KUNST CULTUUR
Een nieuw hok voor stripheld Snoopy
VUli'
'Ik leer mensen vanuit
zichzelf te scheppen'
r.öii
Kom vindt inspiratie i\
strippers,1pussies' en sel
Nu al volle zalen voor musical Copacabana
Geprepareerde
mensenlichamen
Achtste editie
van Coverbox
Regiedebuut
Katharina Wagner
woensdag 28 AUGUSTUS r
Foto: Reuters/lan Waldie
door And ré Keikes
li
londen - Een bezoeker kijkt
zijn ogen uit tijdens de Body
World tentoonstelling in Lon
den. Op deze controversiële ex
positie - ook wel Körperwelten
genoemd - zijn geprepareerde
mensenlichamen te zien, waar
bij het lichaamsvocht vervan
gen is door conserverende
vloeistoffen. Sinds de eerste
presentatie in 1997 heeft de
tentoonstelling van de Heidel-
bergse professor Günther von
Hagens ruim acht miljoen be
zoekers getrokken. De bezoeker
op de foto, Colin Hill uit Leeds,
doneert zijn lichaam na zijn
dood aan het instituut van de
Duitser.
leiden - De achtste editie van
n Coverbox vindt 19 oktober
plaats in het Antonius Zalen
centrum, met als thema de ja
ren '80. In voorgaande afleve
ringen van Coverbox moesten
fl bands steeds een bepaalde
groep of artiest coveren. Dit
jaar mogen de deelnemers zelf
kiezen welke band ze willen na-
li spelen, als het er maar een uit
h de jaren '80 is. Belangstellen
den kunnen voor 5 September
een demo met biografie sturen
9-naar Willem Gressie, Suriname-
straat 56,2315 XE Leiden
X würzburg - Katharina Wagner,
de achterkleindochter van
componist Richard Wagner,
maakt volgende maand haar
debuut als regisseur. De 24-jari-
ge Katharina regisseert op 22
september in Würzburg in het
zuiden van Duitsland de opera
De Vliegende Hollander van
haar overgrootvader. De vader
van Katharina is directeur van
de jaarlijkse Bayreuther Fest-
spiele. De 83-jarige Wolfgang
Wagner heeft tot nu toe nie
mand goed genoeg gevonden
om hem op te volgen. Hij sprak
vorig jaar zijn veto uit over de
benoeming van zijn oudste
dochter Eva Wagner, die was
voorgedragen door de Richard
Wagner Stichting. Hij zou wel
akkoord gaan met zijn tweede
vrouw Gudrun of met hun
dochter Katharina als nieuwe
directeur. Eva is uit Wolfgangs
eerste huwelijk.
Santa Rosa - Een stripfiguur, een
hond, die genuanceerd kantteke
ningen plaatst bij het menselijk
ploeteren, temidden van kinde
ren die ook niet terugschrikken
voor een filosofisch getinte uit
spraak.
De scheppingen van de 12 fe
bruari 2000 overleden Ameri
kaanse striptekenaar Charles M.
Schulz weten niet alleen een
lach op te wekken, maar spelen
vaak ook prachtig met universe
le menselijke thema's. Voor
Snoopy, Charlie Brown en alle
andere kinderen uit de wereld
beroemde strip werd afgelopen
week een eigen museum ge
opend aan 'Snoopy Place' in het
Califomische Santa Rosa.
Charles M. Schulz heeft in zijn
leven zo ongeveer alles bereikt
wat een striptekenaar zich kan
wensen. Wereldwijde erkenning
en een immense populariteit
van zijn stripfiguurtjes, die door
middel van uitgekiende mer
chandising wordt geëxploiteerd
tot een ware miljoenenbusiness.
Het is moeilijk stripfiguren te
noemen die even langdurig de
wereld hebben vermaakt als
juist de 'Peanuts' en voor een
even breed publiek. Want het
zijn in de eerste plaats volwasse
nen die vallen voor de witte
hond met de zwarte oren die lie
ver óp zijn hok verkeert, dan er
in, al was het maar omdat het in
een krappe hondenbehuizing
lastig manoeuvreren is met een
schrijfmachine of pc.
