oeir KUNST CULTUUR Honderden Rembrandts werden er vijftien Leidse Meelfabriek als spannend decor Spookverschijningen op grote en Heine litho's Maarten 'tHart Gergjev elke dag aan het dirigeC j. Fleis ■ers f iiW DEKKER Gouden Kalf voor Louis van Gasteren Kurhaus weer even filmtheater Tra bant op Westersi Financier^; van Pipo C goed als rj™ BANG OLUFSEN [dkoo laarsc I het 1 Star - k - Denr fis-T. an3 k 1 SIGNEERT zijn nieuwste roman 'De Zonnewijzer' 14 september Pdv" Breestraat 161, Leiden (14.00 tot 15.00 uur) Natuurlijk bij: ...uw complete boekhandel utrecht/anp - Filmmaker Louis van Gasteren krijgt bij de ope ning van het Nederlands Film Festival een Gouden Kalf. Van Gasteren (1922) ontvangt de on derscheiding voor zijn belangrij ke bijdrage aan de Nederlandse filmcultuur. Tijdens zijn vijftigjarige carrière als beeldend kunstenaar, onder zoeker en filmmaker maakte Van Gasteren circa zeventig films en tv-reportages. In 1983 kreeg hij prijzen voor zijn docu mentaire 'Hans het leven voor de dood' en voor de driedelige tv-reeks 'Allemaal rebellen'. Ook ontwikkelde hij hulpmiddelen voor de montage van filmmate riaal, behartigde hij de belangen van Nederlandse filmers en sti muleerde hij jonge filmmakers. Het 22ste filmfestival heeft dit jaar plaats van 25 september tot en met 4 oktober. Tijdens het evenement gaat de documentai re 'In een Japanse stroomver snelling' van Van Gasteren in première. Die eerste vertoning is op 26 september. De film gaat over Nederlandse ingenieurs die aan het einde van de negentien de eeuw in Japan werkten aan havens en waterwegen. Van Gasteren kreeg vorig jaar ook al een Zilveren Anjer uit handen van prins Bemhard. Tien jaar geleden was de cineast veelvuldig in het nieuws door de beschuldiging van Het Parool dat hij in 1943 een 'roofmoord' zou hebben gepleegd op een onderduiker, hl 1995 kreeg Van Gasteren een schadevergoeding door een uitspraak van de Hoge Raad, die de bewering als on rechtmatig beoordeelde. (advertentie) door Aad van der Ven Rotterdam - Geen sprake van dat zijn Rotterdamse festival haastwerk wordt. De altijd druk bezette Russische dirigent Valeri Gergjev wekt de indruk alle tijd van de wereld te hebben, 's Werelds actiefste dirigent staat op het punt zijn schouders te zetten onder een zelfs voor zijn doen zeer ambitieuze on derneming. In de Rotterdamse Doelen en het Nieuwe Luxor Theater aan de Maas dirigeert hij in de komende anderhalve week elke dag een ander pro- scheveningen/anp - Het Kur haus in Scheveningen maakt vrijdag zijn rentree als filmthea ter. Op 9 juni 1896 opende het Kurhaus in Scheveningen het eerste filmtheater in Nederland. Daarmee werd een wereldstad als New York met negen dagen afgetroefd. De deuren van de oudste bioscoop van Nederland werden begin jaren twintig van de vorige eeuw weer gesloten. Vanmiddag wordt een steen ge legd ter nagedachtenis aan de oudste bioscoop van Nederland. Twee dagen later begint de eer ste editie van de Ben Jerry's Retro Filmweek Scheveningen. Van vrijdag 13 tot en met zon dag 22 september kunnen gas ten van het Kurhaus in de grote zaal tijdens het diner kijken naar de allereerste films van de ge broeders Louis en Auguste Lu- mière. Tevens worden histori sche filmpjes over Scheveningen vertoond. Tijdens de filmweek staat een groot aantal bekende en minder bekende oude films geprogram meerd in onder meer Pathé Scheveningen, het Fortis Circus theater, Sea Life