KUNST CULTUUR R1 Jde stelling! AVVeret# De mens staat voor Jan Scheerder centraal Kunst in de Kerk werft top van de amateurs Actualiteit belangrijke leidraad voor het RAP Benali verbeeldt de Door Samenwerking Sterk: geer hoempapa, wel mooie muziek gekleurde samenleving Ik zou de Zilveren Veer 2002 willen doen toekomen aan: —O —O —O —O —O Jan Scheerder Abdelkader Benali Kunst in de kerk Rijnlands Architectuur Platform D5S Kruis db cirkel aan van de kandidaat van uw keuze en vermeld hieronder duidelijk leesbaar uw naam en adresgegevens en stuur deze bon uiterlijk 15 oktober 2002 naar: Zilveren Veer 2002, Antwoordnummer 10050, 2300 VB Leiden (postzegel is niet nodig) Naam: Adres: Postcode en woonplaats: Telefoonnummer: Ptf stembiljetten zijn verkrijgbaar bij het Leidsch Dagblad, de gemeentehulzen, theaters, musea en openbare bibliotheken in de regio, U kunt uw stom ook uitbrengen via de website: www.mvkk.nl Voor eventuele vragen kunt u zich richten tot het secretariaat van de Zilveren Veer, Postbus 54.2300 AB Leiden. Telefoon: 071-5356362, T. Collée. Schrijver Abdelkader Benali over zijn roman 'De Langverwachte': „Ik wilde gewoon mijn verhaal vertellen." Foto: Henk Bouwman leiden - Schrijver Abdelkader Benali behoeft nauwelijks intro ductie. Sinds de Leidenaar in 1997 met de roman 'Bruiloft aan Zee' - die inmiddels in tien talen is vertaald - debuteerde, is hij niet meer uit de schijnwerpers verdwenen. Het leverde hem destijds meteen al de Geertjan Lubberhuizenprijs voor beste romandebuut op. Later volgde nog een nominatie voor de Li- bris Literatuurprijs en won hij zelfs de Prix du Meilleur Premier Roman Etranger, de Franse prijs voor het beste buitenlandse de buut van het jaar. „Zelfs op mijn tournee in Marokko heb ik goed verkocht", zegt Benali; terugkij kend op het overdonderende succes van zijn eersteling. „In Casablanca gingen zomaar vijf boeken over de toonbank. Dat is heel wat in een land waar meer dan zestig procent van de men sen analfabeet is." Met een nominatie voor de Zil veren Veer geeft nu ook het Leidse publiek blijk van waarde ring voor zijn literaire werk. Overigens haalde Benali ook al voor het verschijnen van zijn debuutroman de kolommen van deze krant. Als negentienja rige Rotterdamse scholier won hij met een opstel getiteld Ver nieuwing als traditie' een schrijfwedstrijd van de Leidse universiteit Het leverde hem een jaar lang gratis studeren op. Met zijn studie geschiedenis is De genomineerden voor de Zilveren Veer Cultuurprijs 2002 zijn op 10 september bekendgemaakt. Op deze pagina worden de vijf kans hebbers gepresenteerd aan de inwoners van Leiden en de regio die samen met een deskundige jury de winnaar aanwijzen. De Zilveren Veer wordt elk jaar uitgereikt aan een persoon of instel ling die een belangrijke bij drage heeft geleverd aan de cultuur of kunst in de regio. Abdelkader Benali, Muziek vereniging DSS, Kunst in de Kerk, het Rijnlands Archi tectuur Platform en Jan Scheerder zijn de kansheb bers van dit jaar. Ze ontvan gen elk een bedrag van 500 euro. De winnaar van de prijs ontvangt nog eens 3.500 euro. De jury en het publiek be palen samen wie de win naar van de cultuurprijs wordt. Naast juryvoorzitter Steven Engelsman, direc teur van het Rijksmuseum voor Volkenkunde, bestaat de jury uit: Huib van den Wijngaard, vertegenwoordi ger van Atelier Kunst en Vliegwerk (winnaar van de Zilveren Veer 2001), Ingrid Moerman, conservator van