KUNST CULTUUR Affaire Singh Varma ontrafeld in sleutelroman Uitgever verbiedt Friestalige 'alternatieve' Kameleonfilm 5Het begon toen holenmensen lappen leer aan elkaar naaiden9 iuwe roman udewijn BQch isicals op flitmarkt nk terug podium Drie genomineerden voor oeuvreprijs beeldhouwkunst Beelden ontdekt in museum Hans en Candy Dulfer voor de eerste keer samen op cd Spetterend feest in zwarte doos De La Guarda jewijn Büch. Foto: ANP haag - 'Het geheim van wein' is de titel van de we roman van Boudewijn die in 2003 wordt uitge- t. Volgens uitgeverij De iderspers is deze roman jee 1 manieren direct gerela- aan 'De kleine blonde Büchs bestseller uit 1985 de dood van zijn zoontje, lewijn Büch schrijft ook de vier essays voor de enweek 2003 met als the- e dood. De auteur heeft ime tijd gezegd geen ro- meer te zullen schrijven, emin ligt naast de 22ste van 'De kleine blonde komend voorjaar de we roman in de winkel. rdam - Tijdens de R'Uit- in Rotterdam zijn voor- jes te zien van de musicals ïsketiers' en 'The Blues ers'. De R'Uitmarkt in het weekeinde van septem- het begin van het culture- zoen in Rotterdam. '3 etiers' gaat in maart 2003 imière in het Nieuwe Theater in Rotterdam. Blues Brothers' gaat op 30 mber in première, maar an deze musical krijgt het ik een voorproefje tijden Jitmarkt. Behalve van :als kunnen bezoekers van tmarkt genieten van mu- BEEF!, Birgit, Postmen en ter New Cool Collective q er op. door Jan Kuys haarlem De affaire rond Tara Singh Varma is 'wel lachwekkend maar niet bepaald om te lachen'. Dit schrijft Mala Kishoendajal in haar sleutelroman 'Het boeg beeld' over de kwestie rond het gevallen kamerlid. De Haarlemse uitgeverij In de Knipscheer brengt de roman op 19 september in de boekhandel. Een aankomend onderzoeker die over tien jaar de kwestie na der beschouwt en zich uitslui tend zou moeten behelpen met journalistieke rapportages, zou volgens Kishoendajal een ver keerd beeld krijgen. „Dan zou alleen het absurde, het hilari sche van een omhooggevallen icoon in de geschiedenisboeken komen. Dat zou een regelrechte vernedering zijn van migranten in het algemeen en de Hin- doestaanse cultuurgroep in het bijzonder." 'Het boegbeeld' moet volgens Kishoendajal het beeld compleet maken. Tara Singh Varma, die namens Groenlinks in de Tweede Ka mer zat, deed vorig jaar alsof zij kanker had en nog slechts korte tijd te leven. Haar verhaal bleek verzonnen. Voorts had ze grote bedragen toegezegd aan een te huis voor Indiase weeskinderen zonder over geld te beschikken. De roman 'Het Boegbeeld' geeft een gedetailleerd verslag van de kwestie. De namen van de hoofdpersonen zijn gefingeerd. Volgens uitgever Frank Knip scheer heeft de affaire veel stof doen opwaaien, maar is aan veel facetten van de zaak des tijds onvoldoende aandacht ge schonken. De roman gaat bij voorbeeld uitvoerig in op de af wachtende houding van politiek voorman Paul Rosenmöller van Groenlinks (in het boek Saul Mulder geheten) en op de mal versaties van Singh Varma met betrekking tot het weeskinde- renproject. De schrijfster onthulde een jaar geleden het web van verzinsels van de politica. Zij deed dat des tijds door anoniem op te treden in het Tros-programma 'Opge licht'. Kishoendajal zou als be geleidster met Singh Varma meegaan naar India. Tijdens de voorbereidingen van de reis kwam zij achter het bedrog van Singh Varma en bracht de zaak in de openbaarheid. Kishoendajal heeft besloten haar bevindingen op schrift te stellen, omdat veel facetten vol gens haar niet uitvoerig zijn be sproken. De schrijfster plaatst het verhaal in de museumwe reld. De hoofdpersoon is de kunstconservator Sitara Sharma, die een boegbeeld is voor een grote groep migranten in Neder land. Saul Mulder is de hoofd conservator van het museum. Het verhaal wordt in het boek verteld door de schrijfster Vijaya Ramdyal (lees: Mala Kis hoendajal). Zij doet in het boek indringende pogingen Mulder op de hoogte te brengen