'Ik ga gewoon door' Prinses Christina in haar 'persoonlijke groei' hristina„Ik zou niet honderd procent - volledig, alleen - zangeres willen zijn. Dan word ik een soort renpaard en daar heb ik geen zin in." Foto: GPD/Harmen de Jong ZATERDAG 14 SEPTEMBER 2002 ER BU Ze is iemand van b zeggen na de a. Dus heeft prinses Christina na haar kersthit van twee jaar geleden opnieuw een cd opgenomen. Op 'The me nobody knows' zingt ze de Broadway-liedjes waaraan ze als meisje van vijftien, zestien haar hart verpandde. Met de humor aan haar kant - die ene 'drakerig' romantische vrouwenpartij, laat ze aan Rob de Nijs. Ivo Niehe soleert op piano, dochter Juliana 'Julie' Guillermo zingt een nummer mee. Een eerbetoon aan het New York waar ze zich al meer dan vijftien jaar als een vis in het water voelt, opgedragen aan de slachtoffers van 11 september. door Marjolijn de Cocq Ze draagt felgroen met flair en spreidt een zelfverzekerdheid tentoon op het bazige af. De foto's worden tijdens het poseren, op het schermpje van de digitale ca mera, aan inspectie onderworpen. „Er zijn bepaalde dingen die ik niet wil zien. Een heleboel mensen sto ren zich er niet aan, maar ik stoor me er wel aan. Deze is een beetje strak van mond." Ze heeft het zo vaak meegemaakt, dan kiezen ze een 'onprettige' foto en zetten ze eron der dat de prinses gestrest is. „Ja, dat is makkelijk." Wat de tekst aangaat, geeft ze de dwingende suggestie, 'is het misschien beter als u zich aan de hoofdlijnen houdt'. Prinses Christi na (55) is perfectionist: „Ik houd niet van dilettantisme." In de voorbereiding van haar nieuwe cd The me nobody knows is dan ook, zegt ze met een langgerekt en welge meend 'oeh', twee jaar en heel veel werk gaan zitten.jUs je het doet, moet je het goed doen. Ik heb ge woon al mijn tijd er aan gegeven. Als je moet kiezen tussen leuk uit naar een musical of studeren, ga je stude ren." Haar mezzosopraan heeft 'ab soluut' aan de training gewonnen, beaamt de prinses, ze zingt voller en vrijer. „Natuurlijk noem ik me zan geres. Ik bén zangeres. Maar ik zou er niet mijn hele enige carrière van willen maken, niet honderd procent - volledig, alleen - zangeres willen zijn. Dan word ik een soort renpaard en daar heb ik geen zin in. Dat leven, het is vergelijkbaar met mensen in de sportwereld. Ik wil een beetje meer plezier hebben." Talent 'Altijd al' heeft prinses Christina ge zongen, als meisje kon ze lekker gal men in de paleisgangen. „Ik ben met een talent geboren, dat zijn we alle maal. Iedereen heeft wel iets. Talent, of talenten. Maar ik heb er pas veel later wat mee gedaan." De liefde voor het Broadway-repertoire stamt uit haar middelbare schooltijd. „Ik kan het niet precies terugbrengen naar een bepaald punt. Toen ik een jaar of vijftien, zestien was, kocht ik al alle musicals die ik kon vinden. Ik weet nog dat ik met mijn moeder naar The Sound of Music ben ge weest, in Londen. Toen was ik er al gek op." Misschien dat ze het 'als meisjesdroom' nog wel even heeft gekoesterd, maar dat het onzinnig was wist ze ook wel: „Ik kon natuur lijk niet op het toneel gaan staan en Rrnadwav paan rlnpn ik knn nipt even gaan solliciteren voor een Broadway-musical. Haar nieuwe cd heeft de toepasselij ke titelsong (letterlijk vertaald) de ik die niemand kent, waarmee ze zich dus aan de buitenwereld laat zien. „Het was absoluut mijn idee. Ik had altijd twee ideeën, een voor een kerst-cd en een voor een Broadway- cd." Dat ze eerst de kerstliederen opnam, was niet het ophouden van een braaf prinsesselijk imago. „Daar heb ik nooit bij nagedacht. Het was gewoon om muzikale redenen, om allerlei redenen makkelijker om de kerstliederen eerst te doen. Met prinses-zijn had het niets te maken, dat