KUNST 8f CULTUUR 'Echte kunst is voor mij niet modegevoelig' beeld beeld De architect van de grote leegte Frans Brüggen overrompelt met menselijke Beethoven Counti Crows Fris ei dramatij Uitverkocht concert voor strijdlustige Hazes Heather Nova op Crossing Border Biografie van 'Inspector Morse' Leidse schilder Willem van Scheijndel vind dat kunst schoonheid moet uitdragen dinsdag 20 AUGUSTUS 2 amsterdam/anp - Het concert dat André Hazes zaterdag in het Amsterdamse Olympisch Stadi on geeft, is uitverkocht. Het nieuwe album van de volkszan ger komt aanstaande maandag uit en heet 'Strijdlustig'. Het nieuwe schijfje is het 23ste album dat Hazes bij platen maatschappij EMI uitbrengt. „Als je eenmaal de vijftig bent gepasseerd, merkje dat alles wat trager gaat. Maar aan de andere kant voel ik mij nog zo fris als een hoentje. Strijdlustig zelfs!", zegt Hazes over de nieuwe cd. Eind juni was dat wel anders. Toen stortte hij volledig in als gevolg van problemen rond zijn raadslidmaatschap van de ge meente De Ronde Venen. Maar nu is Hazes weer trots op zijn nieuwe plaat. „Het is een plaat die, en dat mag je best zeggen als je mijn leeftijd hebt bereikt, klinkt als vanouds. Met liedjes over liefde, weggaan en wegge stuurd worden, kortom honderd procent Hazes." Het liedje 'Ik ben weer terug' valt bij de zanger het meest in de smaak. Dat gaat over een drugsverslaafde die probeert te rug te keren in de maatschappij. Verder schreef Hazes Neder landse teksten bij twee num mers van Charles Aznavour. Het nummer 'I'll be there' verander de hij in 'Ik ben daar' en 'To die of love' gaat op 'Strijdlustig' door het leven als 'Ik hou van jou'. Het nummer 'She mends me' van latin-zanger Marc Anthony vertaalde Hazes in 'Laat me vrij'. Bandoneonist Carel Kraayenhof, bekend van zijn bijdrage 'Adios Nonino' tijdens het huwelijk van kroonprins Willem Alexander en Méxima, speelt mee op het nummer 'Bloed, zweet en tra nen'. Het concert in het Olympisch Stadion is het eerste muziekop- treden in het complex sinds 1983. Toen trad de Engelse groep Supertramp er op. Hazes' optreden in het gerenoveerde stadion moet ervoor zorgen dat er meer culturele evenementen op die plek gaan plaatsvinden, zo hoopt de directie. Heather Nova. Foto: ANP Amsterdam - Heather Nova, Gerrit Komrij, Madrugada, Kees van Kooten en Spinvis zijn op 7, 8 en 9 november in Amsterdam te zien op het Crossing Border festival. Het festival, ooit be gonnen in Den Haag, houdt dit jaar huis in alle zalen van de Stadsschouwburg, het Nieuwe de la Mar Theater, De Melkweg en Theater Amuse. In drie da gen wil de organisatie laten zien waar het momenteel om draait op het gebied van muziek, lite ratuur, spoken word, film en beeldende kunst. Bezoekers kunnen in totaal meer dan 120 acts verwachten. De van oor sprong Duitse actrice/zangeres Hanna Schygulla is ook van de partij, evenals het Harlem Gos pel Choir, Saul Williams, Kama- gurka, Remco Campert, Rick de Leeuw en Thé Lau. De kaartver koop begint 7 september. londen - Bloomsbury, de Britse uitgever van de succesvolle Harry Potter-reeks, heeft de rechten verworven van de bio grafie van wijlen John Thaw, de acteur die zo succesvol de rol van Inspector Morse vertolkte. Het boek zal worden geschre ven door Thaws weduwe, de actrice Sheila Hancock. Bloo msbury wilde geen details be kendmaken, maar aangenomen wordt dat Hancock zeker an derhalf miljoen euro heeft ont vangen voor de rechten. Het boek moet in 2004 in de boek handel liggen. De uitgever ver wacht dat het een van de best verkopende biografieën van de laatste jaren zal worden. John Thaw, die in februari aan kan ker overleed, was