Scheveningen, de Palace Promenade, Museum Scheveningen en een aantal strandpaviljoens. gramma. De orkesten, uit Rot terdam en Sint-Petersburg, wis selen elkaar af, maar de dirigent is steeds dezelfde. Overdag heeft hij nog tijd voor een master class. En tussendoor is er ook nog een optreden in het kader van de Amsterdamse Matinee op de Vrije Zaterdag. Het Rotterdamse festival is ge wijd aan muziek die in het leven van Gergjev een belangrijke rol speelt. Dit naar aanleiding van zijn vijftigste verjaardag, overi gens pas volgend jaar mei. Twee bekende componisten uit de voormalige Sovjetunie hebben mdu ter gelegenheid daar%ifre kestwerk geschreven, on the White Horse Goebaidoelina en 'U Gija Kantsjeli gaan cl/" tember in de Doelenr®-^ re op het slotconcd-a festival. Ook de voorrt schreven compositiewl-u Bells for V.G.' van de' der Micha Hamel j voor het eerst gespee|ut„e terdams Philharmon^r staat op die avond oi^ van zijn Russische du^ia en diens Rotterdamqoe„ Hans Leenders. ,tPan Rotterdam - Een sculptuur van de Tsjechische kunstenaar k< ny, een levensgrote Trabant op poten, is gisteren in de Wef Rotterdam geplaatst. Het is onderdeel van het Circus Cerny zichtexpositie van sculpturen die op diverse plaatsen in de opduiken. Foto: ANP/Fred Ernst Geen touw vast te knopen aan theaterexperiment met prachtige beelden door Theo de With leiden - Er valt geen touw aan vast te knopen. Maar dat hoeft ook niet. Het gaat hier immers om beeldend theater. Er hoeft geen verhaal te worden verteld. De beelden, daar gaat het om. En die beelden zijn prachtig. Hoe kan het ook anders. De Meelfabriek is de mooiste plek die je je voor zo'n project in Lei den kunt wensen. De Meelfabriek aan de Zijlsingel moet de komende jaren door de Zwitserse architect Peter Zum- thor worden omgetoverd tot een nieuw stadsdeel met ruimte voor wonen, werken en cultuur. Theatermaker Geert van der Velden neemt daar alvast een voorschot op. Met de voorstel ling 'Black Boxes Two' is hij tot en met zondag neergestreken in dit industrieel monument Het is het tweede deel van een trilo gie. De aftrap werd twee maan den geleden op het strand van Noord wijk gegeven. Het drieluik wordt aan het einde van het theaterseizoen afgesloten in de Leidse Schouwburg. De bezoekers van de eerste voorstelling passen gisteravond precies in een van de boten van Schuitje Vaart. Op de vervreem dende klanken van Philip Glass worden de circa 35 toeschou wers van de Zijlpoort naar de Meelfabriek gevaren. Gesluierde figuren begeleiden ons op de walkant. Ze waren ook in 'Black Boxes One' in Noordwijk te zien. Volgens Van der Velden stond toen het vrouwelijke cen traal en ligt de nadruk nu op het mannelijke. Eenmaal in het fa briekscomplex wordt duidelijk wat de Leiderdorpse theaterma ker bedoelt. De meditatieve, esoterische mu ziek van het Noordwijkse strand heeft plaatsgemaakt voor door rookte rock en beukende house- beats. Ook de bewegingen zijn anders. Het zwierige is eraf. Het gaat er nu harder, agressiever aan toe. Het publiek is maar heel even in de fabriek zelf. Daar ontmoet het een bakker die drif tig deeg staat te kneden. Daarna mag het plaats nemen in een niemandsland tussen twee ge bouwen. Op deze prachtige plek krijgt de toeschouwer een lawine over zich heen gestort muziek, dans, projecties, poëzie. Het is alsof Geert van der Velden geen keu ze heeft kunnen maken uit de mogelijkheden die zo'n locatie biedt. Toch heeft