Je eigen venster op de hemel
GELOOF 8c SAMENLEVING
'Evangelie variant
op biografie Caesa
Het zou van de zotte zijn als 3 oktober niet
in het centrum blij
Testing God in
de Willibrord
ijk
Niet alle woonbootbewoners
mopperen over passanten
Niet iedere verandering in
het verkeer is een verbetering
'Top SoW-kerk hooghartf;
Exegesecursus
in De Klister
Kleuren
van de ziel
Evangelisatiezang
in Ichthuskerk
3 Oktoberfeest moet
in het centrum blijven
Nooit eerder waren de meningen zo eensluidend als
over de stelling 'Het 3 Oktoberfeest moet in het cen
trum blijven' Een beetje volgens verwachting laat 97
procent van de bezoekers van de site www.leidschdag-
blad.nl weten de stelling te onderschrijven. Slechts 3
procent is het er niet mee eens. Een greep uit de reac
ties:
R. Singeling, Sittard: „Ik heb 22 jaar in Leiden ge
woond en woon nu in het zuiden, maar één ding weet
ik zeker: 3 oktober moet in het centrum blijven."
Jimmy Nathalia, Leiden: „Het zou voor elke Leide-
naar een raar idee zij om te moeten verkassen naar
een buitenwijk. Dan is het voor velen helemaal geen 3
oktober meer."
De stelling van deze week haakt in op de plannen van
verkeersdeskundige Keppler, die voorstelt een groot
deel van de Leidse binnenstad tot autovrij gebied te
verklaren. De stelling waarop u - via de post of via ww-
w.leidschdagblad.nl - tot en met maandag kunt reage
ren luidt:
Auto's horen niet thuis
in de Leidse binnenstad.
Koos Glasbergen, Leiden: „3 Oktober hoort gewoon
in de binnenstad. Want wat gaat het dan worden voor
alle kroegen in het centrum?"
A. Hermsen, Leiden: „Eens. 3 Oktober in de stad is
traditie. Die tram niet. Die hoeft er niet te komen."
Frodo Remmerswaal, Leiden: „Eens. Want het cen
trum heeft veel meer sfeer."
Koen de Wit, Leiden: „Natuurlijk in het centrum. Dat
is immers al jaren de traditie en het is nergens zo ge
zellig als in het Leidse centrum op 3 oktober."
woensdag 25 SEPTEMBER
rijswijk/anpP - De evangeliën
zijn niets anders dan de joodse
versie van de biografie van de
Romeinse keizer Julius Caesar.
Jezus heeft waarschijnlijk nooit
bestaan, maar is een variant op
Divus Julius, de in het Romeinse
Rijk alom vereerde goddelijke
gestalte van Caesar.
Die boude stelling poneert de
Italiaanse filosoof en taalkundi
ge Francesco Carotta in zijn
boek Was Jezus Caesar?', dat in
november in Nederlandse verta
ling verschijnt. Carotta wijst
daarin op verbluffende overeen
komsten tussen de levensbe
schrijvingen van Caesar en de
evangeliën.
De Jezus-cultus is volgens Ca
rotta na de joodse opstand te
gen het Romeinse bewind
(neergeslagen in 70) ontwikkeld
als variant op de verering van
Divus Julius. Van begin tot eind
vertonen de biografieën van
Caesar en Jezus opvallende ge
lijkenis, stelt Carotta. Beiden be
gonnen hun carrière in het
noorden: Caesar in Gallië, Jezus
in Galilea. Beiden nemen het op
voor het volk en botsen met de
autoriteiten: Caesar met de se
naat, Jezus met het sanhedrin.
De militaire zeges van Caesar
vinden hun pendant in de won
deren van Jezus. Wat Cleopatra
voor Caesar is, is Maria Magda-
lena voor Jezus. Beiden worden
verraden (Caesar door Brutus,
Jezus door Judas) en vermoord
in de stad waar zij aanvankelijk
triomfeerden (Rome resj
velijk Jeruzalem). Beiden
den na hun dood vergodi >1
Ook wijst Carotta erop d yj
bekende uitspraken van I
vrijwel gelijkluidend in de
geliën terug te vinden zijn
Verder stelt Carotta dat
niet is gekruisigd. Het
verhaal in Marcus, het
evangelie, is geënt op
venseinde van Caesar. Huor.
dat Jezus volgens het ver! |nei-
zijn gevangenneming nie )0rn
gesproken heeft, wijst er
hem op dat hij bij zijn an
is vermoord. Net als Cae;
derging Jezus vervolgen
postuum proces, beweert )ncj(
teur. Het Griekse woord i najj
cus dat als kruisigen wor )Ur
taald, betekent letterlijk 1
stellen van latten en pa
dit verband is sprake v e
opstapelen van hout ro
dode voor een brandstapf
analogie van Caesars erf
stelt Carotta.