van de leugens en verzinsels van Shar ma. Mulder geeft geen gehoor, waarop de schrijfster de zaak in de openbaarheid brengt. Zanger Bennie Jolink ichterhoekse rockgroep laai kan weer optreden. :ert donderdag 29 augus- ior het eerst terug op het ïm tijdens de Corso week de. Jolink vloog eind juli ijn motor over de kop. Hij !n klaplong en een gebro- b op. De 55-jarige zanger de afgelopen tijd vervan- oor Hendrik-Jan Lovink ivink The Voederbietels. ges en reliëfs. In zijn latere werk staan vooral de plantenwereld en de menselijke figuur centraal. Het latere werk van Piet Siegers (1923) kenmerkt zich door een geometrisch gekleurde abstrac tie, in roestvrijstalen sculpturen. Sinds enkele jaren maakt hij ook ruimtelijk werk in papier en hout. Centraal thema van Jan van Munster (1939) is energie, te zien in werken over warmte en kou, licht en donker, plus en min, magnetisme en radioactivi teit. Van recente datum is de se rie Brainwaves, waarin met ne- onlijnen de hersenactiviteit van de mens wordt weergegeven. APELDOORN/GPD - De kunste- naars Arie Berkulin, Jan van Munster en Piet Siegers zijn ge nomineerd voor de Wilhelmina- ring 2002, de tweejaarlijkse oeu vreprijs voor Nederlandse beeldhouwkunst. De Wilhelminaring, deze keer een creatie van de edelsmid Jan Matthesius, wordt maandag 26 augustus uitgereikt. De oeuvre prijs bestaat uit de ring zelf, een geldbedrag van 7500 euro en een opdracht van de gemeente Apeldoorn voor een sculptuur. Arie Berkulin (1939) is bekend geworden met grote geometri sche staalstructuren, assembla- Cairo - Het Egyptisch Museum in Cairo begint iets weg te krijgen van een archeologische vindplaats. Tijdens het uitmesten van de kelders onder het museum, dat is volgestouwd met antieke vondsten, kwa men twee 4500-jaar oude beelden te voorschijn waarvan het bestaan niet bekend was. De twee figuren, de één in een zittende houding, de ander in kleermakerszit, zijn vanaf december te zien op de speciale tentoonstelling ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het mu seum. Foto: del Naby 1 :j eiden en de regio bestaat grote belangstelling voor profes- 2(i ele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt ko en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneel- e en, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: )n tster Nelleke Snijder. is waarschijnlijk begonnen lolenmensen voor het •jes leer aan elkaar naai- Nelleke Snijder heeft het [uilting, dat wereldwijd honderdduizenden rrien- 'ordt beoefend. Snijder is iroductief quiltster: zij er wel twaalf per jaar. [quilters komen jaarlijks verder dan één stuk. „Het ïr arbeidsintensief', i imt Snijder. „Het moeilijk- i misschien wel een werk- ook af te maken, tot het e toe door te zetten." ibliotheekvan Oegstgeest 1 ttot september een aantal 'oide quilts van Snijders p Steekje los uit Rijnsburg. anks het naaiclubjesimago lilting in veel landen een assen kunstvorm. In de ligde Staten wordt voor 7 'erk van een bekend quilt- st wel 160.000 dollar neer- el. Daar wordt dan ook zes a zeven maanden aan rkt. Het gaat om grote 01 ion van wel twee meter ni i culturen hebben een e quilttraditie', vertelt Snij- apan quilts bijvoorbeeld ad en een heel eigen stijl, vi ook Nederland heeft een 'v am aan quiltpatronen. De Amsterdamse ruit bijvoorbeeld, of het Hindelooper doopdeken- ontwerp. Het Tilburgs textiel museum heeft verscheidenene oud-Nederlandse quilts in huis, maar de oudste bevindt zich in het Fries Museum. Zoals de meeste quilts uit die tijd is deze, uit 1670, van zijde. „Zulke oude quilts krijgt het publiek niet te zien", licht Snijder toe. „Textiel vergaat relatief snel, dus de ou de stukken moeten in een afge sloten, donkere ruimte worden bewaard." Oorspronkelijk waren quilts ge woon gebruiksvoorwerpen: de kens, spreiën, kleden voor over kisten. Pas de laatste jaren han gen ze ook aan de muur. Zoals zoveel disciplines is het moder ne quiltwezen doordesemd van een Engelstalige