KUNST CULTUUR
'Ik wil overeind blijven in dit vak' Kunst over fonffic
Voor even de mooiste galerie van Leiden Gergjev leidt zijn eredienl
J 3 niet gewelddadii
De enorme drive van Nanine Linning, het 'wonderkind van de dans
Baby's in Witte
de Withstraat
Graffitikunst in
trappenhuis LVC
Kindertheater
in de Waag
inj
Haagse musea 's avonds
Jonge kunst in leegstaand winkelpand aan de Breestraat
Wereldberoemd koor
in Pieterskerk
ac 13 SEPTEMBER
Rotterdam - De Rotterdamse
Wig^cje Withstraat in Rotter-
dam staat dit weekeinde in het
tek^iji van het culturele festival
'D?, wereld van Witte de With'.
Ter gelegenheid daarvan is gis-
tei eireen kunstwerk van de
Tsi^cn Davit},'Cerney tegen de
muur( van een gebouw in de
straat geplaatst. Het werk be
staat uit enorme kruipende ba
by's. Jn de Witte de Withstraat
huizén veel culturele instellin
gen éis het Nederlands Foto In
stituut. Het,festival concen
treert, zich rand deze instellin-
gen.^;
leiden - Vijf'graffitikunstenaars
hebben héttrappenhuis van
het LVC aatü de Breestraat on
der handen genomen. Het re
sultaat van het schilder- en
spuitwerk wordt vanavond ont-
huftftioor wethouder Geertse-
ma'.'De kunstenaars, werkend
onder de namen Days, D.sar,
Versiè, Wrok en Zedz, hebben
in een combinatie van traditio
nele Schildertechnieken en
spuitbus éèn tocht verbeeld van
draSrn van de aardbol tot de
grenzen van het heelal. De
wandschiWèring is vanavond
vanaf 23.0Ö>'uur te bewonderen
tijderis de danceparty Club Po
pulair. In dé grote zaal van het
LVC rijn óók doeken van deze
kuhstenaétfé te zien.
leiden - Ter gelegenheid van
het Open Monumentenweek-
entt speelt Jdndertheater FEZ
motgen eb .zondag vier voor-
stellingenin de Waag. Aan de
hand van!het thema 'Handel en
Wandel' is.een spannende
voorstelling gemaakt, waarbij
de Jqndergp zelf ook een grote
rol speler^ De meespeelvoor
stelling is gedoeld voor kinde
ren yan 4 t/m 9 jaar en begint
beide dagen om 14.00 en 16.00
uur. De toegang is gratis.
door Maja Landeweer
Rotterdam - Ze is pas 23, maar
behoort al tot de top van de Ne
derlandse choreografen. Afgelo
pen zondag kreeg Nanine Linning
de Wim Bary-prijs voor jong thea
tertalent, maar dat betekent niet
het eind van haar ambities. „Het
is een droom van me in New York
te staan." En ze heeft nog heel
wat meer op haar verlanglijstje
staan: het maken van gastcho-
reografieën bij buitenlandse ge
zelschappen, meer tournees naar
het buitenland en op langere ter
mijn een eigen dansgezelschap.
„Het bijzondere van de Wim Ba-
ry Perspektiefprijs is dat het een
aanmoedigingsprijs is voor jong
scheppend theater- en muziek
talent en geen dansprijs", aldus
Nanine Linning. „Ik ben naar
voren gekomen uit een enorm
aanbod van mensen die werk
zaam zijn in de podiumkun
sten."
Zo verbazingwekkend is dit ove
rigens niet, want Linning springt
er altijd uit. Nog voordat ze af
studeerde aan de choreografie
opleiding aan de Rotterdamse
Dansacademie, waar ze behoor
de tot de eerste lichting, kreeg ze
de uitnodiging een groepswerk
te maken voor het Haagse Ca-
Dance Festival. Als enige Neder
landse van een nieuwe generatie
choreografen, waartoe onder
meer ook Bruno Listopad en
Dylan Newcomb behoren, werd
ze enorm gehyped in de media.
Na het CaDance festival volgden
uitnodigingen van het Spring-
dance festival in Utrecht, Dance
Works Rotterdam en het Scapi-
no Ballet Rotterdam.