Dr. J.W. van Henten, hoo
Nieuwe Testament aan
versiteit van Amsterdam,
een voorlopige reactie
dat Marcus beïnvloed is
verhalen over Caesar. „M
wil nog niet zeggen da r0(
een verzonnen figuur is. n
torische aanwijzingen vt
bestaan van Jezus zijn ,e
dan die voor het besta, 'ei i
veel figuren uit de Oudhe n
dus Van Henten, die C jjg
boek nog niet heeft gelezf t v
ge
lez<
oek
rflai
de
MENINGEN
KLANKBORD
Het stukje in De Blauwe Steen
in de krant van 16 september
behoeft mijns inziens enige nu
ancering. Het verhaal geeft maar
weer eens aan hoe vreselijk be
krompen sommige mensen
kunnen zijn. De klager die in de
rubriek aan het woord komt be
woont een woonboot aan de
Herensingel en doet zijn beklag
over de bootjes die te hard va
ren en mensen fiie naar binnen
gluren. Hij typeert ook alle men
sen die op vletten varen als
'yuppen met een grote bek' en
'een rotvolk'.
Zo'n uitspraak zegt waarschijn
lijk meer over de klager dan over
de schippers. Ik woon zelf ook
in een woonboot aan de Heren
singel en ervaar de voorbij va
rende boten als sfeervol. Leiden
is een waterstad. Natuurlijk
vaart er iemand weieens te hard,
en dat voel je. Maar om nou te
zeggen dat het interieur staat te
trillen, is echt overdreven. Er
staan inderdaad borden die
aangeven dat er woonboten lig
gen, de meeste mensen houden
hier rekening mee en voor die
enkele die dat niet doen, kan je
moeilijk flitspalen plaatsen.
Ik wil even benadrukken dat
niet alle woonbootbewoners last
hebben van territoriumdrift.
Dus passanten, blijf lekker (rus
tig) voorbij varen en blijf lekker
om je heen kijken. Behalve bij
de bewuste woonark met een
paar steekstokken om de boot.
Daarom adviseer ik u om strak
vooruit te kijken, zodat u niet
het risico loopt een tegel naar
uw hoofd te knjgen.
J. Breidenbach,
Leiden.
Leideri is een stad met geschie
denis. Een stand ook die al bre
kend de toegang tot de binnen
stad steeds moeilijker maakt. Ik
noem enkel voorbeelden.
Als ik van Leiderdorp over het
Levendaal naar de Korevaar-
straat rij, kom ik plotseling voor
een verspringing van de weg bij
Hoogvliet te staan. Daar zijn da
gelijks opstoppingen. Maar wat
voor voordeel heeft dat voor de
doorstroming van het verkeer.
Wie bédenkt dat?
Dan in de Korevaarstraat, waar
bussen elkaar passeren, heeft
men de rijweg versmald. Maar
er is geen behoorlijke doorgang
voor de fietsers. Wie bedenkt
dat? 5
Men heeft ook bedacht de Witte
Singel te splitsen en het verkeer
over de Jan van Houtkade ver
der te laten gaan. Ook hier zijn
dagelijks opstoppingen. Wie be
denkt dat?
Ook in een gewone woonwijk
heeft men geprobeerd strem
mende obstakels te plaatsen. Ik
noem er één. Op de weg van de
Meerburgerkade, door de Lek
straat naar de afslag Stieren-
brug, liggen op een afstand van
twintig meter welgeteld zes ver
keersdrempels. Drempels die
bovendien, ook als je ze met een
gematigde snelheid neemt, de
onderkant van je auto beschadi
gen. Wie bedenkt dat en wie is
aansprakelijk voor de schade? Ik
heb overigens geen bezwaar te
gen drempels. Maar wel tegen te
hoge drempels.
Over het Utrechtse Veer zal ik
het hier maar niet hebben. Daar
is helaas al een slachtoffer geval
len. En nu is men weer bezig op
de Hoge Rijndijk. Wat het pre
cies gaat worden, weet ik nog
niet. Maar ook daar wordt de
weg versmald. Wie bedenkt dat
allemaal?
'O' zei een raadslid, 'mocht het
niet goed uitpakken, dan wordt
het veranderd'. Maar wie betaalt
dat dan? Het antwoord: 'Daar
hebben we een speciaal potje
voor'. Maar dat is toch geld van
de belastingbetaler?
