KUNST CULTUUR 'Het toneel is geen bijzettafeltje' Uitmarkt blijft tussen Stadsschouwburg en Concertgebouw 'Ik zou het jammer vinden als er niemand verdwaalt' Duitse 'Titanic' in december Reggae in opkomst bij jeugd Dubliners touren in Nederland Zelfportretten Koch in museum Freek de Jonge met Metropole Orkest in Carré en Nieuwe Luxor KCO vin Sinaisky t André Hazes samen met tangokoning Sonja Wyndham-West over haar installatie vol tegenstellingen in Projectatelier Leiden VRIJDAG l6 AUGUSTUS 200 Danny de Munk in Titanic'. Foto: Ton Kastermans Amsterdam - De Duitse versie van de Van den Ende-musical 'Titanic' gaat op 8 december in première in Hamburg. Tot 1 september is de Nederlandse versie met onder anderen Dan ny de Munk en Tony Neef nog te zien in het RAI Theater in Amsterdam. De Duitse variant, 'Titanic das Musical', wordt op gevoerd in het theater dat Stage Holding, het moederbedrijf van de theaterfirma, onlangs in Hamburg kocht. Het gaat om theater Das Neue Flora dat voor de voorstelling wordt ver bouwd. Het decor is hetzelfde als van de Nederlandse versie. keulen - Reggae en dancemu- ziek zijn bij de jeugd in op komst. Hiphop verliest daaren tegen terrein. Dat is de uit komst van een trendstudie die donderdag tijdens de muziek- beurs Popkomm in Keulen is gepresenteerd. Uit een enquête blijkt dat reggae bij ongeveer 60 procent van de jongeren tussen 11 en 29 jaar aanslaat; 10 pro cent meer dan een halfjaar ge leden. Hiphop voert weliswaar de ranglijst van geliefde muziek bij de onderzochte groep aan, maar is volgens de onderzoe kers duidelijk op zijn retour. domburg - De Ierse folkgroep The Dubliners komt dit najaar naar Nederland. De groep viert hun 40-jarig bestaan. Van 27 september tot en met 8 oktober staan er optredens gepland in onder meer Rotterdam, Am sterdam en Utrecht. Naast de vaste kem treden ook Ronnie Drew en Jim McCann, oud-le den van de groep, op. Boven dien brengen de Ieren een jubi leumalbum uit. De kaartver koop voor de tournee is al be gonnen. utrecht - Het Centraal Muse um in Utrecht heeft sinds giste ren de twee portretten in huis die schilder Pyke Koch van zichzelf maakte. Het ene, date rend uit 1937, had de instelling al in collectie. Het tweede uit 1936 kreeg het museum giste ren in langdurig bruikleen. De (magisch) realist Koch (1901- 1991) maakte bij elkaar drie zelfportretten. Het eerste ver nietigde hij omdat hij het niet goed genoeg vond. Koch maak te de schilderijen volgens het museum in een periode dat hij in een ernstige crisis verkeerde en vaak ziek was. Met de bruik- door Hans Visser Amsterdam - De Amsterdamse Uitmarkt concentreert zich ook dit jaar rond het Leidseplein en het Museumplein. Van het idee om elk jaar een andere locatie in de hoofdstad te kiezen wordt af geweken wegens de voorberei dingen voor de aanleg van de Noord-Zuid-lijn van de metro. Voorlopig zal de Uitmarkt daar om niet meer verhuizen. Het evenement, de opening van het nieuwe theaterseizoen, begint vrijdagvond 23 augustus en duurt tot met zondag 25 augus tus. Voor de markt, waar het publiek tal van voorproefjes kan krijgen van een zeer uiteenlopend thea ter- en concertaanbod en ande re vormen van cultuur, heeft die locatie wel een groot voordeel: er staan daar veel grote en klei ne zalen die bij het evenement een rol kunnen spelen, aldus Michiel Buchel, directeur van de Uitmarkt. Omdat het de vijfentwintigste aflevering van de Uitmarkt be