Reis in de tijd van miljoenen jaren
MEDIA
Luchtig met een vleugje ernst
'Media- berichtgeving is
stimulans voor pedofielen'
Walking with Beasts: angstaanjagende beesten indrukwekkend in beeld gebracht
Jschrift Oor
op televisie
jïum - Muziektijdschrift
ijfeil in de eerste helft van
rten met een tv-pro-
[na. Dat vertelde Clement
is, directeur van de Ne-
pdse Tijdschriften Groep
Oor onder ressorteert, aan
jRO. Het idee is om een
Igte geven aan de Oorg-
jd's die nu regelmatig als
itje bij het blad verschij-
Wet een selectie van de ta
ille jonge bands die Oorg-
h het zonnetje zet, wil Oor
lertje langs vier popzalen
h. De opnamen daarvan
n vanaf volgend jaar op
visie te zien moeten zijn,
[postmus. Mogelijke zen-
(ijn Yorin en BNN. Met
Wordt op dit moment ge-
nt in België
auto bezorgd
el - Alle Belgische kranten
•n voortaan uitsluitend
er auto thuisbezorgd, ook
-ote steden. De Belgische
latschappij De Post, die
jntenbezorging regelt, ver-
de bestellers om hun ron-
fiets of te voet te maken,
kent geen krantenbezor-
als in Nederland. De
>des hebben een eerste,
ronde waarin ze de dag-
i afleveren. Volgens een
lerster van De Post is
b het goedkoopst, door
ist. Bovendien, zo zegt
g in De Standaard, ei-
uitgevers een stiptere
j. De Vlaamse minister
ter Stevaert noemt het
onzinnig. „Men wil nu
rfle postbodes van de fiets
zaterdag 14 september 2002
ite divisie
Jag bij SBS
im -SBS 6 besteedt de
het seizoen op vrijdag-
ie kwartier aandacht
terste divisie. Wekelijks
ten er tussen 22.00 en
ir uitgebreide samen-
In van drie wedstrijden,
van de overige duels
tn 22.55 en 23.10 uur te
laatste flitsen wor-
ir regionale tv-zenders
verd.
irwierf eerder dit jaar
r seizoenen de uitzend-
van duels uit de eerste
De commerciële zender
vrijdag een definitief
met de clubs over de
|g van het sportpro-
■Uitgevers NV
enL,
londen - Een gewoon, saai kan
toor in hartje Londen, zou je op
het eerste gezicht zeggen. Maar
boven de koffieautomaat hangt
opeens de dreigende kop van
een indicotherium, een prehis
torische, bizarre kruising tussen
paard en een neushoorn, maar
dan wel zonder hoom. Op een
kast een kop van wat verdacht
veel lijkt op een kleine mam
moet. En daar in de hoek, is dat
niet een sabeltandtijger?
De minidierentuin is het werk
terrein van Jasper James, produ
cent van Walking with Beasts,
die serie die nog tot en met 21
september wekelijks bij de
NCRV te zien is. De opvolger
van de indrukwekkende reeks
Walking with Dinosaurs, die het
leven van de reusachtige bees
ten angstwekkend realistisch in
beeld bracht, toont de geschie
denis van de dieren die lang ge
leden over de aarde heersten.
Wandelende walvissen, mini-
paarden, wolharige mammoe
ten, sabeltandtijgers: de oud-
Hollandse spreuk 'Onze Lieve
Heer heeft vreemde kostgan
gers' was in deze periode wel
erg toepasselijk. Stuk voor stuk
kunnen de kijkers ze zien eten,
vechten, paren en jagen alsof ze
zelf een deel van de leefomge
ving van de beesten zijn.
