KUNST Jharmante taferelen in Rijksprentenkabinet CULTUUR Mensen moeten zoveel remmingen overwinnen Astrid Beumer zorgt voor merkwaardig slotakkoord Kunstenaar exposeert zijn demente moeder R5 Christina zingt protestliederen Clownsworkshops voor kinderen en volwassenen trijk echtpaar Drucker kocht het neusje van de zalm Jllack Rider |niet door cenfeest rdwijk Gouden Laid: 100 bezoelers beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: '13 voor de prijs van V, een expositie binnen de tentoonstelling 'Beeld en Evenbeeld'. Te zien: t/m 15/9, di. t/m vrij. 10.00-17.00 uur, za. en zo. 12.00-17.00 uur, Stedelijk Museum De Lakenhal, Oude Singel 28-32, Leiden. De organisatoren van de ten toonstelling 'Beeld en Even beeld' konden erop wachten. Op een kunstenaar die het niet eens zou zijn met hun selectie van deelnemers, en die er daar om voor zou kiezen zelf een aantal collega's uit te nodigen. Helemaal aan het eind van de zes maanden durende manifes tatie zorgt kunstenares Astrid Beumer op die manier voor een merkwaardig slotakkoord. In zaal 31 van Stedelijk Museum De Lakenhal is het een rommel tje. Terwijl in de rest van het museum het werk van een aan tal andere deelnemers overzich telijk en in alle rust wordt gepre senteerd, hangen de kunstwer ken van de dertien kunstenaars die Beumer uitnodigde kriskras door elkaar. De bezoeker moet echt moeite doen om te ontdek ken wie welk kunstwerk heeft gemaakt. Daarna komen vragen in je op. Waarom heeft Beumer juist deze kunstenaars uitgeko zen? Hebben ze iets met elkaar gemeen? Voegt hun werk iets toe aan het beeld dat de mani festatie van de hedendaagse Leidse beeldende kunst geeft? Zelf toont Beumer een aantal fo to's van vrouwen, waarop zij de vele facetten van het vrouwzijn afbeeldt. In tegenstelling tot fe ministische kunstenaressen uit de jaren zeventig, doet zij dit zonder commentaar te leveren op de positie van de vrouw ten opzichte van de man. Integen deel, Beumer richt zich juist op het weergeven van de verschil len tussen vrouwen onderling. Dus zien we jonge en oude vrouwen, naakte en geklede vrouwen, blanke vrouwen en vrouwen met een kleurtje. Het is Beumers persoonlijke visie op de emancipatie, en dat is waar schijnlijk ook de reden waarom zij tot de uitverkoren exposan ten behoort. Maar nu zij zich zo uitgebreid heeft omringd met kunst van anderen komt die vi sie eigenlijk niet zo goed over het voetlicht. Hoe sympathiek ook bedoeld, in feite snijdt Beu mer met haar initiatief om haar expositieruimte met anderen te delen in eigen vlees. Sommigen van de door Beumer uitgenodigde kunstenaars beel den eveneens vrouwen af. De meesten doen dat op een tradi tionele manier, in verf, collage techniek of door te tekenen. Si- mone de Jong en Tineke Schriek kiezen voor een moderner beeldmiddel. In de hal van het museum staan drie videozuilen, waarop hun film 'Een oud meis je' wordt vertoond. De Jong en Schriek vroegen zich af waarom oudere vrouwen hun haar vrij wel nooit lang dragen. Zij film den een aantal van hen terwijl zij hun opgestoken kapsel los maken. Voor de meeste kunstenaars die Beumer uitnodigde geldt dat hun werk weinig nieuwe ge zichtspunten toevoegt aan de manifestatie 'Beeld en Even beeld'. Maar bij de film van De Jong en Schriek ligt dat anders. Met hun camera observeerden ze de vrouwen tijdens handelin gen die normaal gesproken nie mand ziet. Het zijn intieme