KUNST CULTUUR 'Het leven is vermoeiend en dan ga je dood. Kleine meisjes worden groot Rotterdams college spaart de kunstsector Guy Roni brengen de boodschap te nadrukkelijk Meeslepen 'Zomergast van De Ti Stedelijk breidt wellicht uit op Amsterdamse Zuidas Koninklijk bezoek Nederlands Film Festival Maarten 't Hart in Leidse bieb leiden - Vanaf aanstaande zon dag is de Centrale Bibliotheek aan de Nieuwstraat.in Leiden weer elke zondagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur geopend. De eerste zondagsopenstelling van het seizoen wordt gevierd met de presentatie van een bijzon der boekje van Maarten 't Hart, 'Het meisje met de zwarte na gels'. Met het boekje viert de Warmondse auteur dat hij al veertig jaar grootgebruiker van de Leidse bibliotheek is. Cul tuurwethouder Pechtold over handigt het eerste exemplaar zondagmiddag (14.00 uur) aan Peter Duijvestein, directeur van de bibliotheek. Subsidie voor tuinen Ruys dedemsvaart - De noodlijden de tuinen van Mien Ruys in De demsvaart krijgen financiële steun. Burgemeester en wet houders van de gemeente Har- denberg hebben besloten een eenmalige subsidie van 35.000 euro te geven. Een deel van de tuinen staat op de nominatie een rijksmonument te worden. De tuinen kampen met een te ruglopend aantal bezoekers en daardoor met financiële pro blemen. De gemeente wil dat {ie stichting Tuinen Mien Ruys voor 1 januari 2004 duidelijk heid geven over de toekomst plannen. Dan besluit Harden- berg over een blijvende subsi die. theater recensie Maarten Baanders vrijdag 27 SEPTEMBER 20é Voorstelling: '5 Shorts (zum Befreiungsdreck)' door Club Guy Roni. Gezien: 26/9 LAKtheater, Leiden Nog te zien aldaar: vanavond. '5 Shorts' is een dansvoorstel ling met een boodschap. Bevrij ding is het thema. Iedereen ver langt ernaar, maar als je een maal bevrijd bent, blijf je zitten met teleurstelling, angst, waan zin, chaos en tenslotte zelfs een nieuwe vorm van slavernij. Dankzij de heftige bewegings taal van het choreografenduo Roni Haver en Guy Weizman en de teksten die zij gebruiken, ver laat je de zaal met het gevoel dat de boodschap er flink ingeramd is. Dat komt vooral door de slotscène, waarin de waanzin compleet is. Onder het beang stigende geschreeuw van een Duitstalige volksmenner wordt een losgebroken groep mensen van de ene toestand van slaafse gewelddadigheid in de andere gemanipuleerd. Stormachtig en bezeten maken de dansers hun bewegingen. Het is of ze zijn overgeleverd aan een onbe heersbare storm van energie. In een kring van vijf zwaaien ze met hun lichamen en gooien ze zich op de grond. De massa wordt gemasseerd en rijp ge maakt voor de revolutie en on derwerping aan een nieuwe or de. Niet alle scènes zijn zo heftig. Bevrijding is niet alleen een massagebeurtenis, maar ook iets van de enkeling. Guy Weiz man vertolkt de eenling die zich geen raad weet met het eind van de oorlog, met de pretenties waarmee de bevrijder zich heeft aangediend, met de aangebro ken 'resurrection time' en met de glitterbol die hij als een globe in zijn handen heeft. Zo intro duceert hij de massale waanzin. Een andere enkeling is de huis vrouw die zich aan het begin van de voorstelling bevrijdt door het schrobben eraan te geven. Ze wordt toegejuicht, maar voelt zich eigenlijk doodongelukkig. Na deze ietwat flauwe opening zien we een man en een vrouw die zich van elkaar proberen los te maken. Wat opvalt is de adembenemende soepelheid en energie waarmee Roni Haver zich rond laat zwaaien en sleu ren, maar toch aan het lichaam van de man blijft kleven. De be vrijding komt niet. Hoe mooi ook, dit duet heeft een zwakheid die zich in alle latere scènes voordoet. Er zit geen ontwikke ling in. Het hele tafereel heeft dezelfde heftigheid, zonder con trast of oplossing. Dat geldt ook voor de prachtige passage waar in drie danseressen zich in een driehoeksformatie over het to neel