Jasper James, producent van de
reeks, en daarvoor intensief be
trokken bij de serie over dino
sauriërs, heeft de afgelopen
twee jaar heel wat bizarre le
vensvormen aan zich voorbij
zien trekken. „Al heel snel nadat
we klaar waren met Walking
with Dinosaurs, zijn we met de
ze reeks begonnen", zo vertelt
hij. „Gaandeweg die eerste serie
begonnen we ons te realiseren
dat er veel meer in het leven was
dan alleen de dino's. Die leef
den in een bepaalde periode,
maar wat was er vóór hen? En
ema? We zijn met die vragen in
ons achterhoofd gaan re-
searchen. Het is vreemd, want
het is relatief recente geschiede
nis, maar niemand scheen er
iets over te weten. Het was ook
veel moeilijker om wetenschap
pers te vinden dan voor de di-
no-reeks. Op dat terrein zijn er
duizenden wetenschappers ac-
ggiviS
-*- mï
Volgens de makers van Walking with Beasts kunnen veel kijkers niet geloven dat de beesten niet echt zijn.Foto: NCRV
tief, elk met een eigen speciali
satie en theorie. De tweede
reeks verliep dus veel moeiza
mer."
Uiteindelijk lukte het de tv-
ploeg toch zo'n vierhonderd we
tenschappers te vinden die ge
schikt en bereid waren mee te
werken de prehistorische opvol
gers van de dino's opnieuw tot
leven te wekken. Belangrijkste
informatiebronnen waren bo
vendien de plekken waar over
blijfselen van de verschillende
dieren zijn gevonden. James:
„Welke dieren waren er in be
paalde perioden, hoe gedroegen
ze zich, welke planten waren er
toen, waar leefden ze van, alle
maal informatie die je op die
plekken kunt krijgen. Op basis
van de informatie die we had
den over bepaalde perioden,
verkozen we welke dieren we
zouden gebruiken."
De programmamakers kozen
zes verschillende tijdsperioden,
voor elke aflevering een ander
tijdvak. Zo speelde de eerste af
levering zich 49 miljoen jaar ge
leden af, terwijl de aflevering
van vanavond zich 36 miljoen
jaar geleden afspeelt, de tijd van
- bijvoorbeeld - de wandelende
walvissen.
James noemt het Beasts-project
zwaarder dan de serie over di
nosauriërs. „Het waren allebei
immense projecten, maar wat
het extra moeilijk maakte was
dat deze dieren haar hebben.
We brengen ze tot leven door
middel van computeranimatie.
Het is veel makkelijker om ani
maties te maken van een dino.
Die is glad en heeft nauwelijks
expressie: geen bewegende
oren, neus, bewegend haar. Veel
van deze dieren hebben dat wel.
Toen we van start gingen had
den we geen idee hoe we dat
moesten oplossen. Mike Milne,
onze animator zei dat het kon
en we vertrouwden maar op
hem omdat hij het bij Walking
with dinosaurs zo goed had ge
daan. Maar we hadden geen
idee of het echt zou lukken.
Uiteindelijk is het allemaal ge
lukt, inclusief de achtergrond-
opnamen waarvoor een team de
hele wereld afreisde. Er is on
dermeer gefilmd op Java, in
Mexico en Brazilië, in Florida,
Arizona en in Canada om ervoor
te zorgen dat elke aflevering zich
ook in een passend klimaat af
speelt. Aflevering vier, waarin de
eerste mensen voorkomen,
werd in Canada opgenomen.
Met min tien graden liepen de
acteurs er rond in berenvellen.
„Ze hebben echt geleden", al
dus James.
Inmiddels is het team al aan het
nadenken over een nieuwe se
rie. James wil nog niet onthullen
wat we nu weer kunnen ver
wachten. „In ieder geval is het
ons duidelijk dat de kijkers
graag naar onze series kijken.
Het zet mensen echt terug in de
tijd, laat kijkers een ander tijd
perk beleven. Jurrassic Park is
bijvoorbeeld niet te vergelijken
met Walking with Dinosaurs. In
Jurrassic Park zijn de dino's niet
meer dan dramatische persona
ges, bij ons zijn ze écht. Hoe
vaak ik al niet gehoord heb dat
mensen niet künnen geloven
dat de beesten animaties zijn!"
Monique Brandt
Walking with beasts wordt van-
avond door de NCRV om 21.00
uur uitgezonden op Nederland
1. Op 21 september wordt om
17.00 uur op Nederland 1 Het
beest in ons uitgezonden, waarin
ondermeer te zien is hoe de serie
tot stand kwam. Bij de serie
hoort een uitgebreide website die
via de site van de NCRV te bezoe
ken is.
