Engagement legt it af tegen geilheid Port betaald •ussen verlossing in puur bedrog DUEACni Ketelbinkie van het regenwoud a Clichés, krabtaartjes en clifïhangers Thorne is waardige opvolger Jack Frost ibitieuze roman van Nelleke Noordervliet b rland rijp voor Per Olov Enquist Nieuwe Isabel Allende is kinderboek VOC: kaper en krijgsman voor de Republiek Dé hype van de zomer doorgeprikt I Bounty-eiland, ergens het Caribisch gebied, wij, Hollanders, de die ervoor zorgden volkt werd door slaven tfrika. In haar bevlogen euze roman 'Pelican rzoekt Nelleke Noorder- schiedenis van zo'n cli- en zijn bewoners. Tjilt het verraad, waar der tropen? iman recensie n Wim Vogel f door Nelleke Noordervliet. ij Augustus. Prijs: €24,95. 'V liet omlijst deze socio- antropologische vra- id,n zwaar psychologise er. Vandaar dat Pelican alleen een boeiende pie roman bevat over Ja- een Zeeuwse suiker- lit de achttiende eeuw, 11 de geschiedenis ver- Ma van de Wetering, i endertigjarige Amstel- welk hardnekkig onbehagen wordt zij n Door welke ervaringen ïar leven in scherven? o\|val' weet Noordervliet geschiedenissen te oi Rivers is een voorva der van Ada. Brieven van en pa pieren over hem behoren tot het familiebezit en nu haar vader onlangs is overleden, lijkt het haar het juiste moment de ge schiedenis van die voorvader eens uit te zoeken. En is het geen heerlijke samen loop van omstandigheden dat de door haar ouders in 1970 ge adopteerde driejarige Antonio afkomstig was van datzelfde ei land? Waarom verdween Anto nio op de dag van zijn achttien de verjaardag Waarom keerde hij terug naar zijn eiland? Waar om liet hij niets meer van zich horen. Hoe heeft hij die vijftien jaar adoptie ervaren en, nog be langrijker, hoe kijkt hij op zijn zusje Ada temg? Het is allemaal nogal veel wat de auteur overhoop haalt, te meer daar er allerlei lijnen en parallel len blijken te lopen tussen de twee geschiedenissen. Van bei den worden als het ware de ze gels verbroken, en, laat de au teur ons weten, als je die ver breekt, kom je in het labyrinth, in dat 'weerloze weekdier' van je zelf. Ada onderzoekt niet alleen haar eigen verleden, ook dat van Ja cob Rivers beschrijft ze, inter preteert ze en kleurt ze in. Als schrijfster heeft ze haar laptop en doosje met systeemkaartjes vanzelfsprekend bij zich. En na tuurlijk gaat het dan altijd om dezelfde zaken: relaties tussen ouders en kinderen, tussen recensie K icob Moerman ei n (inter van de magnetiseur' f(j iv Enquist. Uitgeverij Ambo. Prijs: 22,50. kter Selinger. Hij leeft einde van de achttien en beschikt nog over ide kennis van het lichaam. Tot over- ramp komt hij in con- e magnetiseur Freidri- r. Maar is deze vreem- een Verlosser of een he bedrieger? is eindelijk rijp voor van Per Olov Enquist. Zweedse auteur ver- tan het begin van de intig een paar romans g, maar die belandden de ramsj. Uitgeverij tfsloot vorig jaar een hioging te wagen en t bezoek van de lijfarts S Jederlandse boeken- it ;sultaat tot nu toe: efcochte exemplaren. vinter van de magneti- :c|e nieuwe titel in de de komende jaren veel opzichten komt (Movereen met de voor- v eide romans spelen l de medische wereld eeuw, met idjj en religie als belang- genpolen. De vijfde in het kleine rp Seefond, waar de Meisner zich tijde- temggetrokken. Hij is inger van het 'dierlijk en beweert zieken genezen. vreemd dat hij regel- ivondering afdwingt. TOP 10 FICTIE ïl Allende, n de wilde goden. iotheek, 17,90 French, nde wereld, hos, 18,90 French, ui mij. hos, 12,00 de Winter, Bij, 18,50 French, huis. hos, 11,34 ten 't Hart, er. Iers, 17,95 ce Noordervliet, 6 24,95 \uel, aderen, l, 29,50 ii Lofthouse, e glimlach. blank en zwart, de invloed van het geloof, van de verlichting en niet te vergeten die van het ide alisme uit de jaren zestig en ze ventig. Vaak lijkt het erop of Ada voor een onmogelijke opgave staat, of haar queeste vergeefs is. Als schrijfster neemt ze afstand en overziet ze een koloniaal