KUNST CULTUUR Een lesje bukken door de jaren heen Gezelligheid verdrijft avontuur op Lowlands Harmonie in het Noordwijkse open veld Piia Ollikka sluitstut van 'Vreemde Voge Gratis Openluch Filmvoorstelling Knallend einde museumfestival Cursussen Expressie 70 Festival in oude schepen Boekenfeest in Noordwijk Van waterballet tot toneelbordeel op de 25ste editie van de Amsterdamse Uitmarkt Bijzondere, nieuwe bandjes in Biddinghuizen op vingers van één hand te tellen maandag 26 AUGUSTUS 20; FotO: DPA frankfurt - Een gigantisch vuurwerk vormde gisteravond het einde van het Museumfesti val in Frankfurt. Er kwamen to taal 2,5 miljoen mensen kijken bij de exposities in de 22 musea die de stad rijk is. alphen aan den run - In sep tember beginnen bij Expressie 70 in Alphen aan den Rijn een aantal nieuwe cursussen. Het gaat om: 'creatief schrijven' (voor gevorderden en begin ners), 'schrijven van levensver halen' en een basiscursus foto grafie. Voor inschrijvingen of meer informatie, tel. 0172- 493737. amsterdam - Rond het Ooster dok in Amsterdam wordt voor de eerste keer een festival voor oude muziek gehouden. Musici uit binnen- en buitenland tre den op 14 en 15 september op in de historische schepen van de Vereniging Museumhaven Amsterdam, in het grote ruim van het VOC-schip en op de binnenplaats van het Scheep vaartmuseum. Het festival, dat vermoedelijk jaarlijks zal terug keren, vormt een opmaat voor het op de kop van de Oostelijke Handelskade geplande Muziek- gebouw, dat medio 2004 open moet gaan. noordwijk - Kinderboeken, ro mans en thrillers. Zaterdag 31 augustus vindt in Noordwijk weer het jaarlijkse Boekenfeest plaats. Op het vissershofje Lombok zal antiquariaat Moby Dick talloze boeken voor een halve euro aanbieden. Ook Boekhandel Van der Meer aan het Vuurtorenplein gooit oude voorraden voor een prikkie in de uitverkoop. Voor boekenlief hebbers en snuffelaars een bui tenkansje dus. Het Boekenfeest duurt van 10.00 uur tot 17.00 door Marjolijn de Cocq Amsterdam - Wat wél doorging zaterdagavond op het verdron ken Museumplein: 'Waterlanders' van dansgroep Krisztina de Cha- tel, toepasselijke choreografie voor twee duiksters in met water gevulde cilinders. Van waterballet tot toneelbordeel op de 25ste edi tie van de Uitmarkt in Amster dam. En een lesje bukken door de jaren heen, met Beatrix-buk, Wil- leke Alberti-buk en - 'kunstjesma ker stort zich in de orkestbak' - Herman Brood-buk. „Als je gek bent, ben je wat. Als je gek bent, ben je gek." Acteur Jacques Commandeur, leesbril letje halverwege de neus, draagt zijn monoloog als 'Keefman' voor. Eén toeschouwer heeft hij in de kleedkamer van de Am sterdamse Stadsschouwburg. De toi-toi-briefjes en rode rozen van de première van Ivo van Hoves 'Carmen' de avond tevo ren liggen nog in de gang achter het toneel. Een roze spot wijst de weg. Commandeur houdt to neelbordeel, één euro voor een monoloog. In andere 'peeska mertjes' Henk van Ulsen, Cas Enkelaar, Adelheid Roosen. Laat je cultureel bevredigen op de Uitmarkt. Het toneelbordeel is onderdeel van het twaalf uur durende programma De Ope ning waarmee het Nederlandse toneelwereld het seizoen 2002/2003 inluidt. Eén op één met een acteur, spannend en ook een beetje eng. Roosen 'doet iets met pindakaas', klinkt het. „Ik vermoed dat het alle maal wel vaklui zijn", stelt een oudere heer in de rij gerust. Een bordeelbezoekster