Roeland van Zeijst presenteert nieuw mediaprogramma op Radio 2
fleulenhoff, Standaard,
pectrum, Prometheus, Bruna
'CM Interactive Media
ïkt iaarvprsian p001 pcm i litnevpr<
Jd geeft
Dol nog
Uiovember
>am - Dagblad Het Pa-
gt nog tot half november
ïm geldschieters te vin-
or een zelfstandig be-
Uiten het uitgeverscon-
M. Dat besluit legt PCM-
jr C. Smaling maandag
de raad van commissa-
plijdende Amsterdamse
Qpdigde enkele weken te-
aan weg te willen bij
(.Inmiddels hebben zich
8 drie gegadigden ge-
ïder wie de Amsterdam-
fnemer Erik de Vlieger,
en een aantal in-
.zal de raad van com-
maandag verder
flink te bezuinigen
ital onderdelen van
Iwongen ontslagen
3r(Jbij niet uitgesloten. Be
lt de dagbladen Alge-
igblad, Trouw en Het
Onvoldoende tot geen
'een, lopen ook enkele
(itgaven van PCM slecht
de resultaten tegen
edrijven die opleidin-
)rgen. PCM heeft ruim
isen in dienst en boek
te helft van dit jaar een
p_(*n 375 miljoen euro en
^(Jwinst van 11,4 miljoen
H
1 -
groningen/anp - Pedofielen
worden door media-aandacht
aangezet tot het plegen van ze
dendelicten. Dat zegt plaatsver
vangend hoofdofficier van justi
tie M. Tragter van het Openbaar
Ministerie (OM) in Groningen.
Door berichtgeving over ver
krachtingszaken en andere ze
dendelicten worden pedofielen
seksueel gestimuleerd, stelt
Tragter. „Vooral labiele figuren
worden zo over de drempel ge
trokken van fantasie naar actie."
Volgens haar worden ernstige
zedenzaken vergeleken met tien
jaar geleden in de media veel
gedetailleerder beschreven. „De
fantasie van de pedofielen
wordt hierdoor extra geprik
keld."
Tragter verwijst naar de ontvoe
ringszaak in Groningen, waarbij
de verdachte gebruik maakte
van traangas om het slachtoffer
tje te overmeesteren. „Het zou
me niet verbazen als je over een
tijdje meer ontvoering- of ver
krachtingszaken ziet waarbij de
verdachte gebruik maakt van dit
middel." Ze zegt ook vaak te
zien dat grote zedenzaken elkaar
in rap tempo opvolgen.
De hoofdofficier kan niet zeggen
of het aantal zedendelicten door
berichtgeving is toegenomen.
„Dat is moeilijk te meten. Bo
vendien hangt het er maar net
vanaf of een slachtoffer bereid is
aangifte te doen."
Volgens Beunders, hoogleraar
maatschappij, media en cultuur
aan de Erasmus Universiteit
Rotterdam, is wetenschappelijk
aangetoond dat media-aan
dacht voor misdrijven leidt tot
navolgingsdrang. „Op de nei
ging tot navolging is ook de hele
reclame gebaseerd."
Medespelers
Hij noemt als voorbeeld de gol
ven van incestzaken na de me
dia-aandacht voor de Eper ze
denzaak. „En de oproep van
psychiaters na een golf kinder
moorden door ouders om een
'radiostilte' in acht te nemen,
werd door media weggehoond
als censuur. Maar media zijn
niet alleen doorgeefluiken, ze
zijn ook medespelers en soms
zelfs versterkers van gevoelens."
Bovendien verschijnt tegen
woordig alles onder de noemer
'maatschappelijk relevant', ter
wijl commerciële concurrentie
volgens Beunders ook een grote
rol speelt.
De hoogleraar vindt de waar
schuwing van Tragter „veel te
algemeen". Hij geeft toe dat la
biele mensen zich snel laten lei
den door wat ze op televisie
hebben gezien, maar daar is vol
gens hem niets tegen te doen.
„Dan moet al het fictiegeweld
van de buis worden gebannen."
Bovendien is de pers volgens
hem bij seksuele misdrijven
meestal juist erg vaag. „Ze
schrijven vaak dat een jongetje
'is misbruikt'. Dat kan van alles
betekenen, van een aai over de
bol tot regelrechte verkrachting.
