'Zen begin je vanuit pijn'
GELOOF SAMENLEVING
Nawijn lijkt geselecteerd op zijn vermogen borrelpraat te uiterj
Verkeer is praktijk en geen ambtenarentheorie
Verkeers- én zwemonderricht
pure noodzaak in Nederland
Rondvaartboten weten Kaag
al ruim vijftig jaar te vinden
Leidse monnik Zeshin van der Plas houdt open huis
'LOI-theoloog
competenter dj
gewone student
de
Wie zit er nog te wachten
voorspelbare populist Slooj
Recent is een aantal kinderen
verdronken en dus staan er in
de dagen daarna allerlei artike
len en ingezonden stukken in de
kranten over het (weer) invoe
ren van verplicht schoolzwem
men. Dat is logisch, toch?
Heel wat meer kinderen komen
jaarlijks om in het verkeer. Maar
ik moet het eerste artikel nog le
zen dat pleit voor verplicht ver-
keersonderwijs op de basis
school. Bij mijn weten is het
verkeersexamen van groep 7
vrijwillig; geen enkele school is
verplicht om mee te doen.
Ik kan me voorstellen dat leer
krachten het al druk genoeg
hebben met rekenen, taal en le
zen en zo, maar het zou toch
leuk zijn als de kindertjes ook
weten hoe ze de straat moeten
oversteken. Zodat ze, veilig
thuisgekomen, kunnen vertellen
wat ze allemaal hebben geleerd.
Het beetje dat nu op vrijwillige
basis wordt onderwezen is on
voldoende. Ik vind het een
godswonder dat er zo weinig
ongelukken gebeuren.
'Nieuwe' vakken in het onder
wijs, zoals verplicht verkeer en
verplicht zwemles, kosten tijd
en geld. Het lijkt me daarom
verstandig als we in Nederland
eventjes geen geld uitgeven aan
domme JSF-vliegtuigen, waarop
niemand zit te wachten (behalve
een paar straaljagerpiloten),
maar aan veel belangrijkere on
derwijstaken/zaken. Piloten
zonder toestel kunnen zich la
ten omscholen tot verkeers-
en/of zweminstructeur.
Overigens, vrijwillig verkeers- en
zwemonderwijs is net zo bela
chelijk als vrijwillige belasting
aangifte en -betaling. Verkeers-
en zwemonderricht is nood
zaak, zeker in een druk en wa
terrijk land als Nederland.
Willem Dekkers,
Leiden.
Op het artikel in het Leidsch
Dagblad van 13 augustus onder
de kop: 'Leidenaars kunnen de
Kagerplassen niet vinden' wil ik
reageren. Een artikel waarin de
heren van Staatsbosbeheer en
de gemeente Leiden gezamen
lijk de bevolking zo ongeveer
voor achterlijk verslijten. En dat
lijkt mij bijzonder sterk, want bij
festiviteiten en mooi weer varen
er in Leiden ongeveer tweehon
derd motorvletten met aan
boord het gezin en/of familiele
den naar de Kagerplassen.
Ik voel me als reder flink in m'n
wiek geschoten, mede omdat
wij al meer dan vijftig jaar de
rondvaarten in Leiden, de Kaag
en Braassem hebben afgelegd.
Deze boottochten over de plas
sen, tot in alle uithoeken, duren
drie tot drieënhalf uur. Het zal
toch niet waar zijn dat dat het
gemeentebestuur is ontgaan?
Dat is dan lekker handig: gefeli
citeerd met zo'n bestuur. Of
zouden ze werkelijk denken dat
ze vanuit de Haven een pontje
kunnen laten varen?
Het is bekend dat ze in Leiden
flink tegengas kunnen geven
aan mensen of ondernemers die
iets willen organiseren. Dwars
bomen noemen ze dat. Zo wor
den er al jarenlang foutieve in
lichtingen gegeven aan de toe
rist omtrent de boottochten
naar de meren, en dus ook naar
de Kaag. Terwijl de afspraak is
dat onze folders aan de kassa
van de stadsrondvaarten wor
den uitgegeven. En ook zou
daar op het ponton een recla
mebord worden geplaatst. Maar
er gebeurt niets. Vervolgens
praat men de toerist de eigen
boot in.