Maar ook kinderen leven mee
met de figuurtjes die - de naam
Peanuts zegt het al - niet serieus
worden genomen door de vol-
Snoopy en zijn kameraden, de creaties van Charles Schulz. Binnenkort allemaal in het Snoopy-museum in Santa Rosa te bezichtigen. Foto: fms/photo courtesy PEANUTS United Feature Syndicate, Ine REUTfj
wassenen. Door hen echter din
gen te laten zeggen die je alleen
van filosofisch ingestelde vol
wassenen kunt verwachten, ont
staat er een altijd weer verras
sende vorm. Kleine mensen met
kleine en grote problemen,
waarvoor ieder mens zich vroeg
of laat gesteld ziet. Alleen hond
Snoopy is in staat zich te verhef
fen boven het gewoeL Hij werkt
aan een roman of bespreekt een
film. Overtuigd van zijn eigen
kunnen beweegt hij zich door
de wereld. Met als sluitstuk niet
zelden een opmerking, die iede
re verdere discussie overbodig
maakt. Dat Snoopy, die pas later
in het werk van Schulz werd ge
ïntroduceerd, uiteindelijk de
eerdere hoofdrolspeler, 'loser'
Charlie Brown, overvleugelde, is
geen wonder. Het leven gaat
hem gewoon beter a£
In Santa Rosa, een uur per auto
ten noorden van San Francisco,
is het afgelopen jaar hard ge
werkt aan een eigen museum
voor de beroemde stripfiguren.
Origineel werk van Schulz krijgt
er een plaats, plus voorbeelden
van de tienduizenden variaties
die er in de loop van de jaren
zijn gemaakt. Niet alleen van
Charlie Brown en Snoopy, maar
ook van de betweterige Lucy,
duimzuiger Linus, het culturele
ventje Schroeder, dat niet achter
de beugel is weg te slaan, en
Snoopy"s vogelvriendje Wood
stock. Dat de onder de noemer
'Peanuts' gepresenteerde figuur-
door Hans Visser
Amsterdam - Goed nieuws voor de musical
'Copacabana'. Bij het begin van de repetities
voor deze nieuwe show bleek dat nu al acht
tien voorstellingen zijn uitverkocht Daar
mee behoort de show, samen met de veel
kleinere productie 'Nonsens', nog voor het
nieuwe theaterseizoen echt is begonnen, tot
de best verkopende musicalvoorstellingen.
'Nonsens' wordt uitgebracht door V&V En
tertainment en 'Copacabana' wordt ge
maakt in samenwerking tussen Melody Mu
sical productions van Mark Vijn en Joop van
den Ende Theaterproducties. De kaartver
koop voor 'Copacabana' is zelfs al zo goed
dat in enkele plaatsen al extra voorstellingen
worden gegeven. En het zit er dik in dat de
tournee, die normaal gesproken eind april
eindigt, met een maand wordt verlengd.
Volgens Mark Vijn wordt 'Copacabana'
straks na The Sound of Music' de op één na
grootste in Nederland reizende musical. De
ze week presenteerde hij de volledige rolbe
zetting, met John Leddy in één van de
hoofdrollen. Andere hoofdrolspelers zijn
Danny de Munk, Cystine Carreon, Sophia
Wezer, Sonja Silva en Edwin de Jong.
De muzikale komedie is gebaseerd op de in
houd van de gelijknamige hit van Barry Ma-
nilow. Het verhaal speelt in 1947 en gaat
over een liedjesschrijver en een nachtclub
zangeres. Aanvankelijk leverde dat een tele
visiefilm op en vervolgens een show die
eerst in Atlanta en in 1993 in Londen was te
zien. Intussen lopen er nieuwe producties in
Amerika en Scandinavië. De muziek van de
show is op het titelstuk na minder bekend,
maar ontstijgt kwalitatief het gemiddelde ni
veau. Vanuit de zangers en het orkest klinkt
In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor profes
sionele en amateuristische kunstbeoefening. HeUig Vuur volgt
stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspe
len, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: beeld
houwster Marianne Bey.