Op haar 23ste heeft dit 'wonder
kind van de dans' een oeuvre
van twintig werken op haar
naam staan én erkenning als
choreograaf: het eerste grote
groepswerk van Linning 'The
neon lounge' bij Scapino werd
in de pers laaiend enthousiast
ontvangen. Ed Wubbe, artistiek
directeur van Scapino, vroeg
haar in 2001 huischoreograaf te
worden bij zijn gezelschap. Lin
ning: „Scapino is echt mijn
cluppie geworden. Ik voel me
hier thuis en dat is voor mij een
voorwaarde om te kunnen creë
ren. Omdat het maken van dans
heel persoonlijk is, moet ik me
daar veilig bij voelen."
Hoewel Linning reeds aan de
top zit van het Nederlandse
choreografencircuit, reiken haar
ambities verder. Naast een geld
bedrag van 3.450 euro ontving
zij met de Wim Bary Perspek
tiefprijs twee retourtickets voor
New York. „Daar wil ik gebruik
van maken om mijn werk te ver
kopen aan een theater in New
York. Het is altijd een droom
van me geweest ooit in New
York te staan. Wat me aantrekt
in die stad is dat mijn werk zo
anders is dan de rest van het
aanbod daar. Die botsing vind ik
spannend. Lastig is dat mijn
werk daar wordt gezien als neo
klassiek, wat gewoonlijk in de
grotere theaters wordt gepro
grammeerd, terwijl het qua om
vang meer geschikt is voor de
kleinere theaters. Het is erg
moeilijk om binnen te komen in
New York. Als je video's op
stuurt worden die vaak niet eens
bekeken. Maar ik heb al contact
gelegd met New Yorkse theaters
en als ik er binnenkort in leven
de lijve naartoe ga, weet ik bijna
zeker dat het gaat lukken."
Met het prijzengeld vult ze het
budget voor haar nieuwe onaf
hankelijke productie aan. „Het
gaat 'Warp/Marble' heten. Die
fantasienaam is een woordasso
ciatie die ik had en verwijst naar
de inhoud van het stuk. Geïn
spireerd op het Gilles de la
Tourette-syndroom, laat ik dan
sers bewegingsassociaties heb
ben." Ze springt op en rent als
een razende door de kantoor
ruimte van Scapino, waar ze
dwangmatig alles wat los en vast
zit aanraakt, zodat als vanzelf
een bewegingsffase ontstaat.
„Terwijl ik Gilles de la Tourette
gebruik als inspiratiebron om
beweging te genereren, gebruik
ik wetmatigheden van de poë
zie, zoals rijm, om het materiaal
te structureren. Dat is een grote
uitdaging."
Maar eerst gaat begin oktober
bij Scapino haar nieuwe stuk
'Lighthouse' in première. „Voor
dat stuk hanteer ik een totaal
omgekeerde werkwijze dan wat
gebruikelijk is. Eerst ontwerp ik
het lichtplan en pas daarna de
choreografie. Dat maakt de sa
menwerking met de dansers in
de studio er niet gemakkelijker
op, want licht moet je zien. Het
is moeilijk erover te praten en te
fantaseren. Je tast een beetje in
het duister."
Vijfentwintig jaar geleden won
beeldende kunst recensie
Bernadette van der Goes
Expositie: 'Het Conflict1, werk van leden
van Ars. Prijzen 120 t/m 1500 euro. Te
zien: t/m 29/9, vr t/m zo 13.00-17.00
uur, Ars Aemula Naturae,
Pieterskerkgracht 9a, Leiden.
Beeldend kunstenaars zijn vre
delievende mensen. Dat is on
vermijdelijk de conclusie na het
zien van de tentoonstelling bij
Ars Aemula Naturae in Leiden.
Naar aanleiding van het thema
'Het Conflict' maakten ruim 25
leden een kunstwerk. Conflic
ten zijn overal. We hoeven
maar naar het journaal te kijken
of de krant open te slaan en we
komen ze in ruime mate tegen.
Veel meer dan ons lief is. En
alsof dat nog niet genoeg is, zijn
er ook conflicten in ons eigen
bestaan. Op het werk, thuis, in
het verenigingsleven: overal
waar mensen zijn, is er kans op
meningsverschillen, onenig
heid of zelfs ruzie. Het is inte
ressant te zien hoe de kunste
naars van Ars daar tegenaan kij
ken.
Opvallend is dat het er in hun
werk absoluut niet bloederig
aan toegaat. Weliswaar gebrui
ken Maija Verduin en Ankie de
Reus in hun schilderijen veel
rood, maar hun werken zijn zo
abstract en evenwichtig dat er
geen enkele associatie ontstaat
met begrippen als gevecht, ver
wonding of oorlog. De meeste
deelnemende kunstenaars wil
den waarschijnlijk vooral iets
moois maken. Zelfs Wik de
Jong, die op zijn schilderij
vechtende mannen afbeeldt,
geeft de vechters op zo'n sierlij
ke manier weer dat het lijkt als
of ze dansen.