Wordt het niet eens tijd om de
bedenkers van dit alles onder de
loupe te nemen. Misschien kan
men voordat men gaat verande
ren eerst bekijken of de veran
dering voordelen met zich mee
brengt. Zo niet, laat men dan
met zijn handen ervan afblijven.
Want elke verandering is nog
geen verbetering.
J.W. Rutte,
Leiden.
amersfoort/gpdD - De Samen
op Weg-kerk wordt een „hiërar
chische, bureaucratische regen-
tenkerk" zoals de Hervormde
Kerk vanouds was. Dat bewijst
alleen al de gang van zaken op
de synodes in de afgelopen
maanden, aldus Maarten Aal-
ders, gereformeerd predikant
van de SoW-gemeente in Am
stelveen.
Aalders, kerkhistoricus, sprak in
Amersfoort bij de presentatie
van het boek 'Samen op de goe
de weg?' van de gereformeerde
VU-hoogleraren Gerard Dekker
en Gerben Heitink. Daa
kelen zij de beoogde Sol 'e
en stellen zij een federat
en een kerkmodel dat mfa&
detijds' is.
De beide auteurs schets
beeld van een SoW-ke zui
een hervormde 'top11115
structuur. De gerefor11
zelfstandigheid en mon 8 x
van de lokale kerken zift0'
beter zijn voor een kerk
tijd. Maar die visie „kan
niet in het SoW-proces tol
recht komen", aldus Dep11
Heitink.
ifor
kei
oegstgeest - In vier woensdag
avonden bespreken natuurkun
dige Guus Mulder en diaken
André van Aarle aan de hand
van het boekje De dingen heb
ben hun geheimen', van Arie
van den Beukei en videobeel
den de relatie tussen natuurwe
tenschap en geloof. Vanavond
is van 20.00 tot 22.00 uur de
eerste bijeenkomst in de pasto
rie van de Willibrordkerk aan
de Rhijngeesterstraatweg 37 in
Oegstgeest. Kosten: €5,-. Infor
matie:^071-5175304.
lisse - De 33ste exegesecursus
van het Dagmaat Leerhuis start
morgenavond in de Klister aan
de He^reweg 105 in Lisse. Deze
keer gaat de cursus over een
uitspraak van de bijbelgeleerde
Walter Vogel: lezen is de tekst
herschrijven. Voor informatie
over deelname aan en informa
tie over de cursus belt u het
Dagmaatsecretariaat:
02520215847. Cursusgeld be
draagt, 60 euro.
1 -.
V
leiden - Schilder Marc Chagall
stamt uit de wereld van het
Chassïdisme. De invloeden van
deze Joods mystieke beweging
uit het Oost-Europa van de
achttiende eeuw zijn te zien in
de schilderijen van Chagall.
Over deze invloeden praat the
oloog en beeldend kunstenaar
R. Baffiema vanavond in de sy
nagoge aan het Levendaal 14 in
Leiden. Iedereen is vanaf 19.30
uur welkom. Van niet-leden
wordtfeen bijdrage van 3,50 eu
ro gevraagd.
katwijk - Professor dr. W.J.
Ouweneel spreekt vanavond op
een evangelisatiezangdienst in
de Ichthuskerk in Katwijk. Hij
praat dan over 'Geloven, wat is
dat?'. De zanggroep 'Country
Trail"iingt liederen onder lei
ding van Wim Pols. De dienst in
de kerk aan de Nachtegaallaan
7 begiht om 20.00 uur.
Een cursus iconenschilderen in Noordwijk
door Ilse Keuenhof
Is de viering van 3 oktober nog
wel mogelijk in de Leidse binnen
stad? Steeds meer bewoners van
het centrum klagen over de her
rie en de rotzooi, en de aanleg
van de Rijn Gouwe Lijn zou vol
gens geruchten de viering in het
centrum onmogelijk maken. Te
rechte zorgen of onzin?
Gerard Wisse, bestuurslid win
keliersvereniging Haarlem
merstraat: „Die hele ophef over
de komst van de Rijn Gouwe
Lijn vind ik maar flauwekul. Een
tijd geleden hebben we hier de
riolen vervangen. Allemaal glad
jes verlopen. Waarom zou dat
met de Rijn Gouwe Ujn ook niet
kunnen? Mochten de verbou
wingen echt een probleem ople
veren, dan moet de gemeente
de activiteiten maar voor een
week verplaatsen. 3 Oktober
moet in het centrum blijven."
Föns Delemarre, woordvoerder
van de gemeente Leiden: „Hou
mijn reactie maar heel kort: 3
oktober blijft in het centrum.