„Als mensen een beeldje ma
ken, zijn ze vaak bezig iets te
verwerken", zegt Marianne Bey,
kunstenares te Leiden. Bey (52)
kan het weten. Zelf was ze in
1974 betrokken bij een ernstig
auto-ongeluk. Ze werd toen af
gekeurd, haar korte-termijnge
heugen functioneerde niet
meer. „Het rapport van het AZL
achtervolgt me sindsdien.
Schreef ik me in voor een oplei
ding, dan was ik steevast dege
ne die uit de boot viel. Achteraf
bleek het altijd dat rapport te
zijn. Ze dachten dat ik het niet
aankon." Om het rapport te
ontvluchten, ging Bey door Eu
ropa rondreizen. „In het bui
tenland kon ik aan de slag. Daar
ben ik als kunstenaar ge
vormd."
Zestien jaar geleden kwam ze in
contact met Robbie van Leeu
wen, ex-voorman van de band
Shocking Blue. „Ik kende hem
vanaf mijn achttiende, maar
was hem uit het oog verloren.
Hij was de muziek-business zat
en woonde in Luxemburg. Hij
heeft me in de kunstwereld ge
ïntroduceerd." Bey kwam te
recht op een kunstacademie in
Velletri, ten Zuiden van Rome.
Daar doceerde de beeldhouwer
De Angelis en woonde ook José
Dali, 'de zoon van'. „Voor José
heb ik drie jaar geleden een ex
positie in Den Haag georgani
seerd", verklaart Bey trots. „In
februari zal ik dat weer doen, in
het Provinciehuis."
Na vele omzwervingen is zij nu
terug in Leiden. „Enige tijd ge
leden had ik een stuk spek
steen, waaruit een klomp te
voorschijn kwam", vertelt ze.
„Nu vind ik een klomp maar
een lomp ding, maar ik vond
dat ik verder moest. Na een
tijdje ontstonden twee armen,
die de klomp omklemden. Pas
later kon ik het duiden: in Ne-
jd valt ook te leven." Bey
joral met speksteen:
„Lekker zacht. Met een vijl kun
je het bewerken. Het is net
zeep." Ze geeft er cursussen
mee, aan kinderen en volwasse
nen. Die volwassenen zijn vaak
vrouwen van tussen de veertig
en vijftig. „Mijn doelgroep be
staat uit mensen die in een gat
zijn gevallen", vertelt Bey. „Ik
leer ze vanuit zichzelf te schep
pen. Op de Kunstacademie
word je geïndoctrineerd. Ik
maakte daar eens een mannen-
torso en de docent zei: 'Dat is
niet goed. Je moet beter kijken
naar Michelangelo.' Nu heb ik
alle respect voor Michelangelo,
maar ik ben Marianne Bey en
niet Michelangelo."
Dat mensen, als ze 'vanuit zich-
Marianne Bey toont één van haar spekstenen beeldjes. Foto: Hielco Kuipers
zelf iets maken, vaak bezig zijn
iets te verwerken, komt ook
naar voren in het verhaal van
een cursiste wier borst was ge
amputeerd. „Ze was aan het
hakken in haar stuk speksteen.
Plotseling schoot ze uit en hak
te de linkerborst van de vrou
wenfiguur waaraan ze werkte
eraf. Eerst wilde ze het beeldje
niet afinaken, maar ik moedig
de haar aan dat toch te doen.
Uiteindelijk is het achter een
gordijn in haar huis terechtge
komen. En toen ik laatst bij
haar op bezoek was, stond het
prominent op de kast."
Op woensdag staat Marianne
Bey's atelier open. Werk van
haar is momenteel te zien in
galerie Kunst Koffie, Burg-
steeg 2, geopend van woens
dag t/m zaterdag van 11.00 tot
17.00 uur.
