GELOOF SAMENLEVING 'De kerk is net een groot gezin' Geen aandacht voor 'Er staan muren van kratten tussen de tentet mooie kanten Open Dag Verzet tegen bomenkap niet namens wijkcomité Pastoor Owel krijgt Sint Matthias erbij Pater van Winden neemt afscheid van zijn Hartebrug Geheim van succesvolle kerk: duidelijke identitc Vaticaan excommunicee zeven 'priesteressen' woensdag 7 AUGUSTUS 20< sassenheim - Pastoor PA Owel van de Sint Pancratius parochie in Sassenheim krijgt er vanaf 1 oktober een paro chie bij. Vanaf die datum houdt hij samen met pastoor C. Spruit de Warmondse kerk Sint Matthias draaiende. Pastoor Spruit kampte twee jaar met ziekte en is nu her stellende van een hartopera tie. „Ik moet het rustig aan doen. Daarom heb ik beslo ten om geen pastoor te blij ven." Spruit wordt met de komst van Owel benoemt tot parochieassistent. De eigen lijke verantwoordelijkheid ligt vanaf 1 oktober bij Pastoor Owel. Uiteindelijk doel is om ook de Voorhoutse Bartholomeus parochie bij de samenwer king te betrekken. Maar zoals pastoor Owel in het kerkblad schreef is 'gaandeweg geble ken dat drie parochies met hun pastores, besturen en werkgroepen niet zomaar op een werkbare lijn te krijgen zijn'. Het einddoel om de drie kerken ook op bestuurlijk ni veau te laten samenwerken is volgens Owel nog 'een brug te ver'. De welkomstmis van pastoor Owel vindt, onder voorbe houd, plaats op 14 september vanaf 19.00 uur in de kerk aan de Herenweg 76. BEROEPEN NED. HERV. KERK Bedankt: voor Yerseke (Reho- both), M.M. van Campen te Hedel. Aangenomen: naar Nieuw-Lek- kerland, J.R. Volk te Urk. BOND VAN VRIJE EVANG. GE MEENTEN Bedankt: voor Goes, D.G. Duri- euxte Amsterdam. door Ilse Keuenhof leiden - Op een kast in de pasto rie die huist boven een lingerie winkel in de Haarlemmerstraat staat een affiche: 'Bonaventura, De tocht van de geest naar God' een seminar door Dr. J.C.M. van Winden. Ernaast ligt 'A history of God' van Karen Armstrong. De in een Franciscaans bruin habijt ge hulde pater Bertram van Winden (79) is een geleerd en belezen man. Voor zijn afscheid van de Hartebrugkerk maakt hij de ba lans op van een leven in dienst van de Rooms-Katholieke kerk. Uiers „Ik ben geboren in Schipluiden. Mijn vader had een veeteelt boerderij. Met de mobilisatie in 1939 moest ik het werk van twee buurjongens overnemen. 48 koeien moesten we met zijn drieën melken. Aan het einde van de dag stonden mijn vingers stijf in de vorm van een uier." Grieks Ik wilde altijd priester worden en ik ben dan ook in 1948 ge wijd. Toen bleek dat ik het meeste nut had als ik docent zou worden. Tot mijn 65ste ver jaardag werkte ik aan de univer siteit van Leiden. Grieks van de latere oudheid gaf ik. Opmerke lijk als je bedenkt dat ik op de middelbare school twee onvol doendes stond voor deze taal." De pil „Ik ben niet altijd gelukkig met de beslissingen en uitspraken van de Paus. De kerk is net een groot gezin. Daarvan zegt de va der ook wel eens dingen waar van je denkt wat ongelukkig. Maar aan de basis kan ik er wel mee leven. Ik weet nog dat pil ten tijde van de seksuele revolu tie in de ban ging. Ik dacht, dat wordt een ramp voor de kerk. Nu gaat het gezag van de kerk steeds verder omlaag." Liefde „Eigenlijk zijn de opvattingen Pater van Winden: „Hoe kan er nou een God zijn als we in zo'n rotwereld leven?" Foto: Mark Lamers over seksualiteit van de kerk heel simpel. Seksualiteit hoort thuis