beelden, maar dat is niet het enige. De sporen van de ouder dom op zoveel verdord vrou wenhaar stemmen de toeschou wer melancholiek. texel - Fotograaf Wouter Jan sen uit Amsterdam verheft zijn demente moeder tot kunst. Hij zet haar vanaf vandaag tot en met zondag, met zijn broer en twee zussen, neer in een strandhuisje op Texel en maakt tegelijkertijd foto's van het familietafereel. Het 'kunstwerk' van Jansen maakt deel uit van het project Cabanes, dat door de groep Waantij wordt georganiseerd. Bij Paal 12 op het Texelse strand transformeren zeven tien kunstenaars ieder een strandhuisje tot kunstwerk. Zo ontstaat een kunstroute van een kilometer. Elk huisje wordt volledig onder handen genomen door een kunstenaar. Ze kunnen de bin nen- en buitenkant volledig veranderen. De kunstingrepen hebben een verband met de locatie aan zee. De kunste naars van Cabanes komen uit heel Nederland en zijn van zeer diverse pluimage. Jansen is fota»aaf van beroep. Toen hij weragevraagd om voor Cabanes iets met een strandhuisje te doen, zag hij meteen het beeld van zijn moeder aan zee. „Ze zit al ja ren binnen en de plek waar ze vroeger het liefste kwam, was aan zee. We zijn daar vroeger eindeloos vaak met haar ge weest." Het is de bedoeling dat hij een serie foto's maakt. „Onze moe der heeft effect op ons alle maal, zij is de samenhang in het gezin. Het plan van Jan sen heeft wel tot discussie ge leid in de familie. „We weten niet hoe ze reageert. We gaan er in ieder geval heen en zien dan wel. Het is een soort zoek tocht." Jansen heeft toestem ming gekregen van het verzor gingshuis waar zijn moeder verblijft. vrijdag 30 augustus 2002 hilversum/anp Prinses Christina komt binnenkort met een nieuwe cd met daar op onder meer protestliede ren uit de jaren zestig. Het schijfje bevat verder musical- en shownummers. Ze zingt twee duetten met Rob de Nijs. The Me Nobody Knows - A Tribute To New York is haar tweede cd. Twee jaar geleden maakte de prinses een album met kerstnummers. Volgens platenmaatschappij BMG Nederland heeft Chris tina al in haar tienerjaren haar hart verpand aan musi cals. Op het nieuw plaatje vertolkt ze songs van onder meer Gershwin, Rodgers, Ar- len, Porter en Sondheim. De protestliederen zijn van on der anderen Tom Paxton en Judy Collins. De combinatie is een heel persoonlijke keuze van prin ses Christina, staat in een persbericht van de platen maatschappij. „Mijn voor keur gaat uit naar songs die diepe emotie weergeven, maar ook naar liedjes met veel humor. Het is goed om onze pijn te voelen, maar ook om hard te lachen en vooral te kunnen relative ren." Prinses Christina wordt be geleid door het Nederlands Promenade Orkest onder lei ding van Jurre Haanstra. Sa men met Bob Zimmerman heeft Haanstra ook de arran gementen verzorgd. Het album kent verder een bijdrage van Ivo Niehe als pianosolist. '5 door Rody van der Pols alphen aan den rijn - Een rode neus, grote schoenen, wijdval lende broek en felgekleurde pruik, daaraan herkent men de clown. Toch is een verkleedpar tij alleen niet voldoende om in deze paljas te veranderen. .An der zou het wel heel makkelijk zijn, hè", zegt de Alphenaar Wil lem Hassoldt. De echte clown heeft, vindt hij, wel wat meer in zijn mars. Wat, dat leert hij po tentiële grapjassen tijdens een clownsworkshop die begin sep tember in Expressie 70 begint. Over een bananenschil uitglij den, dat kunnen we