treft, draagt de openingsvoor stelling, een amusementspro gramma op het Museumplein een licht nostalgisch karakter met artiesten die daar eerder te zien waren. Zo zingt Liesbeth List 'Amsterdam' van Brei en zal Freek de Jonge samenwerken met het duo Acda en de Mun- nik. Verder zijn er bijdragen uit nieuwe producties als 'The Sound of Music' en '3 Muske tiers'. De Avro zendt dit recht streeks uit. Een aantal toneelgezelschappen zorgt in de theaters op en rond het Leidseplein voor een be langrijke vernieuwing. Titus Muizelaar, verantwoordelijk voor dit onderdeel, legde uit dat in voorgaande jaren meedoen aan de Uitmarkt op zich wel ge zellig was, maar niet bevredi gend omdat er hooguit wat frag menten van stukken konden worden getoond. Daarom wor den op zaterdag korte, speciaal voor de Uitmarkt geproduceer de voorstellingen gespeeld. In de Stadsschouwburg kan ie dereen zijn of haar favoriete ac teur een monoloog laten spelen. Zo brengt Sigrid Koetse een tekst van Badeloch uit Vondels 'Gijsbrecht van Aemstel'. 's Mid dags speelt Toneelgroep Am sterdam het stuk 'Carmen'. Om twaalf uur 's nachts een groep acteurs, onder wie Kitty Cour- bois, Cas Enkelaar en Joop Ad miraal, 'De geschiedenis van het bukken'. Anders dan voor de andere onderdelen die gratis zijn, wordt hier een kleine en tree geheven. Belangrijk onderdeel vormt dit jaar ook de multiculturele bij drage. Ook daarvoor werkt een aantal organisaties samen. Er zijn optredens van onder Black is Beautiful, Made in Holland en E-life. Dans staat zaterdag cen traal op het Museumplein, met door Hans Visser Amsterdam - Met alle voorstel lingen die hij tot nu toe heeft ge maakt, zou hij wel drie levens kunnen vullen. Intussen schrijft Freek de Jonge gewoon door. Op 24 augustus beleeft in het Am sterdamse Koninklijk Theater Carré alweer een nieuw program ma zijn première: 'Parlando'. Een voorstelling waarin de cabaretier samenwerkt met het Metropole Orkest onder leiding van Dick Bakker. „Voor geen enkel pro gramma heb ik zo hard moeten werken als voor dit. Maar het wordt vast onvergetelijk." Freek de Jonge en het Metropole Orkest, een vreemde combina tie? „Toen Bram Vermeulen en ik nog samenwerkten in Neer- lands Hoop waren we eigenlijk gewoon liedjesmakers. We speelden in 'Neerlands Hoop Expres' zelfs samen met een band. Tussendoor deed ik wat aankondigingen en die werden steeds leuker, terwijl Bram lied jes bleef maken. Zo zijn we los gegroeid van elkaar." De komiek ging alleen verder, ontwikkelde een eigen stijl en maakte programma's met onder meer het Willem Breuker Col lectief en de Nits. Toen hij een keer optrad met het Metropole Orkest bleek er ook in die sa menwerking muziek te zitten. „We konden goed met elkaar opschieten en er bleek een be paalde magie tussen ons te be staan. Maar nu ik voor een hele voorstelling het vertrouwen van die 75 musici moet zien te win nen, word ik toch wel huiverig." Verwacht van hem zeker geen tour de chant. Wel een combi natie van acht liedjes. „Bij de muziek van 'It's a man's world' van James Brown vertel ik een verhaal over mijn jeugd in Zee land, er zit een Disney-parodie in en wat variëté-achtige num mers. En het orkest zal zeker hier en daar ook wat bewegen. Daartussen doe ik wat 'aankon digingen'. De voorstelling zal vooral entertainment zijn. Ik ga het publiek niet streng toespre ken. Dat komt dit najaar wel weer. Geen boutade nu. Al is dat voor jezelf wel