Sober en ruig, met vleugje romantiek Reebok Megawinkel als proefkonijn MODE Een T-shirt is altijd goed Colofon T-shirts op internet Chuck is weer helemaal back WOENSDAG 25 SEPTEMBER laai «re Mode weerspiegelt het wat sombere wereldbeeld van dit moment niet goed met de wereld. We is niet meer veilig en met de e wil het ook niet meer zo lukken, ilt zich ook in de mode. eren doen we niet meer zo gretig leen en we hebben ook niet meer om ons heftig of al te glamoureus ssen. Liever hullen we ons in ige materialen. Niet zozeer om te want die trend is definitief ar om ons te beschermen tegen boze buitenwereld. najaar dus finito met de glitter, in kleurrijke kleding van afgelopen Deze winter is het allemaal wat en grover en minder sexy dan in seizoenen. Maar de fantasie blijft. latie van Mexx. commerciële uitgave van HDC uid en verschijnt als advertentionele De Gooi- en Eemlander, Dagblad van agblad/IJmuider Courant )agblad. Iragen: ocieerde Pers Diensten), ïburg, Juliette Gilissen, n, Paulien Ruitenbeek. anderen Wim Bank, ucties HDC Uitgeverij Zuid. n Mare Elsendoorn, ducties HDC Uitgeverij Zuid. latie over adverteren: blad, tel. 071 356 356. agblad/IJmuider Courant, >150 of 0255 561 800. Eemlander/Dagblad van Almere, '07 00 7 00. Want hoe slechter het gaat, hoe meer we ons willen spiegelen aan dromen, sprookjes en vervlogen tijden. Ruig Ruig is het steekwoord voor vrijwel alle najaarstrends. Materialen zijn ongepolijst en onvolmaakt. Dat betekent veel grove breisels, vaak met folkloristische, Scandinavische motieven. Dikke truien met hoge rolkragen, grofgebreide lange vesten en grote omslagdoeken annex sjaals. Onverwoestbare materialen die het lichaam goed beschermen tegen invloeden van buitenaf spelen de hoofdrol. Broeken, jassen, rokken en andere kledingstukken zijn gemaakt van stevig corduroy, wol, vilt, leer en suède. Ook bont is helaas een hot item deze winter. Het lijkt wel of het taboe op zachte dierenvelletjes er een beetje af is. Op de catwalks lieten de toonaangevende mode-ontwerpers veel modellen schaamteloos in echt bont paraderen. In de confectie blijft het gelukkig bij hier en daar een nepbontje aan een kraagje, mouw of zoom. De verwassen vintage-trend die het al enkele seizoenen goed doet, beleeft deze winter zijn hoogtepunt. Denim is er dan ook de komende winter weer in overvloed. Hier overheerst de stoere bikerstrend en dat betekent veel zwarte spijkerstof en hoe ruiger, hoe beter. Alle stadia van versletenheid passeren de revue, inclusief zitkreukels, scheuren, rafels en zelfs vieze vlekken. Het merk Levi's komt zelfs met een spijkerbroek op de proppen met voorgefabriceerde brandgaatjes of stoere olievlekken. De spijkerbroek is er in alle mogelijke modellen, maar erg trendy zijn de modellen met een extreem lage taille zodat je de heupbotten goed ziet uitsteken en het accent op de onderbuik komt te liggen. Topper deze winter is ook het verwassen kleine vintage spijkerjasje. Liefst zo oud en afgedragen mogelijk (maar ook gewoon splinternieuw te koop). Werkkleding De jaren tachtig zijn in modeland nog steeds niet voorbij. Alleen is het wel gedaan met de disco/rollerskatelook en de zuurstokkleurtjes. Ook hier is het motto: ruig. Nu zijn het namelijk de krakers, de punkers en de hardrockers uit die tijd die model staan voor de mode van nu. Met wederom een hoofdrol voor 'versleten' vintage. Veel kledingstukken die zo uit de legerdump lijken te komen, viezige motorjacks met plaatjes, rafelige, gescheurde en verwassen shirts en veel kettingen en studs, agressieve