GELOOF SAMENLEVING 'Met Maxima erbij was het drukker geweest' Scientology loopt voor vrijheid Niet schrapen 3Datje vannacht de dader treftis meer iets voor Baantjer' WEKEN VOOR 22,00 HN en Bazuin gaan fuseren Britse agent hoeft geen kruis te dragen Neem een proefabonnement, BEL 071-5128030 Grootste tangka ter wereld den haag/anp - De opinieweek bladen Hervormd Nederland (HN) en De Bazuin gaan samen. Óp 14 oktober verschijnt het eerste nummer van ZIN, het re sultaat van de fusie tussen het protestantse HN en de rooms- katholieke Bazuin. Het wordt een veertiendaags blad dat zich vooral bezighoudt met levens beschouwelijke en maatschap pelijke ontwikkelingen. De re dacties van HN (Den Haag) en L>e Bazuin (Den Bosch) verhui zen naar het gebouw van het Landelijk Dienstencentrum van de Samen-op-Wegkerken in Utrecht. De fusie is mede ingegeven door de dalende oplagecijfers bij de twee bladen, zei vice-voorzitter G. van Maanen van de Stichting Hervormd Nederland. HN ver liest elk jaar 500 tot duizend abonnees en heeft er nu nog 8000 over. De Bazuin heeft on geveer 6000 abonnees. londen/rtr - De Metropolitan Police in Londen biedt agenten die bezwaar hebben tegen het kruisje in de kroon op het insig ne binnenkort een alternatief. Dat heeft de politie van de Britse hoofdstad gisteren aangekon digd. „We willen niet dat het traditionele insigne etnische minderheden of godsdiensten uitsluit", zei een woordvoerder. Alle 28.000 Londense politie mensen en de circa 100.000 agenten in de rest van het land dragen een helm of pet met daarop het symbool van het christendom als onderdeel van het insigne. Diverse versies daarvan staan ook op onder meer de duizenden auto's van de Britse posterijen. „Als werknemers aangeven dat ze het insigne niet kunnen dra gen om aannemelijke redenen, dan krijgen ze een ander, waar die kroon niet op voorkomt", zei de politiewoordvoerder. De beslissing zou een reactie zijn op het ontslag van een isla mitische verkeersagent in Lon den. Hij verliet de Metropolitan Police al na een maand, nadat hij er in dienst was getreden we gens het kruis in de kroon. door Saskia Buitelaar voorhout - Vijftien jongeren zijn op dit uur van de nacht de plek gepasseerd waar vorige week een 21-jarige vrouw uit Leiden werd verkracht. Bij de rotonde 't Soldaatje tussen Voorhout en Sassenheim note ren drie politieagenten hun na men en adressen. De dader zat er niet tussen, zo lijkt het. „Dat je die vannacht treft is een uto pie. En dat ie dan doorslaat? Nee hoor, dat is meer iets voor Baantjer." Het passantenonderzoek bij de bushalte naast de rotonde van de 's-Gravendamseweg en de Jacoba van Beierenlaan duurt een uur. Vrijdagnacht, van 1.15 tot 2.15 uur staan de agenten te posten op het fietspad waar exact een week geleden het slachtoffer van haar fiets werd getrokken en de bosjes in ge sleurd. De rotonde is goed ver licht en café 't Soldaatje staat nog geen vijftig meter achter het bosje, maar niemand heeft iets gezien of gehoord. „Tsja, met een beetje muziek aan, heb je niets meer in de gaten", zegt W. Theil, wijkagent in Voorhout. Iedere fietser of bromfietser wordt staande gehouden. „Goe denavond, wij zijn bezig met een onderzoek Heeft u een legi timatie bij u?" is de vraag die de passanten krijgen voorgelegd. De meeste weten waar het over gaat en dragen zonder proble men hun persoonsgegevens voor. Hooguit zit de gasten die op weg zijn van of naar een kroeg een dubbele tong of de hik in de weg. Vier jongens en een meisje uit Amsterdam maken een luid ruchtige stop als agent J. Habra- ken hen met zijn zaklamp