GELOOF 8c SAMENLEVING Dit alles is één groot dwaalspoor' 'Fietsendieven komen er te gemakkelijk vanaf DUIN EN BOLLENSTREEK Zuid-Holland geeft miljoenen te veel uit aan archief A11CIIIEVEN So W-kerk bevriezen bijdrage a Wereldraj ANNO 1902 ANNO 1977 I uit de Leidsch Dagblad den haag - De provincie Zuid-Holland heeft miljoenen te veel uitgegeven bij het afslanken van het provinciaal archief. Bo vendien is veel waardevol materiaal ver nietigd, doordat die operatie is uitge voerd door onbekwame medewerkers. Dat zegt Hagenaar Henk Frans, oud-me dewerker van het Provinciaal Archief. Volgens Frans had het afgeslankte archief al in 1995 overgebracht moeten worden naar het Algemeen Rijksarchief, het te genwoordige Nationaal Archief. Maar ómdat het archief niet op de juiste wijze tvas behandeld, werd het niet geaccep teerd door het Rijksarchief en moest het werk opnieuw worden gedaan. Aanvankelijk was een bedrag van 1,3 mil joen gulden begroot voor de hele opera tie. Maar na 1995 kwamen de kosten voor de afslanking van het archief - tot en met 2005 - uit op 7,8 miljoen gulden (ruim 3,5 miljoen euro). Naast de extra kosten vindt Frans het verschrikkelijk dat goeddeels onduidelijk is welke delen van het archief zijn wegge gooid. „De hele operatie is gedaan door herintreedsters en door allochtone me dewerkers, omdat er op die manier sub sidie voor het project kon worden gekre gen. Niets ten nadele van die mensen, maar om op een verantwoorde wijze met een archief om te gaan is minstens havo nodig, met daarbij nog een aanvullende archiefopleiding. Het gaat hier om een bestuursarchief, dat uitpuilt van over heidstaal, juridische termen en water staatsjargon. En dat is door de provincie overgelaten aan mensen die amper we ten wat waterstaat betekent." Volgens Frans maakt de manier waarop de afgelopen jaren in Zuid-Holland met het archief is omgesprongen het lastiger om een goed inzicht te krijgen in de re cente affaires op het Provinciehuis - zoals de Ceteco-affaire en de verdenking van corruptie van ambtenaren die werkten bij de kantoren die zich bezighouden met beheer en onderhoud van Zuid-Hol landse wegen. „Laat ik er dit van zeggen: Als je archief volledig op orde is, is het een stuk makkelijker achter de waarheid te komen." De provincie Zuid-Holland erkent in een reactie dat de afslanking van het archief problemen heeft opgeleverd. Maar met name 'als nasleep van de Ceteco-affaire' zou de situatie rond het Provinciaal Ar chief volgens Zuid-Holland inmiddels zodanig zijn verbeterd dat de mening van Frans 'achterhaald' wordt genoemd. utrecht - De Samen-o jj kerken hebben dit jaar hi tributie aan de Wereldra Kerken bevroren. De He de, Gereformeerde en I J Kerken, die samen tot de ste geldschieters van hei j menische orgaan b handhaven hun gezan0 bijdrage op 72.000 euro. e De kerken, die zelf met fi Sl le problemen kampen, c nog niet bepaald hoevee 2003 aan de Wereldraa maken. De Wereldraad bezig met een campagni inkomsten uit contribute de 342 lidkerken flink te gen. De helft van de lit betaalt niet eens de mir contributie van 1000 Z\ franken (680 euro) per ja De Wereldraad kampt ot met een tekort van ruim euro. Het algemeen krijgt daarom tijdens 2 mende vergadering, van u gustus tot en met 3 se u in Genève, een drastisch nigingsplan voorgeschoti budgetten moet met 10 omlaag. Verder wil de 01 tie een hypotheek op hel I kwartier in Genève neme De Evangelische Kerk ii land, de grootste finant 1 de Wereldraad, is van pl contributie volgend jaar 1 verhogen van 1,36 tot 1 s joen euro. De synode ns bijdrage volgens een voerster in november