KUNST CULTUUR Medicijnen van vroeger in Museum Boerhaaf De klippen van de burgelijkh* 'Jimmyhat is popachtiger Sympathieke LAK-productie nog niet volgroeid Geen plagiaat J.K. Rowling Handel illegale cd's steeds groter Stroganoff collectie Wat slikten onze grootouders als ze zich niet lekker voelden? vrijdag 20 SEPTEMBER J.K. Rowling. Foto: EPA londen - De Engelse schrijfster J.K. Rowling, schepper van to venaarsleerling Harry Potter, heeft een rechtszaak wegens plagiaat gewonnen. De Ameri kaanse kinderboekenschrijfster Nancy Stouffer had die in de Verenigde Staten aangespan nen. Ze beschuldigt Rowling er van dat zij speciale woorden en karakters uit haar boeken heeft overgenomen. De rechter wees de beschuldiging van de hand. Rijswijk - Het thuisbranden van cd's en de handel in daarin neemt steeds grotere vormen aan. Een op de vier in Neder land verhandelde beeld- en/of geluidsdragers is illegaal. Dat blijkt uit cijfers van BREIN, de 1 organisatie tegen piraterij opge richt door de amusementsbran che. Vorig jaar werden 17,75 miljoen illegale cd's en cd-roms met muziek, film en software verhandeld, goed voor een om zet van ongeveer 98,5 miljoen euro, 20 procent meer dan in 2000. Het overgrote deel is af komstig van thuispiraterij. jumsterdjlm - In De Nieuwe Kerk in Amsterdam is deze win ter de Stroganoff-collectie te zien. Het gaat om de verzame ling kunst, meubels en ge bruiksvoorwerpen die bijeen zijn gebracht door de bekende 'adellijke Russische familie. De tentoonstelling gaat op 13 de cember open. Nazaten van de familie en de Hermitage in St. Petersburg lenen de collectie aan de Amsterdamse instelling. Onder de werken bevindt zich kunst van Rembrandt, Botticel li, Giordano, Poussin en Wat- teau. De organisatie spreekt van een „unieke verzameling" die naar Nederland komt. theater recensie Theo de With Voorstelling: 'Almost Dead Girl Walking', LAKtheaterproductie van Laura Rodenburg en Yvonne Henneken. Gezien: 19/9, LAKtheater, Leiden. Bijster origineel is het idee niet. Twee onbekenden stranden sa men op een geïsoleerde plek. In dit geval: twee stewardessen die wegens een noodlanding sa- men op een hotelkamer belan den. Zelfs dat scenario was bij na in dezelfde vorm deze zomer op De Parade te zien; alleen ging het toen om een stewar dess en een piloot. In die hotel kamer ontvouwden zich hilari sche taferelen. In 'Almost Dead Girl Walking', de eerste eigen productie van het LAKtheater sinds jaren, zit ook een zweem van hilariteit, maar daaronder schemert een ernstige onder toon. Valerie (27), een van de twee stewardessen, heeft name lijk op haar elfde bepaald dat deze dag de laatste dag van haar leven is. Haar collega Babette (30) mag op de kille hotelkamer het juiste klimaat voor de zelfgekozen dood scheppen. „Het had een perfecte dag moeten worden", huilt Valerie. Ze weet met haar emoties geen raad. De emoties schieten van gelatenheid naar hysterie, naar zelfmedelijden. De actrices, die het stuk zelf be dachten, slagen er niet altijd in diepte in hun spel te brengen. De emoties blijven een beetje aan de oppervlakte hangen. De huilbuien werden door het pu bliek meestal beantwoord met gelach. De stewardessen nemen samen de opties door wat te doen op zo'n laatste dag. Op het lijstje komt onder meer het eten van een roze koek te staan. Dat zijn leuke vondsten. Zo'n idee spe len Laura Rodenburg en Yvon ne Henneken, die als theater docent aan het LAK verbonden zijn, helemaal uit. Dat doen ze ook met het fenomeen 'stewar dess'. Terecht, want een ste wardess is ook een soort actri ce, getooid met een neplach, in blauw pakje bespeelt ze haar publiek. Voordat V; tale pil slikt, neemt met ongemeende) 'thank you, bye bye', horen krijgt bij het het vliegtuig. 