tege moet komt op het fietspad. „Oh shit, ik moet mijn licht aan hè?", roept de voorste sqhuldbewust. Hij komt er zonder bekeuring vanaf, want daar gaat het van avond niet om. „We vinden het goed werk hoor, wat jullie doen. Er gebeuren zoveel rare dingen tegenwoordig", bralt zijn vriend. Het viertal kan de politieagenten niet van dienst zijn. De agenten hebben weinig te doen op dit uur van de nacht. Het is geen drukke route voor uitgaanspubliek, weet Theil. „De mensen uit Sassenheim en Lei den gaan langs de Leidsevaart richting Noordwijk Tot nog toe hebben we vooral Noordwijker- houters gezien, op weg naar huis." Veel meer dan een lijst per soonsgegevens levert het onder zoek vanavond niet op. Daar mee heeft de politie inzicht in wie rond deze tijd deze route rijdt. Dat is een van de mogelijk heden die de politie aangrijpt om iets aan de weet te komen over de verkrachting. De gege vens worden straks nog eens goed doorgenomen, om te zien of er aanknopingspunten inzit ten, maar op het eerste oog lijkt die kans erg klein. Toch blijft er hoop. „Ja, ik fiets hier wel vaker om deze tijd, vo rige week toevallig ook", zegt een jongen op de fiets. Ver wachtingsvol vraagt Theil of hem iets is opgevallen, maar het antwoord stelt teleur. Collega M. Meijers legt uit dat er toch een belang is bij zo'n on derzoek. „Je kunt een getuigen- oproep in de krant zetten, maar mensen reageren daar niet snel op. Ze denken al gauw dat het niet zo belangrijk is dat ze om half elf negen keer een brommer voorbij hoorden rijden, of iets dergelijks. Pas als je het op de man af vraagt, komen zulke ge gevens boven water." Het drietal stapt weer in de au to, met een kladblok vol gege vens en een handvol overtredin gen waarvoor het bonnenboekje dit keer in de zak blijft. Wat on verlichte rijwielen, een opge voerde bromfiets en een paar gevallen van met drank op aan het stuur. Oh ja, en één 'zedendelict'. „Had je dat gezien daarnet, bij het pand van Kieperkerl? Eerst stopte er een autootje, later een tweede. Dus ik reed even terug om te kijken en ja hoor, die stonden te zoenen. Een geheim rendez-vous", grinnikt Theil. Maar dat zijn geen politiezaken. „Nee hoor, die gaan hun gang maar." door Dorine van Kesteren vervolg van voorpagina katwuk - Het Katwijkse strand, zaterdag ochtend, even na tienen. Gejaagd loopt een clubje mensen in de richting van wa tersportvereniging Skuytevaert. Fototoe stellen en verrekijkers bungelen om de nek Een grote, donkerblauwe jeep komt langs. „Dat is hem!", roept iemand. „We moeten opschieten!", roept een vrouw die geen minuut van het festijn wil mis sen. Ze proberen de pas wat te versnel len, maar het zand loopt niet gemakke lijk Na tien zware minuten komen ze aan, met het zweet op hun voorhoofd. Prins Willem-Alexander is aanwezig bij het Europees Kampioenschap Hobie-ca- tamaranzeilen. Toch valt het aantal be zoekers wat tegen, vinden sommigen. „Ik had meer publiek verwacht. Als Méxima qrbij was, zou het drukker zijn geweest. Jammer dat ze er niet is", zegt iemand. Haar buurvrouw begrijpt dat ze verstek heeft laten gaan. „Joh, ze moeten mor gen al weer naar de Antillen. Dat meisje wil ook wel eens wat rust." Als Willem-Alexander uit de jeep stapt, blijkt dat hij een clubtrui van Skuytevaert ^an heeft. De prins draagt de rood, wit en blauw gestreepte sweater alsof hij hem zelf uitgekozen heeft. Daarmee scoort hij punten bij de leden van de vereniging. „Hé, dat is onze trui!", roept een meisje. Kroonprins Willem-Alexander stapt aan boord van de Katwijkse Redder. Foto: Dick Hogewoning Ook bestuurslid