verle den waarin Jacob Rivers on danks zijn verlichte ideeën het verliest van de lusten van zijn droomvrouw ('Geilheid heeft al tijd voorrang'). Als Ada ervaart ze een soortgelij ke geschiedenis en komt ze tot de teleurstellende existentiële conclusie dat we nooit zullen weten wat een ander denkt en dat het hoe dan ook onmogelijk is tegen de tijd in te denken. Wat overblijft is ons vermogen te fa buleren, verhalen te vertellen, en voor het overige zit er niet meer in dan mededogen, dan compassie te hebben met een ieder van ons. Pelican Bay is een rijke roman. De dramatische geschiedenis van de Zeeuwse jongeman Ja cob van de Wetering die op zijn twintigste het verkeerde meisje bezwangert om uiteindelijk in de Cariben ten onder te gaan aan zijn worsteling met zijn bij belse worgengel, is overtuigend en met veel gevoel voor sfeer en details vastgelegd. Het relaas van de katharsis van Ada is wat minder aan mij be steed. De ontluisterende be- Nelleke Noordervliet. Archieffoto: ANP/Marcel Antonisse schrijving van haar typisch ja ren-zestig ouderlijk gezin, de bi zarre positie van Antonio daar in, haar ontmoeting met een oud filosofisch joods echtpaar op het eiland, haar liefdesaffai res daar en hier en de blijvende gevolgen van dat alles: het is al lemaal wel veel voor één roman. Daarbij komt dat de meer af standelijke stijl waarin Jacobs le ven wordt verteld, suggestiever en daardoor aangrijpender is dan de manier waarop Ada's MOOISTE BOEK VAN DE WEEK Meisner leeft per slot van reke ning in een tijd waarin de medi sche wetenschap regelmatig met de handen in het haar zit en aderlatingen toepast om de zie ken te genezen. Maar zijn opvat ting is: „Ze denken een wereld op het verstand te kunnen op bouwen, terwijl de diepste zin van alles irrationaliteit is." Het is gemakkelijk om deze Meisner af te doen als een kwakzalver en zijn denkbeelden overboord te gooien. Enquist heeft in deze roman een ge slaagd spel gespeeld met ratio en verbeelding en laat zijn hoofdfiguur wel degelijk een wonder verrichten. Meisner is in staat om een blinde jonge vrouw haar gezichtsvermogen terug te geven. En zij is de doch ter van de arts Selinger, wiens vertrouwen in de medische we reld danig op de proef wordt ge steld. Hij is in feite de belang rijkste figuur in deze roman, omdat zijn twijfels centraal staan. Is deze Meisner nu een Verlosser of een bedrieger? Enquist heeft de spanning in deze oorspronkelijk in 1964 ver schenen roman op bijna iedere pagina voelbaar gemaakt en brengt ook zijn lezers regelmatig aan het twijfelen. Hij laat ver schillende personages aan het woord, citeert uit fictieve brie ven en dagboekaantekeningen en geeft tegen het einde het ant woord niet prijs. Meisner belandt dan in de ge vangenis, nadat de woede van de bevolking zich tegen hem heeft gekeerd. Maar de rechters weten niet precies wat hij heeft misdaan. En het publiek? Dat mag na afloop van dit overwel digende literaire avontuur de ei gen conclusies trekken. EEN CULTUURGESCHIEDENIS VAN DE EERSTE NEDERLANDSE POSTZEGEL drs. J.J. Havelaar 1852-2OO2 p De Bezige Bij, 12,50 10. (7) Per Olov Enquist, De vijfde winter van de magnetiseur. Ambo, 22,50 De nieuwe roman van Isabel Allende wordt elders op deze pagina ontmaskerd als een kin derboek. Ook voor een oordeel over Noordervliet en Enquist kunt u daar terecht. Echt nieuw is verder alleen Maarten 't Harts Zonnewijzer, een vervolg op zijn eerste thriller De kroon getuige en naar verluidt nog een stuk spannender. De boekentoptien wordt sa mengesteld op basis van ver koopcijfers van Athenaeum Boekhandel en H. de Vries Boe ken in Haarlem, Boekhandel Kooyker in Leiden, Plantage Boekhandel Harkema in Hilver sum, Boekhandel Los in Bus- sum en Boekhandel De Ark in Almere. roman recensie Peter van Vlerken 'De stad van de wilde goden' door Isabel Allende. Uitgeverij Wereldbibliotheek. Prijs: €17,90. Nog altijd is Isabel Allende in ons land en daarbuiten immens