KUNST 8f CULTUUR
3
Dolmades en moussaka
in kinderkookroman
.Sj&
h\zrhcr>si
'Het is net een
virus dat je krijgt'
Maarten
'tHart
DE KVER
Eerste Theatervierdaagse voor amateurs
Open h
gehoorza®1*
VU'
JBij ons hebben alle dansers e&
microfoontje aan hun voeteny
Harry Muskeej"^
steunt dansbei
ld
SIGNEERT
zijn nieuwste roman
'De Zonnewijzer'
Zaterdag 7 september
Winkelhof 87, Leiderdorp
(13.00 tot 14.00 uur)
Schoolstraat 68, Voorschoten
(15.00 tot 16.00 uur)
Natuurlijk bij:
...uw complete boekhandel
Foto: Reuters/Jürgen Schwarz
Roxette op
Night of Proms
Rotterdam - De Zweedse pop
groep Roxette (foto) en The 1
Pointer Sisters treden op tijdens
de jaarlijkse serie concerten
'Night of the Proms' in Rotter
dam. De concerten hebben als
doel een aanstekelijke combi
natie van klassiek en pop neer
te zetten. Ook Marco Borsato,
de Duits-Amerikaanse violist
David Garrett en de Nederland
se klassieke zangeres Petra Ber
ger zijn van de partij. De bege
leiding is in handen van John
Miles en zijn Electric Band. De
Belg Carl Huybregts tekent voor
de presentatie. De concerten
zijn van 20 t/m 24 november en
26 november t/m 3 december
in Ahoy'.
Prijs voor
Ramses Shaffy
amsterdam - Ramses Shaffy
krijgt dit jaar de Blijvend Ap
plaus Prijs. De prijs is bedoeld
voor mensen die opvallend en
algemeen gewaardeerde bijdra
gen aan theater, televisie en
film hebben geleverd. Shaffy
(69) krijgt de tweejaarlijkse prijs
voor zijn 'bijzondere bijdragen'
aan het Nederlandse theaterle
ven. De uitreiking van de prijs,
een bronzen beeldje en een
geldbedrag van 2500 euro, is op
24 november in De Kleine Ko
medie in Amsterdam. Shaffy
werd bekend met liederen als
'Sammy''Pastorale' en 'Zing,
vecht, huil, bid, lach, werk en
bewonder'.
(advertentie)
arnhem/gpd - De Theatervierdaagse wordt
dit jaar voor het eerst gehouden en Am-
hem heeft de primeur. Op het landelijke
festival voor amateurtheatergroepen zijn
van donderdag 26 tot en met zondag 29
september zes theaters in de Gelderse
hoofdstad het toneel voor ruim twintig
voorstellingen, workshops, masterclasses
en presentaties van nieuwe theaterteksten.
Tijdens het festival strijden zes amateur
theatergroepen om de Arend Hauer Thea
terprijs. Acteur Huub Stapel is één van de
juryleden voor deze prijs. Daarnaast ken
nen zeven Gelderse regisseurs prijzen toe
voor de beste acteurs en actrices, het meest
bijzondere moment en de beste vormge
ving. De genomineerde producties zijn van
het Podiumproject Kunstencentrum Gro
ningen, Speelgroep Facet (Geleen), de SK-
VR All Stars (Rotterdam), theatergroep Crux
uit Nijmegen, het Rotterdams Centrum
voor Theater, Frats (Leeuwarden) en
Jeugdtheaterschool Zuidoost (Amsterdam).
Zaterdag 28 september wordt in Musis Sa
crum een landelijk debat gehouden met als
titel 'De zeven hoofdzonden tegen het
amateurtheater'. Het debat gaat uit van de
stelling dat amateurtoneel een structureel
onderdeel van het totale theateraanbod is
en dus ook structurele ondersteuning ver
dient. Het festival wordt georganiseerd
door Theaterwerk NL Voor informatie:
www.theaterwerk.nl.
Elf regisseurs maken film over 11 septembj
Amsterdam - Op woensdag 11
september gaat wereldwijd de
film n'09"01 in première. In de
film geven elf gerenommeerde
regisseurs uit elf landen hun vi
sie op de terroristische aansla
gen op het World Trade Center
en het Pentagon en de gevol
gen ervan.