allemaal. Het gaat erom hoe je over die bananenschil uitglijdt, zegt Has soldt. Dat wil hij zijn cursisten leren. „Als je er een clownesk gebeuren van wilt maken, moet je accenten gaan aanbrengen. Je kan de gebeurtenis uitbouwen, er een gigantisch drama van maken. Of je kan het juist ver kleinen, het ongemak compleet negeren." De Alphenaar weet waarover hij spreekt. „Want voor mijn gevoel ben ik mijn hele leven al een clown", zegt hij, druk gesticule rend. „Dat begon op de lagere school, toen ik voortdurend voor allerlei toneelstukjes werd gevraagd. Ik wilde naar de to neelschool. Maar, zoals dat gaat, het kwam er niet van en uitein delijk ren je dan met een koffer als vertegenwoordiger rond." Tot hij een paar jaar geleden via zijn toenmalige werk met de Cli- niClowns in aanraking kwam. Toen hij in dezelfde week ook nog op een advertentie van de Clownsschool in Amsterdam stuitte, wist Hassoldt dat zijn le ven een wending zou nemen. Onmiddellijk meldde hij zich voor deze opleiding aan. Sindsdien heeft Hassoldt hon derden optredens gedaan. Op scholen, in verzorgingstehuizen, op beurzen, zelfs tijdens rouw- plechtigheden. En richtte hij de Childeren Clowns Club op, waar iedereen - dus ook volwassenen - zich de eerste beginselen van het 'clownschap' eigen kunnen maken. Omdat het leuk is, maar ook omdat je er in het dagelijks leven iets aan hebt. „Op mijn clownsopleiding zat bijvoor beeld een leraar. Die wilde zijn clownsvaardigheden in de dage lijkse lespraktijk gebruiken." Kinderen en volwassenen geeft hij apart les. „Ik heb het wel eens gemixt geprobeerd, maar dat werd niks. Het verschil is: kinderen hebben geen remmin gen. Je vraagt iets en ze doen het. Ze zijn daarbij zichzelf. Vol wassenen moeten daarentegen ontzettend veel barrières over winnen. Het wordt zo snel een 'dorpstoneelstuk'. En als het ge acteerd is, als het er niet natuur lijk uitziet, dan is het ook niet leuk." Het overwinnen van de eigen remmingen is een van de groot ste uitdagingen waarvoor de cursist zich gesteld ziet. Daartoe hanteert Hassoldt allerlei me thoden. Hij laat de cursisten bij voorbeeld naar zichzelf kijken in de spiegel. Of zet hij één van de aankomende clowns voor de groep neer. „Als mensen hele maal geconcentreerd voor zo'n groep staan, gebeurt er al snel van alles. Je laat iemand bijvoor beeld één vinger bewegen. Dat soort kleine dingen worden meteen door de toeschouwers opgepikt. Je staat er verbaasd van hoe alert mensen zijn op dat soort details. Vanuit zoiets kleins kan je al snel een hele act opbouwen." Naast mime komen ook acroba tiek en jongleren aan bod. Al leen het vouwen van ballonne tjes - een geliefde activiteit van clowns op 'uitmarkten' -, daar voor zijn ze bij Hassoldt aan het verkeerde adres. „Nee, daar word ik helemaal kriegelig van. Heb je wel eens gekeken naar clowns die dat doen? Die kijken echt niet gelukkig." Clownsworkshop voor kinde ren vanaf 8 jaar en volwassen, vijftien opeenvolgende zater dagen, vanaf 7 september bij Expressie 70 in Alphen aan den Rijn. Voor informatie of aan meldingen, telefoonnummer 0172-493737. enkant iet de Schreierstoren in Amsterdam', een van de aquarellen van Jacob Maris die zijn te zien op de tentoonstelling 'Tekenen met water'. Foto: ANP io - De muziektheater (ling The Black Rider, ationale Toneel als f- an het komende sei spelen, gaat niet dor. elschap is er niet in gi- »m toestemming