populair. Al bijna op de dag van verschijning stond haar nieuwe roman De stad van de wilde go den bovenin diverse bestsellers lijsten. Maar de kans is groot dat mensen zich na lezing van het boek behoorlijk bekocht voelen. De stad van de wilde goden is een rechtlijnig verteld avonturenverhaal, zonder diep gang, met een opgelegde morele boodschap, met karikaturale ro manpersonages. Het simplisti sche taalgebruik stuit volwassen lezers tegen de borst. Het is dan ook een kinderboek, een jeugd roman. Daar is niks op tegen, maar het zou de uitgever sieren het te vermelden, zodat de le zers weten waar ze aan toe zijn. Isabel Allende werd bekend als magisch realistisch schrijfster van Het huis met de geesten. Daarna legde ze zich toe op fa miliekronieken en liefdesge schiedenissen, waarin het ma gisch realistische karakter lang zaam plaats maakte voor de - goed vertelde - avonturenro man. Nu dus een avonturenroman voor kinderen, van wel weer een hoog magisch-realistisch gehal te. Omdat zijn moeder op ster ven ligt, wordt de vijftienjarige Alex Cold ondergebracht bij zijn excentrieke grootmoeder, die hem meeneemt op expeditie naar de regenwouden van Zuid- Amerika. Daar houdt zich een onbekend indianenvolk schuil dat nog nooit in contact is ge weest met de westerse bescha ving. Onder de expeditieleden bevinden zich echter dubieuze figuren die het 'volk van de ne vel' willen uitroeien om vrij spel te hebben voor exploitatie van de rijkdommen van het india- nengebied. Alex, die zich ontpopt als een soort Ketelbinkie van het regen woud, steekt daar met behulp van Nadia, een meisje op wie hij heimelijk een beetje verliefd wordt, een stokje voor. Eind goed, al goed. Voor kinderen dus, vanaf pakweg vijftien tot aan de jaren des onderscheids. onbehagen wordt verwoord. Ondanks al haar opgefokte ge voelens voel ik me niet echt be trokken bij haar. Niettemin is Pelican Bay een ge durfde roman die het persoon lijke knap verweeft met het alge mene en die uiteindelijk de vloer aanveegt met ironie, met goedbedoeld maar tot niets ver plichtend maatschappelijk en gagement. geschiedenis recensie Ronald Frisart 'De Verenigde Oost-Indische Compagnie tussen oorlog en diplomatie' door Gerrit Knaap en Ger Teitler (red.). KITLV Uitgeverij. Prijs 25,00. De Verenigde Oost-Indische Compagnie is in dit vierhonderdste jaar na zijn oprichting al vaak be schreven als handelsmacht. Inderdaad was geld het voornaamste oogmerk, maar de VOC was be halve handelaar ook kaperkapitein en krijgsheer. Aanvankelijk was steun aan de tegen Spanje strij dende Republiek zelfs belangrijker dan winst uit negotie. Toen koning Filips II van Spanje in 1598 overleed, volgde zijn zoon Filips III hem op. Dit jongmens verbood de handel met de rebellen in de Lage Landen. De Republiek kwam in geldnood en zou, als er niets gebeurde, de strijd tegen Spanje niet kunnen volhouden, temeer niet omdat de handel met Azië ook al in het slop zat. Raadspensionaris Van Oldenbarnevelt hoopte twee vliegen in één klap te slaan met de oprichting van de VOC. In Azië zou die aan de Spaanse en Portugese belan gen afbreuk moeten doen met als resultaat min der inkomsten voor de Spaanse koning en meer voor de Republiek. Van Oldenbarnevelt had daar graag wat startsubsidie voor over. Historicus Victor Einthoven beschrijft dat in zijn bijdrage aan het boek De Verenigde Oost-Indische Compagnie, tussen oorlog en diplomatie. Deze boeiende bundel bevat de bijdragen aan het in ju ni in Den Helder en Leiden gehouden congres 'Schenkagie en Conqueste', waar de diplomatieke en militaire kanten van de VOC werden bespro ken. In 1934 schreven P. Geyl en P. Bouwman dat de Republiek geen doelbewuste imperialist was. La tere historici meenden dat wel sprake was van een reluctant imperialism, 'een aarzelende expansie'. De stichter van Batavia, J.P. Coen, had van zulke subtiliteiten geen weet. In 1614 schreef hij de He ren XVII 'dat den handel sonder d'oorloge noch