een van de meest geliefde tv-speurders. Timoteus Waarsenburg leiden - Zijn shaggies rolt hij met onvaste hand. Met diezelfde tril lende hand voert Willem van Scheijndel de tropische vogeltjes in zijn atelier. Maar op het mo ment dat die hand met een pen seel in de buurt van het schilders linnen komt, veranderen de vijf trillende vingers in precisieinstru- menten die zonder enige aarze ling zijn gedachten overbrengen op het doek. Zo'n twintig jaar geleden ver ruilde Van Scheijndel zijn amb- tenarenbestaan voor het kunste naarsleven. Schilderen was van af dat moment niet langer zijn vrijetijdsbesteding, maar moest een inkomen opleveren. Dat hij zich nu één van de meest suc cesvolle Leidse kunstenaars mag noemen lijdt geen twijfel. Vorig jaar maakte Van Scheijn del met maar liefst zeven wer ken zijn debuut in het wereld vermaarde Louvre tijdens de prestigieuze kunstbeurs 'Art Pa ris'. Zijn doeken gaan voor flink wat geld over de toonbank. Maar ook zonder de portemon nee te trekken, is zijn werk nu voor iedereen bereikbaar. Re centelijk is zijn tweede boek ver schenen: Willem van Scheijndel. 'Een keuze uit het oeuvre' deel 2. Rijkelijk geïllustreerd met foto's van meer dan honderd van zijn schilderijen. Werd zijn eerste, gelijknamige boek nog door een ander ge schreven, dit keer nam Van Scheijndel zelf de pen ter hand. In grote sprongen gaat hij door zijn verleden. „Ik heb opge schreven wat me te binnen schoot, wat indruk op me maak- Willem van Scheijndel: „Voor mij draait alles om schilderen." Foto: Mark Lamers te. En daar heb ik best uitvoerig over verhaald", zegt hij lurkend aan zijn eeuwige shaggie. Een van de beschreven anekdo tes gaat over zijn aanwezigheid op de Holland Art Manifestatie in Eindhoven, vrij vroeg in zijn carrière. Op zulke beurzen pre senteren galeries 'hun' kunste naars. 'Ik stond daar onder de naam van galerie Scarabee', schrijft Van Scheijndel. 'Die ga lerie bestond helemaal niet. Sca rabee was de naam van mijn toenmalige stamkroeg. Samen met twee andere stamgasten, een grafisch ontwerper en een acteur, en de kroegbaas zijn we afgereisd naar Eindhoven. Aan het eind van de manifestatie was het overgrote deel van mijn werk verkocht.' Tegenwoordig is van Van Scheijndel een schilder van naam. Zijn werken - hij heeft in middels zo'n 1500 schilderijen gemaakt - hangen over de hele wereld, van Oost-Europa tot Amerika, van Zuid-Afrika tot Ja pan. Een vluchtige blik in zijn atelier aan het Rapenburg doet anders vermoeden. Tegen de achterwand staat een amateu ristische schildersezel. Een ei genhandig getimmerd gevaarte, voorzien van verstelbare boe kensteunen. „Daar zijn al mijn werken op geschilderd." Minstens zo onprofessioneel lijkt het palet waarop hij verf mengt: een oud telefoonboek. Voor elke kleur neemt hij een nieuwe pagina. Het boek ligt op een grote, met verf besmeurde tafel dat van een afstandje op vallend veel gelijkenis vertoont met een bollenveld in bloei. Met dit verschil dat het bonte kleur- enveld hier niet bestaat uit bloeiende tulpen, maar uit een wirwar aan verftubes. In alle soorten, maten en kleuren. Het hol van de kunstenaar „Toen ik begon met schilderen mocht je niets moois maken. Kunst heeft heel lang in de rol van performance gezeten. Het moest shockeren, discussie los maken. Daar heb ik nooit aan meegedaan. Echte kunst is naar mijn idee niet modegevoelig. Ik vind dat kunst schoonheid en vakmanschap moet uitdragen. Dat is wat ik zelf altijd heb nage streefd." Jarenlang reisde Van Scheijndel de wereld rond. Afrika, Amerika, het oostblok. En telkens inspi reerden zijn reizen hem weer tot nieuwe schilderijen. „Was