terminologie, om te beginnen met het woord 'quilt'. Andere begrippen zijn 'charm', 'zampler' en 'crazy quilt'. „Een 'charm' is zoals elke quilt samengesteld uit honder den stukjes stof', legt Snijder uit, „waarbij slechts één soort stof een tweede keer is gebruikt. Je kunt er een spel mee spelen, door het tweemaal gebruikte stofje op te zoeken. Enige tijd geleden had je de millennium quilt, waarin tweeduizend ver schillende stukjes stof moesten Nelleke Snijder: „Het moeilijkste is een werkstuk ook af te maken, tot het einde toe door te zetten." Foto: Mark Lamers zijn verwerkt. Een 'zampler' is een oefenlap voor leerling-quil- ters. En een 'crazy quilt' is een vriendschapsquilt of een goede- doelenquilt." Een quilt bestaat gewoonlijk uit drie lagen: top, vulling en ach terkant. Het geheel wordt met garen tot een geheel gestikt. „De generatie voor ons was he lemaal weg van patchwork", vertelt Snijder, „Maar ik vind het eigenlijke naaiwerk het inte ressantst." Met het doorstikken krijgt de quilt een reliëf. Er hangt bij voorbeeld een tulpenquilt in de bibliotheek, met in het midden tulpen van patchwork in rechte lijnen en aan de zijkant andere tulpen, gestikt in gebogen lij nen. In totaal hangen er zo'n vijftien quilts, van ongeveer half zoveel quiltsters. Het quilten is vaak een sociaal gebeuren. De quiltgroep 'Steek je los' komt maandelijks bijeen en telt nu dertig leden. „Dertig is het maximum: er is een le denstop", vertelt Snijder. Zelf maakt ze quilts sinds 1993, sinds 1997 geeft ze er les in. „Ik zelf heb er zo'n 150 gemaakt", zegt Snijder trots. „Ik maak wel eens iets in opdracht, maar niet commercieel. Het is gewoon een passie, die begint met het afstruinen van stoffenwinkels in binnen- en buitenland en het bekijken van de catalogi van postorderbedrijven. Laatst was ik op de Leidse markt en daar hadden ze dertig rollen met stof. Van elke rol een stukje', zeg ik dan." De expositie in de bibliotheek van Oegstgeest, aan de Flo ralaan 50, is te zien t/m 31 au gustus, ma. t/m vr. 14.00 - 20.00 uur en zaterdag 10.00 - 13.00 uur. Voor meer informa tie over de quiltgroep 'Steekje los': tel. 071-4026636. Wijnand Noot Rijswijk - Vader en dochter Dulfer hebben voor het eerst samen een album opgenomen onder de noemer 'Dulfer/Dul- fer'. De cd van de saxofoon spelende gezinsleden komt op 21 september uit in Japan en pas later in Europa. Wanneer de cd in Europa te verkrijgen is, is nog niet duidelijk. Candy werkt inmiddels ook aan een nieuw solo-album. Ze neemt de cd op in Engeland en schrijft nieuwe nummers met de Engelse producers John Kingsley Hall en George Ste ward en met haar vaste produ cer Thomas Bank. Ze werkt ook samen met de Nederland se rapper Brainpower. theater recensie Martin Hermens Voorstelling. De La Guarda. Idee en regie: Pichon Baldinu en Diqui James. Gezien: 20/8, Amsterdam Docklands, T T Neveritaweg 15, Amsterdam. Meer informatie: www.i-godelaguarda.nl of 0900-3005000. Je stapt een grote, zwarte doos in zonder te weten wat je te wachten staat. Goed, je hebt wat gelezen of gezien over mensen die boven je hoofd vliegen, over de kans dat je kletsnat naar buiten komt en dat je zo'n zeventig minuten moet staan. Geen doorsnee theatervoorstelling dus, maar een spektakelstuk waarvoor een oude loods op een Amsterdams industrieterrein tijdelijk is om gebouwd tot een soort van eve nementenpaleis. Dan doven de lichten. De span ning onder de honderden be zoekers stijgt elke seconde met grote sprongen. Een soort van schimmenspel boven je hoofd voegt thrillerachtige elementen toe. Schrikreacties en gulle lachbuien wisselen elkaar in ra zend tempo af. En dan scheurt plotseling de hemel open. Eerst op een paar plekjes, maar al snel is er geen houden meer aan en barst een sensationeel feest los. Inderdaad: er vliegen mensen boven je hoofd. Soms zelfs hele groepen tegelijk. En het water spettert menig keer in het rond. Maar er gebeurt meer, veel meer. Je komt ogen