'Ik werd volwassen toen ik een jaar of zes was' 3 3 - 3 3 3 3 3 33 - OOG in OOG 3 De vragen De regels - Steven Engelsman, geboren op 14 ok tober 1949 in Win terswijk, is vanaf 1992 directeur van het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden. Hij stu deerde wiskunde in Utrecht en promo veerde van de wis kunde. Van 1979 tot 1992 was hij waarne mend directeur van Museum Boer- haave. Engelsman woont in Leiden, is getrouwd en heeft twee kinderen. Steven Engelsman: „Mijn grootste frustratie is dat verstandige mensen het niet gek vinden dat ze een fors deel van hun tijd besteden om hun lange tenen te koesteren, hun gekrenkte ego's nog een keer op te blazen." Foto: Henk Bouwman tiËsaaisfer.: door Herman Joustra 11. Als u vandaag ineens alles zou durven, wat zou u dan als eerste doen „Dat is dus eigenlijk de vraag naar de ver langlijst die je hebt. Van dingen die je ei genlijk ooit een keer zou willen doen. Ik heb zo'n verlanglijst niet. Wunschlos glück- lich. Natuurlijk, parachutespringen, bun- geejumpen, dat soort dingen durf ik niet. Maar als ik alles zou durven, dan zou ik volstrekt geen behoefte hebben om dat wel te gaan doen. Wat dan wel? Ik kan me geen situatie herinneren waarin ik dacht: ik wil het wel, maar ik durf het niet. Als je weet wat je wilt, is het een kwestie van de weg vinden. Ik heb er nooit last van gehad dat ik ergens van afzie, omdat ik het niet durf. Onlangs hadden we een groot congres. Een van de mensen die op dat congres optra den, was Amar Galla, een Australiër die ontzettend bedreven is in het opzetten van cultureel-erfgoedprojecten in ontwikke lingslanden. Iedereen hier in huis liep met hem weg. Aan zijn expertise kunnen wij een puntje zuigen. Ik had toen laten vallen dat ik het ontzettend leuk zou vinden als hij bij ons kwam. Twee weken later kreeg ik een e-mailtje. Hij had er nog eens over na gedacht en wilde wel. Drie weken later was hij hier. We zaten aan tafel met een paar mensen van de afdeling onderzoek en het was echt waanzinnig spannend. Ik had fi nancieel nog helemaal niets geregeld, ik wist bij God niet hoe ik het allemaal moest betalen. Maar ik zei toch: we gaan het doen, vanaf 1 augustus dit jaar kom je voor halve dagen voor ons werken. Dat wil zeggen: zes maanden zit je hier en zes maanden in Au stralië. Daar heb ik later wel eens van ge dacht: dit wordt of een groot succes, of het wordt het eerste grote fiasco dat ik ga mee maken, een debacle." 17. Van wie zou u een toegestoken hand weigeren? „Van niemand. Er loopt niemand rond van wie ik denk: als die me een hand toesteekt, weiger ik. Er lopen voldoende mensen rond in de wereld die je liever niet een hand geeft dan wel. Maar het is me nog niet overkomen dat ze mij hebben opgezocht. En met een toegestoken hand op mij af kwamen. Zou je een toegestoken hand van Osama Bin Laden weigeren? Nee, natuur lijk zou ik die niet weigeren. Dan zou ik zeggen: goedemorgen meneer, leg mij nou eens uit waarom je denkt dat datgene wat je aan het uitspoken bent goed is. Ik zoek al tijd de dialoog. Als ik in een conflictsituatie zit, ben ik altijd op zoek naar het deëscale ren daarvan. Als het praten ophoudt, heb je verder niks meer. Dan houdt ook de be schaving op." 27. Welk tv-programina moet meteen van het scherm worden gehaald? „Ik kijk weinig naar televisie, dus ik weet ook niet goed wat er op de buis is. Ik kom er vaak niet aan toe. Of ik heb er gewoon geen zin in. Met name bij de commerciële zenders zijn er verschrikkelijke program ma's. Maar soms denk ik wel eens: ik kijk een beetje té weinig. Want zo hier en daar zijn er natuurlijk programma's die wel ni veau hebben. Ik zoek altijd in de krant op welke films er in het weekend op televisie zijn. Dan ga ik of kijken of ik neem ze op en kijk later. Dat vind ik wel leuk." 41. Waar krijgt u kippenvel van? „Dat krijg ik op het moment dat ik iets goeds ervaar. Iets dat heel onverwacht is of dat ik ontzettend leuk vind. Als een paar Marokkaanse jongens die ik van de markt ken me openhartig vertellen hoe ze bezig zijn een eigen zaak te beginnen. Me vertel len met welke problemen ze te maken heb ben en hoe ze die proberen op te lossen. Ik vind het ongelooflijk sterk hoe zo'n