Vijf jaar lang hebben wij geen
passagiers vanaf de Beesten
markt aan de haven gezien en
daarover had ik zo mijn eigen
gedachten. Vervolgerfs heb ik
aan de Beestenmarkt een mooie
kassa laten plaatsen en drie
maal anderhalf uur in de kassa
zitten leverde de boeking van 48
gasten op voor de merencruises.
Geïrriteerd door dit succes heb
ben ze, terwijl ik op de vaart
was, de kassa met een auto
kraan verwijderd. Dat noem ik
stelen. Ik heb dat gemeld bij de
politie maar die heeft de aangif
te afgewezen. Dat is nog eens
samenwerking.
Dankzij deze gemeentelijke
dwaling hebben wij in die jaren
enkele tonnen aan inkomsten
misgelopen. Daarvoor houd ik
de gemeente aansprakelijk.
Ik stel voor te bekijken of de
nieuwe eigenaar van de grote
schepen mijn kassa, die nog
steeds in bezit van de gemeente
is, weer kan terugplaatsen op de
Beestenmarkt. Al is het maar al
leen in het seizoen. Zodat de
toerist kan doen wat hij graag
wil: rondvaren over de Kager
plassen. Daar hebben wij geen
pontje voor nodig.
Jac. M. Slingerland,
ex-rondvaartondernemer,
Leiden.
door Ilse Keuenhof
leiderdorp - MJ. Kuipers,
teur van de Leidse Onder
stellingen, denkt dat studen
beter af zijn bij de LOI darL^N
een traditionele opleiding tl^voc
logie. Geïnteresseerden in retool
en predikanten in spe kun^r h
zich sinds vandaag bij de Jt0s
voor deze studierichting jivoc
schrijven. De Theologische %ite
versiteit Kampen (ThUK) jderz
zorgt de opleiding. Het kool
werd volgens LOI-directeur kdac
Kuipers geboren uit het feitfteiki
'normen en waarden een to%t Sc
mende interesse van de bekwik
king genieten'. ,or k
Kuipers: „Er was al lange W- Va
veel vraag naar een studie tij gr
logie. Door de samenwer|>nse
met Kampen kunnen we nujn e
gedegen studie aanbieden. "Ijd ui
houdelijk komt de opleifntig
overeen met de reeds bestaaj voi
opleiding in Kampen. StudeiLrn
kunnen na drie jaar het baqéstel
orsdiploma halen en vervoljfcyve
drie jaar masters doen om |ieg
dikant of geestelijk verzorgd ju
worden. iapp<
De directeur van het instituij de
Leiderdorp ziet geen enkel b
bleem in een studietraject uyve
hoofdzakelijk via internet frzoe
loopt. „Ik vermoed zelfs dahurr
LOI-student, die een sterke ijort
viduele begeleiding krijgt, I
het eind van de rit compete^ tw<
is dan de collegestudent." i p
Dr. Henk C. van der Sar, voojoen
ter van het Rectorium vanOn
ThUK hoopt dat het nieuwe stu
je toekomstige studenten <(ie d
de streep te trekken. „Bijjn e<
LOI-variant zul je toch meer| di|
dere mensen aantreffen engt
gaan voor de verdieping en
zozeer het beroepsperspect
Angst voor naamsvervuüingj
zijn universiteit door de verf
tenis aan de LOI kent Van
Sar niet. „In het verleden hafete
LOI een bepaald imago, nfede
dat is verleden tijd. Bovenijndl
bepalen wij en niet de LOJijk
inhoud." kop
dloor Silvan Schoonhoven
i.eiden - In kleermakerszit knielt
de zenboeddhist Zeshin van der
Plas voor het altaar. De Leidenaar
heeft met verf bespatte kluskle-
ren aan en brengt met een pla-
muurmes voorzichtig een grijze
laag aan over het hout. Zondag
moet de verbouwing rond zijn.