verhelderend en louterend. Juist nu de arrogantie van Paars heeft plaats gemaakt voor een regering van botheid, van stijlloze arrogantie. Alle duwtjes die dit kabinet zonder solidariteit, sneller doen vallen zijn welkom. Ook die van het cabaret. Het verslagen, ontred derde, gedemoraliseerde linkse kamp zal zich moeten hergroe peren, de rijen moeten zich weer sluiten." „Het is in Den Haag net als bij een voetbalteam dat al jaren constant goed heeft gepresteerd, totdat er onrust ontstaat en er een nieuwe jonge trainer komt: Lubbers en Kok hadden jaren lang succes en nu komt Balke nende. Maar niets wijst erop dat hij die klus aankan. Als het kabi net straks valt is hij politiek uit gerangeerd." „De aanhang van de LPF die nu mee regeert bestaat enerzijds uit maatschappelijk beschadigde politici als Ferry Hoogendijk, die optreden vanuit rancune. De andere helft bestaat uit mensen uit de achterstandswijken die ja ren niet hebben gestemd, maar die er straks wel achter komen wat ze hebben veroorzaakt. Ik hoop nu maar dat de PvdA wak ker is geworden, zijn verant woordelijkheid neemt en weer aan echt de slag gaat." Maar heeft zo'n boutade van een cabaretier eigenlijk effect? „Toen we in 1978 als Neerlands Hoop met de actie 'Bloed aan de paal' probeerden te voorko men dat het Nederlands voet balelftal mee zou doen aan het WK-voetbal in de dictatuur Ar gentinië, had dat wel degelijk ef fect. Het was een moreel appèl. Het publiek was verbaasd, maar hechtte belang toch aan wat we zeiden." Freek de Jonge heeft nooit iets tegen de mens Pim Fortuyn ge had. Hij kan zich dan ook niet voorstellen dat de mensen die zich nu als zijn aanhang mani festeren, handelen in zijn geest. „Wat ik die Volkert van der G. nu vooral kwalijk neem is dat ik nooit het plezier zal beleven om te zien hoe Pim Fortuyn al dat gene wat hij oproept, nu zou kunnen verdedigen. Nederland is veranderd, grimmiger gewor den. Maar je moet nog wel kun nen blijven zeggen wat je wilt. Zeker in het cabaret. Ik denk daar dus ook niet te veel over na, het rolt er gewoon uit. Over de consequenties denk ik niet na. Het is een eerlijkheid die op den duur altijd zal lonen." Hoe anders, hoe veilig en over zichtelijk, was zijn wereld van de jaren vijftig, toen hij opgroeide in Zeeland en de Zaanstreek. „Ik heb toen kunnen ervaren wat geluk is. Daar kan ik nu nog in mijn voorstellingen aan refere ren. En de jongeren van nu, die zich op Terschelling achter een piramide van kratten bier een Freek de Jonge: „Nederland is grimmiger geworden. Maar je moet nog wel kunnen blijven zeggen watje wilt. Zeker in het cabaret." Foto: GPD/Mojo Theater delirium drinken? Misschien dat die dit later op hun beurt zullen zien als het ultieme geluk." „In mijn jeugd zat het geluk in de genotsbeperking. Je had wel verlangens, maar je wist: dat is voor mij niet weggelegd. Uitein delijk is onze generatie er als geen ander in geslaagd al die verlangens te vervullen. Maar de herinnering aan dat geluk van vroeger is als het kijken naar een videoband die steeds sneller wordt uitgewist. Maar wat wil je in een wereld waarin je nergens meer je invloed kunt laten gel den, waarin het financiële beleid van Nederland wordt bepaald door Wallstreet? Een wereld die wordt geleid door slecht willen de mensen? Een wereld waarin Israël en de Palestijnen blijven vechten, omdat hun leiders daar politiek belang bij hebben? Een wereld waarin Amerika steeds