wil als ze naar buiten komt 'nog wel een keertje'. „Heel bijzonder om met Henk van Ulsen in één kleedkamer te zitten. Het is toch dé Henk van Ulsen." Tegenover het klein en intiem van de kleedkamervoorstellin gen in de Stadsschouwburg, staat op de Uitmarkt het groot en massaal van de jubileums how met 'mega-musical-med- ley" en Tsjaikovski - inclusief ka nonschoten van de Gele Rijders - tijdens het slotconcert van het Nederlands Philharmonisch Or kest met zijn nieuwe chef-diri gent Yakov Kreizberg. Op een kleine dertig binnen- en buiten podia rond het Leidseplein zijn driehonderd voorstellingen in gepland, nieuw aanbod voor een nieuw seizoen of, speciaal voor de gelegenheid, terug in de tijd. Zo tonen toneelcriticus Hein Janssen en 'cultureel correspon dent' Michaël Zeeman als semi- komisch presentatieduo, geflan keerd door twaalf topacteurs, met fragmenten van Vondel tot Gerardjan Rijnders, hoe de Ne derlandse toneelbibliotheek ge vuld is. Want, zegt Zeeman, 'vanaf de Middeleeuwen wordt geklaagd over het vermeende feit dat er geen Nederlandse to neelschrijftraditie bestaat'. Henk van Ulsen doet Bredero, om daarna op te biechten dat hij uit de nieuwe Van den Ende/Thea- tercompagnie-productie Requi em voor een Zwaargewicht is gestapt. „Niets van moeilijkhe den, helemaal niet deze keer. Maar het kostte me zoveel tijd, die wilde ik anders, en wat rijker verdelen." Te groot voor het benauwde bo venzaaltje van Paradiso dat hem zaterdag wordt toebedeeld, is inmiddels liedjeszanger Maar ten van Roozendaal. Een dag la ter staat hij wél op het grote sponsorpodium op het Muse umplein. In Paradiso stijgt de temperatuur richting de veertig graden als hij, begeleid door bassist Egon Kracht, zijn optre den besluit met Water': „Als de hemel valt/en het water komt." Even later valt de hemel. De in formatiemarkt spoelt weg en het Museumplein loopt onder. Danny Malando met zijn twin tigkoppige tango-orkest moedigt de laatste paraplu's voor het Promenadepodium aan: „Hou door Rob Broere biddinghuizen - Eigenlijk maakt het niet meer zoveel uit wat je op een popfestival neerzet, van daag de dag. De massa komt toch wel, en de moderne muzi kale omnivoor gaat net zo hard uit zijn dak bij Kom en Flip Kowlier als bij Brainpower of Ronnie Tober. Dat neemt niet weg dat een popspektakel dat zich blijft profileren als avon tuurlijk en vernieuwend dat ook waar moet maken in de pro grammering. De voorgaande edities van Low lands boden al veel gevestigde namen en herhalingen, op de tiende aflevering waren de nieu we, bijzondere bandjes waar achtig op de vingers van één hand te tellen. De nieuwkomers die er op dit moment echt toe doen, zoals The Strokes, The Vi nes en Jazzanova, stonden op de Engelse festivals in Leeds, Glastonbury en Glasgow en op het - geheel verregende - Belgi sche Pukkelpop. De zestigdui zend bezoekers van het festival in Biddinghuizen moesten het doen met Stereo MC's, Jon Spencer Blues Explosion, Arid en Underworld, om maar eens wat inkoppertjes te noemen. Black Rebel Motorcycle Club, eerder te zien op Pinkpop, was de enige vertegenwoordiger van de nieuwe rock-'n-roll bewe ging. En het aandeel Nederland se bands was dit jaar onevenre dig groot. De nationale produc ten deden het, onder de vlag van Essent Awards, erg goed, dat wel, maar iedereen heeft ze de laatste maanden in zijn of haar directe omgeving aan