H. Minnee is blij verrast. „De afspraak was dat Willem-Alexander in informele kledij zou verschijnen. Dus toen zijn persoonlijk secretaris een paar weken geleden bij ons op bezoek was, hebben we zo'n trui meegegeven. Maar dat hij 'm ook echt draagt, hartstikke leuk" De prins verdwijnt in de feesttent die voor de gelegenheid is opgezet. Maar op het strand lopen nog steeds mannen met de gestreepte clubtrui, want bestuursle den van Skuytevaert hebben er ook een. Dat zorgt voor verwarring in het publiek Is Willem-Alexander in de tent of is hij er al weer uit? „Kijk, hij komt naar buiten", zegt een vrouw. „Welnee, dat is hem he lemaal niet. Dat is een andere blonde man met dezelfde trui", reageert haar vriendin. Maar dan komt de echte prins te voor schijn. De Katwijkse reddingboot De Redder vervoert hem naar de startplaats van de zeilwedstrijd. In zee ligt een 54 meter lang jacht klaar, waarop hij de start kan volgen. Geroutineerd klimt Willem- Alexander in de reddingboot. Dat heeft hij duidelijk vaker gedaan. De boot wordt gelanceerd en spuit de zee op. Weg is de prins. Pas over drie kwartier is hij weer terug op het strand. Het grootste gedeelte van het publiek heeft geen zin om daar op te wachten en houdt het voor gezien. Dat geeft de aanwezige politiemannen de kans om even een kopje koffie te drin ken. „We zijn hier met vijftien man", ver telt M. Olthof. „Twee collega's zitten met een boot op zee, de rest moet het publiek op afstand houden. Maar dat doen we wel op een gezellige manier, hoor. Het moet wel leuk blijven." Een klein groepje mensen is nog over op het strand. Willem-Alexander zwaait naar hen als De Redder hem weer terug brengt. De kroonprins geeft de mensen van Skuytevaert een hand. „Bedankt en tot ziens, bedankt en tot ziens." Op naar de volgende klus. Op naar Curasao. uitdeLeidsch Dagblad A RC IIIE VEN ANNO 1902 Dinsdag 12 Augustus LEIDEN - B. en Ws. geven in overweging aan de Scherm- en Gymnastiekvereenigingen 'Prins Hen drik' en 'Excelsior' tot wederopzeggings toe vergun ning te verleenen om het gymnastieklokaal van de school 3de klasse No. 2 te gebruiken voor het hou den van oefeningen, de vereeniging 'Prins Hendrik' op Vrijdagen de vereeniging 'Excelsior' op Zaterdag des avonds van 8 tot 10 uren, onder voorwaarde de kosten van verwarming, verlichting, bedienin van herstel van aan het gebouw of het meubilair eventueel toegebrachte schade door haar worde vergoed, dat een bedrag van 0.20 per oefenin avond worde betaald voor het schoonmaken van lokaal en dat alle ter zake van het gebruik door f te geven voorschriften door haar worden nageko ANNO 1977 LEIDEN - De Leldse wethouder van volks huisvesting, Ver boom, heeft de 'eer ste' paal geslagen voor de bouw van on geveer 450 luxe wo ningen op het Waard- eiland. Foto: Archief Leidsch Dagblad Vrijdag 12 augustus LEIDEN - Verschillende gemeentelijke diensten hebben schetsen gemaakt van een nieuw, autovrij Stadhuisplein. Deze zijn gemaakt naar aanleiding van een motie van het raadslid Beijen (PPR/D'66) die de gemeenteraad aanvaardde tijdens de laatste begrotingsbehandeling. Het Stadhuisplein is aangelegd tijdens de bouw van het stadhuis na de brand in 1929. De laatste jaren heerste er steeds meer ontevredenheid over het ge- bruik van het plein. De aanwezigheid van vieren twintig parkeerplaatsen maakt een goed gebruik van het plein door het publiek onmogelijk. De grote stroom voetgangers langs de Vismarkt moet gebruik maken van een te smalle stoep met enkele hinderlijke opstappen. Aan de kant van de Koorn- brugsteeg wordt het plein van de straat