rijker wordt en de armen steeds armer?" Freek de Jonge wordt de 'God- father' van de huidige generatie cabaretiers genoemd. „Het zou kunnen. Zonder hoogmoedig te zijn denk ik aantoonbaar een nieuwe toon te hebben gezet. Ik heb het drama, het verhaal in het cabaret gebracht. Intussen is die vorm een cliché geworden en is het moeilijk dat te door breken. Ik zie nu dat bij voor beeld Theo Maassen op de weg terug is naar een soberder vorm van cabaret. Ook de trend om het publiek te willen behagen is voorbij. André Manuel zet zich nu af tegen zijn publiek." Ook de samenwerking met het Metropole Orkest is het resul taat van een ontwikkeling. „Je groeit, stap voor stap, steeds weer naar een nieuwe fase waar je dan ook echt klaar voor bent. Ik sta wel eens te kijken van al die jonge cabaretiers, die een succesvol debuut hebben ge maakt en dan worden ingepakt door een impresario die dan 150 voorstellingen voor ze boekt. Ongelooflijk: op hun 25ste zijn ze al miljonair." „Maar wat doen ze met hun vak? Er zit geen filosofie achter, geen redenering, ze doen maar wat. Cabarets als Lurelei en die van Kan, Sonneveld en Hoving heb je niet meer. Stand up-co- medy? Het is een eenvoudige vorm zonder pretentie die dus overal makkelijk een podium vindt. Leuk voor de jeugd die mee kakelt op de achtergrond. Maar wie echt goed is stroomt uiteindelijk toch weer door naar het cabaret. Dan is het toch nog een opleiding." Ook het publiek heeft hij in de loop der jaren zien veranderen. „Zo'n dertig jaar terug waren de mensen al dagen opgewonden als ze naar het theater gingen. Dan voelde je, als je opkwam, vanuit de zaal de opwinding van: 'Wat gaan we zien'. Ik merkte dat pas voor het eerst weer toen ik had gedreigd op het Boekenbal dat boek van Mulisch in brand te steken. Ie dereen zat er met het idee van: zal hij het echt doen?" „De mensen zijn te veel aan de televisie gewend, ze vergeten bijna dat ze tegenover een mens zitten van vlees en bloed. Ze hebben zo'n een gevoel van 'O ja, we gaan naar het theater'. Het eerste kwartier zijn ze nog volkomen bezig met de afgelo pen dag, zodat ik eerst mijn handen vol heb om ze bij de voorstelling te betrekken. Som migen praten gewoon overal doorheen of leggen hun benen op de rand van het podium. Ik moet ze dan zeggen het toneel geen bijzettafeltje is." Freek de Jonge en het Metro pole Orkest o.l.v. Dick Bakker met 'Parlando': 24 t/m 31 au gustus, Theater Carré, Amster dam; 3 t/m 7 september, Nieu we Luxor, Rotterdam. bijdragen van onder Nationale Ballet, Scapii Krisztina de Chatel. De Ai levisie zendt die avond menvatting uit. Zondag de Uitmarkt afgesloten m populair klassiek concen het Nederlands Philharni Orkest onder de nieuwe c rigent Yakov Kreizberg. D cert is live op televisie te Het complete programnn middels beschikbaar vi website www.uitmarkt.nl muziek recensie Aad van der Ven Concert: Koninklijk Concertgeba o.l.v Vassily Sinaisky. Gehoord: Concertgebouw, Amsterda Het Koninklijk Concertge orkest (KCO) heeft er een sche vriend bij gekregen, rigent Vassily Sinaisky wi afloop van het eerste c met dit ensemble collet de armen gesloten door thousiaste musici. Hij 0 beurt werd niet moe de teiten van het orkest met devolle gebaren te ond pen. Op die manier ont zich de spanning na eei weldigende uitvoering va di Roma' van Respighi. Si bleek een meester te zijn opbouwen van weidse, kolossale klankcomplext orkest kreeg alle ruimte 0 