prints, grote capuchons en veel lagen over elkaar. Nieuw is ook de aandacht voor echte werkmanskleding. Het zijn nu eens niet de fotomodellen, filmsterren en andere grootheden die model staan voor een trend, maar de noeste werker. Dat betekent dus overalls, truckerskleding, uniformjasjes en -het is weer eens wat anders- een gereedschapskist Drie keer G-Star. in plaats van tas. Sport heeft ook nog steeds een grote invloed op de mode. Old Skool is een blijvertje met veel breakdance, hiphop- en skate-invloeden uit beginjaren tachtig. Maar ook hier is het softe er duidelijk vanaf. Dus geen bowling of golf meer als inspiratiebronnen, maar ruige sporten als boksen, Formule en motorracen. Gipsy Naast al deze ruigheid is er ook een meer onschuldige tendens die een mengeling lijkt tussen de overbekende hippierevival en een soort bohemienachtige zigeunerstijl. Een beetje een folk-look in de stijl van Bob Dylan, Jim Morrisson en Stevie Nicks van Fleetwood Mac. Afghaanse jassen, overhemden met grote kragen, kanten ruches, smockwerk, bloemetjesdessins en kleurrijke Pucciprints, pofmouwtjes, rijglaarsjes en rare flaphoeden zijn erg actueel. De broeken hebben weer olifantspijpen, de rokken zijn lang en wijd en worden veelal gedragen met kanten en/of broderie onderrokken. De kragen zijn hooggesloten. Een zwierige zigeunerstijl met een snufje Victoriaans lijkt het wel. De mode blijft ook een beetje in de ban van de ring, letterlijk en figuurlijk. Deel 2 van deze film komt eraan en de sprookjesachtige, fantasywereld die het decor vormt voor deze film staat model voor kledingstukken die geïnspireerd zijn op ridders en jonkvrouwen uit ver vervlogen tijden. Veel kant en fluweel, corsetten en romantische prinsessenjurken. De mannen zien eruit als postmoderne ridders met veel aandacht voor details als manchetten, gespen, knopen, (nep)bontrandjes en veel epische symbolen en prints. Van soldatenondergoed tot mode-item In een T-shirt de straat op gaan was zestig jaar geleden net zo aanstootgevend als in je onderbroek rondlopen. Het dunne katoenen shirtje zonder kraag, zo genoemd naar zijn vorm, deed dienst als ondergoed of sportkleding. En daarmee basta. Anno nu draagt jong en oud, zomer en winter een T-shirt. Liefst met een leuke en originele print. Het T-shirt hebben we feitelijk te danken aan het Amerikaanse leger dat begin vorige eeuw de fabrikant Hanes opdracht gaf ondergoed te ontwerpen dat wat praktischer was dan de wollen hansopjes waar de soldaten tot dan toe in rondliepen. Daarmee was het T- shirt geboren. In 1920 werd het kledingstuk ontdekt in de sportwereld en daar heeft het Amerikaanse merk Russel Athletic dat dit jaar een eeuw bestaat weer van geprofiteerd. Brando Voor de doorbraak van het T-shirt als mode-item zorgde Hollywood in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Acteurs als John Wayne, Marlon Brando en James Dean speelden de sterren van de hemel in hun 'ondergoed'. Kunstenares Joke Robaard die onderzoek doet naar archetypische kledingstukken omschrijft dat moment als volgt: „Het T-shirt dat eerst in het Amerikaanse leger dienst deed, onderging een enorme gedaanteverandering toen Marlon Brando in de film 'The Wild One' al zwetend zijn jas uittrok. Het voorheen functionele T-shirt barstte uit zijn voegen. Vanaf dat moment is het een veel lichamelijker kleding stuk, wat ver weg nog herinnert aan het lichaam van 'held' Brando. Vanaf dat moment stuurt hij een andere betekenis van het T-shirt aan." Met andere woorden: het T-shirt wordt sexy. In de sixties verschenen