bewegen en zich vol over gave in rol- en zwaaibewegingen gooien. Heel sterk, maar ook hier wordt de zucht naar bevrij ding te lang op dezelfde manier vertolkt. Dit maakt '5 Shorts' tot een reeks eendimensionale plaatjes. De boodschap wordt te nadrukkelijk gebracht, waardoor de overtuigingskracht juist klei ner wordt. theater recensie I Susanne Lammersl Voorstelling: Zomergasten van I en S Gorki door De Tijd. Regie: L [on Vandervorst. Spel Katelijne Verb Wouters, Mieke de Groote, Borgmans, Johan van Assche e.a (B 26/9, Leidse Schouwburg - «DA Heel veel toneel is 'Zoiftaat ten' van Maksim Gorki, tien spelers laten je voelhC. een eeuw geleden een la is w mer op het Russische land er uit kon zien, zeèij h zeer verschillende gastf link indolente nietsnutten tol ng 1 gen wereldhervormers, elkaar en met hun dej oen moeten leven. Iederei eep< door een ander onder genomen worden, ge worden bij zijn leven, mand is in staat de and kelijk nabij te komen, laat het Vlaamse tone schap De Tijd elegant e slepend zien. In een langzame dans z< prachtige portretten nee door de kwaliteiten van teur afzonderlijk worde P w leC lijh link ingl t etd oen eepi idul b< eri POLC ititie ZC/ sijn ges Ha De veellagigheid van de nages houdt het stuk daardoor worden hun ruzies en mislukkende affaires interessant. Tot zover lijkt 'Zomerga: >5jS een gewoon Russiscl waarin het leven van eefjJ^ mensen eens lekker uil wordt. Maar Gorki wil, dan bijvoorbeeld Tin. meer dan dat. Zijn 'Z01 ten' is een verkapt ba stuk. Hij wil dat deze n riveerde intellectuelen 'er hijzelf kinderen van w nf wen en arbeiders, zich i voor de verbetering maatschappij in plaats verloos te zwetsen en hifa buik vol te vreten.En krijgt dat prachtige sfe van verloren en gede neerde mensen nog eei bedrijf na het laatste bei ty Als het stuk zijn natuurli ue cl de al gehad heeft, als i der, zich opmaakt om terug I jj on naar de stad om een ni ba^ ven te beginnen of het |en e ven door te laten zeure ijnnj hij er een pamflet aan zijn revolutionaire inbo d he duidelijk blijkt. Dat is j om e want onnodig en bo n uj niet erg overtuigend. D het van deze zomergasten f bli dat ze Tsjechovs standj jjj pj pliciet zo mooi duidel zet n den maken. d yft dit imei 1 weel Tgska mgi: 1). f?C"1 ei ikkei Hanson zet de medemens te kijk als voorwerp door Dolf Welling A .^^tKEÊÊÊ^. ^tre< Rotterdam - Wellicht gaat u bin nenkort zelf naar de Kunsthal in Rotterdam of hoort u van ande ren dat ze daar iets heel bijzon ders hebben beleefd. Wanneer u in de tentoonstelling van Duane Hanson stokstijf gaat staan, kan het zelfs lijken dat u zélf een kunstwerk bent, gemaakt door die Amerikaan. Even, niet lang. Zelfs een geoefende en gebleekte straatartiest houdt zo'n pose maar een korte tijd vol. Duane Hanson zet zijn mede mens in de Kunsthal te kijk als voorwerp. Voorgoed onbeweeg lijk staan er 31 bedrieglijk echt ogende kopieën van mensen. Het zijn typische Amerikanen, anoniem, geen vorsten, boeven of sterren zoals bij Madame Tussaud. Ze zijn ook niet van was, maar van vergankelijke kunststof. De maker, Duane Hanson (1925-1996), vond als schilder zijn draai niet. In de jaren vijftig heeft hij het nog even met het spontane actieschilderen gepro beerd, maar de opkomst van de popart was voor hem een uit komst. Bij de popart ging het om het verplaatsen van alle daagse dingen - gewone ge bruiksvoorwerpen - naar ten toonstellingen van kunstwerken. Een voorloper was Marcel Duchamp, die in 1917 een stuk sanitair uit de fabriek, een uri noir, op ooghoogte in een expo sitie geplaatst wilde hebben. Be kend zijn ook de Brillo-dozen en soepblikken die Andy Warhol in de jaren zestig in museumzalen toonde. De artistieke daad bestond dus voornamelijk uit het misplaat- sen van het bekende. Dat geeft even een schok wanneer men in een zaal met geklede museum- Alicia Keys bespeelt haar publiek als ware ze Aretha