het werk kunnen zien. Echte muzikale verrassingen waren, zoals gezegd, dun ge zaaid. Vrijdag zorgde de psyche delische Britrock van The Coo per Temple Clause voor de no dige opwinding en konden de heupen los op de verfrissende tangodance cross-over van Go- tan Project. Zaterdag waren het de Arabisch getinte worldbeats van Ekova, de lounge en reggae van The Bees en de wonderlijke mengeling van ballads, chan sons en hiphop van Gonzales die opvielen. Ook het kinder- Ook Biddinghuizen ontkwam niet aan de regen. Het festivalterrein van Lowlands veranderde in een modderpoel. Foto: GPD/Harmen de Jong koor Scala, dat a capella num mers zong van Muse en Björk, zorgde voor een bijzondere er varing. Het festival begon gisteren sterk met dynamische gitaarpop van Saybia en filmische, jazzy post rock van Jagga Jazzist. Muziek voor fijnproevers. Heel wat an ders dan de knetterharde nu metal van Kom, de poppy grun- gerock van Nickelback en Incu bus en de massahysterie van Junkie XL. Het werd allemaal strak en vakkundig gespeeld, maar voegde weinig toe aan wat we al wisten. Als het festival op muzikaal ge bied zo weinig te bieden heeft, waar komt men dan voor, vraag je je af? Vast niet voor de thea ter- en dansvoorstellingen, de li teraire lezingen en de stand-up comedy. Want zoals gebruikelijk was er bij de Juliet, Foxtrot en Echo-tent weer geen doorko men aan. En wie wil nou een uur in de rij staan? Dan mis je weer een van die spaarzame leuke bandjes. Nee, vraag een doorsnee Low- landsbezoeker naar de reden van zijn komst, en hij zal zeggen 'de gezelligheid'. Voor het bier, het rijke, door talloze dj's opge luisterde nachtleven, het naar elkaar kijken, mee trommelen in de percussieworkshop en om met zijn duizenden in het stro te zitten kijken naar de film Ali G Indahouse. Voor het lekkere eten, ook. Want de catering wordt elk jaar beter, dat moet Voor de gezelligheid, dus. Daar voor staat men met liefde drie dagen opeen gepropt op de camping, waadt men door de modder en laat men zich geld uit de zak kloppen. (Wordt het niet eens tijd om stil te staan bij de absurde bedragen die moe ten worden neergeteld voor sommige drankjes en een sma kelijke, maar eenvoudige maal tijd?). vol, we gaan een zonnig liedje voor jullie spelen." De zaterdagavond zou op het Museumplein in het teken staan van de dans. Maar al kijken de dansers van het Internationaal Danstheater op het Doenpodi- um nog een half uur hoopvol naar de donkere hemel, de meeste voorstellingen worden geschrapt. Bij het over de vijver gebouwde podium waar het Na tionale Ballet 'op water' wilde dansen, wagen twee verregende jongens zich uit arren moede aan de in het programmaboekje beschreven 'Uitmarktshuffle': „Zet uw rechtervoet voorlangs naar rechts. Sluit aan met de lin kervoet en klap éénmaal in uw handen." Een enorme rij vormt zich voor 'tijgerin op sloffen' en 'diva in de dop' Mylène d'Anjou, lekker binnen maar weinig kans in dat ongelukkige bovenzaaltje van Paradiso. Op het Max Euwe- plein kijken de technici het een half uurtje aan en besluiten als de hoosbui iets afzwakt 'het voorzichtigjes maar de probe ren'. Kasper van Kooten, voor heen drummer van Acda en de Munnik, kan zijn debuut maken als zanger met eigen liedjes en eigen band. Op de zonniger zondag mag hij weer, maar dan als cabaretier in Bellevue. Het Museumplein doet dan ook weer mee met publiekstrekkers