KUNST CULTUUR Tk speel met mijn eigen nachtmerries' Zwevend wonder van glas, staal en ruimte Schrijfwedstrijd om achtste Leidsch Dagblad Pennetje Night Of The Proms groeit nog verder door Oprichter Van Gogh overleden 'Meer geld voor monumenten' David wordt gerestaureerd Ay ay kapitein! Sok kken! rotterdam/gpd - Night Of The Proms heeft de groeigrens nog steeds niet bereikt. Bij de ko mende editie van de jaarlijkse ontmoeting tussen pop en klas- siek zullen de recordlijstjes op nieuw moeten worden aange past. Wat betreft Nederland staat straks in Ahoy' het ongekende' getal veertien centraal: de veer tiende aflevering telt evenzovele avonden, waarbij ruim 140.000 bezoekers worden verwacht. Voornaamste publiekstroef is Marco Borsato. die vorig jaar tij dens de Vlaamse variant in Ant werpen viel voor het evene ment. Roxette, Pointer Sisters, Petra Berger, viooltalent David Garrett zijn tussen dinsdag 19 november en zondag 1 decem ber de andere smaakmakers in het Rotterdamse sportpaleis, naast vaste waarden als symfo nie-orkest II Novecento, mega koor Fine Fleur, John 'Music' Miles en gastheer Carl Huy- bregts. Wat Borsato via The Proms' aan zuiderburen voor zich won, hoopt het tweede stuk Hollandse inbreng Petra Berger over ruim een maand in Ahoy' aan landgenoten te gaan 'ver overen'. Haar solo-debuutal bum Eternal Woman' is met een afeet van 50.000 exemplaren het afgelopen jaar al uitgegroeid tot een verrassende verkoophit, alleen wil 'Hilversum' nog steeds niet aan haar semi-klas- sieke geluid en zijn ook haar 'speelkansen' tot op heden zeer beperkt geweest. amsterdam/anp Conservator Emilie Meijer (81) is vorige week donderdag op vakantie in Italië overleden. Dat is gisteren be kend gemaakt. Meijer was de oprichter en eerste directeur van het Van Gogh Museum in Am sterdam. Als museumdirecteur hield Meijer het twee jaar uit. Zijn uit gavenpatroon was zo uitbundig, dat de directie hem in 1975 dwong op te stappen. Hij had een overschrijding van zeven ton gemaakt op een budget van 1 miljoen gulden. Zonder hem was het museum er echter nooit gekomen. Vijf jaar lang zette hij zich er voor in. In 1973 opende het museum de deuren en in twee jaar tijd zag hij kans het Van Gogh jaarlijks 650.000 bezoekers te bezorgen. Alleen het Rijksmuseum trok destijds meer bezoekers. Meijer was een non-conformistische museumdirecteur die een voor stander was voor sponsoring door het bedrijfsleven en foto grafie als kunstvorm beschouw de. Meijer, geboren in Rotterdam, volgde eind jaren veertig de stu die Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkte in 1962 als conservator op de afdeling schilderijen van het Rijksmuseum in Amster dam, voordat hij aan het grote avontuur begon van het Van Gogh Museum. Na zijn ontslag gaf hij vele lezingen, publiceerde hij en werd hij meerdere malen gevraagd als gastconservator. zaterdag 14 SEPTEMBER 2002 hoevelaken - Voorzitter mr. Pie- ter van Vollenhoven van de Stichting Nationaal Restauratie fonds wil dat het nieuwe kabinet meer geld uittrekt voor monu mentenzorg. Het rijk zou het te kort waarmee de monumenten zorg kampt, via een lening kun nen voorfinancieren, zodat het geld nu al beschikbaar komt. Die suggestie deed Van Vollen- hoven vrijdag aan de vooravond van de Open Monumentendag. Hij herinnerde eraan dat de overheid vanaf het begin van de jaren tachtig vijftien jaar lang heeft bezuinigd op onderhoud en restauratie van monumen ten. Daardoor liep