beelden evenbeeld KUNST CULTUUR Faust op de 'vuilnisbelt' Austin Powers schroeft verkoop Jaguar op Kunstenaar Jean-Pierre Vasarely overled( Directeur Utrecht? popzaal Tivoli we| Reiziger stelt audiotour samen voor festival in Natuurpark Lelystad Teen Choice Award Ashanti Zanger 'N Sync in musical Rent Autofabrikanten betalen fikse bedragen voor 'rol' in film Uitstel nieuwbouw frustreert Te Wint Enorm toneel tussen de groene heuvels van een afvalstort Ruim 150 dj's op Dance Parade Een Leidse parade'. Zo luidt de toepasselijke ondertitel van de tentoonstelling 'Beeld en Evenbeeld', tot half september in negen musea en galeries te zien. Zo'n 45 ateliers worden in een halfjaar tijd binnenstebui ten gekeerd om een dwarsdoor snede te tonen van hedendaag se kunst. In deze wekelijkse se rie stelt het Leidsch Dagblad de kunstenaar achter de doeken, beelden en installaties voor. Vandaag: Annemarie van der Vlist. „Mijn liefde voor de kunst heb ik van huis uit meegekregen. Mijn vader tekende en schil derde. Overal in huis hing wel wat van hem. Nou, wat hij deed dat wilde ik ook. Ik heb het nog een tijd lang uitgesteld. Ik dacht dat ik het niet kon. Maar het begon steeds meer te kriebelen, het viel niet meer te gen te houden. Uiteindelijk kwam het er dus van, ik ging naar de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. En het ging meteen goed. Ik vond het meteen hele maal geweldig." „Vijfjaar geleden ben ik afge studeerd, maar toen zat ik al een jaar of wat in een atelier aan de Haagweg. Daar schilder ik nog steeds. Ik haal veel in spiratie uit de natuur. Mijn verwondering over de kleuren en vormen, die probeer ik te laten zien. Soms plaats ik iets los in een vlak. Dat trekt met een de aandacht er naartoe. Maar dat wil niet zeggen dat ik echt iets probeer te vertellen in mijn schilderijen. De mensen moeten het maar voelen, de natuur, de sfeer van dingen. Je moet het tot je door laten drin gen, je moet er niet te veel over praten. Ik werk ook vanuit mijn gevoel." „Ik gebruik olieverf op linnen. Een paar lijnen en contouren, meer heb ik vaak niet nodig om iets weer te geven. Als ik begin, dan zet ik één laag op. Als je olieverf op het doek doet, dan kun je daar structuur in aanbrengen. Van daaruit be paal je verder welke kant je met het schilderij op wilt. Daar laat ik dan iets uit opkomen, stukje bij beetje. In mijn schil derijen zitten veel laagjes over elkaar. Na een eerste laag vol gen er soms nog wel tien. Maar na de eerste laag is het al wel duidelijk wat ik ermee wil." „Ik weet dat andere kunste naars snel werken. Ik werk juist heel langzaam, het duurt heel lang voordat ik voor mijn ge voel klaar ben met een schilde rij. Maar met zelfbeheersing en controle heeft mijn werkwijze niet veel te maken. Ik heb ge woon de tijd nodig om tot din gen te komen. Het moet altijd helemaal goed zijn wat ik wil laten zien. Soms moet ik twee dagen kijken voordat ik het zie. Dan zet ik een lijntje en dan is het goed." „Ik wandel veel met de hond. Soms kom ik dan iets tegen wat de moeite waard is om te schilderen. Een los blad van een waterlelie bijvoorbeeld. Of volkstuinhuisjes, waar ik ook een paar schilderijen van heb gemaakt. Deze boom bijvoor beeld staat in de Leidse Hout. Vind ik heel mooi. De dingen die ik schilder moeten stil zijnT Harmonie hebben, rust en ba lans. Dingen, ja, mensen schil der ik niet. Mijn vader wel, die schildert nog steeds mensen. En gebouwen. Hij komt nog wel eens op mijn atelier. 'Schil der toch eens een mannetje', zegt-ie dan. 