Conflicten zijn onv
maar meestal kome
uit. Dat is de geda<
veel van de
spreekt. Dit lijkt sa<-
gelijkertijd laten de ij
zien dat daarbinneij
interpretaties mogelj
toont Bettien Scherf
gekleurde ets een(|f|
huiskamer waar vl
en kinderen van eei|6
nieten. Kennelijk is
jaardagsfeestje aanf^e
Slechts uit de titel v}°P
blijkt dat Scherft hiiPJ*
ste gedeelte van de f}'
heeft afgebeeld. DifVijf
melijk 'Vóór de ruzie'
Ook op het schildef"1
de Vroomen is niJ^
wat er precies aan t^c'
We zien de silhouettp™
keurig geklede ma#8:
de verte aan het we#r8e
van der Leek doen I
de tafel voor henP^
groene doos. WaaiJ8"
daar het probleem
de mannen een ccf
ben. Door de maiL-
De Vroomen het sdi«'
uitgevoerd, lijkt het j f
tie van ondergeschil'
Het gaat hem meer
ken van een mooie
Daar is hij overigei
in geslaagd.
Hetzelfde geldt
schilderde landsch;
thilde Zijp, getitelde
storm/Stekelig land^
hier zien we een t;
stenares aan het
cies weet hoe ze
kleur en lichtval
ken om een ii
schilderij te makei
langrijker dan welkj
ook. )r(j
Nanine Linning: „Het is beangstigend dat mensen als een komeet omhoog kunnen schieten om vervol
gens keihard te pletter te vallen." Foto: GPD/Ruben Stern
Ed Wubbe als eerste de Wim Ba
ry Perspektiefprijs. Linning
treedt nu in zijn voetsporen.
„Het is hoopgevend. Want na al
die jaren is Ed Wubbe er nog
steeds. Ik heb zo vaak gezien dat
veelbelovend talent een paar
heel goede stukken maakt om
vervolgens voorgoed van het to
neel te verdwijnen. Vaak lonen
de enorme inspanningen niet.
Het is beangstigend dat mensen
als een komeet omhoog kunnen
schieten om vervolgens keihard
te pletter te vallen. Dat wil ik
koste wat het kost voorkomen.
Ik moet zorgen dat ik goed werk
blijf maken. Als je werk niet
goed is, houdt het op. Ik wil
overeind blijven in dit vak. Dat
is mijn drive."
den haag/anp - Het Fotomuse-
um Den Haag en het museum
voor actuele kunst Gem gaan als
eerste musea in Nederland per
manent open in de avonduren.
Na de opening op 14 december
zullen van 14.00 uur 's middags
tot 22.00 uur de tentoonstellin
gen zijn te bezichtigen. De twee
musea komen in de Schamhart-
Heijligers-vleugel van het Ge
meentemuseum in Den Haag,
dat voor dat doel wordt ver
bouwd. Toegankelijkheid is het
motto van de twee nieuwe mu-
ene
sea. „En dan bedoej nii
alleen voor rolstoeljatii
dus conservator AAr:
van het Gem. Mejidi
openingstijden willeen 1
juist ook mensen aalTie:
overdag geen tijd ielij
het museum te bef.
Gem is een 21ste eta d
vulling op het beshM
meentemuseum me De
tuele kunst'. Het Feer
zal vooral gebruik mAlle
collectie van het prepai
in Leiden.
door Coen Polack
Leiden - Tussen de modewinkels,
computerdealers en boekenhan-
delaren hqlst aan de Breestraat
weer even een kunstgalerie. In
een leegstaand winkelpand op de
hoek van de Ketelboetersteeg
heeft kunstehares Flore de Ko
ning een expositie met werk van
jonge kunstenaars uit Leiden en
omgeving ingericht
De trouwe ögen van een zittend
hondje, een kunstwerk van Le-
ontine Sies; lokken de voorbij
gangers naar binnen. Door de
talrijke, manshoge ramen in het
hoekpand zijn de kunstwerken
ook van buiten goed te bekijken.
Er hangen zeefdrukken in knal
lende kleurqp, monumentale fo
to's en heel veel kleine schilde
rijen. „De ligging van dit pand is
zo ideaal dat mensen vanzelf
binnenlopen'', zegt De Koning.