d'oorloge sonder den handle nyet gemainteneert connen werden'. Neem de Molukken, de specerij-eilanden waar zich tussen 1624 en 1658 de 'Ambonse Oorlogen' voltrokken. De VOC wilde daar kruidnagelen en nootmuskaat bemachtigen en kruiste er de de gens met de Portugezen. Aangezien Portugal des- De Verenigde Oost- Indische Compagnie i TUSSEN OORI.OG EN DIPLOMATIE tijds onder de Spaanse kroon viel, kon tegelijk schade worden toegebracht aan de Spaanse vorst. De strijd in de Oost was een verlengstuk van die in Europa. Niet voor niets bestond het VOC-perso- neel voor 40 k 50 procent uit militairen - niet ge ring voor een handelshuis. Ook in Europa steunde de VOC de Staatse zaak. In de eerste 22 jaar van haar bestaan hield ze zich bijvoorbeeld bezig met kaapvaart. Tegen de 200 schepen werden gekaapt, wat de VOC voor een bankroet behoedde en de vaderlandse autoritei ten belastinggeld opleverde. Ook leverde de Com pagnie bewapende schepen voor zeeslagen. Al met al heeft in de eerste decennia van de VOC de staat meer geprofiteerd dan de aandeelhouders. Pas na 1700 werden de rollen omgedraaid. Toen moest de staat de Compagnie overeind houden. Uiteindelijk draaide de overheid op voor alle schulden, maar 'de verre gewesten waar de Com pagnie lauweren en schatten gaarde' behoorden eveneens tot de boedel. In Indië heeft Nederland nadien op de VOC-fundamenten nog heel wat schatten gegaard. De moderne postzegel is ver van zijn roots afgedwaald. Hij heeft zowel qua jolige afbeelding als plakkracht (lijm in plaats van Arabische gom) meer weg van een sticker dan van een officieel postmerk. Dat besef wordt des te sterker als je 'Port betaald, een geschiedenis van de Neder landse postzegel' (Walburg, 17,95) doorbladert. Het chique uitgegeven boek verschijnt ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de postzegel. Alles staat erin: afdrukken van de eer ste Nederlandse postzegels (zie die van Willem de Derde hier naast) tot de vroege brieven. Heerlijk dat je nog gewoon een brief kon schrijven aan 'Door- luchtichste en Hoogeerw. Heer Monseign. FJ. van Pree, Bisschop van Haarlem te Haarlem' of 'den heer Wilhelm Sutthoff, Narva in Rusland' en dat de post dan nog aankwam ook. Foto's uit besproken boek roman recensie Marjolijn de Cocq 'De keizer van Ocean Park' door Stephen Carter Uitgeverij De Bezige Bij. Vertaling Inge de Heer en Johannes Jonkers. Prijs: €27,50. „De krabtaartjes zijn zalig, want de chef-kok is erin geslaagd ze vlokkerig en licht te houden zonder dat ze de vissige smaak hebben gekregen die erop duidt dat ze niet helemaal gaar zijn." Pagina 439/440 van Stephen Carters bestseller De keizer van Ocean Park, door uitgeverij De Bezige Bij aangeprezen als een 'grootse, van spanning door drenkte roman over ambitie, fa miliegeheimen, macht en de te loorgang van het recht'. Nog 396 bladzijden te gaan tot de ontknoping en hoofdpersoon Talcott Garland luncht met een mysterieuze achtervolgster na de even mysterieuze dood van zijn vader. Carter schrijft over krabtaartjes. Met 'pittige, maar niet opdringerige saus'. En 'lan ge, getande aardappeltjes die gefrituurd ogen, maar niet zo smaken'. Toen Stephen Carter, professor thriller recensie Arno Ruitenbeek 'Dubbelmoord' door Mark Billingham. Uitgeverij M. Prijs: €16,50. Dubbelmoord van Mark Billing ham is om twee redenen ver plichte kost. In deze Britse poli- cier van de bovenste plank doet rechercheur Tom Thome in al les denken aan collega Jack Frost (een sublieme tv-rol van David Jason). En het thema van de seriemoordenaar is op onge ëvenaarde wijze uitgewerkt. Regels en wetten zijn aan Frost niet besteed. Daderprofilering, de psychologische benadering, geduld, kruiperigheid ten op zichte van omhooggevallen dienders, tact en overleg zijn woorden die niet voorkomen in zijn vocabulaire. Godzijdank, want Frosts wijze van oplossen van zaken is even onconventio neel als doelmatig - en een lust om naar te kijken. Zo vergaat het