hij er geen zap-theater van gemaakt. Scè nes duren soms erg lang. Als het publiek om half negen is neer gezet, mag het bijvoorbeeld bij na een half uur kijken naar beel den van 'Black Boxes One' en luisteren naar industrieel ge bonk. Misschien is het de be doeling om je te identificeren met de fabrieksarbeider van weleer. Die moest ook de hele dag hetzelfde geluid aanhoren en dezelfde beelden aanschou wen. Het decor is werkelijk prachtig. Afbladderende muren vol graffi ti. Drie torenhoge wanden. Aan de waterkant een muur met prikkeldraad. Een roze kleuren de avondhemel. Het wordt nog moeilijk om zo'n spannend de cor volgend jaar in de schouw burg te evenaren. Op het strand was nog een zwarte doos nodig om het beeld van een 'black box' op te roepen. In deze be klemmende binnenplaats van de Meelfabriek be' zelf zich in een do< geen kant uit. De act ook tegen de muren j lichting zorgt voor 1 duwen die ook niet reiken om te ontsnapi Curieus zijn de broi nes die aan de mui Aan het einde van dt ling zijn de broden ftu bezoeker krijgt een wpfl ham. Het doet denka. katholieke kerkdienstr' is dat nog de beste vr Je krijgt als toeschorsc beelden te zien, rnaaf33^ lastig om de beteken] doorgronden. Net alsiCO 'Black Boxes Two', t tember, Leidse MÉ Om 20.00 uur veizsr de Zijlpoort. Entree:?' dar aalsmeer - De financ- j de film van de vooiLe clown Pipo is volgens) Endemol zo goed als t en de P-p-parelrid<pn een bijdrage van 43tJJm. van het Nederlands If de Film. Het totale draagt ongeveer 3,5 iyer ro. Acteur Joep Doij^ kruipt in de huid roemde grappenm dat in navolging i schge, die al in 1958 i tv verscheen. De opi ginnen op 21 oktob Spanje. (advertentie"^ BeoCom 2 Hand van de echte meester blijft ook in collectie van de Staatliche Graphische Sammlung onmiskenbaar In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor de ama teur-kunsl beoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Marieke Ruygrok uit Lei derdorp. door Francoise Ledeboer Amsterdam - Toen er in 1781 een inventaris werd gemaakt van de meer dan 60.000 prenten en 8728 tekeningen in de collectie van keurvorst Carl Theodor van de Palts (1724-1799), werden 373 tekeningen aan Rembrandt toe geschreven. Zijn verzameling maakt tegenwoordig deel uit van de Staatliche Graphische Sam mlung in München en telt nu nog maar vijftien échte Rem brandts. Heeft Van de Palts een kat in de zak gekocht? Naar hedendaagse maatstaven is dat inderdaad het geval, maar op een expositie in het Rembrandthuis in Amster dam wordt er niet voor niets op gewezen dat achttiende-eeu- wers iets anders onder een éch te Rembrandt verstonden dan wij. Ook werken van leerlingen en navolgers werden toen 'Rem brandts' genoemd: Van de Palts hoeft zich postuum dan ook nergens voor te schamen. Het museum haalt de komende jaren de Rembrandt-collecties van de belangrijkste prentenka binetten naar ons land, waaron der die van de Albertina in We nen. Dat de collectie van de Staatliche Graphische Sam mlung als eerste wordt getoond is een eerbetoon aan een van de oudste en grootste verzamelin gen 'Rembrandts' ter wereld. Dat deze behouden bleef na het vele oorlogsgeweld in Duitsland, mag een wonder heten. Dat de geallieerde bombarde menten grote aantallen slachtof fers veroorzaakten mag bekend worden verondersteld. Graphi sche Sammlung-conservator BANG OLU V. erwij Lange Voort 11 A, Ofcn j Telefoon 071 519 33Led Botermarkt 25, Leidde I Telefoon 