Er zou een gradatie moeten ko
men, zoals bij verbranding. Bij
voorbeeld 'misbruikt in de der
de graad'."
T. Bruning, secretaris van de
Nederlandse Vereniging van
Journalisten (NVJ), vindt dat er
geen regels moeten komen voor
berichtgeving over zedendelic
ten. „De media moeten verslag
doen van misdaden in de maat
schappij. Als je dat censureert
dan zouden ze hun werk niet
goed doen. Je kunt journalisten
niet muilkorven. Dan moet je
ook geen verslag meer doen van
oorlog of moord."
Volgens de secretaris worden de
media steeds meer als zondebok
gezien. Hij erkent wel dat de be
richtgeving gedetailleerder
wordt. „Dat komt vooral door
de toenemende televisiecultuur,
je ziet meer details en emoties.
Maar de zorgvuldigheid wordt
nog steeds in acht genomen."
De NVJ vindt het overigens wel
belangrijk dat er op de redacties
wordt gediscusieerd over hoe je
iets op een verantwoorde ma
nier in beeld kunt brengen.
hilversum - De Radio 3 FM-dj Razende Roe
land lijkt te zijn uitgeraasd. De oud-presen
tator van het programma Nachtbraaksel,
bestemd voor stappende en vooral drinken
de zaterdagnachtjongeren, verhuist naar de
familiezender Radio 2 waar hij op de zon
dagmiddag (16.00 tot 18.00 uur) onder zijn
echte naam Roeland van Zeijst het media-
programma Antenne 2 gaat presenteren.
Keurige tijd, keurig programma. „Maar ook
weer niet te zwaar. Noem het infotainment,
dus serieuze gesprekken met een volwassen
toon, maar wel 'tongue in chique' gebracht.
Er is ruimte voor persiflages, bijvoorbeeld
op zaken die je kritisch wilt beschouwen
zonder de echte kritiek uit te spreken, om
dat die ligt in de persiflage. Zeg maar dat er
ruimte is voor satire, maar niet alleen. Het is
en blijft Radio 2, dus amusement. Maar niet
alleen maar lachen."
Een voorbeeld? „Luisteraars kunnen bellen
met vragen en klachten. Ik kan me zo voor
stellen dat er een klacht binnenkomt over
de uitzending van In Memoriam New York,
zondagavond uitgezonden door SBS 6. Deze
prachtige documentaire was een half uur la
ter begonnen, omdat het darten was uitge
lopen. En dan zetten ze over die stemmige
beelden tot vijf keer toe een lichtkrant met
de mededeling dat Hart van Nederland ook
later begint. Zoiets doe je niet. Als ze dat
over een plat amusementsprogramma
doen, heb ik er geen moeite mee, maar zo'n
indringende documentaire... Dus zou ik er
graag met iemand van SBS 6 over willen
praten."
Van Zeijst, zo meldt het persbericht van de
AVRO, is voor het programma gevraagd
vanwege zijn 'nieuwe radiomethoden'.
Roeland van Zeijst Foto: AVRO
„Waarschijnlijk bedoelen ze daarmee dat ik
andere invalshoeken heb en op een andere
manier omga met vormgeving dan de mees
te radiomakers. Ik heb wel een voorbeeld
van mijn aanpak. In het proefprogramma
dat we van Antenne 2 maakten, heb ik een
onderwerp over de discussie toentertijd
over de veranderingen binnen NOVA. Om
dat aan te kondigen heb ik een audiocollage
gemaakt waarin je de tune van NOVA over
hoort gaan in die van Barend Van Dorp.
GEKNIPT
Als je dat voor een gesprek uitzendt, hoef je
niets meer uit te leggen. De toon is gezet."