Franklin zelve. Foto: ANP muziek recensie Richard Stekelenburg Concert: Alicia Keys. Gezien: 26/9, HMH Amsterdam. Nog te zien aldaar: vanavond (uitverkocht) en 10/11 Een krap jaar na haar podium debuut in Nederland is de jon ge Amerikaanse zangeres Alicia Keys terug in Amsterdam. Toen speelde ze in een uitverkochte Melkweg voor een kleine dui zend nieuwsgierigen. Na een overdonderend mooi concert voorspelden we toen al, dat het waarschijnlijk het laatste optre den van dit talent in een kleine zaal zou zijn. En inderdaad, gis teren en vandaag staat Keys in een uitverkochte (2x 12.000 man) Heineken Music Hall. En om haar kersverse sterrenstatus te bevestigen mag ze in novem ber nog eens terugkomen. Muzikaal heeft Alicia Keys nog niets nieuws te vertellen. Haar debuut 'Songs in A Minor' kent nog geen vervolg. Des te aardi ger is het te zien hoe de 21-jari ge zangeres zich op een veel groter podium beweegt. Des tijds maakte ze van de Melkweg haar bloedeigen huiskamer en overtuigde ze met een warm en intiem optreden. Welbe schouwd mocht haar toen al veelbesproken debuut-cd te vlak klinken om van een echte topplaat te kunnen spreken, de nieuwsgierigheid was gewekt omdat Alicia Keys haar eigen nummers schreef en een klas sieke piano-opleiding had ge noten. Maar ze bleek ook echt te kunnen zingen, met een war me, buigzame en volle soul- stem. Van een huiskamersfeer is in de HMH geen sprake meer. Het is aardig om te zien hoe Keys haar materiaal geheel anders vorm geeft dan bij haar eerdere op treden. In plaats van verkrampt een kleine-zaalgevoel na te stre ven, kiest ze bij vlagen gedurfd voor het grote gebaar. Keys be speelt haar publiek als ware ze Aretha Franklin zelve en het merkwaardige is: het gaat haar ogenschijnlijk allemaal zo ge makkelijk af. Toch vergaloppeert ze zich een paar keer in deze grote zaal. Had haar gebabbel haalt op een storende manier de vaart uit haar concert. En als ze in een kort, opgewonden, hiphopblok je haar publiek vraagt de armen in de lucht te gooien, gaan bij mij slechts van verbazing de wenkbrauwen omhoog. Een rappende Alicia Keys lijkt ver geten dat haar unieke kracht ligt in gracieuze stembuigingen en prachtig klassiek pianospel. rotterdam/gpd - Forse bezuini gingen op de Rotterdamse kunst- en cultuursector blijven uit. Was er aanvankelijk sprake van een korting van bijna 9 mil joen euro tot 2006, nu zal over dezelfde periode een bezuini ging worden doorgevoerd van ruim 3 miljoen euro. Dat zei kunstwethouder S. Hulman (WD) gisteren bij de presentatie van het collegeprogramma. Volgens de wethouder zal de kunstsector er zelfs per saldo op vooruitgaan in 2003. Geeft Rot terdam over heel 2002 ongeveer 92 miljoen euro uit aan kunst en cultuur, in 2003 moet dat oplo pen tot zo'n 99 miljoen euro. Die stijging ondanks de bezuini gingen heeft te maken met vaste opwaarderingen als inflatiecor rectie. „Je zou kunnen zeggen dat de verhoging minder groot is dan anders," aldus Hulman. Directeur R. de Haas van de Rotterdamse Kunststichting is 'niet ontevreden'. „Al stelt Hul man het wat rozig voor. De kunstinstellingen krijgen ook te maken met stijgende kosten." Een 'warm gevoel' voor kunst en cultuur bespeurt De Haas nog steeds niet bij het college. „Maar ik klaag niet. Onze acties heb ben succes gehad." Belliot zegt dat het na dertien jaar plannenmakerij hoog tijd wordt knopen door te hakken. Volgens haar krijgt de gemeente aan de Zuidas nu 'de laatste kans om met projectontwikke laars op de Zuidas invulling te geven aan een culturele bestem ming'. Belliot schatte het totale benodigde bedrag voor renova tie en vestiging van een nieuw 'Museum van de 21ste eeuw" op tachtig a negentig miljoen euro. Een inhoudelijke discussie over splitsing van het museum is nog niet gevoerd. De wethouder ver zekerde de commissie wel dat het Museumplein voor haar in elk geval 'een museale plek