diepe, bezielde sonoritei ten horen. Het zijn all< zeer goede dirigenten, staat zijn dit alles zo soe gelijk zo beheerst en voi een zo artistieke wijze t<y seren. De vraag is nu of I ky, tegenwoordig vooralr in Engeland, in de laatstfl als dirigent interessan» persoonlijker is gewon» dat nu net dat programs dit concert perfect op ziji citeiten was toegesneden Zaterdag, wanneer onde Beethovens Zevende 0 programma staat, zullf meer weten. Ook dan ne< naisky de plaats in van 1 do Chailly, die vanweg schouderaandoening eni rust moet houden. Het tussen die twee is gro Russische dirigent mist mische scherpte en de d ring van zijn Italiaanse Sinaisky geeft het orkes vrijheid, denkt meer in gi nen. Stravinsky's balleü 'Pulcinella', uitgevoerd n voortreffelijke vocale si had misschien nog iets fé brutaler kunnen klinker pighi's luchtige suite 'La que fantasque', gebasef stukken van Rossini, we waar feest: briljant maar de nadrukkelijke manier van Chailly kennen. En Roma' was de grandioz theose, waarna menigee zal afvragen of aan de li kandidaten voor de opi van de Italiaanse chef-dll een Russische naam mo^] den toegevoegd. leen heeft het museum nu 21 schilderijen en zestien tekenin gen van Koch in collectie. Amsterdam - De 'peetvader van de levenspop' André Hazes werkt op zijn nieuwe cd 'Strijd lustig' samen met bandoneonist Carel Kraayenhof. Kraayenhof, die doorbrak naar het grote pu bliek met de tango 'Adios Noni- no' van Astor Piazzolla op het huwelijk van prins Willem- Alexander en Maxima, speelt een nadrukkelijke rol in het nummer 'Bloed, zweet en tra nen' dat als eerste single wordt uitgebracht. Officieel verschijnt 'Strijdlustig' op 26 augustus, maar de cd is al twee dagen eer der te koop op het (uitverkoch te) concert van Hazes in het Olympisch stadion in Amster dam. Naast het levenslied in traditio nelere zin, wil Hazes de komen de jaren meer van zijn blues kant laten horen. Voor 'Strijd lustig' doopte hij het nummer 'Still got die blues' van Gary Moore om in 'Zoveel jaren'. „Wie niet oud wil worden, moet zich jong ophangen", aldus Ha- zes in het cd-boekje. „Zo luidt een oud Nederlands spreek woord. Als je eenmaal de vijftig bent gepasseerd, merk je dat al les wat trager gaat. Maar aan de andere kant voel ik jnij-neg-z©- fris als een hoentje. Strijdlustig zelfs!" door Coen Polack leiden - Bezoekers en collega kunstenaars in Kunstcentrum Haagweg 4 zijn Sonja Wyndham- West regelmatig kwijt. De Engel se kunstenares werkt in het pro jectatelier op de begane grond van het kunstcentrum aan een kolossaal werk waarin zij met haar kleine postuur makkelijk verdwijnt. Het kunstwerk bestaat uit een gigantische houten kubus waarin een nauw en ingewikkeld doolhof schuil gaat. „Ik kom er aan", klinkt het vanuit de kubus, waarna Wyndham-West twee minuten nodig heeft om de uit gang te bereiken. De doolhof is ingewikkeld en groot genoeg om iemand zon der sterk richtingsgevoel hart kloppingen te bezorgen. Wat de doolhof extra lastig maakt, zijn de deuren van kippengaas die er net zo uitzien als de kippengaas- wanden. „Ik zou het trouwens jammer vinden als er niet een paar mensen echt verdwalen. In een goed doolhof voel je je ver dwaald, verloren. Dat is een ge voel dat veel mensen ook steeds vaker in onze samenleving heb ben. Daarnaast kunnen de smalle doorgangetjes in de doolhof even benauwend zijn als de bebouwingsdichtheid van een gemiddelde grote stad." -Wyndham-West