KUNST CULTUUR
Van Dik Hout deel twee, eerste hoofdstuk
beeld et
evenbeeld
Voorman Martin Buitenhuis schrijft titelsong voor 'Volle Maan'
Kaartjes vooj
Volle Maan
voorverkooi
Kinderen gratis met de trein in kinderboekenweek
Brood trekt 1
veel bezoek injr
Cobra Muse
Regisseur
Thompsoi
overleden I
'Deneuve gebruikt zelf special effects'
)A
dinsdag 3 SEPTEMBER 2002
door Martin Groenewold
Amsterdam - Van Dik Hout voelt
zich sterker dan ooit. De titel van
de nieuwe cd spreekt wat dat be
treft boekdelen. 'Vandaag Alleen
Maar Winnaars' verschijnt op 17
september. „Deze cd is het eerste
hoofdstuk van Van Dik Hout deel
twee."
Pauze nemen, zoals De Dijk dat
deed. Het is volgens Martin Bui
tenhuis (33) nog nooit in de le
den van Van Dik Hout opgeko
men. Acht jaar lang al geven ze
vol gas, resulterend in vijf stu
dioalbums en een stuk of tien
hitsingles. Honderd keer per
jaar staat de band op het podi
um. In feesttenten én schouw
burgen, want Van Dik Hout
richt zich op een breed publiek.
Vandaag Alleen Maar Win
naars' is harder dan zijn voor
ganger 'Ik Jou Jij Mij' uit 2000.
„Met de verzamelaar van vorig
jaar hebben we een periode af
gesloten", zegt Buitenhuis. „De
ze cd is het eerste hoofdstuk van
Van Dik Hout deel twee. Het is
een gitaarplaat geworden, zoals
we die vroeger maakten. Een
plaat ook die helemaal is ont
staan in de oefenruimte. Erwin
Musper, de producer, heeft in
de studio het live-geluid bijge
slepen."
Uitgerekend de eerste single van
het album, Volle Maan', is een
ballade. Maar dit nummer is
dan ook de titelsong van de ge
lijknamige speelfilm van Costa-
regisseur Johan Nijenhuis, die in
oktober in première gaat. „Het
is de eerste keer dat we in op
dracht muziek hebben geschre
ven", zegt de zanger en tekst
schrijver. „Vijf jaar geleden had
ik me daartoe niet in staat ge
acht, maar ik denk dat ik nu
zelfs voor anderen zou kunnen
schrijven."
Eddy Terstall gebruikte twee jaar
geleden 'Dromendief voor zijn
film 'Rent-a-Friend', maar dat
nummer lag al op de plank.
„Deze keer kregen we alleen het
verhaal van de film te horen. En
de titel, uiteraard. We wilden
een echt Van Dik Hout-nummer
schrijven, dat ook zonder de
Martin Buitenhuis: „Ik beschouw Henny Vrienten ais een van de beste tekstschrijvers van Nederland." Foto: CPD/Chris van Houts
film sterk overeind zou blijven.
Dat is gelukt, volgens mij."
Zoals gebruikelijk bij Van Dik
Hout, is de nieuwe plaat onder
grote tijdsdruk gemaakt. In ja
nuari begon de groep met het
schrijven van nieuwe nummers,
maar de optredens gingen on
dertussen gewoon door. „Op
het moment dat de tournee op
houdt, heb ik twee weken de tijd
nodig om weer bij te komen",
zegt Buitenhuis. „Je lichaam
went kennelijk aan die dagelijk
se adrenalinestoot om tien uur
's avonds. Op het moment dat je
dan eindelijk aan schrijven toe
komt, moet je alweer zowat de
studio in. De afgelopen acht jaar
zijn we voortdurend aan het
werk geweest. Ik ben benieuwd
wat we zouden presteren na an
derhalf jaar pauze."
Schrijven is voor Buitenhuis een
kwestie van inspiratie. „Ik kan
niet gaan zitten en op comman
do een tekst afleveren. Maar ik
ben wel blij dat mijn huisvesting
er kort geleden op vooruit is ge
gaan. Jarenlang heb ik in een
kippenhok gewoond, zonder ei
gen studeerkamer. Nu heb ik
eindelijk de discipline om din
gen af te maken, in plaats van ze
vooruit te schuiven." Als tekst
schrijver heeft Buitenhuis een
eigen plaats in de nederpop. Hij
is minder direct dan Huub van
der Lubbe van De Dijk, maar
specifieker dan Thé Lau van The
Scene. "Ik beschouw Henny Vri
enten als een van de beste tekst
schrijvers van Nederland. Hij
maakt heel directe, simpele en
pakkende teksten, zonder al te
veel te leunen op leuke vond
sten. Dat is erg knap."