'Met een vrouwtje ernaast'. Maar hij is wel trots op wat ik doe, hoor." Tekst: Herman Joustra Foto: Hielco Kuipers parus/afp - In een ziekenhuis in Parijs is zondag de schilder en beeldend kunstenaar Jean-Pier re Vasarely, bijgenaamd Yvaral, op 68-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn galeriehouder Jean-Pierre Lavignes gisteren bekendgemaakt. Yvaral wordt beschouwd als een van de pioniers van de digitale kunst, door de toepassing van fotografie in zijn werk. Hij stu deerde grafische kunst aan de School voor Toegepaste Kunst. In 1960 vormde hij de Onder zoeksgroep van Visuele Kunst, die direct voortkwam uit de ki netische kunst. Met die groep, waarin verder Garcia Rossi, Le Pare, Morellet, Sobrino en Stein zaten, exposeerde hij over de hele wereld. Jean-Pierre Vasarely was ook productief in de architectuur. Hij ontwierp vloeren en gevels en werkte samen met zijn vader Victor Vasarely, de meester van de 'optische kunst', aan het RTL-gebouw in Parijs. Van de hand van Yvaral zijn ver der onder meer de ontv voor het logo van autofab Renault uit de jaren '701 van de Olympische Spe Adanta van 1996. Zijn werk is nog steeds 0 hele wereld te zien, vooral Museum of Modern Art ii York en de Tate Gallery ii den. dinsdag 6 AUGUSTUS 20< los angeles - De Amerikaanse r'n'b-zangeres Ashanti heeft een Teen Choice Award gekre gen voor 'Breakout Artist of the year'. Sinds Ashanti's single Foolish' in mei uitkwam, rijst de ster van de 21-jarige zange res steeds hoger. Ze scoort in de VS de ene nummer 1-hit na de andere en heeft ook al vijf no minaties voor de Soul Train Awards op zak. Foto: AP new york - Zanger Joey Fatone van de populaire boyband 'N Sync is tot eind dit jaar te zien in de musical 'Rent' op Broad way. De producenten hopen met hem een nieuw en vooral jonger publiek te trekken. 'Rent' draait al zes jaar in New York. De 25-jarige Fatone werkte bij de Universal Studios voordat hij werd uitverkoren voor'N Sync. Als acteur was Fatone on der meer te zien in 'My big fat Greek wedding", 'On the fine' en 'Longshot'. In 'Rent' maakt Fatone zijn debuut op Broad way. De activiteiten van 'N Sync staan voorlopig op een laag pit je, al is er een nieuw album in voorbereiding. den haag/gpd - Het aantal ver kochte Jaguars in de Verenigde Staten is bijna verdubbeld sinds de filmkomedie 'Austin Powers: Goldmember' daar in première is gegaan. In de film rijdt hoofdrol speler Mike Myers als de oversek ste spion Austin Powers rond in een door hem Shaguar genoem de Jaguar XK8 die in de kleuren van de Engelse vlag is gespoten. De film is op dit moment een bestseller in de VS. In het ope ningsweekend werd voor 73 miljoen dollar aan kaartjes ver kocht, een record voor een co medy. Behalve voor Myers zijn er in de film ook rollen voor Mi chael Caine, als Austin Powers' vader, en voor Destiny's Child- zangeres Beyoncé Knowles, als GA-agente Foxxy Cleopatra. De film draait vanaf eind deze maand in de Nederlandse bio scopen. Voorafgaand aan de Amerikaan se première speelde Jaguar in op de sterrol van de auto met een tv-campagne over de voorliefde van Amerikanen voor alles wat Brits is. Op de tonen van de Clash-hit 'London Calling" toont het filmpje een straat in Amerika die verandert in de binnenstad van Londen. Een Amerikaanse telefooncel wordt een vuurrode 'phone box', een agent wordt op slag een Engelse bobby en een bar verandert plotsklaps in een pub. Als klap op de vuurpijl komt Powers' Shaguar in beeld. Autofabrikanten schrikken er trouwens niet voor terug om fik se bedragen te betalen voor een Mike Myers als de oversekste spion in 'Austin Powers: Goldmember'. Foto: AP 'rol' in een film. BMW betaalde naar schatting ruim 23 miljoen euro om James Bond te bewe gen over te stappen van zijn As ton Martin in een BMW sport wagen in de film 'Golden Eye' uit 1996. Nu heeft Aston Martin zich teruggevochten: 007 zal in de nieuwste film 'Die Another Day" rondscheuren in een Aston Martin Vanquish van zo'n kwart miljoen euro. Het Japanse luxe automerk Lexus betaalde ruim vijf miljoen euro om de futuristische auto van Tom Cruise in de science fictionfilm 'Minority Report' te voorzien van haar embleem. De film, geregisseerd door Steven Spielberg en in Nederland te zien vanaf begin oktober, is door de overdaad aan merkpro ducten al bestempeld als "s we relds langste reclamespot'. Vijf tien fabrikanten en onderne mingen, waaronder American Express, Gap en Guinness, be taalden voor een bijrol. it door Mark Roos utrecht - Dick te Winkel legt ko mend najaar zijn functie als di recteur van de Utrechtse pop zaal Tivoli neer. Belangrijkste re den voor zijn vertrek is het tel kens weer uitstellen van de aan staande verhuizing van Tivoli naar het Vredenburgplein. Het