het publiek net aan een bepaald genre of thema gewend, dan was ik alweer met iets anders bezig. Vroeger liet ik mij inspire ren door indrukken van buiten af, tegenwoordig heb ik veel meer innerlijke rust en haal ik de inspiratie uit mijzelf. Ik heb vaak heel abstract geschilderd. Nu schilder ik figuratiever. En ik weet dat ik weer op een ander genre overstap als ik dit kunstje helemaal beheers." Wie in Leiden wel eens een bier tje haalt in De Bonte Koe of de Uyl van Hoogland, kent Willem van Scheijndel. Maar verder is hij in zijn woonplaats een tame lijk onbekende verschijning. Zelf ligt hij daar niet wakker van. „Voor mij draait alles om schil deren. Er is geen 'zijn'. Alleen 'worden'." Willem van Scheijndel. 'Een keu ze uit het oeuvre' deel 2, is te koop bij galerie Frederiek en In- grid van der Vlist, Nieuwe Rijn 26 in Leiden. Jren Leidse parade'. Zo luidt L de toepasselijke ondertitel van de tentoonstelling 'üeeld en Evenbeeld', tot half september in negen musea en galeries te zien. Zo'n 45 ateliers worden in een half jaartijd binnenstebui ten gekeerd om een dwarsdoor snede te tonen van hedendaag se kunst. In deze wekelijkse se rie stelt Leidsch Dagblad de kunstenaar achter de doeken, beelden en installaties voor. Vandaag: Cock Sjardijn. Omdat hij niet zonder 'zijn peuk' kan, zit Cock Sjardijn op de binnenplaats van het Muse um Boerhaave te roken. Voor een toelichting op zijn kunst werken wil hij wel even langs de vitrines lopen. De wande ling eindigt in het anatomisch theater, waar een bebloed hoofdkussen is te vinden. „Waarom zijn doucheputjes altijd grijs? Washandjes zijn er in allerlei kleuren, maar die putjes zijn altijd de saaiheid zelve. Daarom heb ik ze een kleurtje gegeven. Vooral pri maire kleuren, een beetje als Mondriaan. Nee, het is niet per definitie kunst. Maar ik noem mezelf ook geen kunstenaar. Ik ben meer een knutselaar." „De kunst is op dit moment hartstikke dood. Je verdient er geen fuck mee. Schilderijen hebben ook niets meer te zeg gen. Vroeger was dat anders. Toen hadden kunstenaars nog een ideaal. Neem nou de Bauhaus-periode. De aanhan gers van deze stroming wilden iets duidelijk maken. Daar is toch helemaal niks meer van over. Ik ben daarom gestopt met het maken van schilderij en." „Ik kom uit een arbeidersmi lieu. Ik heb altijd in de bouw gewerkt: als huisschilder en behanger. Het is toch raar dat hedendaagse schilders nog steeds werken met kwast en linnen, materialen die ook vijf eeuwen geleden al werden ge bruikt. Dat slaat toch nergens op in de 21ste eeuw. Daarom ben ik eens gaan rondkijken naar ander materiaal. Omdat ik een duivenliefhebber ben, stond ik eens zo'n vogelhuisje te verven en dacht ik: waarom doe ik hier niet iets mee?" „De nestkastjes verbouw en beschilder ik tot driedimensio nale kunstwerkjes. Het is mijn eigen, kleine fantasiewereld. Ik maak ze in een kleine oplage en heb het bedrijfje Drakla op gericht om deze multiples te verkopen. Ze zijn hier ook in de museumwinkel verkrijg baar." „Ik ben blij dat ik niet in zo'n verheven kunstmuseum hang, maar in Boerhaave. De weten schap is een belangrijke inspi ratiebron. Mijn objecten pas sen ook heel mooi bij de col lectie van dit museum. Ik ben dol op de buitenissigheden die hier te vinden zijn. Daarom heb ik ook mijn babyhaasje op sterk water in de vitrine gezet. Ik heb hem nog even aan de mensen van het museum laten zien, maar op deze manier is hij heel lang houdbaar." „Het anatomisch theater is ook zo'n boeiende plek. Het idee dat daar vroeger mensen zaten toe te kijken hoe lijken werden open gesneden Op het podium heb ik een hoofdkussen ge legd, dat met bloed besmeurd is en hechtingen vertoont. Ik heb ook stukjes tape gebruikt. Dat is bedoeld als ode aan Mondriaan, die in zijn laatste werk ook plakband gebruikte. Hij had blijkbaar net als ik niet meer genoeg aan verf." Cock Sjardijn, t/m 15 septem ber, Museum Boerhaave, Lan ge St.Agnietenstraat 10, Lei den. Tekst: Theo de With Foto: Hielco Kuipers muziek recensie Hans Visser Concert Beethovenserie. Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Frans Brüggen. Symfonieën 1 en 3 ('Eroica'). Gehoord: 19/8, Concertgebouw, Amsterdam. Rest van de serie: 20/8, Symfonieën 2 en 7; 22/8, Symfonieën 4 en 8; 24/8, Symfonieën 6 en 5,25/8, Symfonie 9. Alle negen symfonieën van Beethoven in één week. Frans Brüggen en Orkest van de Acht tiende Eeuw zijn gisteravond in het Amsterdamse Concertge bouw begonnen aan de uitvoe ring van dit muzikale huzaren stukje. Een buitenkansje voor wie ze alle negen ondergaat, want afgaande op de eerste avond ontwikkelt zich hier een imposante biografie in klinken de noten van een imposant componist. Brüggen noemt de Eerste het geniale vervolg op Haydn en Mozart. Maar hij toont ook goed te weten waar Beethoven van zijn voorgangers verschilt. Eigenzinnig, weerbarstig, zelfs in de lieflijkste passages durft hij zich onbekommerd te laten gaan. Maar ingenieus is hij in het neerzetten van melodieën en kleuren. Maar toch, de derde symfonie, 'Eroica', die na de pauze volgde, is weer van een andere orde. Brüggen liep het podium op en gunde het pu bliek vervolgens geen seconde om zich schrap te zetten. Met een barstte Beethoven los, zo dat de overrompeling met het allegro con brio, totaal was. Brüggen laat zich niet verleiden tot effectbejag, of valse drama tiek. Hij houdt het menselijk. Adembenemend zijn de kleu ren in de Marcia Funebre. On voorstelbaar dat het wellicht nog anders zou kunnen. De muziek lijkt omhoog te komen uit een onpeilbare diepte. En als Beethoven na verloop van tijd zich toch wat zuchten van verlichting lijkt te veroorloven, valt hij toch weer terug. Hoe so noor, hoe persoonlijk klinken dan de lage strijkers. Maar hoe troostend ook reageren de bla zers, met wie ze uiteindelijk sa men een vorm van berusting en vrede vinden. Actie en reactie, als het leven zelf. Het scherzo werd neergezet als een ingenieus weefsel van idee- en, waarin Brüggen een ander, lichter, maar niet minder kleur rijk palet liet horen. Opgewekt en lieflijk klonk de finale, met zijn prachtige en verrassende tempowisselingen. Adembene mend mooi, juist omdat Brüg gen en zijn mensen oor hebben voor de adem, voor de mense lijke stem in Beethovens mu ziek. Pas dan wordt dit werk de spiegel van de levende ziel. muziek recensfc Rick Treffers Concert: Counting Crows. G« Heineken Music Hall, Ams In 1993 verbaasde de kaanse groep Countinj menig popliefhebber afwisselende, uitgeba de, geïnspireerde en hitgevoelige retro-[ 'August and Everythin De vier albums die het daarna uitbracht haal niet echt bij dat droom Voorbarige criticasters de groep af als suf, bel irritant. Optredens zou zelden een slaapverw aangelegenheid zijn. kwelde vocale voordrs zanger Adam Duritz vendien vaak aanstel zeurderig genoemd. Daar zat een kem va heid in, maar de zeer t; le en gedreven Duritz gitaar spelende com David Bryson bleven stoord meeslepende ei lende popliedjes comp En de aanhouder wii eens. De aanhang Crows is in de loop t alleen maar toegenom jaar terug stond de gi in de veel kleinere N en met de behooi kwalitatief hoogsta; cd 'Hard Candy" heel tet uit San Francisco weer een product dat bij vlagen kan ti] het alom geroemde d< Die aangename frisheij gisteravond - ond; treme