Punt. Als de Rijn Gouwe Lijn
wordt aangelegd, moeten we
misschien wat dingen voor een
of twee keer verplaatsen, maar
dat is alles. We gaan daarvoor
echt niet uitwijken naar de Me-
renwijk ofzo."
Rob van der Werff, projectma
nager Rijn Gouwe lijn: „Het
zou van de zotte zijn als 3 okto
ber niet in het centrum zou blij
ven. Het is nu nog niet duidelijk
hoe de Rijn Gouwe Lijn in de
Kermis in het centrum van Leiden. „Het is heel naar voor de omwonenden." Foto: Henk Bouwman
toekomst een probleem kan zijn
voor de feesten. Het enige pro
bleem kunnen de kabels zijn,
maar die hangen op dezelfde
hoogte als de feestverlichting
nu. Mocht het zo zijn dat 3 ok
tober hinder gaat ondervinden
van de Rijn Gouwe Lijn, dan
passen we de tramverbindingen
aan. Er wordt hoe dan ook een
oplossing gevonden."
Wouter van Leeuwen, eigenaar
Stadscafé van der Werff: „Ook
wij als horecaondernemers zijn
gebaat bij die grote toestroom
aan mensen op 3 oktober. Wij
varen daar natuurlijk wel bij.
Het lijkt me sowieso erg gek om
het feest buiten het centrum te
houden. Het wordt al hoi
den jaren gehouden. Hetl
bij Leiden."
Jan Boots, directeur v
derlandse Kennisbond (i
„Een kermis hoort altijd r
stadscentrum te worden j
den. Dus ook die in Leida
tuurlijk is het lastig gewoj
omdat de attracties steed
worden en de ruimte op
mige plaatsen steeds kleit
maar daar zijn kermisexj g J
ten wel aan gewend. Ze 1
het er graag voor over, vv?^e|
kermis in het centrum he
meer karakter en brengt }rs'
klanten naar de attractie! 'ga
Thea Pieterse, bestuurslen
Stichting Samenwerken nQ
dia Leiden (Stampod):
tuurlijk moet 3 oktober ii
centrum blijven, maar d<
ik wel dat publiek en hor 1(j
zich eens gaan inzetten
iets prettiger verloop. Wa
afgelopen jaren was het t ng
de viering een rotherrie, ro(
afloop een enorme rotzo g g
Waarom gooien mensen
val niet gewoon weg? En
om kunnen cafés de mut ac
wat zachter zetten? En d;
geluid op die kermis! Ergr,
kermissen waar bij alle a
hetzelfde te horen is. En
minder hard. Het feest n
voor iedereen zijn, niet a )Q]
voor jongeren die van ha w
muziek houden. Als iede
zich dat realiseert, is dez jQt
cussie nooit meer nodig.
Marieke de Kok, woont
Lammermarkt, midden
kermisterrein: „De kern
bijzonder naar voor de 0 ne
nenden. Ik moet zelf naa en
school in een andere sta c
ik krijg geen vrij op 3 en
ber en Uc moet gewoon s ltg
Daarom zoek ik ieder jaa ej{
een andere slaapplaats, t
hier is het dan een enon
rie. )u
Maar ik heb het er graag ,j
over, hoor. Iedereen die laj
komt wonen, weet wat h)n(
haar te wachten staat. H(e{
maar een keer per jaar, jst
hebben we het over? Nei ra
kermis moet gewoon in m
trum blijven. Voor ons is rn(
tig, maar het hoort gewo
Leiden."
door Thijs Jaski en
Peter Groenendijk
noordwijk - Tien dames, een
heer en een leraar vullen het pas
toriezaaltje van de Maria ter Zee-
kerk in Noordwijk. Op de tafels
liggen kwasten, verfpotjes en
schetsen van 'vensters op de he
mel', zoals iconen ook genoemd
worden. Iconenschilder Piet van
der Ploeg gaf maandag een eer
ste les van een cursus icoonschil
deren.
Voor cursist Wil Smit is het haar
derde icoon. Het eerste was een
plankje, het tweede een ei. Een
icoon bestaat dan ook in alle
vormen en maten: als kruis,
drieluik, rechthoekig paneel of
ei. Het maken ervan is een eeu
wenoud ambacht. Voordat de
christelijke kerk in 1054 werd
gesplitst in een oosters-ortho-
dox en een westers deel maak
ten christenen overal gebruik
van iconen. Na de kerkscheu
ring hielden alleen de oosters-
orthodoxen het icoon in ere.
Toch bloeit de liefde voor deze
kunstvorm vandaag volop in het
zaaltje van de rooms-katholieke
Maria ter Zeekerk.