in het huwelijk. In theorie een mooi ideaal. Maar in prak tijk loopt het op de klippen. Er is moeilijk mee te werken. Maar ja, ik weet ook niet zo goed hoe het dan wel zou moeten. Ik hoopte toen dat de kerk uit zou gaan van de liefde. Maar dan moet je gaan oordelen wanneer er spra ke is van liefde en wanneer van vierkante wellust. Het is jammer indertijd de pil zo radicaal is af gewezen. Ik denk dat een genu anceerder standpunt mogelijk was. Het is duidelijk dat de mas sa een ander gevoel over de pil had." Grotere ellende „Toch bewonder ik het doorzet tingsvermogen van de Paus. Het lijkt mij geen man die door de Curie over zich heen laat lopen. Nee hij zal nooit vrijwillig zijn ambt neerleggen. Volgens de katholieke kerk is het condoom een kwaad. Maar dan denk ik, het condoom is een minder kwaad dan aids. Ik ben geneigd te zeggen, gebruik het condoom toch maar. Het is niet ideaal maar het voorkomt grote re ellende. Dat zou ook het uitgangspunt moeten zijn in het geval van die katholieke mevrouw in Limburg die euthanasie had laten plegen. Haar pastores wilden haar niet begraven. Ik zou zeggen, zij had een dwalend geweten. Maar daar hoef je als pastoor geen consequenties aan te verbinden voor je handelen. Die vrouw had gewoon begraven moeten worden. Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om haar niet te begraven." Onwaarschijnlijk „Bij elk geloof gaat het in begin sel om het gevoel voor God. Ik leid uit mijn leven af dat ik dat gevoel wel heb. Het geloof heeft drie peilers; geloof in God als vader, geloof in Jezus als Gods zoon en geloof in het eeuwige leven. Rationeel gezien is de waarheid van die drie peilers erg onwaar schijnlijk. Hoe kan er nou een God zijn als we in zo'n rotwe reld leven? En het eeuwig leven en Jezus zijn al even onwaar schijnlijk. Ik ben een groot aanhanger van het late Platonisme. Volgens die leer kan je alleen tot waarschijn lijkheden komen. Rationeel ge zien is het geloof een slechts een waarschijnlijkheid. Voor mij heeft Jezus de zaak om laten tui melen. Hij heeft het onwaar- katwijk/utrecht - De hervorm de gemeente van Katwijk aan den Rijn hoorde de laatste jaren tot de snelst groeiende kerken van Nederland. Plaatselijke her vormde, gereformeerde en lu therse kerken die groeien, dan ken die aanwas vaak aan een duidelijke identiteit. Verder zijn verhuizingen en natuurlijke groei (een groot aantal geboor ten) verantwoordelijk voor de groei van 401 (17 procent) van de ruim 2300 gemeenten van de Samen-op-Wegkerken in 2001. Dat blijkt uit cijfers die het staf bureau communicatie van de SoW-kerken gisteren presen teerde. Het totaal aantal leden van de drie kerken daalt nog steeds gestaag. In 2001 bedroeg de teruggang bij de hervormden 2,6 procent, bij de gereformeer den 2 procent en bij de luthera nen 3,5 procent. Het stafbureau zoekt al enkele jaren uit welke gemeenten in te genstelling tot de landelijke trend een groei doormaken. Dat waren er in 2001 veertien dan het jaar daarvoor, doet zich vooral voor bij k gemeenten en gemeenten een duidelijke identiteit. Hi rakter van 'groeigemeenter rieert volgens een woordvo van orthodox tot vrijzinn evangelisch. Plaatselijke kerken met stijg ledenaantallen zijn ook te den in nieuwbouwwijken de grootste stijgers beho( behalve de hervormde gen ten van Katwijk aan den (plus 204) ook Houten 200) en Vleuten-De Meem 189) en de gereformeerde ken in Rijssen (plus 75) ei (plus 69). Van de 401 'grc meenten' zitten er 49 al dri of langer in de lift. De Nederlandse Hervo Kerk als geheel telde op 1 y< ri van dit jaar 1,9 miljoen 1 de Gereformeerde K 658.000 leden en de Ev lisch-Lutherse Kerk ruim 1 leden. schijnlijke waarschijnlijk ge maakt." En toch „Ik ben in de loop der tijd tot de ontdekking gekomen dat al die theologische constructies voor het geloof niet van betekenis zijn. Met theologie probeer je te rationaliseren wat in feite niet te rationaliseren valt. De theologie is voor mij daardoor steeds meer overbodig geworden. Ge leerdheid hoeft geloven niet in de weg te staan. Voor mij is ge loven zeggen: ik weet dat het onwaarschijnlijk is, en toch ge loof ik. Vanwege Christus." Pater van Winden neemt 28 au gustus afscheid met een mis om 11.00 waarin hij zelf voorgaat. Hij wordt opgevolgd door pater Ton Peters die op 9 september wordt geïnstalleerd. vaticaanstad/anp - Het Vati caan heeft zeven rooms-katho- lieke vrouwen geëxcommuni ceerd die zich eind juni in Oos tenrijk tot priester hadden laten wijden. Volgens een decreet van de congregatie voor de geloof sleer hebben de vrouwen geen enkel teken van berouw ge toond voor hun 'zeer ernstige overtreding'. Het gaat om vier vrouwen uit Duitsland, twee uit Oostenrijk en een uit de Verenigde Staten. Ze werden op 29 juni op een boot op de Donau tot priester gewijd door een niet door Rome erkende oud-priester, Romulo Braschi, die nu 'aartsbisschop' is van de Katholiek-Apostolische Charismatische Kerk Jezus Ko ning. In de Rooms-Katholieke Kerk kunnen alleen gedoopte man nen tot priester worden ge\ Het Vaticaan had de vro tot 22 juli de tijd gegevei hun wijding ongeldig te v ren en spijt te betuigen. M; verklaarden diezelfde dag niets hebben gedaan wa communicatie zou rechtv; gen. „We zijn niet afvallij het geloof geworden, we he geen dwaalleren verspreie zijn niet ontrouw gewor schreven ze in een brief a congregatie voor de gelooi die waakt over de zuiva van het rk-geloof. 1 De voorzitter daarvan, de E kardinaal Joseph Ratzingeij de wijding veroordeeld als 'nabootsing van een sacrar De congregatie heeft de uitgesproken dat de zeven wen 'de weg van bekering len hervinden. MENINGEN KLANKBORD Op woensdag 31 juli was ik met mijn zoontjes in Rotterdam bij de jaarlijkse open dag van Fey- enoord. Het was een prachtig feest. Mooi weer, een spectacu lair programma, een vrolijke sfeer en de spelerspresentatie, waar ruim 50.000 bezoekers van genoten. Toen ik de volgende dag het Leidsch Dagblad kreeg en ik zocht naar een verslag en foto's van deze dag, zag ik tot mijn verbazing alleen een zeer negatief verhaal op de voorpagi na over kwetsende spreekkoren, en een commentaar waarin een PvdA-politicus werd geciteerd. Deze spreekkoren heb ik, en naar ik vernam de meeste men sen met mij, op die dag zelf niet gehoord! Pas toen 's avonds de televisieverslaggeving plaats vond, zag ik dat voor het eerst. Niet goed te praten natuurlijk. Maar verder bladerend in de krant ook op de sportpagina: helemaal niets over de open dag! Let wel: er is hier sprake van een mega-evenement. Als je alleen verslag doet van een negatief as pect, blijkbaar belangrijk genoeg voor de voorpagina, en over de hoofdzaak zelf schrijf je niets, dan is dat net zoiets als wanneer een Nederlander een etappe wint in de Tour de France en er dan alleen geschreven wordt over een dopingzondaar. Ten dentieuze berichtgeving, uw