KUNST CULTUUR ïaiji tfUl iP Eeuwenoude Mickeys als kritiek op consumptiemaatschappij 'Rechte lijnen vind ik saai' 'München is rijp voor sterl rol in Europees cultuurlevd3, Kunstroute: Struinen langs Leidse ateliers en galeries Het beste van Elvis gebundeld De Passievrucht wordt verfilmd Gitaar Hendrix niet verkocht Fotograaf Henk Jonker overleden Theaterdoe Q, van Chagal do Joods Mus< iet woensdag 25 SEPTEMBEi Foto: AP/Mark Lennihan new york - Priscilla Presley, de weduwe van Elvis, arriveert op het feest dat gisteravond werd gegeven ter gelegenheid van het verschijnen van de cd 'Elvis 30 nr. 1 Hits'. Het album met de belangrijkste successen van El- vis Presley werd in het Hard Rock Cafe van New York ten doop gehouden. Vorige maand was het 25 jaar geleden dat de 'King of Rock' overleed. Amsterdam - De roman 'De Passievrucht' van Karei Glastra van Loon wordt verfilmd. De rolprent gaat in het voorjaar van 2003 in première. Van het boek zijn tot nu toe in Neder land 260.000 exemplaren ver kocht. In de film, die 2,5 mil joen euro gaat kosten, worden de hoofdrollen gespeeld door onder anderen Paul Muller, Ca- rice van Houten, Jan Decleir en Gijs Scholten van Aschat. 'De Passievrucht' gaat over een man die erachter komt dat hij niet de echte vader is van zijn 13-jarige zoon. londen - De veiling van een gi taar die rocklegende Jimmy Hendrix tijdens een concert in de fik stak, is gisteren mislukt. De gitaar had ten minste 340.000 pond (537.000 euro) moeten opbrengen, maar het hoogste bod bleef op 300.000 pond steken. De huidige eige naar, Dweezil Zappa, moet nu binnen een week beslissen, of hij het bod alsnog accepteert. Amsterdam - Fotograaf Henk Jonker is gisterochtend op 89- jarige leeftijd in Amsterdam overleden. Hij werkte onder meer voor het Algemeen Han delsblad en internationale tijd schriften als Time en Der Spie gel. Jonker begon na de Tweede Wereldoorlog met fotograferen waarbij hij vooral oog had voor gewone mensen en kleine mo menten. Hij was enige tijd ge trouwd met de fotografe Marie Oestreicher, beter bekend on der de artiestennaam Maria Au stria. Zij overleed in 1975. 2 at no Real- ue lie •1 m< pai "Jivalle over; train linl Tekenfilmfiguren ais Mickey Mouse, Donald Duck en Bart Simpson domineren het werk van Nadin Ospina. Publiciteitsfoto's Colombiaan Nadin Ospina met eerste Europese solotentoonstelling in Rijksmuseum voor Volkenkunde door Coen Polack leiden - Stel dat door de inslag van een asteroïde onze beschaving vergaat en dat het huidige aard oppervlak onder een tientallen meters dikke laag stof en gruis belandt. Stel dat de fossiele resten van onze beschaving over honderdduizenden ja ren worden opgegraven en dat ze bijvoorbeeld op Disneyland stuiten. De Colombiaanse kunstenaar Nadin Ospina vindt het een interessant idee. „Ze zullen minstens denken dat we hier een cultuur hadden waarin hele rare dieren aanbeden wer den", zegt hij lachend. Bezoekers aan Ospina's eerste Europese soloten toonstelling in het Rijksmuseum voor Volkenkun de in Leiden wacht een even vreemde ontdekking. De vitrines staan vol religieuze beeldjes en voor werpen in pre-Columbiaanse stijl, zoals ze dui zenden jaren geleden gemaakt werden in zijn va derland. Ospina heeft de gezichten van goden en andere religieuze figuren vervangen door de hoof den van tekenfilmfiguren als Mickey Mouse, Do nald Duck, Goofy, Popeye en Bart Simpson. Ospi na: „Mijn werk is een protest. Door Mickey Mouse en Donald Duck worden de oude beelden uit on ze cultuur weggedrukt. De jeugd kent de teken filmfiguren maar weet niets van zijn eigen cultuur. Dit zijn niet onze goden, dit zijn de goden van de consumptiemaatschappij. Dat zijn volgens mij go den zonder spiritualiteit." Ospina lokt extreme reacties uit met zijn werk, dat in Colombia zelfs voor opschudding zorgt. „Men sen reageren geschokt en boos. Ze zeggen dat ik de cultuur verkwansel en het verleden verwoest, maar het is juist een