„Op de eerste dag zijn er al zo'n
150 1 bezoekers geweest. De
meeste mensen vinden het jam
mer fdat we maar een maand
open zijn. Als het een perma
nente galerie was zou het de
mooiste van Leiden zijn."
De expositie werd vorige week
in drie dagen bedacht en opge
bouwd. Bij toeval kreeg Pieter
van Ulden, galeriehouder aan
de Nieuwe Rijn, de ruimte aan
de Breestraat een maand tot zijn
beschikking. Van Ulden vroeg
De Koning om haar werk te ex
poseren. „Toen ik zag hoe groot
de ruimte is, wist ik dat ik dat
nooiti alleen kdn vullen", zegt
De Koning. „Ik ben meteen op
zoek ^gegaan naar andere jonge
kuftétëriaars. Iedereen die hier
exposeert is jonger dan dertig of
net iets ouder."
De Wassenaarse performance-
kunstenkres Piia Ollikka (27)
heeft het resultaat van haar per
formances bijgedragen aan de
expositie. Het rijn doeken met
afdrukken van "paar lichaam en
een installatie van gipsen afgiet
sels van haar borsten en han
den. Lebntine Sies (33) toont
twee beelden: een rittende hond
en een kruipende sater. Graffiti
kunstenaar ZedzLl30) heeft een
serie Jeurige zeefdrukken en
muziek recensie
Aad van der Ven
Concert: Rotterdams Philharmonisch
Orkest o.l v. Valen Gergjev, m.m.v. Koor
van het Marijinski Theater en solisten.
Werken van Stravinsky. Gehoord: 12/9,
de Doelen, Rotterdam.
Festivals genoeg in Nederland.
Maar de opwinding die er bij
hoort, de opeenhoping van eve
nementen die de bezoeker doet
suizebollen, de prikkelende ac
tiviteiten die de liefhebber nog
gretiger maken dan hij al is, dat
alles is vaak ver te zoeken. In
dat opricht valt er iets te leren
van het Rotterdams Philharmo
nisch Orkest (RPhO). Dat heeft
bovendien een chef-dirigent die
van risico's houdt. Was er aan
de muzikale voorbereiding van
het openingsconcert van het
Gergjev Festival maar zoveel
tijd besteed als aan de feestver
lichting, die er toe bijdraagt dat
de Doelen oogt als een waar
muziekpaleis.
Het was gisteravond bij deze
Russische dirigent weer musi
ceren op het scherp van de sne
de. Zo zorgden de met uitpui
lende ogen spelende orkestmu
sici gisteravond voor een uit
voering van 'Le sacre du prin-
temps' van Stravinsky, die
klonk als een spannende, sinis
tere thriller. Geen mogelijkheid
onbenut gelaten om het ruige,
primitieve karakter van het
werk te onderstrepen. Met hier
en daar een theatrale adempau
ze en ook wat krachtpatserij,
waar Gergjev niet vies van is.
Of Stravinsky er blij mee zou
zijn geweest? Dat is de vraag.
Net zoals het de vraag is of hij
de zwaarte en de sonore over
daad in de uitvoering van 'Les
noces' en de 'Psalmensymfo
nie' op prijs zou hebben ge
steld. Hier viel te discussiëren
over het aandeel van het Koor
van het Marijinski Theater, dat
voor een machtig volume kan
zorgen, maar nooit heeft leren
articuleren. De weergave van
'Les noces', ook benadeeld
door ontoereikende Russische
zangeressen in de solopartijen,
VI]
eft:
was aanvechtbaar
brek aan precisie. naa
De 'Psalmensymföfc^a
leent zich voor z>
pende interpretatii
zins afstandelijke
die de koele schooi
lijk laat uitkomen,
der fascinerend
maakte er meer ee(
feerd en bezield si
kerkmuziek van.
manier kan het
wekkend zijn. Ditl
programma vormt
ting van wat bij ht
'Complete ConcertI
heet. Dat wil zeggt
evenementen - lt
vertoningen, opei
views, kamermuzii
door de thematisi
het ware naar het
toe leiden. In de
dit festival geen pl«
gelaten. Zo zijn er f
jes waar men videfoeve
dirigerende Gergji
ken. De held en v<
de spuigaten uit.
de eredienst meei
ontegenzeglijk iets
een schilderij opgehangen, allen
in rijn typische, technologisch
aandoende 3D-stijl. Fotograaf
Wouter Osterholt (23) heeft voor
rijn eerste expositie een aantal
zwartwitfoto's geselecteerd
waarin architectuur de hoofdrol
speelt. In de enorme foto's laat
Osterholt plaatsen zien waar ou
de gebouwen grenzen aan mo
derne architectuur. De schilde
rijen van organisator Flore de
Koning hebben ook een archi
tectonische inslag.