te vc- i'an Tom Waits. Wait: j^de muziek voor dit le Ache stuk met tekstei Amerikaanse dichter Burroughs Ter vervai- ;elt het gezelschap ni 5 april volgend jaar bt Dochters van King - the Black Rider zou n- jjjere op 3 mei zijn op,e- de Leidse Schouw- =P°' i >ijk ik - Het Boekenfe6t .idwijk is niet, zoals jste- Wsievelijk in de Uitbiage _je krant stond vermld, rdag 30 augustus, raar inde zaterdag 31 aqus- I Boekenfeest speelzich èt vissershofje Lomok Schoolstraat en bij ndel Van der Meenan irtorenplein. Clown Willem Hassoldt: „Als het geacteerd is, als het er niet natuurlijk uitziet, dan is het ook niet leuk." Foto: Hielco Kuipers niet- bevalt of als de verf te snel droogt, valt er weinig meer te corrigeren. Voorts is de kwaliteit van het papier belangrijk met het oog op eventuele vergeling. Achteraf gezien is er in de ne gentiende eeuw heel wat geoe fend, getobd en getheoretiseerd om de techniek onder de knie te krijgen.' Van Hendrik Johannes Weissen- bruch is bijvoorbeeld bekend dat hij zijn aquarellen soms ja renlang in portefeuille hield en steeds weer trachtte te verbete ren: 'Hij vergeleek zichzelf met een dokter die de her en der op zijn ateliervloer liggende 'pati ënten' van bleekheid of geel zucht afhielp door ze te wassen of hier en daar nog een lik verf te geven.' Dat wetend dwingen de imposante wolkenluchten op zijn 'Strandgezicht' en 'Ophaal brug bij Noorden' op deze expo sitie des te meer bewondering af. 'Wat is een aquarel een heerlijk ding...' verzuchtte Vincent van Gogh. Arme Vmcent: hij schreef in 1882 aan zijn broer Theo hoe gefrustreerd hij was bij zijn po gingen het aquarelleren ook te leren beheersen, nog datzelfde jaar zou hij het opgeven. Het is geen wonder dat op deze expo sitie maar één aquarel van Van Gogh present is: zijn weergave van een Haagse kwekerij oogt opvallend stijfjes en is tussen al het moois op afstand het slecht ste werk. Voor de tentoonstelling is een selectie gemaakt uit de aquarel len die het Nederlands-Engelse echtpaar Drucker-Fraser samen met de vele Haagse School- schilderijen die het ook verza melde, tussen 1903 en 1944 stapsgewijs aan het Rijksmuse um in bruikleen gaf, schonk en legateerde. Dat Jean Charles Jo seph Drucker en Maria Lydia Fraser in de ban waren van deze 'heerlijke' kunst, zal heden ten dagen niemand verbazen: de Haagse School-kunstenaars zijn al sinds jaar en dag geliefd als kwalitatief voorbeeldige artistie ke erfgenamen van de Holland se Gouden Eeuw. Maar in zijn inleiding voor de catalogus prijst Rijksmuseum directeur Ronald de Leeuw het echtpaar niet voor niets. Toen Drucker in de, jaren tachtig als vrijgezel zijn eerste aankopen van de Haagse School deed, was de reputatie van de groep die zich kort na 1870 voor het eerst gezamenlijk manifesteerde, nog maar nauwelijks gevestigd en zeker niet onomstreden. Jacob Maris, Johannes Bosboom, Jozef Israëls en collega's golden vol gens De Leeuw 'nog geruime tijd als nieuwlichters die de ge vestigde academische praktijk met voeten traden'. Drucker was de zoon van een welgesteld bankier, verhuisde in 1883 naar Londen, trouwde daar in 1886 en was rijk genoeg om niet te hoeven werken. Wanneer en hoe precies zijn verzamel woede ontvlamde is niet be kend. Maar waarschijnlijk was het de indrukwekkende Haagse School-verzameling van de ge fortuneerde J. Staats Forbes, voorzitter van Chatham Rail ways, die hem ertoe inspireerde. Drucker bezat een aanzienlijk belang in deze onderneming en volgens De Leeuw is het opval lend 'dat de verzamelaars bei den Jozef Israëls en Jacob Maris als hun grote favorieten koester den'. Het moet heerlijk zijn geweest zonder geldzorgen zóveel moois te kunnen kopen; in het Rijksprentenkabinet hangt blad na blad het beste van het beste bijeen. 