de achter stand in restauraties op tot 1,6 miljard euro. De vorige kabinet ten hebben het financieringste kort van monumentenzorg te ruggebracht tot ongeveer 180 miljoen euro nu. „We kunnen in Nederland zeer emotioneel spreken over het be houd van 'ons' cultureel erfgoed en tegelijkertijd de subsidie kraan met groot gemak dicht draaien", constateerde Van Vol lenhoven. Hij waarschuwde voor een explosieve verhoging van de toekomstige kosten voor monumentenzorg als restaura ties door gebrek aan subsidie steeds worden uitgesteld. „Een restauratie die nu 100.000 euro kost, vergt na vijf jaar ongeveer het dubbele." Florence - Het wereldberoemde standbeeld David van Michelan gelo in het Italiaanse Florence wordt gerestaureerd. Het vijf honderd jaar oude marmeren beeld van een staande jongeling wordt vanaf maandag van vuil, afzettingen en andere 'kwetsu ren' bevrijd. De opknapbeurt neemt ongeveer zeven maanden in beslag en kost rond de 150.000 euro. Het publiek kan de restauratie dagelijks in het museum volgen. Het is volgens het dagblad La Repubblica de eerste vakkundi ge schoonmaakbeurt voor de naakte man, die na bijna vier honderd jaren buiten te hebben gestaan in 1873 in het museum werd geplaatst. Vandaag de dag staat nog slechts een kopie van het beeld op de Piazza della Sig- noria. Een opknapbeurt in het midden van de 19de eeuw liep uit op een klein drama. Het beeld raakte beschadigd door dat het met een chloorhoudend zuur werd schoongemaakt. Maar David kreeg in de loop van de jaren meer over zich heen. Kort na de voltooiing van het beeld beschadigde een woeden de menigte de linkerarm. Hon derden jaren later werden aan vingers en tenen vernielingen aangericht. Michelangelo Bu onarroti werkte van 1501 tot 1503 aan het beeld dat uit één stuk marmer werd gehouwen. Ongeveer 1,2 miljoen mensen komen jaarlijks naar het muse um om het kunstwerk te aan schouwen. icifie I van Beek en e^M - Glas en staal zijn liënten van het nieuwe inale hoofdkantoor van Sroep in Amsterdam, rerp voor het kunstig ïigh-tech architectuur reacties op. Nooit eer een gebouw zoveel Aanstaande maandag kroonprins Willem- het ING-House. risen met hoogtevrees baslstap op het glas enige deels glazen vloer in it' op de tiende verdie- dt een duizelingwek- k in de diepte. De ver voor de Raad van Be de ING-Groep, mag runst spectaculair he- ritzicht biedt een weid- eent ver voorbij Schiphol, rdam en in het nabij lin tympisch Stadion, •trouw geeft de Am- ier elk nieuw en bij- ebouw een bijnaam, der waren er zoveel als ieuwe ING-House aan 7% in Amsterdam: boot, schoen, kruimeldief, •schaats, bolide, spike, erliikr °P stutten of klomp s. De meningen over 3 rvverk zijn sterk ver een vindt het een con- monster, de ander t bouwwerk als het •taaltje van high-tech ur dat Nederland architecten Roberto Jeroen van Schrooten let ING-House een in- le doorbraak. In ar- kringen heeft het oofdkantoor van de p inmiddels wereld- Het nieuwe hoofdkantoor van de ING-Groep heeft al vele bijnamen: strijkijzer, schoen, kruimeldief of klapschaats. Foto: GPD/Phil Nijhuis wijd de aandacht getrokken. Van Schrooten waagt zich liever niet aan een officiële bijnaam. „Maar klapschaats spreekt me wel aan. Dat is ook een Neder landse uitvinding." Innovatief en transparant was de architectonische opdracht. Bank- en verzekeringskantoren waren tot nu toe altijd zware, solide bouwwerken. De burch ten moesten vertrouwen uitstra len als bewaarplaats voor