KUNST CULTUUR Carmen: knieval voor de jeugd De explosieve show is het Van den Boogaard illustreert 'de dood' in Boekenweektest Riefenstahl is honderd e alleen met toekomst bez Stef Kamil Carlens, zanger van Zita Swoon, steekt opera van Bizet in popjasje Gratis Openlucht Filmvoorstelling Succesvolle Bollenband Smogus speelt zaterdag 'xplo-core' op Lowlands-festival in Biddinghuizen Alicia Keys drie keer in Music Hall Theaterbezoek steeg in 2001 Concert by the Sea door Wierd Duk berliin - Honderd jaar wordt Leni Riefenstahl vandaag, een week nadat haar nieuwste film in première ging. In de docu mentaire 'Impressionen unter Wasser', de eerste film in 48 jaar van Hitiers favoriete filmmaak ster, staan de tropische vissen en koraalriffen bij Papoea Nieuw-Guinea centraal. Disco producer Giorgio Moroder schreef de muziek. De beelden zijn prachtig. Het zijn deze onschuldige 'Im pressionen' die het voorlopige sluitstuk vormen van een op zienbarend werkzaam leven. Riefenstahl was danseres, actri ce, regisseuse, fotografe en duik ster, maar ze gaat, zeer tegen haar zin, de geschiedenis in als een briljante nazi-propagandis te. Riefenstahl definieerde met haar beroemde, in opdracht van Hitier gemaakte films 'Triumph des Willens' (1934) en 'Olympia' (1936) de esthetiek van het tota litarisme. De gestaalde, sportieve en ge bruinde lichamen, de discipline van het collectief, de fysieke en geestelijke overgave van de figu ranten en de vreugde op hun gezichten: Riefenstahls films waren een eredienst voor de Führer. Ze erkent dat zij geraakt was door Hitiers charisma. „De ongehoorde hypnotische macht die Hitier op zijn toehoorders uitoefende was voor mij verbijs terend", zei ze tegen Die Welt. Ondanks de openlijk propagan distische opzet van haar films, heeft Riefenstahl altijd ontkend een overtuigd nazi te zijn ge weest. Ze zou meer in de esthe tiek van het nationaal-socialis- me geïnteresseerd zijn geweest, dan in de ideologie. Voor zover zij zich met politiek bezighield, ging haar waardering vooral uit naar de sociale aspecten van het nazi-regime, beweert Riefens tahl, waaronder Hitiers pogin gen de massale werkloosheid in Duitsland te bestrijden. Haar aanvankelijke bewondering voor 'mein Führer', zoals ze Hitier nog altijd omschrijft, zou zijn omgeslagen toen de nazi's de oorlog verklaarden aan de mo derne - 'entartete' - kunst, inbe grepen het werk van de door haar bewonderde Vincent van Gogh. „Tijdens de oorlog heb ik me steeds meer van Hitier afge wend." Eraan gewend om als knappe, intelligente en getalenteerde vrouw altijd en overal haar zin te krijgen, heeft Riefenstahl het feitelijke beroepsverbod dat zij na de oorlog kreeg opgelegd niet kunnen verdragen. Temeer om- Leni Riefenstahl. Foto: EPA/Frank Muechler dat verschillende nazi-f kers - en ook andere 1 naars en intellectuelen di het nationaal-socialisme den - weer ongestoord aa werk konden. Ze voerde h na het andere proces on naam te zuiveren en slaaj uiteindelijk in weer salonfj worden. Riefenstahl is r dels een internationale i guur: seksegenoten als M na en Jocü Foster bek door de taaie cineaste te z fascineerd. Foster prod een film over Riefenstahls I En de zigeuners dan? Het eeuwige vraag die ook dez gen weer gesteld wordt. Ii gebruikte de regisseuse ners uit nazi-kampen als ranten bij haar opera-film land'. De kinderen werd de opnames teruggestui vernietigd in Auschwitz. 1 stahl wast haar handen schuld, maar uit nieuw r aal blijkt dat zij beter hoogte was over hun lot, doet voorkomen. Zij zou kinderen in de kampen h uitgezocht In Duitsland hebben crii, lang de hoop opgegeve Riefenstahl zich ooit voo verleden zal verontschu i of althans een poging zal tot een verklaring voor ha t cinatie voor Hitler en die minele regime. Zij ontkf daar blijft het bij. Ze is i rimpelige, zeer breekbarq ook buitengewoon vitale die vuur spuwt zodra het den wordt opgerakeld, formuleert alweer nieuwi nen - want voor een diva ni Riefenstahl, die zovef men heeft doorstaan, is a de gedachte aan de eigei een ongehoorde beledigii amsterdajm/gpd - Sjef Van Oekel-tekenaar Theo van den Boogaard