heeft haar ei gen tengere postuur als mense lijke maat genomen. Het resul ïn 1 Vf kasten. Ze hebben te mal c Wyndham-Wests tweede j in het projectatelier, een !e opgebouwd uit meubels g ten, tafeltjes en stoelen met elkaar een strakke maar bieden van birm aanblik van een ben grimmige kamer. „Het soort protest tegen de vei stelling dat 'thuis' een <j( van geborgenheid en wai n, erger me aan dat cliché.n gebeuren er thuis hele naln( gen. In deze ruimte word ringd door oude meubi c aan een warme, gezellig «fj bijdragen, maar uitei y voelt het ongemakkelijk." re „Mijn neiging om op zo' schaal te werken is haast S( sief. Toen ik hier binnei was mijn eerste idee dat gigantische ruimte gewo de opvullen. Soms werk c wel aan een klein houten le maar daar maak ik dan 1 van die ik op een hee te scherm projecteer. Werl e grote schaal vraagt een h< 1£ ganisatie. Vooral omdat 1 ;e lerie in Engeland deze rij ook wil tonen. Ik heb het 0 maakt dat het volledige t 1 tabel is en in één vrach y mee naar Engeland kan." t. 111 De installaties van e Wyndham-West zijn van 25 augustus te zien op s zaterdag en zondag 12.00 en 18.00 uur in h jectatelier van Kunst# Haagweg 4, Leiden. Sonja Wyndham-West aan het werk in de doolhof: „Het is een groot werk, maar tegelijkertijd benauwend." Foto: Mark Lamers taat is dat voor veel mensen een tocht door de doolhof er een is van bukken, adem inhouden, rekken en duwen. Hierdoor wordt de toeschouwer zich be wust van zijn lichamelijke afme tingen. „Het is een groot werk, maar tegelijkertijd benauwend. Ik werk graag met tegenstellin gen. Als je de omvang van het geheel goed wil bezien van bin nenuit, moet je recht omhoog kijken, terwijl je tegelijkertijd goed op je voeten moet letten om niet onderuit te gaan." „Zes weken geleden kwam ik hier met een half plan, waarna ik intuïtief aan de slag ben ge gaan. Ik maak een frame en ga daarna steeds gedetailleerder werken; nóg een wand, nóg een afgeschermde ruimte." In het atelier rinkelt een luide bel: voor de deur staat een vrachtwagen met een nieuwe lading hout en spaanplaat Hoe meer details, gangetjes en tussenwanden in de doolhof, hoe meer hout no dig is. Uit geldnood zijn sommi ge kanten van de doolhof dicht gemaakt met karton. Daar wil de kunstenares vanaf. „Ik vind dat toch niet kunnen. Dus heb be sloten wat eigen geld in het pro ject te stoppen." Er zijn talrijke voorbeelden van kunstenaars die zich door de vi suele en filosofische aspecten van de doolhof hebben laten in spireren: van Borges en Piranesi tot Kubrick. Wyndham-West haalt haór inspiratie uit Neder landse kunst. De geometrische vlakverdeling van Mondriaan, maar vooral de schilderijen van de zeventiende-eeuwse schilder Pieter de Hoogh zijn van invloed op haar werk. „Misschien was Vermeer een betere schilder, maar De Hoogh was zich meer bewust van de ruimte die hij schilderde. Zijn schilderijen zit ten vol doorkijkjes, waarin hij prachtig laat zien hoe goed hij met perspectief omging. In mijn doolhof heb ik ook van die doorkijkjes aangelegd waarin ik de bezoeker een interessant per spectief voorschotel. Maar niet zo dwingend dat ze geen andere kant kunnen uitkijken. Ik ga niet alles bepalen." Aan de muur heeft Wyndham- West wat documentatiemateri aal gehangen. Tussen kranten knipsels, aantekeningen en fo to's ook twee foldertjes van doe- het-zelfwinkels over zelfbouw-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14