protest. Ik uit kritiek op de manier waarop onze cultuur vervangen wordt door een geïmporteerd onspiritueel substituut." „Daarnaast is het ook kritiek op musea. Een mu seum als (fit is één grote tentoonstelling van het koloniale verleden van een land. Nu weet ik dat het huidige bestuur van het museum er andere ideeën op nahoudt, dat toont het alleen al door mijn expositie te laten zien, maar het blijft een vreemd fenomeen. De objecten die je in de vitri nes van het museum ziet staan, zijn niet bedoeld om in vitrines te staan, het zijn gebruiksvoorwer pen, religieuze objecten die in heilige ceremonies gebruikt moeten worden." De werken van Ospina zien er verraderlijk authen tiek uit. Nu kun je moeilijk om het feit heen dat je naar de gelaatstrekken van Donald Duck staat te kijken, maar de beeldjes met gelijmde barsten, zandresten in de hoekjes en gleuven en een door wind, water en stof verweerd uiterlijk zouden makkelijk duizenden jaren oud kunnen zijn. Ospi na heeft de afgelopen jaren alle methodes uit de trukendoos van professionele vervalsers bestu deerd. „Ik kreeg in Colombia een paar pre-Co lumbiaanse beeldjes te koop aangeboden. Het was echt een koopje en ik wilde ze graag hebben. Pas toen ik ze gekocht had, kwam ik er achter dat het verschrikkelijk goede vervalsingen waren. Dat heeft me aan het denken gezet. Ik ben gaan expe rimenteren en ik heb hier en daar wat ideetjes op gedaan. Het helpt enorm als je de voorwerpen een paar maanden begraaft. Als je ze weer uit de grond haalt, zien ze er al flink oud uit. Ik ben in middels zelf best een goede vervalser. Voor zo'n origineel pre-Columbiaans beeldje draai ik mijn hand niet om." The Ground The Real', expositie van Nadin Ospina, t/m 5 januari, Rijksmuseum voor Vol kenkunde, Steenstraat 1, Leiden. Open: di t/m zo 10.00 tot 17.00 uur. amsterdam/anp - Zev ^et theaterdoeken van Marf" (1887-1985) uit 1920 volgende maand voor in Nederland te zien. om reusachtige schildi die de van oorsprong W i" "et sche kunstenaar maa ie' het Joods Theater in Van 13 oktober tot en nuari hangen de werki 1 Joods Historisch Mu "e' Amsterdam. De insteliSure wacht een recordaanty" kers voor de doeken. In het Bijbels Museum""' sterdam is tegelijkertijd toonstelling te zien mn "e meer de ontwerpen c" stenaar in 1959 m; glas-in-loodramen. r< zijn geplaatst m de van het Hadassah zieki ei Jeruzalem. Ook deze o voetl waren nooit eerder ij ch ee land te zien. Het Bijbf e um viert het 150-jarig ld met deze expositie, di ht< 'Marc Chagall, ramen zalem' heeft. Marc Chagall werd Zakharovich Shagal géng: Vitebsk in Wit-Rusli htera groeide op in een vroi let ui milieu. In 1910 vertrol reldv het eerst enige jaren na jeslui rijk. Na de Tweede Wnen. log vestigde hij zich d« ver e dat land. Volgens het Joods Museum zijn de zev< doeken het hoogtepid, Chagalls werk in Ruslbond de zeven doeken conpelei hij als geen ander n kunst met de jiddische ei De grote werken, de acht meter breed, wort leend door The State Gallery in Moskou. Eind vorige maand we FQ positie met grafiek va voortijdig beëindigd i )e vc Amsterdamse gale ël er had gezegd dat er vei lion hingen. De organisa olitie daarop aangifte tegen FC 1 handelaar wegens sma lanie phe: Het Joods Historisch twijfelt niet aan de ecl aël. de theaterdoeken, a an hi woordvoerster. De teieidsr lig heet 'Marc Chagall, 1 - C) Theater'. Behalve doel ïdue onder meer voorstudi 16 ol to's te zien. a. Isi ogei tuati FII lalei orga een dent era i igde sten: [Ei- mee :rme cyi In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor profes sionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspe len, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: schil deres Ineke Piket uit Leiden. „Ik schilder het liefst dieren en natuur", zegt Ineke Piket. Uit de handen van deze Leidse schil deres kwam de afgelopen jaren een onstuitbare stroom schilde rijen met bloemen, bomen, gei ten, koeien, varkens en paarden als