Stedelijk Museum De La kenhal, Frans Struben, voorzitter Centrum Beel dende Kunst Alphen aan den Rijn, Ben jansen, pro grammeur theater 't Onder dak in Sassenheim, Peter van Bockhove, wethouder van cultuur in Noord wijk en Rens Heruer, columnist. De jury krijgt net zoveel stemmen als er binnenko men van het publiek. Met de bon onderaan deze pagina kunnen lezers van het Leidsch Dagblad hun stem uitbrengen. De win naar wordt op 12 november tijdens het Zilveren Veer Gala in de Leidse Schouw burg bekendgemaakt. leiden - Zijn belangrijkste drijf veer? Fotograaf Jan Scheerder hoeft er niet lang over na te den ken. „Interesse in mensen", rea geert de Leidenaar. „Nieuwsgie righeid naar drijfverèn. Wat be weegt iemand?" En natuurlijk wil hij ook een mooie plaat schieten; hij is per slot van reke ning professioneel fotograaf. Maar voorop staan de mensen. En misschien is dat ook wel het geheim achter zijn veelgeprezen portretreeksen in het Leidsch Dagblad, die hem een nomina tie voor de Zilveren Veer ople verden. 'Aan het werk' is zijn recente se rie, waarin beoefenaars van de meest uiteenlopende beroepen aan de lezer worden voorge steld. Ontzettend boeiend om te maken, benadrukt Scheerder. Al die plekken waar je anders nooit zou komen. De mensen die je anders niet zou spreken. „Tij dens die MKZ-crisis bijvoor beeld. Ik vroeg me af welke sla ger nog zelf dieren zou slachten. Kom je in Noordwijkerhout te recht. Bij een man die zo ontzet tend veel van zijn vak houdt. Die het slagersmes echt met liefde hanteert. Ontzettend mooi om naar te kijken. Of die keer dat hij een prachtige oud katholieke kerk aan de Zoe- terwoudse Singel ontdekte. „Een juweeltje. Met van die schitterende wandschilderin gen. Nooit binnen geweest. En had ik die foto niet moeten ma ken, dan was ik er ook nooit ge weest." Dat was voor 'Diena ren', de fotoreeks waarmee Scheerder in 1997 in het Leidsch Dagblad debuteerde en die de lezers een kijkje gunde in de vele godshuizen. Na anderhalf jaar werd deze serie opgevolgd door 'Kinderen van één vader'. Hier voor portretteerde Scheerder kinderen die over hun geloofs beleving vertelden. Hoewel de insteek van iedere fo to anders is, vormt de techniek telkens een constante factor. Zo is de laatste portretreeks hele maal gemaakt met een zoge naamde 'technische camera'. „Dat is een bewuste keuze", vertelt de fotograaf. „Het is heel een 'trage' camera, waardoor je als vanzelf statische beelden krijgt. Je moet mensen echt la ten poseren. Toen ik ermee be gon, deed ik het ook om een beetje tegenwicht te bieden aan de digitale fotografie die alles leek over te nemen. Alles moest maar sneller, sneller, sneller, terwijl dit nog echt de ouder wetse, 'ambachtelijke' manier van foto's maken is." Stel dat hij hem wint, de Zilve ren Veer, dan weet Scheerder wel waaraan hij het prijzengeld wil besteden. „Ik zou Leiden en omgeving iets terug willen ge ven. En hoe doet een fotograaf dat? Door foto's te maken. Wat ik voor me zie, is een por tretreeks van de burgervaders van Leiden en omgeving. Wie zijn het? Waar werken ze? Hoe zien ze eruit in hun ambtskledij? Dat moet een prachtig tijdsdo cument opleveren, dat ik graag in de krant zou publiceren of er gens tentoonstellen." Fotograaf Jan Scheerder: „Dit is nog echt de ouderwetse, 'ambachte lijke' manier van foto's maken." Foto: Dick Hogewoning leiden - „Het idee om kunst in deze kerk te brengen, onstond in de kroeg", zegt dichter