is gewoon onzin. Anders had ik nu nog geen Broadway-cd kunnen doen." Al is ze niet iemand die zich zomaar 'in iets' gooit zonder daar eerst goed over te hebben nage dacht, 'een beetje zenuwenwerk' kwam er wel aan te pas. Maar, relati veert de prinses: „Ik denk dat dat er bij hoort, zenuwen moet je tot op zekere hoogte ook wel hebben. An ders doe je je best niet. Er is altijd wel enige microfoonangst." Gewoon doorgaan Haar manier om angst en twijfel te lijf te gaan: „Ik ga gewoon door. Ik denk dan: ik heb cüt plan gehad, dan zal het ook wel goed zijn. Ik kan me zelf op een gegeven moment toe spreken: oké, onzin, het moet kun nen. Je hebt a gezegd, dan ook b." Zonder 'allerlei verwachtingspatro nen' vooraf over mogelijke reacties. „Je maakt iets naar je beste weten en kunnen. Je moet niet iets creëren met de gedachte aan hoe het zal val len, hoe het ontvangen zal worden. Want dan benader je een project van de verkeerde kant, als het ware." Al les wat je doet in het leven, zegt ze, is 'persoonlijke groei'. „Zo ook dit. Het is een stuk werk leveren, het is gewoon werk. Maar het is natuurlijk ook persoonlijke groei. Ze zingzegt voor uit het liedje Any one can whistle, over wat 7p in hpf cd-boekje omschrijft als een van de moeilijkste leerprocessen van het le ven: leren vrij te zijn. „Iedereen kan fluiten, zeggen ze, iedereen kan een draak verslaan, het is wel zó simpel. Easy! Waarom kan ik het dan niet, why can't I? Relax, let go, let fly\ Dan zegt het liedje, een heel diepzinnig zinnetje eigenlijk: wat moeilijk is, is makkelijk. What's hard is simple, en omgekeerd: what's natural comes hard. En dat geloof ik wel." In haar prinses-zijn, zegt ze bespiegelend, is het 'soms, soms' ook moeilijk om natuurlijk te zijn. „Ik probeer het wél. Maar dat is nou juist de grap: je moet niet proberen natuurlijk te zijn want dan ben je wéér met een pose bezig. Ik probeer mezelf te zijn. Om dat ik geen zin meer heb om het niet te zijn." Amerika Die hang naar vrijheid heeft 'zeker' meegespeeld bij haar keuze voor een anoniem(er) Newyorks bestaan; prinses Christina woonde er van 1974 tot 1984 en keerde er in 1996 na haar echtscheiding van Jorge Guil lermo terug. „Nederlands of Ameri kaans, ik denk dat ik me beide voel. Als ik daar ben voel ik me ook Ame rikaans, ik ben er als een vis in het water. Maar dat wil niet zeggen dat ik me niet ook altijd Nederlands voel, het een sluit het ander niet uit." Ze heeft in New York vrienden, zegt ze, die niet weten wie ze is. „Dat heb ik ze nooit verteld. Ik vóel me ook gewoon Christina daar. Soms komen ze erachter, soms ook niet. Het ligt er ook aan in wat voor hoe danigheid je de mensen ziet. Als ik mensen zie in een gymklasje elke maandag, ik noem maar wat, hoe ven die niet te weten wat mijn ach tergrond is." Het was voor prinses Christina niet meer dan logisch de Broadway-cd na de aanslag op het World Trade Center op te dragen aan de stad waar ze gek op is. Van het aanmoe digende Pick yourself up - opstaan, afstoffen, opnieuw beginnen - tot het sombere Who's garden was this? over een wereld waar alles uitgestor ven is als de kaalslag van Ground Ze ro, de liedjes waren al gekozen voor 11 september. „Ze zijn er echt niet speciaal op geënt, maar het was wel zo dat ze bijna allemaal toepasselijk zouden kunnen zijn. Ik was bezig met de cd en ik dacht: dit moet ge woon zo, dit vraégt erom. Ik was in Italië toen het gebeurde, iemand hpldp mp nm hpt fp vprtpllpn Tk 7.ei- kom op, je maakt een geintje, je hebt het vast niet goed begrepen. Ja da- hag, kom nou!" Pas toen ze de tele visie aanzette, drong het tot haar door. „We willen zoiets gewoon niet accepteren, dat is gewoon de men selijke natuur. Gelukkig maar ook, dat betekent