onderwerp. Piket werkt niet alleen op doek, maar ook in op dracht op muren en muurpa nelen. Ze heeft al diverse keu ken-, woonkamer- en slaapka mermuren in de regio van de coratie voorzien. „Meestal gaan die opdrachten via via. Kennissen en familiele den verwijzen iedereen door naar mij. Zo kreeg ik laatst een verzoek van iemand om een raam te schilderen op een muur. Dat raam moest uitzicht hebben op een weide met scha pen. Nu bleek dat hij net ver huisd was en daarvoor op een plek woonde met uitzicht op een weiland met schapen." Piket ziet verband tussen haar opdrachten en de woonomge ving van de opdrachtgevers. „Ik heb voor verscheidene mensen in Rijnsburg hun muur beschil- leiden - Dat er in Leiden op kunstgebied veel gebeurt, staat buiten kijf. De grootscheepse expositie 'Beeld en Evenbeeld' lichtte onlangs al een tipje van de sluier op. Met nadruk op 'tipje', want de 45 deelnemers die in dat kader hun werk toonden, vormen nog maar een fractie van de voltalli ge kunstenaarspopulatie die Leiden bevolkt. Zo bewijst de Kunstroute die komend week einde weer wordt gehouden: meer dan honderd schilders, fo- tografen, beeldhouwers en ga zo maar door gooien twee dagen lang hun ateliers en galeries wa genwijd open voor het publiek. Vertrekpunt voor deze artistieke zwerftocht is De Waag, waar alle deelnemers een folder met rou te in de handen gedrukt krijgen. Ook zijn alle kunstenaars hier vertegenwoordigd met één kunstwerk, zodat het publiek al vast een aardig beeld krijgt van wat het te wachten staat: van schilderijen, grafiek en tekenin gen tot beeldhouwwerken, foto grafie en nieuwe media. De be doeling is dat iedere bezoeker zijn favoriete kunstwerk uitkiest; op basis van de stemmen wordt aan het einde van het weekein de een publieksprijs uitgereikt. De mensen die het winnende kunstwerk als favoriet hebben aangewezen, maken kans op een jaarabonnement op de kunstuitleen. Gekoppeld aan de Kunstroute is de opvoering van 'Licht!', een korte toneelvoorstelling in De Waag waarin theater, tekst en beeldende kunst samenkomen. Het stuk van Stichting Bara én een aantal Leidse kunstenaars gaat over een man die zijn por tret laat maken, omdat hij wil weten wij hij werkelijk is. Ook wordt het verhaal verteld van een kunstenaar die in zijn werk tracht te vangen wat zijn model niet wil laten zien. Onder de titel Vergeet de WC niet' zal het Haagse kunste naarsduo Petra en H@anzz een mini-expositie op de toiletten van de deelnemende galeries in richten. Daartoe maakten zij collages van digitale foto's, waarop zij objecten en personen vastlegden met een bijzondere betekenis of persoonlijke herin nering. Ook de Leidse basisscholen doen mee aan de Kunstroute. Leerlingen krijgen zo de kans echte kunstenaars te ontmoeten en vragen over hun werk te stel len. Tijdens een bezoek aan het Centrum Beeldende Kunst (CBK) maken ze bovendien ken nis met de uitgebreide kunstcol- Dercon maakt overstap naar Haus der Kunst officia r 1 tr ire Li C derd met een uitzicht op de Grote Kerk. Opdrachtgevers die in de buurt van het strand wo nen, willen graag uitzicht op zee." Zelf woont Piket midden in de Leidse nieuwbouwwijk Stevens hof. Ze heeft met haar schilder werk de woning voorzien van landelijke details. In een hoek van de woonkamer kruipt een wijnrank tegen de muur op. De trossen witte druiven zien er smakelijk uit, maar zijn jammer genoeg geschilderd. „Ik maak veel foto's die ik naschilder. Zo'n wijnrank blijft wel stil han gen, maar als ik koeien schilder dan lopen ze zo weer weg als ik daar in het weiland ga zitten met mijn spullen. Of ze komen veel te dichtbij, dat hoeft van mij ook niet. Daarnaast krijg je als je buiten werkt vaak com mentaar van voorbijgangers. Ik heb hier in huis of in de tuin zo mijn vaste plekjes waar ik graag zit te schilderen. Dat werkt ge woon het lekkerst." „Het duurt lang om je stijl een beetje te ontwikkelen. Mijn eer- lectie, waaruit ze hun i werken mogen kiezen. 