071 512 26jet c ïd 1 lom De hal van het Leiderdorpse ge meentehuis hangt vol met li tho's. Grote en kleine litho's. Felgekleurd en zwart-wit. Uit bundig of juist sober. Maar alle maal zijn ze van de hand van Marieke Ruygrok. De Leider dorpse volgde, na haar leraren opleiding tekenen en tweede graads biologie, grafische vorm geving en grafiek bij Ars Aemula en Naturae in Leiden. Ze heeft zich nu gespecialiseerd in zoge heten vrije grafiek: houtsnede, linoleumsnede en etsen. Maar dus vooral lithografie en ge combineerde druktechnieken. „Het loopt verschrikkelijk goed. Echt heel goed. Het enige is, dat het werk nu even stil ligt. Mijn litho's druk ik altijd bij Ars en dat is 's zomers dicht. Binnen kort begin ik weer. Met hout en metaal. „De charme van litho's is heel moeilijk uit te leggen. Mij bevalt het in elk geval heel goed, het hele proces van wer ken. Je begint met een grote kalkzandsteen. Nog helemaal ruw. Die moet je dan polijsten. Steeds gladder. Totdat de steen uitdrukken op het platte vlak. Ik wil me weer meer bezighouden naar het driedimensionale." Expositie Marieke Ruygrok, t/m 19 september, gemeente huis, Statendaalder 1, Leider dorp. Open: maandag tot en met vrijdag 8.30-12.30 uur en 13.00-17.00 uur, en op woens dagavond 18.30-20.00 uur. Herman Joustra Thea Vïgnau-Wilberg frist in de catalogus dan ook alleen de her innering aan de gevolgen van deze bommenregen op: prenten en tekeningen die niet tijdig wa ren geëvacueerd gingen samen met bijna de gehele bibliotheek voorgoed verloren. Pas dit jaar kreeg de enorme verzameling weer de beschikking over een ei gen tentoonstellingsruimte als onderdeel van de Pinakothek der Moderne. In de kloeke catalogus bij de ex positie wordt uitvoerig uiteenge zet hoe het onderzoek naar de authenticiteit van de 373 oor spronkelijke Rembrandts is ver lopen. In 1906 was het aantal Rembrandts in de collectie al te ruggebracht naar 150, in de ja ren vijftig volgde een verdere re ductie met de helft. Vignau-Wil- berg en Peter Schatbom, oud- hoofd van het Rijksprentenkabi net, kwamen met behulp van moderne wetenschappelijke methodes tot het huidige aantal van vijftien werken op papier dat eigenhandig door onze grootste meester uit de Gouden Eeuw is gemaakt. „Dat is een heel verschil", erkent Schat bom. „Maar zowaar ontdekten we tijdens ons onderzoek ook een nog niet bekende échte: zijn 'Zieke vrouw in bed" uit 1638." Natuurwetenschappelijke me thodes zijn al sinds jaar en dag onmisbaar bij het vaststellen van authenticiteit. Bij deze col lectie konden zo onder meer de met het blote oog niet waar neembare verschillen tussen de gebruikte soorten inkt zichtbaar worden gemaakt. Vooral de tal rijke imitaties van Rembrandt uit de achttiende eeuw werden onderzocht, waarbij zowel de tekeningen zelf als de daarop aangebrachte signaturen wer den bestudeerd. Wat bleek? Bij na alle signaturen bleken met 'De samenzwering van Claudius Civilis'. Publiciteitsfoto een andere inkt - en dus later - te zijn aangebracht. De meeste imitaties zijn waar schijnlijk niet als vervalsingen vervaardigd, maar werden dat pas later door toevoeging van de signatuur. Maar de achttiende- eeuwer die Rembrandts late stijl imiteerde op zijn pentekeningen 'De doop van de kamerling' deed dat niet alleen met zicht baar gebrek aan talent, hij ge bruikte bovendien zeventiende- eeuws papier. In dit geval acht Vignau-Wilberg het waarschijn lijk dat er een echte