temperatuur - groep af. Frontman Di in veel liedjes aan sl heid en kan geen re stand houden. Hij hart in beeldende tel ongekend sterk melodielijnen, zodat je teraar behoed wordt v confronterend gew Omdat hij zichtbaar zijn vel zit en de mu losjes (en soms dus musiceren lijkt de peif lans tussen drama en heid eindelijk gevondei De vaak als zwartkij stempelde Duritz is vrolijkheid zelve ei openlijk grappen en Niemand kijkt raar 0 herkenbare, nasale van deze mollige lolbi rasta-coup het in wee liedjes als het autobi< 'Carriage' (over de van zijn ex-vriendin n< voorzichtig nachtje) ei namisch uitgesponne King' op een hels kerm Na een flitsende oper het supertrio 'Mrs. Lullaby', het nieuwe, rakteristieke en aans 'Hard Candy" en de overigens rommelig hit 'Mr. Jones' kan voor de fanatiek meel de menigte niet meer het vierde nummer 'G Elisabeth' mag iedei vervelens toe uit vol meezingen. De band kan een pol en haalt de vaart nog* het optreden, maar spanningsboog andei lang wordt vastgehoui kenend voor de huidi kracht van de groep. De wereldberoemde Spaanse beeldhouwer Eduardo Chillida is maandag in zijn woon plaats San Sebastian in Noord-Spanje over leden. Hij werd 78 jaar. Chillida, een Bask, gold als een van de toonaangevendste beeldhouwers ter wereld. Eigenlijk wilde hij liever voetballer worden. Een carrière als doelman leek in zicht tot zijn knie het begaf. Hiermee verloor zijn club Real Sociedad een talentvolle speler en de Academie voor Schone Kunsten in Ma drid een leerling-architect. De in 1924 geboren Chillida had er genoeg van, nadat zijn droom in duigen was geval len. Tegen de wil van zijn vader in vertrok hij in 1948 naar Parijs. Toen hij een paar jaar later weer naar zijn vaderland terugkeerde, verkeerde hij in een creatieve crisis. Terug in Baskenland ging hij hij met ijzer werken, een materiaal dat zijn later werk voor een belangrijk deel zou gaan bepalen. Hij leerde het ambacht van een oude smid in het dorpje Hernani. Chillida werd bekend door zijn kloeke abstracties in ijzer. Hij bleef echter ook werken in klei en gips en heeft verder ook nog grafisch werk op zijn naam staan. Vanaf het eind van de jaren vijftig heeft Chillida succes. Zo kreeg hij in 1958 op de Biennale van Venetië de Grote Internationa le Prijs voor Beeldhouwkunst. Later werd hij onder meer onderscheiden met de Wilhelm Eduardo Chillida 1924-2002 Foto: AP/Barriopedro Lehmbruck-prijs (1966) en (met Willem de Kooning) de Andrew W. Mellonprijs (1978). Beroemd werd hij ook door zijn 'Kam van de Wind'. Het beeldhouwwerk rijst rotsen in de baai van San Sebastiai werk bestaat uit drie in elkaar grijp open ringen en is het toonbeeld v eeuwige strijd met ruimte en leegtr der de leegte kan men niets creëre de grote bron waaruit alles wordt j pen", zei de kunstenaar ooit eens. noemde zichzelf dan ook graag de tectvande leegte". Een van de grote inspiratiebronnel 1 Chillida was de zee. Vanuit zijn hui kenland keek hij uit op het water. met de muziek van Bach en de poe Goethe vormde ze de motor van zi viteit. In 2000 kwam een droom van Chil In Hernani kreeg hij zijn eigen mui Chillida Leku (Chillida's Plek). In di hoeve uit de 16de eeuw en op het grote terrein kan het werk uit zijn j zameling worden bewonderd. Een andere levenswens gaat echter vervulling. Hij wil een uitholling va daya-berg op het Canarische eüani eventura veranderen in een kunstv project stuit op bittere tegenstand' tuurbeschermers en wordt dan ooi durend uitgesteld. Definitief naar n Chillida stierf aan de gevolgen van durige longontsteking. Hij was getr had acht kinderen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 16