1 wordt een tentoonstel] maakt die alleen tijtj Kunstroute te bezichtigt Kunstroute, 28 en 291 ber, 12.00 tot 18.00 uui gronden verkrijgbaar E Waag. Ook vindt hier op vrij p zaterdagavond en tend de theatervoo Licht! plaats. Kaartveii het CBK, telefoonnunu 5165369. door Peter Ouwerkerk münchen - Chris Dercon, schei dend directeur van het museum Boijmans van Beuningen heeft gistermiddag in zijn 'Akkeptanz speech' in München een voor name plaats van het Haus der Kunst in het Europese kunst- en cultuurleven in het vooruitzicht gesteld. „München is er rijp voor een sterke rol in het Euro pese cultuurleven te spelen." Dercon maakte zijn overstap van het Rotterdamse museum naar het Haus der Kunst, per 1 juni 2003, gisteren officieel. Eind oktober zal hij zijn team bekend maken. Hij liet zich er niet over uit of daar curatoren van Boij mans bijzitten. Hij prees wat in het Haus der Kunst tot stand is gebracht. „Onder mijn voorganger is het Haus der Kunst uitgegroeid tot een instituut met een volledig eigen karakter. Het Haus was al lang geen plaats meer voor uit sluitend reizende exposities. Hier zijn nieuwe tentoonstellin gen geïnitieerd, met aansluitin gen op gebied van theater en ruimte voor debat. Het Haus der Kunst is een voorbeeld gewor den. Aan mijn ploeg de taak dat voorbeeld verder te ontwikke len", aldus Dercon. Hij brak een lans voor royale fi nanciële armslag. Financiën, die hem de ruimte geven niet te veel afhankelijk te zijn van 'de dicta tuur van kijkcijfers'. Dercon hoopte dat hij als Belgische Ne derlander gespaard zou blijven van de vergelijking met Rudi Carrell, in meer dan een op zicht. „Het gaat in de kunst niet om de kijkdichtheid, maar om de kwa- Uit de handen van schilderes Ineke Piket kwam de afgelopen jaren een onstuitbare stroom schilderij en met bloemen, bomen, geiten, koeien, varkens en paarden als onderwerp. Foto: Hielco Kuipers ste schilderijen waren ook niet zo realistisch als mijn werk nu is. Ik ben begonnen met aqua rellen. Daarmee werkje heel schetsmatig. Een jaar of vijftien geleden ben ik overgestapt op olie- en acrylverf. Dat geeft je veel meer gelegenheid om je schilderij te perfectioneren. Je kunt er eindeloos aan blijven werken. Je moet het gewoon doen om er goed in te worden. Een beetje aanleg helpt ook wel - ik heb het bijvoorbeeld van mijn vader - maar je moet voor al oefenen. Sommige dingen lukken me niet, en in sommige opdrachten heb ik geen zin. Als mensen nu naar me toekomen met een opdracht voor een muurschildering dan kan ik in schatten of ik het aankan. Orga nische, ronde vormen uit de natuur spreken me aan, te veel rechte lijnen vind ik saai. Als er te veel rechte lijnen inzitten, dan vraag ik of mijn man die wil doen met de airbrush." Piket heeft nooit de ambitie ge had om professioneel kunste naar te worden. „Ik vind het wel best zo. Van mij hoeft het schilderen niet full-time. Ik heb leuk werk als activiteitenbege leider en ik kan het schilderen er gewoon naast doen. Moetje eens voorstellen hoe dat zou zijn als je alleen maar zou schil deren. Dan bouw je geen pensi oen op, je moet je verzekerin gen zelf gaan betalen. Nee, dat is allemaal niks voor mij." Ineke Piket is te bereiken via e-mail: inekepiket@zonnet.nl of op nummer 071-5315095. Coen Polack liteit van het kijken. Kunstinsti tuten zijn niet in de eerste plaats pretparken, maar moeten aan de basis staan van voor nieuwe ervaringen en belevenissen." Dercon stelde dat het Haus der Kunst, door zijn ontstaansge schiedenis, voor eeuwig een be langrijke plaats inneemt. Ge bouwd op verzoek van Adolf Hitler, ontworpen door Paul Ludwig Troost, bood|ago tweede helft van de jils de alle ruimte voor HitUlud1 denkbeelden over kul in e tentoonstelling 'Twen v jaar Duitse cultuur' on Sp in 1937 in een reactie a nc over het Haus der Kjtero honderden zogenaanjie. V de werken' werdentoen seerd. en b de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 18