Dan houdt zijn volledig vertim
merde Suiren-Ji zencentrum aan
de Hogewoerd open huis. Maar
W3t is dat nou, Zen?
„Zen, dat staat voor Zonder Enig
Nut. Heel kort uitgelegd aan een
leek betekent het: bewust leven
en bewust sterven. Hoe ik bij
Zen terecht ben gekomen? Tja,
je koopt een kaartje naar Japan
en je zoekt een tempel op, hè."
Tovenaars
„Zen is voor mij een uitgestip
peld pad geweest. Op mijn ze
vende wist ik het al. Mijn vader
voer op zee, dat wilde ik later
ook. Ik ging varen, ik kwam net
van de Rijn- en kustvaartschool
af en wist helemaal niks. De
schipperaJacht dat hij een vol
bloed matroos aan boord kreeg.
Ik werd alle kanten van de we
reld op geslagen. Toen ben ik
het maar in religies gaan zoe
ken. Ik werd een soort hippie en
maakte kennis met de macro
biotiek. Christendom, sjamanis
me, boeddhisme, de mystieke
islam. Rare tovenaars heb ik on
derzocht Aleister Crowley, Gur-
dieff, Blavatsky. Toen kwam ik
in de buurt, theosofie is tenslot
te westers boeddhisme. Je ge
bruikt al die toestanden natuur
lijk ook om je te onderscheiden,
dat hoort bij de leeftijd. Op een
gegeven moment kwam ik er
niet verder mee en dan geef je
het een schop. Toch kwam ik
uiteindelijk weer terug bij de
macrobiotiek. Je weet wel, zo'n
hap gras op je bord, mmm, lek
ker joh. En dan blijkt macrobio
tisch eten in feite de Japanse
kloosterkeuken, de Zenkeuken
te zijn. Toen zag ik dat het alle
maal een voorbereiding op Zen
was geweest.
Ook in het klooster in Japan zag
ik dat mensen zich met Zen pro
beerden te onderscheiden. Dat
is kloostercompetitie, laten zien
dat je veel wijzer bent dan ande
ren. Er zijn mensen die héél
goed kunnen tonen dat ze zich
zelf volledig vergeten zijn. Kan je
nagaan hoe dubbel het allemaal
is. En dan is het dilemma in
Zen: hoe moet het dan wél? Ik
heb in dat klooster vaak uitge
roepen: geef me dan iets, geef
me dan een hamer, dan kan ik
tenminste iets meppen of zo.
Laat het los, zeiden ze dan.
Maar wat dan?
Uitmoorden
„Ja, wat is dat, Zen? Zen is de
zaken accepteren zoals ze zijn.
Of mensen door Zen rustiger
worden? Welnee joh. Het accep
teren van alles wil dus ook zeg
gen dat je je boosheid accep
teert. Wel kan je er stabieler van
worden, dat zou je kunnen ver
warren met rustig. Ja oké, zen
beoefenaars zullen niet hun hal
ve familie uitmoorden. Ze we
ten: alles wat ik de buitenwereld
aandoe, doe ik mezelf aan.
„Zen heeft natuurlijk ook te ma
ken met reïncarnatie en karma.
Een enorm moeilijk onderwerp,
want in het westen overgieten
we dat al snel met het christelij
ke sausje van schuld en boete.
Terwijl het een natuurwet is
zonder oordeel over goed of
kwaad. Ik zag eens een bordje:
shoplifters: if we don't catch you,
karma will. Als dat geen christe
lijk zondebesef is!
„Reïncarnatie, dat is nog moei
lijker. Mensen hopen dat ze he
lemaal reïncarneren, inclusief
hun zelfbeeld. Ze willen eigen
lijk hun hele ego meenemen. Bij
Zen is het juist: laat los die zooi,
weg d'rmee, het zit alleen maar
in de weg. Mensen lopen rond
met een los tralievenster in hun
handen en roepen: help, ik zit
opgesloten. Laat dat traliewerk
dan los! Nee, zeggen ze dan,
waar moet ik me dan aan vast
houden?"