Han Ruijgrok. De Waalse Kerk aan de Breestraat staat sinds twee jaar op koopzondagen in het teken van kunst in de meest brede zin. Samen met Eric van Bruggen, organist van de kerk, en een handjevol mede-organisatoren nodigt Ruijgrok dichters, schrij vers, muzikanten en beeldend kunstenaars uit om in de Waalse Kerk hun werk aan publiek te tonen of te laten horen. Van Bruggen: „Je kunt wel iedere koopzondag de kerk openstellen en daar de hele dag het orgel bespelen, maar daar is maar een beperkt publiek in geïnteres seerd. We hebben het met opzet breed gehouden, zodat je geen 'eiland-idee' krijgt. Alle kunst vormen zijn welkom." Van Bruggen: „We proberen de top van het amateumiveau bin nen te halen, de mensen die professioneel klinken, maar dat niet zijn. De eisen die we stellen, zijn niet te zwaar. Soms zijn we heel soepel als we weten dat ie mand veel publiek meeneemt." Ruijgrok: „Hoe meer publiek hoe beter dat voor Kunst in de Kerk is. We maken weinig kos ten. Er zijn alleen wat posters en programma's die betaald moe ten worden. Daarvoor houden we aan het eind van ons pro gramma steeds een collecte, dus hoe meer publiek hoe groter de kans dat we de kosten dekken." Soms verzorgen ook grote na men een optreden in de Waalse Kerk. Ruijgrok: „We kunnen ze geen geld bieden als vergoeding, maar als ik iemand als Maarten 't Hart of Ilja Pfeijffer benader dan vraag ik of ze iets over heb ben voor de cultuur in de stad. 't Hart heeft hier een column voorgelezen en daarna het orgel bespeeld." Er is inmiddels ook een wissel werking aan het ontstaan tussen Kunst in de Kerk en de grote Leidse culturele instellingen. Van Bruggen: „In het LAK wor den cursussen gegeven op het gebied van poëzie, muziek en beeldende kunst. Aan het eind van ieder cursusseizoen is daar een presentatie, waar we gaan kijken. De meest interessante cursisten nodigen we uit voor ons programma. We hebben bijvoorbeeld ook contact met Kunstcentrum Haagweg 4. Kun stenaars uit dat centrum expo seren hun werk in de kerk." „We proberen bij de selectie on ze eigen smaak buiten te slui ten", zegt Van Bruggen. „Ik ben klassiek musicus, en dan ook nog eens organist. Als ik alleen programmeer wat ik mooi vind, dan is het gauw afgelopen met Kunst in de Kerk. Je moet niet te kritisch zijn." De eerstvolgende Kunst in de Kerk vindt morgenmiddag plaats, ditmaal voor één keer in de Lokhorstkerk aan de Pieters kerkstraat 1. Vanaf 14.00 uur. Eric van Bruggen (rechts) Han Ruij van Kunf de Kerk: „We het het met zet bree< houden, dat je ge 'eiland-ifc, krijgt.' Foto: Die J Hogewo Certj leiden - In de leidse regio ge beurt veel op het gebied van ar chitectuur. In het centrum van Alphen aan den Rijn verrijzen prachtige kantoorpanden en na tuurlijk het nieuwe stadhuis van architect Erick van Egeraat. In Leiden beginnen de vernieuwde contouren van het gebied rond om het centraal station zich steeds scherper af te tekenen. En er staan andere grote werk zaamheden op stapel zoals de grondige verbouwing van de Meelfabriek en het Aalmarkt project. „Het zijn interessante tijden", zegt Joosje van Geest, coördina tor van het Rijnlands Architec tuur Platform (RAP). „Ik vind zelf heel spannend wat er met de Meelfabriek staat te gebeu ren, want daar gaat de architect aan het werk met een zeer mar kant, bestaand gebouw. Daarbij komen veel verschillende pro blemen, maar ook tal van moge lijkheden om de hoek kijken. Die zijn van een heel andere