volgen de generatie allochtone Nederlanders, de jongens die hier geboren zijn, hun eigen weg proberen te vinden en hun eigen posi tie proberen te bepalen. Hoe ze er in slagen om zich aan die zware druk te ontworste len die in sommige mohammedaanse fa milies nog heerst. Wat mij betreft maken ze een enorme stap voorwaarts. Een heel an der moment van ontroering was toen ik een afscheidsinterview las met Adriaan van der Staay als directeur van het Sociaal Cul tureel Planbureau. Zijn reactie op die som bere toekomstvisies over deze wereld, zoals van Huntington in 'The clash of civiliza tions', sprak me aan. Het beeld dat Huntington schetst is zó pessimistisch: grote religies gaan tegen elkaar knokken en de natiegrenzen verdwijnen. Wat de prak tijk betreft, kan hij allerlei dingen aanvoe ren die daar op wijzen. Maar Van der Staay zette daar iets fantastisch moois tegenover. Hij zei dat dat dan wel zo mocht zijn, maar dat mocht ons er niet van weerhouden om juist heel erg de nadruk te leggen op de ge vallen van good practice, de gevallen waar het wel goed gaat. Die moet je koesteren. Als ik zoiets lees, krijg ik daar kippenvel van. Dan denk ik: dankjewel dat je dat zo zegt, dit is het antwoord op het waanzinni ge cultuurpessimisme dat er is. Hoe waar dat dan ook mag zijn, je hoeft je er niet bij neer te leggen." 45. Wat is in uw werk uw grootste frustratie? „Mijn absoluut grootste frustratie is, datje in een organisatie als de onze, die in vele opzichten lijkt op 'Het Bureau' van Voskuil, ziet dat verstandige mensen elkaar het le ven zuur kunnen maken. Dat verstandige mensen het niet gek vinden dat ze een fors deel van hun tijd besteden om hun lange tenen te koesteren, hun gekrenkte ego's nog een keer op te blazen. Bezig zijn hun gelijk te bewijzen. En het niet hebben over effectief samenwerken en het oplossen van problemen. Af en toe kom ik dat nog tegen en dan begrijp ik het niet. Dat een onge looflijk lullig probleem tussen twee men sen, een probleem dat helemaal niks voor stelt, bij de directeur op tafel komt die het dan mag oplossen. Dat vertik ik steeds meer. Ik vind dat verstandige mensen dat maar zelf moeten oplossen." 10. Wanneer was u voor het laatst zenuwachtig? „Elke keer als ik een verhaal moet vertellen, bij een optreden in het openbaar, ben ik zenuwachtig. Bij een opening van een ten toonstelling of wat dan ook. Dan ben ik ze ker de negentig minuten voor ik dat moet doen niet te genieten. Die zenuwen zijn hartstikke hard nodig om het goed te doen. Op het moment dat ik begin te praten, is het over. Dan gaat het goed. Mensen den ken vaak dat ik het uit de losse pols doe, maar dat is het laatste wat waar is." 16. Welke rol in welke film had u willen spelen? „Ik vind mijn hele leven een film en de rol die ik daarin speel, bevalt me buitenge woon goed. Maar een rol in een bestaande film? Nee, zo heb ik daar nooit over nage dacht. In elk geval zou het geen film zijn waarin ik aan een parachute naar beneden moet komen. Of moet bungeejumpen" 31. Welke dag zou u willen overdoen? „Er zijn momenten waarop ik terugkijk op een manier vanja, vriend, dat had je beter anders kunnen aanpakken. Dan heb ik het over beslissingen die ik moet nemen in de functie waarin ik zit. Situaties waarvan ik het niet erg opportuun vind om ze in de krant te gaan zitten uitmeten. Het zijn in elk geval beslissingen die met mensen heb ben te maken. Als het puur over zaken gaat, dan valt het wel mee. Dat soort beslissin gen is meestal nog wel te herstellen. Met mensen ligt dat anders. Als ze geraakt wor den, op een manier worden behandeld die niet acceptabel is, dan is dat nauwelijks meer te herstellen. Toch overkomt je dat af en toe. Die dagen waarop dat gebeurt, kun je helaas niet over doen. Wat je wel kunt, is je bewust zijn van wat er fout ging en wat je eigen rol daarin was. Zorgen dat het je niet weer overkomt. Wat dat betreft: ik doe vrij veel aan zelfreflectie. Dat gaat altijd door. Zonder dat ik me daartoe moet zetten." 