Meditatie
„Ga maar zitten, kijk maar wat
je voelt. Je moet je ademhaling
tellen, maar je gedachten kun
nen wel overal heengaan behal
ve naar die ademhaling. En ja,
wat voel je. Mensen willen altijd
in een euforie raken of zo. Je
moet wel naar verlichting stre
ven, maar hoe doe je dat? Als je
je bewust wilt worden van het
feit dat je een bril op je hoofd
hebt, moet je niet gaan lopen
zoeken naar die bril. Streven
naar verlichting is dus bewust
worden dat je het al bént. In el
ke religie heet dat anders. In het
christendom heet het bekering.
Goeie christenen, zoals Theresa
van Avila, Johannes van het
kruis, meester Eckhart, weten
dat je zélf de Verlosser bent. Wie
moet God dienen als jij er niet
bent? Hij is er omdat jij er bent,
jij bent er omdat Hij er is. Je ziet,
precies hetzelfde als Zen. Nee,
natuurlijk geloven zenboeddhis
ten niet in God. Welnee, joh.
Zen is een religie, geen gods
dienst. Als je een god dient, ben
je een dienstknecht. Totdat het
moment dat je denkt: krijg de
klere, doe het lekker zelf. Zet zelf
je thee."
Nirvana
„Nirvana, dat is het doel van het
boeddhisme. Het betekent let
terlijk uitdoving. Het is de hoop
dat deze bloederige kermis op
houdt. Wat er gebeurt tijdens
het mediteren? Geen lichtflitsen
en visioenen, hoor. Eerder ge
dachten als 'de kat moet eten',
'hoe laat zou het zijn'. Dan moet
je gewoon blijven zitten, en kom
je erachter dat het gebabbel in je
hoofd op zichzelf staat en dat je
daar niets mee te maken hebt
Je denkt altijd aan wat je hebt
gedaan of nog gaat doen. Waar
ben je dan nu, als je met je
hoofd in het verleden of in de
toekomst zit?
„Zen is heel praktisch. Je gaat er
ook geen dikke boeken over le
zen. Door het lezen van een
kookboek gaat je honger ook
niet over. Als je dingen gaat zit
ten leren zit dat alleen je medi
tatie maar in de weg. Wat je
leert? Hoe je moet zitten, je han
den zó leggen, je ademhaling
tellen, je ogen openhouden. Je
krijgt pijn in je benen, wat kan je
daaraan doen? Of pijn in je mg.
Het hoort erbij.
„En verlichting? Dat is zo ont
zettend simpel. Het is het paard
zoeken waar je bovenop zit. Het
goede woord is eigenlijk satori.
De leraar van mijn leraar werd
verlicht toen hij een vrouw zag
zitten piesen. Iemand die een
knal met een eind hout krijgt,
dót is verlichting. Mijn eigen
verlichtingservaring? Wat maakt
dat nou uit, joh. Dat heeft geen
enkele zin om daarover te pra
ten. Je moet het vergeten. Waar
om ging Boeddha aan meditatie
doen? Omdat hij niet kon om
gaan met het feit dat mensen
ziek worden en dood gaan. Dat
was zijn drijfveer. Zen begin je
vanuit pijn. Omdat je niet be
grijpt wat mensen elkaar aan
doen en dat beesten elkaar op
vreten."
Open Dag Boeddhistisch Zencentrum
Suiren-Ji, Hogewoerd 162
10.00: open les zen meditatie
12.00: boeddhistische tempeldienst
14.00: lezing 'boeddhisme: gods
dienst, religie of levenswijze?"
16.00: open les Japans fluitspelen
20.00: open les zenmeditatie
De open lessen kosten €1,50 Zeshin van der Plas: „Zenbeoefenaars zullen niet hun halve familie uitmoorden. Foto: Henk Bouwman
MENINGEN
Zonder te willen worden aangemerkt
als supporter van Paars moet ik vast
stellen dat de zogenaamde nieuwe po
litiek van het kabinet Balkenende in
veel opzichten desastreuze gevolgen zal
hebben voor mensen die door wat voor
oorzaak dan ook in knelsituaties te
recht zijn gekomen.
