfjaar steward ge weest op de Wagons-Lits, de slaaptrein. Ik heb heel Europa bereisd, Londen, Kopenhagen, steden in Duitsland, en dat altijd 's nachts. Ja, ik moest wat. Ik woonde in Parijs en had geen cent. Ik schreef stukjes voor Ne derlandse bladen en deed wat voor jeugdprogramma's op de radio, maar dat leverde niet veel op. Die eerste jaren in Frankrijk waren moeilijk. Mijn vriendin, later mijn vrouw, heeft mij in het begin onderhouden." Hoe is die liefde voor Frankrijk ontstaan? „Frankrijk was in die jaren het land waar het allemaal gebeur de. Parijs, met z'n chansons, jazz, mode en film, was een droomwereld. In 1966 kwam ik aan, het waren de nadagen van de Franse glorie, Engeland kwam op met de Beatles en de minirok. In Parijs was het vrij snel afgelopen, maar toen kwa men nog wel de beroemde mei dagen van 1968, de opstand van mijn generatie, zal ik maar zeg gen. Dat heb ik allemaal van dichtbij meegemaakt en ik heb ervan genoten." „Die zware ideologie, daar had ik weinig mee. Ik heb veel dis cussies gehad met trotskisten, leninisten en marxisten, maar ze konden mij niet overtuigen, ik hield mijn achterdocht. Bij de revolutionaire retoriek haakte ik af. Maar het generatieconflict raakte mij wel, het afrekenen met het burgerlijke, conformisti sche en paternalistische." „Daarna ben ik politieke weten schappen gaan studeren in Pa rijs. Die revolutionairen waren wel heel slim en ik vond dat ik me moest laten bijscholen." In uw theatervoorstelling zitten een paar ontboezemingen over uw moeder. „Ik had een hele goede band met mijn moeder. Toen ik een scholier van 16,17 jaar was, maakte ik mijn eerste stukjes voor de krant. Ik kon nog niet typen en zij tikte mijn stukjes uit. En ze maak te er op- en aanmer kingen bij. Heel lang heb ik haar mijn stuk ken laten lezen. Mijn moeder regelde ook een baantje bij Het Vrije Volk via de stadsredactiechef, die al- bij de raadsvergaderingen zat." „Ik heb snel geleerd zelf te tik ken, bij Het Vrije Volk zat ik te rammen op die oude Duitse ty pemachines. In het computer tijdperk doe ik dat nog steeds. Op de Journaal-redactie zeggen ze: We horen het alweer, Freriks is binnen.' Dan zeg ik: 'Een goed stuk moet er stevig ingemept worden.' Henny Stoel en ik doen om de week de presentatie en we gebruiken dezelfde com puter. Zij stopt aan het eind van de week altijd haar toetsenbord in een la. Bang dat ik het in el kaar ram." U vertelt op het podium ook over de dood van uw moeder. „Ze is anderhalfjaar geleden overleden, 89 is ze geworden. Ik belde haar elke dag, meestal 's ochtends. Niet uit een soort ver plichting, al had ik er wel eens spijt van als er weer een lang verhaal kwam vol details over de partij of over het bridgen. Het was gewoon een vast gegeven, vooral na de dood van mijn va der in 1993." „Er is altijd veel contact geweest met mijn ouders. Mijn vader vond het leuk dingen voor mij te doen. Ik stuurde uit Pa rijs wel eens bandjes die voor de NOS bestemd waren. Maar die zond ik naar hem en dan ging hij als koerier naar de studio. Daar ken den ze hem wel, hij kreeg een kopje koffie geserveerd en babbelde wat." Mist u uw moeder als de persoon die op afstand meekijkt bij wat u doet? „Ik mis vooral de telefoonge sprekken. Dat is iets heel geks. Als ik weer terug ben in Amster dam, denk ik: eerst even moeder bellen. En dat kan niet meer. Op ons vakantieadres heb ik het zelfde: we komen binnen, ope nen de luiken en dan wil ik naar de telefoon. Dan heb ik een mo ment van verwarring. Het slijt natuurlijk wel. Maar bij het wak ker worden moet ik nog regel matig wennen aan het idee dat ik niet hoef te bellen en dan voel ik even een leegte." „De relatie met mijn moeder ging dieper dan die met mijn vader. Mijn moeder was altijd bang dat wij als kinderen elkaar na haar dood uit het oog zou den verliezen. Ze heeft het er bij ons ingestampt, stuk voor stuk. En we houden ons keurig aan haar wens, er is goed contact." Er zitten nog een paar dramati sche fragmenten in uw voorstel ling. Bijvoorbeeld over uw broer die in 1945 omkwam tijdens de bevrijding. Hij logeerde bij zijn grootouders in Groningen. Zijn dat moeilijke momenten? „Het kost me niet meer moeite dan de rest van de voorstelling. Maar juist in die onderdelen moet de toon goed zijn, niet te dramatisch, alleen al uit respect. Het zou verschrikkelijk zijn als ik op die ogenblikken zou gaan schmieren." „De voorstelling gaat over het verglijden van de tijd, het opha len van herinneringen, het idea liseren wellicht. Met de nodige zelfspot. Dingen die ik destijds heel serieus nam, klinken nu grappig. Het gaat om hele herkenbare zaken en daar hoort de dood ook bij. Ik geef de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 2