50. Wanneer beschouwde u zichzelf als volwassen? „Volgens mij al toen ik een jaar of zes was. Toen dacht ik: ik moet de wereld zeifin de hand nemen, ik moet het zelf regelen, als ik het niet doe, gaat het niet goed. Zo ben ik opgegroeid. Je zorgt voor jezelf, je bent voor jezelf verantwoordelijk. Aan de andere kant: 'volwassen' heeft iets van volgroeid zijn. Dat gevoel heb ik echt nooit gehad. Nu ben ik 53 en ik beschouw mezelf nog steeds niet als volwassen in die zin. Ik kijk nog al tijd met verbazing om me heen. Die ver wondering wil ik ook absoluut niet kwijtra ken. Ik ben ook nooit in die valkuil getrapt dat ik tegen mijn kinderen zei: als je later volwassen bent, zie je dat ook wel. Er be staat niets ergers dan dat." 5. Welk kunstwerk (boek, schilderij, beeld, lied, cd) zou u gemaakt willen hebben? „De wens om een scheppend kunstenaar te zijn, heb ik nooit gehad. Maar er zijn wel kunstwerken die ik waanzinnig mooi vind. Op het gebied van muziek is Mozart wat mij betreft absoluut het summum. De pia noconcerten 1 tot en met 27. Dat is bij mij zo erg dat ik vaak het gevoel heb: waarom zou ik nog naar wat anders luisteren? Dat maakt me een beetje eenkennig. Op het ge bied van literatuur is het boek dat me het meest in verrukking heeft gebracht 'Das Gl- asperlenspiel' van Hesse. En van 'Het Bu reau' van Voskuil ben ik een grote fan. De geniale manier van weglaten van die man. Dat wat er niet doe doet, laat hij weg, wat er wel toe doet zet hij een beetje aan. Dat is een manier van de werkelijkheid vormen, zodat die interessant wordt. Dat vind ik fas cinerend." ZATERDAG 10 AUGUSTUS 2002 ER BU finish Wanneer bent u voor het laatst enorm boos geweest? Op welke plek buiten Nederland zou u een jaar willen wonen? Als u nu een ander beroep zou mogen kiezen, wat zou u dan worden? Wat zult u nooit weggooien? Welk kunstwerk (boek, schilderij, beeld, lied, cd) zou u gemaakt willen hebben? Waarover heeft u in uw leven het meeste verdriet gehad? Gaat u liever om met mannen of met vrouwen? Wordt u met het ouder worden optimistischer of pessimistischer? Van welk bedrijf of welke instelling zou u directeur willen zijn? Wanneer was u voor het laatst zenuwachtig? Als u vandaag ineens alles zou durven, wat zou u dan als eerste doen? Wat zou u willen veranderen aan uw jeugd? Gelooft u in liefde op het eerste gezicht? Wat kan u in mensen vreselijk ergeren? Wanneer heeft u voor het laatst te veel gedronken? Welke rol in welke film had u willen spelen? Van wie zou u een toegestoken hand weigeren? Wat vindt u opwindend? Vindt u zichzelf aantrekkelijk? Wat is uw slechtste eigenschap? Heeft u een euthanasieverklaring getekend? Waar geeft u het meeste geld aan uit? (Woning en auto buiten beschouwing gelaten) Heeft u wel eens een belangrijke vriendschap verbroken? Op welke terreinen heeft volgens u de andere sekse het gemakkelijker? Zijn er onderwerpen waarover tegen u geen grappen gemaakt mogen worden? Is seksualiteit belangrijk in het leven? Welk tv-programma moet meteen van het scherm worden gehaald? Mogen partners geheimen voor elkaar hebben? Van welke beroemdheid greep de dood u het meest aan? Wat was de gelukkigste fase van uw leven? Welke dag zou u willen overdoen? Wat is de karaktertrek waarvan u wilt dat mensen zich u erom herinneren? In welke andere periode had u graag geleefd? Wanneer was u voor het laatst verliefd? Bent u trouw? Bent u gelovig? Wat zou u graag beter kunnen? Wat mist u in het buitenland het meest aan Nederland? U mag vier mensen - onder wie ook overleden personen - uitnodigen voor een dinertje. Wie kiest u? Welke kus zou u willen overdoen? Waar krijgt u kippenvel van? Wie bewondert u? Gaat u wel eens alleen uit? Wat was uw slechtste beslissing? Wat is in uw werk uw grootste frustratie? Wat was uw angstigste moment? Wanneer hebt u voor het laatst een leugen (tje) gebruikt? Wat is de grootste wetsovertreding die u heeft begaan? Denkt u te weten wat uw partner in u ziet? Wanneer beschouwde u zichzelf als volwassen? 3 De geïnterviewde gooit telkens een dobbelsteen met twintig vlakken, om te bepalen welke vraag hij (of zij) krijgt voorgelegd. Voor de eerste vraag wordt gerekend vanaf nul. Bij de volgende negen worpen wordt er doorgeteld, waarbij na vraag 50 weer vraag 1 volgt. Komt iemand op een vraag die hij al heeft beantwoord, dan moet die worp over.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 31