Bij Van Dik Hout zijn tekst en
muziek gelijkwaardig aan elkaar,
vindt de zanger. „Zeker als je
uitgaat van een heel album. Er
moeten gewoon een paar lekke
re knallers op staan, die het ook
in de zaal goed doen. Ik heb er
geen enkel probleem mee als
mensen lekker gedachteloos
meebrullen. Daar is popmuziek
ook voor bedoeld. In de rustige
re nummers gaat een tekst van
zelf meer de diepte in. Met
'Meer Dan Een Ander' of 'Laat
Het Los' krijgen we het publiek
wel stil." Optreden wordt steeds
leuker, zegt Buitenhuis. „We
hebben nu 65 liedjes waaruit we
kunnen kiezen. Toen we net be
gonnen waren dat er tien. Dus
speelden we 'Stil In Mij' twee
keer op een avond, omdat we
niets anders hadden."
De laatste jaren is Van Dik Hout
een bedrijf waarvan minstens
tien mensen moeten leven.
Martin Buitenhuis laat zich er
niet nerveus door maken.
„Sommige dingen heb je niet in
de hand; die moet je dus van je
afeetten. Het enige dat echt van
belang is, is de kwaliteit van on
ze muziek. In de oefenruimte
ligt de basis van alles wat we
hebben opgebouwd. Als we
geen goede liedjes maken,
houdt het vanzelf op."
En als er geen cd's meer worden
verkocht? „Dat is inderdaad een
probleem", beaamt Buitenhuis.
„Ook bij ons zijn de verkoopcij
fers niet meer wat ze geweest
zijn. Dertig tot veertig procent
van onze fans heeft illegale ko
pieën in huis. Er is geen wetge
ving die de instrumenten biedt
om er iets tegen te doen. En er is
geen manier om het technisch
tegen te houden. Ik ben be
nieuwd naar een top 10 van
liedjes die op het internet ge-
download worden. Ik denk dat
we er aardig in zullen scoren."
Amsterdam - Meer dan
tig bioscopen verkoj
sinds gisteren al kaar i
voor de nieuwe speelfi
Volle Maan' die pas op
oktober in première g<
Dat heeft distributeur In
pendent Films bekend
maakt. Volle Maan' is hi
mee de eerste Nederlam
speelfilm ooit waarvoor v'
tevoren kaarten kuni
worden gekocht.
Volgens een woordvoeri
wordt hiermee voldaan i I
de vraag van de bioscop'
zelf. „Er wordt aan de k
sa's al regelmatig naar
film geïnformeerd", vert
hij. „De exploitanten wil!'
zo snel mogelijk aan
waag van het publiek v
doen."
De voorverkoop is al beg(
nen bij bioscoopconcei
als Minerva (zalen in Eii
hoven, Maastricht en Ha
lem), Polyfilm (Almere, Le
stad en Zoetermeer). Expl
tanten Wolff (Groningi
Utrecht en Enschede) en I
thé (Amsterdam, Rotterda
Den Haag) volgen sneL
Volle Maan' is de twee
speelfilm van regisseur 1
han Nijenhuis. Ondanks v
nietigende kritieken trok z
debuut 'Costa' vorig jaar 1
na 700.000 bezoekers n;
de bioscoop en was daanr
de best bezochte Nederlar
se film van 2001.
Volle Maan' vertelt het v
haal van acht schoolverlati
die na het eindexamen e
geheime Volle Maan-pa
in het Middellandse-Zeej
bied bezoeken. Onderw
worden de jongeren st
voor stuk gedwongen 1
langrijke beslissingen te r
men die bepalend zijn vc
de rest van hun leven.
Daan Schuurmans, Georgi
Verbaan, Cas Jansen, Ell(
ten Damme en Micl
Huisman vertolken
hoofdrollen. De film dn
vanaf 10 oktober in m<
dan honderd Nederlant
bioscopen. Distributeur
dependent Films hoopt
Volle Maan' minimi
700.000 bezoekers trekt.