geld. In de ING-filosofie zijn die tij den veranderd. Geld is alleen nog virtueel aanwezig, nu gaat het om hoe een bank zich profi leert. De uitstraling van be trouwbaarheid moet tegen woordig synoniem zijn met transparantie. Een glashelder gebouw moest het worden." Het bouwwerk is dan ook uit sluitend opgetrokken uit glas en staal. Hoge, V-vormige poten til len het bijna zwevend in de lucht. De opvallende vorm heeft volgens de architecten alles te maken met de ligging langs de ringweg AIO. Komend vanaf Schiphol vormt het gebouw het eerste landmark van de prestigi euze Zuidas, de Amsterdamse toplocatie voor internationale bedrijven. Van Schrooten: „De neus van het gebouw grenst aan de kleinschalige ontwikkeling bij het landelijk gelegen Nieuwe Meer. Om daar goed op aan te sluiten hebben we ervoor geko zen daar ook laag te beginnen. Vervolgens loopt het gebouw schuin omhoog waardoor het aansluit op het extreem hoge bouwvolume van de Zuidas." Beneden, in de 'neus' bevindt zich het auditorium. De 250 zit plaatsen kijken uit op een enor me glaswand met zicht op het oer-Hollandse landschap van het Nieuwe Meer. Het zicht op het water met een romantische ophaalbrug en een museum tramlijn doen bijna vervreem dend aan. Aan de buitenkant van het bouwwerk met dubbele glazen gevels, doet niets vermoeden van de enorme ruimtelijkheid binnen. De enorme glazen ont vangsthal op de begane grond biedt een al even duizelingwek kend uitzicht omhoog, als de 'cockpit' naar beneden. Tuinen, patio's en loggia's vormen de holtes van het gebouw, waar kastanjes, palmen, sparren, bougainville en bamboe groei en. Een riant dakterras biedt uit zicht op de onafgebroken ver keersstroom van de AIO, dat op zijn buurt dwars door het bouw werk heen kijkt. Voor de vierhonderd mensen die in het gebouw werken is kli maatbeheersing tussen al dat glas essentieel. Het is maar goed dat de zomer voorbij is, want de automatische zonwering werkt nog niet zoals het moet. De ruimte tussen de twee glazen gevels zijn niet alleen benut voor looppaden en een cascade van trappen, maar dient ook voor een ingenieus ventilatie systeem en als milieuscherm. Leidenaar Eric Schreurs: de meester van menselijke verdorvenheden I van Vliet en voor Unicef (AG - Paul van Vliet heeft n zijn leven en carrière [uwe wending te geven: leden stelt hij 'zijn talent itiviteit volledig in dienst jjcefVan 1 oktober tot 1 ii 2003 geeft hij een reeks Tllingen onder de titel [ond met Paul van Vliet hicefDe opbrengst gaat 'naar onderwijsprojecten bladesh. Paul van Vliet b donderdag 21 en vrij- fnovember in de Leidse 'burg. ert op knapt orgel en - Na een grondige laakbeurt en een totale itie van het hoofdorgel irpskerk in Voorscho- metfdt het instrument op ecreig30 september weer in (genomen. Rijk Jansen, van de Dorps- landsjWassenaar, geeft een :oncert met werk van ideren Arauxo, Pasqui- idriessen. Het gratis jbegint om 20.15 uur. zoekt ve zangers nte [j ellin ringf (schjvouDE - Christelijke Vereniging Hazers- 2 sel<jtot voor kort bekend als 'riendschap', zoekt igers. Het koor heeft aan zangers uit alle ;pen. Geïnteresseerden ;omen luisteren en maandagavond 16 •r vanaf 19.45 uur in met formeerde Kerk aan de afófolenlaan in Hazers- 07 f "it tussen Hes in Konmar Klanten van de [in het vroegere Entre- iw op Rotterdam-Zuid taf volgende week st bij de koekjes vin openen het Wereld en het Historisch Mu- tterdam in de Konmar- een atelier. Met het nde Loket