er teksten en prints op T-shirts. Dit fenomeen begon in de sportwereld en op Amerikaanse universiteiten. Al gauw werd ontdekt dat het relatief goedkope stukje textiel zich uitstekend leende voor het overbrengen en uitdragen van een boodschap. Met een T-shirt kon je een statement maken en laten zien bij welke groep je hoorde, welke politieke opvatting je had of il yf£ ISIOI^HDW Y> WITH UGLY ftf» 1 f 0 it 1 j 1 Met een T-shirt wil de drager zich onderscheiden van de massa. Er is dan ook keus te over in prints. Foto: Ronald de Bruin van welke muziekje hield. Uiteraard zijn er ook de meest overbodige teksten en onbenulligheden op T-shirts gedrukt. T-shirts van muziekgroepen zijn sinds de jaren zeventig populair, vooral in de hardrock en punkscene zijn legio muziekshirts verschenen. Met een foto van de groep of het zogenaamde 'Ik was erbij'- of Worldtourshirt. Zo kon iedereen meteen zien van welke muziek de drager hield. Gaandeweg werd het T-shirt echt geadopteerd door alle lagen van de bevolking. Zelfs de rijken der aarde sloten het goedkope stukje textiel liefdevol in hun armen.Er worden nog steeds 'geëngageerde' T-shirts gemaakt. Nu zijn het vooral zaken als aids (het merk Ralph Lauren heeft een T-shirt op de markt met een grote roze polospeler erop waarvan de opbrengst gedeeltelijk naar de aidsbestrijding gaat) en het milieu die centraal staan op de prints. Leuk Maar echt veel politieke statements worden er niet meer gemaakt op de borstkas of rug. Op dit moment gaat het vooral om het 'leuk', aldus Randy Fafié van het hippe Ape Shirts in Den Haag. De prints op de T-shirts van dit merk worden bijna allemaal ontworpen door kunstenaars en grafisch ontwerpers. Fafié: „Gekke prints zijn het helemaal. Je ziet dat telkens één bepaalde cultuur domineert in de shirts. Nog niet zo lang geleden was dat Japan met Japanse tekens, vlaggen en manga-prints. Afgelopen zomerseizoen was India het helemaal en dan met name de kitscherige plaatjes uit 'Bollywood'. Nu richten we ons op de jaren tachtig: breakdance, hiphop, Adidas en Atari- computers. Wij maken shirts voor innovators, zoals wij ze noemen. En zo is het massaproduct T-shirt op dit moment het kledingstuk bij uitstek geworden om je individualiteit te benadrukken en niet meer om te laten zien tot welke groepje behoort. Meer informatie over Ape Shirts: tel. 070 30 60 268 of per e-mail: randy_ fafie@wanadoo.nl www.hanes.com (site van het oudste t-shirtenmerk). www.tshirtsonline.nl (hier kun je T-shirts bestellen met teksten naar keuze). www.sunsite.berkeley-edu/T-shirts/ (de Amerikaans Howard Besser heeft op deze site een database gemaakt van bedrukte T-shirts door de jaren heen). www.iconique.com (hier kun je trendy prints donloaden om op t-shirts te strijken). www.derush.net (op deze site staan allerlei zeer progressieve en exclusieve prints van diverse digitale kunstenaars. T-shirts met prints van Derush worden in gelimiteerde oplages verkocht). a m m het o mm Zolang de retro-trend nog aanhoudt, blijven sportmerken hun archief naspeuren op klassiekers die opnieuw in productie genomen kunnen worden. Het merk Reebok bijvoorbeeld heeft een atletiek- origineel van eindjaren zeventig gebruikt voor het ontwerp van de schoen Gold Medallist. Gemaakt van soepel en glad leer, met een slanke leest en veters en een speciaal reliëf onder de zool. Verkrijgbaar in de kleurcombinaties wit met rode en donkerblauwe strepen, wit of zwart met goud (gelimiteerde oplage) en geel met wit en blauwe strepen. Uit de wielersport haalde Reebok de inspiratie voor de schoen Classic Peloton. Met makkelijke klittenbandsluiting en gladde zool en in diverse flitsende kleuren (o.a. blauw en rood). Merklogo's zijn vaak zo ingeburgerd dat ze niet eens meer opvallen. Sommige kinderen kennen ze bijna beter dan het alfabet. Maar wat rs! het verhaal achter het to^Q?