Wijnand Noot
tjes super-Amerikaans zijn is
niet te ontkennen. Hun leven
bestaat uit typisch Amerikaanse
belevenissen, compleet met
honkbal en milkshake, maar het
menselijke geworstel is er ken
nelijk voor niet-Amerikanen ge
makkelijk uit te halen. Letterlijk
duizenden periodieken over de
hele wereld publiceren regelma
tig de strips, waarmee Snoopy
en de anderen onder ogen ko
men van vele tientallen miljoe
nen mensen en ook tv-kijkers
'all over the world' kennen de
heldjes.
De bouw van een 'bedevaart
plaats' voor Snoopy- en Charlie
Brown-fans is naar goed Ameri
kaans gebruik geen liefdadig
heid. Als er zulke grote aantallen
mensen zo betoverd zijn door
de Peanuts-belevenissen, is er
goud geld te verdienen, zo moet
de gedachte zijn geweest. En
daar is geen nieuw marktonder
zoek voor nodig, want aan mer-
chandisingproducten is de afge
lopen decennia al eenr
verdiend. Er is haast ge
daags product te bedef
er is wel een Snoop\„
van. De museumgangeit'
ook ruimte voor 0
schoolklassen - zullen a
feld ook langs de museJ
worden geleid, wat de nT
disinginkomsten nog veu
opstuwen. Het ruim 25
kante meter grote m
wordt de komende web
veel feestgewoel ingewijd
dan ook alom enthousiasme.
Erwin van Lambaert, algemeen directeur
van Van den Ende, spreekt van een typische
'feel good'-musical. Dat is een van de rede
nen waarom hij straks weer in New York is
te zien. Daar bestaat na 11 september en
met de nog steeds niet aflatende stroom
nieuws over alles wat daarna gebeurde,
enorm veel behoefte aan amusement.
Ook in Nederland bespeurt hij, als gevolg
van de invloed van de negatieve berichten
over de economie, de laatste maanden die
tendens. „Het theater heeft daarom juist de
verantwoordelijkheid iets te brengen wat
verzacht. Maar dat er nu al zo veel belang
stelling voor de show bestaat, schept na
tuurlijk wel verplichtingen."
De try-outs beginnen op 12 oktober in
Hoom, de première is op 27 oktober in
Gouda.
'Untouchables' heet de vijfde cd van Korn, een plaat die minder agressief en getergd klinkt dan zjf
gangers. Foto: GPD
door Han Neijenhuis
Amsterdam - Drukte alom in de
lounge van Hotel The Grand in
Amsterdam. Alle vijf leden van de
populaire Amerikaanse band
Korn, de uitvinders van de nu-
metal, zijn vandaag ergens in het
hotel neergestreken om, al dan
niet via de telefoon, de Europese
pers te woord te staan. Mede
werkers van Korns platenmaat
schappij lopen af en aan om de
interviews in goede banen te lei
den en aan de wensen van de
muzikanten te voldoen.
In schril contrast met die hec-
tiek in de hotelhal staat de lome,
melige en soms vermakelijke
sfeer even verderop ergens in
een hoekje van de bar van het
chique Amsterdamse etablisse
ment. Bassist Reggie Arvizu en
gitarist Brian Welch, in de roek-
wereld beter bekend als respec
tievelijk Fieldy en Head, hangen
flink onderuitgezakt in een
tweezitsbank Koelbox met bier
en andere versnaperingen er
naast, zakje met versgekochte
hasj in de hand. En dat laatste
is, samen met seks, ook zo'n
beetje het enige onderwerp
waar het tweetal over kan en wil
praten. Een ongeïnteresseerde
handdruk kan er net vanaf. Een
blik niet.
Fieldy gaat eigenlijk gewoon
door met waar hij kennelijk de
hele tijd al mee bezig was: pra
ten over 'pussies' en over de
softdrugs die hij eerder in ruime
mate heeft ingekocht. Als een
kind zo blij zwaait hij regelmatig
met z'n plastic zakje in het rond.
Dat dat maar zo mag in Neder
land! De bassist kan er bijna niet
over uit. „Je mag hier overal ge
bruiken, zoveel je maar wilt. Als
je er maar niemand mee lastig
valt", rakelt Fieldy enthousiast
tegen Head. En die kan ook z'n
oren haast niet geloven.