krant onwaardig. Die PvdA-poli ticus die nu zo hard schreeuwt - en zo ongenuanceerd geciteerd wordt - mag de hand in eigen boezem steken: de vorige rege ring, waar zijn partij deel van uitmaakte, heeft het niet moge lijk kunnen maken om doeltref fend op te treden tegen figuren die zo'n mooi evenement ver storen. Maar dat is hij waar schijnlijk al vergeten. De pers ook? Ik had van een krant als het Leidsch Dagblad een betere afweging verwacht tussen het publiceren van nieuws en kretologie. N.H.M. van Smoorenburg, Nieuwveen. De woorden 'de buurt' in het ar tikel Verzet tegen bomenkap bi] Mytylschool Leiden' van 23 juli 2002 kunnen de indruk wekken dat de acties gesteund worden door het wijkcomité; dat is niet zo. Ondergetekenden vonden het behoud van groen en leef kwaliteit belangrijk genoeg om enkele jaren lang als officiële vertegenwoordigers van het wijkcomité met de gemeente te overleggen over een aantal pro jecten met grote en veelal on aangename consequenties voor de wijk. Hierbij vond steeds te rugkoppeling plaats naar de toenmalige werkgroep ruimtelij ke ordening van de wijk. De stand van zaken werd gemeld in de wijkkrant en op wijkvergade ringen. Bij dit overleg zijn er af spraken gemaakt tussen wijk en gemeente, die wat ons (en het huidige wijkcomité) betreft ge woon geldig zijn. Enkele daar van waren dat wegens een ver groting van de school kappen onontkoombaar was; evenzo was het billijk dat de gehandi capte leerlingen van de school via een vaste verbinding het Zeehospitium moesten kunnen bereiken; maar ook werd afge sproken dat die verbinding de doorgang voor wandelaars vrij zou laten. Verder hebben wij er mee ingestemd dat de groencor- ridor bij de school geen 30 me ter breed zou zijn, en wel omdat de corridor verderop aanmerke lijk breder uitviel. Wij hebben de gemeente wel eens inconsequenties en incon sistenties verweten. Om te ver mijden dat men nu ons of het wijkcomité hetzelfde verwijt, willen wij onderstrepen dat de huidige acties niet door de wijk- vertegenwoordiging maar door privé-personen worden gevoerd (waar zij overigens, laat daar ook geen twijfel over zijn, het volste recht toe hebben). J.G. van Dijk, H. Weeda, Leiden. Overmatig drankgebruik van jon geren op campings lijkt met het jaar toe te nemen. Alarmerende berichten uit Terschelling bereik ten het nieuws. Maar de hele Ne derlandse kust heeft te lijden on der het probleem. Sommigen zeggen dat de verantwoordelijk heid berust bij de campings. Maar wat vinden deskundigen en betrokkenen ervan? M. Warmerdam, beheerder van camping Op hoop van zegen in Noordwijk: „Mensen moeten zelf kiezen. Wij verkopen hier bier. Als we vinden dat iemand genoeg gedronken heeft, krijgt hij niet meer. Maar de jongeren gaan naar het dorp en komen ladderzat terugi Mensen drin ken altijd veel op vakantie. Wat kun je eraan doen? Je kunt tot elf uur 's avonds bier bij het benzinestation halen. Het be vordert het vakantiegevoel. In de acht jaar dat wij bestaan is er uiteindelijk maar één keer ie mand dronken afgevoerd. We verkopen geen drank onder de zestien. Over het algemeen heb ben wij het hier in de hand. De kinderen zuipen zich hier klem als ze thuis niets mogen. Duit sers hebben nog ontzag voor de politie, maar Nederlandse jon geren weten dat het drie kwar tier duurt voordat ze komen. Als je ze dronken van de camping afzet, rijden ze zichzelf dood. Wat moetje doen?" Persbericht van