Orthodox of katholiek, dat is
protestant Smit om het even.
„Mijn icoon is gezegend, maar
dat zegt me helemaal niets",
lacht ze, terwijl buiten een siga
retje gerookt wordt. Dat mag
dan zo zijn, maar volgens leraar
Piet wordt een schilderijtje met
een heilige nooit een icoon, tot
dat Karmeliet Cees Bartels het
werkje zegent. En dat is altijd
weer een aangrijpende gebeur
tenis. Piet zit dan ook altijd met
een 'strot vol' tijdens deze zege
ning.
De aantrekkingskracht van het
iconenschilderen zit 'm voor
Smit in de 'heerlijke leegte' in
haar hoofd en de verhalen ach
ter een bijbelfiguur. „Ik richt me
helemaal op de afbeelding en
dat werkt zo ontspannend. Voor
even vergeet ik alles om me
heen."
Claudie Meaker, een medecur
sist, tovert een eigengemaakt
icoon tevoorschijn. Meaker
showt en de medecursisten be-
Wil Smit (links in de hoek) een tip. Smit: „Ik richt më helemaal op de afbeelding en dat werkt zó ontspan-
Piet van der Ploeg (staand) geeft
nend." Foto: Dick Hogewoning.
wonderen. Voor Meaker is het
schilderen van een icoon 'net
mediteren'. „Deze icoon heb ik
geschilderd tijdens een verblijf
in een klooster. Van 's ochtends
negen tot soms 's avonds elf uur
waren we aan het werk. Of dat
vermoeiend is? Welnee joh, je
krijgt er alleen maar meer ener
gie van. Ik had wel tot diep in de
nacht door kunnen gaan."
Het schilderen van een icoon is
een arbeidsintensief werkje. De
cursisten wijden twaalf a dertien
weken twee en een half uur per
week aan hun eigen icoon. Als
afbeelding kunnen ze kiezen uit
Christus of Maria. Het schilde
ren zelf gebeurt volgens strikte
regels waarbij een oude icoon
als voorbeeld dient. Van deze
oorspronkelijke afbeelding mag
niet worden afgeweken. En dus
trekken de cursisten een oude
afbeelding via carbonpapier
over op hun eigen plankje. Een
waar monnikenwerk waarin elk
lijntje en plooitje wordt meege
nomen.
Binnen zit een cursiste druk te
kwebbelen met haar buur
vrouw. Voor haar liggen de eer
ste lijnen van wat later een
icoon van Maria moet worden.
Tot de voltooiing zal ze over
haar plankje nog tot veertig la
gen verf strijken. „Ik ben een
echte Mariafan. Dit is al mijn
derde Maria. Vroeger bad ik al
tijd voor Maria, nu doe ik dit.
Vervanging? Ja misschien wel."
Dan daalt de rust op het gezel
schap neer terwijl een rustge
vend gregoriaans gezang de
ruimte vult. Ook Piet is weer aan
het schilderen geslagen. De hoe
veelste icoon dit gaat worden,
Piet weet het echt niet. „Ik zit
misschien ergens bij de 150
stuks." De uitdrukking 'een uit
de hand gelopen hobby* lijkt
hier bij uitstek van toepassing.
Tussendoor vraagt cursist Theo
hoe hij vordert. „Oh, ik zie het
al", zegt Piet. Theo heeft een
oog vergeten. Piet ontdekte het
iconen schilderen tien jaar gele
den in een klooster. Een totaal
onverwachte passie overviel de
voormalig uitvoerder in de
bouw. „Het kon me nooit beko
ren, ik vond het oubollig. Maar
na mijn eerste icoon was ik he
lemaal verkocht."
Priegelend met kwastjes en
loepjes banen de cursisten zich
een weg door de wondere we
reld van eigeel, vermiljoen rood,
cadmiumgeel en tenslotte blad
goud als een glanzend licht aan
het einde van de tunnel. Tot dit
verlossende moment belanden
de cursisten geheid in een dip,
verzekert Piet. „Ze krijgen de
juiste kleur niet te pakken, het
gaat niet en willen tenslotte het
plankje het liefst in de hoek
gooien. Ach, ik heb het zelf vaak
genoeg gehad, heel frustrerend.
Maar het geeft het uiteindelijke
resultaat wel een extra beteke
nis."
Een verzameling van iconen ge
maakt door cursisten, Piet van
der Ploeg en andere iconen
schilders is nog twee weken te
bezichtigen in de Maria ter Zee-
kerk aan de Nieuwe Zeeweg 75
in Noordwijk. Bezichtiging op
afspraak: 071-3612840 of na de
kerkdiensten.