als Di-rect en Racoon. In de Stadsschouwburg oreert 'bukmeester' Hajo Bruin zater dagnacht over de geschiedenis van het buigen, toneelterm 'bukken'. „Buigen met enige sierlijkheid kunnen Nederlandse acteurs niet. Het buigen is teloor gegaan." Pierre Bokma demon streert de Beatrix-buk ('onder het motto De leugen regeert, ta melijk arrogant'), de WÜleke Al- berti-buk ('Samen Zijn met héél veel uitgestrekte armen'), de Herman Brood-Buk ('kunstjes maker stort zich in de orkest bak'). Gijs Scholten van Aschat kontdraait de Freddie Mercury- buk, Marlies Heuer wankelt de Anneke Grönloh-buk. De Juli- ana-buk CWie ben ik dat ik dit mag doen') is voor Joop Admi raal. De enige soort die buigt en klapt in de natuur is de mens, constateert spreekstalmeester Titus Muizelaar. „Waarom roept u nou niet: leuk, mooi? Dan roe pen wij terug: hartstikke graag gedaan." Piia Ollikka op de vijver achter Raadhuis De Paauw. Foto: Hielco Kuipers door Wijnand Noot wassenaar - Onbeweeglijk staat Piia Ollikka in het water. De lan ge grijze jurk valt als een laken over haar kleine en tengere ge stalte. Van de oever doemen ambient-klanken op. Piia komt in beweging. Een tovenares uit Finse moerassen, maakt ze ge baren die betekenis suggereren, als een Balinese dans, vol con centratie. Ze reikt in het water met haar arm, brengt er met de hare een witte hand uit om hoog. De hand is verbonden aan een touw. Meter voor meter komt het touw naar boven, en kele keren losgetrokken uit de diepte. Elke keer dat dat ge beurt, borrelt het rood uit het water op. Tenslotte ontknoopt ze het touw vanonder haar jurk. Ze maakt het los als een na velstreng. De hand drijft weg op het water. Piia loopt op de oever toe. De klanken sterven weg, het is voorbij. Met de performance 'Abyss' sloot Piia Ollikka gisteren de beeldententoonstelling 'Vreem de vogels' af, die vanaf 2 juni te zien was in en rond het Wasse- naarse raadhuis De Paauw. 'Abyss' was het laatste deel van het voor de gelegenheid gecom poneerde 'Echo in the void', dat twee eerdere delen had. Het eer ste was 'Monument', waarmee "Vreemde vogels' opende, en het middelste 'Nucleus', dat op midzomernacht plaatshad. Eén van de dingen die je erover kunt zeggen, is dat het 'over identiteit gaat': Ollikka, die ook vertegen woordigd is op de beeldenten toonstelling op het Haagse Voorhout, heeft meermalen aangegeven dat haar inmiddels vijfjarig verblijf in ons lan geconfronteerd heeft m vraag: Wie ben ik? De opdracht die kunst meekregen van de Com* Beeldententoonstelling w te doen met het thema 1 lii de vogels'. Piia Ollikka voem een vreemde in ons land n identiteit problematiscl ;r noemt men een vreemde De vogels die de afgelop e mer zijn neergestreken park van Raadhuis De ftt hebben de trek weer aai Niet alleen de vijver achi (1 raadhuis, waar 'Echo void' plaatshad, ook hetDi veld en het bos tot aan de straatweg zullen verlaten D Maar niet voorgoed; de missie is zo te spreken 01 v succes van "Vreemde dat zij overweegt de tentoi ling tot een drie-, vierj. evenement te maken. Bij een herhaling van he cept hopen de organisato een even grote participatl verschillende kunstvorm dit jaar - niet alleen voj draagvlak in Wassenaar voor de uitwisseling in d sten. Vermelding verdiei initiatief van een aantal1 naarse en Leidse dichte naar aanleiding van de bfl elk een gedicht te schrijv midzomerdag droegen zi de