'Almost Dead Girl absoluut een voorstelling gewon jammer dat de slechts één keer speeld. Daardoor de kans te groeien, is deze voorstelling I nog niet. U door Rody van der Pols leiden - Koffie, thee, alcohol en suiker. Lekker, dat zeker, maar zijn goede gezondheid zal nie mand eraan toeschrijven. Eerder het omgekeerde. Een paar hon derd jaar geleden lag dat anders. Toen werden deze exotische pro ducten, die uitsluitend bij de apo theek verkrijgbaar waren, als me dicijnen tegen allerhande kwalen geslikt. Zo is vanaf vandaag te zien op 'Drakenbloed Be vergeil', een tentoonstelling over geneeskunst in vroeger tijden in Museum Boerhaave in Leiden. En dan zijn koffie en thee nog niet eens de gekste 'medicijnen' die hier aan bod komen. Wat te denken van bevergeil, de hars achtige, sterk geurend vloeistof die door de klieren van een be ver wordt afgescheiden? Volgens de overleveringen een efficiënt middel tegen ondermeer 'lam migheid' en doofheid. Of, nog vreemder, mensenschedel? „Door een gemalen schedel in water te koken, krijg je een am- moniakzout dat de apotheker verkocht als medicijn tegen val lende ziekte en buikloop", ver telt conservator Trienke van der Spek, terwijl ze een glazen potje met een bruine, zandachtige substantie omhoog houdt. „Vol gens de overleveringen waren de meest geneeskrachtige sche dels afkomstig van jonge men sen die een gewelddadige dood waren gestorven." Behalve dat er aandacht aan dit soort, soms griezelige 'genees middelen' wordt besteed, komt ook de apotheker aan bod. Want gedurende het tijdvak dat de ex positie bestrijkt, de periode tus sen grofweg 1600 en 1900, on dergaat het apothekersvak in grijpende veranderingen: van een winkel en werkplaats waar alle zalfjes, pilletjes en poeder tjes door de apotheker zelf ge maakt worden tot een plek waar medicijnen opgehaald kunnen worden die door de farmaceuti sche industrie zijn geprodu ceerd. Dat vervaardigen van genees middelen was vroeger een tijd rovende klus, benadrukt Van der Spek. „Je moet je voorstellen dat de apotheker de ruwe grondstoffen kreeg afgeleverd: een baal kruiden, boombast of zaden, dat soort dingen. Er moest dan nog heel wat gebeu- Foto boven: een draak in het vuur, het geve lornament van een negentien- de-eeuwse apo theek. Foto links: 'Ga pers' kregen vaak een buiten lands voorko men, een donke re huidskleur en een tulband op het hoofd. Waar schijnlijk om de klanten te laten weten: 'Wij heb ben exotische geneesmiddelen in huis'. Publiciteitsfoto's ren voordat het dan een medi cijn was: malen, destilleren of tot een stroop in te dikken. In al dat soort activiteiten ging heel wat tijd zitten." Daarbij werd een uitgebreid in strumentarium gebruikt: distil leerketels, een stroopkoker, glas werk en vijzels, een enorme weegschaal, allemaal te zien op de tentoonstelling. Evenals een zogenaamde 'simpliciakast', ooit het trotse bezit van een apothekersgilde, zoals vrijwel ie dere stad er één telde. Van der Spek: „De gilden gebruikten de ze kasten bij het afnemen van examens. Hierin zitten alle in grediënten, de simplicia of 'en kelvoudige stoffen', die een apo theker moest kunnen herken nen en op voorraad hebben." Met de ontdekking van de Nieu we Wereld begin zestiende eeuw breidde het assortiment ingredi ënten - en daarmee het aantal geneesmiddelen - zich enorm uit. Van der Spek: „Onder het motto 'wat van ver komt, is lek ker' werden deze exotische pro ducten met veel enthousiasme gekocht en geslikt. Dat de prij zen torenhoog waren, deerde de klanten blijkbaar niet. Ze telden het graag neer voor de suiker, koffie, cacao of thee, die stuk voor stuk als potente genees middelen werden beschouwd." Floi aan schj 0,05 Toch hadden de apot ^je niet altijd bij het verkt stelt de conservator. utf middeltjes hadden wgr een heilzame werl werkt de bast van del een populair middel wor te schaal uit Peru w r porteerd, daadweit.