illustreert de Boe kenweektest 2003. Boekenle- ners krijgen de Boekenweek test cadeau van de openbare bibliotheken, tijdens de Boe kenweek van 12 tot en met 22 'maart. De eerste Boeken weektest werd vorig jaar geïl lustreerd door Peter van Straaten. Van de Boogaard maakt on geveer 25 illustraties bij ver halen en gedichten over het thema van de Boekenweek. Dat is volgend jaar de dood, onder het motto 'STYX - leven en dood in de letteren'. Van den Boogaard gaat aan het werk met titels als 'De kleine blonde dood' van Boudewijn Büch (over de dood van zijn zoontje), 'LM.' van Connie Palmen (over de dood van haar geliefde Ischa Meijer) en 'Taal zonder mij' van Kristien Hemmerechts (over de dood van haar geliefde Herman de Coninck). De lezer moet de juiste illustraties bij de juiste titels zoeken. Van den Boogaard (1948) is een van de bekendste verte genwoordigers van de Klare Lijn-stroming. Hij debuteerde op vijftienjarige leeftijd als striptekenaar. Hij tekende on der meer voor Hitweek en Nieuwe Revu. Vanaf 1976 ver scheen in Nieuwe Revu van zijn hand de strip Sjef van Oe- kel, in samenwerking met Wim T. Schippers. (advertentie) Donderdag 29 augustus 2002 21.15 uur - Beestenmarkt - Leiden mot George Clooney Laldsch Dagblad Opanluchtbloscoop Op megascherm van 15x7 meter Alicia Keys. Foto: Reuters Amsterdam - Zangeres Alicia Keys komt voor een derde show naar Nederland. Alle concerten vinden plaats in de Amster damse Heineken Music Hall. Het eerste is op 26 september en al uitverkocht. Voor het op treden een dag later zijn nog een paar kaarten beschikbaar. Het derde, extra concert is op 10 november. De voorverkoop daarvoor begint zaterdag. Amsterdam - Zo'n 13,3 miljoen mensen hebben in 2001 een theater bezocht, ongeveer een miljoen meer dan het jaar er voor. Dat blijkt uit jaarcijfers van de Vereniging van Schouw burg- en Concertgebouwdirec ties (VSCD). Een woordvoerster van de VSCD noemde de toena me fors en onverwacht. „Bo vendien is het niet zo dat alleen musicals en cabaret veel bezoe- kèrs trekken. Ook dans, klassie ke muziek, toneel en amateur- voorstellingen zijn populair. We dénken dat het einde van de publieksgroei nog niet is be reikt," De VSCD-cijfers geven verder aan dat 6300 voorstellin gen in 2001 waren uitverkocht. Dat is 35 procent van de voor stellingen die in grote zalen van theaters werden opgevoerd. noordwijk - Op het Palace- plein in Noordwijk wordt aan staande zondag het Concert by the Sea gehouden. Het trio Frans de Wijs treedt op en dansgroep The Cotton Club presenteert een aaneenschake ling van dansen uit de jaren twintig, dertig en veertig uit de vorige eeuw. Het optreden be gint om 17.00 uur. Er is ook een after-party met optredens van verschillende jazz-artiesten. Voor reserveringen: 071- 3653016/66. door Mark van Bergen Amsterdam - Muziek maken, schilderen, kleding ontwerpen; in het creatieve leven van Stef Ka mil Carlens, vooral bekend als zanger van de Belgische band Zi ta Swoon, borrelt en gist het op alle fronten. Ook het theater is hem lief. Vanaf deze week toert de Vlaming mee met 'Carmen' van Toneelgroep Amsterdam: het beroemde verhaal in de vorm van een popconcert, met hem als componist en muzikant De grens tussen popmuziek en theater is voor Stef Kamil Car lens (1970) altijd al dun geweest. Wie het werk van Zita Swoon kent, zal daar niet van opkijken. Carlens liedjes lijken soms wel gezongen miniatuurtoneelstuk jes en in zijn performance op het podium - vaak volgebouwd met decorstukken - vertoont hij zich doorgaans in strakke, kleur rijke vrouwenkleren. Al snel was duidelijk dat een echte versmelting van genres niet uit kon blijven. Na eerst ge flirt te hebben met film op de cd 'Music inspired by Sunrise' (1997) bracht Zita Swoon in co productie met en voor het Hol land Festival van 2000 samen met dansgroep Les Ballets C. de la B. Een prachtige dansvoor stelling die de expressieve mu ziek van de band van passende beelden voorzag, en vice versa. De muziek werd op cd uitge bracht en er werd een uitgebrei de theatertour gemaakt. Dat theaterdebuut smaakte naar meer. Dat vond ook Ivo