beelden voor, gistereif' de bundel gepresenteerd n ze door boekhandel De Kkc verzameld. Wie iets blijvei overhouden aan "Vreemi gels', kan hier de woord'v zij losmaakten vangen er ven of gedichten bij beeld los van die beelden kt staan. e muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Trio Frans de Wijs, met gastoptredens van Pia Beek, piano en Eddy Doorenbos, zang. Gehoord: 25/8, Palaceplein, Noordwijk aan Zee. Het Palaceplein in Noordwijk aan Zee: een magische cirkel van overwegend middelbaren, gebiologeerd door het vitale Trio Frans de Wijs. Hoe is dat zo gekomen? Dit openlucht-concert is ont staan in samenwerking met de Stichting tegen Zinloos Geweld. „Wij willen toch allemaal zon der geweld, in harmonie leven. En wat kunnen we dan beter doen dan naar goede harmoni sche muziek luisteren." Zo in troduceerde Jurgen Wonder- gem, directeur van het splinter nieuw herbouwde Palace Hotel, het Trio Frans de Wijs, in de sa menstelling Ruud Jacobs, bas, Joost Potoka, drums en De Wijs zelf achter de (Yamaha-) vleu- gel. De Wijs wordt lyrisch als hij spreekt over de pianist Errofi Gamer. Zijn hele leven is door trokken van deze beroemde jazzpianist. Elke dag opnieuw probeert hij Gamer te benade ren, zowel in techniek als in muzikaliteit. Bij Gamer zit het in het slagwerk van constante akkoordvariaties in subtiele of schrille verkleuringen in de rechterhand. Waarop de linker hand traag reageert, dus steeds een beetje achterblijft. Ruud Ja cobs speelt daar voorbeeldig re laxed op in. Met lange chroma tische lijnen op en neer deinend, op onverdachte ogen blikken inhouden en met een paar intervallen uithalen, en weer onnavolgbaar soepel doorplukkend. De niet rivalise rende speeltrant van het drietal is bijzonder opvallend. Joost Potoka streelt en striemt de bassdrum als vanzelfsprekend. Hij laat het geveeg en geklop geraffineerd vallen in de prettig aangetaste, verbrokkelde of ver sierde melodie. Dit trio speelt met heel weinig versterking in opperste harmonie, en dat 'in het open veld'. Bekende krakers als 'Lullaby of Birdland', 'Autumn Leaves' (be ter bekend als het Franse chan son 'Les Feuilles Mortes'), 'Cheek to Cheek' en 'Misty' ma ken de mondaine voetjes los. Ritmisch deinen de hoofden en verzaligd wordt er naar elkaar gekeken. Een feest van her- en erkenning. Na de pauze introduceert De Wijs op genereuze wijze 'the Flying Duchess', Pia Beck, die het hele concert al aandachtig, met de vingers ritmisch knip pend, heeft zitten luisteren. In prachtig geel mantelpak, gou den genopte schoenen en met haar eeuwige sigaret laat ze zich stralend in het voetlicht plaatsen. En als ze dan bm spelen, met haar bloedeijtr tro 'Lullaby of Birdland', |g er geen houden meer al kort bestek laat zij haar tts de revue passeren mét hi>( gen oude bassist Henk If hoek. Net als vroeger in SN ningen (de Flying Dutte bar) méékt zij dit feestjejk opzwepend, lachend, de P twee als het héér uitkae ruimte gevend. En om het helemaal 'O.Sp maken haalt Frans de dy Doorenbos, vocalist \f aloude 'Millers' sextet kring, die als een waai Frank Sinatra 'The Ladfe Tramp' zingt, licht hees, fe tig onderkoeld, als 'eenj god de zee ontstegen'. (advertentie) Donderdag 29 augustus 2002 21.15 uur - Beestenmarkt - Leid^ mot George Loidtch Dagblad Opaalucbtbloscoap Op megascherm van 15x7 meter

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 10