vorige gemeentebestuur had Tivoli toegezegd dat het in 2003 kon gaan bouwen aan een nieuw muziekpaleis, samen met muziekcentrum Vredenburg. Met het aantreden van een nieuw college en het referen dum over de inrichting van het stationsgebied, waartoe het nieuwe muziekpaleis behoort, hebben de bouwplannen enkele jaren vertraging opgelopen. Vol gens Te Winkel is het tijd dat een nieuwe directeur zich de komende vijf, zes jaar stort op het voortbestaan van Tivoli op de huidige, problematische lo catie aan de Oudegracht en het voorbereiden van de nieuw bouw. Zoals de zaken er nu voor staan kan Tivoli op zijn vroegst in 2005 gaan bouwen aan het nieuwe muziekpaleis. In de tus sentijd zal het popcentrum moeten zien te overleven op de locatie aan de Oudegracht. Tivoli wil al jaren weg uit het huidige pand, dat moeilijk te be reiken is voor trucks van bands en kampt met een gebrekkige geluidsisolatie. De laatste jaren heeft Te Winkel meerdere malen aangegeven dat er haast ge maakt moet worden met de nieuwbouw, al was het maar om niet de concun) slag met vergelijkbare, goi outilleerde, nieuwe popzal andere steden te verfiezei Te Winkel, sinds 1989 leider van Tivoli en de acht jaar directeur, zegt moeizame traject op w< de nieuwbouw hem zwa; vallen. „Wie mij kent, ik goed ben in vechten enl bijten. Maar op een g<' moment wil je wel resi zien", aldus Te Winkel. is heel goed in praten, m« het handelen ontbreekt en ander. Ik vind het bet nu te stoppen dan ovei jaar, wanneer we midden! proces op weg naar de bouw zitten." Te Winkel zegt dat hij bet wil blijven bij Tivoli als ai of als initiator/producei bijzondere, multidiscij producties. Te Winkel: meer doen dan een geboi heren en vechten voor el" kante meter parkeerplaats| Oudegracht. Ik vind het 1< te bouwen en te initiëren, graag veel voor Tivoli blij1 tekenen, maar dan buit deur." Bestuursvoorzitter Barr van Tivoli, ziet wel w; optie. „Na zijn vakantie met Dick praten over d ze datum van zijn v« over zijn mogelijke bt heid bij Tivoli in de t De komende maande we een nieuwe ten gaan werven. door Wlllemien Schenkeveld almere - In het grasgroene heu vellandschap van afvalstort Braambergen bij Almere begint het enorme speelterrein van de voorstelling 'Faust' vorm te krij gen. In het midden ligt al het spoorbaantje voor de rijdende tri bunes, en daaromheen wordt ge werkt aan de reusachtige decors: zo wordt op een van de heuvels een heel dorp in elkaar getim merd. 'Faust" wordt 11a 'La Divina Commedia' het tweede Almeer- se megaproject van regisseur Bert Barten. En hij belooft hier een hele traditie neer te zetten van literaire meesterwerken om gesmeed tot openluchtspekta kels. Want meesterwerk drie en vier zijn al gepland: volgend jaar de 'Odyssee' en daarna 'Don Quichotte'. Hoe de voorstelling straks ook wordt, de technische voorberei ding ervan stemt vrolijk. Allerlei bouwbedrijven werken eraan mee: het ene bedacht hoe je tri bunes rond kan laten rijden over kraanwagenrails; het ande re leverde die rails, een derde de aggregaten, enzovoorts. En het zit goed in elkaar, want de grote (overdekte) tribunes voor 1200 bezoekers per avond rijden soe peitjes in het rond. Als je erop staat, heb je een schitterend uit zicht over de heuvels en vlakten, waar van 8 augustus tot en met 14 september de tientallen ac teurs van 'Faust' zullen krioelen. „De toeschouwers kijken naar de scènes vanuit het perspectief van een god. Of van een duivel, van Mephisto die aan Faust de wereld laat zien", zegt Bert Bar ten. 