De enige beperking die de re
gisseurs kregen, was dat elk
filmpje exact elf minuten, ne
gen seconden en één frame
(filmbeeldje) zou duren. Verder
kregen ze totale artistieke vrij
heid. De regisseurs zijn afkom
stig uit Amerika, Engeland,
Frankrijk, Bosnië-Herzegovina,
Japan, Israël, Iran, Egypte, In
dia, Burkina Faso en Mexico.
De film wil een pleidooi zijn
voor meer tolerantie tussen de
verschillende volken.
Alle regisseurs verleendeiJ
langeloos hun medeweij
De opbrengst van de filmj
naar liefdadigheidsinstellin
In Nederland gaat de filr^"-
première op het festival j
by the Sea in Vlissingen, in
megen en in Groningen,
dag later gaat de film
draaien in Amsterdam.
Leidse studente Anna Woltz schrijft kinderboek
door Rody van der Pols
leiden - Stel: vijf kinderen zitten
zes weken lang in een huis zon
der ouders, zonder geld. Dan kun
je uit stelen gaan. Of kranten
rond brengen. Maar veel slimmer
én leuker is het om een restau
rant te beginnen. Dat doen de vijf
hoofdrolspelers uit het kinder
boek 'Alles kookt over' van de
Leidse studente Anna Woltz (20)
tenminste.
Drijvende kracht achter dit res
taurant is de 15-jarige Laura.
Zelf lijkt ze wel een beetje op de
ze kookgek, geeft Anna Woltz
toe. „Ik ga bijna ieder weekend
naar mijn ouders in Den Haag",
vertelt de studente geschiedenis.
„Daar sta ik dan ook vaak hele
dagen in de keuken om zoveel-
gangenmenu's te maken." In
het boek wordt echter niet al
leen maar voor de lol gekookt.
Er is een hele praktische reden
om chique maaltijden in elkaar
te draaien: geld verdienen. Want
wanneer Laura samen met haar
twee zusjes, haar broer en zijn
vriend bij het huis van de tante
waar ze gaan logeren aanko
men, blijkt deze op vakantie te
zijn. Om niet terug naar huis te
hoeven, beginnen ze een restau
rant.
Het idee voor dit verhaal had
Woltz al toen ze nog maar twaalf
was. „Ik heb toen een beginne
tje gemaakt", zegt de jonge
schrijfster. „'Pas op Heieen, de
melk kookt over', luidde de eer
ste zin. Toen ik vast kwam te zit
ten, heb ik nog allerlei andere
verhalen proberen te schrijven.
Over een meisje met een ver
dronken moeder, een eenzame
vrouw in Zweden, een jonge
graaf Nicolaas die een meisje in
de arm schiet." Toen dat alle
maal op niets uitliep, pakte ze in
de zomervakantie tussen 4 en 5
VWO opnieuw het kookverhaal
op. De zomer daarop - Woltz
was inmiddels zeventien - vol
tooide ze het manuscript. Nu,
een paar jaar later, ligt het boek
onder de titel 'Alles kookt over'
in de boekhandel.
Tijdens het schrijven van het
boek putte Woltz rijkelijk uit
haar eigen leven. „Het verhaal
zoals ik dat beschrijf, is natuur
lijk verzonnen. Maar er zitten
wel veel elementen in die ik aan
ons eigen gezin heb ontleend."
Zusje Jet bijvoorbeeld, die alleen
maar over paarden kan praten.
„Mijn eigen zusje heeft ook zo'n
paardenperiode gehad. En de
gesprekken waarin Jet zegt dat
Laura zo duf is omdat ze alleen
maar kan koken en lezen, die
heb ik letterlijk zo met mijn ei
gen zusje gevoerd."
Achterin het boek zijn de recep
ten opgenomen van de gerech
ten die in het verhaal voorko
men. Zo kunnen de jonge lezers,
met enige hulp van hun ouders,
ook zelf thuis een restaurant be
ginnen. Bewust zocht Woltz
naar 'volwaardige' gerechten.
„Want ik werd vroeger gek van
die kinderkookboeken waarin
allemaal van die onzinrecepten
stonden." Dat kan van 'Alles
kookt over' in elk geval niet ge
zegd worden. Dolmades, rata-
touille-terrine, moussaka en wit
te chocolademousse met bruine
chocoladesaus zijn nog maar
enkele van de lekkernijen waar
voor zelfs een volleerd kok zich
niet hoeft te schamen.