In de tijdelijke galerie hebben
vooral schilders de ruimte ge
kregen, zodat het lijkt alsof jon
ge kunstenaars weer massaal
aan het schilderen rijn geslagen.
De Koning: „Schilderen is eigen-
Jijk heel erg uit. Dat is overdui
delijk. Er rijn nog maar weinig
jonge schilders en dan valt het
hier in Nederland nog mee. Op
de Londense academie waar ik
een jaar heb gestudeerd rijn de
schilders op één hand te tellen.
Iedereen is met video- en per
formancekunst in de weer. Als je
zegt dat je schildert vragen ze of
je niet wat méér kunt doen."
Volgens De Koning is er een
nieuwe schilderstroming in op
komst. „De nieuwe schilderstijl
is schetsmatig. Dat zie je in het
werk van Maurice Braspenning,
maar zeker ook bij Overdijk. Hij
gebruikt het landschap echt als
middel om zijn verf te kunnen
laten werken. Het is een avon
tuurlijke stijl: veel schilders wér
ken met verrassend materiaal.
Braspenning heeft met keramiek
gewerkt en Overdijk heeft cous-
couskorrels gebruikt om grove
structuur in zijn schilderijen te
brengen."
De expositie duurt een maand
waarna de galerie onverbiddelijk
plaats moet maken voor een
kapperszaak. De Koning: „Er
zijn in Leiden weinig plaatsen
waar jonge kunstenaars hun
werk kunnen laten zien. De
meeste galeries hebben een
kunstenaarsbestand van vijftig
plussers. Ik heb wel een idee
hoe dat komt. Jonge kunste
naars blijven vaak in de buurt
van hun academie wonen,
waardoor er geen fris bloed in
de Leidse kunstwereld gepompt
wordt. Pas de laatste tijd vesti
gen jonge mensen, zoals Fleur
van den Berg, Hanneke Franc
ken en Maurice Braspenrflng
zich na hun opleiding weer in
Leiden. Volgens mij moet dat
betekenen dat het kunstklimaat
gaat verbeteren."
„Ik vind het wel interessant om
nu eens mee te maken wat gale
riehouders allemaal moeten
doen en ik heb daar bewonde
ring voor", zegt De Koning. „Als
er andere eigenaren van leeg
staande winkelpanden hun
ruimte beschikbaar stellen, doe
ik het misschien nog eens. Maar
eigenlijk ben ik gewoon het liefst
in de weer met verf en kwas
ten."
'Jonge kunst geëxposeerd',
Breestraat 135, Leiden. Tot met
29 september, donderdag tot
en met zondag van 12.00-tot
17.00 uur.
(advertentie)
Leidsch Dagblad
Zondag 15 september 14.15 uur
DUMKA, het nationaal koor
van de Oekraïne geeft een
uniek concert in Leiden.
Zij zingen het Vespers van
Rachmaninoff. Daarnaast
brengt het koor - in kleder
dracht - liedjes van Rusland en
de Oekraïne ten gehore.
Het Vespers, gezongen door
het Dumka koor is onlangs op
CD gezet. Muziektijdschrift
'The Gramaphone' schreef het
volgende: "The performance of
the Vespers was unrivalled with
unequelled richness and an
extraordinary sense op pacing.
This is a superb recording".
Het Dumka koor bestaat ruim
80 jaar. Het koor heeft een
lange traditie met een uitge
breid repertoire van 'klassie
kers' voor koorwerken als
volksmuziek. In september ver
leent het koor haar mede
werking aan een reeks af
scheidsconcerten van dirigent I
Hartmut Haenchen bij het j
Nederlands Philharmonisch
Orkest, zowel in Amsterdam
als in Dresden.
KORTINGSBON
CONCERT DUMKA KOOR
OP ZONDAG 15 SEPTEMBER 14.15 UUR IN DE PIETfrai
Tegen inlevering van deze Leidsch Dagbladbon ontvangt
korting op de toegangsprijs van 15,=. U betaalt dus
Verkoop kaarten: Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82,
geopend werkdagen 8.30-17.00 uur, VW Leiden, Stations^'
Leiden. Pieterskerk, Ingang Noord, Pieterskerkhof 1a,
vanaf 13.00 uur op zondag 15 september.
Geen limiet aan het aantal personen per bon.
der
imiel
kx/M
I