gi!l ren. De Lutherse Kerken 11 den en Denemarken, langrijke geldschieters, vorig jaar echter te beslo lidmaatschapsbijdrage tö gen, weet de Nederlandr vaardigde in het algem 1 stuur, ds. L. Houwefing. Behalve contributies vai kerken ontvangt de Wei 1 ook bijdragen van ondei ontwikkelingsorganisatie Nederland dragen bijvo Kerkinactie en de prot1 medefinancieringsorgan11 ICCO bij. De totale inla van de Wereldraad uit J zijn vorig jaar gedaald v1 31 miljoen tot 29 miljoenli Graveeractie politie moet aantal diefstallen terugbrengen Zaterdag 23 Augustus HAZERSWOUDE - In de laatste weken is het een paar maal voorgekomen, dat in de Ned.-Herv. kerk de godsdienstoefening moest worden bekort wegens de invallende duisternis. Had men dan geen lam pen? Welzeker; maar de heeren kerkvoogden zijn be zig met plannen tot betere verlichting en nu wordt er waarschijnlijk gevreesd, dat als de oude lampen eenmaal weer hangen, die heren wel eens kon zeggen.- "Ze zijn toch nog zoo kwaad niet" of kunnen het er best nog een jaartje mee doen" tusschen meenen wij op goeden grond te kuni mededeelen, dat gisteravond de kogel door d« is gegaan; maar dit neemt niet weg, dat we a. dag nog in den donker zouden zitten, als de p kant de avondbeurt niet op z e s uren had ges plaats van halfzeven. SASSENHEIM - Een mam moetkraan tilde gistermid dag omzichtig het bijna zes meter hoge smeedijzeren kruis van de Pancratiuskerk. Eenmaal op de begane grond constateerden deskundigen dat het gevaarte op meerde re plaatsen ernstige roest- plekken vertoonde. Foto: Archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaa bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 Ln.v. Dagbladuitgcverij Damiate b.v. Postbus 507,2003 PA i onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d. (datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie v Leidsch Dagblad, Kooseveltstraal 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. door Rob Onderwater noordwijk - Het is donderdag, de grote graveerdag voor fietsen in Noordwijk en Noordwijker- hout. Wie dat wil, kan in het ka der van fietsdiefstallenproject de postcode van het huisadres in zijn fiets in vier daarvoor aange wezen fietszaken laten graveren. De postcode in het frame van de fiets moet de dieven afschrik ken. Maar is dat wel zo? Kees Zuidhoek van Kees' Fiets shop in Noordwijk heeft zijn twijfels. Hij stelt dat alle beetjes helpen, maar de actie is dweilen met de kraan open. Een me vrouw ziet het nut van de actie wel in. Binnen een paar minu ten is ze geholpen. Met vaste hand graveert Zuidhoek haar postcode onder het zadel. „De eerste keer dat ik dit deed ging dat wel anders", weet hij. Zuid hoek zegt dat hij het op een ou de fiets heeft geleerd. Vooral in de weekeinden wor den er in Noordwijk veel fietsen gestolen. De mevrouw, die ano niem wil blijven, zegt dat dat mede komt door het gebrek aan fietsenstallingen. „Als ik naar het stand ga, dan moet ik mijn fiets op de Boulevard zomaar ergens neerzetten. Dan moet je geluk hebben als er een paal vrij staat. Noordwijk zou een voor beeld moeten nemen aan Kat wijk, dat is daar veel beter gere geld." De mevrouw kan haar fiets even verderop tegenover de Hoofdstraat bij een bewaakte stalling neerzetten, maar daar Kees Zuidhoek graveert met vaste hand een postcode. Foto: Mark Lamers maken weinig mensen gebruik van. Kees Zuidhoek weet de re den: „Dat kost geld. In die stal ling zie je hooguit tien fietsen staan en daarbuiten honderd." Kees Zuidhoek zelf heeft voor de strandgangers een goede tip: Bind zoveel mogelijk fietsen aan elkaar vast. Dat schrikt de die