_ Neem nu: Converse. Van zwerver tot hippe tiener, iedereen heeft wel eens een paar Converse-gympen aan zijn voélen gehad (60 procent van de o li Amerikanen in elk geval, 2awogit beweerd). De Converse was dan? ook al uitgevonden toen 'Nike' alleen nog bekend was Griekse mythologie. Marquis Mills Converse kwam op het idee om in zijn rubberfabriek in Maiden-Massachusetts enkelhoge sneakers te maken. Het legendarische aan deze schoen"" was vooral Chuck Taylor. In eerste instantie sloegen de schoenen nog niet echt aan. Totdat highschooljongen Chuck er op ging basketballen. De beroemde Akron Firestones-speler vond de schoenen zo geweldig dat hij er zijn toekomst in zag: voortaan zou hij ze gaan vertegenwoordigen. Hij ging allerlei high schools 'an^s, sprak met spelers en coaches en gebruikte hun kennis en ervaringen voor de ontwikkeling van de schoenen. De Converse schoen kreeg in 1923 de beroemde 'patch' waar we hem nu nog aan herkennen, het All Star-logo mél Chucks naam erop gekrabbeld. De schoen was superpopulair in het basketbal-gekke Amerika. Helaas, ondanks de komst van een lage All-Star (zeer geliefd bij de beach boys aan de Westkust) en een leren variant (destijds bekend gemaakt door topscorer Dr. J) overleefden ze de Nike- en Adidas- golf niet. In de sport tenminste, want als modeschoenen deden en doen ze het geweldig. Er was in de jaren zestig, naast zwart en wit, al een serie kleuren bijgekomen en het werd dé schoen voor punkers. Het spijkerjack, spijkerbroek en All Stars waren juist weer heel rock 'n roll (zie de Ramones). De hang naar het verleden is ook bij Converse niet onopgemerkt gebleven. Modellen als de Targa Ox Nylon of Pro Leather Ox Premium zijn weer net zo modern als vroeger. Zelfs de All Stars zijn weer helemaal terug. En ook in de basketbalwereld doet Converse weer mee. Het werk van Taylor is zeker niet voor niets geweest. Zoals een van de nieuwere slogans dan ook zegt: 'Chuck is back'. Model Classic Peloton van Reebok (90 euro). 1 ducties, Postbus 507, Slem. ucties.hd@damiate.hdc.nl Ze schieten als paddestoelen uit de grond, de zogeheten 'flagshipstores' of megastores zoals ze ook wel genoemd worden. Bekende merken als Mexx, Diesel en Esprit bieden in één grote winkel werkelijk alles aan wat ze in huis hebben. Maar wat is de functie van zo'n megawinkel? Flagshipstore betekent letterlijk paradepaardje. Een winkel waar het merk in een perfecte belevingswereld geplaatst wordt. Want het gaat tegenwoordig niet alleen om de kleren. Flagshipstores bevinden zich meestal op een bijzondere toplocatie in een van de wereldsteden. En voor de inrichting en aankleding wordt het liefst een bekende architect in de arm genomen. Lucia Thie van MA Press Office, een pr-bureau dat veel bekende merken vertegenwoordigt: „Een flagshipstore wordt opgezet om het eigen merk te promoten. Het moet de mooiste winkel zijn qua inrichting en met het meest uitgebreide assortiment. Het is de meest zuivere vorm om het merk duidelijk te communiceren naar de klant." Benetton bijvoorbeeld, dat al vanaf het begin eigen winkels bezit waar louter het merk Bennetton wordt verkocht, kiest voor zijn vrij nieuwe megastores alleen de mooiste panden uit. Vorig jaar opende het Italiaanse confectiemerk