or de dan wanneer je vanuit het niets een nieuw gebouw neer zet." Voor het RAP ligt er de komende tijd een mooie kans om het pu bliek - de direct omwonenden maar ook toeristen van buiten de stad - bij deze grote architec tonische veranderingen te be trekken. De actualiteit is dan ook een belangrijke leidraad voor de activiteiten van het RAP. Van Geest: „Toen duidelijk werd dat de gemeente Wytze Patijn vroeg om het Aalmarktproject in te vullen, organiseerden wij een avond waar Patijn over zijn eer dere werk en zijn ideeën vertel de. Dat gaan we dit najaar ook doen met Peter Zumthor die de Meelfabriek onder handen gaat nemen." Naast het organiseren van lezin gen en discussies, wil het Rijn lands Architectuur Platform ook de architectonische invulling en kwaliteit van bouwprojecten sti muleren. Van Geest: „We willen bijdragen aan een klimaat waar in nieuwe architectuur tot bloei kan komen. De laatste jaren zijn veel nota's gepresenteerd waar uit blijkt dat de gemeente en het rijk ook willen dat zo'n klimaat tot stand komt. Er is geld be schikbaar voor architectuur en de inrichting van de openbare ruimte. Wij willen zorgen dat daar mooie dingen mee worden gedaan." De komende tijd gaat het RAP werken aan architectuurwande lingen en aan een documenta tiecentrum van grote architecto nische projecten in de regio dat ook via internet toegankelijk moet zijn. Het RAP bestaat nu zo'n twee- eneenhalf jaar in de huidige vorm. Van Geest: „We zijn be gonnen als een clubje architec ten dat af en toe een lezing gaf, nu zijn we een professionele or ganisatie. Ik heb zelf het gevoel dat het RAP nog steeds in de Auto's horen niet thuis in de Leidse binnenstad Geef uw mening www.Ieidschdagblad.nl Danny Oosterman (rechts) en voorzitter Cees Oerlemans van Mu ziekvereniging DSS: „Wij maken concertmuziek, die toevallig op blaasinstrumenten wordt uitgevoerd." Foto: Dick Hogewoning aarlanderveen - Ze hebben het wel eens overwogen, de muzikanten van DSS uit Aar landerveen: de benaming 'fan fare-orkest' schrappen om zich voortaan als 'symfonisch kope rensemble' te afficheren. „Want aan het woord 'fanfare' kleven zoveel vooroordelen", zegt Danny Oosterman, al ruim twintig jaar dirigent van het or kest. „Veel mensen denken dan meteen aan hoempapamuziek. En dat klopt gewoon niet. Wij maken concertmuziek, die toe vallig op blaasinstrumenten wordt uitgevoerd." Van de 'naamswijziging' is het echter nooit gekomen. Het fan fare-orkest bleef een fanfare orkest. En tja, voor een vereni ging die inmiddels 75 jaar ge schiedenis met zich meetorst, is enige eerbied voor tradities wel gepast. En daarbij: fanfare of niet, met de reputatie van dit orkest zit het sowieso wel goed. Zeker nadat de muzikanten af gelopen zomer op het Wereld Muziek Concours in Kerkrade brons in de wacht sleepten. „En daar komt dus echt de we reldtop bijeen", benadrukt Oosterman. Dat hoge niveau is volgens de dirigent te danken aan de 'ster ke eigen cultuur' van DSS, di door de leden wordt gekoes terd. „Waardoor die cultuur wordt gekenmerkt? In de eet lemri fina eer as. B Et Wc plaats de hechte band van d( "1lve muzikanten onderling. Maai ook zeker de manier van spe len, onze eigen, unieke soun ec*er En om die in stand te houde ^ote leidt DSS bewust zijn eigen m 8 muzikanten op. Zo begon hc faa^ ook ooit voor Oosterman. „2 ier-1 ven jaar was ik. Ja, ik ben eei echte telg van deze vereni ging." u Momenteel zijn er zo'n vijftij:n