op Zuid wil- ee musea een nieuw •ereiken dat niet zo ir een museum gaat. ïlier, ingericht bij de fdeling van de super orden bijvoorbeeld ken gemaakt die geïn- zijn op de collecties tide musea. Het Loket s tot en met 10 no- eopend. leiden - Het Leidsch Dagblad houdt voor de achtste achter eenvolgende keer een schrijf wedstrijd voor kinderen van de basisschool in de leeftijd van acht tot en met twaalf jaar. Dat gebeurt in het kader van de Kin derboekenweek die van 2 tot en met 12 oktober wordt gehou den. Het thema Ay ay kapitein! is ook het uitgangspunt van de wedstrijd. In de Kinderboekenweek staan dit jaar boeken over water, bo ten en zeehelden centraal. Denk aan 'Paddeltje' of de serie boe ken over de Kameleon, maar ook aan Pippi Langkous die op zoek ging naar haar varende va der. Het kinderboekenweekge schenk is geschreven door Rin- dert Kromhout en heet 'Boris en het woeste water'. Kinderen worden uitgedaagd zelf iets leuks te schrijven dat aansluit bij dit thema. Vorm (gedicht of ver haal) en onderwerp zijn vrij, wel is er een beperking in de lengte, namelijk maximaal 300 woor den. Korter mag ook. Klassikaal kiezen voor een on derwerp is toegestaan. Het is ook aardig om de tekst te voor zien van een tekening (die wordt door de jury buiten de beoorde ling gelaten, maar kan wel als il lustratie dienen in het Leidsch Dagblad). De wedstrijd kent twee leeftijdsgroepen: van 8 en 9 jaar en van 10,11 en 12 jaar. Een jury, bestaande uit redacteuren van het Leidsch Dagblad, kiest de beste tien inzendingen uit; vijf in elke categorie. De verha len van de winnaars worden ge publiceerd in de krant op 26 ok tober. Daarbij komt ook hun (pas)foto. Op woensdag 30 okto ber is de prijsuitreiking in het gebouw van het Leidsch Dag blad. Naast het Leidsch Dagblad Pennetje ontvangen de win naars een T-shirt met daarop him verhaal of gedicht, een oor konde, een poster en een verras sing. Inzendingen moeten worden gericht aan: Schrijfwedstrijd Leidsch Dagblad, Postbus 54, 2300 AB Leiden, onder vermel ding van naam, leeftijd, adres en school. Pasfoto bijsluiten. De verhalen dienen uiterlijk maan dag 7 oktober binnen te zijn. fteètea aver feotefi - it-»m door Rinus van der Heijden leiden/den bosch - Striptekenaar Eric Schreurs krijgt vandaag in Den Bosch de Stripschapprijs uit gereikt. Dat had volgens de lau reaat veel eerder moeten gebeu ren. „De jury had zijn nek moeten uitsteken toen er echt wat aan de hand was." Niettemin blijft de Leidenaar scheppen uit zijn eigen afgrond. „Het kan nóg smeriger." Er zitten vele dubbele lagen in het oeuvre van Eric Schreurs, maar minstens ook één twee slachtigheid. Als je de moed kunt opbrengen een Klepzeiker album van hem in één ruk uit te lezen, ben je psychisch volledig uitgeput. Zó dringen alle perver siteiten zich aan je op. Ander zijds zitten er onder alle sper ma-, stront-, speeksel- en bloe- derupties zoveel kunstzinnige details verborgen, dat elke pagi na van een Schreursalbum lang durig plaatjeskijken rechtvaar- digt. De 44-jarige Eric Schreurs heeft met zijn Klepzeiker-strips de meeste roem vergaard. Het is ook deze stripfiguur die hem na ruim twintig jaar eindelijk de Stripschapprijs oplevert. Einde lijk, en dat is vreemd, want Klepzeiker is inmiddels wel over zijn hoogtepunt heen. Van de zeventien albums zijn meer dan een miljoen exemplaren ver kocht. Pieken doen zich niet meer voor, de schare fans heeft zich al jaren gestabiliseerd. Eric