Je hoeft niet de ogen te sluiten voor
verharding in de samenleving: agressie
op voetbaltribunes, in het verkeer, op
straat, in het maatschappelijk verkeer
en in de politiek. Stuitend is echter de
wijze waarop bij de bestrijding van dat
alles niet alleen gepraat wordt over,
maar ook omgegaan dreigt te worden
met mensen met een niet-Nederlandse
afkomst. Zij zijn de kennelijke veroor
zakers van het grootste kwaad: de on
veiligheid.
Boven op de maatregelen die al van
toepassing waren onder Paars worden
suggesties gedaan voor verscherping
van het beleid ten aanzien van toela
ting en bejegening alsof die nodig,
praktisch en juridisch uitvoerbaar zijn.
Laat staan een middel kunnen zijn om
instroom te verminderen en integratie
te bevorderen.
Met name minister Nawijn maakt het
wat dat betreft bont met zijn spierbal-
lentaal in allerlei interviews waarin hij
asielzoekers, vluchtelingen, allochto
nen, buitenlanders, Nederlanders met
buitenlandse (voor) ouders en illegalen
(kortom iedereen die kan worden aan
geduid als 'vreemdeling') in één adem
noemt met het woord criminaliteit en
met onveiligheid.
Als er in Nederland al niet een sfeer van
vijandsdenken tegen mensen met een
andere godsdienst, taal en cultuur be
staat en bevolkingsgroepen gestigmati
seerd en tegen elkaar uitgespeeld wor
den, wordt dit door minister Nawijn
met zijn ongenuanceerde en generali
serende uitspraken alleen maar ver
sterkt.
Daarbij wordèn dan ook nog oplos
singsrichtingen genoemd die wij tot nu
toe vooral kennen uit landen waar de
mensenrechten met voeten worden ge
treden en waar Nederland zich vaak te
recht tegen heeft gekeerd. Bovendien
worden allerlei maatregelen tegen
mensen en landen gesuggereerd waar
van ook LPF-minister Nawijn moet we
ten dat ze binnen welk juridisch kader
dan ook niet uitvoerbaar zijn en boven
dien geen oplossing bieden voor welk
vermeend probleem dan ook.
Generaliserende opmerkingen ma|
en borrelpraat uiten, lijken de belaT"
rijkste kwaliteiten te zijn waarop de
juist op dit beleidsterrein zijn mini|-l_
heeft geselecteerd. Als er al verloe
ring in de samenleving plaatsvindt
het minister Nawijn die daar de afgt
pen weken een aanzienlijke bijdl)
aan heeft geleverd. Laten WD en 0
lef tonen en meer dan nadrukkelijker
stand van de mentaliteit die Nav^e
vertoont. Rap,
Ad van der e
>-ei£wt
Het verhoogde fietspad met de beruchte ri
chel op de Utrechtse Veer is volgens getui
gen levensgevaarlijk, zo las ik in het Leidsch
Dagblad van 22 augustus. Daar gaat-ie weer.
Ik zeg het al jaren: als er iets verkeerd kén in
het verkeer, dan proberen ze het uit in Lei
den. Kennelijk zijn de ambtenaren en de an
dere 'technische ingenieurs' mensen met
een auto en zijn ze nooit ergens tussen thuis
en hun bureau. Ze weten dus niet hoe het
verkeer werkt en wat het verkeer doet. Maar
ze denken wel te weten hoe het verkeer
werkt. Fout
Het verkeer bestaat uit mensen. Deze men
sen zijn de praktijk. Degenen die het alle
maal vanachter hun bureau verzinnen,gaan
slechts uit van de theorie. Die zegt hoe het
zou moeten. Maar de mens is geen theorie,
die laat zich moeilijk leiden.
Meer dan twee jaar geleden (op 16 januari
2000) overkwam mij op de Lage Rijndijk wat
zich nu herhaalt op het Utrechtseveer. Een
verhoogd stukje fietspad. Ik heb geproce
deerd om de kosten van mijn vernielde fiets
vergoed te krijgen. Dat is gelukt. Maar via de
verzekering, niet door de gemeente.