gescheiden door een saaie hoge muur, die dient om het hoogte verschil tussen de steeg en het plein op te vangi Gemeentewerken heeft schetsen gemaakt waan1 een speelsere manier dit hoogteverschil wordt oj vangen. De muur zou lager kunnen worden, met de kant van het plein een paar aflopende bordes Op die manbier zou daar een zitje kunnen ontsti De muur zou niet meer doorlopen tot aan de grot sierlantaarn op de hoek: deze lantaarn zou vrij n ten komen te staan, zodat daar meer ruimte voor voetgangers komt en rondom gezeten kan worde Ook de dienst Monumentenzorg heeft een scheti maakt. Deze suggereert om het plein te omzome met meilindes. Op het plein zelf zouden vier 01 lantaarns geplaatst kunnen worden. Een ander ant is afkomstig van de Plantsoenendienst. Do men te planten op het hele plein zou er een groe dak kunnen ontstaan. Verder suggereert de Plan soenendienst om tegelijk ook de rest van de stor van de Vismarkt te vernieuwen. Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaarvi bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 tn.v. Dagbladuitgcvcrij Damiatc b.v. Postbus 507,2003 PA Has onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO tLd. (datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie va Leidsch Dagblad, Rooseveitstraat 82 te Leiden, krijgt de Foto binnen drie weken thuisgestuurd. preek recensie Silvan Schoonhoven Dominee Guus Fröberg, het Kruispunt Voorschoten zo 10.00 uur door Silvan Schoonhoven leiden/haarlem - Een vierdui zend kilometer lange 'multath- lon' voor de mensenrechten doet morgen Leiden aan. De gecombi neerde loop- en fietstocht van Sint Petersburg naar Parijs is ge organiseerd door de Scientology Kerk. Scientology vindt dat in met na me Duitsland en Frankrijk de vrijheid van godsdienst in het gedrang komt door wetsvoor stellen die de bewegingsruimte van kleine religieuze groeperin gen beperken. „De vrijheid van godsdienst is de laatste jaren ernstig aangetast", zegt Ella van Loon uit Haarlem, scientoloog sinds 1984. Volgens haar zijn het 'suppressieve groeperingen' die onjuiste berichten verspreiden over Scientology, waardoor een 'oneerlijk' beeld onstaat. Tegen standers en sommige ex-leden beschuldigen Scientology met grote regelmaat van manipula tie, intimidatie, winstbejag en fraude. In een van de meer re cente zaken probeerde een ex- lid inzage te loijgen in haar per soonsdossier, omdat ze vreesde dat gevoelige gegevens daaruit bewaard zouden blijven. Scientology heeft zich altijd hef tig tegen in haar ogen negatieve beeldvorming geweerd. De Kerk heeft een lange serie rechtsza ken lopen tegen media en jour nalisten die de omstreden kant van de religieuze groep hebben belicht. Van Loon: „We willen geen martelaren worden, maar winnaars. Niet door onze tegen standers een kopje kleiner te maken, maai" door aan te tonen dat ze onwaarheden verkondi gen. Als iemand dat willens en wetens doet, kan hij een rechts zaak tegemoet zien, ja." De laatste jaren heeft Scientolo gy op een andere manier aan zijn imago gewerkt, door de na druk te leggen op de program ma's op het gebied van drugs verslaving, onderwijs en crimi naliteit. Ook werpt de groep zich op als beschermer van de men senrechten in het algemeneen en de vrijheid van godsdienst in het bijzonder. Morgen trekken de hardlopers en fietsers door de Haarlemse en Leidse regio, voor een deel over het strand. Een aantal deel nemers komt uit de Verenigde Staten en Canada, maar er zijn ook zes Nederlandse athleten. Woensdagochtend heeft de de legatie een ontmoeting met de burgemeester van Haarlemmer- liede. De