de gemeente Terschelling: „Alle Friese wad deneilanden deden mee aan de actie 'Alcoholmatig', met een lik-op-stuk-beleid. De politie treedt op tegen openbare dron kenschap, drinken op straat, wildplassen en ordeverstoring. In het horecaplatform werd be sloten, om 02.00 uur de deuren te sluiten en portiers te installe- Het merendeel van de stem mers op de stelling 'Campings moeten drankgebruik aan ban den leggen' vindt dat de cam pinghouder niet verantwoorde lijk kan worden gehouden voor het drankgelag dat zijn gasten aanrichten. Een greep uit de re acties die binnenkwamen via de internetsite www.leidsch- dagblad.nl: W. van den Bosch, Zoeter- woude: „De verantwoordelijk heid ligt bij de ouders en bij de kinderen die zo graag als volwassen behandeld en ge zien willen worden. Echter, dat geldt volgens de jongeren alleen maar voor hun rechten, niet voor eventuele plichten. Indien het gaat om openbare dronkenschap, is er een taak weggelegd voor de politie eventueel in samenwerking met het OM. Het is zeker geen taak voor een campinghou der. A Wassenaar, Leiden: „Een campinghouder dient zijn camping te runnen naar te vredenheid van zijn gasten. Als die gasten er een puin hoop van maken, mag de campinghouder ze wegsturen. De campinggast heeft zijn ei gen verantwoordelijkheid bij consumptie van drank; bij minderjarigen hebben de ou ders die verantwoordelijkheid. De ouders kunnen en mogen dat niet afschuiven op een wildvreemde en zouden dat ook helemaal niet moeten wil len." B.Stam, Alphen aan den Rijn: „Ik ben het in principe eens met de stelling, maar helaas is het praktisch onuitvoerbaar. Is de drank niet meer verkrijg baar in campingwinkels, dan wordt het wel in de super markten gekocht in het dorp. En jongeren onder de 16 laten de drank halen door iemand die ouder is." A Langelaan, Voorhout: „Ik ben het met de stelling eens. De vraag is alleen of de cam ping dat wel kan. Hoe moet dat dan gebeuren, is er een wettelijke mogelijkheid tot controle?" N. van den Eykel, Rijnsburg: „Men is zelf verantwoordelijk, waar men zich ook bevindt." De stelling voor deze week luidt: 'Kamernood is een schande voor een studenten stad'. Op deze stelling kan tot en met maandag worden gerea geerd via de post (o.v.v. 'Stel ling*) of op www.leidschdagblad.nl Campings moeten drankgebruik aan banden leggen fel moeten gaan zitten. Eeri gelijk overleg heeft nog niej plaats. Je zou preventief m( werken, de ouders erbij bel ken, in overleg met middell scholen. Hoe ver moet je gi met verplichtingen oplegge bijvoorbeeld aan drankveri pers? Dat is moeilijk, want 1 drankverkopers hebben hei niet onder controle. Het on werp staat voor na de zomi de agenda in de gemeente, je zult het breed moeten tri ken, het is een landelijk prcj bleem." Een woordvoerder van drj winkel Dirck III in Katwijl kunt de verantwoordelijkhi niet bij de campings legger Drank uit de camping verb nen is het verschuiven van probleem: dan bezatten de geren zich ergens anders. A het verbiedt, wordt het alle maar erger. De politie kan 1 niet meer aan. Op zaterdag avond wordt het steeds dnj We staan hier dan met vier! en vragen om legitimatie. E schonken mensen probere| te weren. Als je ze iets weig ze de zaak uit wilt zetten, k een fles naar je hoofd. Als ji zaak om 20.00 uur wilt sluil zetten ze hun voet tussen d deur. De politie zou hier m staan, maar ze hebben te vi mensen. Uiteindelijk is de I