Nu doet de gemeente dus weer precies het
zelfde. Weer uitproberen en weer gaat het
fout. En er is zoveel fout in het verkeer in
Leiden. Maar niemand die er wat aan doet,
ook niet na meldingen. En leerden ze nou
maar iets van dat 'uitproberen'. Mooi niet
dus. Enfin sukkel maar door en besteed
maar weer eens een onderzoekje uit. Zo
lang die onderzoekers met verkeerde versla
gen komen, blijven ze werk houden.
Bram Pater,
Leiden.
sl >J
De verhoogde fietsstrook op de Utrechtse Veer heeft al tot menig valpartij geleid. „Als er iets verkeerd kan in het verkeer, dan proberen ze
het uit in Leiden." Archieffoto: Hielco Kuipers
Graag wil ik een aantal kantteke
ningen maken bij de negatieve
opmerkingen van Leefbaar Lei-
den-voorman Daan Sloos, over
de PGA-conferentie (Peoples
Global Action) in Leiden.
Als radioreporter (Koekoeroe
Reedio) was ik aanwezig bij een
persconferentie over de PGA-
ontmoeting. Het viel me op dat
Sloos, hoewel hij geen enkele rol
bij deze persconferentie vervul
de, de hele tijd aandachtig in
een hoekje bleef luisteren, ken
nelijk wachtend op het moment
zijn kritiek op Eurodusnie en de
PGA-conferentie te kunnen
spuien. Sloos zei dat de buiten
landse conferentiedeelnemers
wat hem betreft niet welkom
zijn, en dat de kans op onge-
reldheden groot is. Koddig is dat
hij tevens de kans op 'negatieve
media-aandacht' groot acht.
Sloos is volgens mij de eerste en
de enige die zich negatief over
deze conferentie uitlaat in de
media.
Zijn suggestie dat de gemeente
Leiden kosten moet maken voor
de conferentie is geheel uit de
lucht gegrepen, wat ook door
burgemeester Lemstra tijdens
de persconferentie werd beves
tigd. De PGA-conferentie
met geen cent door de gen
te gesubsidieerd.
De politieke reuzenzwaai
Sloos binnen een korte tijdsa
ne heeft gemaakt, blijft boei®
Nadat hij met veel geruzie u
SP was gestapt, belandde hijt
eindelijk in de rechts-popul
sche 'Leefbaar-hoek'. Een a
maanden geleden organise!
hij een met veel poeha omgi
spreekbeurt van wijlen Pim
tuyn in Leiden. Ik kijk nogjj
eens naar een foto van deze fa
eenkomst, waarbij een
mende Sloos, zichtbaar veiii
van ontzag en trots, naast fc
grote voorbeeld poseert.
Het is inmiddels wel bekend|
raadslid Daan Sloos geen i
hanger is van linkse ideeën,
staan van de activiteiten vanL
rodusnie. De vraag is alleen L
er nog zit te wachten op F
voorspelbare, populistische L
merkingen.
Overigens voor alle duidel
heid: ik ben op geen enkele
ze betrokken bij de orgai
van de PGA-conferentie.
D.A. Vem
De stelling 'Er moet zo snel moge
lijk een nationale verzekering te
gen wateroverlast komen' wordt
door een meerderheid van de be
zoekers van de Leidsch Dagblad-in
ternetsite onderschreven. 56 Pro
cent is het met de stelling eens.
De stelling van deze week haakt in
op de eerste kwalificatiewedetrijd
voor het EK in Portugal die het Ne
derlands elftal zaterdag speelt.
Wordt de blamage van het missen
van de laatste WK weggespoeld,
of is Oranje gewoon niet goed ge
noeg? De stelling waarop tot en
met maandag kan worden gerea
geerd luidt:
Het Nederlands elftal
haalt het EK in Portugal
Girei
kat]
Er moet zo snel tiein
mogelijk een nationale* Rij
verzekering tegen
wateroverlast komen
leert