Stemgeheim
Het programma kent ook vaste rubrieken,
zoals de Schaamplaat (waarin een plaatje
van een niet zingende Bekende Nederlander
die het nodig vond om ook eens als zanger
(es) op te treden, centraal staat), Stemge
heim (een portret van een Onbekende Ne
derlander met een Bekende Stem) en Wie
bel ik?, een telefoonspelletje waarin de luis
teraars moeten raden wie er aan de telefoon
is en met wie nadien gesproken wordt. Het
eerste deel van deze rubriek wordt vlak voor
het verstrijken van het eerste uur uitgezon
den als een soort cliflhanger voor het twee
de uur. „Oftewel een smerige marketingtruc
om de luisteraars over het nieuws heen te
tillen," aldus Van Zeijst
In de eerste aflevering staan de nieuwe aan
winsten op tv centraal. „Zoals Heartbeat,
het nieuwe paradepaardje van de AVRO,
maar ook het spraakmakende SBS 6-pro-
gramma Stem van Nederland. „Dat pro
gramma houdt een peilinkje op internet en
laat over de uitslag een hard persbericht uit
gaan. Ik vind het eerlijk gezegd wat kort
door de bocht. Kijk, wij vinden de mening
van de luisteraar ook belangrijk, maar als er
iemand opbelt over de hakkelende Philip
Freriks, ga ik niet meteen roepen dat 27 pro
cent van Nederland Freriks een slechte
nieuwslezer vindt."
Fred van Garderen
Antenne 2 wordt morgen om 16.00 uur door
de AVRO op Radio 2uitgezonden.
Mare Dutroux, kort na zijn her-arrestatie in 1996. Mediaberichtgeving over zedenzaken kan andere pedo
fielen tot zedendelicten prikkelen, stelt plaatsvervangend hoofdofficier van justitie M. Tragter in Gronin
gen. Foto: Ton Reuters
Bekende presentatoren moeten
een deel van hun leven delen
met hun publiek Als er iets ver
velends is gebeurd en de hele
wereld hangt aan de telefoon,
heeft het publiek recht op een
stuk van jouw waarheid. Dat
maakt je alleen maar echter.
Mensen hebben geen zin om
naar een pratend pak te kijken.
Ze willen een mens zien, met al
zijn tekortkomingen en fouten.
Martijn Krabbé in TeleVizier
Continenten verschoven, zeeën
rezen en daalden, ijstijden rol
den af en aan, het kon de kak
kerlak niet deren. Hij kent het
ware geheim van overleven: im
muun blijven voor elke mode, je
pantseren tegen evolutie, je
vooral niet aanpassen. Jezelf
blijven en dat al 300 miljoen
jaar lang, dat is de kunst. Geen
wonder dus dat mensen niet
van kakkerlakken houden. Wij
willen steeds iets nieuws. Wij
willen tophits'
Midas Dekkers in VARA-TV
Magazine
Ik heb helemaal geen contact
meer met Joop van den Ende. Ik
heb het geprobeerd, zelfs uitge
breide brieven geschreven. Maar
ik zie het als een fase in mijn le
ven die afgesloten is. Dat geldt
blijkbaar ook voor hem. Joop
wil niets meer met tv te maken
hebben. Kennelijk heeft het tv-
vak zoveel negativiteit bij hem
veroorzaakt, dat hij zelfs het
woord televisie niet meer wil
horen.
Reinout Oerlemans in het Ve
ronica Blad
Ik ben niet voor Ook dat nog ge-
Cor Bakker Foto: Ivo Cottaar
vraagd als showmaster, dat zou
ik ook niet kunnen. Het is een
journalistiek programma. Maar
het gaat ook om dram+En dat
is nou precies waarin nog graag
wil leren. Maar verrast was ik
wel dat ze mij vroegen. Eng is
het wel dat ik voor het eerst met
publiek ga werken. Ik ben geen
Sylvia Millecam die de zaal even
lekker vrolijk opwarmt.
Jeanne Kooijmans in KRO Stu
dio
Hoe muzikaal Paul de Leeuw is?
Hij is op een instirwtmatige ma
nier muzikaal. Hij weet vaak
absoluut niet wat hij doet, maar
hij heeft een enorm gevoel voor
wat een hit is. Dat Italiaanse
liedje van Laura Pausini bij
voorbeeld. dat werd: Ik wil niet
dat je liegt. Zijn muzikaliteit is
volstrekt naturel. En hij maakt
heel knap. puur op gevoel twee
de stemmen.
Cor Bakker in de NCRV-Gids