Foto: APA/irgin Records
Tong terug
op hoes Stones
Toronto - Ook op de hoes van
de nieuwe cd van de Rolling
Stones is de vertrouwde tong
weer te zien. Het album draagt
de toepasselijke titel 'Forty
Licks'. Het is een dubbel-cd
met inderdaad veertig songs.
Daarbij zijn klassiekers als 'Sa
tisfaction' en 'Brown Sugar',
maar er zijn ook vier nieuwe
liedjes aan toegevoegd. De cd
verschijnt op 1 oktober. De
nieuwe tournee,van de Stones
gaat vandaag van start.
Rappers als
programmaboekje
Groningen - Als een soort van
alternatieve programmatoelich
ting heeft het Noord Neder
lands Orkest (NNO) twee rap
pers ingehuurd die het levens
verhaal van Beethoven gaan
rappen. Het orkest speelt de
vijfde symfonie van deze com
ponist, terwijl de mc's Flexible
en Souljazz het publiek voor
zien van gerapte informatie. In
vier minuten leggen Flexible en
Souljazz het leven van Beetho
ven uit. Er zijn drie concerten
gepland: op 5 september in
Leeuwarden, 6 september in
Drachten en 8 september in
Groningen. Als het een succes
wordt, wil het NNO vaker met
de rappers optreden.
Robert Long
terug op podium
den bosch - Na een sabbatical
year staat zanger Robert Long
komend seizoen weer op de
planken. 'Brand!' heten zijn
nieuwe theaterprogramma en
cd. Hij presenteert zijn cd over
morgen in het Koningstheater
in Den Bosch. Long is daar al
een maand aan repeteren voor
zijn nieuwe voorstelling. Eind
deze maand heeft hij zijn eerste
try-outs. 'Brand' is donderdag
30 januari 2003 in de Leidse
Schouwburg te zien.
ileropvc
Amsterdam - Alle kinderen die
in de Kinderboekenweek van 2
tot en met 12 oktober het boe
kenweekgeschenk in handen
krijgen, kunnen dit boek gedu
rende die tien dagen als gratis
treinkaartje gebruiken. Dit kan
buitengewoon volle treinen op
gaan leveren, aangezien het
boekenweekgeschenk 'Boris en
het woeste water', geschreven
door Rindert Kromhout, in een
oplage van 365.000 exemplaren
verschijnt. Onder het motto 'Ay
ay kapitein' is het thema van de
Kinderboekenweek dit jaar
'Boeken over boten'.
De gratis-treinreizenactie van de
NS, hoofdsponsor van deze
48ste Kinderboekenweek, is
slechts een van de talloze extra-
tjes voor kinderen in die okto
berdagen. 'Boris en het woeste
water' wordt gratis verstrekt bij
aank,oop van kinderboeken ter
waarde van minmaal 8,88 euro.
Ook is er speciaal voor deze
boekenweek een prentenboekje
voor de allerkleinsten te koop
voor 2,25 euro. Het is dit jaar ge
maakt door de Duitse illustratri
ce Rotraut Susanne Bemer.
Daarnaast krijgen kinderen die
in deze 'feestdagen' een biblio
theek bezoeken een 'Kinderboe-
kenweekQuiz' cadeau, waarin
allerlei vragen over jeugdboeken
staan.
Op de dag dat de Kinderboeken
week van start gaat, wordt in de
Kunsthal in Rotterdam de ten
toonstelling 'Wonderland' ge
opend. Een kinderboekenexpo
sitie van deze omvang is nog
nooit eerder gehouden. In boe
kenwanden met een totale 14
te van 160 meter kunnen
ouders, ouders en kinderen B
favoriete boeken bekijken. J
tentoongestelde exemplaij
zijn afkomstig van de Kon'
ke Bibliotheek die in totf
125.000 kinderboeken in
bezit heeft. De expositie du|
tot 5 januari 2003. Meer inf
matie over de Kinderboek^
week en de expositie 'Wondf
land' is te vinden op www.kt
derboekenweek.nl
www.kb.nl/wonderland.