met grandeur moet blijven'. amsterdam/gpd - De Amster damse cultuurwethouder Han nah Belliot (PvdA) kreeg gisteren het groene licht van de raads commissie cultuur om nader onderzoek te doen naar de fi nanciering van uitbreiding van het Stedelijk Museum op de Zuidas bij de AIO. Collegepartij en PvdA, WD en CDA schaar den zich achter het besluit van het college van B en W om niet meer dan 57,6 miljoen euro ter beschikking te stellen voor reno vatie van het Stedelijk aan de Paulus Potterstraat Het ont werp van de Portugese architect Alvaro Siza voor nieuwbouw aan de kant van het Museum plein, is daarmee van de baan. utrecht - Onder toeziend oog van kroonprins Willem-Alexander en prinses Maxima vond donderdagavond op het Nederlandse Film Festi val in de Utrechtse schouwburg de première plaats van de film 'In een Japanse stroomversnelling' van Louis van Casteren. Het was het eer ste koninklijk bezoek op het filmfestival. De documentaire gaat over een aantal Nederlandse wateringenieurs die een belangrijke rol speelden bij de modernisering van Japan eind negentiende eeuw. Willem-Alexander komt zelf ook in beeld tijdens een toespraak in Japan. Van Casteren bedankte de kroonprins dan ook voor zijn bijdrage aan zijn film. De filmmaker ontving woensdagavond al het Gouden Kalf voor de Cultuurprijs 2002 tijdens de opening van het festival voor zijn belang rijke bijdrage aan de Nederlandse filmcultuur. Met zijn nieuwe film hoopt hij een aanzet te geven tot beter waterbe heer wereldwijd. Foto: GPD/Marnix Schmidt Bedrieglijk echt ogende kopieën van mensen in hun gewone doen, te zien in de Rotterdamse Kunsthal. Foto s: WFA/GPD bezoekers opeens tegenover een beschaafd ogende, maar spier naakte vrouw komt te staan. Dat werk van Hansons collega John de Andrea maakte in 1977 deel uit van een expositie in de Ham- burgse Kunsthal en die tentoon stelling stelde in haar titel de onbeantwoorde vraag 'Kunst, wat is dat?' Hanson stelde zijn figuren sa men uit afgietsels van lichaams delen en gaf ze echte kleding stukken en eventueel andere at tributen, zoals een supermarkt wagentje voor een winkelende huisvrouw. Zijn het nu beeld houwwerken die we zien? In elk geval reageren we niet meteen op kunst maar op mensen. An ders dan voorbijgangers op straat, zijn de mensbeelden van Hanson weerloos aan onze blik overgeleverd. We kunnen ze be kijken zo lang we willen. Dat be kijken voelt aan als een indiscre tie. Ga maar na: hoe zouden we het vinden als er echt een zwan gere vrouw of moeder met een rollator zo te kijk was gezet? Be zoekers reageren in de Kunsthal op mensen, voordat we de pop pen als beelden zien. Hanson had een uitstekend oog voor door het leven getekende typen. Het is vooral de kleding die zijn personages dateert: ken nelijk jaren zeventig. Daardoor is één betekenis van dit werk nu duidelijker dan voorheen. Het oeuvre vormt een sociologische documentatie. Het is verwant aan het werk van sommige foto grafen. Zo heeft de Duitser Au gust Sander (1876-1964) gewone landgenoten geportretteerd. Hij stelde er in 1929 een boek mee samen dat hij 'het gelaat van de tijd' noemde. Het ging hem om 'de waarheid over ons tijdsperk en de mensen die er leven en die waarheid doorgeven aan {ie tijdgenoten en het nageslacht.' Vandaag is in de fotografie de strikte feitelijkheid weer in zwang. Hanson biedt mensen ter be schouwing aan. Hij regisseerde, maar maakte er geen karikatu ren van. Het werk heeft een strekking. Het gaat over wat An- dré Malraux noemde 'de men selijke conditie'. De figuren, die onze blik niet beantwoorden, zijn uit de menigte gehaald en eenzaam. Ze kijken vrolijk als forensen ochtend per trein na gaan. Ze zijn als het sloten in zichzelf. Zt de Amerikaanse leven is vermoeiend dood'. Vrolijk word boeiende Duane Hanson: Pi Sculpture, t/m 24 Kunsthal Rotterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14