verantwoordelijk. Ouders b op met het verwijt: „U heel cohol verkocht aan mijn ki Ze geven ons de schuld. Ml vijftienjarige jongeren sturf een oudere vriend om de d voor hen te gaan halen." K. Mellema, huisarts op T schelling: „Ik vind dat cam een verantwoordelijkheid 1 ben. Tussen veel bier drink je laveloos klem zuipen, da nogal wat tussen. Er zijn dl ste maand vijf jongeren be; teloos afgevoerd in tien daj Het Korsakoff-syndroom k het gevolg zijn, een vorm v hersenbeschadiging. Wat li kend wordt, is nog maar hl topje van de ijsberg. Er stal muren van kratten tussen j tenten, per steekwagen aal voerd. De gemeente heeft 1 een taak, die zij niet voldol oppakt. Zij heeft weliswaai preventiecampagne gestatf maar de doelgroep is niet 1 reikt De campinghouders gen dat de ouders verantvv delijk zijn. Dit jaar functioi er voor het eerst een partw bewakingsdienst, ter besclj ming van de dorpen." Wijnand Noot ren voor leeftijdcontrole. Rederij Doeksen werkt mee door tijdens de overtocht slechts beperkt drank te verstrekken. Al onze in spanningen worden de laatste jaren doorkruist door een nieu we 'life-style'. Via reclamecam pagnes wordt de jeugd verleid tot hippe drankjes en leuke bier tjes om erbij te horen. Dit wordt versterkt door tv-programma's die laten zien dat het gebruike lijk is op vakantie veel te drinken en 'uit je dak te gaan'. De ou ders zouden hierover grote be zorgdheid moeten voelen." Rudolf Berkhout van de stich ting HALT Zuid-Holland Noord: „HALT is er voor alter natieve straffen voor jongeren van twaalf tot achttien jaar. In eerste instantie gaat het erom, het gewraakte gedrag in de ge zinssituatie te beheersen. Maar ik vind dat de campings niet werkeloos mogen blijven. Ik ben voor een gezamenlijke aanpak. Er moet een groepsdiscussie ontstaan. Ouderen geven het voorbeeld met drank. En we we ten dat jongeren kunnen door slaan. Het staat en valt ermee dat er aangifte wordt gedaan, maar we krijgen geen verhoogde melding. Dat komt doordat de campingdirecties het gezellig willen houden. Zolang het niet echt uit de hand loopt, vinden ze alles goed. Je krijgt dan een afglijdende situatie. En de poli tie is ook op vakantie." H. M. Meinen, pedagoge in Den Haag: „Ik zie drie verantwoor delijkheden: van de jongeren, van de ouders en van de cam pingbaas. De ouders geven toe stemming. Die is gebaseerd op vertrouwen. Ik kijk in laatste in stantie pas naar de camping baas. De eerstverantwoordelijke is de jongere zelf. Soms kan die de verantwoordelijkheid niet aan. Ontwikkelingstechnisch kunnen jongeren vanaf vijftien jaar echter zelfverantwoorde lijkheid nemen, zowel cognitief als emotioneel. Als ze die ver- Een grote muur van leeggedron ken kratten rond de tent is voor sommige vakan tiegangers het hoofddoel van het campingverblijf. Foto: ANP antwoordelijkheid krijgen en het gaat mis, dan moet dat conse quenties hebben. Maar je moet ze niet afschermen van het risi co. Je moet ze eraan blootstel len, anders leren ze het nooit." P. van Bockhove, wethouder voor jongerenbeleid en volks gezondheid te Noordwijk: „Campings hebben wel degelijk een verantwoordelijkheid. Maar het zal niet makkelijk zijn. Drankmisbruik heeft immers niet alleen plaats op de cam ping. Het baart ons grote zor gen. Vroeger had je nog jeugd herbergen, met een vader die toezicht hield. Je zou eigenlijk met alle betrokkenen om de ta-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 12