vervalser aan het werk is geweest die be oogde flink geld te verdienen aan Rembrandts reputatie. De echte werken van Rem brandt op deze expositie impo neren met extra vanzelfspre kend gemak als ze in de buurt van imitaties hangen. De keur vorst moet zijn aanwinsten met welgevallen hebben bekeken toen ze in Mannheim arriveer den: de expressiviteit waarmee Rembrandt in 'losse' lijnen the ma's als 'De man die een os slacht' en 'De samenzwering van Julius Claudius Civilis' op papier zette: prachtig en ook voor een lekenoog onmisken baar eigenhandig door hemzelf gemaakt. Maar deze presentatie ontleent zijn belang in de eerste plaats aan de uitleg van wat er al tij dens zijn leven onder een Rem brandt werd verstaan en hoe wetenschappers die visie lang zaam corrigeerden. Zijn naam stond vele eeuwen lang ook voor zijn stijl en manier van werken, met als automatisch ge volg dat inventarissen veel meer Rembrandts vermeldden dan we nu kennen. Volgens Vignau- Wilberg vloeide dat voort uit zijn atelierpraktijk. „Om mee te kun nen werken aan de productie in het atelier, dienden zijn leerlin gen zich zijn schildertrant en te kenstijl geheel eigen te maken. Het doel van de leertijd was niet de ontwikkeling van een her kenbare, persoonlijke stijl, maar één die identiek was aan die van de meester. De leerlingen slaag den daar vaak zo goed in dat hun werk slechts met moeite van dat van hun leermeester is te onderscheiden." 'Rembrandt in München', t/m 17 november, Rembrandthuis, Jodenbreestraat 4, Amsterdam. geschikt is om er op te tekenen of verven. Met een vettig pot lood of vettige verf." „Daarmee ben je er nog niet, met de steen ga je wat voor drukken om te kijken of het naar je zin is. En je wast hem goed af, om zo de losse verf- of potloodstukjes kwijt te raken, ander is het niet mooi drukken. Je wast totdat je niets meer ziet. Dat is altijd een raar moment. Je ziet niks meer op de steen, maar je werk zit er nog wel op. Dat zie je pas weer als je druk inkt op de steen doet. Die blijft achter op het vettige deel van je steen, de plek waar je tekening stond. Ja, dat klinkt allemaal heel technisch, maar het gaat vrij soepeitjes hoor." .Alleen doe ik het tegenwoor dig toch iets anders. Nu begin ik meteen te schilderen, te teke nen. Een grof idee. Dat druk ik af. Daarna schuur ik de steen weer en maak een volgende te kening. Alleen schuur ik de steen niet helemaal glad. Als ik dan weer een afdruk maak, zie je de spookverschijningen van Marieke Ruygrok tussen twee van haar litho's. Foto: Mark Lamers de oude tekening of zelfs teke ningen er doorheen. Zo kun je heel aparte werken krijgen. Wat niet helemaal naar mijn zin is, schuur ik weg op de steen. Bij kleurenlitho's kijk ik na elke drukgang of er misschien nog een kleur aan moet worden toegevoegd. En door de spook verschijningen van de vorige drukgangen gaan de kleuren zich mengen. Soms bestaat een litho zo wel uit veertien of vijf tien druklagen. Dat vind ik veel leuker, het werk is dan veel schilderachtiger. „Ik wil nu meer gaan werken met hout en metaal. Je kunt zeggen dat mijn thema vaak het aangetaste landschap is en de mens die het aantast. Met dat thema was ik al bezig tijdens mijn afstuderen. Dan zette ik plastic tegenover natuurlijke materialen, zoals hout. Als con trast. Ik heb nu het gevoel dat ik dat thema, het aangetaste land schap, toch minder goed kan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 24