van Ho ve, directeur van het Holland Festival en algemeen directeur van en regisseur bij Toneelgroep Amsterdam. De Vlaming, die de laatste tijd volop nieuwe wegen verkent in het muziektheater, wilde bij zijn eigen ensemble ook graag aan de slag met de popmuzikant. Dit seizoen is het dan zover, als Carlens zich bij Toneelgroep Amsterdam voegt als componist van en muzikant in de voorstel ling 'Carmen'. Samen met Van Hove stak Carlens de opera van Bizet in een geheel nieuw jasje: dat van een popconcert. Het li bretto voor sopranen en bari tons werd aan de kant gezet om plaats te maken voor een uitge klede verhaalstroom van vlotte popsongs en flitsende danspas- „Carmen moet, net zoals ze dat bij haar minnaars doet, het publiek in een roes brengen." Foto: pr jes (door de acteurs zelf), ge bracht in een toneelbeeld van glitterende discöbollen en licht shows. Wat meteen opvalt aan zijn mu ziek voor 'Carmen', is dat Car lens gekozen heeft voor een nogal simpel repertoire, dat makkelijk in het oor ligt. Het werk wijkt daarmee fors af van het werk waarmee Carlens en Zita Swoon bekend is geworden: experimentele, gelaagde pop muziek, waaraan je meestal pas na een aantal luisterbeurten ge wend raakt. En dat is niet alleen omdat de cast zelf mee moest kunnen zingen en spelen, meent Carlens. „Dit is ook de stijl waar ik met Zita Swoon meer naartoe wil: minder in la gen, meer vanuit één bepaald idee." Dat 'idee' diende zich bij het schrijven voor 'Carmen' snel aan, vertelt hij: Gunilla Verbeke, de vaste actrice van Toneel groep Amsterdam die de titel- persoon speelt. „Ik vond het heel spannend om rond héar te schrijven en heb daarom ook veel van de randfiguren eruit ge laten. Gunilla is als een soort muze voor mij geweest. Zij heeft zelf ook iets kleins, iets intro verts. Ze is eigenlijk helemaal geen femme fatale en dat geeft een mooie dimensie aan het personage dat ze hier speelt: er gens is Carmen ook heel klein." Carlens is zich ervan bewust dat de oorspronkelijke verhaallijn van 'Carmen' door de gekozen vorm sterk is uitgedund. „Het stuk is zeer fragmentarisch ge worden: elke song kun je als een scène zien, maar staat ook weer op zich. Daarmee wordt het echt een popconcert. Waar het vooral om draait, is de sfeer. Net zoals ze dat bij haar minnaars doet, moet ze ook het publiek in een roes brengen." Dat 'Carmen' er wel eens voor zou kunnen gaan zorgen dat de jeugd (eindelijk) weer eens in het theater komt, noemt hij eer der een logisch gevolg van de gekozen vorm dan een doel op zich. Toch heeft zo'n beetje alles aan 'Carmen' iets weg van een knieval voor het jonge publiek: de duur (75 minuten), maar vooral de voorpubliciteitsposter, waarop een sensuele, blote vrouw (niet eens meespelend in de voorstelling) met haar han den een stel grote borsten be dekt, terwijl ze door allerlei han den wordt betast. „Het ligt er misschien wat al te dik op, maar het is nu eenmaal een jeugdige aanpak", zegt hij. 'Carmen' door Toneelgroep Amsterdam, Ruhr Triënnale en Muziektheater Transparant; 21 t/m 24 augustus en 27 t/m 31 augustus, Stadsschouwburg Amsterdam; 7 oktober, Schouwburg Rotterdam; 22 t/m 26 oktober Stadsschouw burg Amsterdam. ke bands er op het mochten spelen. We krej woon heel veel stemmen. Van den Ende: „Het lu echt als iedereen in de b echt voor gaat. Ieder I moet de ambitie hebbf van Smogus de grootst n ke groep te maken. Als mand tussen zit die daar over denkt en bijvoorbe ver op buurtfeestjes blijft dan gaat het mis." Drummer Bandstra: „Er i daadwerkelijk bandlede trokken om die reden. V i den audities voor een nie i tarist en een tweede zan vens rapper. Sindsdien eèn kwestie van heel vei nen en spelen. We zijn heel hechte band. Bijna spelen we nu met z'n zes De muziekindustrie in land is klein. Als je di mensen kent, is veel ra weten de heren van Smo tarist Dreef: „Het is een i reldje waar ze je het liefst houden. In het begin i1 we dat niemand iets met maken wilde hebben, demo's en promo's we toestuurden. Totdat we e rig jaar in De Melkweg 1 sterdam speelden. De pi1 meur vond ons goed e dat blijkbaar doorvertel1 blijkt