M leerlingen, die - zodra ze eerrter zeker niveau hebben bereiktlvas in het jeugdorkest mogen mim t{ spelen. Zijn ze dat ontgroeid ec'lt dan kunnen ze kiezen: drum sseii1 fanfare of fanfare-orkest. De drumfanfare is het echte showonderdeel van de verer |J'oc ging, vertelt voorzitter Cees i* "e Oerlemans. „Met alles erop eraan: muzikanten in mooie ran kt va |de ni afvi reg ■et k\ ,Ht spel stijd ging etoj ngm ebr kostuums en majorettes die voor de band uitlopen. Het echte straatwerk zeg maar." in tegenstelling tot het fanfai orkest, waar het in de eerste plaats om de muziek draait. „Tegen het professionele aai Pjjj mag ik wel zeggen", onder streept voorzitter Oerlemans En dat is inmiddels ook buitJltre Aarlanderveen doorgedrong Van heinde en ver komen de '^et muzikanten. Oosterman: „E nitt dan moet je dus echt denkeren1 aan Utrecht, Zeist, Zaandam Gouda." Eén keer per week ontmoeten ze elkaar tijdens repetitie in hun eigen dorps huis. „Vaker lukt echt niet m al die mensen die van zo ver weg moeten komen", zegt d( dirigent. „Maar daar staat te genover dat de muzikanten acht worden regelmatig th studeren." De muziek mag dan op n mer één staan, ook gezelli heeft DSS - dat immers voo 'Door Samenwerking Sterk' staat - hoog in het vaandel staan. Een praatje, een dr „We hebben daar een vaste drukking voor", zegt Ooster man. „We noemen dat altij 'derde helft' van de repetiti Voor meer informatie, zie in net: www.geocities.com/vien na/strasse/3034 Benali inmiddels gestopt - het schrijverschap kost hem te veel tijd - maar in Leiden woont hij nog steeds. Sinds 'Bruiloft aan Zee' heeft de schrijver van Marokkaanse komaf niet stilgezeten. Zo schreef hij twee toneelstukken, die bewijzen dat hij ook andere genres dan de roman beheerst. Onlangs verscheen zijn vuistdik ke, tweede roman 'De Langver wachte'. Hierin wordt vanuit het perspectief van een kind, dat op nieuwjaarsnacht het licht zal zien, een familieverhaal verteld. Tegen de achtergrond van de Rotterdamse skyline zoeken personages elkaar én zichzelf: Driss Ajoeb, die uit schaamte zijn landstreek verliet, zijn pleegvader Omar Omar, die langzaam van liefdesverdriet sterft, Malika, die altijd in de weer is met theeglazen en nog een heleboel anderen. Vrij Ne derland schreef: „Niet eerder verscheen in het Nederlands een roman waarin de gekleurde samenleving zo weids in beeld wordt gebracht." Toch ontbreekt het in 'De Lang verwachte' aan de inmiddels stereotype worsteling van de Marokkaanse moslimjongere met zijn identiteit en zijn plaats tussen twee culturen. „Ik heb daar zelf ook geen frustrerende ervaringen mee", zegt Benali. „Ik mis ook de energie om dat op papier te zetten. Ik wilde voorkomen dat het een boek zou worden dat de islam zou uitleggen. Of bekritiseren. Of verheerlijken. Ik wilde gewoon mijn verhaal vertellen. Dat was een soort escapisme van mij, er gewoon even niet aan denken hoe ingewikkeld zo'n situatie soms kan zijn." Joosje van Geest van het Rijnlands Architectuur Platform: „We bijdragen aan een klimaat waarin nieuwe architectuur tot bloei komen." Foto: Henk Bouwman steigers staat, dat we nog veel verder kunnen komen dan waar we nu zijn. We moeten ons nog steeds bewijzen en dat bedoel ik vrij letterlijk: ons budget wordt op jaarbasis bepaald, dus ten we ieder jaar weer later dat we belangrijk werk doe Meer informatie over het www.rapsite.nl ve ls

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 24