multathlon voor de mensen rechten wordt behalve door Sci entology georganiseerd door de International Foundation for Human Rights en Friends of the United Nations. lhasa - Boeddhisten en toeristen in de Tibetaanse hoofdstad Lhasa bewonderen een enorme Tangka, een religieus borduurwerk van zijde. De afbeelding van Boeddha is 37 meter breed en 42 meter hoog. De tangka wordt elk jaar uitgerold tijdens de jaarlijkse ceremonie in het Drepung klooster, een van de grootste boeddhistische kloosters ter wereld. Foto: Reuters/Claro Cortes DUIN BOLLENSTREEK Het moet niet makkelijk zijn een preek te houden op basis van het bijbel boek Leviticus. Bloed schande, vloeiingen des vlezes, schurft in het vel, blaren en gezwellen, hoererij. En dan heb je nog die onverzoenlijke taal over beesten die worden opengesneden en onreine medeburgers die moeten worden uit gestoten, gegeseld, ge stenigd en om het leven gebracht wegens overtre ding van een van Jahweh's geboden. Taal die wat ongepast lijkt op een zondagochtend in een brave Samen-op- weg gemeente in Voor schoten. Dominee Guus Fröberg doet toch een poging. Volgens hem laten die honderden en honder- D 12 F C If T den geboden zich sa- r K C C li S menvatten in één gebod, dat is te leren in de tijd dat je op één been kan staan. „Je zult je God liefhebben met hart en ziel", zegt Fröberg ter wijl hij op een been balanceert. „En je naaste ook." Alle andere oudtestamentische regels zijn hierbij inbegrepen, denkt Fröberg. Hoe bij voorbeeld het beruchte vers over homo's ('zij hebben een gruwel begaan, zij zullen zeker ge dood worden, hun bloed is op hen!') onder het hoedje van deze samenvatting is te vangen, legt de voorganger niet uit Hij houdt het erop dat Leviticus niet alleen gaat over het geloofsleven van het oude Israël 'dat ver achter ons ligt, maar ook over het geloofsleven van ons men sen heden ten dage'. Volgens Fröberg gaat het in Leviticus over de 'liturgie van het leven' die haaks staat op de li turgie van de Schrift. Kijk maar naar de recla me, die overdaad aanprijst. „Telkens opnieuw verzint de commercie weer nieuwe dingen 01 de liturgie van het leve zo aangenaam mogelij te maken. Om ons te h pen besteden." Tegenover deze 'liturg! van overdaad' staat er een van rechtvaardig heid. Neem bijvoorbee de 'regel van de randje die voorschrijft dat je 11 je hele akker mag maai en je hele wijngaard ka plukken. Je moet wat li ten staan, wat overlate voor de armen. „Het staat er als een a beveling tot slordigheii tot nonchalance." Ma. het is een vriendelijke quette, een hoofs geba tegenover de armen. H is nog meer dan dat -1 is een herinnering dat le bezit eigenlijk alleen maar in bruikleen is va God. Als de regel van de ran jes voor de 'kleine keut boertjes' van toen gold, geldt die zeker voor ons. We hebben meer dan wat ons toekomt, dat is wat Fröberg eigenlijk wil zeggen. Bij or geldt de Romeinse regel 'ieder het zijne'. Allr wat je bezit is van jou. „Je kan het onderste 1 de kan halen en onze wet zorgt ervoor dat je het lid niet op de neus krijgt." Als Jezus aan 1 kruis had opgeëist waar hij recht op had, dre Fröberg, waren er wel 'twaalf legioenen eng( len komen opdagen om hem te bevrijden en ons van de kaart te vegen'. Maar dat deed Je niet. Goed, vrijgevigheid dus. Niet al het graan var akker schrapen. De kerkgangers horen het gt laten aan. We betalen toch belasting, hoor je denken. Dan is het tijd voor de collecte. De 1 kenraad moet maar natellen of de preek nog van invloed is geweest op de opbrengst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 8