Head is gisteravond overigens
op zijn hotelkamer gebleven.
Fieldy niet. „Als ik de kans krijg
ga ik uit. Gisteren ben ik op zoek
geweest naar pussies. Maar ik
heb ze niet kunnen vinden",
grinnikt de bassist. „Ik was zo
stoned dat ik telkens hetzelfde
rondje door de stad liep. Ik was
met een groepje anderen, maar
die waren er al net zo aan toe als
ik." 'Sober', oftewel nuchter,
komt in de vocabulaire van de
gitarist en bassist vooralsnog
dus niet voor. Dit in tegenstel
ling tot Kom-voorman Jonathan
Davis, die al qen paar jaar geen
drugs en alcohol meer gebruikt
Prima, dat is zijn zaak, vinden
Fieldy en Head. Maar zij gaan
lekker hun gang. Dat maakt het
leven on the road immers nog
leuker.
De tijdens het 'interview' iets se
rieuzere Head zal overigens
nooit in benevelde staat het po
dium op gaan. „Dan speel ik
minder lekker", aldus de gitarist.
En dan wijzend naar zijn colle
ga: „Maar hem maakt het niets
uit." Fieldy knikt. „Ik speel altijd
goed. En trouwens, dat geldt
voor de hele band, nuchter of
niet. Ook al hebben we een
mindere avond, en dat gebeurt
iedere band wel eens, dan zijn
we nog geweldig."
In alle meligheid zouden we bij
na vergeten dat Kom ook nog
een nieuwe album uit heeft.
'Untouchables' heet de vijfde cd
van de - al willen ze zelf niets
van die typering weten - nu-me-
talband uit Califomië. Een plaat
die minder agressief en getergd
klinkt dan z'n voorgangers. 'Un
touchables' is meer song-geori-
enteerd, melodieuzer, zo be
amen Head en Fieldy. Ze zijn
blij met het album. Hebben
hem zelfs al zo vaak gedraaid,
dat het nu wel even genoeg is.
Fieldy heeft de titel Untoucha
bles, overigens tot zichtbare ver
bazing van collega Head, al op
z'n lijf laten tatoeëren. Veel plek
was er niet meer, maar ergens
op z'n borst kon het nog, zo
showt de bassist trots. En met
een laat hij zien dat hf1
z'n ontelbare andere taf
alle overige albumtitf1
Kom ook ergens op zijn}}
heeft laten vereeuwigen*
wat minder uitbundig fl
derd, maar hij heeft on<"c
een tatoe met de bi
Kom onder aan zijn
zijn rechteronderarm
lende titel 'Issues', het
bum van Kom. Wie
Head, komt op zijn nu
linkeronderarm wel 'Ui
bles'.
Beide muzikanten n<
nieuwe album alweer
creatieve stap vooruit,
als vanouds getergde
künnen ze niet al te vt
die zijn van Davis' to
wel weten ze waar de
muzikale zin door is
reerd: seks. We hadd<
vermoeden. Fieldy:
leen maar erotiek op
Muzikaal dan, hè! Onzi
tie haalden we uit djj
pussies en seks. Het isei
weg seks, drugs en rock
Echt waar! Daar zijn wei
inspireerd. Wij zijn eigfl
als Aerosmith. Daarom*
ook van die enorme 1
hen." Bassist en gitaris
broederlijk 'Love in an 1
aan. „Geweldige band!"it
Na dit luie dagje promt'
Kom weer een lanj
shows te wachten. Lov
er inmiddels op. AhU
morgenavond voor r
Head en Fieldy makei
niet druk om. Rocksti
voor hen geen werk, nfz
zier maken. En er nog rf°
betaald krijgen ook.
doen ze graag en kui
goed, dat heeft Kom af-
breed bewezen. Intervii,
ven lijkt hen wat mind<
liggen. „Valt wel mee,
zijn toch hier en wat mi
dan anders doen?" De?d
gaan bijvoorbeeld. „In£s
Head slaat Fieldy ent
op diens schouders. 5
we nog ergens wat hasj !ji