'Een Leidse parade'. Zo
luidt de toepasselijke on
dertitel van de tentoonstel
ling 'Beeld en Evenbeeld',
tot half september in negen
musea en galeries te zien.
Zo'n 45 ateliers worden in
een half jaar tijd binnenste
buiten gekeerd om een
dwarsdoorsnede te tonen
van hedendaagse kunst. In
deze wekelijkse serie stelt
Leidsch Dagblad de kunste
naar achter de doeken,
beelden en installaties voor.
Vandaag: Simone de Jong.
Je zult het werk van Simone de
Jong niet aantreffen in de ten
toonstellingscatalogus van
Beeld en Evenbeeld. Met
twaalf andere kunstenaars is ze
uitgenodigd voor de deelexpo-
sitie '13 voor de prijs van 1' in
de Lakenhal, waarvoor Astrid
Beumer een alternatieve selec
tie uit de Leidse kunstwereld
maakte.
„Toch leuk dat ik nu nog in de
Lakenhal te zien ben. Ik vind
het ook boeiend om de men
sen van het museum een beet
je te leren kennen. Ze staan erg
open voor de ideeën van de
kunstenaars. Op de selectie
voor zo'n grote tentoonstelling
zal altijd wel commentaar ko
men, maar ik begrijp best dat
er geen plaats is voor iedereen
en dat er daarom gekozen
moet worden.
Mijn werk gaat over alledaagse
schoonheid. Die schoonheid
zit vaak in hele kleine dingen
die mensen doen, zoals kleine,
vaak onbewuste handelingen.
Het intrigeert mij bijvoorbeeld
met welke zeep iemand zich
wast. Waarom die geur en geen
andere? Wat roept die geur bij
die persoon op. Al die kleine
persoonlijke keuzes, handelin
gen en bijvoorbeeld ook per
soonlijke rituelen geven ie
mand vorm.
Voor deze tentoonstelling
maakte ik met Tineke Schriek
een serie filmpjes met als titel
Een oud meisje', van oudere
dames die hun lange haar los
maken. Je ziet in die filmpjes
die dames echt veranderen zo
dra ze hun haar losdoen. Ik
vroeg de dames ook te vertel
len waarom zij lang haar heb
ben en waarom zij het niet los-
dragen. Ik vind het dan echt
prachtig als ze zeggen 'vanwe
ge het gevoel op mijn rug' of
'dan herinner ik mij het gevoel
van mijn moeder die vlechten-
in mijn haar draait'. Het zijn
zulke kleine, maar zulke intens
mooie dingen. Ik wil dit soort
dingen vastleggen zodat ze
worden bewaard.
Ik wil mensen de eeuwigheids
waarde van alledaagse schoon
heid laten zien. Waarschijnlijk
moet ik honderd worden wil ik
al mijn ideeën op dit gebied
kunnen uitwerken en wil ik al
les wat mij interesseert kunnen
onderzoeken. Mensen hebben
vaak het idee datje Picasso of
Moeder^Theresa moet zijn om
iets aan de wereld bij te dra
gen, maar ieder mens zet zo
veel neer en daar zit veel moois
tussen.
Ik heb voor deze expositie ook
een snoepautomaat gevuld
met 'alledaagse' schoonheid.
Het zijn kleine voorwerpen die
bezoekers voor een paar euro
eruit kunnen halen. Elk voor
werp vertelt een verhaal.
Er zit van alles tussen: een be
traande zakdoek, die iemand
wanhopig heeft vastgehouden,
een sigaret met lippenstift,
maar ook een foto van een be
slapen bed. Dat kan heel mooi
zijn. Ik hoop gewoon dat ie
mand die zo'n foto ziet, voort
aan 's ochtends bij het uit bed
stappen nog even achterom
kijkt en zich bewust wordt van
die schoonheid."