ven af. De methode om een postcode te laten graveren vindt hij eigenlijk maar niks. Het is volgens hem achterhaald. „Te genwoordig zit er in de moder ne sloten een chip. Die is geregi streerd en is bijvoorbeeld via in ternet veel makkelijker op te sporen." De politie zou ook goed werk kunnen verrichten. „Maar ik weet dat ze tot over hun oren in het werk zitten. Daarom vraag ik me nu af waarmee ik bezig ben. Want ik weet dat er gestolen fietsen op het bureau staan, waarvan de eigenaars niet eens weten dat hun eigendom er staat. Om de simpele reden dat ze geen tijd en mankracht heb ben om de eigenaars te bellen. Ik heb het daar met de politie wel eens over en dan komen ze met dit verhaal. Maar ja, het is makkelijker om met een laser auto's te bekeuren dan fietsen dieven te grijpen." Kees Zuidhoek vindt dat fietsen dieven er veel te makkelijk vanaf komen. „Als iemand een fiets steelt, loopt hij binnen een uur weer buiten. Maar als jij een krat bier uit de tuin haalt van je buurman, dan word je veel lan ger vastgehouden." Hij had laatst een vervelende ervaring, waarmee Zuidhoek eigenlijk niet naar buiten wil treden. „Laten we het erop houden dat ik de politie op een diefstal attendeer de, maar dat ze geen tijd had den om te komen. Daarom heb ik er voorlopig niet zoveel ver trouwen in dat alles goed komt. Wat niet wegneemt dat ik mijn medewerking aan deze actie heb verleend." Speciaal voor deze actie heeft Zuidhoek zijn neefje Marcel ge charterd. Hij schrijft de postco des op en brengt de fietsen naar zijn oom Kees. De actie trekt re delijk wat klanten. Dat komt mede omdat het gratis is. Fiets- hersteller Kees Zuidhoek zelf houdt er niks aan over. „Het is mij opgedragen door de politie. Ha, ha." Een woordvoerder van de politie geeft toe dat de fietsendiefstal niet hoog op de prioriteitenlijst staat. Zaken als geweld gaan voor. „Maar dat wil niet zeggen dat we er niks aan doen. Het is wel zo dat politiemensen zelf zich niet bezighouden met het teruggeven van de fietsen aan de rechtmatige eigenaren, dat gebeurt door mensen van de fa cilitaire ondersteuning. Als het zo is dat er in Noordwijk fietsen staan, die nog niet zijn terugge ven aan de rechtmatige eige naar, is dat een slechte zaak." Dinsdag 23 augustus ALPHEN AAN DEN RIJN-Ruim negentig vrouwen en één enkele man begonnen gistermorgen officieel hun eerste schooljaar op de dagmavo voor volwasse nen in de voormalige Bethlehemschool aan het St. Jorisplein. Een voor Alphen nieuwe opleiding die met drie volle klassen en een wachtlijst van start gaat. Gistermorgen werden de roosters uitgedeeld en kreeg de eerste schooldag een officieel tintje mee door de komst van de inspecteur voor het onderwijs L.J. Stortenbeker. Een gang die de inspecteur graag had willen maken. Twintig jaar geleden namelijk werd in dezelfde gymnastiek zaal het officiële startsein voor de handelsavondschool gege ven. Een school waarvan de heer Stortenbeker directeur werd. "Die handelsavond school was als het ware mijn geesteskind". Alphen ging ver volgens een 'huwelijk' aan met Gouda (Stichting Avondschool voor Voortgezet Onderwijs) waaruit de dagmavo werd ge boren. Zonder die avondmavo had de dagmavo nooit van start kunnen gaan, zodat deze dag mavo voor volwassenen eigen lijk mijn geesteskleinkind is, aldus de heer Stortenbeker. Dat de feitelijk niet juiste naam moedermavo de laatste jaren zo ingeburgerd raakte is niet zonder reden. Een lande lijke enquête heeft uitgewezen dat 94 pet. vai cursisten op de dagmavo voor volwassenen uil wen bestaat. Ongeveer 80 pet. van de cursisti i gehuwd, terwijl 12 