'Naaister in een boere- natelier' van Jozef Israëls is een van de vele voorbeelden van de sfeervolle interieurstukken die hij maakte. Israëls excelleerde ook in de verbeelding van sterf bedden. 'Alleen op de wereld' is als thema niet ontbloot van sen timentaliteit, maar de wanhoop van de vrouw naast het bed van haar overleden echtgenoot is beklemmend raak verbeeld. De arme Johannes Bosboom, die zijn grootste bekendheid ontleent aan zijn geschilderde kerkinterieurs, leed geregeld aan depressies. In 1873 deed een verblijf aan de Scheveningse kust duidelijk wonderen: zijn sfeervolle strandtafereel met bomschuiten en talloze figuur tjes in klederdracht ademt lou ter levenslust. De stadsgezichten van Jacob Maris zijn nooit na tuurgetrouwe impressies: hij vond dat hij zijn eigen stad mocht bouwen als dat ten goe de kwam aan de compositie, waarbij hij zich vooral uitleefde op imposante wolkenluchten. Om de schilderijen en aquarel len van het echtpaar te huisves ten, werd in 1909 en 1916 in tweê fasen aan de zuidkant van het museum de zogenoemde Drucker-vleugel gebouwd. Zo was verzekerd wat de Druckers voor ogen stond: 'Aan den der den bloeitijd der Nederlandsche Schildersschool de plaats te ver zekeren welke haar toekomt in de voornaamste cultureele in stelling op aanschouwelijke ge bied in ons Vaderland.' Andere tijden braken aan: de kwetsbare aquarellen verhuisden op zuur vrij karton naar dozen, de Druc ker-vleugel heet nu Philipsvleu- gel omdat sponsors nu eenmaal ook hun wensen hebben. On eerbiedig tegenover de schen kers? We houden het er maar op dat het echtpaar in hemelse sfe ren nu in eik geval gelukkig zal zijn met deze mooie expositie. De expositie Tekenen met wa ter. Aquarellen van de Haagse School' in het Rijksmuseum (Stadhouderskade 42, Amster dam) duurt tot en met 27 okto ber. Openingstijden: dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur. De ca talogus kost €39,50; de Rijks museum Kunstkrant €2. - De tentoonfel- Gouden Land vaiAl- yp in het Rijksmujum terdam heeft ruim bezoekers getroksn. iseum noemt dit en De tentooniel- ljomend weekeindivoor jst te zien. Het Goden de eerste internaonaal tentoonstelling an der trok de ternon- Washington 83)00 inden 45.000 bezekers. ncoiseLedeboer ig - Arton Mauve (1838- 1 de geschiedenis inge- Ïde 'schapenschilder' 1 hoge prijzen aan de bani zijn geschilderde iiarefeerde schaapskud- /aardgde voor de Kol- Enge.se, Schotse, Ameri- 6n Canadese markt. Op Asitie 'Tekenen met wa- larellen van de Haagse In het Rijksprentenkcbi- ten charmante taferéen Is als 'Schapen op de Laren' en 'De schapen- kNr' de indruk dat zein- moeiteloos zijn cnt- 'at is schijn: Mauve en sga's moesten veel meer T hun aquarellen beite- .Eeraan is af te zien. Loos, specialist negen- euw en auteur van de verschijnen catalogus, le begeleidende Kuist- Jast uit dat de techriek aquarelleren veel rain- ioudig is dan de spoiita- —raling en het vluchtige ■de meeste bladen cben 'Wanneer een cbtail pa I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 13