Hoewel Woltz met haar twintig
ste een piepjonge schijfster is,
debuteerde zij al op haar vijf
tiende. Een jaar lang deed ze in
een column in de Volkskrant
verslag van het leven op haar
middelbare school. Hoewel
Woltz onder pseudoniem
schreef en niemand bij naam
noemde, werd ze rond kerst
toch door haar klasgenoten ont
maskerd. „Dat was wel even
vreemd. Daarvoor was het alsof
ik in een dagboek schreef. Maar
toen die column uitgebreid op
school besproken werd, was ik
dat gevoel wel kwijt. Maar ook
dat vergeet je weer. En op een
gegeven moment is het zelfs wel
grappig dat iedereen erover
praat."
Momenteel heeft schrijven niet
echt prioriteit voor Woltz. De
studie en haar studentenvereni
ging nemen veel te veel tijd in
beslag. „Bovendien: ik ben twin
tig. Waarom zou ik alleen op
mijn kamertje gaan zitten schrij
ven als ik ook allerlei andere
leuke dingen kan doen." Van de
zomer heeft ze het nog wel even
geprobeerd, een roman voor
volwassenen te schrijven. „Maar
dat werd niet echt een succes.
Er kwam dan bijvoorbeeld een
man van vijftig in voor. Maar ik
weet dus echt niet wat iemand
van die leeftijd denkt."
Een roman voor volwassenen
laat dus nog even op zich wach
ten. Een historische roman, dat
lijkt haar wel wat. Of misschien
een verhaal over het studenten
leven. „Maar die gaat dan in elk
geval niet alleen maar over drin
ken en uitgaan. Daar is al ge
noeg over geschreven."
'Alles kookt over", Anna Woltz,
uitgeverij Leopold, 13,50 euro.
Voor kinderen vanaf 11 jaar.
leiden - De Stadsgeho^
opent zaterdag weer zijrr?
ren. Voor alle voorstellingt
het nieuwe seizoen beg^°
morgens om 10.00 uur r
losse kaartverkoop, 's W
vanaf 15.00 uur houdt 1
open huis. In de Grote 2
optredens van Nieuw SinL..
ta Amsterdam en HomeJ h
optredens van Nieuw Sii
ta Amsterdam en Hom
The Louisiana Men, een
groepen die optreedt tijd£*"<'
Cajun/Zydeco/TexMex f g
Verder maakt a-capelli
Mezzo Maco zijn opwa"r
Ti. 1 KTimr, 1 I
In de Nuon-zaal
Sinfonietta Amsterdam li
en laten de leden zien hc
professioneel ensemble
teert. In de Kleine Foyer CS
len de Streekmuziekschc 1
de Volksuniversiteit oveJi'SI
activiteiten het komend se
zoals lesprogramma's, *Ü7I
shops en lezingen die
gaan aan concerten. In
tharina Foyer is een gran ~j
ingericht met een leestaP
informatie. °P'
,tsla
yacl
10 ju
rhenen - Harry 'Cuby1 M—
verzorgt met zijn Blizzards
oktober in Ouwehands El
park te Rhenen een be f
concert onder de naam
Dancing Bears'. De leg^eLT
sche blueszanger uit Drei
een logische keuze om grn(
aandacht te genereren vo?S 2
waarloosde en mishar c'
dans- en circusberen. ly1131
bracht in 1998 het nuere
'Dancing bear' uit, waai^2
verhaalt over het trieste 1 7?
dansberen in Turkije. V
Anna Woltz: „Bij mijn ouders sta ik vaak hele dagen in de keuken om zoveel-gangenmenu's te maken."
Foto: Hielco Kuipers
treedt aan op initiatief \£e
stichting Alertis, de beh.u^.
van Het Berenbos. Dit Rhr
opvangtehuis voor beren1,
de opbrengst van het con£1S
de single 'Dancing bear', w
nieuw wordt uitgebracht.
ri
In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor ama-
teur-kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten
die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of
op andere wijze actief zijn. Vandaag: schilderes Riekie Turk uit
Noord wijk.