dat u en ik niet in staat zijn om zoiets te doen. Anders zou den we het doodnormaal vinden." Ze keerde veertien dagen later terug. „Je voelt heel erg een domper op die stad, het is heel duidelijk aanwezig. Eigenlijk vond ik het zelf bijna jam mer dat ik er zo weinig van heb mee gemaakt, ik woon 72 straten verder op. Daar lijkt het leven gewoon door te gaan, aan de oppervlakte lijkt alles normaal als je in New York komt. Maar onder de oppervlakte is New York zó ontzettend geschrokken. Amerika is nooit op eigen grond aangevallen, ook. Ik vond het op te levisie al heel surrealistisch om men sen uit ramen te zien springen, maar heel veel mensen hebben dat echt zien gebeuren. Onder de oppervlak te is heel veel trauma en er is nauwe lijks ruimte geweest om daar aan dacht aan te kunnen besteden." Pas in november bezocht ze, op een donkere avond, Ground Zera „Ik kon niet alles in detail zien en weet ook niet of ik dat had gewild. Maar ik kon nog steeds de agressie voelen, het verdriet, de pijn." Humor Pijn en humor, zegt prinses Christi na, gaan hand in hand zoals ze op haar cd gevoelige en grappige liedjes bewust combineert. „Het één kan niet zonder het ander. Ik houd erg van lachen en ik houd erg van ple zier maken en ik houd erg van hu mor, héél erg zelfs. Maar ik ben ook altijd iemand die over dingen door denkt en nadenkt en de psychologie achter dingen wil weten. Ik houd van gevoelige en heel mooie liedjes, maar als er geen humor bij zou zijn, dan zou ik die heel erg missen. Ik ben gek op lachen, dat hebben we ook nodig. Lachen is ook enorm the rapeutisch, hè? Lachen klaart de lucht op. Huilen klaart de lucht op, maar lachen ook." In Send in the clowns zingt ze wrang als de actrice die naast de liefde greep over (verkeerde) timing. „Ik denk dat we allemaal wel wat mee gemaakt hebben op dat gebied. Ik wil niet zeggen dat het in mijn geval precies zó was. Maar als je geleefd hebt, kun je met elke situatie altijd ppn stuk invoeling hebben." Daar te genover maakt ze een sneer over de ontnuchterend ongevoelige man nenstem die in het duet Isn't it ro mantic? korte metten maakt met ro mantisch gezwijmel. De dromerige damespartij is toebedeeld aan Rob de Nijs. „Ik vind dat stuk van hem eigenlijk een drakerig gehoor", doet ze een overdreven temende imitatie. „Dat zou ik nooit zingen, dat ben ik niet. Ik heb het echt gekozen als hu mor-nummer, dat is de gein van het lied." Is ze vrolijk en/of wil ze iets vrolijks horen, dan is het voor prinses Chris tina 'Broadway of iets popachtigs'. „In algemeenheid pak ik gauw iets van Mozart, dat hele pure, fijnzinni ge, om me prettig of sereen te voe len. 's Avonds wil ik nog wel eens iets New Age-achtigs spelen. Bij het gymnastieken pak ik liedjes uit de vijftiger, zestiger jaren, golden oldies. Ik ben niet zo heel hedendaags." In 'een fase die al weer lang voorbij is' was ze als muziekpedagoge verbon den aan een lagere school in New York. „Ik zou wel weer les willen ge ven. Maar de kant die ik eigenlijk op wil is muziek als therapie, daar wil ik me meer en meer in verdiepen. Het ligt mij omdat ik én muziekmens ben, én op de een of andere manier heel graag mensen zou helpen. Als je die twee combineert, krijgt je het derde. Muziek, de trilling van mu ziek brengt datgene naar buiten wat naar buiten moet komen. Verdriet is verdriet, als je troost nodig hebt, biedt het troost. Dat kan ik alleen zeggen uit eigen ervaring. Prinses Christina, The me nobody knows - a tribute to New York'; gisteren verschenen; BMG Nederland; met: Ne derlands Promenade Orkest o.l.v. Jurre Haanstra, Rob de Nijs, Ivo Niehe, Young Peoples Chorus of New York City, Julie Guillermo.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 43