en oren te kort, bang als je bent om ook maar een onderdeeltje van deze energieke Argentijnse show te missen. Op bescheiden wijze mee mogen doen aan dit door dachte stukje theatertechniek is een eer. De La Guarda presenteert een bonte mengeling van muziek, dans, theater, circus, licht en feest. En het mooie is dat je er als publiek middenin staat. Al les gebeurt boven en om je heen. De ene keer kijk je naar de adembenemende stunts van de artiesten, de andere keer wordt de aandacht getrokken door de technici die gewoon tussen het publiek in hun werk doen. Elke toeschouwer wordt min of meer uitgedaagd een ei gen rol in het spektakelcircus te spelen. Dat kan heel beschei den op je eigen vierkante me ter, maar ook groots en heftig midden in die zwarte doos. Acht jaar geleden kreeg Argenti nië de eerste indrukwekkende show van De La Guarda te zien. De reeks voorstellingen in Am sterdam geldt als het begin van een omvangrijke Europese tournee. De combinatie van Ar gentijnse passie, oerritmes, veel stuntwerk, een enorme stoot adrenaline en een fraaie lichts how verbaast, verrast en be koort je. Met als resultaat dat er alleen maar vrolijke en enthou siaste mensen na afloop die eens zo sinistere zwarte doos verlaten. Laat je gevoel spreken en je beleeft een ongekend spetterend feestje tijdens dit bijzondere staaltje van heden daags theater. Een verplicht nummer voor iedereen die eens wat anders wil! alkmaar/gpd - De Friestalige 'alternatieve' Kameleonfilm zal niet meer worden vertoond. De Alkmaarse Uitgeverij Kluitman heeft daarover schriftelijke af spraken gemaakt met de Gro ningse studentenvereniging Bemlef. Kluitman heeft lang de grap kunnen inzien van de uit de hand gelopen ludieke actie, maar vindt het nu welletjes. Bemlef is een studentenvereni ging voor Friezen die in Gronin gen studeren. Het plan voor de verfilming van 'De Schippers van de Kameleon' in het Neder lands, was voor deze club reden een 'protestfilm' te maken in het Fries. Aanvankelijk een geintje dat een twintig minuten durend amateurfilmpje zou opleveren. Maar het geintje liep uit de hand. De film is veertig minuten lang, met professionele midde len gefilmd en heeft beroemde hoofdrolspelers als Hans Wiegel, schaatser Ids Postma, weerman Piet Paulusma en voetbaltrainer Foppe de Haan. De Nederlandstalige Kameleon film, die volgend jaar in premiè re gaat, wordt gemaakt door re gisseur Steven de Jong. De op names zijn nog gaande in Fries land, de tweeling Sietse en Hiel- ke Klinkhamer wordt gespeeld door Jos en Koen van der Donk uit Schagen. De Jong kocht de filmrechten van uitgeverij Kluit man in Alkmaar, die sinds de ja Studenten die acteren in de Friese film over een Kameleonavontuur van de tweeling Hielke en Sietse. Foto: ANP/Jacob van Essen ren zestig 63 Kameleon-boeken heeft uitgebracht. „Dat gaat gepaard met dikke contracten", zegt Annemarie Hormann van de uitgeverij. „Het vercommercialiseren van de Friestalige versie, kan dus niet. De Friestalige film was aanvankelijk bedoeld om aan de nieuwe studenten in Groningen te vertonen. Dus wij zeiden: ga je gang maar. Maar het is in een stroomversnelling geraakt. Op een gegeven moment was het mogelijk via de website van de vereniging kaarten te bestellen voor de voorstellingen. En toen vonden we dat we maar eens met elkaar om de tafel moesten gaan zitten." Dat is inmiddels gebeurd. Schriftelijk is vastgelegd dat de film acht keer mag worden ver toond in Groningen. Deze voor stellingen zijn inmiddels ge weest en waren allemaal uitver kocht. Op de site van de Friese Kame leonfilm (www.fryskekameleon- film.nl) staat onder de rubriek 'nieuws' nog wel tip voor dege nen die de film nog een keer willen zien: bellen met een nummer in Alkmaar en vragen naar 'Drs. P. Stanco'. Het num mer is van uitgeverij Kluitman, Stanco is daar directeur. „We beschouwen het maar als een grapje", aldus woordvoerster Hormann.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 17