„Ik probeer achter een schilde
rij altijd iets te denken", zegt
Riekie Turk (59). Ze heeft het
over haar schilderij van een
Boeddha, waarop - als je goed
kijkt - een mensje van licht te
zien is dat omhoog wijst naar
de Verlichte. Ze maakte het naar
aanleiding van de viering van
vierhonderd jaar Nederlands-
Japanse vriendschap tijdens de
Lakenfeesten van 2000. Riekie
was enigszins ironisch over die
vriendschap en trachtte dat tot
uitdrukking te brengen in haar
schilderijen. „We flirten met het
boeddhisme en vergeten onze
christelijke traditie." Ook schil
derde ze voor de gelegenheid
een draak. „In het Oosten een
symbool van vriendschap, maar
zijn vuur kan verwoestend
zijn."
Op vijftigjarige leeftijd begon
Turk te schilderen. „Dat is een
nadeel, want je moet je alle
technieken nog eigen maken en
je leert minder snel. Maar het is
ook een voordeel, wantje hebt
meer levenservaring als je be
gint. Je weet beter wat je wilt."
Toch werd ze blijkbaar door de
muze verrast, want even later
zegt ze: „Het is net een virus dat
je krijgt." Ze kreeg dat virus aan
de Vrije Academie te Sassen-
heim. „Ik heb ook zulke be
geesterde leraren", voegt ze toe.
Dankzij die inspiratie sleepte ze
de Talens publieksprijs 2002 in
de wacht, die haar werd uitge
reikt in het K&Ogebouw te Lei
den. Opdracht was een schilde
rij te maken naar aanleiding
van een gedicht van Gerrit
Komrij over souvenirs. Turk
voldeed aan de opdracht met
een herinnering aan de Camar-
gue. Het werd een groot doek,
waarop een blauwe avondlucht
zich in de schémering in einde
loze moerassen spiegelt. Licht
en lucht zijn thema's die vaak
in haar werk terugkeren. Ze
schilderde vele landschappen,
van de Cam argue tot de Grand
Canyon en van Bretagne tot de
Ardennen.
Samen met andere genres vul
len die landschappen een expo
sitie aan de Voorstraat in Turks
woonplaats Noordwijk. Wat op
valt is de veelheid aan stijlen en
de verschillen in kwaliteit. Som
mige werken doen amateuris
tisch aan, andere professioneel.
„Over sommige schilderijen
doe ik meer dan een week, an-
Riekie Strik: „Na museumbezoek denk ik vaak: ik schilder nooit meer." Foto: Hielco Kuipers
dere zijn in één dag klaar", ver
klaart ze. Haar productie is
hoog. Een paar honderd doe
ken staan op haar naam, waar
mee ze regelmatig exposeert.
„Mijn grootste expositie was in
de bibliotheek. Daar had ik er
42 hangen, waarvan er 28 zijn
verkocht."
Turks werk valt in de smaak,
maar daarvoor doet ze het niet.
Ze schildert omdat ze het niet
kan laten. Het liefst gebruikt ze
olieverf. „Dat is het mooiste,
maar droogt niet snel. En ik ben
ongeduldig, vandaar dat ik het
vaak met acryl doe." Ze laat
zich inspireren door Van Gogh
en Picasso in zijn blauwe perio
de, maar dat is niet zonder ge
vaar. „Als ik naar het museum
ben geweest, denk ik: 'Ik schil
der nooit meer'." Anders is het
met haar luchten, het licht, de
natuur. „De zee is altijd in be
weging, daar blijf je altijd mee
bezig. Je leert hem door te
schilderen beter zien. Door
schilderen krijg je een andere
manier van kijken."
Wie hetzelfde telkens anders
kan zien, hoeft niet vaak te ver
huizen. Aan deze straat heb ik
32 jaar gewoond. Ik werkte in
de bakkerij van mijn man",
onthult ze bij het verlaten van
het monumentale pand aan de
Voorstraat, waar een mondhy
giëniste gevestigd is. „Vroeger
was dit een graanschuur."
Turks weg is nog niet ten einde.
„Ik wil een serie sportfiguren
gaan maken. Maar dan geen
voetballers of wielrenners of zo,
maar Sumo-worstelaars en gol
fers."
De expositie aan de Voorstraat
107 te Noordwijk is tot eind
september te zien van 10.00
tot 17.00 uur.