je ook als je de verrichtingen van Thome volgt. Hij rust niet eerder voordat hij een aantal gruwelijke moorden in Londen heeft opgelost, zijn superieuren even gemakkelijk schofferend als een onwillige getuige. Thome ontdekt dat hij niet te maken heeft met één sërie- moordenaar, maar met twee. Geen kwestie van een copy cat of naaper, maar van een 'af spraak' tussen twee knapen die elkaar kennen uit hun gymna siumtijd. De geestelijk sterkste van de twee bedenkt de moor den, de zwakste loopt eigener beweging het politiebureau bin nen en dan begint het aftellen voor Thome en zijn ploegje. Billingham schrijft als een stand-up comedian, wiens bij- TendeJuimor uitstekend past bij de spanning en de stevige ka rakters. in de rechten aan Yale met een naam op het gebied van non fictie, van de Knopf Publishing Group een voorschot van vier miljoen dollar ontving voor The Emperor of Ocean Park en een tweede roman, zou er niet in zijn 900 pagina's dikke manu script zijn gesneden. Integen deel, hij zou het verzoek hebben gekregen nog dingen toe te voegen. Het voorschot was in 2001 een van de hoog ste ooit geboden voor een eerste roman, vier uitgeverijen streden om de rechten. Grote buitenlandse uitgevers hapten toe, Warner Bros tekende voor de verfilming. „Een uit muntende roman, die onze seksuele, raciale en religi euze angsten elektriseert", schreef Publishers Weekly. Maar hoe hyper ook de hype, De kei zer van Ocean Park wordt ver zwolgen door een vloedgolf van details en trivia. Het was de lekker makende combinatie van juridische thril ler en familiesaga die Knopf tot het miljoenenbod bracht, met de huidkleur en status van zo wel hoofdpersoon als auteur als toegevoegde waarde. 'De don kerder natie in de woorden van Talcott Garlands vader-de-rech- ter, alias De keizer van Ocean Park. Garland, lid van de Afro- Amerikaanse upperclass, is pro fessor in de rechten aan een prestigieuze universiteit. Na de dood van zijn vader, die als rechter het Hooggerechtshof net niet haalde wegens aan het licht gekomen onderwereldcon necties, wordt Garland op het spoor gezet van een familiege heim. Kapers op de kust volgen hem hardnekkig tijdens zijn speurtocht in juridische krin gen, wat ingrijpende gevolgen heeft voor zijn toch al wankele huwelijk omdat zijn even ambi- nr k E 17.1 R VAN OCEAN PARK tieuze als overspelige echtgeno te uit is op een rechtersbenoe- ming. Al noemde president Sonny Mehta van Knopf zijn aankoop vorig jaar een 'uiterst Ameri kaanse roman' om niet te veel nadruk op het Afro-Amerikaan- se accent te leggen, het blikveld van hoofdpersoon Garland raakt 'bedekt met felrode vlekken' (aldus de ver taling) wanneer zijn 'band met de donker der natie en haar on derdrukking te krach tig wordt geprikkeld'. En dat gebeurt regel matig, waarbij Gar lands neuzelige inter ne monologen over rassenverhoudingen de toch al niet vlot tende verhaallijn lamleggen. Witte en zwarte schaakstukken, luiden, hoe symbolisch, het eindspel in van Garlands vader. Stephen Carter - „I love chess, absolutely love it" - mag dan een schaakfanaat zijn, ook aan andere clichés heeft hij zich niet weten te onttrekken: het vuur gevecht op het kerkhof, de con frontatie valt speurneus en slechterik in zwaar noodweer. Wil de flaptekst dat Carters de buutroman 'sarcastisch, fantas tisch geschreven en vol humor' is, met clichés, krabtaartjes en cliffhangers die soms ronduit kinderachtig zijn - laat staan een gewicht van 1094 gram - is De keizer van Ocean Park vooral niet licht verteerbaar. „Als alles volgens plan verloopt, zal ik me kunnen ontdoen van de last die mijn vader mij heeft nagelaten. Dat verbeeld ik me althans, dom genoeg," kapittelt hoofdpersoon Talcott Garland zichzelf aan het einde van hoofdstuk 47. Om te voorspellen: „Maar er staat me nieuw onheil te wachten." Dat mag de lezer, die dan nog ze ventien hoofdstukken verder moet, toch wel hopen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 11