pet. gehuwd is geweest. B helft van alle gehuwde cursisten (48 pet.) hei twee kinderen, terwijl 2 pet. zes of meer kindia heeft. De gemiddelde leeftijd van de cursistei blijkt uit de enquête, is 35 jaar. Het merende pet.) heeft de huishoudschool gevolgd, 18 pc alleen op de lagere school, terwijl 9 pet. voort lager onderwijs heeft gevolgd. leiden - Meestal zit de deur pot dicht, naast de kleine etalage aan het Kort Rapenburg. Achter een stalen traliewerk blinkt het blad goud van talloze iconen, en sta tenbijbels liggen opengeslagen. „Ik heb geen klanten. Dit is geen Winkel. Het is mijn verzameling." i lleen voor wie aanbelt doet hij pen, de eigenaar van King's ross, Ornamenta Ecclesiae. Wie even snel een campy icoon of een avondsmaalbeker wil sco ren voor de heb, komt van een koude kermis thuis. „Dan zeg ik: ga maar naar Noordwijk, daar kan je iconen kopen, als iemand hier komt met een zak geld maar geen enkele verwantschap met een stuk, dat hij ziet als hebbeding, dan is hij hier aan het verkeerde adres. Dat klinkt onvriendelijk: het staat toch in de etalage? Een enkeling wordt dan boos." Nee, Jacques Kattenberg ver wacht meer van zijn bezoekers dan geld. „Dit is ook geen win kel. Het is mijn verzameling. De mensen die hier komen zijn amateurs met dezelfde tik als ik. We wisselen uit, als ik iets dub bel heb. Als ik het gevoel heb dat het in goede handen terecht komt, dan kan het zijn dat ik iets verkoop." De drempel is hoog. Als er ie mand komt, is het gebruikelijk dat die nog een paar keer terug komt. Vaak onstaat daaruit een goede relatie. „Laatst was hier een Amerikaanse toerist, die ethiopica bleek te verzamelen. We krijgen een gesprek, met een diepgang als een koraalrif. Hij stond hier met tranen in zijn ogen. Ja, aan die man heb ik wat verkocht." Hij herinnert zich nog goed dat een oud vrouwtje binnenkwam èn een kruisje zag hangen van koeienbot. „Waarde: dertig cent. ijlet vrouwtje vertelt me met grote bellen van tranen dat ze eenzelfde kruisje had van haar qverleden man, maar dat ze het is kwijtgeraakt. Dan is het ver rukkelijk om haar te vragen: mag ik u deze aanbieden." Het laatste dat je zou denken van Kattenberg temidden van plank en dan zaten ze te bouten. Dat ding duvelde uit hun kle ding. Deze heeft eeuwen lang in een beerput in Leiden gelegen. „Zal ik er eens een boek laten ruiken? Helemaal van leer. Het ruikt naar rook." De antiquair dwaalt door zijn collectie, trekt zo hier en daar een la open. Kijk, daar staat een geketende Jezus zonder armpjes, gekregen van een oude dame die het op zol der had staan. Binnenkort gaat het naar het museum. En in die la: een kruisje uit Peru, een or nament uit Egypte. Een zegen- kruisje uit Ethiopië, met een mi nuscuul schepje aan de onder kant. „In Ethiopië was het onder het religieuze regime van de is lam verboden om christelijke symbolen te dragen en te tonen. Gebruiksvoorwerpen mochten ze wél maken. Dus wat deed men? men maakte van een kruis een oorschepje." zijn iconen, zegenkruizen en heiligenbeelden, is dat hij een verleden als hervormd predikant achter zich heeft. Collega's vra gen zich hoe een protestantse dominee 'met dat roomse ge doe' van doen kan hebben. „Je moet weten waar de wortels lig gen, zeg ik dan. Lees de oude kerkvaders, kijk naar de ooster se, de koptische, de Ethiopische kerken... het bijt elkaar niet. De wortels liggen in de moederkerk. Je kunt je moeder vaarwel ge zegd hebben en het huis uit zijn getogen. Maar vanuit een ander onderkomen kun je respectvol terugkijken naar het ontstaan van het christendom, naar de patres van de kerk, onze vade ren." Hij