een megastore in een prachtig historisch pand in Lissabon. Er wordt niet alleen alles van het merk verkocht, maar er is ook een kunstgalerie, er worden concerten, lezingen en workshops gehouden en er worden cd's, boeken en video's verkocht. In Barcelona vestigde Bennetton zijn megastore in een voormalige bioscoop. Het Italiaanse merk ziet zijn megastores in Ook kindermerk Oilily heeft zijn eigen 'vlaggeschip'. Foto's: GPD historische wijken als een belangrijk expressiemiddel. Diesel Ook Diesel hangt een dergelijke filosofie aan. Alleen vestigt dit merk zijn paradepaardjes in trendy stadswijken of wijken die zich nog zullen ontplooien als toekomstige hot spot. Het universiteitsgedeelte van Manhattan (New - York Union Square, 14th Street) bijvoorbeeld waar het merk vorig jaar een winkel opende met maar liefst i.ioo vierkante meter aan oppervlakte. Daarna gingen Dieselwinkels open in de Rue Etienne Marcel in Parijs en in Londen, Antwerpen, Eindhoven en Brussel. Vorige maand was Amsterdam aan de beurt. Aan de Heiligeweg heeft het merk in totaal 435 vierkante meter aan winkelruimte verdeeld over drie etages. De afgelopen jaren hebben talloze merken zich met flagshipstores in ons land en in België gevestigd. Een greep uit het aanbod. September 2000: Mexx opent een 'Mexx Lifestyle Store' in de Kalverstraat in Amsterdam; zomer 2001: Esprit opent zijn vierde Nederlandse flagshipstore in Arnhem en Dockers zijn zevende in Apeldoorn. September 2001: de deuren van de tweede Nederlandse Guess? Store gaan open in Den Haag en Mare O'Polo opent zijn eerste flagshipstore in de Benelux in Antwerpen. Maart 2002: Het hippe meidenmerk Fornarina opent zijn paradepaardje in Utrecht en Turnover neemt een gigantisch pand in Antwerpen in beslag. De consument bedienen is volgens Esther Van Maurik, hoofdredacteur van het modevakblad Link, helemaal niet het belangrijkste doel van deze 'vlaggeschepen'. „Wat interessant is voor de consument is dat een flagshipstore meer van de collectie laat zien. Maar, het merk zelf profiteert er het meest van. Een flagshipstore is exact wat de naam al zegt. Het is een zo perfect mogelijke presentatie van het merk. Overigens is gebleken dat een flagshipstore wel degelijk omzetverhogend werkt voor het merk vanwege de optimale presentatie en verkrijgbaarheid. Het werkt ook omzetverhogend voor detaillisten die het merk verkopen en gevestigd zijn in de nabijheid of dezelfde stad waar de flagshipstore zich bevindt." Er komen een heleboel flagshipstores bij, maar er verdwijnen er ook weer. Van Maurik wil in Een van de drie etages van de megawjp van Diesel in Amsterdam. verband met haar functie geen namen noemen van minder succesvolle pogingen. „Het is inderdaad zo dat een flagshipstore over het algemeen functioneert. Toch zijn er ook die niet goed liepen en zijn verdwenen. Het is blijkbaar niet zo eenvoudig om een merk in een perfecte belevingswereld te plaatsen, sommige merken weten niet goed wie ze zijn en wie hen koopt" En dat is een probleem in een tijd waarin alles om lifestyle, sfeer en belevingswerelden draait. Diesel Flagshipstore: Heiligeweg 11-17 Amsterdam, Meir 24 Antwerpen. Hooghuisstraat 21-23 Eindhoven. Nieuwstraat 126 Brussel. Turnover Flagshipstore: Korte Gasthuisstraat 9 Antwerpen. Fornarina Flagshipstore: Lijnmarkt 2 Utrecht. Dockers Store: Deventerstraat 5b Apeldoorn. Mare O'Polo Flagshipstore: Korte Gasthuisstraat 18 Antwerpen. Guess? Store: Haags Bluf 33 Den Haag. Esprit Flagshipstore: Roj Arnhem.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 27