'Megalomaan' noemen de mensen achter de voorstelling de opzet ervan. Het decor is krankzinnig groot, en het plan om een vijftien uur durend to neelstuk tot anderhalf uur sa men te vatten, is ook geen kleine onderneming. Ze gebruiken het woord juist, omdat dat zo goed past bij 'Faust'. „Megalomaan is typisch Faust", zegt Barten. Daar gaat de tekst over: de wens naar steeds gro ter, steeds meer, over het willen uitstijgen boven menselijke be perkingen. Faust zelf bijvoor beeld, de geleerde die zijn ziel verkoopt aan de duivel om de wereld totaal te leren doorzien, is grenzeloos in zijn honger naar kennis. Wat Bert Barten vooral heeft ge troffen in Goethes tekst uit 1832, is de modem aandoende kritiek op de rol van de economie in de wereld. Zo gaat het op een gege ven moment over de uitvinding van het papiergeld en de kwalij ke werking daarvan, en is er een gruwelscène over een oud echt paar dat in zijn huisje wordt ver brand, omdat het een inpolde ringsproject in de weg staat. Barten hoopt dat de toeschou wers die actuele kant van 'Faust' ervaren. Hij wil niet zomaar een groot spektakel maken, maar kunst maken die in de maat schappij staat. Vandaar dat hij extra blij is met de medewerking van bedrijven, dat hij graag de kleine, professionele cast met tientallen amateur-spelers aan vult en dat er rond 'Faust' ook een aantal workshops voor ma nagers wordt georganiseerd. Barten vatte het plan op om 'Faust' te spelen op een vuilnis belt, bij wijze van 'de restanten van de Westerse samenleving". Een mooi plan, maar de toe schouwer zal niet veel afval aan schouwen. Decorontwerper Bartel Meyburg: „Ik had me ver heugd op bergen vuilnis, waar de duivel Mephisto uit 0 rijzen. Maar dat was een l stelling: het is hier een soi letubbies-landschap met ge, groene heuvels." Dat er her en der nog wa traal aantrekkelijk vuilnis is, komt alleen omdat de 1 valstort voor deze gelegi wat extra laat rondsfiD Normaliter wordt alles onder aarde bedekt en zo en die lieflijke heuvels, di een paar jaar zullen wordt anderd in een recreatiegel Dé hoofdrol van Faust za den vertolkt door de Bri derlandse acteur Rodney dall, de jonge mimesp Carolien van Leerdam Gretchen en ook Mephist rol van Jurre Schreuder, z rassend frisjong zijn. De i zijn onder meer uitgekoz hun fysieke speelkwaliteitt enorme decors vragen da en bovendien wordt er ni live-tekst gewerkt, maar de acteurs zwijgend spele wijl een voice-over voor h luid zorgt 'Faust', van donderdag gustus t/m zaterdag 14 S€ ber op afvalstort Braamb Almere. Reserveren 0900 Een van afval nagebouwde sloppenwijk vormt het decor van de uitvoering van Faust. Foto: ANP/Koen Suyk Rotterdam - De organisatie van de Rotterdamse Dance Parade, die zaterdag voor de zesde keer wordt gehouden, heeft ruim 150 dj's uitgenodigd om aan de muzikale optocht deel te ne men. De Dance Parade, die jaarlijks tienduizenden bezoe kers trekt, begint om 12.00 uur. Startpunt van de optocht, waar bij dj's muziek draaien op vrachtwagens die door de stad trekken, is de Schiedamsedijk. De wagens komen rond 16.00 uur op het eindpunt aan de Lloydpier in de Schiehaven aan. Tot 23.00 uur treden hier diver se bekende dj's op onder wie Marcello, Armin van Buuren, Johan Gielen en Rank One. lelystad/anp - In musea is het een vertrouwd beeld, bezoekers die aan de hand van een walk man langs kunstwerken worden geleid. In een natuurgebied denken bezoekers minder snel aan zo'n audiotour, maar in Na tuurpark Lelystad heeft Han Reiziger een dergelijke tocht sa mengesteld. De tour maakt deel uil van het tweedaagse cultuur festival Uitgast in het park. Reiziger, bekend van het voor malige tv-programma 'Reiziger in muziek', bewandelde het 380 hectare grote park en zocht mu ziek uit die past bij specifieke plekken in het gebied. Ook ver telt hij wetenswaardigheden over de natuur, zoals de Prze- walskipaarden, dassen, bevers en talloze roofvogels. Het festival Uitgast (17 en 18 au gustus) vindt eveneens in het park plaats. Het is dit jaar voor de derde keer en ook in de sa menstelling had Reiziger de hand, omdat hij is uitgeroepen tot Uitgast. De hoofdtoon van de programmering blijft klassie ke muziek, jazz, salsa en folk. Zaterdag 17 augustus treden on der anderen Niamh Parsons (Ierse liederen), Arthur Sauer (video-art) en Izaline Calister (latin-jazz) op. Op zondag speelt het Franciscus Kwartet werk van Schubert, treedt het Tony Over- water Trio (jazz) op en geeft winnaar van de Bird-award Eric Vloeimans (jazz) acte de présen- ce. Het Escher Ensemble speelt werk van Schönberg en Rach- maninov. Het blazersensemble La Caccia brengt blaasmuziek uit de Middeleeuwen in een prehistorisch dorpje dat in het park is nagebouwd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14