Wijnand Noot
1%
door Hans Visser
Amsterdam - Toen Echbert Jan
Bussink een jaar of wat geleden
naar het Eurovisie Songfestival
keek en daar een stukje 'River-
dance' voorbij zag komen, be
greep hij dat daar een wereldhit
in school. Hij kreeg gelijk. Intus
sen zijn er diverse op 'River-
dance' geënte voorstellingen te
zien. Maar Bussink miste toch
nog wat: het echte Ierland. Van
daar dat hij nu producent is van
'The magical rhythms of Ire
land', een show die deze week is
te zien in Carré.
Hij maakt hiermee dus niet de
zoveelste Ierse dansvoorstelling?
„Nee", zegt hij stellig. „'The ma
gical rhythms of Ireland' is ge
baseerd op alles wat deel uit
maakt van de Ierse traditie. We
willen meer laten zien dan het
snelle voetenwerk. De hele Ierse
cultuur met zijn mythen en le
genden vol druïden, magiërs en
goden speelt een rol. Onze voor
stelling is opgebouwd rond een
dag uit het leven van een Iers
vissersplaatsje, van zonsopgang
tot zonsondergang."
De voorstelling is gemaakt door
een grotendeels Nederlands
team, onder leiding van regis
seur Jeroen Lopez Cardozo, die
eerder meewerkte aan 'The
phantom of the opera' en
'Baantjer'. Belinda Murphy, die
eerder betrokken was bij 'River-
dance', maakte de choreografie.
Tot vorige week werd er nog ge
repeteerd in de Ierse hoofdstad
Dublin, maar de puntjes op de i
zijn uiteindelijk in Nederland
geplaatst. „En daarna gaan we
er mee op reis door binnen- en
buitenland."
Centraal staat de verteller, die
het publiek aan de hand van
zijn verhaal door de voorstelling
leidt en daarmee de oude Ierse
liederen en dansen introdu
ceert. Daarnaast kent het ver
haal twee hoofdrollen: Kevin en
Mary, gespeeld door Ian McLa-
ron en Brenda Brooks. Net als
de bariton Peter Corry, die de
verteller speelt, hebben ze een
grote staat van dienst in de ope
ra en musicaltheaters van het
Londense West End en speelden
hoofdrollen in 'Le nozze di Figa
ro', 'Les misrables', 'South Paci
fic' en 'Cabaret'.
Bussink: „Het verhaal begint als
de vrouwen afscheid nemen van
de mannen die de zee opgaan
om te vissen. En dan volgt een
reeks van gebeurtenissen waarin
dansen en liederen een grote rol
spelen. De herkenbaarheid zal
voor het publiek groot zijn, ze
ker met nummers als 'Danny
boy, 'If I'm Irish' en 'Wild rover',
's Avonds komen de mensen bij
elkaar in de pub en dus zie je
daar ook de bekende Ierse
spoondance." 4
„De dag eindigt met het Ierse
bonfire, een vreugdevuur dat
pas de volgende ochtend be
hoort te doven. Reken dus maar
op de nodige speciale effecten.
Rc
ed:
nel
relc
eu]
En zo bouwen we aan eefst I
wogen verhaal met pot
showelementen en morfscl
van rust in een decor ge li
glitter, maar met Ierse paJ Si
ten. Toen we de voorstelen*
Dublin speelden voor fanfijn
vrienden van de spelers, i- E
van hun ouders: 'Als ik ft
ben ik er trots op een Ier t-bk
Een mooi compliment."
trouwens nog iets wat B j)
een beetje trots maakt. „N
lijk krijgt het publiek ook S
de razendsnel dansende 1
te zien. Maar bij ons is h'e 1
zo dat het geluid daarvanP J
van de hoofddanser worP"1
sterkt en vervolgens gesai^ei
zoals je vaak ziet. Bij orra!
ben alle dansers een micii Pr
tje aan de voeten." B w
Voorstelling: The nPe
rhythms of Ireland', t/mte
tember, Carré, Amsterdam31
r-p
V 3C|
|">l- CO AC? IC* A
l KCW MSirJI-SMS WJTjgggg..
MUSIC. SONGS AND OANCC PROM THE IRI
De affiche van de show over het echte Ierse leven. Publiciteitsf