Schreurs is de zelfbenoem de meester geworden van men selijke verdorvenheden, die zelfs in de vrije(re) jaren tachtig van de vorige eeuw hun gelijke niet kenden. Het leek de tekenaar slechts te gaan om choqueren, de smerigste kant van mensen naar boven te halen. „Het zijn de knopen in mijn eigen hersen pan die ik in beeld breng. Ik speel met mijn eigen nachtmer ries. Bovendien, als je je eigen stront niet erkent, moet je je aars maar dicht laten schroei en", zo vatte hij zijn werkwijze ooit samen. Die typering werd subliem beli chaamd door zijn geesteskind Joop Klepzeiker, een schlemiel die zich slechts tussen hoeren, junks en psychiatrische patiën ten thuisvoelt. Gapende vagi na's, onstuimig geërecteerde pe nissen, straatvuil, spermastro men, agressie, hondenstront, braaksel, gebruikte condooms, het trekt in een bonte verzame ling aan deze kleine burgerman én aan de lezer voorbij. Naast Klepzeiker kwamen ook de super-macho Dick van Bil, de viespeuk Adrianus en de schiet grage Adrian Backfish van de te kentafel van Eric Schreurs. In feite dezelfde perverselingen als Joop Klepzeiker, losers van deze consumptiemaatschappij. Toch heeft de bedenker ervan er nooit een boodschap mee willen uit dragen. „Wat ik teken zijn zaken waar ik bewust of onbewust voor mezelf mee bezig ben en Eric Schreurs: „Ik heb de dringende behoefte serieus genomen te worden." Foto: Mark Lamers die ik projecteer op papier." Om er snel aan toe te voegen: „Het tekenen van viezigheid is in elk geval geen uitlaatklep voor een frustratie." In het werk van Schreurs gaat het altijd om de overdrijving en daarmee wordt de nuance aan de kant geschoven. Neem zijn kijk op het zwarte deel van de wereldbevolking. Schreurs schuwt dan geen enkel cliché: dikke lippen, grote tanden, monstrueuze geslachtsdelen, zonder enige vorm van gêne vloeit alles uit zijn tekenpen. Sommigen zien het werk van Er ic Schreurs als dat van een psy chopaat. Zelf leidt hij zijn voor keur voor alle smerigs terug naar zijn jeugd en latere jaren, waarin hij tijden door het leven ging als alcoholist. Schreurs' overgrootvader heeft zeker wat van zijn eigenaardigheden op hem overgebracht. De oud-wal visvaarder placht bromvliegen die op de vensterbank hun laat ste adem uitbliezen in zijn mond te stoppen. Dan mocht de kleine Eric zijn oor tegen 's mans wang drukken om te ho ren hoe de insecten tussen over grootvaders tanden knapten en kraakten. En hoe hij ze dan doorslikte. Inmiddels lijkt ook Eric Schreurs echter gearriveerd bij de jaren der mildheid. „Ik had vroeger de houding van een angry young man. Nu vind ik het allemaal wel best. Tegenwoordig kun je niet meer choqueren. Wat moet ik? Nog gierender door de bocht? Ik slalom overal tussen door en doe gewoon wat ik leuk vind." Dat leuke heeft inmiddels een vervolg gekregen in een nieuwe stripfiguur: Kleppie. In feite is dat joch de puber Joop Klepzei ker. Kleppie's avonturen lijken op die van Klepzeiker, maai- ze zijn puntiger weergegeven. Het zijn nog steeds de strips die de schoorsteen van huize Schreurs doen roken. Maar zijn absolute voorkeur gaat uit naar zijn vrije grafische werk. Daarin ligt ook zijn hartewens besloten: „Ik heb de dringende behoefte serieus genomen te worden. Ik zou beduidend liever erkenning krijgen voor mijn vrije werk, dan voor Joop Klep zeiker." Illustratie uit het stripboek 'Klepzeiker* van Eric Schreurs. Foto: GPD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 33