opeens iedereen va staan af te weten. Dan contract met Mojo zo en voor je het weet heb platencontract en blijkei zeven andere maatschap1 je geïnteresseerd." „Het is wat dat betreft dat het een klein werelj zegt Arno. „Maar er klei nadelen aan. Als je het dan wordt het heel la daarna weer in Nederl; de bak te komen als bani Smogus speelt zaterd 16.45 op het India-podi het uitverkochte Lowla tivaL Op vrijdag 30 aug j er een optreden in De I Ome Henne, SL Aagti 28, Leiden. Aanvang: 21 door Coen Polack katwijk - Het gaat goed met Smogus. In juni speelde de band uit de Bollenstreek op het grote Ozzfest-spektakel in Nijmegen, maar ook op regionale festivals als Werfpop en Berghpop. Hun videoclip 'Nasty* kan momenteel via clipcode 451 aangevraagd worden op muziekzender The Box en bovenal spelen ze dit weekeinde op het Lowlands-festi val in Biddinghuizen. „leder bandlid moet de ambitie hebben om van Smogus de grootst mogelijke groep te maken. Publiciteitsfoto Smogus' keiharde, bombasti sche en energieke muziek wordt doorgaans nu-metal genoemd, maar de mannen hechten meer aan de zelfuitgevonden term xplo-core. „Het neerzetten van een explosieve show is het be langrijkste", zegt zanger Wiebe TfB' van den Ende. „Het publiek moet overdonderd raken door onze krachtige sound en onze energieke presentatie. Die hoof den moeten op-en-neer gaan, die balzakken moeten trillen. Ze moeten niet blijven kijken, maar meedoen. Springen. Anders dan veel nu-metal is onze muziek melodieus en poppy. Dat laatste is binnen de nu-metalscene vaak een fout woord." Smogus heeft inmiddels een platencontract bij BMG op zak. Momenteel is de zelfgeprodu- ceerde, titelloze cd met zes nummers een goede introductie tot het werk van de band. Op de plaat moet Smogus explosief klinken, zegt gitarist en opna metechnicus Arno 'Arnd-H' Dreef. „Wat je live aan energie utrecht/gpd - De Nederlandse Spoorwegen zetten vanaf van daag extra treinen in voor be zoekers van popfestival Low lands in Biddinghuizen. Lowlands wordt dit jaar van 23 tot en met 26 augustus gehou den. Er worden vijftigduizend ziet en hoort, moet je in de stu dio compenseren met details. We stoppen de nummers vol met kleine aanvullende partijtjes en besteden heel veel aandacht aan de zang. De toon voor dat bezoekers verwacht. Voor de gelegenheid is de parkeerplaats bij station 't Harde ook inge richt als extra NS-station met onder meer loketten en pinau tomaten. Op station Lelystad Centrum is extra NS-personeel. Van beide stations rijden gratis zware, volgepropte geluid is bin nen de nu-metal gezet door bands als Korn en Linkin Park; groepen die wij zeker tot onze voorbeelden rekenen." Op Lowlands speelt Kom dit pendelbussen naar het festival terrein Six Flags in Biddinghui zen. Om een opstopping van auto verkeer te voorkomen adviseert organisator Mojo de bezoekers met het openbaar vervoer te reizen. weekeinde ook. Drummer Ru ben 'Seh!' Bandstra: „Lowlands kun je dus wel een voorlopig hoogtepunt noemen, zoals Ozz- fest dat ook was. Het is een groot festival en het klinkt in drukwekkend om te zeggen dat je daar gestaan hebt. Daarnaast is het natuurlijk geweldig dat we er de afgelopen jaren heengin gen om bandjes te kijken en dat we er nu zelf staan." Maar hoe kom je als relatief on bekende groep uit de Bollen streek op Lowlands terecht? Smogus houdt er een succes cocktail van afgewogen recep tuur op na. Van den Ende: „Net werken is in ieder geval onmis baar. Als je op een feestje bent er je weet dat daar een vent van Mojo rondloopt, dan moet je zorgen dat je hem spreekt." „We hebben ook bergen pro mo's rondgestuurd en weggege ven. Onze fans zijn hierin onge lofelijk belangrijk. We hebben een speciaal 'streetteam' ge vormd: fans die ons op straat en op festivals in de buurt van hun woonplaats promoten met flyers en demo's. Ze gaan naar lokale programmeurs om die ervan te overtuigen dat Smogus in hun zaaltje moet spelen. Door onze fans zijn we bijvoorbeeld op Ozzfest beland. Op de site van Ozzfest kon men stemmen w«, Extra treinen naar Lowlands

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 16