weet dat er protestantse col lega's zijn die iconen en katho lieke afbeeldingen wel afwijzen. „In een amicaal gesprek zou ik hen willen vragen: wat denk je dan van onze eigen denkbeel den? Onze dogma's die zo'n centrale plek innemen dat ze bijna aanbeden worden? Want daardoor ontstaan ook vervor mingen." Venster Je moet de nadruk niet leggen op de 'verwordingen', zoals hij het noemt. Natuurlijk liep de iconencultuur voor de beelden storm 'gierend uit de hand'. .Af beeldingen stonden overal, op muren en op deuren." Maar laat niemand zeggen dat iconen worden aanbeden. „Dat is een kronkel. Iconen zijn een venster naar de hemel, dat tot nadenken stemt Het venster zelf wordt niet aanbeden." Dit is een verzameling van 56 jaar, wijst hij. Hij voelt sterk dat de stukken hem toevallen. Via veilingen, maar ook als aanden ken van iemand in de laatste le vensfase. Zijn waardevolle stuk ken voorbestemd om in zijn be zit te komen? „Dat is een te gro te mond vol. Maar tochdat din gen mij geworden zijn is niet toevallig, maar het valt me wel toe. Het begrip 'toeval' is een enorme theologische zwerfkei, waar mensen zich bont en blauw aan gevallen zijn. Van de voorzienigheid kan je eigenlijk alleen maar zingen. Woorden roepen alleen maar misverstan den op, dan ben je al snel met nonsenszaken bezig. Ik heb sterk het gevoel dat dingen mij toekomen. Dat is een heel ander verhaal dan: ik heb een zak geld en ik koop. Nee, je krijgt het! en dan mag het best wat kosten." Ruiken Overal zit een verhaal aan vast. Dat avondmaalservies van tin bijvoorbeeld, uit 1745. „Daar kan je een heel boek over schrij ven. Ik werkte in een kerk, de kast van de consistoriekamer ging open en dit servies kwam eruit. Het zat toch onder de tin- Dwaalspoor Of hij een mysticus is, daar moet hij over nadenken. Liever herkent hij zich in iemand als de Leidse astronoom Vincent Icke, die vol verwondering het heelal in kijkt. Toch heeft mystiek gro te betekenis voor hem.Als wij over God spreken alsof we hem begrijpen en grijpen kunnen, dan spreken we blasfemische onzin. Nee, in de protestantse kerk kom ik aan mystiek niet te kort. Want weet je, het hele sca la aan vormen en attributen binnen de Rooms-Katholieke Kerk geeft nog geen enkele aan leiding tot nadenken. Dat mysti ficeert en verhult meer dan dat het onthult Mystici houden juist van eenvoud." Is mystiek dan strijdig met pracht en praal? Ja, denkt hij, dat kan, want voor je het weet ben je van het rechte spoor af. „Kijk", wijst hij met een wijds gebaar om zich heen. „Dit is één groot dwaalspoor. Als we er niet doorheen leren kijken. Maar al die papieren dogmatieken, dat zijn óók dwaalsporen, net als al lerlei gouden tierelantijnen." Kings Cross, Ornamenta ecclesi ae, Kort Rapenburg 18 Jacques Katten berg, eigenaar van Kings Cross, 'Orna menta ecclesi ae', Kort Rapen burg 18. 'Dit is geen winkel, dit is mijn ver zameling.' Foto: Henk Bouwman pest, dus de kerk schonk het me. Kan je nagaan wat voor een betekenis het voor mij heeft: in het geschenk krijg je de gever mee, een gift is een bezegeling. Zo heb ik veel stukken waar ge zichten achter staan, mensen, tradities. „Kijk hier, een armenpenning. Er staat 'W.B.' op: wit brood. Voor een arme weduwe. Ik druk dat vrouwen wel eens in hun handen en vraag dan: weet je wat je nu in je handen hebt? Wij komen om in de rijkdom. En hier, een christusfiguurtje, 350 jaar oud. De beentjes zijn eraf. Zo'n beeldje werd meegedragen door werklui en die moesten wel eens uit de broek. Je had niet anders dan een beerput en een

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 12