Tekst: Coen Polack
Foto: Hielco Kuipers
Amstelveen - De tentoonstel
van werk van zanger/schf50
Herman Brood in het
Museum in Amstelveen heef
ruim 21.000 bezoekers getpO C
ken. Normaal gesproken ko
in twee maanden tijd zo'n ffwIO!
mensen naar het museum. 125 G
vendien weet het Cobra Mi
um met de tentoonstellingMÏI
sinds begin juli loopt, een niLjjjg
publiek aan te boren. OokU
foto's van Brood, gemaakt <j"
Anton Corbijn, te zien. De ei
sitie blijft tot en met 15 sept(ü
ber.
los angeles - De Britse suci
regisseur J. Lee Thompson, r
meer dan vijftig speelfilms!
zijn naam heeft staan, is opL
jarige leeftijd overlel'
Thompson debuteerde in lr
Tot zijn bekendste films hcï
het voor een Oscar genominf
de 'The Guns of Nav«
(1961) en de vervolgfilms
quest of the Planet of the I
(1972) en 'Battle for the Pla|
of the Apes' (1973). Ook het®
gineel van de in de jaren nea
tig in een modem jasje opnifl
succesvolle film 'Cape Feaij
van Thompson. De regissi
werkte samen met sterren
Gregory Peck, Robert Mitchi
Yul Brynner, Anthony Quinn
Charles Bronson. ateriaal
x30 n
nijmegen/gpd - De stelling van
Catherine Deneuve, afgelopen
weekeinde op het Filmfestival
van Venetië, dat de hedendaag
se film te druk is met special ef
fects ten koste van het acteemi-
veau, roept wisselende reacties
op. De programmeurs van bio
scoopexploitant Pathé, die ver
reweg de meeste theaters bezit
in de Randstad, zijn uitgespro
ken vals. „Heeft mevrouw Den
euve wel enig idee hoeveel spe
cial effects zij zelf nodig heeft
om haar rimpels en vetrollen
weggewerkt te krijgen?"
Waarmee Jac Goderie en Rink
KJaassen maar gezegd willen
hebben dat zij het pertinent on
eens zijn met de kanttekeningen
van de 58-jarige Franse topactri
ce. Volgens hen moeten eigen
lijk alle films het tegenwoordig
hebben van een zekere dosis
special effects: het opleuken van
scènes met spectaculaire toeters
en bellen. „So what? Bij een
goede film gaat dat hand in
hand met de acteerprestaties.
Kijk naar 'Lord of the Rings' die
bol staat van special effects en
waarin ook geweldig geacteerd
wordt. Onzin dus, als Deneuve
zegt dat het één per definitie ten
koste van het ander gaat."
Een filmrecensent noemt de kri
tiek van Deneuve 'schromelijk
overdreven'. „Het klopt dat het
grote publiek steeds veeleisen
der wordt in het verrast willen
worden. Maar ik denk dat het
minstens zo kritisch is als het
gaat om de inhoud van de film
en het acteemiveau. Trouwens,
een film als 'Amélie', zonder
noemenswaardige special ef
fects, is toch maar mooi een
mega-succes geworden. Dat be
wijst de onjuistheid van de stel
ling van Deneuve.
Maar Ted Chiaradia, directeur
van het Nijmeegse filmtheater
Lux, is het roerend eens met De-
Catherine Deneuve. Foto: Reuters/Paul Hackett
neuve. „Wie ben ik om een ac
trice als zij tegen te spreken?"
Deneuve opende Lux twee jaar
geleden, het theater program
meert in hoofdzaak niet-com-
merciële producties en heeft
daarom weinig van doen met
Hollywoodspektakel. „Het ver
tellen van verhalen, volgens mij
de oorsprong van de film, staat
in de grote bulk aan Hollywood-
producties al lang niet meer
centraal. Neem een 'Mission
Impossible', of de wat oudere
werken van Schwarzenegger: die
zitten vol special effects waar
het verhaal ondergeschikt aan
is."
Zelfs in 'The Lord of the Rings'
zit naar de smaak van Chiaradia
'veel te veel' aan special effects.
„Die film had ook zonder die ef
fecten gemaakt kunnen worden.
Dan was 'ie misschien wel
mooier en beter geworden." Hij
denkt met weemoed terug aan
de tijd dat cineasten als Fellini,
Antonioni of Kieslowski het voor
het zeggen hadden. „De klassie
ke verhalenvertellers in de cine
ma zijn aan het verdwijnen." De
jaarlijkse Oscaruitreikingen leve
ren volgens Chiaradia het bewijs
van Deneuves woorden: „De
succesfilms voor het grote pu
bliek vallen in de prijzen, het
ouderwetse handwerk van de
verhalenvertellers blijft slechts
gewaardeerd door een klein pu
bliek."