^ koortsverlagend mii injs vandaag de dag won geslikt Een ander p unc werkzaam middel \va p .rr melk, ook wel 'kind [n jn noemd, omdat men b bmikte om drukke 1 kalmeren. Tegenwcx nen we morfine uit d plant." D J De voorliefde voor er neesmiddelen kwam -Er zogenaamde 'gapen iven drukking: de beschik »r de pen waaraan passant ipioe kers en drogisterije Dat herkennen. Vaak ki nete een buitenlands 1 naai mee, zoals op de tent is ve te zien is. Wat te den ;eur gaper met zijn donljieni kleur, grote gouden 1 d in de oren en een tulbtedd hoofd. „Waarschijnlitinc om de klanten te ktonLi wij hebben exotisd hei middelen in huis", 2 rats. Spek. Overigens is de herkojjj^ gapers, die uitsluite land en België voork Vl helemaal duidelijk we niet precies wetr Alle ze bijna altijd hun rfterei hebben of een gekk Ron ken", zegt Van der De schien gewoon omdaversl cijnen niet altijd e elek< smaakten." ent' gos 'Drakenbloed B as de Medicijnen van vnja. O5 12 januari 2003, de le Boerhaave, Lange tenstraat 10 in Leit Leidse groep maakt met 'Speed is wonderful' cd-debuut Rondtheater terug aan Leidse toneelfront door Herman Joustra leiden - Niks terug van wegge weest. Jimmyhat is gewoon ste vig doorgegaan. Het is de afgelo pen tijd alleen wat rustiger ge weest. De band die drie jaar ge leden derde werd bij de Grote Prijs van Nederland stond min der vaak op de podia. Maar dat had zo zijn redenen. De Leidse band was druk bezig met het opnemen van haar debuut-cd. Het resultaat ligt nu in de win kels: de single 'Staroverdose' en de cd 'Speed is wonderful'. Trots zijn ze op him debuut-cd, die zaterdag wordt gepresen teerd in het LVC. „Jazeker", zegt zanger en gitarist Dennis Hols- wilder. „Wij vinden hem prach tig. Dat is ook de voornaamste reden waarom optreden de laat ste tijd een beetje op een laag pitje stond. We wilden dat de cd goed klonk, perfect klonk En dat heeft nu eenmaal wat tijd r V 9 „Klopt", zegt drummer Lode- wijk Schutte. „Een half jaar na de Grote Prijs hebben we de op names al gedaan, maar we von den het eenvoudigweg niet goed genoeg. En we wilden geen con cessies doen. We hebben de nummers live opgenomen. Dus met z'n allen tegelijk, omdat we onze energie wilden overbren gen. Net zoals dat live gebeurt. We waren bang dat die energie verloren zou gaan als we laagje voor laagje zouden opnemen, partij voor partij. Maar, de live opnames klonken toch niet zo als we wilden. Dus hebben we er opnieuw veel tijd en energie in gestoken." „Eerlijk is eerlijk", zegt Schutte, „kort na de Grote Prijs waren we nog hot. De laatste tijd is dat minder. Zo werkt dat in het clubcircuit als er niks nieuws met de band gebeurt." Daar komt nog bij dat bassist Leon van Leeuwen de band ver liet en de nieuwe bassist, Rutger Brouwer, ingewerkt moest wor den. Uiteindelijk besloot de groep de cd maar in z'n geheel opnieuw op te nemen. En nu wel partij voor partij, op ver schillende locaties. Schutte. „Mijn broer Olivier zit in Deire. Hij is geluidstechnicus en werk te al veel samen met Frans Ha- genaars. Daar hebben we drums en bas opgenomen. Gitaar, zang en toetsen deden we in onze ei gen studio, Oliviers Golden Sound Palace', waar we ook oe fenen. De mix hebben we ge daan in Studio 150 in Amster dam." De cd is uitgebracht bij Fount Records in Den Haag. Schutte: „Wel een klein labeltje, maar ze doen het hartstikke goed. Het zijn echte liefhebbers." Holswil- den „Net als wij dus. Want mu ziek is meer dan een hobby, het is een passie. We zijn alweer be zig met nummers voor een nieuwe cd. Het moet niet weer zo'n tijd duren voordat die klaar is. Dat kan ook niet als we willen doorstoten." Wellicht dat de kleine koersver andering qua stijl daartoe bij draagt Jimmyhat heet al jaren zogeheten stonerpop te maken, gruizige rock Schutte: „Met de komst van Rutger Brouwer is er wel iets veranderd. Vroeger had den we een melodieuze baslijn met daaroverheen akkoorden Jimmyhat: Niks terug van weg geweest, alleen wat rustiger aan gedaan op de podia. Publiciteitsfoto van twee gitaren. Nu hebben we een ondersteunende bas en spe len de gitaren elkaar aanvullen de partijen. Holswilder: „Echt muziek voor Radio 3 is het nog steeds niet, om het zo maar eens te zeggen. Maar de muziek is wel wat popachtiger gewor den." Jimmyhat presenteert zijn de buut-cd nieuwe cd zaterdag in het LVC. Aanvang 20.00 uur. Ook de Leidse band ld geeft ac te de présence. door Theo de With leiden - Na een adempauze van driejaar doet het Rondtheater weer van zich spreken. Met de voorstelling 'Weg van liefde' staat de toneelgroep zes avonden in Theater Imperium. In 1999 werd het Rondtheater bekroond voor de beste ama teurvoorstelling van dat jaar. Daarna trad de grote stilte in. De leden van het Rondtheater wil len nu bewijzen dat ze die prijs niet ten onrechte hebben gekre gen. „De klippen van de burgerlijk heid", noemt regisseur Erik Jan- sonius de reden voor jarenlange afwezigheid in de Leidse thea terwereld. „De leden zijn alle maal mid-dertigers en partners, kinderen, banen en hypotheken eisen hun tol. Het kost ontzet tend veel moeite om ruimte in de agenda's te vinden." Dat ie dereen van dezelfde leeftijd is, heeft te maken met de ont staansgeschiedenis van het Rondtheater. De theatergroep is voortgekomen uit het schoolto- neel van wat tegenwoordig het Vlietland College heet. Met het verlaten van de middel bare school moest ook afscheid worden genomen van toneel groep De Jonkies die onder lei ding stond van leraar Neder lands Bert Jonk Een aantal oud leerlingen besloot in 1984 verder te gaan onder de naam Ex-Jon- kies. „Nadat we een aantal ke ren voor ex-junkies waren aan gezien, besloten we die naam te veranderen in Rondtheater", vertelt acteur en mede-oprichter Bart Rijsbergen. „We doen niet aan toneel om opnieuw een plek in de maatschappij te ver werven. We spelen toneel om dat we op die manier steeds weer nieuwe aspecten van el kaar ontdekken. Deze groep is zo vertrouwd voor mij dat ik als speler heel ver durf te gaan." De groep bestaat uit 15 tot 20 mensen, waaruit per productie een aantal spelers wordt gese lecteerd. Een bekend gezicht in het Rondtheater is dat van tv- presentator Menno Bentveld. Hij speelt niet mee in Weg van liefde', maar was wel in de vori- Het Rondtheater repeteert voor 'Weg van liefde': „De spelers kunnen zich hierin lekker uitlei Publiciteitsfoto ge voorstelling 'Kunst' te zien. Dit stuk van Yasmina Reza is momenteel in de theaters te zien met Paul de Leeuw, Edwin de Vries en Hans Kesting in de hoofdrollen. „Wij speelden het in 1999 als eerste amateurgroep in Neder land", weet Erik Jansonius. Ook het Rondtheater wist zich ermee in de kijker te spelen. Op het Landelijk Festival Amateurthea ter sleepte het gezelschap de hoofdprijs weg. „Een genot om naar te kijken", oordeelde de jury. Bart Rijsbergen: „We heb ben dus een reputatie hoog te houden. Niet dat dit een enor me druk op me legt, maar het stimuleert wel. Niemand van ons maakt zich er met een Jantje van Leiden van af." „In het verleden hebben we veel klassieke stukken gespeeld, daarom wilden we nu graag iets modems doen", vertelt Rijsber gen. In Weg van liefde' draait het om relaties tussen mensen. Met scherpe humor, goede dia logen en spanning in de tekst" Regisseur Erik Jansonius be grijpt de keuze voor dit stuk wel. 'Weg van liefde' is echt acteur stoneel. De spelers kunnen zich hierin lekker uitleven. De tekst bekt goed. Ze halen daar voor een groot deel hun motivatie uit." Jansonius regisseert het Rond theater voor de eerste keer. Tot nu toe was hij alleen als speler bij het gezelschap betrokken. „Ik regisseer wel andere groe pen in Leiden, zoals Impuls. Re gisseren is heel intensief. Het theater is net zo'n zinloze exer citie als het leven zelf. Je komt op, je doet je ding en je gaat af. Het is fascinerend om het leven in twee uur samen te vatten op het toneel. Daarom steek ik er zoveel tijd in." „Als regisseur beni vormgever. Ik ben j tuigd dat tachtig l een voorstelling refc is afhankelijk van d voel me een beeld lekker mag knedenf mooi product is or het prettige is dal Rondtheater te mal ervaren spelers. staat er iets waar iefc' op kan zijn." Speler Bart Rijsberi nog steeds ademlofi spel van de andere L is zo'n mooi plaatjef herkent er ook wel 4 eigen relatie." Weg van liefde', za 21, zo 22, di 24, j en vr 27 septemb Theater Impei' 33e, Leiden, 071-5141141.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 16